"Modern Means of Communication in Our Life"
методическая разработка по английскому языку (11 класс) по теме

Косыгина Елена Олеговна

Методическая разработка урока может быть использована для проведения урока английского языка в 11 классе в рамках раздела  «Heading for a better new world» учебника Биболетовой М.З. В данной разработке дается ссылка на видеоматериал, который лежит в основе урока. Урок построен с применением современного приема - интеллект карта. 

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon 11_klass_proekt_uroka_prilozheniya.doc89.5 КБ
Microsoft Office document icon 11_klass_struktura_uroka.doc75.5 КБ

Предварительный просмотр:

Проект урока английского языка

Класс: 11

Тема раздела: «Heading for a better new world» (Движение к новому лучшему миру)

Тема урока: «Современные виды связи» («Modern Means of Communication In Our Life»)

Цель урока: совершенствование навыков говорения по теме «Современные средства связи в нашей жизни» («Modern Means of Communication In Our Life»)

Тип урока: комбинированный

Задачи:

Предметные:

 - обогатить и закрепить лексический запас учащихся по теме «Современные средства связи в нашей жизни»;

 - развивать навыки аудирования, чтения, говорения, переносить лексический материал в ситуацию речевого общения.

Метапредметные:

•        Коммуникативные:

– развивать навыки переработки информации (анализ прочитанной информации), перевод визуального ряда в речевой (умение оформлять свои мысли в устной форме и понимать речь других);

– формировать коммуникативные компетенции учащихся через групповую работу.

•        Регулятивные:

– развивать навыки определения целей работы;

- закрепить умение контролировать и оценивать результаты своей деятельности;

-  развивать речевые и языковые способности, память, внимание, восприятие и воображение.  

•        Познавательные:

- устанавливать смысловые соответствия при восприятии речи на слух;

- закрепить умения классифицировать, обобщать;

- строить логическое рассуждение, включающее установление причинно-следственных связей;

- осуществлять анализ информации.

Личностные:

- формировать способность оценивать усваиваемое содержание (исходя из социальных и личностных ценностей), обеспечивающую личностный моральный выбор при использовании новых технологий;

-  воспитывать чувство ответственности за совместную групповую работу;

- формировать положительную мотивацию к обучению, к совершенствованию своих знаний;

- воспитывать уважения к точке зрения собеседника.

Формы работы: индивидуальная, парная, групповая, фронтальная.

Использованные технологии и методы:

приемы: «Таблица аргументов, ИКТ; метод интеллект-карт.

Межпредметные связи: информатика, обществознание, физика.

Ресурсы: учебник; слайды, аудиозапись, видеоролик, дополнительные материалы, в т.ч. раздаточные; мультимедийные средства.

Структура урока:

1. Мотивирование к учебной деятельности.

2. Актуализация и фиксирование индивидуального затруднения в пробном учебном действии.

3. Включение в систему знаний и повторение.

4. Рефлексия учебной деятельности на уроке.

5 Итоги, ДЗ.

К концу урока учащиеся должны:

- уметь вести беседу на тему «Modern Means of Communication In Our Life»

Ход урока

1. Мотивирование к учебной деятельности.

Teacher: Good morning, pupils! How are you? Well, watch a short video and guess the topic of our lesson.  

https://www.youtube.com/watch?v=CS49uWn3vFw

What are we going to discuss? Yes, you’re right. Today we are going to speak about modern means of communication technologies. The topic of our lesson is «Modern Means of Communication In Our Life».

Today we are to talk about modern technologies which have spread all over the world and have become really indispensable in our busy activity.

Well, let’s define the aims of the lesson. In other words, what we will do at the lesson. So, the aims and tasks of the lesson are the following:

1) developing speaking skills; 2) revising words on the topic

3) developing reading skills 4) developing listening skills

So that by the end of the lesson you will be able to speak on our topic.

2. Актуализация основных лексических единиц по теме

Let’s recall usefull words on the topic.

Think of phrases and word combinations and put them down while looking at our cloud

 3. Актуализация и фиксирования индивидуального затруднения в пробном учебном действии.

Let’s read this quotation and translate it.

”Technology... is a queer thing. It brings you great gifts with one hand, and it stabs you in the back with the other”. (Carrie P. Snow)

4. Этап введения в систему знаний и повторение.

Now let’s read about other teenagers’ opinions.

What do teenagers think about mobile phones (the 1st group will read about it), computers (it’s for the 2nd group)

• While reading you should fill in the table.

Name of technology Pros (+) Cons (-)

Mobiles phones

Computers

Now say what technologies make your life easier?  Why? And how may they stab your back? (Приём «Ромашка Блума» (простой, интерпретирующий и практический вопрос).

5. Рефлексия учебной деятельности на уроке.

Continue the sentences:

At the lesson I learned to speak of… .

I was very good at … .

It was difficult for me … . Homework: to write an essay on the topic of our lesson.

Подведение итогов урока. Выставление оценок

Our lesson is over. Thanks for your good work! I believe this lesson was useful and interesting for you, and I think you are sure to make your life easier and more comfortable with the help of different modern technologies. Good luck!

Приложения

Приложение 1

Use of English

There are a lot of modern (invent) __________ people use in everyday life. A great deal of (science) ________, engineers, workers do their best to create new gadgets which make our life easier and (comfortable)________________.

As for me, my (favour) ___________bit of technology is a smartphone. I can’t do (with) __________ it. My smartphone is compact and (rely) ___________. It offers a lot of (possible) _____________ such as a camera, a calculator, a planner. Besides, I can download apps and use it for (education)__________ purposes. That’s why I think it is a (necessary)______________  rather than a luxury.

Приложение 2 (распечатать ученикам)

                             

Pros

Corns

Plan:

  1. Introduction I am going to speak about pros and cons of …
  2. Arguments for….. It’s a good idea to… 
  3. Arguments against….Nevertheles…. The bad side of using… is…
  4. Conclusion. In conclusion I would like to say that…

Pros

Corns

Plan:

  1. Introduction I am going to speak about pros and cons of …
  2. Arguments for….. It’s a good idea to… 
  3. Arguments against….Nevertheles…. The bad side of using… is…
  4. Conclusion. In conclusion I would like to say that…

Приложение 3. Тексты для работы в группах:

Mobile Phones

The technical progress goes straight in huge steps. We live in the 21st century, full of different means of communication. Today almost everyone has a mobile phone. We cannot imagine our life without it because it is very important to communicate with your family and friends. At the same time, we can find the opinion that the usage of mobile phones can be harmful and dangerous.

I think that mobile phones are very useful in our everyday life. Firstly, it is very convenient, as people can call each other anywhere. Secondly, each telephone has such devices as a calendar, a camera, the Internet, an alarm clock and others. No matter where we are, there is an opportunity to get connected to the Internet, check our e-mails and find any necessary information. In addition mobile phones can help fill in our free time. For example, we may play games on it. Moreover, you are always available to delay meetings or let somebody know if you are late. Thirdly, many parents buy cell phones for their children just for safety. If a child gets into some trouble, he can call emergency services or his parents. If you need, you can call the police or an ambulance.

At the same time, some people believe that mobile phones are dangerous. Their microwaves can be very harmful and they affect our health greatly. In addition, there is such a phenomenon as a mobile phone addiction, and it’s a real problem in our society. Besides, when a person speaks on the phone in public places, we can listen to other people’s conversations or sometimes phones ring a lot of times. It is so disturbing.

In conclusion, I’d like to say that mobile phones make our life easier but nevertheless, there is a negative effect on our health. That is why people shouldn’t overuse them.

Computers / The Internet

Lately computers have filled our life. We do not imagine our leisure without this miracle-machine.

They have much better memories and they can store much information. No man alive can do 500,000 sums in one second, but a computer can. In fact, computers can do many of the things we do, but faster and better. They can predict weather, and even play chess, write poetry or compose music. With the help of computers the Internet has entered into our life. It’s a brilliant source of information because the internet is a big encyclopedia. Now people cannot live a day without checking of mail and visiting their favourite sites. The Internet is not only the assistant in daily work, it is also the other world in which there are mail boxes, libraries, photo galleries, games, shops. The internet gives us a chance to communicate with people all over the world. It is interesting to learn about a life in different countries and you can practise English talking to native speakers. Also you can use the internet if you are looking for a job or to find people who share your interests. By means of the Internet people can travel to different cities, visit tourist places.

Certainly, the Internet can be the excellent assistant in information search. But we can’t rely on all the information. Moreover, some sites are unsuitable for children and should be controlled by parents. Besides, the internet can cause addiction. We lose a touch with the real world getting in a full dependence on a computer. But computers shouldn’t replace seeing your friends. And finally, users of the internet get a lot of spam every day which is very annoying.

I think that it is necessary to understand, what is really important on the Internet and what is not. And then the Internet will be not the terrible enemy, but the indispensable assistant.

Use of English

There are a lot of modern inventions people use in everyday life. A great deal of scientists, engineers, workers do their best to create new gadgets which make our life easier and comfortable.

As for me, my favourite bit of technology is a smartphone. I can’t do without  it. My smartphone is compact and reliable. It offers a lot of possibilities  such as a camera, a calculator, a planner. Besides, I can download apps and use it for educational purposes. That’s why I think it is a necessity  rather than a luxury.

Continue the sentences:

At the lesson I learned to speak of… .___________________________________

I was very good at …______________________________________________

It was difficult for me …____________________________________________

Continue the sentences:

At the lesson I learned to speak of… .___________________________________

I was very good at …______________________________________________

It was difficult for me …____________________________________________

Continue the sentences:

At the lesson I learned to speak of… .___________________________________

I was very good at …______________________________________________

It was difficult for me …____________________________________________

Continue the sentences:

At the lesson I learned to speak of… .___________________________________

I was very good at …______________________________________________

It was difficult for me …____________________________________________

Continue the sentences:

At the lesson I learned to speak of… .___________________________________

I was very good at …______________________________________________

It was difficult for me …____________________________________________

Continue the sentences:

At the lesson I learned to speak of… .___________________________________

I was very good at …______________________________________________

It was difficult for me …____________________________________________

Continue the sentences:

At the lesson I learned to speak of… .___________________________________

I was very good at …______________________________________________

It was difficult for me …____________________________________________



Предварительный просмотр:

Содержатель часть

№п\п

Этап урока, время

Задачи этапа

Дея-ть учащихся

Дея-ть учителя

1

Организационный этап

2 мин

Организовать внимание учащихся

Включение в работу

Смотрят видео и определяют тему урока, цели урока

Учитель приветствует

Включает видео, записывает цели на доске

2

Речевая зарядка

2 мин

Актуализация основных лексических единиц по теме «Технологии»

Учащиеся называют слова по теме «Современные технологии»

Учитель записывает на доске mind-map

3

Актуализация опорных знаний учащихся

5 мин

Развитие речевых навыков по теме

Учащиеся составлят словосочетания

Демонстрирует «Облако»

Слушает ответы

4

Развитие навыков поискового чтения по теме «Технологии»

15 мин

Научить анализировать и систематизировать информацию

Читают текст, заполняют таблицу

Корректирует, исправляет, (промежуточный контроль)

5

Развитие навыков говорения

10 мин

Обучение монологическому высказыванию по теме

Обсуждают в группах преимущества и недостатки средств связи: 1 группа Компьютер/интернет 2 группа: самартфон

Корректирует, исправляет

6

Рефлексия

 4 мин

Осмысление изученного материала

Дают оценку  уровню приобретённых знаний, взаимодействуют

Подводит итог урока

7

Домашнее задание

Выставление оценок

3 мин

Организация класса на выполнение домашнего задания

Записывают домашнее задание

Объяснение структуры домашнего задания.

Оценка деятельности учащихся на уроке


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Урок 11 класс "Non-verbal means of communication"

Урок “Non-verbal means of communication” – Body language Класс: 11 класс Целиурока:развитие навыков культуры поведения и контроль своих эмоций в общении с окружающими людьми,умен...

Урок в 7классе Means of communications

Данный урок разработан в соответствии с УМК М.З.Биболетовой и др. «Enjoy English». Урок направлен на формирование социальной компетенции: желания и умения вступать в коммуникацию с другими людьм...

Презентация на тему "Mas media and means of communication"

Презентация на тему "Mas media and means of communication"...

Means of communication

Урок на тему средства коммуникации. Урок составлен по методике Шадрикова.Указаны основные задачи урока....

Means of Communication

Данная презентация направлена на активизацию лексических единиц по данной тематике, развитию языковой догадки, логического мышления, навыков говорения, умений сравнивать, обобщать....

Means of Communication

Данная презентация направлена на активизацию лексических единиц по данной тематике, развитию языковой догадки, логического мышления, навыков говорения, умений сравнивать, обобщать....