Методическая разработка "Олимпиада по английскому языку".
методическая разработка по английскому языку (9 класс)

Бондарь Ирина Николаевна

Олимпиада по английскому языку для уровня 9-11 классов (групп профподготовки, 1,2 курсов, осваивающих программу основного общего и среднего образования).

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл olimpiada_2.docx47.61 КБ

Предварительный просмотр:

ПРАВИТЕЛЬСТВО САНКТ-ПЕТЕРБУРГА

КОМИТЕТ ПО ОБРАЗОВАНИЮ

Санкт-Петербургское государственное бюджетное

профессиональное образовательное учреждение

 «Ижорский колледж»

МЕТОДЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА

Олимпиада по английскому языку

Дисциплина: «Английский язык»

Форма обучения: очная

Разработчики:   Бондарь И.Н. , Витрив О.В.

Санкт-Петербург, 2018

Пояснения к олимпиаде по английскому языку.

Задания олимпиады разработаны в соответствии с рабочей программой по английскому языку.

Для выполнения работы отводится 80 минут.

Задания предназначены для проверки умений в чтении, аудировании,  а также лексико-грамматических знаний обучающихся.

Часть I

ЧТЕНИЕ

Задачи

Проверить уровень сформированности умений обучающихся в чтении с пониманием основного содержания прочитанного.

Технология оценивания

Задания по чтению оцениваются следующим образом: за каждый правильный ответ обучающийся получает 1 балл. Максимальное количество баллов — 7. Задания проверяются по ключам.

Формат работы по чтению

Задание

Количество вопросов

Проверяемые умения

Тип текста

Тип задания

Чтение с пониманием основного содержания

(базовый уровень)

7

Умения понять основную тему текста

Краткие тексты информационного и научно-популярного характера

Задания на установление соответствия

READING

Read the texts A-G and match each text with one of the statements from the list 1-8. Use each statement only once. There is one extra statement which you don’t need to use. Write the answers on your answer sheet.

Установите соответствие между заголовками 1–8 и текстами A–G. Занесите свои ответы в таблицу. Используйте каждую цифру только один раз. В задании один заголовок лишний.

1. Travel memories                                                             5. Popular hobby

2. Animal lover magazine                                                  6. Family magazine

3. Travel to stars                                                                 7. People and nature

4. Star dreams                                                                     8. Animals in danger

A. Most people who spend a holiday travelling take a camera with them and photograph anything that interests them – sights of a city, views of mountains, lakes, waterfalls, men and women, children, ruins of ancient buildings, and even birds and animals. Later looking through their albums they will remember the happy time they have had, the islands, countries and cities they have seen.

B. Of course, different people dream of different things. Someone wishes a calm and quiet life; others imagine their life as a never-ending adventure. The majority dream of something concrete: a villa in some warm place, an account in a Swiss bank, a splendid car… It’s interesting to know what the dreams of people who already have all this are. Celebrities, as we know, never hide their unusual hobbies, and often shock us with their extravagant behaviour.

C. It is Junior Baseball Magazine’s mission to provide information that enhances the youth baseball experience for the entire family. The player improves his skills and is more successful. The family enjoys the activity more and shares this precious time in their life. Junior Baseball emphasizes good sportsmanship, safety, physical fitness and wholesome family values.

D. The seas are in danger. They are filled with poison like industrial, nuclear and chemical waste. The Mediterranean Sea is already nearly dead; the North Sea is following it. The Aral Sea is on the brink of extinction. If nothing is done about it, one day nothing will be able to live in the seas. Every ten minutes one species of animal, plant or insect dies out forever.

E. Lots of people all over the world enjoy collecting stamps. Stamps are like little pictures. Very often they show the flowers or the trees which grow in this or that country, or they can show different kinds of transport of the country. Stamps may also have portraits of famous people on them. Some stamps show art work from the history of the country.

F. “Friend” is the title of my favourite magazine. It consists of 70 pages, with lots of colourful and bright pictures and provides interesting and useful information for people who love animals. The magazine includes numerous articles devoted to various topics connected with domestic animals, ways to take care of them, pet food, animal health and many other topics crucial for any animal lover.

G. People are beginning to realize that environmental problems are not just somebody else’s. Many people join and support various international organizations and green parties. What could be more important than human life? Polluted air, poisoned water, wastelands, noise, smoke – all these influence not only nature but people as well. Everything should be done to improve ecological conditions on our planet.

A

B

C

D

E

F

G

Часть II

АУДИРОВАНИЕ

Задачи

Проверить уровень сформированности умений обучающихся как основного содержания звучащих текстов, так и полного понимания соответствующих текстов.

Формат контрольной работы

Проверяемые умения и навыки

Количество

Тип текста

Тип задания

вопросов

Понимание основного содержания

прослушанного текста

5

Диалоги, монолог

Задания с

кратким ответом

Понимание в прослушанном тексте запрашиваемой информации

4

Полное понимание прослушанного текста

6

      Продолжительность звучания  текста от 1 до 3 минут.  Текст звучит дважды. Перед вторым предъявлением текста дается пауза для доработки ответов. В конце   задания обучающимся дается время для проверки работы.

Технология оценивания

     За каждый правильный ответ  по аудированию обучающийся получает 1 балл. Максимальное количество баллов — 15. Ответы проверяются по ключам.

LISTENING

Задание 1.

Вы услышите четыре коротких диалога, обозначенных А, В, С и D. Определите, где происходит каждый из этих диалогов. Используйте каждое место действия  из списка 1- 5 только один раз. В задании есть одно лишнее место действия.

Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.

  1. On a bus
  2. At a cinema
  3. On board a plane
  4. In an internet cafe
  5. At the stadium

Диалог

         А

        В

       С

      D

  Место действия

Задание 2.

Вы услышите пять высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего А – Е и утверждениями, данными в списке 1-6. Используйте каждое утверждение из списка 1 – 6 только один раз. В списке есть одно лишнее утверждение.

Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.

  1. The speaker explains how to survive in the desert.
  2. The speaker talks about a traditional means of desert transportation.
  3. The speaker describes the animals of the desert.
  4. The speaker says that the desert is in danger.
  5. The speaker explains how to find water in the desert.
  6. The speaker believes that the desert is a beautiful place.

Говорящий

A

B

C

D

E

Утверждение

 Задание 3.

Вы услышите разговор посетителя спортивного клуба и представителя службы охраны. В заданиях обведите цифру 1,2 или 3, соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

  1. Jackie says that he
  1. goes to the sports centre regularly.
  2. does sports from time to time.
  3. has been to the centre for the first time.

  1. Jackie says that on this day he came
  1. to attend his gym class.
  2. to see his coach.
  3. to have a swim in the pool.

  1. According to Jackie, his iPod went missing
  1. from the reception desk.
  2. from the changing room.
  3. From the coffee bar.

  1. The security says that the sports centre
  1. provides a special place.
  2. reports stolen things to the police regularly.
  3. will compensate for the lost iPod.

  1. Jackie didn’t put his iPod in the safe because
  1. he has never bothered about safety.
  2. the safe is expensive.
  3. the safe is always  occupied.

  1. The iPod was found
  1. by the police.
  2. by the security.
  3. by Jackie himself

1

2

3

4

5

6

Часть III

ЛЕКСИКА И ГРАММАТИКА

Задачи

Контроль практического владения лексическими и грамматическими знаниями и навыками.

Формат работы

Задание

Количество контролируемых элементов

Проверяемые элементы

Тип текста

Тип задания

Выполнение лексико-грамматических заданий

15

Владение лексическими единицами и грамматическими структурами

Связные отрывки из текстов  

Заполнение пропусков кратким ответом

Оценивание работы производится по ключам. За каждый правильный ответ обучающийся получает 1 балл. Максимальное количество баллов — 15.

USE OF ENGLISH

For questions 1-9, read the  text  and  write  the correct form of the word in CAPITALS to complete the gaps. Write the answers on your answer sheet.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами1-9, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 1-9.

1

There is an old legend. One day, the animals gathered in the wood for a chat.

The Hare came forward and said that he was the ___________ of all the animals. "I have never yet been beaten," he said.

FAST

2

“If I run at full speed, no one ________ me”, he boasted. “I can beat anyone here. Who wants to race with me?”

CATCH

3

The Tortoise answered ________ quietly, "I want to race."

HE

4

“That’s the best joke I’ve ever heard! I could dance round you all the day”, answered the Hare. “I wish I_________ a stronger competitor.”

HAVE

5

“Keep your boasting for when you’ve won”, smiled the Tortoise. She was wearing large sunglasses and a pretty hat. Her hat ________ of yellow straw and suited her very much. “Shall we race?” asked the Tortoise.

MAKE

6

The Monkey was appointed as a referee. She signalled the start and, at once, the Hare rushed almost out of sight. Soon he stopped and, to show the Tortoise his disrespect, he _________ down to have a nap.

LIE

7

He _____________ when he fell asleep.

NOT / NOTICE

8

When the Hare awoke from his nap, he saw the Tortoise just near the winning-post. There _________ no time for him to save the race.

BE

9

In a second, the Tortoise crossed the line, turned back to the

Hare and exclaimed “Wow! I ___________ ! She was aware of the old wisdom that says: "Slow and steady wins the race."

WIN

Complete gaps 10-15 with words formed from the words in CAPITAL letters. Write the answers on your answer sheet.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами B10–B15, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию B10–B15.

10

Cаtаloniа is а lаnd of mountаins аnd seаshores in the north-eаstern corner of Spаin. Its cаpitаl is the _________ city of Bаrcelonа.

BEAUTY

11

Catalonia has always been a great __________ for tourists who like its architecture, food and Catalan traditions.

ATTTRACT

12

For example, the Catalan people enjoy building “Castells”. Men, women, and children climb onto each other’s shoulders to create human towers. This ________ street show is a test of strength and courage, as the towers can reach a height of ten people.

USUAL

13

The local people love holidays and celebrations of all kinds. They think that life is ______________ and there are lots of reasons to be happy and joyful.

FANTASY

14

April 23rd is the Catalan equivalent of St. Valentine's Day. On this day, lovers _____________ give each other red roses as presents.

TRADITIONAL

15

Alternatively, they buy books. So during the day there are plenty of bookstalls on the streets and sometimes you can even ask a well-known ___________ to sign the novel you have just bought.

WRITE

ИСТРУКЦИЯ ПО ПРОВЕРКЕ И ОЦЕНКЕ РАБОТ ОБУЧАЮЩИХСЯ

КЛЮЧИ K ЗАДАНИЯМ ОЛИМПИАДЫ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

Часть I  READING

Задания по чтению оцениваются следующим образом: за каждый правильный ответ обучающийся  получает 1 балл.

Максимальное количество баллов — 7.

A

B

C

D

E

F

G

1

4

6

8

5

2

7

Часть II   LISTENING

За каждый правильный ответ  по аудированию обучающийся получает 1 балл. Максимальное количество баллов — 15.

Задание 1

Диалог

         А

        В

       С

      D

  Место действия

4

1

3

5

Задание 2

Говорящий

A

B

C

D

E

Утверждение

2

6

3

1

4

Задание 3

1

2

3

4

5

6

1

3

2

1

1

3

Часть III  USE OF ENGLISH

За каждый правильный ответ обучающийся получает 1 балл.

Максимальное количество баллов — 15.

1

fastest

2

‘ll catch; will catch

3

him

4

had

5

was made

6

lay

7

didn’t notice; did not notice

8

was; would be

9

‘ve won; have won; won

10

beautiful

11

attraction

12

unusual

13

fantastic

14

traditionally

15

writer

КРИТЕРИИ ОЦЕНОК

      100—85% — отметка «5» («отлично»)

      84—70% — отметка «4» («хорошо»)

      69—50% — отметка «3» («удовлетворительно»)

      Менее 50% — отметка «2» («неудовлетворительно»)

Максимальное количество баллов – 37

Бланк ответов олимпиады по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

Обучающегося ________________________________

Группа _______________________________________

СПб ГБПОУ «Ижорский политехнический лицей»

Часть I     READING

A

B

C

D

E

F

G

Часть II   LISTENING

Задание 1

Диалог

         А

        В

       С

      D

  Место действия

Задание 2

Говорящий

A

B

C

D

E

Утверждение

Задание 3

1

2

3

4

5

6

Часть III   USE OF ENGLISH

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15


ОЛИМПИАДА ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

Часть I  READING

Read the texts A-G and match each text with one of the statements from the list 1-8. Use each statement only once. There is one extra statement which you don’t need to use. Write the answers on your answer sheet.

Установите соответствие между заголовками 1–8 и текстами A–G. Занесите свои ответы в таблицу. Используйте каждую цифру только один раз. В задании один заголовок лишний.

1. Travel memories                                                             5. Popular hobby

2. Animal lover magazine                                                  6. Family magazine

3. Travel to stars                                                                 7. People and nature

4. Star dreams                                                                     8. Animals in danger

A. Most people who spend a holiday travelling take a camera with them and photograph anything that interests them – sights of a city, views of mountains, lakes, waterfalls, men and women, children, ruins of ancient buildings, and even birds and animals. Later looking through their albums they will remember the happy time they have had, the islands, countries and cities they have seen.

B. Of course, different people dream of different things. Someone wishes a calm and quiet life; others imagine their life as a never-ending adventure. The majority dream of something concrete: a villa in some warm place, an account in a Swiss bank, a splendid car… It’s interesting to know what the dreams of people who already have all this are. Celebrities, as we know, never hide their unusual hobbies, and often shock us with their extravagant behaviour.

C. It is Junior Baseball Magazine’s mission to provide information that enhances the youth baseball experience for the entire family. The player improves his skills and is more successful. The family enjoys the activity more and shares this precious time in their life. Junior Baseball emphasizes good sportsmanship, safety, physical fitness and wholesome family values.

D. The seas are in danger. They are filled with poison like industrial, nuclear and chemical waste. The Mediterranean Sea is already nearly dead; the North Sea is following it. The Aral Sea is on the brink of extinction. If nothing is done about it, one day nothing will be able to live in the seas. Every ten minutes one species of animal, plant or insect dies out forever.

E. Lots of people all over the world enjoy collecting stamps. Stamps are like little pictures. Very often they show the flowers or the trees which grow in this or that country, or they can show different kinds of transport of the country. Stamps may also have portraits of famous people on them. Some stamps show art work from the history of the country.

F. “Friend” is the title of my favourite magazine. It consists of 70 pages, with lots of colourful and bright pictures and provides interesting and useful information for people who love animals. The magazine includes numerous articles devoted to various topics connected with domestic animals, ways to take care of them, pet food, animal health and many other topics crucial for any animal lover.

G. People are beginning to realize that environmental problems are not just somebody else’s. Many people join and support various international organizations and green parties. What could be more important than human life? Polluted air, poisoned water, wastelands, noise, smoke – all these influence not only nature but people as well. Everything should be done to improve ecological conditions on our planet.

Часть II  LISTENING

Задание 1.

Вы услышите четыре коротких диалога, обозначенных А, В, С и D. Определите, где происходит каждый из этих диалогов. Используйте каждое место действия  из списка 1- 5 только один раз. В задании есть одно лишнее место действия.

Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.

  1. On a bus
  2. At a cinema
  3. On board a plane
  4. In an internet cafe
  5. At the stadium

Задание 2.

Вы услышите пять высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего А – Е и утверждениями, данными в списке 1-6. Используйте каждое утверждение из списка 1 – 6 только один раз. В списке есть одно лишнее утверждение.

Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.

  1. The speaker explains how to survive in the desert.
  2. The speaker talks about a traditional means of desert transportation.
  3. The speaker describes the animals of the desert.
  4. The speaker says that the desert is in danger.
  5. The speaker explains how to find water in the desert.
  6. The speaker believes that the desert is a beautiful place.

 Задание 3.

Вы услышите разговор посетителя спортивного клуба и представителя службы охраны. В заданиях обведите цифру 1,2 или 3, соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

  1. Jackie says that he
  1. goes to the sports centre regularly.
  2. does sports from time to time.
  3. has been to the centre for the first time.

  1. Jackie says that on this day he came
  1. to attend his gym class.
  2. to see his coach.
  3. to have a swim in the pool.

  1. According to Jackie, his iPod went missing
  1. from the reception desk.
  2. from the changing room.
  3. From the coffee bar.

  1. The security says that the sports centre
  1. provides a special place.
  2. reports stolen things to the police regularly.
  3. will compensate for the lost iPod.

  1. Jackie didn’t put his iPod in the safe because
  1. he has never bothered about safety.
  2. the safe is expensive.
  3. the safe is always  occupied.

  1. The iPod was found
  1. by the police.
  2. by the security.
  3. by Jackie himself

Часть III   USE OF ENGLISH

For questions 1-9, read  the  text  and  write  the correct form of the word in CAPITALS to complete the gaps. Write the answers on your answer sheet.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами1-9, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 1-9.

1

There is an old legend. One day, the animals gathered in the wood for a chat.

The Hare came forward and said that he was the ___________ of all the animals. "I have never yet been beaten," he said.

FAST

2

“If I run at full speed, no one ________ me”, he boasted. “I can beat anyone here. Who wants to race with me?”

CATCH

3

The Tortoise answered ________ quietly, "I want to race."

HE

4

“That’s the best joke I’ve ever heard! I could dance round you all the day”, answered the Hare. “I wish I_________ a stronger competitor.”

HAVE

5

“Keep your boasting for when you’ve won”, smiled the Tortoise. She was wearing large sunglasses and a pretty hat. Her hat ________ of yellow straw and suited her very much. “Shall we race?” asked the Tortoise.

MAKE

6

The Monkey was appointed as a referee. She signalled the start and, at once, the Hare rushed almost out of sight. Soon he stopped and, to show the Tortoise his disrespect, he _________ down to have a nap.

LIE

7

He _____________ when he fell asleep.

NOT / NOTICE

8

When the Hare awoke from his nap, he saw the Tortoise just near the winning-post. There _________ no time for him to save the race.

BE

9

In a second, the Tortoise crossed the line, turned back to the

Hare and exclaimed “Wow! I ___________ ! She was aware of the old wisdom that says: "Slow and steady wins the race."

WIN

Complete gaps 10-15 with words formed from the words in CAPITAL letters. Write the answers on your answer sheet.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами B10–B15, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию B10–B15.

10

Cаtаloniа is а lаnd of mountаins аnd seаshores in the north-eаstern corner of Spаin. Its cаpitаl is the _________ city of Bаrcelonа.

BEAUTY

11

Catalonia has always been a great __________ for tourists who like its architecture, food and Catalan traditions.

ATTTRACT

12

For example, the Catalan people enjoy building “Castells”. Men, women, and children climb onto each other’s shoulders to create human towers. This ________ street show is a test of strength and courage, as the towers can reach a height of ten people.

USUAL

13

The local people love holidays and celebrations of all kinds. They think that life is ______________ and there are lots of reasons to be happy and joyful.

FANTASY

14

April 23rd is the Catalan equivalent of St. Valentine's Day. On this day, lovers _____________ give each other red roses as presents.

TRADITIONAL

15

Alternatively, they buy books. So during the day there are plenty of bookstalls on the streets and sometimes you can even ask a well-known ___________ to sign the novel you have just bought.

WRITE


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическая разработка урока английского языка в 8 классе по УМК «Английский язык»

Books in our Life/Методическая разработка урока английского языка в 8 классе по УМК «Английский язык», авторы: О.В.Афанасьева, И.В.Михеева, издательство «Просвещение»/ Цель: Формирование ...

Методическая разработка урока английского языка по теме"What is the family?" в 6 классе по УМК Биболетова с применением отдельных структур Сингапурского метода обучения, Шаймарданова Гульшат Ришатовна, учитель английского языка

Методическая разработка урока английского языка по теме"What is the family?" в 6 классе по УМК Биболетова с применением отдельных структур Сингапурского метода обучения, Шаймарданова Гульшат Ришатовна...

МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА УРОКОВ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА В 7 КЛАССЕ ПО ТЕМЕ «МИР ТАЙН. ПИРАМИДЫ» (учебник английского языка «NEW MILLENNIUM») С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ РЕЙТИНГ – НАКОПИТЕЛЬНОЙ СИСТЕМЫ ОЦЕНИВАНИЯ И ТЕХНОЛОГИИ КРИТИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ.

Разработано семь уроков по теме "Мир тайн" для учащихся 7ого класса( учебник "New Millennium"), также для каждого урока сделаны технологические карты, где учащиеся непосредственно выполняют задания ра...

Методическая разработка по английскому языку на тему: Сценарий школьного спектакля на английском языке «Happy Prince».

Данная творческая работа может быть использована как сценарий заключительного мероприятия недели английского языка в средней школе или как сценарий видеофильма. При составлении сценария использован ра...

Методическая разработка урока английского языка по теме "Почему ты изучаешь английский язык?"

Тема урока: "Почему ты изучаешь английский язык?".Тип урока: урок систематизации знаний учащихся.Цель урока - развивать навыки коммуникативной компетенции учащихся.Здачи урока:-практиковать учащихся в...