Уроки по теме : Экология
план-конспект урока по английскому языку на тему

Лагута Татьяна Васильевна

Конспекты уроков, направленные на экологическое воспитание школьников

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл how_to_be_friendly_to_nature.docx26.81 КБ
Файл zhivotnye_v_opasnosti.docx38.95 КБ
Файл druzhit_s_prirodoy.docx33.32 КБ

Предварительный просмотр:

Сценарий урока английского языка

Тема урока: How to be friendly to nature

Класс: 8

Форма проведения: повторительно-обобщающий урок

Цель: систематизировать знания, полученные при изучении раздела «It’s a Wonderful Planet We Live on» 

Коммуникативные  задачи:

  • Закреплять ранее изученную лексику по теме
  • Развивать умения говорения – аргументировано выражать мнения по обсуждаемой проблеме,
  • Развивать умения письма – написание советов и рекомендаций

Воспитательные задачи:

  • Воспитывать  чувство любви и бережного отношения к окружающей среде, чувство ответственности за место, где ты живёшь.
  • Воспитывать способность работать в группе

Развивающие  задачи:

  • Развивать критическое  мышление
  • развивать память
  • развивать умения  самостоятельно решать  проблемы
  • развивать умения делать выводы, выражать собственное мнение

Структура урока:

  1. Организационный момент, мотивация – 2 минуты
  2. Постановка задач урока – 3 минуты
  3. Основная часть урока – 35 минут
  • Проверка знания изученной по теме лексики - 3 минуты

          повторение лексики - игра «Match the words»

  • Проверка домашнего задания. – 8 минут
  • Презентация учащихся
  • Беседа по вопросам с учителем – 10 минут
  • Систематизация навыков образования советов и рекомендаций - 4 минутs
  • Самостоятельная работа. Составление проекта по теме: “How to protect the environment” – 10 минут
  1. Подведение итогов – 3 минут
  1. Домашнее задание – 2 минуты

Ход урока

 I. Introduction  

Teacher: Good-morning, dear boys and girls. Have a look at the blackboard and try to guess the subject for conversation today at the lesson. What these signs mean? You should name the meaning of each sign.

        На интерактивной доске представлены экологические знаки без надписи. Учащиеся высказывают свои предположения, а учитель при помощи опции затемнение экрана осуществляет контроль.

Предполагаемые ответы:

Pupils:

  1. Keep your country tidy.
  2. Keep off the grass
  3. Put your litter in the bin
  4. All dogs must be on a lead
  5. Resycle
  6. Save the animals
  7. No fishing
  8. Stop using your car

Teacher:  Do you have any ideas? What are we going to speak about today?

Pupils: We are going to speak about ecological problems today.

II. Warm – up activity

Teacher: Yes, you are right. To be more precise, we’ll speak how to be friendly to the environment. Before we start speaking, we should review the vocabulary on this topic. Will you look at the blackboard and match the English words with their Russian equivalents.

Pupils: Учащиеся по очереди соединяют английские слова с их русскими эквивалентами при помощи опции передвижения на интерактивной доске.

English words: Environment, pollution, wildlife, nature, ecology, to protect, to reuse, to reduce, cut down, litter, recycling, to pollute, to damage

Russian words: экология, природа, дикий мир, использовать еще раз, загрязнение, окружающая среда, уменьшать, защищать, мусор, вырубать, загрязнять, нанести ущерб

III. Презентация учащихся.

Teacher: Well, I see, you know the words to speak about the environment. Right now, I want you to see the presentation about the ecological situation in the world made by your classmate. Listen to him/her very carefully and be ready to answer the questions after they finish telling their story.

Учащиеся показывают свою презентацию и комментируют каждый слайд.

Many animals are disappearing nowadays. People cut down trees and many animals lose their homes.

(Slide 1)

Plants and factories send smoke into the atmosphere. The results are changing of climate and global warming.

(Slide 2)

We have a problem with dirty air too. People can’t breathe in big cities because the air isn't fresh.

(Slide 3)

Water is very important for us and without drinkable water we’ll die. Different plants make water dirty. People can’t drink this water and animals die in this water.

(Slide 4)

People leave rubbish at the seaside too. It is also very bad.

(Slide 5)

 The forests are in danger. The world has over nine million sq.km. of forests. But they are disappearing fast not only because of fires. Every day we use paper and cardboard made from wood. We use different kinds of wood to make furniture and other things. Every year huge forests are cleared for different uses, and a lot of forests are so badly damaged that they will hardly be able to recover.

(Slide 6)

IV Practice

Teacher: Thank you very much for your work. It is well-done. This presentation points out again and again that the ecological situation is very bad nowadays and we should ask ourselves if we are friendly to the nature. The tree of Wisdom will help us to answer this question.

 У учителя в руках дерево, на листочках которого написаны вопросы. Учащиеся по очереди отрывают листочки и задают друг другу вопросы.

Предполагаемые вопросы:

  1. Do you believe that our environment is in danger? Why/why not?
  2. Do you agree that our nature is dangerously polluted? Why? / Why not?
  3. Do you agree that because of land, air, and water pollution our plants and animals are dying? Why/Why not?
  4. Why do you think our environment is polluted?
  5. Do you find that pollution is a very serious problem nowadays? Why? /Why not?
  6. Why can’t fish live in rivers?
  7. Why are the birds, animals and the wildlife in danger?
  8. Do you think our planet needs protection? Why?
  9. Are there enough recycling centers in every country of the world?
  10. Why do we have a lot of rubbish in the countryside and at the seaside?

                                          Предполагаемые вопросы:

  1.  Yes, I believe that our environment in danger because we have a lot of environmental problems in every part of the world at present.
  2. Yes, I agree that our nature is dangerously polluted because today we can speak about different kinds of pollution.
  3.  Yes, I agree that because of land, air, and water pollution our plants and animals are dying because they can/t live in polluted habitats.
  4. Because we can see lot rubbish in the streets, we often say that the water and air we breathe are polluted with bad substances.
  5. Yes, I find that pollution is a very serious problem nowadays because there is a lot of information in mass media about ecological problems in different regions in our country and abroad.
  6. Because they are polluted with bad substances and fish has no food to live in this or that river.
  7. Because men very often don/t think about the wildlife when they dump rubbish in the forests or into the rivers. In fact, they just destroy animals’ and birds’ habitats.
  8. Yes, I think our planet needs protection because if we don’t stop polluting, one day the Earth may disappear at all.
  9. I don’t think there are enough recycling centers in every country of the world. In this city there are no recycling centers at all.
  10. We have a lot of rubbish in the countryside and at the seaside because many people are careless, they don’t think that one day all this rubbish can damage their lives.

Teacher: I agree with you. Nowadays not all people understand how important it is to solve environmental problems. But I am sure that you realize that we should protect the environment and save our planet for new generations. Let’s think as many tips as possible to become friends with nature. These expressions will be rather helpful for you.

To be friendly to the environment means ...

to keep the country tidy

to respect the life and work of the countryside

to take litter home or put rubbish into the bins

to plant trees and flowers

to recycle and reuse plastic and glass containers

We must not...

spoil the countryside, damage flowers and trees

pollute water, air, land

catch or hurt birds and animals


We should...

help animals and feed birds

plant and protect trees

take care of wild flowers

save flora and fauna

help rare animals and young plants to survive

keep the environment clean

be in charge of the planet

 

Учащиеся  по очереди  представляют свои рекомендации, как помочь окружающей среде,

Например, To be friendly to the environment means to keep the country tidy,

                   We must not spoil the countryside, damage flowers and trees.

                     We should. help animals and feed birds

Teacher:  I should admit that you are right again. It would be really great if everyone followed these tips dear friends, you are future engineers, scientists, railway workers, teachers, ecologists. You will continue facing the environmental problems which concern everyone. The positive results depend on serious attention of the people of the whole world to this problem. You will work out new projects   “How to protect the environment”. You will work in groups of three or four students. At your disposal about 5-7 minutes. It’s time to start working. (Учащиеся работают в группах по 3-4 человека. Придумывают свои проекты.)

Предполагаемые  проекты,   учащимися.

P: We want to set up our own Clean up the Countryside Society. Its members will take part in environmental projects in the country. These include protecting wildlife habitats: pond and coastal work, feeding animals and birds, tree planting and so on.

P: Our initiative includes organizing working holidays for young people between the ages of 16 and 35. We are to take part in general outdoor activities which include clearing away rubbish, dry-stone walling, and woodland and footpath construction. This project involves a group of young people who live and work together for a week and usually find themselves in one of the many beautiful corners of the Russian countryside.

P:  We suggest some important rules to protect the environment.

  1. To walk or use a bicycle instead of going by car.
  2. Not to litter the ground with paper, cans or bottles and paper.
  3. To plant more trees.
  4. To feed birds in winter and help them to survive in winter.
  5. To clear rubbish from lakes and rivers.
  6. To recycle used materials such as metal, bottles and paper.

P:  I could design posters telling people about ecological problems of the day and put them all over the countryside. And maybe one day they will become friendly with their environment.

V Conclusion.

Teacher:  I’m glad you understand that everybody should be friendly with nature. Let’s think about the future. Let’s keep our planet tidy and make it a better place to live in. Let’s save the Earth for ourselves and our friends: animals, birds and other living things. To complete our lesson I want you to watch a video and listen to the song  "What a Wonderful World” by L. Armstrong

1) Marks.

2) Home task: write an essay: "Am I a friend to the Earth?” (50-60 words)

VI Видеo клип на песню Луи Армстронга "What a Wonderful World”

( Рефлексия)

                    Текст песни:

 I see trees of green, red roses too

 I watch them bloom for me and you

 And I think to myself, what a wonderful world

The colors of the rainbow, so pretty in the sky

 Are also on the faces of the people going by

 I see friends shaking hands, saying, and «How do you do?"

 They're really saying, "I love you"

I hear babies cry, I watch them grow

 They'll learn much more, than I'll ever know

 And I think to myself, what a wonderful world.

Технические средства:  компьютер, мулльтимедийный проектор, компьютерная презентация, интерактивная доска.

Методическая литература.

  1. М. З. Биболетова, Н. В. Добрынина, Н. Н. Трубанева  «Enjoy English – 3» Учебник английского языка для 8 классов общеобразовательных школ – Обнинск, Титул 2010
  2. Рабочая тетрадь к учебнику английского языка «Enjoy English – 8» для 8  классов общеобразовательных школ – Обнинск, Титул 2010
  3. Книга для учителя к учебнику английского языка «Enjoy English – 8» для 8 классов общеобразовательных школ – Обнинск, Титул 2010

 



Предварительный просмотр:

Пояснительная записка

        Данный конспект является описанием урока английского языка для учащихся 6го класса общеобразовательной школы, изучающих английский язык со 2 го класса, занимающихся по учебнику Биболетовой М. З., Добрыниной Н. В., Трубаневой Н. Н. “Enjoy English – 5-6 ”  Обнинск: Титул 2010 г

        Данный урок является повторительно – обобщающим в разделе “ Animals in our life” и опирается на использование активного словарного запаса, активизацию изученных грамматических структур раздела и умения учащихся использовать их в устной монологической, диалогической и письменной речи.

        На уроке деятельность учащихся организуется с помощью индивидуальной, парной и групповой форм работы.

        Урок построен с использованием информационно – коммуникационных технологий (интерактивная доска), применяются игровые и здоровьесберегающие технологии.

        Предлагаемая разработка может представлять интерес для учителей иностранного языка.

Сценарий урока английского языка

Тема урока:   Animals in danger

Класс:  6

Форма проведения: повторительно-обобщающий урок

Цель: систематизировать знания, полученные при изучении раздела «Animals in our life » 

Практические задачи:

  1. Образовательные:
  • формирование практических умений и навыков иноязычной речевой деятельности учащихся (в чтении, письме, аудировании и говорении).
  • учить поисковому чтению  и формировать навыки работы со справочной литературой
  • учить правильно употреблять языковые средства, строить фразы, повышать общую культуру выражения мысли.

  1. Развивающие:
  • развивать мышление, память, логику, воображение.
  • развитие знаний, умений и навыков изучаемого языка
  • развитие творческих способностей учащихся.
  • развивать самостоятельность.
  • развивать кругозор в области изучаемого языка.

  1. Воспитательные:
  • экологическое воспитание (бережное отношение к животным);
  • формировать мотивацию к изучению иностранного языка.
  • воспитание чувства коллективизма, взаимовыручки, умений

         работать в паре и группе.

  • воспитание культуры общения.

Технические средства

  • компьютер
  • интерактивная доска
  •  презентация в формате Smart Notebook 11
  •   видео о Московском зоопарке
  • функциональный раздаточный материал

Методическая литература.

  1. М. З. Биболетова, Н. В. Добрынина, Н. Н. Трубанева  «Enjoy English – 5-6» Учебник английского языка для 5-6 классов общеобразовательных школ – Обнинск, Титул 2010
  2. Рабочая тетрадь к учебнику английского языка «Enjoy English – 5-6» для 5-6 классов общеобразовательных школ – Обнинск, Титул 2010
  3. Книга для учителя к учебнику английского языка «Enjoy English – 5-6» для 5-6  классов общеобразовательных школ – Обнинск, Титул 2010
  4. Ю. Б. Голицынский  Spoken English Пособие по разговорной речи.

С-П "Каро" 2008

5. http://smotri.com/video/view/?id=v10153099ffb

Структура урока:

  1. Организационный момент. Постановка задач урока – 2 минуты
  2. Основная часть урока – 38 минут
  1. Активизация изученной лексики - 5 минут
  2. Развитие лексического навыка. Просмотр видео о Московском зоопарке - 10 минут
  3. Физкультминутка - 1 минута
  4. Работа с текстом - поисковое чтение. Развитие навыков монологической речи - 13 минут
  5. Активизация  знаний грамматики английского языка. Развитие навыков образования вопросительных предложений - 9 минут

4.   Подведение итогов – 3 минуты

5.   Рефлексия - 1 минута

6. Домашнее задание – 1 минута

   


Ход урока

 

(Slide 1 –  pictures of endangered animals)

 

1. Организационный момент. Постановка задач урока

 

Teacher(T) - Glad to see you, children! Sit down, please  and let’s start our lesson.

 

 Целеполагание.

 

T - Look at these animals. They look upset. Can you guess why

Pupil(P)1 - They  have  got problems.

T - What problems may they have?

P2 - People kill animals for fun

P3- Animals have no good food and they die.

T - Unfortunately, you are right. Look at the pictures again and guess what subject  we are going to speak about today?

 

(Slide 2 – an advert of World Wide Fund for Nature, slogans to save animals)

 

P - Animals in danger. We must help them.

T - You are right; we are going to discuss endangered animals and try to help to  solve the problem.

 

Учитель показывает слайд с  темой урока “ Animals in danger ” на доске

 

2. Основная часть урока

1. Активизация изученной лексики

T - Let’s see how well you know them. Look at these characteristics and guess the animal.

 

(Slide 3 – a picture of vertical stripes)

 

What animals have these characteristics?

 

P - It’s a tiger or a zebra.

 Использование опции затемнение экрана интерактивной доски позволяет  обучающимся увидеть правильный ответ.

(Slide 4 – a picture of sharp teeth)

 

T - What animals can have such teeth?

P -A lion or an alligator can.

 

(Slide 5 – a picture of an elephant’s feet )

 

T - What animal  is very big?

P - It’s an elephant

(Slide 6 – a picture of a fin)

T - What animals can swim fast?

P - Sharks and dolphins can swim fast.

(Slide 7  – a picture of a sign that means being poisonous)

T - What animal can be poisonous

P - A snake can

(Slide  8 – a picture of  horns)

T - What endangered animals have horns?

P - A  rhinoceros does

(Slide 9 – a picture of  spots)

T- What animal has many spots on its body

P - A giraffe does.

 

(Slide 10 – a picture of  bright colors)

T - What animals are brightly colored?

P - Parrots are.

T- Very nice indeed, you have named all the animals in my slides. I hope, you remember that they are endangered animals and there are very few of them  in the wild.

 

2. Развитие лексического навыка. Просмотр видео о Московском зоопарке

T- Which of them live in Russia?

P - Tigers do

T- Have you ever seen any of these animals?

P- Yes, we have.

T- Where did you see the endangered animals?

P- We saw these animals at the Zoo

 T - Now we are going to watch a short video. (For example, download from YouTube- “The Moscow Zoo”)

 

In pairs write down the names of other endangered animals that you will see in the film. (ученики записывают названия животных  на листочках в парах, кто с кем сидит)

(После просмотра фильма)

  

T —> Ps What animals have you got?  What animals were there? Let’s check if we have  named all of them.

 

(Slide 11  – самопроверка с экрана)

  • swans - лебеди        
  • ducks
  • ostriches- страусы
  • monkeys
  • giraffes
  • an eagle
  • a badger-  барсук
  • a water rat - выдра
  • a bear
  • camels
  • a lion
  • a deer
  • goats- козы
  • squirrels - белки
  • a seal- тюлень
  • pigs

 

T - Do you have any other animals in your lists?

P - No, we don't

3. Физкультминутка

T - Let's relax and do a very plain gymnastics for our necks.

- Stand up

- Look at the ceiling,

- Look at the floor,

- Look at the window,

- Look at the door.

4 . Работа с текстом -  поисковое чтение. Развитие навыков монологической речи.

T -A minute ago we watched a video about wild animals living in the Moscow zoo.

Do you think animals are happy to stay in their cages all the time?

P- Yes, I think they are happy to live in the zoo.\ No, I don't think they are happy to live in the zoo.

T-  Now you are going to read the text and say what advantages and disadvantages  zoos have. You will work in two groups. One group will look for  good things in zoos, and  another one will look for bad things there. Don't forget to take notes on your sheets of paper.

(Slide  12 - new words from  the texts)

  •  merciless killing -  безжалостное уничтожение
  • in addition - в добавок
  • to be protected from - быть защищённым от
  • defend their territory - защищать свою территорию
  • enemies  - враги
  • a sudden attack - внезапная атака
  • peaceful - мирный
  • apart from - кроме
  • public place - общественное место
  • to anger - сердить
  • moreover - более того
  • enough space - достаточно места
  • comparing with - в сравнении
  • on the whole - в целом
  • for other generations - для других поколений
  • tame - приручённый
  • all in all- в целом

Учащиеся работают с текстом

Keeping wild animals in zoos

Is it good for animals to live in zoos?

First of all people keep wild animals in zoos just to save them from merciless killing. Secondly, people take care of animals, feed them, while in wild life they have to find food themselves. That is one of the advantages of zoos. In addition, living in zoos gives a real chance  to animals to be protected from other animals. They must not defend their territory, to fight against their enemies, to be afraid of a sudden attack. Their life in zoos rather peaceful and safe.

Apart from pluses of keeping animals in zoos, there are some minuses of it. Firstly, zoos are public places, and  a lot of visitors come to watch animals every day. people take photos of  them, feed them, even anger them. All these things make  animals sad and nervous . Moreover, wild animals have no enough space in the cage both to run and jump. Their life is not interesting comparing with life in forests, steppes or jungles

On the whole, keeping wild animals in zoos is a good chance  to save them for other generations, however zoos make wild animals rather domestic and tame, that is not so good for them. All in all we think it would be better to make  wild animals' parks than zoos, because  animals  could  live  safe and free there.

 T - It's time to listen to your answers. The first group will tell us about the advantages of zoos

The Answer

  • first of all people keep wild animals in zoos just to save them from merciless killing.
  • secondly, people take care of animals, feed them well
  •  living in zoos gives a real chance  to animals to be protected from other animals.
  •  they must not defend their territory, to fight against their enemies, to be afraid of a sudden attack.
  • animals' life in zoos is rather peaceful and safe.
  •  keeping wild animals in zoos is a good chance  to save them for other generations

После ответа первой группы учащиеся  могут увидеть  преимущества  жизни  животных в зоопарках на слайде (Slide - 13  The box of advantages and disadvantages  of   animals living in the zoo) Используется опция- затемнение экрана

T - Well done! Now it's turn for the second group to speak  about disadvantages of animals living in the zoo 

The Answer

  • a lot of visitors come to watch animals every day
  •  people take photos of  them, feed them, even anger them
  • taking photos  make  animals sad and nervous
  •  moreover, wild animals have no enough space in the cage both to run and jump.
  • their life is not interesting comparing with life in forests, steppes or jungles
  •  zoos make wild animals rather domestic and tame, that is not so good for them
  • animals are not free in the zoo

T - A good job. Now you can see the whole table. What conclusions can we  make?  Do you think animals are happy  in the zoo?

(Slide - 13 - The phrases to express your opinion)

  • I think- Я думаю
  • I believe - Я считаю
  • In my opinion - По моему мнению
  • It seems to me - Мне кажется
  • On one hand - С одной стороны
  • On the other hand - С другой стороны

 

T - Now I want you to express your opinion

P1- I think that most of animals are happy in zoos because people take care of animals and feed them well every day

P2 - In my opinion animals are not happy because they live in cages, they don't have  enough space to run and jump and their life is not interesting comparing with life in forests, steppes or jungles

P3 - On one hand  people keep wild animals in zoos just to save them from merciless killing. It is good. But on the other hand a lot of visitors come to watch animals every day, people take photos of  them, feed them, even anger them. All these things  make  animals sad and nervous

T - Thank you all. It was very interesting  to listen to your opinions on the problem.

5.Активизация знаний грамматики английского языка. Развитие навыков   образования  вопросительных предложений

T - Now again you are going to work in groups, this time there will be three groups. Pretend that you are having a meeting with the director of the Moscow zoo, he is answering your questions about animals and their problems. You  have his answers on your tables, you should make up questions from the words  given to your group according to the director's answers in your sheets.

Учащимся предлагаются  листы  с небольшим диалогом, где пропущены вопросительные предложения. Они также получают конверт с разрезанными частями вопросов, которые они должны поставить в правильном порядке.

      Контроль  данного задания осуществляется при помощи интерактивной      доски ( опция - перемещение) учащиеся переставляют слова на доске, чтобы получился вопрос  ( Slide 14 - 19)

 

Раздаточный материал

- You:  Do you have endangered animals in your zoo?

- Director: Yes, we do.

- You:  What endangered animals do you have?

- Director: Tigers, lions, pandas, seals.

- You:  The zookeepers are always friendly to the animals, aren't they?

- Director: Of course, they are.

- You:  Why do  lions and tigers live in cages in the zoo?

- Director: Because they can attack people and other animals.

- You:   What mustn't visitors do in the zoo?

- Director: They mustn't  feed animals and take their pets to the zoo.

- You:  What are the working hours of the zoo?

- Director: It is open from 11a. m. - 8 p. m. every day a week

4. Подведение итогов. Советы как помочь животным.

T. You are smart students. You have done this task very well. But  nevertheless ,what we  should do to save  all the animals and birds on this planet. Will you try to fill in the  table on the blackboard .

You should

You should not

be friendly with animals

keep animals in cages

take care of pets

kill animals for fun

 feed birds and help them in winter

take many pictures of  animals

open wildlife parks

wear fur coats

gather food for homeless animals

 destroy animals' homes

(be friendly with animals, take care of pets, feed birds and help them in winter, keep animals in cages, kill animals for fun, take many pictures of  animals, wear fur coats, destroy animals' homes, open wildlife parks ,gather food for homeless animals )

 

Учащиеся заполняют таблицу на интерактивной доске, используя опцию перемещения, они расставляют фразы в соответствующую колонку, что следует делать и , что не следует делать, чтобы помочь животным .

(Slide -20)

T - Well done! I hope you will follow these tips and save our planet for the future generations.

 

5. Рефлексия.

 

T - What did we learn at the lesson?

P - We learnt  about endangered animals.

  -  We learnt that animals are not always happy in zoos

T -  Are you ready to help animals?

P - Yes, of course

   T-  What should we do? What shouldn’t we do?

P - We should be friendly with animals  and we shouldn't destroy their homes

T -   Do you think the Earth liked our lesson?

P - Of course, it did.

 

6. Домашнее задание

Your homework is to make a poster how to help and  how to save endangered animals.  And be ready to present  it for your classmates and friends. 

Урок английского языка  на экологическую тематику

«Animals in danger»

6  класс

Разработку выполнила:

Лагута Татьяна Васильевна,

учитель английского языка

1 квалификационная категория

МБОУ СШ № 23

имени А. С. Пушкина

г. Архангельск

2015 го                                                     



Предварительный просмотр:

Сценарий урока английского языка

Тема урока:   Дружить с природой “ To be eco-helpers”

Класс:  7

Учитель  Лагута Татьяна Васильевна

Форма проведения: повторительно-обобщающий урок

Цель: систематизировать знания, полученные при изучении раздела «Экологические проблемы » , “Green issues”

Практические задачи:

  1. Образовательные:
  • формирование практических умений и навыков иноязычной речевой деятельности учащихся (в чтении, письме, аудировании и говорении).
  • учить поисковому чтению  и формировать навыки работы со справочной литературой
  • учить правильно употреблять языковые средства, строить фразы, повышать общую культуру выражения мысли.

  1. Развивающие:
  • развивать мышление, память, логику, воображение.
  • развитие знаний, умений и навыков изучаемого языка
  • развитие творческих способностей учащихся.
  • развивать самостоятельность.
  • развивать кругозор в области изучаемого языка.

  1. Воспитательные:
  • экологическое воспитание (бережное отношение к животным);
  • формировать мотивацию к изучению иностранного языка.
  • воспитание чувства коллективизма, взаимовыручки, умений

         работать в паре и группе.

  • воспитание культуры общения.

Формируемые УУД:

Личностные УУД:

  • Формирование мотивации изучения английского языка и стремление к совершенствованию.
  • Стремление к совершенствованию собственной речевой культуры.
  • Формирование ответственного отношения к учению.
  • Развитие таких качеств, как целеустремленность, инициативность, трудолюбие, дисциплинированность.

 Регулятивные: определять цель учебной деятельности; обнаруживать и формулировать учебную задачу и составлять план ее выполнения и оценивать результаты;  

Познавательные: самостоятельно искать необходимую информацию в словаре; обобщать информацию в виде схемы (рисунка);

 Коммуникативные: организовывать учебное взаимодействие в группе; владеть различными стратегиями чтения; ориентироваться в иноязычном печатном тексте; действовать по аналогии при выполнении заданий.

Технические средства

  • компьютер
  •  презентация в формате Power Point
  • функциональный раздаточный материал
  • Ю. Е Ваулина, Д, Дули,  О. Е. Подоляко « Английский в фокусе» Учебник английского языка для общеобразовательных школ для 7 класса, Просвещение 2013

Методическая литература.

  1. Ю. Е Ваулина, Д, Дули,  О. Е. Подоляко « Английский в фокусе» Учебник английского языка для общеобразовательных школ для 7 класса, Просвещение 2013

  1. Рабочая тетрадь к учебнику английского языка « Английский в фокусе» для 7 класса, Просвещение 2013
  2. Книга для учителя к учебнику английского языка « Английский в фокусе» для 7 класса, Просвещение 2013
  3. Ю. Б. Голицынский  Spoken English Пособие по разговорной речи.

С-П "Каро" 2014

Структура урока:

  1. Организационный момент. Постановка задач урока – 8 минут
  2. Основная часть урока – 25 минут
  1. Контроль домашнего задания - 8 минут
  2. Физкультминутка - 2 минуты
  3. Работа с текстом - поисковое чтение. Развитие навыков монологической речи - 15 минут

4.  Рефлексия - 5 минут

5.   Подведение итогов – 6 минут

6. Домашнее задание – 1 минута

   

  1. Организационный  этап

Учитель: Приветствует учащихся и проверяет готовность к уроку.
– Good morning, students. How are you?
– We are fine, thank you. And you?
– I am fine too.

– Are you ready for the lesson?

Учащиеся: Отвечает на приветствие учителя. Сообщает о своем настроении в начале урока.

  1. Этап мотивации и актуализации знаний  и постановки проблемы.

Учитель: Активизирует в речи учащихся ранее изученную лексику.
Задает вопросы по изучаемой теме.

Посмотрите, пожалуйста, на эти эмблемы. Вы видели что-либо подобное? А думали ли вы о том, почему так много организаций создано для защиты природы? Какие экологические проблемы вам знакомы?

Look at these emblems! Have you ever seen them? Why are there so many ecological organizations all over the world? Must we help Nature?

Учащиеся: Отвечает на вопросы, используя изученные лексические единицы, грамматические структуры. Анализирует ответы товарищей и свой жизненный опыт.
Высказывает свое мнение и приводит  примеры из жизни.

-Yes, I have seen these emblems.

- Because Nature is in danger.

- Because there are many ecological problems all over the world

- Because people want to help nature

Учитель:  You are right. Do you have any ideas what things we are going to discuss today at the lesson?

Учащиеся: We are going to speak about ecological problems today, how to help nature

Учитель: You are clever students. We are going to speak about ecological problems today.

Сообщение темы и целей  урока. The topic of our lesson is to be eco-helpers

Учитель:  Can you guess what activities are you going to have at the lesson?

Учащиеся: We are going to speak English, to read the texts, to translate from Russian into English, to answer the questions etc.

Учитель:  Today we`ll speak about ecological problems, how we can solve them and be eco- helpers.

Продолжает учитель: First of all let’s name the ecological problems. You will work in pairs with the word maps. You have about 4 minutes to do this task.

Контроль осуществляется при помощи слайда. It’s time to check the task. Read your answers. One problem from each pair. Now, let’s see at the slide, who has named all the problems? Excellent! Who has not named 1-2 problems? Well done! Who has not named 3-4 problems? You still have a chance to improve your result!

  1. Контроль домашнего задания

Учитель:  It’s time to check your homework, if each of you knows the words on this topic well. Match the words and the pictures. You have about 5 minutes to do this task.

Match the pictures and phrases.

Answer table

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

H

E

B  

A

 I

G

J

C

F

D

Your time is up, exchange your paper with your partner and look at the screen. “No mistakes’ -5, “1-2 mistakes” - 4, “3 mistakes” – 4-, “4-5 mistakes’’ – 3 who has no mistakes? Great! Who has got good marks? Keep it up! Who has got threes? You should work harder!

  1. Динамическая пауза

Включается музыка, выполняется гимнастика для глаз

Упражнение 1. ШТОРКИ

Быстро и легко моргайте 2 минуты. Способствует улучшению кровообращения.

Упражнение 2. БОЛЬШИЕ ГЛАЗА

Сидим прямо. Крепко зажмуриваем глаза на 5 секунд, затем широко открываем их. Повторяем 8-10 раз. Укрепляет мышцы век, улучшает кровообращение, способствует расслаблению мышц глаз.

Упражнение 3. МАССАЖ

Тремя пальцами каждой руки легко нажмите на верхние веки, через 1-2 секунды снимите пальцы с век. Повторите 3 раза. Улучшает циркуляцию внутриглазной жидкости.

Упражнение 4. РИСУЕМ КАРТИНКУ

Первая помощь для глаз – закройте их на несколько минут и представьте что-то приятное. А если потереть ладони рук и прикрыть глаза теплыми ладонями, скрестив пальцы на середине лба, то эффект будет заметнее.

  1. Поисковое чтение. Работа класса с текстом учебника Spotlight on Russia, С. 10

Учитель:  Мы назвали экологические проблемы, вспомнили слова,  а теперь подумаем, как подростки вашего возраста могут изучать природу и на практике помочь ей. Знаете ли вы о том, что в России есть много летних лагерей с экологической направленностью? Хотели бы вы побывать в таком лагере? Давайте прочтем об одном из таких лагерей.

Let’s think how teenagers can learn the nature and help it in real life. Do you know about eco-camps for school students in Russia? Do you want to visit one of them?

Учащиеся: - Yes, we do.

Учитель:  You will divide into 2 groups and open the textbooks on the page 10 in the magazine Spotlight on Russia. You should read, understand the text about one of the eco-camps in Russia and do the following tasks to this text. You have got 12 minutes to do this task.

Задания к тексту

  1. Match the phrases

1

Study Ecology

A

Помогать окружающей среде

2

Take part in conferences about ecological problems

B

Чистить  ручьи и тропинки в лесу

3

Take care of nature

C

Исследовать флору и фауну родной земли

4

Help the environment

D

Чувствовать и понимать природу

5

Explore flora and nature of the native land

E

Участвовать в экологических конференциях

6

Clean the springs and paths in the forest

F

Участвовать в волонтёрской работе

7

Feel and understand nature

G

Заботиться о природе

8

Participate in volunteer work

H

Изучать вопросы экологии

1

2

3

4

5

6

7

8

H

E

G

A

C

B

D

F

  1. True/ False
  1. The Ugra National Park is located on the Zhizdra River. F
  2. There are not many school students in Russia studying Ecology. F
  3. Children can go to the camps where they learn how to help the environment. T
  4. Children could understand the nature reading books and watching films. F
  5. The students took part in volunteer work. T
  6.  They learned how to live without any help in the forest. T
  7. They hated the singing near the camp fire. F
  8. The students hope to go to the eco-camp next year. T

Групповая работа, ответы выносятся на экран.

Учитель:  Let’s check the task. How many mistakes do you have?

Учащиеся: - No mistakes.\ - 1-2 mistakes

Учитель:  - Really nice indeed! \ Not bad at all. I’m pleased with you.

  1. Монологическое высказывание по теме “To be eco-helpers”

Учитель:  Can you tell me now what eco-helpers do? Use the following phrases to begin your story: I think \ I believe\ it seems to me\ In my opinion eco-helpers must …

Учащиеся: In my opinion eco-helpers must collect rubbish on the streets and forests. They must plant trees and flowers in town or in the country. I think eco-helpers use eco-friendly things every day. They always recycle plastic, glass and tins. They are real friends to nature.

  1. Рефлексия.

Учитель:  Thank you very much. I enjoyed your stories greatly. You understand that we must be friends to nature and try to save this planet for other generations. Because if we don’t save our planet, it will die and we’ll die too. I want you always remember this. So, I want you to write a short poem how to live in harmony with nature. This short poem is called a synquane.  

Учитель демонстрирует пример синквейна на слайде.

  1. Environment           ( существительное)
  2. Dangerous and helpless!   ( 2 прилагательных)
  3. Reuse Reduce Recycle      ( 3 глагола)
  4. People must save the planet  ( предложение)
  5. Happy World!  ( синоним для названия)

  Учитель предлагает учащимся в 2 группах составить из предложенных слов два синквейна  на вышеупомянутые темы “ Eco-helpers” or “ Eco-camps”

 Eco- helpers

Clever and smart!

Clean, control and plant

Children must be friends to nature

 The world will be all right!

Eco- caps

Cool and great!

Learn, play and save

Eco-helpers love the natural world.

It’s our home.

Учащиеся читают свои синквейны.

  1. Подведение итогов и выставление оценок.

Совместная оценка результатов работы учениками и учителем. Чему научились? Что узнали? Что мы теперь можем?

What have you learned?

What do you know now?

What can we do now?

Thank you for your work. Good bye.

  1. Домашнее задание.

Дать развёрнутый ответ на вопрос, хочу ли я дружить с природой.Answer  the question:” Would you like to be an eco-helper? Why? Why not?


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Открытый урок по теме "Экология", 6 класс

Воспитание у детей бережного отношения к природе...

Урок по теме "Экология"

УМК М.З.Биболетова, Unit 2, Section4...

Урок на тему "Экология и культура - будущее России".

Методическая разработка урока на тему "Экология и культура - будущее России"....

Презентации детей к открытому уроку по теме "Экология"

ДАННЫЕ ПРЕЗЕНТАЦИИ БЫЛИ ВЫПОЛНЕНЫ ПО ОБРАЗЦУ УЧИТЕЛЯ....

открытый урок по теме "Экология"

в данной разработке предлагается целеполагание, ход урока, основные и дополнительные материалы...

Урок соревнование по английскому языку по теме "Музыка", урок -праздник на тему "Halloween", открытый урок по теме "Экология"

Урок-соревнование по английскому яыку по теме "Музыка" расчитан на учеников 8-9 классов.Открытый урок английского языка по теме "Экология". "Are you a friend of planet?"Урок-праздник на тему "Hallowee...