Конспект урока "Условные предложения"
план-конспект урока по английскому языку (10 класс) на тему

Ткачева Татьяна Александровна

Урок разработан для совершенствования  и систематизации грамматических навыков устной речи по теме '"Conditional sentences" посредством различных видов упражнений, а также повторению видо-временных форм английского глагола

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл konspekt_uroka-uslovnye_predlozheniya.docx43.29 КБ

Предварительный просмотр:

Урок английского языка в 10 классе

                             Условные предложения

Lesson: Conditional Sentences

Тип урока: урок обобщения и систематизирования  грамматических навыков

Цели урока:

Образовательная:

1. Совершенствование и систематизация грамматических навыков устной речи по теме «Conditional sentences» посредством различных видов упражнений. Повторение времен английского глагола.

 Развивающая:

2. Развитие коммуникативных навыков по теме «Проблемы экологии»; развитие мышления, внимания, воображения.

Воспитательная:

3. Воспитание  творческих способностей учащихся на материале темы.

Речевой материал: лексика по теме «The Ecological Problems»

Грамматический материал: Conditional Sentences I, II, III, The Present Simple Tense, The Past Simple Tense, The Future Simple Tense, The Present Perfect Tense.

Оборудование: УМК Spotlight 10 ( Английский в фокусе 10) Афанасьева О.В., Дули Д., Михеева И.В., компьютер  , интерактивная доска, презентация «Типы условных предложений»,  карточки с грамматическими упражнениями.

План урока:

I. Начало урока

1) Организационный момент

2) Беседа с классом о настроении, погоде, дежурстве в классе

II. Постановка темы и целей урока

III. Речевая зарядка

1) Повторение грамматического правила Conditional Sentences

2) Просмотр презентации «Типы условных предложений»

IV. Совершенствование грамматических навыков по теме урока

1) Выполнение упражнений с помощью презентации на интерактивной доске

2) Задание на карточках в группах по 2 человека

V. Физкультминутка

VI. Контроль грамматических навыков. Инсценирование сказки.

VII. Подведение итогов урока. Обобщение изученного материала.

Ход урока

I. Начало урока

1.Организационный момент

- Good morning, children. I am very glad to see you. Sit down, please.  

2. Беседа с классом о настроении, погоде, дежурстве в классе

- It’s a nice day today, isn’t it? – Yes, it is.

- How are you? – I am fine, thank you.

- Who is on duty today? – I am on duty today.

- What date is it today? -  Today is the …

- What is the weather today? - The weather is good. It is snowy and cold.

II. Постановка темы и целей урока

- So, I think we are ready to start our lesson.

- The topic of our lesson is Conditional Sentences and our main aim is to repeat and practice such sentences in different exercises. (Слайд 1)

III.Речевая зарядка

1. Повторение грамматического правила Conditional Sentences

2. Просмотр презентации «Типы условных предложений»

- Well, now let’s remember the rules. Look at our board, please.

- This is the structure of Conditional Sentence. (Слайд 2)

There are 2 clauses: If – clause and result (main) clause.

-How many types of Conditional Sentences do you know? - There are 4 types of Conditionals: zero, I, II, III. (Слайд 3)

- What is zero conditional? (Слайд 4)

- Zero Conditional expresses the situations that are always true if something happens. Zero Conditional is formed by the use of the present simple in the if - clause and the present simple in the result clause. (Слайд 5)

- Good, thank you.

Example: If you heat water to 100 degrees, it boils. (It is general true) (Если вы нагрееваете воду до 100 градусов, она кипит.)

- Conditional 1, what do you know about this type? (Слайд 6)

- Conditional 1 is real, because it is used for real - or possible - situations. 

Conditional 1 is formed by the use of the present simple in the if - clause and future simple in the result clause. (Слайд 7)

- Good, thank you.

Example: If it rains, I will stay at home. (It is real situation) (Если идет дождь, я останусь дома.)

- Conditional 2, what do you know about this type? (Слайд 8)

-  Conditional 2 is often called the "unreal" conditional because it is used for unreal оr impossible situations. This conditional provides an imaginary result for a given situation.

Conditional 2 is formed by the use of the past simple in the if - clause and  would + infinitive in the result clause. (Слайд 9)

- Good, thank you.

Example: If I were rich, I would help the poor animals. (It is an imaginary result) (Если бы я был богат, я бы помог бедным животным.)

- And tell me, please, what do you know about the Conditional 3? (Слайд 10)

- Conditional 3 often called the "past" conditional because it expresses only past situations with unreal results.

Conditional 3 is formed by the use of the past perfect in the if clause and would + the present perfect in the result clause. (Слайд 11)

- Wonderful, thanks.

Example: If people hadn’t polluted the planet, many animals would have lived. (It is an unreal result) (Если бы люди не загрязняли планету, многие животные были бы живы.)

IV.Совершенствование грамматических навыков по теме урока

1. Выполнение упражнений с помощью презентации на интерактивной доске

- Well, I see you know the grammar rules and now let’s practice them together.

 Look at our board again and do some tasks. (выполняют упражнения на интерактивной доске, переводят предложения, объясняют какого типа условное предложение)

2. Задание на карточках в группах по 2 человека

 I have some cards for you. Let’s work in pairs. The task: read the situation and complete the sentences using the correct form of the conditional sentences. (работа в парах с карточками) (Приложение 1)

-Thanks.

V. Физкультминутка Работа по цепочке (T – P1 – P2 – P…)

 - Well, pupils, now let’s have some fun and dream about some unreal situations in your life. Work in change, please. Use the right form of conditional sentences.

- For example, If I had 1million $, I would go abroad. And you?

- If I went abroad, I would visit many interesting places. And you?

VI. Контроль грамматических навыков. Инсценирование сказки.

- You are great. And we come up to the last task. It was your home task. And we introduce to your attention a fairy-tale «The Country of Conditions» (Приложение 2)

 VII. Подведение итогов урока. Обобщение изученного материала. (2 min.)

- Thank you pupils.

-Наш урок подходит к своему завершению. Давайте вспомним, и еще раз назовем все типы условных предложений, и какие действия они выражают.

-Ваше домашнее задание – подготовится к контрольной работе по теме «Условные предложения».

- Выставление отметок.

-Good – bye.

       

Приложение 1:  Complete the sentence for each situation  

1)  You are standing very close to the edge of  a swimming pool. You are wearing all your clothes.  A friend says:      

     If you (fall in) ………. , your clothes (get) ………. wet!    

2)  You are sitting in the classroom on a hot day. You are day-dreaming about going to the beach. You think:        

      If today (be) ………. a holiday, I (go) ………. to the beach.      

3)   You are walking towards the bus-stop with a friend. Suddenly the bus arrives. The bus-stop is far away, but you think there is a chance of catching the bus. You say:      

      If we (run) ………. , we (catch) ………. It!    

4)  You are discussing the idea of underwater cities. People are describing the advantages and disadvantages of living under the sea. You say:    

      If we (live) ………. Under the sea, we (eat) fish all the time!    

5)   I didn’t realize you were tired when I asked you to go for a walk.  

      If I ……………………….. , I ……………………. for a walk.    

6)   The Romans didn’t sail across the Atlantic, so they didn’t reach America.      

     If ……………………….. , they ……………………..  America.      

             

       

      If I ……………………….. , I ……………………. for a walk.    

6)   The Romans didn’t sail across the Atlantic, so they didn’t reach America.      

     If ……………………….. , they ……………………..  America.    

7)  Complete the sentences using the correct form of the words in bold.  

                     Being an only child    

      I’m an only child. People often say to me:” Wouldn’t you be a lot happier if you  1(have)…………… brothers or sisters?’ but I don’t see it like that.

       It’s true that if I  had a brother or  sister, I  2(have)……………   someone closer to my own age to talk to and play with at home,   but I don’t think that’s very important 3(provide)………. that you have close friends, which I do. If my parents had more children, they  4( not   be able)……………… to spend so much time with me. And we have great  fun  together!  Also, if I had a brother or  sister, I  5(have to) ……………. share a bedroom with them. That might be fun, but what would happen if I 6(want)……………. to play my CDs and he or she had to study? No – I don’t want a brother or sister, unless it  7(happen) ……………. of course.  In that case, I’ll think it’s the best thing in the world!  

 

   l    

             

Wizard: Well, your bag, your car and your money, dear. (Дочери получают подарки и начинают плакать).    

 Author: The moral of this fairy tale is: << If you want to have anything, you must do something >>

,


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конспект урока "Предложения с обращениями"

Конспект урока в 8-м классе по учебнику Р.Б. Сабаткоева "Русский язык (для национальных школ), 8 класс"....

Конспект урока русского языка в 11 классе по теме "«Синонимика простых предложений с обособленными определениями, выраженными причастными оборотами, и придаточных определительных предложений в сложноподчинённых предложениях» с презентацией

Урок закрепления знаний по теме "Синонимика простых предложений с обособленными определениями, выраженными причастными оборотами, и придаточных определительных". Цель урока - подготовиться к выполнени...

ПЛАНА-КОНСПЕКТА УРОКА Предложения с однородными членами для 11 класса с указанием ЭОР

Обобщение знаний по теме «Осложнённое предложение» (однородные члены предложения).Использование ЭОР.Закрепление навыков правописания НЕ с разными частями речи.Совершенствование...

конспект урока "Предложения с прямой речью" 5 класс

Комментарий к уроку,конспект и раздаточный материал.Тема "Предложения с прямой речью"....

Конспект урока "Предложения с прямой речью. Знаки препинания в предложениях с прямой речью", 8 класс

Конспект урока "Предложения с прямой речью. знаки препинания в предложениях с прямой речью", 8 класс...

Конспект урока "Предложения со сравнительными оборотами"

Подробно разработанный урок с интересными и творческими заданиями...

Конспект урока "Предложения с вводными словами и обращениями" в коррекционной школе VIII вида

Конспект урока "Предложения с вводными словами и обращениями" в коррекционной школе VIII вида...