План-конспект урока английского языка в 5 классе "Прошедшее простое и прошедшее длительное времена в сравнении.
методическая разработка по английскому языку (5 класс) на тему

Тимошкина Оксана Владимировна

Материал может быть использован в процессе обучения грамматике.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл statya.docx27.35 КБ

Предварительный просмотр:

План-конспект урока английского языка в 5 классе. Статья

 

УМК:  Верещагина И.Н., Афанасьева О.В. «Английский язык» для школ с углубленным изучением английского языка. Пятый класс.

Тема: «Прошедшее простое и прошедшее длительное времена в сравнении».

Вид урока: урок систематизации и обобщения знаний.

Цель урока – обобщение и систематизация знаний прошедшего простого и прошедшего длительного грамматических времен.

Образовательный аспект – формирование навыков самостоятельной работы с грамматическими явлениями английского языка.

Развивающий аспект – развитие навыков и умений классифицировать систематизировать, сравнивать изученный учебный материал. Развитие памяти, внимания, логического мышления и языковой догадки.

Воспитательный аспект – повышение уровня мотивации изучения английского языка, формирование умения работать индивидуально, в группе, паре.

Этапы урока систематизации и обобщения знаний:

1)  Организационный этап.

2)  Целеполагание. Мотивация учебной деятельности учащихся.

3)  Актуализация знаний.

4)  Обобщение и систематизация знаний.

     Подготовка учащихся к обобщенной деятельности.

     Воспроизведение на новом уровне (переформулированные вопросы)

5) Применение знаний и умений в новой ситуации.

6) Контроль усвоения, обсуждение допущенных ошибок и их коррекция.

7) Рефлексия (подведение итогов занятия).

8) Анализ и содержание итогов работы, формирование выводов по изученному материалу.

Оборудование: проектор, интерактивная доска, презентация Power Point, задание на Smart Board, задания для групповой работы, индивидуальные задания для рефлексивного этапа, шаблоны для оценивания групповой работы.

  1. Организационный этап

T: Hello, everybody! (Приложение 1.Слайд 1. Frame “Greeting”)

S-s: Hello!

T: Glad to see you!

S-s: Glad to see you too! Sit down, please.

  1. Целеполагание. Мотивация

T: How are you?

S: Fine, thank you. How are you?

T: Fifty-fifty, I’d say.

S: Why?

T: I was very busy yesterday. My son phoned me at 7 p.m. When he phoned me, I was still preparing a presentation.

S: I see.

T: Thank you. I want you to determine grammar tenses I used to describe my yesterday’s evening.

 (The teacher repeats the sentences one after another, the students identify the forms).

T: Yes, you are right. So what do you think we are going to speak about?

S: We are going to compare The Past Simple and The Past Continuous tenses.

T: Look at the slides and be ready to present grammar frames.

  1. Актуализация знаний (Приложение 1. Слайды 2-4: The Past Simple Tense. Слайды 5-8: The Past Progressive Tense)

The students read the rhymes and fill grammar frames on the blackboard. The frames consist of time expressions, affirmative and negative sentences and questions. It’s not necessary to follow the definite order of the sentences in the slides.

Slide 2

I Had Fun Yesterday (affirmative sentences)

I got up early,

Jumped out of bed,

I washed my hands

And stood on my head.

Slide 3 (negative sentences)

Peter Pan was Ill Yesterday

Peter Beam liked ice-cream.

But he was in bed the day before yesterday.

He didn’t jump,

He didn’t sing,

He didn’t want to play.

Slide 4 (questions)

Last summer

Did you swim?

Did you run?

Did you lie in the sun?

Five Days Ago

Where did you go?

What did they know?

Why did she learn?

How much did he earn?

Slide 5 (affirmative sentences)

Yesterday at 8 o’clock p. m.

Bill was dancing,

Phil was singing,

The girls were talking,

They were joking!

 

Slide 6 (Yes - No questions)

When Their Mother Came Home,

Was he dancing?

Was he singing?

Were they talking?

Were they joking?

Slide 7 (negative sentences)

While the Mother Was Cooking Dinner…

I wasn’t listening to music.

I wasn’t watching TV.

I wasn’t sleeping in my bed.

I wasn’t drinking my tea.

I was learning English in my ear-phones!

Slide 8 (WH-questions)

What Were You Doing At One?

  • What were you doing at one?
  • I was lying in the sun.
  • What was he doing at three?
  • He was watching TV.

  1. Подготовка к обобщению и систематизации знаний

T: I think, now you are ready to classify the structures in the Past Simple Tense and the Past Continuous Tense. Let’s do the task. Move quickly. Group 4, start! (The students do the task on the Smart Board. The task is to classify the sentences into two columns: The Past Simple Tense and The Past Continuous Tense.)

  1. Воспроизведение на новом уровне

T: We work in groups now.  Each group will get an envelope with words. The groups will have to make sentences using the words from the envelopes (Приложение 2). You will be able to check your sentences a bit later. Don’t forget to give your marks for the work of each group then. Today you’ll do it with the help of our Knowledge Tree and Loving Hearts (Valentines). Give one Valentine if you like the work of any other group.

(Each group has a brunch on the Knowledge Tree on which the members of other groups stick their Loving Hearts.)

(Slides 9-12)

  1. Применение знаний и умений в новой ситуации

T: I believe you can use you knowledge to make up your own sentences using the Past Simple and the Past Continuous tenses. Make up 2 sentences using the following time expressions.

Group 1: 1. yesterday  -  2. yesterday at 3 o’clock  

Group 2: last Sunday - 2. when the telephone rang

Group 3: 1. 3 days ago – 2. while I was reading a book

Group 4: 1. the day before yesterday – 2. when Liz came home

Be ready to work in groups and give your opinion about the work of the other groups. (Slide 13)

(Each group has a brunch on the Knowledge Tree on which the members of other groups stick their Loving Hearts.)

  1. Рефлексия

T: I am sure you understand the difference between the Past Simple and the Past Continuous tenses now. Let’s see. You have 5 minutes to do the task. The students are given the following task on the cards:

Circle the correct answer in the text from the given ones:

  1. Mag and Frank (not/want) to stay outside.

a) wanting       b) didn’t want      c) hasn’t wanted      d) wasn’t wanting

  1. Mag and Frank (come) __________ into the room.

a) came     b) coming    c) has come      d) comed

  1. There (be) __________ a lot of girls and boys there.

a) have been     b) been     c) were     d) had been doing

  1. They (give) __________ sweet presents and Valentine’s cards to each other.

a) were giving     b) given     c) has been giving     d) give

  1. What holiday they (celebrate) when Mag and Frank saw them?

a) did celebrated   b) they have being celebrating   c) celebrate   d) were they celebrating

  1. Анализ и содержание итогов работы, формирование выводов по изученному материалу.

T: Time is out. (The teacher asks the students to exchange the cards and the students check their neighbour’s cards using Slide 14. They give marks to each other according to the numbers of the correct answers.)

T: Be ready to make your home assignments.

Home Task (Приложение 1. Слайд 15): 1) № 7 p. 123 (устное задание по учебнику)  

                          2) – (задание по рабочей тетради)

                          3) № 28 p. 122 (письменное задание по учебнику)

  1. T: Our lesson is over. Thank you for the lesson. See you next time! Bye! (Приложение 1.Слайд 16. Frame “Parting”)  


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План-конспект комбинированного урока английского языка в 7 классеТема: “Do you have an example to follow? The first cosmonaut.” “У тебя есть пример для подражания? Первый космонавт.”

Урок посвящен году Космонавтики в России. Дети занкомятся с новыми лексическими единицами, работают  в парах, тренируются в использовании грамматического материала в речи, при этом урок тесно свя...

План-конспект 64 урока английского языка в 9 классе по УМК Биболетовой М.З.

Тема: «Советы для решения конфликта»Цели: развитие навыков аудирования с целью извлечения основной информации;активизация грамматических и лексических навыков;формирование навыков чтения и навык...

План-конспект интегрированного урока «Английский язык+физика»

Данный материал содержит технологическую карту, аудиозапись, дидактические материалы к уроку....

План-конспект открытого урока английского языка в 5 классе по учебнику Spotlight-5 Тема урока - “Going shopping”.

План-конспект открытого урока английского языка в 5 классе по учебнику Spotlight-5 Тема урока -  “Going shopping”....

Интегрированные уроки. План – конспект интегрированного урока английского языка и ОБЖ в 10 классе.

Идея интегрированных уроков возникла из сопричастности некоторых школьных дисциплин друг другу. Задача современной педагогики – соединить в восприятии ребенка основные знания по каждому предмету в шир...

План-конспект открытого урока английского языка в 5 классе по учебникуSpotlight-5 Тема урока – “Going shopping”.

Цели:1)практические:- развитие лексических навыков по теме «Магазины, покупки»;- практика учащихся в устной речи, чтении (развитие умений ознакомительного и изучающего чтения), аудировании;- развитие ...