Частная методика преподавания английского языка "В поиске работы"
план-конспект занятия по английскому языку (10 класс)

Данный урок может быть использован преподавателями при изучении темы.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл urok_job.docx50.27 КБ

Предварительный просмотр:

Комитет  по  образованию

Санкт-Петербургское государственное бюджетное профессиональное образовательное учреждение

        '' Колледж судостроения и прикладных технологий''

                Частная методика проведения открытого урока                    

                 английского языка по теме:  «Applying for a Job»  

                                                                                                         

                                                                                                                                    Автор:                                                                                                                                  преподаватель                                                                                                                                  Тегза Т.В.

                                                 

                                                 

                    Санкт-Петербург

                                  2018                                

Цель: Систематизировать знания учащихся по теме “ Applying for a Job ”.

Тип урока: комбинированный.

Задачи: 

Образовательные:

Развивать у учащихся

  1. Умение общаться на английском языке.
  2. Продолжить знакомство с деловым английским.
  3. Продолжить формирование базы для развития письменной речи.

Развивающие:

  1. Развивать интеллектуальные способности учащихся.
  2. Формировать умение выделять главное, сравнивать и анализировать.
  3. Формировать навыки логичности и доказательности в общении

Воспитательные:

  1. Развивать у учащихся самостоятельность мышления.
  2. Развивать способность ориентироваться в ситуации общения,
  3. Содействовать профориентации учащихся.

Учебно-методическое обеспечение урока:                                                                                      

 текст для чтения, раздаточный материал, карточки для индивидуальной работы, цифровые образовательные ресурсы.  

Формируемые УУД:

Личностные – способность  делать  личностный  выбор при использовании новых технологий.

Регулятивные - определение целей работы.

Познавательные УУД - обобщение ранее изученной  лексики, ориентация в  англоязычном тексте, умение находить нужную информацию, осуществлять анализ информации.

Коммуникативные УУД - навыки переработки информации, умение оформлять свои мысли в устной форме и понимать речь других.

Развитие общих компетенций, включающих в себя способность:

ОК 4. Осуществлять поиск, анализ и оценку информации, необходимой для постановки и решения профессиональных задач, профессионального и личностного развития.

ОК 5. Использовать информационно-коммуникационные технологии для совершенствования профессиональной деятельности.

ОК 6. Работать в коллективе и команде, обеспечивать ее сплочение, эффективно общаться с коллегами, руководством, потребителями.

ОК 9. Быть готовым к смене технологий в профессиональной деятельности.

Развитие профессиональных компетенций, соответствующих видам деятельности:

ПК 2.2. Руководить работой структурного подразделения.

Формы работы учащихся: фронтальная, индивидуальная.

Используемые технологии: проблемного обучения, обучения в сотрудничестве, информационно-коммуникативные технологии, коммуникативно-деятельностный подход

                                                        Ход урока

1. Организационный момент            T-Ps,       T-P1,P2, P3.           2 мин.    

Hello, students! I am glad to see you! Who is on duty today? Who is absent? How are you? The theme of our lesson is « Applying for a Job ». Modern society is a community of people who first think of where to work, how to earn money to keep their families. The priorities of today’s life are high education, being capable to find a good job, being successful in your job that means to have enough money for living. Of course, you may have another point of view, and together we try to find out what thing is important in your life.

2.Фонетическая зарядка

This quotation told by George Allen                     (ММ)    T-Ps,       T-P1,P2, P3.            2 мин.    

“The tougher the job, the greater the reward.”

3.Повторение изученного материала   (ММ)  T-Ps  4 мин

I would like to begin with the meaning of the words: profession, job, work and occupation, and speak about the difference between them.

Profession – a job that needs a special education and training. Study the combination: by profession/choose smth as a profession.

Here are the examples: What is your mother by profession? Will you choose law as a profession?

Job – the regular paid work that you do for an employer. Study the expressions: get/find, take/accept, Saturday/summer/holiday job

Study the examples: Did you work a holiday job this summer?

Work – the place where you do your job; the thing that you do, especially as a part of your job.

Example: She's not here right now. She's at work

Work – to do the job that you are paid for.

Here are the examples: work for the company/work as a secretary. What company does your father work for?

Occupation – a job or profession. For example: What is your mother’s occupation?

  1. Проверка домашнего задания              T-P1,P2, P3. (Приложение 1) 3 мин

Now, you should match the following sentences

Match the following sentences

1. There are a lot of_______________to choose from.
2
. A lot of teenagers have a part-time________________
3.
State your name, age, _______________in the box below.

4. I started ___________when I was 18.

                                        a)work b)occupation c) job d) professions 

5. Работа с новым лексическим материалом T-Ps  15 мин (ММ)

There a lot of job requirements needs for success. Look and find Russian equivalents to the words and expressions and find the best translations.

Job requirements

A sharp mind
Ambition
Creativity
Artistic ability
Administrative skills
Individuality
Initiative
Ability to work to tight deadlines
Physical strength
Teamwork skills
Leadership
Ability to work under pressure
Flexibility

Classify the items to the categories: skills, abilities, qualities. (Приложение 2)

complete the chart:

Skills

Qualities

Abilities

Administrative skills
Teamwork skills

A sharp mind
Ambition
Creativity
Individuality
Initiative|
Physical strength
Leadership
Flexibility

Artistic ability
Ability to work to tight deadlines
Ability to work under pressure

6. Совершенствование лексических навыков говорения по теме. Рефлексия T-P1,P2, P3 10 мин

Look at the table and relate the correct options  (Приложение 3)

 

  1. To earn for a living

a. Для того чтобы стать известным

  1. For the fun of it

b. Для поддержки  семьи

  1. For work’s sake

c. Чтобы получить силу и власть

  1. For self-fulfillment

d. Чтобы заработать на жизнь

  1. To become famous

e.  Для удовольствия

  1. To support a family

f. Для самореализации

  1. To gain power and authority

g. Ради работы

Answers:
1-d

2-e

3-g

4-f

5-a

6-b

7-c

Answer the question    What would you like to get from your job? (ММ)

 

1.

2.

3.

4.

5.

To earn for a living

 

 

 

 

 

For the fun of it

 

 

 

 

 

For self-fulfillment

 

 

 

 

 

To become famous

 

 

 

 

 

To support a family

 

 

 

 

 

To gain power and authority

 

 

 

 

 


e.g. I’d like to be able to buy everything. 
I’d rather have flexibility working hours than stay in the office from 9 to 5.

I’d like to have a high salary.

You can see a list of personal qualities. What qualities have you got? (ММ) P1-P2-P3-P4

Active

Initiative

Optimistic

Responsible

Flexible

Energetic

Reliable

Patient

Disciplined

Physically strong

Friendly

Serious

Ambitious

Sharp minded

Tactful

Strict

Eccentric

Leadership qualities

Artistic skills

Work under pressure

Administrative skills

Teamwork skills

Creative skills

Communicative skills

  1. Закрепление изученного материала. (Приложение 4) P1-P2-P3-P4 8 мин

Read the text quickly and choose the most appropriate title A, B or C.

  1. Tips for a successful interview.
  2. How to dress for a success.
  3. What to say at a job interview.

The key to a successful job interview is preparation. It is very important to make sure your CV is up-to-date and free of mistakes. Also, you should make use of the Internet, as well as magazines and newspapers, in order to gather information about the company or organisation you are applying to. Furthermore, you must know some things about the specific job position, including general responsibilities and daily duties.

Next, it is helpful to prepare for the interview itself by answering typical interview questions. You can try answering these specific questions in front of a friend or family member. Videotaping yourself might help you as well. Remember, there is always room for improvement; the more you practise, the more confident you will be that you won't mess things up during the interview. You should also prepare questions to ask during the interview. These questions should reflect your research on the company and position. However, remember not to ask any questions about salary on your first interview. If you do, the interviewer may think that you only care about the benefits and that your interest in the company isn't genuine.

Final preparations include choosing what to wear. It is important to select something appropriate. A business suit is always acceptable. If your clothing is clean and well pressed, the interviewer will think that you are a neat and organised person. Also, you must know the location of your interview. You should arrive at the interview ten minutes in advance. You must also remember to bring extra copies of your CV with you. Bringing a small notebook for notes is also a good idea. Remember to stay calm and project an image of self-confidence.

After the interview, it’s suggested you send a thank-you note. In it, you should emphasise your interest and restate your specific qualifications for the position. Remember, the more you prepare, the more successful your interview will be.

Do the task: (Приложение 5)

DO’S AND DON’T’S OF THE JOB NITERVIEW

DO’S

DON’TS

8. Итоги занятия.  Домашнее задание  T-P1,P2, P3       1 мин                    

The home task is to complete this chart. Your work was very good today . Your marks are…Thank you for this lesson. Good bye .

Приложение 1

Match the following sentences

1. There are a lot of_______________to choose from.
2
. A lot of teenagers have a part-time________________
3.
State your name, age, _______________in the box below.

4. I started ___________when I was 18.

                                        a)work b)occupation c) job d) professions 

Приложение 2

Сomplete the chart:

                   Skills

            Qualities

             Abilities

Приложение 3

Look at the table and relate the correct options  https://arhivurokov.ru/kopilka/uploads/user_file_56174488767e2/razrabotka-uroka-po-tiemie-how-to-get-a-job_3.pnghttps://arhivurokov.ru/kopilka/uploads/user_file_56174488767e2/razrabotka-uroka-po-tiemie-how-to-get-a-job_4.pnghttps://arhivurokov.ru/kopilka/uploads/user_file_56174488767e2/razrabotka-uroka-po-tiemie-how-to-get-a-job_9.pnghttps://arhivurokov.ru/kopilka/uploads/user_file_56174488767e2/razrabotka-uroka-po-tiemie-how-to-get-a-job_10.png

  1. To earn for a living

a. Для того чтобы стать известным

  1. For the fun of it

b. Для поддержки  семьи

  1. For work’s sake

c. Чтобы получить силу и власть

  1. For self-fulfillment

d. Чтобы заработать на жизнь

  1. To become famous

e.  Для удовольствия

  1. To support a family

f. Для самореализации

  1. To gain power and authority

g. Ради работы

Приложение 4

Read the text quickly and choose the most appropriate title A, B or C.

  1. Tips for a successful interview.
  2. How to dress for a success.
  3. What to say at a job interview.

The key to a successful job interview is preparation. It is very important to make sure your CV is up-to-date and free of mistakes. Also, you should make use of the Internet, as well as magazines and newspapers, in order to gather information about the company or organisation you are applying to. Furthermore, you must know some things about the specific job position, including general responsibilities and daily duties.

Next, it is helpful to prepare for the interview itself by answering typical interview questions. You can try answering these specific questions in front of a friend or family member. Videotaping yourself might help you as well. Remember, there is always room for improvement; the more you practise, the more confident you will be that you won't mess things up during the interview. You should also prepare questions to ask during the interview. These questions should reflect your research on the company and position. However, remember not to ask any questions about salary on your first interview. If you do, the interviewer may think that you only care about the benefits and that your interest in the company isn't genuine.

Final preparations include choosing what to wear. It is important to select something appropriate. A business suit is always acceptable. If your clothing is clean and well pressed, the interviewer will think that you are a neat and organised person. Also, you must know the location of your interview. You should arrive at the interview ten minutes in advance. You must also remember to bring extra copies of your CV with you. Bringing a small notebook for notes is also a good idea. Remember to stay calm and project an image of self-confidence.

After the interview, it’s suggested you send a thank-you note. In it, you should emphasise your interest and restate your specific qualifications for the position. Remember, the more you prepare, the more successful your interview will be.

Приложение 5

Do the task:

DO’S AND DON’T’S OF THE JOB INTERVIEW

DO’S

DON’TS


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Статья "Интерактивные методики преподавания английского языка"

В данной статье рассмотрены интерактивные методики преподавания английского языка в школе....

Методика преподавания английского языка одарённым детям на основе использования коммуникативного метода обучения

Методика преподавания английского языка одарённым детям на основе использования коммуникативного метода обученияПрoблeмa рaбoты с oдaрeнными дeтьми – oднa из сoврeмeнных зaдaч мoдeрнизaции oбрaзoвaния...

Разработка методики преподавания английского языка с 1-2 класса средней школы и как преодолеть трудности на пути изучения английского языка.

    Тема моей  работы по самообразованию – «Раннее обучение  детей  английскому  языку  с  1-2 класса начальной школы». Актуальность исследований в данно...

мои публикации по методике преподавания английского языка

Представлены статьи по методике и практике преподавания английского языка в школе. ...

Разработка методики преподавания английского языка с 1-2 класса средней школы и как преодолеть трудности на пути изучения английского языка.

    Раннее обучение  детей  английскому  языку  с  1-2 класса начальной школы». Актуальность исследований в данной области состоит  в том, чтобы по...