Лингвострановедческая викторина «Union Jack» and «Stars and Stripes»
план-конспект занятия по английскому языку (11 класс)

Махмутова Оксана Николаевна

Особое место в системе обучения иностранному языку занимает неделя иностранного языка. Участие ребят в различных мероприятиях развивает их творческие способности, что позволяет каждому ученику, независимо от его успеваемости, проявить себя, у них формируются навыки публичного выступления на иностранном языке, группового взаимодействия. Одним из основных мероприятий недели иностранного языка явилась «Лингвострановедческая викторина».

Скачать:


Предварительный просмотр:

Лингвострановедческая викторина

Особое место в системе обучения иностранному языку занимает неделя иностранного языка. Участие ребят в различных мероприятиях развивает их творческие способности, что позволяет каждому ученику, независимо от его успеваемости, проявить себя, у них формируются навыки публичного выступления на иностранном языке, группового взаимодействия. Одним из основных мероприятий недели иностранного языка явилась «Лингвострановедческая викторина».

        Лингвострановедческая викторина «Union Jack» and «Stars and Stripes» проводилась с целью:

  • расширения объема и углубления лингвострановедческих и страноведческих знаний о странах изучаемого языка, их науке и культуре, исторических и современных реалиях, общественных деятелях, месте этих стран в мировом сообществе, мировой культуре;
  • развития умений участвовать в беседе, запрашивать и обмениваться информацией;
  • совершенствования ранее сформированных слухо-произносительных и ритмико - интонационных навыков;
  • дальнейшего развития слушания и понимания (с различной степенью полноты и точности) высказываний собеседника.

 

Методические рекомендации:

На данном мероприятии учитель имеет возможность проверить степень информированности учащихся, их умение самостоятельно пользоваться рекомендованной литературой, давать четкие и аргументированные ответы на вопросы. Участвуют две команды. Одна команда представители США, а другая команда из Великобритании.  Состав каждой команды 5-6 человек. За неделю до викторины каждая команда выбирает капитана, придумывает девиз команды и отличительную атрибутику (флаги стран, эмблемы, символы, высказывания выдающихся людей данной страны и т.д.)  

Рекомендуется проводить страноведческие викторины, которые включают несколько взаимосвязанных разделов или состоящие из различных туров.  

        Данная методическая разработка внеклассного мероприятия используется совместно с презентацией.

Ход мероприятия:

Teacher:

  Dear students and teachers!

Nice to see all of you! Today we are going to have a quiz. (Слайд 1)

We’ll discuss different items concerning two countries: the UK and the USA.

This is our plan (слайд 2):

  • Greeting - Приветствие.

I.      Warming up - Разминка.

II .    Proverbs - Пословицы.

III .   Cities - Города.

IV.    Quiz about the country -  Страноведческая викторина.

V.      Sights - Достопримечательности.

VI .   Lexical quiz - Лексическая викторина.

VII.   Short names - Сокращенные имена.

  • Results - Подведение итогов.

   I asked you to split in 2 teams. Now I see that you are ready and have colourful badges with flags. The first team is “Union Jack”. The captain is … The second team is “Stars and Stripes”. The captain is…

   Our teachers will be our jury and score your points. Try to get as many points as you can. The team with the highest score will be the winner. I ask you to respect each other and work in turn. Let’s begin with the greeting. (Слайд 3)

  Tell us your name, your motto and give some information about the flags.

Captain 1. Our team:  « Union Jack».

                Our motto: « To wave and be free like a flag».

          The word “Union” reflects the union of England and Scotland in 1606. And the word “Jack” means the flag flown on the jack staff of ships to show their nationality. The Union Jack is made up of 3 crosses on a blue ground. It combines the red cross of England, the white cross of Scotland and the red cross of Ireland.

Captain 2.  Our team: « Stars and Stripes».

                Our motto:  «Through hardships to the stars».

           The thirteen-star, thirteen-stripe national flag of the United States of America was adopted on June 14, 1777. There was one star and one stripe for every state in the new country. Gradually, as new states were added to the Union, a new star added to the national flag. There are now fifty stars on the American flag, one for each state. The thirteen stripes represent thirteen states.

Teacher: Our first round is called “ Warming up”.(слайд 4)

I will ask you questions and you will answer them in turn. The first question will be for “Union Jack”, the second – for « Stars and Stripes», the third – again for  “Union Jack” and so on. But if the team doesn`t know the answer – the other team may help and get the point:

1. Name the capital of Scotland (Edinburgh)

2. Name the national musical instrument in Scotland (a bagpipe)

3. Give the name of a famous American producer and cartoon-maker (Walt     Disney)

4. Name the capital of Northern Ireland (Belfast)

5. The river in London (the Thames)

6. Who is Henry Ford? (the founder of the first model “Ford”)

7. What is the complete name of Great Britain? (The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland)

8. Who was the King of rock-n-roll? (Elvis Presley)

9. What holiday is celebrated on the 31 of October?

10. How many countries does the UK consist of? ( 4 )

11.In what American state is Hollywood situated? ( state California)

12. Who lived in Sherwood Forest? (Robin Hood)

13. What are the main colours of the English flag? (blue, red, white)

14. The English woman-writer known as “the Queen of detective stories” (Agatha Christie)

15. The Head of State in the UK (the Monarch)

16. The Head of State in the USA (the President)

17. The legislative branch in the UK (Parliament)

18. The legislative branch in the USA (Congress)

19. The executive branch in the UK (the Government)

20. The executive branch in the USA (the President and Cabinet)

Teacher: The second round is “Proverbs”. It is important to know words of wisdom. Your task is to match the English proverbs with the Russian ones. Учитель раздаёт командам карточки с пословицами. (слайд 5) Команды работают.

Сопоставьте английские пословицы с русскими

1.  A good name is better than riches.

2.  He will never set the Thames on fire.

3.  Make hay while the sun shines.

4.  Live and learn.

5.  An hour in the morning is worth two in the evening.

A. Куй железо пока горячо.

Б. Добрая слава лучше богатства.

B. Век живи, век учись.

Г. Утро вечера мудренее.

Д. Он пороха не выдумает.

Ключи: 1Б, 2Д, 3А, 4В, 5Г.

 The team which will be the right and first may have the additional point.

Let`s check the proverbs. ( слайд 6)

Teacher: The third round is “Cities”. There are a lot of cities in the UK and in the USA. Your task now is to make up the names of the cities out of 2 parts.(слайд 7).

Учитель раздаёт командам карточки с заданием о городах:

Liver

ston

Cam

fast

New

pool

Bel

bridge

Lon

cing

Hart

don

Bos

ford

Charle

castle

Lan

mond

Rich

ton

Ключи: Liverpool, Cambridge, Newcastle, Belfast, London, Hartford, Boston, Charleston, Lancing, Richmond

Let`s check – слайд 8.

Teacher: The fourth round is Quiz about the countries. You will answer the questions. The first question is for “Union Jack”, the second – for “Stars and Stripes” and so on (слайды 9-28).

  1. Who discovered America?

A.  Christopher Columbus

B.  George Washington

С.  The pilgrims                 

2.   Who was the first president of the USA?

A.  Abraham Lincoln

B.  George Washington

C.  Franklin

3.   What is the national symbol of America?

A.  The rose

B.  The bald eagle

C.  The shamrock

4.   Which is the USA capital?

A.  New York city

B.  Los Angeles

C.  Washington

5.   Where is the Statue of Liberty?

A. New York

B.  Massachusetts

С. California

6.  The American flag has:

A.  13 stripes

B.  30 stripes

C.  50 stripes

7.   When do Americans celebrate Independence Day?

A.  July, 4

B.  December, 25

C.  February, 14

8.  How many states are there in America?

A.  50

B.  52

С.  25

9.   The Statue of Liberty was a gift from:

A.  Italy

B.  England

C.  France

  1. Which kind of sport is a typical American invention?

A. Tennis.

B. Baseball.

C. Golf.

  1. Where did Beatles come from?

A. Bristol

B. Manchester.

C. Liverpool.

  1. What is the name of the present British Queen?

 A.  Elizabeth I.

B.  Mary.

C.  Elizabeth II.

  1. What is the “Union Jack”

A.  The national flag of the UK.

B.  Trade union organization.

C.  Monument.

  1. Who is the Prime Minister of Great Britain at рresent?

A. David  Cameron

B. Margaret Thatcher.

C. Prince Charles.

  1. What is the song the Scottish people sing at the parties?

A. “Jingle Bells”.

B. “Should Auld Acquaintance be forgot”.

C. “Greensleeves”.

  1. Where is the national Shakespeare Theatre?

A. In London.

B. In Birmingham.

C. In Stratford-upon-Avon.

17. What is the largest park in London?

      A.  Hyde Park

      B.  Regent`s Park

      C.  Green Park

18. Choose the real governing body of

       Great Britain:

   A. the House of Lords

   B. the House of Commons

   C. a political party

19. The American state separated from the others geographically is :

  1. Florida.
  2. California.
  3.  Alaska.

20. The official residence of the American President is…

     A.  The White House

B. The Capitol

C. Buckingham Palace

Ключи: 1А, 2B, 3D, 4C, 5A, 6C, 7A, 8A, 9C, 10B, 11C, 12C, 13A, 14A, 15B, 16C, 17A, 18B, 19C, 20A

Teacher: The fifth round is called “Sights” (слайды 29-33).

Let`s look at them: two are English and two are American. Each team should find theirs and give some information about them.(работа со слайдами)

Teacher: It`s the time for “Lexical Quiz” now. Предлагается проверить лексические знания учащихся, используя компьютерную обучающую программу «Учите английский (американский вариант) продвинутый уровень», в которой ребята соревнуются с настоящим ведущим Дейвом. Результаты, полученные в данной викторине, в виде очков засчитываются жюри. В зависимости от оставшегося времени могут участвовать от одного до трех учащихся. I invite one volunteer from each team to compete with the man named Dave who leads the lexical quiz on the disk.

Teacher: The last round will be “Short names”. (слайд 36)

In our usual life we often call people by their short names as well as English people do. Your task will be to match the complete names with the short ones.

Учитель раздаёт командам карточки с заданиями:

1.  Elizabeth                   a.       Mike

2. Thomas                      b.       Bobby

3.  William                     с.       Pat

4. Susan                         d.      Tony

5.  Michael                     e.       Sue

6.  Robert                       f.        Pam

7.  Patric or Patricia       g.       Bill

8.  Anthony                    h.       Tom

9.  Pamela                      i.        Liz

Ключи: 1i, 2h, 3g, 4e, 5a, 6b, 7c, 8d, 9f.

Let`s check – слайд 37.

Teacher: Now, students, this is the end of our quiz. While jury is counting your points we are going to have a musical pause. Let`s  enjoy the song “Happy New Year” and sing along with “ABBA” if you wish. (слайды 38, 39). Можно исполнить любую песню по желанию учащихся и учителя.

Teacher: Now it`s the time to declare the winners of today`s game. (Слово – жюри).

Congratulations to the team…You were the best! But the team… was also great!

Thanks a lot to everyone for taking part in our quiz. You demonstrated good knowledge of the topics “the UK” and “the USA”. I want to give you some sweets as a treat. (слайд 40).

Thanks to all of you for coming,

For taking part and learning something!

And I hope that games like this

You will never ever miss!



Предварительный просмотр:

Лингвострановедческая викторина

Особое место в системе обучения иностранному языку занимает неделя иностранного языка. Участие ребят в различных мероприятиях развивает их творческие способности, что позволяет каждому ученику, независимо от его успеваемости, проявить себя, у них формируются навыки публичного выступления на иностранном языке, группового взаимодействия. Одним из основных мероприятий недели иностранного языка явилась «Лингвострановедческая викторина».

        Лингвострановедческая викторина «Union Jack» and «Stars and Stripes» проводилась с целью:

  • расширения объема и углубления лингвострановедческих и страноведческих знаний о странах изучаемого языка, их науке и культуре, исторических и современных реалиях, общественных деятелях, месте этих стран в мировом сообществе, мировой культуре;
  • развития умений участвовать в беседе, запрашивать и обмениваться информацией;
  • совершенствования ранее сформированных слухо-произносительных и ритмико - интонационных навыков;
  • дальнейшего развития слушания и понимания (с различной степенью полноты и точности) высказываний собеседника.

 

Методические рекомендации:

На данном мероприятии учитель имеет возможность проверить степень информированности учащихся, их умение самостоятельно пользоваться рекомендованной литературой, давать четкие и аргументированные ответы на вопросы. Участвуют две команды. Одна команда представители США, а другая команда из Великобритании.  Состав каждой команды 5-6 человек. За неделю до викторины каждая команда выбирает капитана, придумывает девиз команды и отличительную атрибутику (флаги стран, эмблемы, символы, высказывания выдающихся людей данной страны и т.д.)  

Рекомендуется проводить страноведческие викторины, которые включают несколько взаимосвязанных разделов или состоящие из различных туров.  

        Данная методическая разработка внеклассного мероприятия используется совместно с презентацией.

Ход мероприятия:

Teacher:

  Dear students and teachers!

Nice to see all of you! Today we are going to have a quiz. (Слайд 1)

We’ll discuss different items concerning two countries: the UK and the USA.

This is our plan (слайд 2):

  • Greeting - Приветствие.

I.      Warming up - Разминка.

II .    Proverbs - Пословицы.

III .   Cities - Города.

IV.    Quiz about the country -  Страноведческая викторина.

V.      Sights - Достопримечательности.

VI .   Lexical quiz - Лексическая викторина.

VII.   Short names - Сокращенные имена.

  • Results - Подведение итогов.

   I asked you to split in 2 teams. Now I see that you are ready and have colourful badges with flags. The first team is “Union Jack”. The captain is … The second team is “Stars and Stripes”. The captain is…

   Our teachers will be our jury and score your points. Try to get as many points as you can. The team with the highest score will be the winner. I ask you to respect each other and work in turn. Let’s begin with the greeting. (Слайд 3)

  Tell us your name, your motto and give some information about the flags.

Captain 1. Our team:  « Union Jack».

                Our motto: « To wave and be free like a flag».

          The word “Union” reflects the union of England and Scotland in 1606. And the word “Jack” means the flag flown on the jack staff of ships to show their nationality. The Union Jack is made up of 3 crosses on a blue ground. It combines the red cross of England, the white cross of Scotland and the red cross of Ireland.

Captain 2.  Our team: « Stars and Stripes».

                Our motto:  «Through hardships to the stars».

           The thirteen-star, thirteen-stripe national flag of the United States of America was adopted on June 14, 1777. There was one star and one stripe for every state in the new country. Gradually, as new states were added to the Union, a new star added to the national flag. There are now fifty stars on the American flag, one for each state. The thirteen stripes represent thirteen states.

Teacher: Our first round is called “ Warming up”.(слайд 4)

I will ask you questions and you will answer them in turn. The first question will be for “Union Jack”, the second – for « Stars and Stripes», the third – again for  “Union Jack” and so on. But if the team doesn`t know the answer – the other team may help and get the point:

1. Name the capital of Scotland (Edinburgh)

2. Name the national musical instrument in Scotland (a bagpipe)

3. Give the name of a famous American producer and cartoon-maker (Walt     Disney)

4. Name the capital of Northern Ireland (Belfast)

5. The river in London (the Thames)

6. Who is Henry Ford? (the founder of the first model “Ford”)

7. What is the complete name of Great Britain? (The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland)

8. Who was the King of rock-n-roll? (Elvis Presley)

9. What holiday is celebrated on the 31 of October?

10. How many countries does the UK consist of? ( 4 )

11.In what American state is Hollywood situated? ( state California)

12. Who lived in Sherwood Forest? (Robin Hood)

13. What are the main colours of the English flag? (blue, red, white)

14. The English woman-writer known as “the Queen of detective stories” (Agatha Christie)

15. The Head of State in the UK (the Monarch)

16. The Head of State in the USA (the President)

17. The legislative branch in the UK (Parliament)

18. The legislative branch in the USA (Congress)

19. The executive branch in the UK (the Government)

20. The executive branch in the USA (the President and Cabinet)

Teacher: The second round is “Proverbs”. It is important to know words of wisdom. Your task is to match the English proverbs with the Russian ones. Учитель раздаёт командам карточки с пословицами. (слайд 5) Команды работают.

Сопоставьте английские пословицы с русскими

1.  A good name is better than riches.

2.  He will never set the Thames on fire.

3.  Make hay while the sun shines.

4.  Live and learn.

5.  An hour in the morning is worth two in the evening.

A. Куй железо пока горячо.

Б. Добрая слава лучше богатства.

B. Век живи, век учись.

Г. Утро вечера мудренее.

Д. Он пороха не выдумает.

Ключи: 1Б, 2Д, 3А, 4В, 5Г.

 The team which will be the right and first may have the additional point.

Let`s check the proverbs. ( слайд 6)

Teacher: The third round is “Cities”. There are a lot of cities in the UK and in the USA. Your task now is to make up the names of the cities out of 2 parts.(слайд 7).

Учитель раздаёт командам карточки с заданием о городах:

Liver

ston

Cam

fast

New

pool

Bel

bridge

Lon

cing

Hart

don

Bos

ford

Charle

castle

Lan

mond

Rich

ton

Ключи: Liverpool, Cambridge, Newcastle, Belfast, London, Hartford, Boston, Charleston, Lancing, Richmond

Let`s check – слайд 8.

Teacher: The fourth round is Quiz about the countries. You will answer the questions. The first question is for “Union Jack”, the second – for “Stars and Stripes” and so on (слайды 9-28).

  1. Who discovered America?

A.  Christopher Columbus

B.  George Washington

С.  The pilgrims                 

2.   Who was the first president of the USA?

A.  Abraham Lincoln

B.  George Washington

C.  Franklin

3.   What is the national symbol of America?

A.  The rose

B.  The bald eagle

C.  The shamrock

4.   Which is the USA capital?

A.  New York city

B.  Los Angeles

C.  Washington

5.   Where is the Statue of Liberty?

A. New York

B.  Massachusetts

С. California

6.  The American flag has:

A.  13 stripes

B.  30 stripes

C.  50 stripes

7.   When do Americans celebrate Independence Day?

A.  July, 4

B.  December, 25

C.  February, 14

8.  How many states are there in America?

A.  50

B.  52

С.  25

9.   The Statue of Liberty was a gift from:

A.  Italy

B.  England

C.  France

  1. Which kind of sport is a typical American invention?

A. Tennis.

B. Baseball.

C. Golf.

  1. Where did Beatles come from?

A. Bristol

B. Manchester.

C. Liverpool.

  1. What is the name of the present British Queen?

 A.  Elizabeth I.

B.  Mary.

C.  Elizabeth II.

  1. What is the “Union Jack”

A.  The national flag of the UK.

B.  Trade union organization.

C.  Monument.

  1. Who is the Prime Minister of Great Britain at рresent?

A. David  Cameron

B. Margaret Thatcher.

C. Prince Charles.

  1. What is the song the Scottish people sing at the parties?

A. “Jingle Bells”.

B. “Should Auld Acquaintance be forgot”.

C. “Greensleeves”.

  1. Where is the national Shakespeare Theatre?

A. In London.

B. In Birmingham.

C. In Stratford-upon-Avon.

17. What is the largest park in London?

      A.  Hyde Park

      B.  Regent`s Park

      C.  Green Park

18. Choose the real governing body of

       Great Britain:

   A. the House of Lords

   B. the House of Commons

   C. a political party

19. The American state separated from the others geographically is :

  1. Florida.
  2. California.
  3.  Alaska.

20. The official residence of the American President is…

     A.  The White House

B. The Capitol

C. Buckingham Palace

Ключи: 1А, 2B, 3D, 4C, 5A, 6C, 7A, 8A, 9C, 10B, 11C, 12C, 13A, 14A, 15B, 16C, 17A, 18B, 19C, 20A

Teacher: The fifth round is called “Sights” (слайды 29-33).

Let`s look at them: two are English and two are American. Each team should find theirs and give some information about them.(работа со слайдами)

Teacher: It`s the time for “Lexical Quiz” now. Предлагается проверить лексические знания учащихся, используя компьютерную обучающую программу «Учите английский (американский вариант) продвинутый уровень», в которой ребята соревнуются с настоящим ведущим Дейвом. Результаты, полученные в данной викторине, в виде очков засчитываются жюри. В зависимости от оставшегося времени могут участвовать от одного до трех учащихся. I invite one volunteer from each team to compete with the man named Dave who leads the lexical quiz on the disk.

Teacher: The last round will be “Short names”. (слайд 36)

In our usual life we often call people by their short names as well as English people do. Your task will be to match the complete names with the short ones.

Учитель раздаёт командам карточки с заданиями:

1.  Elizabeth                   a.       Mike

2. Thomas                      b.       Bobby

3.  William                     с.       Pat

4. Susan                         d.      Tony

5.  Michael                     e.       Sue

6.  Robert                       f.        Pam

7.  Patric or Patricia       g.       Bill

8.  Anthony                    h.       Tom

9.  Pamela                      i.        Liz

Ключи: 1i, 2h, 3g, 4e, 5a, 6b, 7c, 8d, 9f.

Let`s check – слайд 37.

Teacher: Now, students, this is the end of our quiz. While jury is counting your points we are going to have a musical pause. Let`s  enjoy the song “Happy New Year” and sing along with “ABBA” if you wish. (слайды 38, 39). Можно исполнить любую песню по желанию учащихся и учителя.

Teacher: Now it`s the time to declare the winners of today`s game. (Слово – жюри).

Congratulations to the team…You were the best! But the team… was also great!

Thanks a lot to everyone for taking part in our quiz. You demonstrated good knowledge of the topics “the UK” and “the USA”. I want to give you some sweets as a treat. (слайд 40).

Thanks to all of you for coming,

For taking part and learning something!

And I hope that games like this

You will never ever miss!


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Презентация к лингвострановедческой викторине "Union Jack" and "Stars and Stripes"

Данная презентация используется совместно с методической разработкой лингвострановедческой викторины "Union Jack" and "Stars and Stripes"....

The Union Jack

Данный материал может использоваться как наглядное пособие по страноведческой теме "Великобритания"....

Воспитательное мероприятие по английскому языку – лингвострановедческая викторина «What? Where?When?»

Воспитательное мероприятие по английскому языку - лингвострановедческая викторина....

Лингвострановедческая викторина по немецкому языку для 5 класса

Данный материал может быть использован для работы с учащимися 5 класса  как во время учебных занятий по немецкому языку, так и во внеурочной деятельности (подготовка к олимпиаде)...

Лингвострановедческая викторина о Великобритании

Тест на лингвострановедение по  теме "Великобритания.Это нужно знать."...

The Union Jack

Презентация на тему "История возникновения национального британского флага "...