10 класс, Профориентация. Современные профессии в мире
план-конспект урока по английскому языку (10 класс)
10 класс, Профориентация. Современные профессии в мире
Скачать:
| Вложение | Размер |
|---|---|
| 26.3 КБ |
Предварительный просмотр:
МУНИЦИПАЛЬНОЕ БЮДЖЕТНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ
«СРЕДНЯЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ШКОЛА №1 с. ГИЛЯНЫ имени ИСАЕВА АЙДАМИРА УВАЙСОВИЧА»
(МБОУ «СОШ №1 с. Гиляны им. Исаева А.У.»)
Технологическая карта урока по английскому языку на тему:
«Профориентация. Современные профессии в мире»
Класс: 10
(учебник под ред. Ваулина Ю. Е., Дули Д., Подоляко О. Е.)
Учитель: Арсаев Арби Ильманович
Зам. директора по УВР: _______________/Т.А. Гайбулатова/
Гиляны, 2025
Технологическая карта урока
- Ф.И.О. учителя: Арсаев Арби Ильманович
- Класс: 10
- Дата: 18.11.2025
- Предмет: английский язык
- Тема урока: «Профориентация. Современные профессии в мире»
- Место и роль урока в изучаемой теме: урок открытия новых знаний
- Цель урока: создание условий для ознакомления учащихся с различными профессиями и их востребованностью в мире
- Задачи:
- Обучающие: способствовать расширение филологического кругозора учащихся; знаний учеников о различных профессиях в нашей стране и за рубежом
- Развивающие: содействовать развитию языковых способностей учеников: фонетического и интонационного слуха, способности имитации; готовности к иноязычному общению; развитию языковой догадки и языковой реакции учеников
- Воспитательные: способствовать воспитанию положительного отношения к культуре и традициям страны изучаемого языка; культуры речи, толерантности, терпимости и уважения к мнению других
- Формы работы: фронтальная, индивидуальная, парная
- Методы обучения: словесные, наглядные, практические
- Дидактические средства:
- для учителя: учебник, карточки, словари, презентация, компьютер, мультимедийная доска
- для учащихся: учебник, тетрадь
- Характеристика этапов:
Ход урока
1. Приветствие и организационный момент.
2. Введение в тему. Учащимся предлагается прочитать стихотворение и определить тему, цель и задачи урока.
T: Look at the blackboard and read the poem «I Want to Ве». Слайд 1.
Ss: (read one by one)
Some people often say to mе:
"Have уоu decided what yоu want to bе?"
I usually answer, "I don't know,"
But it isn't really so.
I want to win аn Olympic race,
I want to see the Earth from space,
I want to travel to Katmandu
I want to bе rich and famous, too.
I want to bе оn Hollywood's screen,
I want to invent а new machine,
I want to bе very clever and wise,
I want to win the Nobel prize..
T: What do you think we are going to talk about at our lesson? What is the theme of our lesson?
Ss: (sample answers) We are going to speak about our future/plans/jobs/professions. Слайд 2.
T: Is this topic important to you? Why?
Ss: It is important because soon we will have to make the choice of our future professions.
T: It is not easy to choose a profession. Today you will get some tips on the first steps of choosing a future career. Do you need such information?
Ss: Yes, we do. It will help us to make the right choice.
T: So, what are the objectives of this lesson?
Ss: We will learn new words, get information from exercises and dialogues about jobs. Слайд 3.
3. Aктивизация изученной лексики по теме «Профессии», просмотр видеоролика и выполнение упр. 1, стр.48.
Видеоролик
https://www.youtube.com/watch?v=MWP-pbnvoHA
-There are a lot of jobs and they can be divided into categories. Look at the job categories. Match the jobs to the categories. You may use the wordlist 3b.
Categories: | Jobs: |
1) working from home as a freelancer | a) a pilot |
2) a skilled job | b) an architect |
3) being the boss | c) a nurse |
4) having a 9-5 job in an office | d) a managing director |
5) becoming a professional person | e) a translator |
6) becoming a famous celebrity | f) a mechanic |
7) working in the armed forces/emergency services | g) a bank clerk |
8) running your own business | h) a hairdresser |
9) working in the medical profession | i) a singer |
Key: 1), 2)f, 3)d, 4)g, 5)b, 6)I, 7)a, 8)h, 9)c.
-Add as many jobs as you can to each category. Compare your answers with the partner. Add the words you do not have to your list.
Key: 1) an artist, an author, 2) a gardener, a carpenter, a plumber, 3) a headmaster, 4) a secretary, 5) a lawyer, a journalist, an engineer, 6) an actor, a dancer, 7) an officer, a fire fighter, 8) a florist, a beautician, 9) a vet, a doctor, a dentist.
4. Введение новой лексики и формирование коммуникативных умений посредством выполнения упр. 2, стр. 48.
- Read what the people say and find at least two jobs that they can’t do. Report to the class:
Jane: “I get seasick easily”
Tony: “I can’t stand being behind the desk’
Pat: “I don’t want to go to University”
Pete: “I’m not good at working with my hands”
Mary: “I don’t want to work in the evenings or at weekends”
John: “I can’t stand working shifts”
Sue: “I can’t stand the sight of blood”
Bob: “I can’t work for others”
Example: Jane can’t be an flight attendant or a sailor.
5. Использование приобретенных знаний на практике. Развитие навыков монологической речи. Работа в группах.
-Work in groups. Choose a job from ex.1&2 and describe it to a person who is choosing a career. Think of personal characteristics the job requires.
(Слайд 4 с прилагательными: sociable, creative, patient, brave, polite, active, attentive, confident , determined, fair, imaginative, responsible, tolerant, understanding, careful, courageous, intelligent, outgoing, hardworking, energetic, skillful)
Sample answer: If you want to be an architect you should get higher education to become a professional person. You have to study art, technology, drawing and maths. This job is full time. It asks for a lot of responsibility, but it pays good salary. An architect has to be creative, responsible, clever, self-organized and hard-working.
-Imagine you are an employment council. You have a resume of an applicant with a number of qualities. Look at them carefully and offer the most suitable profession. Prove your idea. (Карточки по 1 на группу. Приложение 1).
6. Объяснение домашнего задания.
-Write a short article about your parents’ jobs or about a job of your dream. You may write about conditions of it, training it requires, good and bad points of it, personal qualities necessary to succeed in it etc.
7. Развитие навыков смыслового чтения и аудирования. Упр.5, 6, 7, стр. 49.
T: When can a person start work? Can you work when at school or university? Can you benefit from working while studying?
Ss: (sample answer) Yes, we can start work at the age of 14. It can be a part-time job. It can be useful to know your positive and negative points, to see if you like this kind of work, to get some money.
Слайд 5 и аудиозапись СD1, ex.5 p.49
-Read the first and the last exchanges of the dialogue. What is it about? Listen and check.
Read the dialogue. What kind of job is Ann applying for? What adjectives best describe her? Give reasons.
-Which heading best describe the dialogue?
1. Applying for a job.
2. A job interview.
3. Asking for a pay rise.
Задание по подготовке к ВПР
Задание 4 (Письмо)
Вы получили электронное сообщение от своего друга по переписке Питера из Великобритании. Напишите ему ответное письмо объёмом 40–60 слов, ответьте на два его вопроса. Оформите свой ответ в соответствии с правилами оформления письма. Не пишите адрес и дату. Не забудьте поблагодарить друга за полученное письмо.
From: Peter@mail.uk |
To: Russian_friend@mail.ru |
Subject: School |
...My lessons usually start at 9 o’clock. I usually have three lessons in the morning and two lessons in the afternoon. How many lessons do you usually have? What is your favourite subject? Write back soon. Best wishes, Pete |
Начните со слов: Hello Pete, ...
8. Перенос полученных знаний на другую ситуацию. Осознание личного выбора.
-What would you like to be? Do you know what type of job you would like to have? Answer the questions and see what our career specialist says about you! You must put a cross in the box marked Yes or No. (Анкета. Приложение 2).
Key to the Quiz. Слайд 6.
If your score is between 5-45
You enjoy working with people and helping them. You are also a practical person. One of these careers will suit you: teacher, doctor, nurse, social worker, psychologist, zookeeper, policeman
If your score is between 45-90
You like to work quietly and concentrate on the task. You prefer to work on your own. One of these careers will suit you: laboratory technician, librarian, artist, bank clerk, hairdresser, architect.
If your score is between 90-135
You like to be very busy. You like to be with people and you like organizing things for them. One of the following careers will suit you: travel agent, journalist, hotel manager, salesperson, firefighter.
Do you agree with the results? Report to the class.
10. Подведение итогов урока. Рефлексия.
-Think of 3 facts you have learnt about jobs during this lesson. Tell your partner. Tell the class.
-Was the lesson useful for you?
-Will it help you in choosing your future career?
-Have you learnt any new words?
-Complete the sentences: It was easy for me…
I had some difficulties…
Now I know…
Now I can…
-Evaluate your work: I have/haven’t been active at the lesson.
11. Оценки. Запись домашнего задания.
-You see the world of jobs is wide and you can choose any profession you want. Don’t forget you should honestly evaluate your good and bad qualities; think if this job is suitable for you and what you can do to achieve your aim.
Оценка учителем работы обучающихся с комментариями. Запись (повторение) домашнего задания.
Домашняя работа: Ex. 1 pg. 48 (докончить)
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Занятие по профориентации по теме: «В мире профессий»
Профориентационное занятие в рамках элективного курса с элементами тренинга. Цель занятия: расширить кругозор учащихся в мире профессий. Задачи занятия: -создать позитивную эмоциональную уст...

"В мире современных профессий" для учащихся 10-11 классов.
Цели: дать учащимся представление об основах профессионального самоопределения; познакомить с современными профессиями социолога, маркитолога и логиста. Каждую профессию представляет определённая груп...

ПРОГРАММА факультативного курса по английскому языку для учащихся 9-х классов «Профориентация.Выбор профессий»
Цель курса – формирование у учащихся готовности к сознательному профессиональному выбору....

Мультимедийное приложение к уроку английского языка в 9 классе по теме «Профессии в современном мире»Серия УМК «English 9» автор Кузовлев В.П.
Мультимедийная презентация к уроку 1 "What are your jobs ideas?" интересна тем, что содержит не только материалы УМК, но и ссылки на полезные видеофайлы по теме урока. ...

Программа деятельности по ранней профориентации школьников " Современный подросток в мире профессий".
Программа предназначена для проведения комплекса мероприятий, творческих конкурсов, объединеннных единым замыслом и целью, призванных обеспечить решение основных задач в области самоопределения учащих...
Программа деятельности по ранней профориентации школьников «Современный подросток в мире профессий» для 7 классов
Программа деятельности по ранней профориентации школьников «Современный подросток в мире профессий» для 7 классов...
Урок информатики с элементами профориентации на тему: «Информатика - основа любой современной профессии»
Цель урока:Ввести новые понятия предмета информатики.Создать условия для формирования информационной компетенции учащихся для осознанного выбора профессии на основе знакомства с предметом информатики....
