Банк заданий по ИОП
олимпиадные задания по английскому языку (6 класс) на тему

Актуганова Любовь Викторовна

Грамматические задания по английскому языку для ИОП

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл bank_zadaniy.docx47.77 КБ

Предварительный просмотр:

Банк заданий по ИОП

Разработала учитель                                                                                                                                                                                                                        английского языка

1 квалификации

Актуганова Л.В.

Задание № 1

Настоящее простое время - Present Simple

Цель: Распознавать и употребить в речи и письме различные коммуникативные типы предложений: повествовательные, вопросительные, отрицательные и побудительные предложения в настоящем простом времени -  Present Simple.

Упражнение 1. Раскрой скобки и выберите правильный вариант ответа.

  1. Can I talk to Molly, please? — She _________ (is/are) busy now.
  2. What ______ (am/is/are) you painting? — I_________ (am/is/are) not painting now.
  3. My friends______ (am/are) working now.
  4. Where __________ (am/is/are) the uncle Patrick on a holiday? — In Kenya.
  5. Why___________ (am/is/are) Nickolas crying? —He’s lost the key.

 Упражнение 2. Задай вопросы. Используя “do” или “ does”. Дай краткие ответы.

E.g. Do they speak English in the camp every ? — Yes, they do. (No, they don’t).

1. Yan / speak English / in the camp / every day?

2. he / play / board games?

3. Nick / eat / Polish food / in the camp?

4.  they / go hiking?   

5.  children / go / on a trip / every day?

6. Nick / have / English classes / every afternoon?

7. they / sometimes / sit / by the fire / or / round the Christmas tree?

 

Упражнение 3.  а) Вспомни и вставь глаголы в Present Simple.

Go, like, love, watch, read, like, walk, come, do, watch.

My name's Pavel. In the evening I usually (1) ___________ my homework. Then I (2) ___________  TV or video. I (3) ___________  action films! They are super! Then I  (4) ___________ my  dog.  After  that I  (5)  ___________ home, (6) ___________  a book and (7) ___________  to  bed. My sister is little. She doesn't  (8) ___________ action films. She (9) ___________ cartoons. She (10) ___________  them  every  day.

в) преобразуй полученные предложения в отрицательные.

Задание № 2

Настоящее продолженное  время - Present Continuous.

Цель: Распознавать и употребить в речи и письме различные коммуникативные типы предложений: повествовательные, вопросительные и  отрицательные предложения в настоящем продолженном  времени -  Present Continuous.

Упражнение 1. Подумай и определи предложения, в которых глаголы употреблены Present Continuous.

  1. Frank gets up at 6 o’clock.
  2. What is auntie Pam doing now?
  3. At 4 o’clock Molly is doing her tests.
  4. My friend often goes hiking.
  5. Sandy’s going to eat less fatty food.

Упражнение 2. Вспомни и составь предложения в Present Continuous.

  1. in the classroom / am / I / standing  /now.
  2. Pete / reading / not  / a book /  now / is.
  3. listening  / now / the pupils /are  / to the teacher.
  4. now  / playing /  they /  are /  games.
  5. me  / helping  / now / my  / not /  friend /  is.
  6. dancing  / with /  is / she  / now  / Fred?

Упражнение 3. а) Переведи предложения на русский язык.

  1. Mary is drinking coffee and listening to music.
  2. Mike is telling a story.
  3. She is writing a letter.
  4. Ann is working very hard.
  5. The cat is eating its supper.

в) перестрой предложения так, чтобы они стали вопросительными и отрицательными.

Задание № 3

Прошедшее простое время - Past Simple.

Цель: Распознавать и употребить в речи и письме различные коммуникативные типы предложений: повествовательные, вопросительные и  отрицательные предложения в прошедшем простом времени - Past Simple.

Упражнение 1. Раскрой скобки и выберите правильный вариант ответа.

  1. Last night I _________ (listen to) some CDs.
  2. The car__________ (stop) opposite the house.
  3. I ____________ (not watch). TV last night.
  4. James ___________ (not study) Greek before his exam.
  5. Peter and Ann__________ (travel). to Turkey last summer

Упражнение 2.  Дополни диалоги, сформировав вопросы в Past Simple.

Kim:  What __________ (you do) last night, Lisa?

Lisa: I went to the cinema.

Kim: What film _____________ (you see)?

Lisa: Shrek.

Kim: Who _____________ ( you go) with?

Lisa: Pete and Zoe.

Kim: _________ (you enjoy) it?

Lisa: Well, the special effects were brilliant, but the story wasn't very good.

Kim: What time ____________ (it finish)?

Lisa: At ten o'clock.

Kim:  What______ (you do) after the film?

Lisa: We went for a pizza.

Упражнение 3.  Прочитай текст и отметь следующие утверждения «T»- правда (true) или «F»- ложь (false). Исправьте неверные утверждения.

        Last Sunday the Carter family went camping in the countryside. They found a nice place by a river. Mr Carter put up the tent. After that they ate some sandwiches and cakes. Then, Mr Carter showed his son and daughter, Sam and Pamela, how to fish. Mrs Carter picked some flowers and their dog Champ swam in the river. They all had a very good time.  

1. The Carter family went shopping.

2. They found a nice place for their tent.

3. Mrs Carter put up the tent.

4. They ate hamburgers and biscuits.

5. Mr Carter showed his wife how to fish.

6. Children swam in the river.

7. The Carter family had a good time.

Задание № 4

Будущее простое время - Future Simple.

Цель: Распознавать и употребить в речи и письме различные коммуникативные типы предложений: повествовательные, вопросительные и отрицательные предложения в будущем простом времени -  Future Simple.

Упражнение 1. Подумай , выбери и обведи нужный глагол.

1. He   will play/ plays   chess   every evening.

2. We   will play/ play   football next Saturday.

3. I and my friend   will run / run   in  the  park every morning.

4. Jim   will skate /skates   next winter.

5. They   will go /   go   to school every day.

6. Tiny   will read / reads   funny books on Mondays.

7. It is  /  will be  cold and windy next winter.

8. My friends   will listen / listen   to music every Sunday.

Упражнение 2. Вспомни правило о порядке слов в предложении.   Расставь слова в правильном порядке. Запиши предложения.

  1. will, toboggan, he, Saturday, next.
  2. ride  bikes, Billy, and, his friend, will, tomorrow.
  3. in, park, the, Jill, badminton, will, play.
  4. won’t, he, hide-and-seek, play, his, friends, with.
  5. to, Russia, Tom, will, summer, go, next.
  6. a, snowman, she, make, will, funny, winter, in.

Упражнение 3 . Сделай данные предложения вопросительными.

  1. I will fly a kite next Monday.
  2. They will draw pictures in their room.
  3. We will fly a kite tomorrow.
  4. Our friend will make a snowman next Saturday.
  5. He will write a letter tomorrow.
  6. She will run and jump in the park.

Упражнение 4. Сделай данные предложения отрицательными.

  1. It will be cold next January.
  2. We will fly to London next month.
  3. I will learn English next year.
  4. They will dance and sing tomorrow.
  5. Ann and Mike will play chess.
  6. My father will be in London next week.

Задание № 5

Настоящее совершенное время - Present Perfect

Цель: Освоить знание правила образование времени глагола Present Perfect (настоящее совершенное время); распознавать и употребить в речи и письме различные коммуникативные типы предложений: повествовательные, вопросительные и  отрицательные предложения в настоящем завершенном  времени - Present Perfect.

Упражнение 1. Определи  предложения, в которых глаголы употреблены в Present Perfect.

  1. My name is Lisa.
  2. Sally has a lot of questions to ask.
  3. Molly has never been to Tanzania.
  4. I had a good holiday last year.
  5. Have Sally and Molly ever been to North Africa?

Упражнение 2. а) Переведи предложения на английский язык.

  1. Ты купил подарок бабушке?
  2. Майкл еще не видела этот фильм.
  3. Я только что разбил вазу.
  4. Вероника только что вернулась из Парижа.
  5. Петр уже сделал домашнее задание.

в) перестрой предложения так, чтобы они стали вопросительными и отрицательными.

Упражнение 3. Задай вопросы к предложениям.

  1. I’ve been to Mir. — When…
  2. I’ve read this book. — When…
  3. I’ve just come from village. — How long…
  4. I’ve broken a vase. — What…
  5. I’ve met Kate. — Where…

Упражнение 4. Дополни  предложения с помощью since и for.

  1. Mark has had violin lessons ________ January.
  2. We have swum ________ two years.
  3. Have you seen your cousin ________ last week?
  4. Karen has danced ________ she was 13.
  5. They have been friends ________ twenty years.
  6. My parents have helped elderly and lonely people ________ 1990.

Задание № 6

Неопределенные местоимения: some, any.

Цель: формировать умения правильно употреблять неопределённые местоимения в речи и письме; уметь правильно строить вопросительные и  отрицательные  предложения с местоимениями «some» и «any».

Упражнение 1. Подумай, вспомни и напиши нужный артикль или местоимение: a, an, some, any.

  1. There's ______angel on the top.
  2. There are ______ornaments on the tree.
  3. Are there ______lights on the tree?
  4. There isn't ______Christmas tree in the house.
  5. There's ______ jam on the wooden table.
  6. Is there  ______bread in the basket?
  7. There aren't  ______ vegetables in the fridge.

Упражнение 2. Заверши предложения с: some/any/no.

  1. There is _______  tea in the crystal  glass, but it is very hot.
  2. There is  _______  fresh milk in the fridge. I can't make porridge.
  3. Are there ________  tasty apples in the bag?
  4. There isn't _______  jam on the round plate.
  5. There are _______  bananas on the wooden  table. They are yellow.
  6. There is  ________ butter on the plate.
  7. There is ________ cheese on the table, but there’re ____________ cheese sandwiches.
  8. There isn't  _________ sausage on the table.

Упражнение 3. Подумай и задай вопросы к полученным ответам.

  1. Yes, there’re some yellow tomatoes in the fridge.
  2. No, there isn't any hot chocolate in the cup.
  3. Yes, there are some cheese sandwiches on the round plate.
  4. No, there is no salt on the shelf.

Упражнение 4. Проанализируй и исправь ошибки.

  1. Are there any milk in the fridge?
  2. There is no tomatoes in the salad.
  3. Is there some sugar in this coffee?
  4. There are some hamburger on the menu.

Задание № 7

Личные и притяжательные местоимения.

Цель: формировать умения правильно употреблять и распознать личные и притяжательные местоимения; уметь правильно употреблять в речи и письме; уметь склонять их по лицам и числам.

 Упражнение 1. Употреби правильно личные местоимения в следующих предложениях.

1) ... is a teacher.                                a) I

2) ... are good friends.                        b) You

3) ... is a black table.                          c) He

4) ... am a pupil.                                 d) She

5) ... is a clever man.                           e) It

6) ... are fine.                                       f)We

7) ... often go for a walk together.      g) They

 Упражнение 2. Какое личное местоимение можно употребить в следующих предложениях?

1) My little brother Nick is a very bad boy. I don`t want to play with ... .

2) Your friends are planting flowers in the garden. Would you like to play with ... ?

3) Two boys ask Tom: “Could you give ... your nice red pencils, please?”

      4) Ann is a very kind and clever girl. Tell ... about it. I think she can help you.

5) Little girl asks her mother: “Will you give ... one more sweet, please?”

                     

 a) him;    b) her;   c) us;   d) them;   e) me;

Упражнение 3.  Подумай, выбери нужные притяжательные местоимения и  вставь их вместо точек.

1) My aunt and my uncle have got two children. Both ... children are girls.

2 )My sister has got a little kitten. ... kitten is very nice. ... name is Jilly.

3) My brother and I have got many toys at home. ...  toys are very nice.

4) There is a big doll on the sofa. I like to play with ... beautiful big doll.

5) You live in Moscow, don`t you? And what about ... sister Ann?

      6) He is playing football with ... friends in garden.

a)  am;    b) your;    c) his;   d) her;   e) its;   f) their;    g) our.

Задание № 8

Прилагательные.

Цель: уметь образовывать  сравнительную и превосходную степени прилагательных; прилагательных ; уметь употреблять сравнительную конструкцию в предложении.

Упражнение 1 .  Выбери правильную степень сравнения прилагательных.

  1. It is _____ in London than in Madrid in autumn.
  1. foggy    b) foggier   c) the foggiest
  1. This elephant is ______ animal in the Zoo.
  1. old   b) older  c) the oldest
  1. January is often __________ month in a year.
  1. cold   b) colder   c) the coldest
  1. It is _____  story in the book.
  1. good   b) better   c) the best
  1. It is a _____ day today but yesterday it rained.
  1. sunny   b) sunnier  c) the sunniest

Упражнение 2. Переделай  предложения, используя конструкции as … as, not so … as.

Образец:  Rome is hot. Madrid is hot too. – Rome is as hot as Madrid.

  1. Bob is nine. Pete is nine too.  - ____________________________________________
  2. My room is cosier than my sister’s room - ____________________________________________
  1. The Moskva River is longer than the Thames. - ____________________________________________
  1. Hotels in London are better than in Oxford. -  __________________________________________
  1. Sam’s car is new. Tom’s car is new too. - ___________________________________________

Упражнение 3. Раскрой скобки и поставь прилагательные в сравнительную или превосходную степень.

1. My father is (tall) than my mother.

2. He is (tall) of all the pupils in the class.

3. In June the sun is (bright) than in May.

4. My sister likes (bright) colours when she draws.

5. The snow is (clean) in the yard than in the street.

Задание № 9

Числительные.

Цель: уметь различать простые и составные числительные, знать обозначение числительные одним и несколькими словами; распознавать и употреблять в речи и письме количественные числительные (большие числа), уметь прочитать и  написать дату прописью на английском языке; уметь различать порядковые и количественные числительные.

Упражнение 1.  Вспомни правило и запиши прописью числа на английском языке:

161, 20, 31, 1, 67, 590, 1324, 549, 26, 65

 Упражнение 2.  Запиши примеры прописью на английском языке и реши их:

3+4= 45-2= 11+1= 1000-100= 173+234=

Упражнение 3.  Запиши дату прописью на английском языке:

1403, 1389, 1945, 1045, 1783

Упражнение 4. Преобразуй количественные числительные в порядковые.

Н-р: one (один) – the first (первый), thirty (тридцать) – the thirtieth (тридцатый), sixty-four (шестьдесят-четыре) – the sixty-fourth (шестьдесят четвертый)

  1. two
  2. eighty-three
  3. seven hundred and sixteen
  4. twelve
  5. eleven
  6. twenty-five
  7. ninety-six
  8. thirty-eight
  9. ten
  10. two thousand and nine

 

 

Задание № 10

Модальные глаголы: must, have to.

Цель: формировать умения правильно употреблять и образовывать утвердительные, вопросительные и отрицательные предложения с модальными глаголами: must, have to.

Упражнение 1.  а) измени предложения в настоящем времени на будущее или прошедшее, используя модальный глагол: have to.

  1. I must fly to India now (next month).
  2. Drake must sign the contract today (tomorrow).
  3. I must water the plants now (yesterday).
  4. He must mend a broken window (tomorrow morning).
  5. You must pay the rent today (last Friday).

в) перестрой предложения так, чтобы они стали вопросительными и отрицательными.

Упражнение 2.  Поставь  mustn’t или don’t have to.

  1. You … leave your kids unattended at the airport.
  2. You … be late for the interview.
  3. You … eat the soup if you don’t want to.
  4. You … shout at us.
  5. We … run. We have plenty of time before the concert.
  6. You … pay now. You can pay online later.
  7. This museum is free. We … buy any tickets.
  8. This is my dad’s pen. You … lose it.
  9. You … make much noise. Little Tim is sleeping.
  10.  It’s Sunday tomorrow. I … get up early.

Упражнение 3. Обведи подходящий по смыслу глагол.

1. Some people have to / must work at night.

2. I watch television all the time. I have to / must stop.

3. Tomorrow is Sunday. I have to / must have some fresh air.

4. Her granny is ill. She has to / must visit her.

5. Tomorrow is my friend's birthday. I have to / must send her a card.

Задание № 11

Артикль «the » с географическими названиями.

Цель: формировать грамматические навыки в употреблении артикля в английском языке с географическими названиями.

Упражнение 1.  Анализируй и вставь артикль, где необходимо.

1. … Moscow is situated on … Moscow River. … Moscow is a river that moves very slowly. There is … canal called … Moscow-Volga Canal which joins … Moscow to …Volga. … Volga runs into … Caspian Sea.

2. In … Siberia there are many long rivers: … Ob, … Irtysh, … Yenissei, … Lena and … Amur.

3. … Altai Mountains are … higher than … Urals.

4. There is a splendid view of … Lake Geneva from this hotel.

5. … United Kingdom consists of … Great Britain and … Northern Ireland.

6…. White Sea is in … north of our country.

7. … Pacific Ocean is very deep.

8. Is … Canada  … largest country in … America?

9. … Red Sea is between … Africa and … Asia.

10. … France is to … north of … Italy.

 Упражнение 2.   Подумай и вставьте нужный артикль, где необходимо.

1. Several rivers run into … sea at … New York. … most important is … Hudson River which empties to … Atlantic Ocean. Besides … Hudson there are … two other rivers: …East River and … Harlem River.

2. … Chicago is on … Lake Michigan.

3. … Russia is washed by … Arctic Ocean.

4. … Kiev is to … south of … Moscow.

5. … Philippines are situated to … southeast of … Asia.

6. … Neva flows into … Gulf of … Finland.

7. …Kazbek is … highest peak of … Caucasus.

8. … Europe and … America are separated by … Atlantic Ocean.

9. … Nile flows across … northeastern part of … Africa to … Mediterranean Sea.

10…..Kuril Islands are in ….Far East.

Упражнение 3. Поставь “the” или “ – “ с географическими названиями.

  1. Are you going to ... France or ... Czech Republic?
  2. ... North Pole is situated in ... Arctic.
  3. My dream is to visit ... Lake Baikal in ... Russian Federation.
  4. ... Suez Canal in ... Egypt connects ... Mediterranean Sea with ... Red Sea.
  5. ... Sahara desert covers most of ... North Africa.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Банк заданий для проведения письменных квалификационных испытаний в форме решения педагогических ситуаций

Приложение к "Методике оценки уровня квалификации педагогических работников", подготовленной Департаментом общего образования Министерства образования и науки Российской Федерации. Пример задания...

Банк заданий для подготовки к итоговой контрольной работе

В банк включены задания по основным темам курса. Преобразования тригонометриченских выражений. Решение тригонометрических уравнений. Производная. Применение производной к исследованию функции...

Банк заданий к олимпиадам 9-11 класс

Система заданий к олимпиадам по математике для 9-11 классов с решениями. Помогут преподавателям и учащимся в подготовке к олимпиадам....

Банк заданий к урокам чтения

Банк заданий будет полезен учителям литературы. В нем представлены упражнения для развития техники чтения. Упражнения для формирования навыков выразительного чтения. Упражнения для понимания смысла те...

Подготовка к ЕГЭ Открытый банк заданий ( задание из раздела квантовая физика )

При подготовке к ЕГЭ составляю тест из  заданий открытого банка . Данный тест составлен  при  закреплении тем по квантовой физике....

Задание 5 ОГЭ (Открытый банк заданий)

Задание 5 ОГЭ (открытый банк заданий)...