«Система упражнений по формированию умения использования неличных форм глагола, проверяемого в ЕГЭ по английскому языку в разделе «лексика и грамматика».
методическая разработка по английскому языку (11 класс) на тему

 Грамматика является важным аспектом обучения иностранному языку. На основе грамматических законов слова объединяются в словосочетания и предложения, благодаря чему речь приобретает осмысленный характер

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл proekt_grammatika.docx31.01 КБ

Предварительный просмотр:

Лукьянчикова  Татьяна  Андреевна

учитель  английского  языка

ГБОУ    школа   №320

г.Санкт-Петербург

ПРОЕКТНАЯ РАБОТА

Тема:

«Система упражнений по формированию умения  использования неличных форм глагола, проверяемого в ЕГЭ по английскому языку в разделе         «лексика  и  грамматика».

Способы формирования умений  и  навыков использования

                   неличных форм  глагола

( конструкций  с  глаголами  на –ing и  to- infinitive, bare infinitive)

Государственный  экзамен  по  английскому  языку  ЕГЭ    требует  от  учащихся    умения  владеть    различными  языковыми  навыками, в том  числе  и  грамматическими.

 Грамматика является важным аспектом обучения иностранному языку. На основе грамматических законов слова объединяются в словосочетания и предложения, благодаря чему речь приобретает осмысленный характер.

Грамматика функционирует как система действий с грамматическим материалом и образует так называемые грамматические механизмы речи

Учащиеся  должны обладать  разносторонними грамматическими  навыками.

на всех  трёх  уровнях: базовый.  повышенный  и  высокий.

Например:

  • употреблять в речи имена существительные в единственном

числе и во множественном числе, образованные по правилу

и исключения,

  • определенный/неопределенный/нулевой артикль,
  • существительные  единственного  и  множественного  числа, образованные по

правилу, и исключения,

  • наречия в положительной,

сравнительной и превосходной степенях, а также наречия,

выражающие количество (many/much, few / a few, little /

a little),

  • количественные и порядковые числительные, .
  • Использовать следующие аффиксы для образования

существительных: -er/or, -ness, -ist, -ship, -ing, -sion/tion,

-ance/ence, -ment, -ity

  • Использовать следующие аффиксы для образования

прилагательных: -y, -ic, -ful, -al, -ly, -ian/an, -ing, -ous,

-ible/able, -less, -ive, inter-

  • Использовать суффикс -ly для образования наречий
  • глаголы в наиболее употребительных

временны́х формах действительного залога: Present Simple,

Future Simple и Past Simple, Present и Past Continuous, Present

и Past Perfect  и  многое  другое.

Но мы  остановимся в  нашей  работе   на  способах  формирования умений  и  навыков

использования  конструкций  с  глаголами  на –ing ,  to- infinitive and bare  infinitive.

1. We  use - ing form  after

following verbs

the  verbs with  the  prepositions.

 the verbs describing incomplete action

the  expressions such as

1

admit

think of

hear

be busy

2

appreciate

apologise for

Listen to

it’s no use

3

avoid

object to

notice

it’s no good

4

consider

look forward to

see

it’s worth

5

continue

be used to

watch

what’s  the  use  of

6

deny

in addition  to

feel

can’t help

7

fancy

can’t stand

8

mind

have  trouble

9

miss

have difficulty in

10

prevent

11

suggest

2.We  use  to- infinitive  after:

 certain verbs  that  refer  to  the  future.

In  the  expressions

It+be+ adjective/noun

1

agree

To  tell  you  the  truth

it was kind  of  you…..

2

appear

To  be  honest

it was  moving…….

3

decide

To sum  up

she  was  the  first, second, last etc.

4

expect

 To  begin  with

it was  unusual  for  some body….

5

hope

6

plan

7

promise

8

refuse

 

3. We  use bare  infinitive after:

     modals verbs

let ,make, see, hear, feel.

had better, would rather

She can speak Portuguese fluently

They let him travel  on his own.

You had better   put the  jacket on.

Practice  

  1. Complete   each   sentence   with  a  suitable form of  the  verbs  in  brackets.

1

I really  miss (play)  --------tennis like I used to.

2

I’m  sorry.  I meant  (write ) ------------ to you,  but  I have been  busy.

3

Martin  failed( pay)----------------------  the  rent  on  time yet again.

4

It’s  not  worth  (buy) ---------- a  return  ticket.

5

Have  you  ever  considered (work)--------------  as  a  teacher.

6

I  promise  I won’t forget (feed)-------------- the  cat.

7

We  have  arranged  ( meet) -----------------outside  the  school   at 4 P.M.

8

If  you  have  got  a  headache  try   ( take)----------------- an  aspirin.

b.Complete  the  second  sentence  so  that  it  has   a  similar  meaning  to  the first,  using  the  word  given. Don’t  change  the  word  given.  You  must  use  between two  and  five  words,

Including  the  word given.

1.Jack said  that  he hadn’t cheated     in  the  exam.

cheating

Jack ------------------------ in  the  exam.

2.It  was  difficult  for  me  not  to  laugh  at Wendy’s  letter

help

I----------------------------------   at  Wendy’s  letter.

3.I am  sorry  but  you  have  not  been  appointed  to  the  post.

Regret

I-----------------------------------------you  have   not  been  appointed  to  the  post.

4.  Think  it  would be  a  good  idea   to  take  a  train.

taking

I---------------------------------------the  train

5.Don’t forget    the  lights   when  you  leave.

off

 Don’t  forget    --------------------------- when  you  leave.

6.I think    Derek   has  forgotten  the  meeting.

appears

Derek   ----------------------------------------------------the  meeting.

7.My  neighbour said   he  would   call  the  police.

 threatened

My  neighbour  --------------------------------------------------  the  police.

c. Complete  each  sentence   with  a  suitable   form  of  the  verb  in  brackets.

1.Pauline  couldn’t  manage  (eat) -------------  all  the  ice cream

2.I  have  decided  (not sell)-----------------------------  my  bike  after  all.

3.A  witness  reported  (see)------------------------Terry  at  the  scene  of  the  crime.

4.William  pretended (  not  notice)-----------------the “No  Parking”  sign.

5.I  suppose  I tend (  buy)------------------------------ more  books  than  I used  to.

6.Sometimes   I  regret  ( move)--------------------- to  this  part    of  the  country.

7.Did  you  notice    anyone  ( wait)----------------- outside  when  you  

8.Mark  expects ( finish)------------------------------work  round  about6.00..

d. Complete  each  sentence  with  a  suitable  form of  one    of  the  verbs   in  brackets.

( multiple  choice)

1.Mary  was  so  angry that  she----------------------- to  see  the  manager.

( demand, hope, risk, stop)

2. The  weather  is  so  awful that  I  don’t  ------------------------- going  out  this  evening.

(fancy, like,  try, want)

3.  The  children  could   hardly-------------------------- to  leave  their  pets  behind.

( bear, forget,  regret, seem)

4.John------------------------------------ to let  his  children go  to  the  concert.

(afford,  avoid, refuse, stop)

5. If I give  you  the  information,  I-----------------------losing my  job.

 (expect, mean, prepare, risk)

6. What  do  you------------------------- to  be  doing   in  ten  years time?

( begin,  expect, remember. suggest)

7.Do  you________________________  to  tell  the  police    about  the  missing  money?

 (admit, confess, deny. intend)

e. Complete  using  the  correct form(-ing form., bare  infinitive, full infinitive)  of  the  verb  in  the  box. Use  each verb only  once.

 

achieve be behave  come  do  hope   improve  learn  listen  

 

  make  play  sit down  take  tell  try      use  work

Report: William  Watson

William  Watson  sometimes  seems  to  be  afraid  of  (1)------------  hard. He can’t  help(2)

----------  to  avoid(3)-----------  anything  that  involves(4)-------------  his  brain., particularly  on  Friday  afternoons.  He  seems  to  detest  (5)------ life  seriously, and  pretends he  is not capable

 of  (6)------------   anything    of  worth.  

Grammar  Reference :

English  Grammar  and  Vocabulary

Michael  Vince  with  Paul Emmerson

Macmillan


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Неличные формы глагола в английском языке

Упражения на отработку употребления неличных форм глагола....

Система упражнений по формированию умения работы с фразовыми глаголами по теме "Путешествия", проверяемого в ЕГЭ по английскому языку

Фразовые глаголы являются важным, но довольно трудным аспектом изучения английского языка. Не смотря на то, что отдельных заданий на фразовые глаголы формат ЕГЭ не предусматривает, от уровня владения ...

Система упражнений для развития лексико- грамматических навыков при подготовку к ЕГЭ по английскому языку

Система упражнений для развития лексико- грамматических навыков при подготовку к ЕГЭ по английскому языку...

Неличные формы глагола. 10 класс, модуль 2с "Английский в фокусе".

Работа предназначена в первую очередь для отработки грамматического материала модуля 2с учебника "Английский в фокусе", но может быть использована широко для отработки употребления неличных ...

Упражнения на формирование лексико- грамматических форм глаголов во французском языке

Упражнения нацелены на формирование  лексико- грамматических форм глаголов  во  французском языке...

Авторская система упражнений направленных на обучение стилистическому анализу иноязычных художественных текстов на уроках английского языка в 10-11 классах

На современном этапе развития общества возросла необходимость владения иностранным языком, причем язык должен быть максимально аутентифицирован, служить средством коммуникации, не быть лишенным экспре...

Система упражнений и методических приёмов для подготовки учащихся к написанию эссе на английском языке

Из практики преподавания.Теоретические и практические приемы работы по формированию писменной языковой компетентности. Практическая цель - подготвка учащихся к написанию эссе-рассуждения на английском...