Разработка урока "Моя семья" в 5 классе
план-конспект урока по английскому языку (5 класс) на тему

УМК New Millennium English 5

Скачать:


Предварительный просмотр:

Тема урока: “ Моя семья”

Место занятия в учебном процессе: Тема” Моя семья”, урок №7

Класс: 5

Тип урока: Урок обобщения и систематизации знаний по теме «Семья» с использованием ИКТ.

Цель урока: формирование коммуникативной компетенции у учащихся на уровне обобщения  по теме “Семья”

Задачи:

Обучающие:

1)повторение и закрепление лексического материала по теме «Семья».

2)повторение грамматического материала (глагол «быть» в простом прошедшем времени, речевой оборот there is\there are)

Развивающие:

1)совершенствование навыков аудирования и чтения;

2)совершенствование навыков устной речи;

3)совершенствование лексических навыков по теме: «Семья»;

4)совершенствование грамматических навыков по теме «Глагол «быть» в простом прошедшем времени»;

Воспитательные: воспитывать чувство любви и уважения к семье, к родителям, к изучаемому языку.

Планируемые результаты обучения:

Предметные:

- умение воспринимать английскую речь на слух;

- умение находить в тексте необходимую информацию;

- умение применять в речи изученные лексические единицы.

Метапредметные:

-способность преобразовывать визуальную информацию в текстовую,

Личностные:

- интерес к созданию собственных высказываний на языке;

- стремление к совершенствованию речи; достаточный объем словарного запаса и грамматических средств для свободного выражения мыслей и чувств при создании устных высказываний;

Универсальные учебные действия:

Коммуникативные:

- строить понятные высказывания;

-постановка вопросов, обращение за помощью;

-умение слышать и слушать собеседника;

Регулятивные:

- осознание задачи преобразовать визуальную информацию в текстовую.

- способность преодолевать трудности, возникающие в процессе работы, поиск решений;

- адекватность самооценки, рефлексия, постановка новых задач.

Познавательные:

- точное понимание цели работы;

- поиск и отбор информации;

- создание высказываний по образцу или схеме;

- определение объектов в окружающем мире;

Оборудование и наглядные пособия:

компьютер, проектор, экран, магнитофон, кассета с текстом, компьютерная презентация,  УМК Деревянко Н.Н. Английский язык нового тысячелетия 5 (четвертый год обучения), проекты учащихся, раздаточный материал (кроссворд), мяч.

План урока:

1.Организационный момент

2.Актуализация темы

3. Фонетическая зарядка.

4. Речевая зарядка

5. Аудирование с извлечением необходимой информации

6. Чтение с полным пониманием прочитанного

7. Физминутка.  

8. Проектная деятельность (устная речь)

9. Лексические упражнения

10. Письменная речь

11. Повторение грамматики (глагол «быть» в простом прошедшем времени)

12. Подведение итогов (самоанализ)

Ход урока:

1) Организационный момент.

Т: Good morning, boys and girls!

PP: Good morning, good morning, good morning to you.

Good morning, good morning, we are glad to see you!

T: Sit down, please. I’m glad to see you. How are you today? Are you ready to start our lesson?

2) Актуализация темы.(1 мин.)

Т: The topic of today’s lesson is “My family”(on the screen: slide 1). As you see we have a picture of the family tree of British Royal family, and we have our family trees, your projects. So, what are we going to do today? We are going to speak about your families, revise the words and grammar.

3) Фонетическая зарядка.(4 мин.)

Т: Let’s have a phonetic drill. (on the screen: slide 2). Please, repeat after me.

[ð] father, mother, brother, grandmother, grandfather, together, with, another.

Now read the words once again, Tanya.

Repeat after me:    I have got a father, (on the screen: slide 3)

                        I have got a mother,

                        I have got a sister,

                        I have got a brother,

                        Father, mother, sister, brother,

                        Hand in hand with one another.

Will you, please, read the poem, Il’ya.

Let’s see what other poems you know about the family.

P1:     I dream of a home so light and warm

        That isn’t afraid of rain and storm.

        And everyone can find their place,

        As my dream home has plenty of space:

        A room for my mum,

        A room for my dad,

        A room for me and my brother Fred.

        And one sitting room where we get together,

        And feel very nice in any weather.

P2: My family


My mum is like a bee
Because she's as busy as she can be
My dad is like an ox
Because he's strong and he can box
My sis is like a mouse
Because she's quiet in the house
My granny is like a snail
Because she's slow and can't send an email
But I'm like a mule
Because I'm stubborn but really cool!

T: Thank you. It was great.

4) Речевая зарядка (3 мин.) (с использованием мяча).

 T: We can’t live without a family and of course parents are the dearest people in the world. Would you like to ask each other questions about your families to learn more about your classmates? Well, let’s do it in chain (учащиеся задают вопросы и отвечают на них по цепочке, бросая друг другу мяч- slide 4):

1. What’s your mother’s name? Your father’s name?

2. Is your family big or small?

3. Have you got a sister? A brother?

4. Have you got an aunt? An uncle?

5. How old is your mother? Your grandmother?

6. Do you look like your mother?

7. How many rooms are there in your flat?

5) Совершенствование навыков аудирования. (6 мин.)

T: Very nice. Now open your textbooks at page  49. Look at exercise 1. Let’s listen to the story about Mike’s family and fill in the gaps in the family tree with the words given above. Read and translate the words in the box, Diana.

Script

Interviewer: Please tell us about yourself.

Mike: Well, my name is Mike. I am 11 years old, I am a pupil at Acton School in London.

Interviewer: Have you got a big family?

Mike: No, I live with my father, mother and older sister.

Interviewer: Tell us more about your family, please.

Mike: Right. My dad is a teacher at the College of Art and Design. His name is Andy and he is 45. Mum is three years younger than dad. Her name is Jenny. She works in a hospital. She is a doctor.

Interviewer: And how is your sister? What does she do?

Mike: My sister, Claire is 19. She’s a student.

Interviewer: Well, what’s your story about?

Mike: My story is about my mum’s parents. They’re really great! Granny is 65. Her name is Margaret. She was a policewoman. My granddad, Alan, is 70 now but he can still play football very well. He was a famous sportsman.

T: Well, let’s check the information you’ve listened. And  now, please, answer the questions: (slide 6)

  1. How old is Mike’s mother?
  2. What is his father’s occupation?
  3. What is his sister’s name?
  4. How old is his grandmother?
  5. What is his grandfather’s name?

6) Совершенствование навыков чтения (6 мин.)

T: Very good of you. Now we have a chance to work with the text. You’ll read and translate Masha’s letter about her family and then you’ll say if the statements are true or false.

Text

Dear Chris,

My name is Masha and I’m 11. I’ve got a brother, Oleg and a sister, Lena. Oleg is two years younger than me. My sister is older than me. She is 15. In my family we are tall and thin, but Oleg is a bit shorter. He looks like mum. He has got fair hair and green eyes. Lena looks like Dad. She’s got short dark hair and brown eyes. I look like my aunt Luda. I’ve got long dark hair and blue eyes. We both look like granny.

What about your family? Have you got any brothers or sisters?

Hope to hear from you soon.

Love,

Masha.

 T: Let’s have a look at the statements. You have them in your textbooks and on the screen. Read them and tell me if they are true or false. If it is false, find the right sentence in the text.

The statements (slide 7):

1. Masha’s got two brothers and a sister.

2. Oleg is shorter than Masha.

3. Lena is three years older than Masha.

4. Oleg is nine years old.

5. Masha looks like her mother.

6. Lena looks like her father.

7. Aunt Luda has got dark hair and blue eyes.

Answers: 1F 2T 3F 4T 5F 6T 7T

7)Физминутка. (1 мин.)  

T: Very well. Now  let’s have a rest (slide 8). Stand up, please.

Hands up, hands down,
Hands on hips, sit down,
Stand up,
Hands to the sides,
Bend left, bend right,
Hands on hips.
One, two, three, hop,
One, two, three, stop,
Stand still.

8)Проектная деятельность (устная речь) (6 мин.)

T: Sit down, please. Let’s look at some family trees on the screen. (slides 9, 10) They can be big or small. Now we are going to listen to some projects about your family trees. (Несколько учеников рассказывают о своих семьях, демонстрируя свои проекты, а остальные учащиеся задают им дополнительные вопросы) And pupils can ask questions about your family.

PP: Have you got a sister or a brother?

How old is your grandfather?

How old is your father?

 What does your mother like doing?

9) Совершенствование навыков употребления лексики по теме «Семья»  с помощью лексических упражнений. (6 мин.)

T: Thank you. I know all of you like playing. Let’s play a bit. Look at the screen. (slide 11)

А) You should find the hidden words. ( найди спрятанные слова)

jokplmotherk

hgrfatherokui

jthfsvjosonulf

ksrdaughteryw

kbrotheruhfbp

hgysisterjmng

gtyhauntglmo

hunclenyhkja

Now, please, read the words once again.

Б)  It’s great. You are so clever. But can you help me? You should write these words on the blackboard correctly.(slide 12) Let’s check.  (допиши слова)

    тетя

   a u - -

   сестра

   s – s t e -

    мама

   m – t h  - r

    папа

   f – t h e r

    брат

   b r  - t h e r

бабушка

   g – a n m – t h - r

    дядя

   u – c - e

    сын

   s – n

в)  Well, now the next task for you is a puzzle. Put the letters in order.  (slide 13)

( поставь буквы в нужном порядке)

N T A U

C L E U N

O N S

F T E A H R

M G O R N D A E R T H

D A T H U R E G

R S T I S E        

Repeat the words once again.

г) Now we’ll try to guess the words in a small puzzle. Write them in the crossword on the blackboard. (slide 14)

The answers:

Father

Mother

Sister

Brother

Daughter

Grandmother

Grandfather

10) Письменная речь (повторение лексики по теме «Мой дом») (4 мин.)

T: Excellent. Before the next task let’s revise the words about your homes. Look at the screen. (Names of the rooms on slides 15-20) Let’s write one more exercise, open your textbooks at page 50. Find exercise 3. You should look at the pictures and fill in the gaps in the sentences about Max’s house. Open your exercise books and write the date. Today is the 17th of November. Please, Tanya, come to the blackboard.

 It is a big (1)…. There are (2)…. There is a (3) …, (4)…, (5)… and (6)….

Answers:

1. house 2. three bedrooms 3. a living room 4. a study 5. a kitchen 6. a bathroom

11) Cовершенствование грамматических навыков (4 мин.)

T: Very nice. We have got a grammar task now. Look at number 4 at page 50. You can see a short story about somebody’s memories. You should choose the right form of the verb to be: was or were. Let’s revise the rule (slide 21). We use “was” after I, he, she, it and we use “were” after “we, you, they”. Well, Diana, will you come to the blackboard?

1. I think I was\ were four.

2. My mother and my sister was\ were with me.

3. We was\were on holiday abroad.

4. It was\ were a happy time because…

5…. people was\were friendly there.

12) Заключительный этап урока. (4 мин.)

T: I’d like to thank you for our lesson. You have worked very well today.

I think you can tell your British friends about your families.

Давайте подведем итог сегодняшнего урока. Чем мы сегодня занимались? Что нового узнали? Давайте заполним анкету. Finish the sentences(slide 22):


Now I know …(the words about the family)

Now I understand… (texts about families)
I can…(speak about my family tree)

Open your record books and write down the homework for the next lesson: family wordsearch (кроссворд). You should find the words given below in the puzzle.

I’m very satisfied with your work. Your marks: …

 Thank you for the lesson. You may be free.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическая разработка викторины "Семь чудес света: вариации прекрасного"

Материал представляет собой методическую разработку для проведения обобщающего урока МХК по теме "Семь чудес света: вариации прекрасного" в 7 классе гуманитарного профиля....

Авторская методическая разработка для 6 класса татарский язык в русских группах "Моя семья"

В разработке предоставлен материал для комплекса уроков для русских групп по татарскому языку по теме "Минем гаиләм - минем горурлыгым". Дана презентация, дидактические материалы....

Методическая разработка урока "Семья и семейные ценности"

Методическая разработка поможет в проведении уроков и внеклассных мероприятий....

Методическая разработка урока 3 класс "Я и моя семья".

Цели:Создание условий для развития у детей интереса к иноязычной культуре;Формирование языковой и коммуникативной компетенции;Обеспечение максимального содействия развитию потенциальных возможностей л...

разработка урока "Семья и бизнес", 8 класс

Тема урока: «Семья и бизнес» Цели: 1. Знать источники дохода семьи. 2. Понимать экономическую взаимосвязь семьи и окружающей среды. 3. Вырабатывать предложения по улучшению благосо...

Методическая разработка раздела «Семья» учебной программы по обществознанию 5 класс

Методическая разработка раздела "Семья" учебной программы по обществознанию 5 класс....