План - конспект урока «Зачем мы учим английский?»
план-конспект урока (7 класс) на тему

Железнякова Зинаида Ивановна

Урок "Зачем мы учим английский" был разработан и проведён для 7 класса  к учебнику "Enjoy English" под ред. М.З.  Биболетовой, но может быть использован как обобщающий урок по данной теме по другим учебникам. Вид урока: урок - дисскуссия с применением ролевой игры и моделированием диалогов. Цель урока: формировать устойчивую потребность к изучению английского языка в учебных, личных и профессиональных целять; пробудить  интерес к умению распознавать иностранные слова в повседневной жизни. 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл urok_7_kl.2013-2014_uch.god_.docx50.74 КБ

Предварительный просмотр:

МБОУ « Городищенская СШ №2»  

               403001, Волгоградская область, Городищенский район, р.п. Городище, ул. Пархоменко 35А,

тел.  3– 45 – 80  E- mail; mgsosho2@yandex.ru

             

План - конспект урока

«Зачем мы учим английский?»

                                                                                                              Урок разработала и провела

                                                                                                                       Железнякова Зинаида Ивановна

Городище - 2016

Конспект урока

Тема урока: «Зачем мы учим английский?»

Тип урока: обобщающий.

            Вид урока: урок - дискуссия, ролевая игра, моделирование диалогов.

Цель: Формировать устойчивую  потребность к изучению иностранных языков в учебных, личных и профессиональных целях; пробудить интерес к умению  распознавать  иностранные слова в повседневной жизни.

Задачи:

1.Развивать  коммуникативные  навыки учащихся;

2.Расширять общекультурный  и филологический кругозор,  эрудицию школьников;

3.Учить учащихся согласовывать свои действия с действиями партнёров при выполнении работы в паре;

4. Развиватьумения к импровизации, воображение и фантазию в упражнениях и диалогах;

5.Способствовать формированию таких качеств как трудолюбие, память, внимание;

6. Совершенствовать  речевые и языковые навыки иноязычного общения;

7. Продемонстрировать уровень  обученности иностранному языку по данной теме.

Возраст детей: 12-13 лет

Форма организации обучения:  фронтальная, парная, групповая.

Методическое оснащение:

- методы обучения: проблемно-поисковый, наглядный, словесный, практико-ориентированный.

- техническое оснащение: компьютер, проектор

- инвентарь, реквизит:  презентация,  футболки с иностранными надписями, вырезки из газет, ярлыки от одежды.

Основные источники информации:

 1.Учебник: Биболетова М.З. «Enjoy English» -7: учебник английского языка для 7 классов общеобразовательных учреждений / М. З. Биболетова, Н.Н. Трубанёва. – Обнинск: Титул, 2010.

2.Книга для учителя: Биболетова М.З. Книга для  учителя к учебнику «Enjoy English» -7 для 7 классов общеобразовательных учреждений / М. З.Биболетова, Н.Н. Трубанёва. – Обнинск: Титул, 2010.

3. Рабочая тетрадь: Биболетова М.З.  «Enjoy English» - 7: Рабочая тетрадь по английскому языку для 7 классов общеобразовательных учреждений / М. З.Биболетова, Н.Н. Трубанёва. – Обнинск: Титул, 2010.

4.Диск с записью упражнения для аудирования.

5. Презентация.

6.Видео: YouTube/go.mail.ru/search video? =зачем%20учить%20английский%20Видео&fr=ws_p#

 

Этапы урока

Содержание этапа

1

Организационно – подготовительный- 5 минут.

Цель для учащихся: подготовиться к продуктивной работе на уроке.

Цель для педагога: способствовать созданию условий для эффективной работы на занятии.

Задачи:

-создать положительный настрой;

-вызвать интерес к предстоящей учебной деятельности.

Методы организации работы учащихся на начальном этапе урока.

-методы обучения:

словесный: рассказ, диалог, опираясь на имеющиеся знания у детей; объяснение.

игровой, практический: презентация, сопровождаемая рассказом, метод импровизации.

-методы организации познавательной деятельности обучающихся: фронтальный.

Приветствие. Good morning. I am glad to see you.

Эмоциональный настрой на занятие. Warm – up activities.

Teacher: May I speak some words in Russian? Yesterday I was in the shop. I saw исчезновение (Vanish). I put it into my bag. I had a spot on my dress. Then I took волну (Tide) and газель арабскую (Ariel). My daughter asked me to buy фею (Fairy) and комету (Comet). At the entrance I remembered about голова с плечами (Head and shoulders).

Teacher- Pupils: What did I buy yesterday? - Vanish, Tide, Ariel, Fairy, Comet, Head and shoulders.

-What language are you speaking now?

-Are these words Russian or English?

-Can you tell me some other English words in Russian language?(president,progress,parliament,doctor,football,optimistic...)

-So, English is around of us.

Сообщение цели и задачи.

Teacher- Pupils: Is shopping the only reason for studying English? (Yes, it is.?/No, it isn’t)

Teacher: You are right. And the theme of our lesson is “Why study English?” Our purpose is to find as many reasons as we can.

2

Основной этап:

Изучение нового материала - 20 минут.

Цель для учащихся: уметь  распознавать иностранные слова  в повседневной жизни; осуществлять регулятивные действия самонаблюдения, самоконтроля в процессе коммуникативной деятельности на уроке, воспринимать на слух и понимать необходимую информацию.

Цель для учителя: побудить учащихся к активности при изучении нового материала,  формировать устойчивую  потребность к изучению иностранных языков в учебных, личных и профессиональных целях.

Задачи:

-развивать фантазию и воображение через импровизацию;

-организовать работу и учить воспринимать на слух несложные аутентичные аудио-и видеотексты;

- поддерживать интерес к освоению темы  через материал презентации;

-развивать умение слушать собеседников; умение понимать на слух сообщения, построенные на языковой и речевой базе данной темы;

-развивать у учащихся умение выделять главное и существенное в изучаемом материале, логически излагать свои мысли;

-развивать умение анализировать, сопоставлять, выделять необходимую информацию для заполнения таблицы.

Основные положения нового учебного материала:

-выявление основных причин для изучения иностранного языка;

-формирование мотивации изучения иностранных языков и стремление к самосовершенствованию;

-осознание возможностей самореализации средствами иностранного языка.

Формы и методы изложения нового учебного материала:

словесные: объяснение, слушание учителя, аудиозаписи;

наглядные: показ презентации;

Формы и методы организации фронтальной деятельности учащихся:

Практические - упражнения в режиме учитель-ученик, проблемное обучение, организация познавательной деятельности, условно – игровые упражнения.

Критерий определения уровня внимания и интереса учащихся к излагаемому педагогом учебному материалу:

-своевременное и правильное выполнение упражнений всеми учащимися;

- эмоциональный настрой учащихся.

Методы мотивирования (стимулирования) учебной активности учащихся в ходе освоения нового учебного материала:

-одобрение, похвала;

-создание ситуации успеха (упражнения подобраны с учетом возраста и уровня подготовки, основываясь на ранее полученные знания и умения).

Today we are going to speak about these reasons. I hope it will be interesting and useful for you.

Teacher – Pupils: Imagine the situation. You are in the city. You can read some advertisements in  streets:

                                       Be happy! Be Huggies!    

                                       LG –Goods for life.

                                       Canon – You can!

                                       Think different!

I hope you understand the inscriptions in the café:

                                       No smoking!

                                        Exit

                                        Entrance

                                        Push off

 You are at home now and read  the TV Program Shedule

                                       «SMS шоу LIFE»,

                                      «Comedy club»

                                       «Top gear».

You want to play computer games and see such words as

                                        Pause, Stop, Shift, Caps Lock, On, Off, Print,

                                        Insert, Enter, Delete, Page Down, End

Yes, they are on the keyboard.

You buy a new T-shirt and read the information about it                  

                                        Made in China                

                                        100% cotton

                                        Wash 30-40

                                         Size L

So you study English for reading and understanding  advertisements in  streets and different inscriptions in clothes, products, TV program shedules …etc

                                                               

                                   

Teacher: 1.Do you like to travel? 2. Would you like to visit foreign countries?

3. What countries would you like to visit?

Pupils: I would like to visit France, the USA, Spain, Germany, Italy, etc…

Teacher - Pupils:  What  is the official language in Spain?( Spanish)

             What is the official language in France?( French)

              What is the official language in China? (Chinese) Etc…

Teacher - Pupils:  What language will you speak in France? (the USA, Spain, Germany, Italy etc…) – I will speak English in France because I don’t know French. I will speak English in the USA because I can speak English.

So you study English for travelling and speaking with people of different nationalities.

Teacher – Pupils:   You are in the World Teenagers’ Camp and you are from different countries. What language will you speak all together? – English. If you have a pen-friend, who lives abroad you will use English for writing letters and sms.

Now I want you to listen to the students talking about their reasons for learning English. Fill in the table. (ex.46p.45)

Name

Reason/ Purpose for learning English

Michael

He often visits his relatives and friends in Britain. He likes to read British youth magazines.

Hans

He is going to be a pilot. Every pilot should speak English. He learns English to use the Internet.

Janis

He learns English to make new friends and to know the latest musical news.

Teacher – Pupils: What is Michael’s (Hans’s, Janis’s) reason/ purpose for learning English?

- Michael’s reason/ purpose for learning English are…..

- Hans’s reason/ purpose for learning English are……

- Janis’s reason/ purpose for learning English are…

Are you tired? Let’ rest!

Stand up!

Hands up! Hands down!

We are not in the town,

We are flying to London.

We want to swim in the Thames,

We’d like to see the Big Ben

And then come back home again.

East or West – home is best.

Teacher – Pupils: Here is a list of possible reasons for learning English at school.

1) Add for some other reasons if needed. You may work in groups.

(Приложение №1)

2) Make predictions for some students in your class. Check if you were right:

Example: - Nikita, you learn English because you want to study abroad, don’t you?

- No, I don’t.  I learn English because I want to go to any English –speaking country as a tourist.

Watching: We have got a video from Julia. She lives in Moscow. Let’s watch it and take Julia’s advice to pupils why it is necessary to learn English. Would you like to follow her advice? Let’s discuss the question: How can we interest more young people in Russia in learning foreign languages?

3

Закрепление учебного материала – 15 минут.

Цель для учащихся: демонстрировать творческое применение усвоенных знаний в новой ситуации.

Цель для учителя: создать условия для формирования умений разыграть диалог (полилог) в новой ситуации.

Задачи:

- организовать работу и учить умению взаимодействовать в паре, в группе;

-учить соединять  полученные знания в диалоге – обмене мнениями;

-развивать умение слушать мнение партнёров, выражать свою точку зрения и обосновывать её;

-выражать эмоциональную оценку обсуждаемых событий (восхищение, удивление, радость, огорчение и др.).

Формы и методы достижения поставленных целей в ходе закрепления нового учебного материала:

практические упражнения:

творческие, ситуативно-тематические задания в  практико-ориентированном  диалоге - обмене мнениями.

 Критерии, позволяющие  определить степень усвоения учащимися  нового учебного материала:

Самостоятельное составление и разыгрывание диалога (полилога).

Пути и методы реагирования на ситуации, когда учитель определяет, что часть учащихся не усвоила новый учебный материал:

-вернуться к выполнению задания;

-организовать взаимообучение в паре.

Situation: You are the winners of the “Teenager’s world competition”. You came from different countries and you came here to take part in the conference. The topic of your conference is “The importance of  learning English language”. Imagine that you are standing in the hall before the conference. Meet with each other. Ask where are you from? Speak about the importance of  learning English language. (dialogues)

Example:

-Hello! My name is N. I’m from Germany. Where are you from?

-Hi! My name is Stick. I’ m from Norway. I’m glad to meet you.

-Hello, boys! And I’m from Russia. Your English is very good.

-Thank you! My mother is an English teacher, my parents are sure that all intellectual people would know English. They say it helps me to get a better job in future.

-And my father is a businessman. English is spoken at their summit meetings.75% of all business letters are written in English.  Their companies communicate with each other in English. I’d like to be a businessman too.

- But my English is not so good. As for me I’d like to study in England as my cousin. She is a clever girl. I hope to visit her next summer. I’ll take part in the International competition in England. English is called the language of sport.

Group work.

Look through the list of reasons for and against learning language. Let’s divide them into two groups. The first group will give reasons for learning language and the second group will give reasons against learning language.

(Приложение №2)

What group do you choose? Are you for or against learning language? Should we learn English?

4

Итоговый этап -5 минут.

Цель для педагога: оценить деятельность учащихся по конечному результату.

Методы организации: словесные (диалог).

Методы оценивания: отметки, похвала, одобрение присутствующих на уроке.

Цель для учащихся: осознать удовлетворённость своей деятельности на занятии.

Цель для учителя: определить степень заинтересованности обучающихся предметом (темой).

Методы оценивания:

-самооценка результатов деятельности своей группы с помощью эмоций, выражающихся в хлопках, улыбке;

- объявление оценок.

Итог занятия.

Do you remember the topic of our lesson?

 Let’s answer the question: Is it important to learn English language nowadays? Say why you learn English.

Our lesson comes to the end. How do you feel yourself after the lesson? Chose the emotion and say why do you have such emotion? If you like our lesson clap your hands and smile.

Your marks are…

Home task

Write an essay «Why should we learn English? »

Приложение №2: Read the list of possible reasons for learning English and against learning English. Write their numbers in two columns.

1. Learning foreign languages takes too much time.

2. English is necessary for communication with people when you are abroad.

3. When you listen to songs in English, it’s better to understand the words.

4. If you know English, you can get information from different newspapers and from different radio stations.

5. Watching English and American films in the original is more interesting than watching them in translation.

6. There are lots of newspapers and radio programmers in Russia – there is no need to read newspapers and to listen to radio programmers in English.

7. When you are abroad as a tourist, the guide helps in all situation and explains everything in Russia.

8. Most interesting films are translated into Russian.

9. Learning English is interesting and exciting.

10. When people listen to foreign songs, they enjoy the music and they don’t need words.

Reasons for learning English

   Reasons against learning English

2,3,4,5,9

1,6,7,8,10

Приложение №1 Tick the reasons why you study English.  Add for some other reasons if needed. (You may work in groups.)

I study English because I’ll need it for my future education.

I study English because my parents want me to know this foreign language.

I study English because I want to have good marks.

 I study English because I want to read English books in the original.

 I study English because it is very useful for travelling.

I study English because I want to make friends in different countries.

I study English because I want to be able to order meals in a restaurant when I am abroad.

I study English because I want to sing my favourite English songs.

I study English because I have a pen friend in England.

I learn English to communicate with people from other countries.

 I learn English for my future business.

 I learn English to understand films and songs in English.

 I learn English to get a better job.

I learn English because I like this language.

I learn English because I want to live in an English-speaking country.

 I learn English because I have it as a subject in my curriculum.

 I learn English because I want to travel abroad.

I learn English because I’ll read books, magazines, newspapers in English.

I learn English to get any information in Internet.

Приложение 3.

Our school decides to be a member of the international organization «Friends around the world». Fill in the questionnaire to find a pen friend abroad.

FRIENDS AROUND THE WORLD

        General information

        Name:                                                                                

        Age:                                                                                

        Nationality:                                                                        

        Address:                                                                        

        Study

        What are your favorite subjects at school?                                        

        What languages do you speak?                                                

        Why are you learning English?                                                

        Family

        How many people are there in your family?                                        

        How many brothers or sisters do you have?                                        

DIALOGUE

 Teacher:  Good job.  To my mind everyone would like to visit Great Britain. If you have a chance, you will go to UK and in the airport Heathrow customs inspector must ask you some questions. Let us learn and act the dialogue:

Customs Inspector: Where are you from?

A: Russia

Customs Inspector: Are you travelling alone?

A: Yes, I am. I have arrived on AFS programme.

Customs Inspector: What is the purpose of your visit?

A: I want to see the country and improve my English.

Customs Inspector: Where are you going to stay?

A: In London with an English family.

Customs Inspector: Do you have anything to declare?

A: No, I do not.

Customs Inspector: Open your luggage, please.

A: Here you are.

Customs Inspector: Have a good time in Britain.

A: Thank you.

Name

Reasons/Purpose for learning English

Michael

Hans

Janis

Приложение №2: (a card for pupils). Read the list of possible reasons for learning English and against learning English. Write their numbers in two columns.

1. Learning foreign languages takes too much time.

2. English is necessary for communication with people when you are abroad.

3. When you listen to songs in English, it’s better to understand the words.

4. If you know English, you can get information from different newspapers and from different radio stations.

5. Watching English and American films in the original is more interesting than watching them in translation.

6. There are lots of newspapers and radio programmers in Russia – there is no need to read newspapers and to listen to radio programmers in English.

7. When you are abroad as a tourist, the guide helps in all situation and explains everything in Russia.

8. Most interesting films are translated into Russian.

9. Learning English is interesting and exciting.

10. When people listen to foreign songs, they enjoy the music and they don’t need words.

Reasons for learning English

Reasons against learning English

Situation: You are the winners of the “Teenager’s world competition”. You came from different countries and you came here to take part in the conference. The topic of your conference is “The importance of  learning English language”. Imagine that you are standing in the hall before the conference. Meet with each other. Ask where are you from? Speak about the importance of learning English language. (dialogues)

Situation: You are the winners of the “Teenager’s world competition”. You came from different countries and you came here to take part in the conference. The topic of your conference is “The importance of  learning English language”. Imagine that you are standing in the hall before the conference. Meet with each other. Ask where are you from? Speak about the importance of learning English language. (dialogues)

Situation: You are the winners of the “Teenager’s world competition”. You came from different countries and you came here to take part in the conference. The topic of your conference is “The importance of  learning English language”. Imagine that you are standing in the hall before the conference. Meet with each other. Ask where are you from? Speak about the importance of learning English language. (dialogues)

-Hello! My name is Margaret. I’m from France. Where are you from?

-Hi! My name is Harry. I’ m from England. I’m glad to meet you.

-Hello! My name is Makiaveli. I’m from Italy.

-Hello, boys! And I’m from Russia. Your English is very good.

-Thank you! My mother is an English teacher, my parents are sure that all intellectual people would know English. They say it helps me to get a better job in future.

-And my father is a businessman. English is spoken at their summit meetings.75% of all business letters are written in English.  Their companies communicate with each other in English. I’d like to be a businessman too.

- But my English is not so good. As for me I’d like to study in England as my cousin. She is a clever girl. I hope to visit her next summer. I’ll take part in the International competition in England. English is called the language of sport.

- We are the winners of the “Teenager’s world competition”. And so you are clever! I like to travel.  I study English because I want to make friends in different countries. I’m happy to meet you. Let’s go to the conference.

-OK.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Урок "Зачем нам учить английский язык?"

Урок по учебнику М. З. Бибалетовой Enjoy English 7 класс...

План-конспект урока изо (1 класс) на тему: «Мастер изображения учит видеть»

Развивать наблюдательность и аналитические возможности глаза; учить видеть красоту и разнообразие окружающего мира природы....

План-конспект урока-практикума ( литература, 6 класс) по теме: «Учимся видеть метафору».

Цели  урока- углубить представление о художественных выразительных средствах поэтического языка;- раскрыть смысловое многообразие поэтической метафоры (сравнения, олицетворения); - развить э...

План-конспект урока ОРКСЭ Модуль «Основы православной культуры» по теме «Зачем творить добро?» 4 класс

Тема урока: «Зачем творить добро?»Тип урока: урок изучения и первичного закрепления новых знаний. Цель урока: помочь учащимся осмыслить нравственные христианские основы добра; сформировать п...

Презентация и конспект урока "Зачем учить английский" 7 класс

Презентцация к уроку в 7 классе по учебнику М.З. Биболетовой...

План-конспект урока по обществознанию на тему "Учимся выбирать" (комбинированный урок с элементами исследования и проведения деловой игры "Выборы")

Формирование целостного представления о выборах как к одному из институтов демократического государства...

План – конспект урока биологии 5 класс по теме «Зачем живые организмы запасают питательные вещества?»

План – конспект урока биологии 5 класспо теме«Зачем живые организмы запасают питательные вещества?»...