Сценарий урока
учебно-методический материал по английскому языку (8 класс) по теме

Шубина Елена Владимировна

Систематизация изученных лексико-грамматических единиц, воспитание уважительного отношения к английскому языку

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл stsenariy_uroka.docx31.25 КБ

Предварительный просмотр:

Тема: «Человек и окружающий мир» Выполнила учитель ГБОУ СОШ № 2067 Шубина Е.В.

Цели: формирование обобщённых знаний по теме "Защита окружающей среды"

  • Учебная: систематизация, обобщение и закрепление пройденного материала по теме, обучение чтению текста с различными учебными стратегиями (skimming, scanning), закрепление грамматических навыков говорения с использованием структур Passive voice (Simple), повторение словообразования существительных.
  • Развивающая: развитие личностной активности учащихся, развитие способности к анализу, обобщению и формулированию собственных выводов.
  • Воспитательная: учить учащихся бережно относиться к окружающей среде, воспитывать активную жизненную позицию, формировать потребности и способности к сотрудничеству и взаимопомощи при работе в паре и группе.
  • Методическая: показать различные учебные приёмы совершенствования навыков устной речи.

Оборудование:

  • наглядный материал по теме;
  • плакаты, выпущенные учащимися;
  • плакаты с высказываниями великих людей;
  • грамматическая таблица “Passive voice”;
  • интерактивная доска.

Учебный материал: 

УМК "Spotlight" авт. Дж. Дули, В. Эванс, Ю.Ваулина, (8 класс),М,Просвещение.

Ход урока

I Организационный момент:

Приветствие. Ознакомление с темой урока.

Teacher: Good-afternoon,pupils ! Be seated. I hope you are OK today and ready to work hard.

Today we have our conclusion lesson on the topic “Environmental problems”.

The subject matter of today’s lesson is “Environmental protection concerns everyone”. And I do hope this problem concerns each student of your class.

Look at the apple. Imagine it’s our Earth. I’m cutting it into 4 pieces. Three quarters of the Earth surface is water and only 1/4 is land. One half of it is habitable. The rest of the land is the deserts, mountains, frozen ice-caps and other places where people cannot live in. And now I’m cutting this half into four parts. It’s impossible to believe but only 1/32 gives us food and home. And it will be a catastrophe if we destroy it. I’d like you to think over this problem much more seriously and find out the ways to save our fragile planet.

II Основная часть:

T.: Let`s begin our lesson from the revision of lexical material.

1. Лексическая зарядка:

a) Перевести выражения с английского языка на русский:

  • To produce a lot of carbon dioxide (вырабатывать углекислый газ);
  • To cut down big areas of rainforests (вырубать большие территории тропических лесов);
  • Destruction of wildlife (уничтожение дикой природы);
  • Extinct animals (вымершие животные);
  • Endangered animals (животные, подвергающиеся опасности);
  • Shortage of natural resources (нехватка природных ресурсов);
  • The greenhouse effect (парниковый эффект);
  • Our fragile planet needs protection (наша хрупкая планета нуждается в защите).

b) Перевести выражения с русского языка на английский:

  • защищать окружающую среду (to protect the environment);
  • решать экологические проблемы (to solve ecological problems);
  • загрязнение воздуха, воды, почвы (pollution of air, water, soil);
  • выбрасывать тонны вредных веществ (to dump tons of harmful substances);
  • промышленные и ядерные отходы (industrial and nuclear wastes);
  • отравлять моря и реки (to poison seas and rivers);
  • использовать как свалку(use as a dump);
  • испытывать ядерное оружие (to test nuclear weapon);

T.: Now I see that you know the phrases perfectly well, and now I want you to find the definitions of some new words in this table in your copy-books and then we shall check them.

c) Соотнести слова с их определениями:

1. Ecology

a) A gas in the atmosphere. The gas that we breathe out.

2. Environment

b) The Earth is becoming warmer because there is too much carbon dioxide in the atmosphere.

3. Flora

c) The study of how living things interact with each other.

4. Fauna

d) This is the atmosphere between 10 km and 60 km above the Earth. The ozone stops a lot of the ultraviolet radiation from the sun.

5. Habitat

е) When the land, sea or air becomes dirty or poisonous.

6. Pollution

f) Part of sunlight.

7. Carbon dioxide

g) A place that provides animals and plants with food, water and shelter.

8. Greenhouse effect

h) It means simply what is around us.

9. Ozone layer

i) All the plants that grow in a region.

10. Ultraviolet radiation

j) The animals of a region.

1-c                 6-e

2-h                 7-a

3-I                  8-b

4-j                  9-d

5-g                 10-f

T.: Let`s revise some grammar material: there are some new words that can be useful for you during our lesson. Let`s form them from the verbs.

2. Словообразование. Заполнить таблицу, образовав существительные от глаголов.

VERB

NOUN

to protect

protection 

to pollute

pollution 

to poison

poisoning 

to dump

dumping 

to destroy

destruction 

to produce

production 

to breathe

breathing 

to recycle

recycling 

to populate

population 

to collect

collection 

T.: We can make up both active and passive structures using our new phrases in sentence. Let`s make some changes in these sentences.

3. Закрепление Страдательного залога с использованием лексики по теме.

Read each sentence and make up another sentence with the same meaning using passive structures.

  1. Pollution in the air causes acid rain.  - Acid rain is caused by the pollution in the air.
  2. People destroyed trees and lakes in many parts of the world. –Trees and lakes in many parts of the world were destroyed by people.
  3. Rainforests produce a lot of oxygen. – Oxygen is produced by rainforests.
  4. Many countries use seas and oceans for dumping industrial and nuclear waste. – Seas and oceans are used for dumping industrial and nuclear waste.
  5. The French Government tests nuclear weapons in the Pacific Ocean. – Nuclear weapons are tested in the Pacific Ocean.
  6. Pouring oil into the water will cause the destruction of our seas and rivers. – The destruction of our seas and rivers will be caused by pouring oil into the water.

T.: Now let`s have some practice in reading.

4. Развитие навыков чтения с извлечением основного содержания.

Read the text and say if the stream is in trouble or not.

  1. What statements tell you the stream is in trouble?
  2. What statements describe how to clean up a stream?

Study a stream. 

  1. It is full of fallen leaves.
  2. Remove garbage from the water.
  3. Plant trees along the bank to prevent erosion.
  4. The water is sudsy.
  5. There is no life in the stream.
  6. It smells bad because it contains sewage.
  7. There is a shiny film on the water’s surface because oil has leaked into it.
  8. If you discover signs of chemicals being dumped in the stream, report it to grown-ups.
  9. Too mush algae have turned the water green.
  10. The water is muddy because there’s too much dirt in it.

Unknown words:

  • sudsy = soapy
  • sewage – сточные воды
  • algae – plants that have no roots, stems or leaves and grow in water or in other wet places.
  • muddy = dirty
  1. 1, 4, 5, 6, 7, 9,10
  2. 2, 3, 8

T.: Now let`s talk a little about the most important questions of our today`s lesson.

5. Развитие навыков устной речи.

Answer the questions:

1. What important environmental problems endanger people’s lives nowadays?

2. What makes the seawater dangerous nowadays?

3. Where does air pollution in the cities come from?

4. What do you know about the greenhouse effect? How can the greenhouse effect influence the climate on the planet in future?

5. Why are a lot of species of plants and animals disappearing fast and can become extinct very soon?

6. What happens to rainforests? Why are they so important for the life on the Earth?

III Заключительная часть:

Задание на самоподготовку.

T.: Write a letter to your pen-friend and ask him/her what he/she does to help our planet.

Teacher: Today we’ve tried to summarize our knowledge on the topic “Environmental problems” and to find out some ways how to save our planet Earth.

I believe you’ll never pollute the environment, the place where you live.

I’d like you to remember this saying “Nature pardons no errors to the rest of your life”. Thank you for your creative and active work. Good byе.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Применение игровых технологий на уроках французского языка в начальной школе.(Сценарий урока-конкурса по теме"осень"во 2 классе.)

Уроки-конкурсы в начальной школе можно использовать для проверки усвоения пройденного материала, для оптимизации процесса повторения, для осуществления принципа коммуникативной направленности изучения...

Сценарий урока "Построение чертежа основы фартука" с презентацией и технологической картой урока

Тема изучается на третьем занятии раздела «Конструирование и моделирование». Урок имеет важней шее значение в дальнейшем обучении учащихся, т. к. изучаются основы черчения и конструировани...

Методическая разработка (сценарий) урока. Программа: Школа России Тема урока: Повторение. Главные и второстепенные члены предложения. Класс: 4Б* (по программе VII вида)

Второй городской фестиваль учителей общеобразовательных учрежденийСанкт – Петербурга «Петербургский урок» в 2012 году    Государственное бюджетное специальное (коррекционное) образ...

Сценарий урока "Первая мировая война". Создаем учебный фильм. Урок-проект. 9 класс.

Конспект урока в 9 классе по теме "Первая мировая война". Урок выстроен с учетом требований новых стандатртов. Включает 4 этапа:этап актуализации знаний, этап - построение учебной задачи, этап - решен...

Сценарий урока в 10 классе «Щелочность мыла. Валеологический подход к выбору туалетного мыла» Проблемный урок с элементами исследования. 10 класс

Рассмотреть роль химии в повседневной жизни человека; выявить причинно-следственную связь между составом, строением и свойствами син­тетических моющих средств (на примере туалетного мыла), действие мы...

Использование традиционных народных праздников как средства воспитания на уроках английского языка. Сценарий урока-праздника.

Урок-праздник как пример использования народных традиций для реализации воспитательной функции урока английского языка....