Составление вопросов: теория, практика, тест.
тест по английскому языку (7, 8, 9 класс) по теме

Пахомова Наталья Петровна

В предоставленном материале очень доходчиво объясняется правила построения вопрос. предложений в английском языке. Предназначено для обобщение и повторения в старшем звене средней школы.

Скачать:


Предварительный просмотр:

Составление вопросов.

Часть I. Типы сказуемого в английском языке.

  1. Простое (одно слово) – требует добавления вспомогательного глагола.

К простым относятся только три формы глагольного сказуемого в простом настоящем и прошедшем временах.

Например:

 Michael and Samantha live together. – Do Michael and Samantha live together?                                                   Linda wears a strange hat. – Does Linda wear a strange hat?                                                                                                       Darla cooked a tasty cake yesterday. – Did Darla cook a tasty cake yesterday?

  1. Сложное (два и больше слова) – уже имеет вспомогательный глагол в своем составе и образует вопрос путем инверсии (перестановки слов местами).

А) именное – с глаголом-связкой «to be».                                                                                Например: He was in Liverpool last year. – Was he in Liverpool last year? (сказ-е выражено сущ-ным с предл.)                                                                            I’m going to work in a restaurant. – Am I going to work in a restaurant?           (сказ-е выражено причастием)                                                                                              He is interested in psychology. – Is he interested in psychology?                              (сказ-е выражено прилагательным)

Б) глагольное – одна из сложных видо-временных форм глагола.                                     Например: The film has just started. – Has the film  just started?                                                                                                 He had been waiting for me all day yesterday. – Had he  been waiting for me all day yesterday?                                                                                                                       Mary is speaking on the phone now. – Is Mary speaking on the phone now?

В) модальное – модальный глагол в связке с глаголом-действием образуют единую структуру.                                                                                                    Например: Mr. Black can play chess very well. – Can Mr. Black play chess very well?                                                                                                                                 They may have lunch at home. – May they have lunch at home?                                                                                         You should go to the library tomorrow. – Should you go to the library tomorrow?

Часть II. Последовательность действий при составлении вопроса.

  1. Найти и подчеркнуть сказуемое в предложении. Подсказка: оно всегда идет сразу за подлежащим.
  2. Определить тип сказуемого исходя из количества подчёркнутых слов.
  3. Дальше действовать в зависимости от типа сказуемого:

А) простое

Б) сложное

4а. Определить временную форму и выбрать вспомогательный глагол из трёх возможных.

4б. Определить первый вспомогательный глагол.

5а. Поменять форму глагола на начальную (первую).

5б. Вынести вспомогательный глагол вперёд подлежащего.

     6. Дальше действовать в зависимости от типа вопроса.

Часть III. Важное уточнение.

Первых вспомогательных глаголов, находящихся в составе сложного сказуемого всего 17 и их легко запомнить.

  1. Это 5 форм глагола «быть» - am, is, are, was, were. 
  2. Это 3 формы глагола «иметь» - have, has, had (но только, если после него идет причастие прошедшего времени)
  3. И модальные глаголы – can, could, shall, should, will, would, must, may, might.

Подсказка: 

  1. Если вы увидели один из этих глаголов в предложении, смело выносите его вперёд подлежащего.
  2. Если вы не увидели один из этих глаголов в предложении, это значит, что нужно добавить Do, Does или Did.

Часть IV. Упражнения.

Задание 1. Поставьте предложение в вопросительную форму (именное сказуемое).

1. They are at home now.                2. Mark was satisfied.                                3. The books about animals are real fun.       4. The salad is not fresh.   5.  John was tired after work.          6.  He was interested in travelling.  7.  Sam is my cousin.                      8. He is only 18.                                         9.  Dolphins are very intelligent.

Задание 2. Поставьте предложение в вопросительную форму (глагольное сказуемое).

1. She will meet me at the platform.                                                                     2. She has read a very interesting book.                                                               3. We were playing a game.                                                                                 4. Jack is waiting for his friend.                                                                              5. The umbrella was broken.

Задание 3. Поставьте предложение в вопросительную форму (модальное сказуемое).

1.I can play football very well.                                                                          2. You should look for information on the timetable.                                                     3. She must come to the party. Everybody will be there.                                                4. They may come in.              5. I would like a drink.

Задание 4. Поставьте предложение в вопросительную форму (простое сказуемое). 

1.I prefer reading a book before going to bed.                                                      2. Lane visited many countries.                                                                            3. Your mum thinks adventure stories are exciting.     4. They spent all their money on that house.                   5. She doesn’t like watching TV.

                                                                                                                                                         Задание 5. Поставьте предложение в вопросительную форму (все типы).

1.John was busy yesterday evening.                                                                  2. He always gives money to homeless children.                                                 3. Spanish is spoken in Spain.                                                                   4. They have already met Mr Smith.                                                                            5.  She phones somebody every day.                                                                   6. You can go to the library tomorrow.                                                                       7.  Henry Ford produced the first cheap car in 1908.                                             8. Carmen wants to see Mark.                                                                            9. We live in a small town.                                                                                10. She teaches English.

Часть V. Самостоятельная работа.

Задание 1. Вставьте пропущенные слова. Можно использовать некоторые слова несколько раз. Есть  лишние слова.  

 Clues:  did, are, do, have, does, was, is, were, has, shall

  1. What types of books ______ you like to read?
  2. _____ she reading love story or an adventure story?
  3. ______ you seen «Titanic»?
  4. Who _____ watching TV at eight o'clock last night?
  5. _____it an exciting book?
  6. _____ you going to watch a romantic film or a musical?
  7. _____ I see this film?
  8. _____ you go to the cinema last night?

Задание 2. Задайте общие вопросы к предложениям. В скобках после вопроса укажите тип сказуемого.

  1. We live in a small town.
  2. Summer has started at last.
  3. My parents got married in Paris.
  4. She can lose her temper easily.
  5. The party will start in time.
  6. The dogs are sleeping.
  7. The umbrella was broken.
  8. He always gives money to homeless children.

Задание 3. Поставьте слова в правильном порядке.

  1. her/ three/ mum/ does/ languages/ speak/ foreign?
  2. must/ food/ eat/ we/ junk?
  3. swimming/ in/ the children/ are/ the water?
  4. New York/ he/ last/ was/ year/ in?



Предварительный просмотр:

Test 1.  I. Подберите к каждому вопросительному слову подходящий ответ.

  1. What?                                              a. Last summer
  2. Why?                                               b. George
  3. When?                                             c.He is 18.
  4. Where?                                            d. $ 16.99           
  5. Which?                                            e. Because I don’t have a car.       
  6. How?                                               f. Once a month.
  7. How much?                                      g. In Sochi.
  8. How old?                                          h. The green one.
  9. How often?                                       i. A cup of coffee.
  10. Who?                                               j. By train.

II. Вставьте вопросительные слова:  who, what, how, where, when

  1. _______ is your name?
  2. _______ do you spell your name?
  3. _______ are you from?
  4. _______ do you live?
  5. _______ old are you?
  6. _______ is your birthday?
  7. _______ tall are you?
  8. _______ kind of films do you like?
  9. _______ is your favorite singer?
  10. _______ is your favorite TV programme?


Test 2. I. Поставьте вопросительные слова.

  1. ___ kind of bike have you got?
  2. ___ river is longer: the Volga or the Mississippi?
  3. ___ did you get here: by metro or by bus?
  4. ___ is your little son crying?
  5. ___ was the weather like yesterday?
  6. ___ did you find my bag? – Under the bed.
  7. ___ is your girlfriend speaking to?
  8. ___ are your jeans? – They are very expensive.
  9. ___ tall is that sportsman? – Over 190 cm.
  10. ___ time do you finish school?

II. Какое вопросительное слово необходимо для составления вопроса к выделенным словам?

Например:  He phoned Michael. – Whom? (Кому?)

  1. Kevin likes Italian food so much.
  2. We can go to the beach on Friday.
  3. They went to New-York by car.
  4. My flat is on the fifth floor.
  5. The tickets cost 40 euros.
  6. I am so sad because my dog is ill.
  7. She danced with Tim at the party.
  8. Both actors are talented but I prefer Vin Diesel.
  9. My dad’s hobby is fishing.
  10. We stayed in Greece for two weeks.



Предварительный просмотр:

Test 3 What? Where? When? How? How many?  

  1. _______ is your name?
  2. _______ are you from?
  3. _______ old are you?
  4. _______ is your birthday?
  5. _______ is your favorite TV programme?
  6.  ___ was the weather like yesterday?
  7. ___ did you find my bag? – Under the bed.
  8. _____ old is your friend?
  9. _____ friends have you got?
  10. _____ apples do you eat every day? – Two.
  11. _____ did you go on your last holiday? – To Greece
  12. _______ do you start work? – At 8.30
  13. _____ is your favorite sport?
  14. _______ kind of books do you like?
  15. ______ far is your school from our house?

Test 3 What? Where? When? How? How many?  

  1. _______ is your name?
  2. _______ are you from?
  3. _______ old are you?
  4. _______ is your birthday?
  5. _______ is your favorite TV programme?
  6.  ___ was the weather like yesterday?
  7. ___ did you find my bag? – Under the bed.
  8. _____ old is your friend?
  9. _____ friends have you got?
  10. _____ apples do you eat every day? – Two.
  11. _____ did you go on your last holiday? – To Greece
  12. _______ do you start work? – At 8.30
  13. _____ is your favorite sport?
  14. _______ kind of books do you like?
  15. ______ far is your school from our house?


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Выступление на I Всероссийской научно-практической конференции «Образование в современном мире: вопросы теории и практики», которая состоялась 8-13 декабря 2014 года.

В СТАТЬЕ ОСВЕЩАЕТСЯ ВОПРОС РАЗРАБОТКИ ПРОГРАММ ФАКУЛЬТАТИВНЫХ И ЭЛЕКТИВНЫХ КУРСОВ КАК СПОСОБА РЕШЕНИЯ ЗАДАЧ ПРОФЕССИОНАЛЬНО – ТРУДОВОЙ ПОДГОТОВКИ ОБУЧАЮЩИХСЯ И РАСШИРЕНИЯ ТРУДОВЫХ НАВЫКОВ СЕЛЬСКОХОЗЯЙ...

Вопросы теории и практики в проблеме контроля и самоконтроля в обучении

При проверке знаний и умений должна учитываться оценка не только теоретических знаний, но и практических умений. Методы контроля результатов обучения, используемые  в работе, можно разделить на д...

"Деятельностный подход на уроках математики: вопросы теории и практики"

СОДЕРЖАНИЕ 1Введение32Проектирование уроков на деятельностной основе43Разработки  уроков на деятельностной основе6 3.1.  Уроки открытия новых знаний...

Косвенная речь и согласование времен: теория, практика, тесты, комплексная контрольная работа

Комплексный материал по согласованию времен с подробным разбором большинства трудностей для учащихся. Возможно использовать как для самостоятельной работы дома, так и для работы в классе....

Актуальные вопросы теории и практики внедрения современных педагогических технологий в условиях реализации ФГОС.

Стандарты второго поколения нацеливают учителя на формирование у школьников универсальных учебных действий, которое может быть обеспечено только в результате деятельности ученика в условиях выбо...

Вопросы теории и практики в проблеме контроля и самоконтроля в обучении

Выступление на РМО учителей физики Приволжского и Вахитовского районов города Казани по теме "Вопросы теории и практики в проблеме контроля и самоконтроля в обучении" учителя физики Тах...

Рабочая программа групповых занятий «Биология: актуальные вопросы теории и практики» 10-11 класс

Актуальность данной программы возрастает в связи с резким повышением уровня требований, предъявляемых ВУЗами к знаниям абитуриентов. В связи с этим встает необходимость более качественной п...