Учебно-методический комплект - ОГСЭ.04 "Иностранный язык в сфере профессиональной деятельности" по профессии ТЭПТСДМиО
рабочая программа

Уарова Мирослава Матвеена

рабочая программа, контрольно-оценочные средства.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл kos_fos.docx63.39 КБ
Файл ogse._04_inostrannyy.docx71.72 КБ

Предварительный просмотр:

МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ РЕСПУБЛИКИ САХА (ЯКУТИЯ)

ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ РЕСПУБЛИКИ САХА (ЯКУТИЯ)

«СУНТАРСКИЙ ТЕХНОЛОГИЧЕСКИЙ КОЛЛЕДЖ»

 

«УТВЕРЖДАЮ»

Директор ГБПОУ РС(Я) «_________»

_________/________________/

«___»________2020 год

Контрольно-оценочные средства

по учебной дисциплине ОГСЭ.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК В СФЕРЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

специальности 23.02.04 Техническая эксплуатация подъемно-транспортных, строительных, дорожных машин и оборудования

(по отраслям)"

Рассмотрено

на заседании ПЦК

протокол №___ от  «__»_______2020г.

председатель________/____________/

2020 г.

Пояснительная записка

КОС предназначены для контроля и оценки образовательных достижений студентов, осваивающих учебную дисциплину ОГСЭ.04 Иностранный язык в сфере профессиональной деятельности.

КОС разработаны в соответствии требованиями ОПОП СПО по специальности 23.02.04 Техническая эксплуатация подъемно-транспортных, строительных, дорожных машин и оборудования (по отраслям)", рабочей программы учебной дисциплины.

Учебная дисциплина осваивается в течение 1, 2, 3, 4. 5 семестра в объеме 168 часов.

КОС включает контрольные материалы для проведения текущего контроля в форме: контрольных работ, тестирования.

При изучении дисциплины студент должен

знать:

– лексический (1200-1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов профессиональной направленности.

уметь: 

- общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы;

- переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности;

- самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас.

 

ОК 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10

Паспорт  оценочных средств

Всего часов учебной дисциплины 168 ч., в т.ч. лабораторно-практические занятия - 104 ч.

Наименование раздела, темы учебной дисциплины

Тип контроля

Формы контроля*

Средства контроля

1

Раздел 1.

Тема 1.1.  Описание людей: друзей, родных и близких и т.д. (внешность, характер, личностные качества),

Текущий

Контрольная работа по грамматическому материалу (входной мониторинг)

тестирование

2

Раздел 1.

Тема 1.1.  Описание людей: друзей, родных и близких и т.д. (внешность, характер, личностные качества),

Тема 1.2. Межличностные отношения дома, в учебном заведении, на работе

Раздел 2.

Тема 2.1. Повседневная жизнь, условия жизни, учебный день, выходной день

Тема 2.2. Здоровье, спорт, правила здорового образа жизни

Текущий

контрольная работа

комплект контрольных заданий

3.

Тема 2.3. Город, деревня, инфраструктура.

Тема 2.4. Досуг

Тема 2.5. Новости, средства массовой информации Тема 2.6. Природа и человек (климат, погода, экология) Тема 2.7. Образование в России и за рубежом, среднее профессиональное образование

Текущий

Контрольная работа

комплект контрольных заданий

4.

Тема 2.8.  Культурные и национальные традиции, краеведение, обычаи и праздники

Тема 2.9. Общественная жизнь (повседневное поведение, профессиональные навыки и умения)

Тема 2.10. Научно-технический прогресс

Тема 2.11. Профессии, карьера Тема 2.12. Отдых, каникулы, отпуск. Туризм

Текущий

Контрольная работа

комплект контрольных заданий

5.

Тема 2.13. Искусство и развлечения

Тема 2.14. Государственное устройство, правовые институты

Тема 3.1.

Цифры, числа, математические действия, основные математические понятия и физические явления

Тема 3.2. Документы (письма, контракты)

Текущий

Контрольная работа

комплект контрольных заданий

6.

с

Текущий

Контрольная работа

комплект контрольных заданий

Итоговая работа

Промежуточный контроль

Дифференцированный зачет, промежуточный экзамен

вопросы к зачету,

комплект билетов

Комплект заданий по учебной дисциплине 

«ОГСЭ.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК В СФЕРЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ»

1. Раздел  (тема) «Раздел 1. Тема 1.1.  Описание людей: друзей, родных и близких и т.д. (внешность, характер, личностные качества), Тема 1.2. Межличностные отношения дома, в учебном заведении, на работе. Раздел 2. Тема 2.1. Повседневная жизнь, условия жизни, учебный день, выходной день. Тема 2.2. Здоровье, спорт, правила здорового образа жизни»

Форма текущего контроля: Контрольная работа №1  

Задание (вопросы) контрольной работы:

Стартовый контроль

I Установите соответствие между заголовками A- H и текстами 1-7 . Используйте каждую букву только один раз. В задании один заголовок лишний.

A Last Minute Offer

B Best Catches Without Mistakes

C Package Holiday

D Summer Holiday for Independent Travellers

E Educational Tour

F Green Travel

G Mountain Adventure

H New Opportunities for Underwater Exploration

  1. La Baume is a 5-tent holiday camping site that caters for tents and caravans. It is divided into two main areas, each with their own pool area and facilities. They are a short walk apart so it is easy to enjoy the benefits of both. La Baume also boasts a small gift shop, a swimwear shop and a supermarket, which offers most of the goods you would expect from a local convenience store.
  2. Explore the UK and Ireland knowing your guides care as deeply about the environment as they do that you have a blast! SHAMROCKER and HAGGIS specialize in authentic tours of Ireland and Scotland. Locals run the companies with the goal of showing you the best of their lands while making as little negative impact as possible.
  3. Here's yet another great deal for an Alaska cruise. You'll begin your adventure in Vancouver and call in the ports of Ketchikan and Skagway before disembarking in Seward. If you thought that being able to afford a dream cruise to Alaska was out of reach, think again. Check out that seven-night cruise that starts at only $349 per person, but you have to jump on it fast since the sailing date's just days away.
  4. Let us pick you up from selected locations for your day at the Kennedy Space Centre! Listen to expert narration from our knowledgeable guides as we stop to get a bird's eye view of the Space Shuttle launch pads. See other shows and exhibits at the Visitor Complex, including a chance to meet a real astronaut at the Astronaut Encounter Show and enjoy the live-action show ‘Mad Mission to Mars 2025.’ Try your hand at a mission control console and take a virtual moonwalk before returning home!
  5. A dive vacation is much more than someone handing you a tank, transporting you to a dive site and saying ‘Have Fun’. Divers want much more. Today, Aggressor Fleet yachts span the globe in twelve different countries and the list of exotic destinations keeps growing. The yachts have got private staterooms, an onboard chef and a slide film processing lab- amenities that were unheard of on recreational dive boats.
  6. Experience the centuries-old Inca Trail trek, the most famous of Peru hiking tours. If you seek to explore the culture, history, and the grandeur of the Peruvian Andes, this trip is for you. From the preserved ruins of Machu Picchu to lush clouds forests and snow-covered peaks, this ten-day tour promises the ultimate experience in Peru adventure tour. Whatever itinerary you choose, this vacation is sure to meet your wildest expectations.
  1. It is not just the spring that offers great fishing. These Boundary Waters lakes and rivers offer excellent fishing opportunities all season long. Our guides live for fishing these waters and will help you eliminate hours of trial and error on the water. They are there to put you on the fish! Not to mention the addition of a camp cook. Wake in the morning to the smell of fresh brewed coffee and breakfast cooking on the fire.

II Выберите правильную форму глагола.

1.Economics (is/are) his favourite subject.

2.The trousers he bought for her (doesn’t/don’t) fit her.

3.The police (want/wants) to interview men about the robbery.

4.Physics (was/were) my best subject at school.

5.Can I borrow your scissors? Mine (isn’t/aren’t) sharp enough.

6.All of her belongings (was/were) in a suitcase.

7.Athletics (is/are) popular nowadays.

8.Aerobics (do/does) people a lot of good.

9.Chocolate (make/makes) you put on weight.

10.Most people (enjoy/enjoys) Easter.

III Прочитайте текст. Подставьте вместо пробелов слова, данные в конце каждой строки, преобразовав их.

Our____________(1) in New York was arrive

spectacular. Its skyscrapers and the Statue of Liberty

make a___________(2) sight. New beauty

York has a_________(3) of over seven million populate

and it is probably the word's most famous city.

The_________(4) of the ‘Big Apple’ come inhabit

from many different countries. There are

more________(5) in New York than in any nation

other place on earth. It also has more________(6) tour

than any other city except London,__________(7) special

in the summer.________(8)come from over the world visit

and have a__________(9) time. There are so many wonder

sights for them to get________(10) about enthusiasm

-whether it's some of the best museums in the

world or the charming little streets of Greenwich Village.

КЛЮЧИ :

Задание I - DFAEHGB

Задание II - 1. is; 2. don’t; 3. want; 4. was; 5. aren’t; 6. were; 7. is; 8. does; 9. makes; 10. enjoy

Задание III - arrival, beautiful, population, inhabitants, nationalities, tourists, especially, visitors, wonderful, enthusiastic

Критерии оценки:

за каждый правильный ответ 1 балл.

 За выполнение теста учащиеся получают:

 «5» -  за 24-27 баллов;  

 «4» - за 19-23 балла;  

 «3» - за 11-18 баллов;  

  «2» - за 0-10 баллов

2. Раздел  (тема) «Тема 2.3. Город, деревня, инфраструктура.Тема 2.4. Досуг. Тема 2.5. Новости, средства массовой информации Тема 2.6. Природа и человек (климат, погода, экология) Тема 2.7. Образование в России и за рубежом, среднее профессиональное образование».

Форма текущего контроля: Контрольная работа

Задание (вопросы) контрольной работы:

1 вариант

Use the correct form of a verb from the brackets to fill in the gaps in the reporting sentences. Translate the reporting sentences into Russian.

 (admit, complain, refuse, offer, agree, deny, promise, advise, insist, remind)

«Don’t forget to buy some bread on your way home».

 Ann ___ John to buy some bread on his way home.

«Let me repair your computer, Lisa».

 Nick ___ to repair Lisa’s computer.

«Don’t worry, dad, I’ll return home at 11 o’clock».

 Sheila ___ to return home at 11 o’clock.

«My new teacher is so unfair to me!»

 Sam ___ that his new teacher is unfair to him.

«I’m sorry; I don’t want to lend you the money».

 Lynn ___ to lend me the money.

Rewrite the sentences in reported speech.

Lena asks me, « Do you read adventure stories? »

« Please, don’t go away, » Jane says to her friends.

The mother says to her children, « Don’t open the door to anybody. »

The boys ask Granny, « Is dinner ready? »

 3. Convert the sentences from active into passive voice:

1) Grandfather is going to tell the children a story.

2) People make jam from fruit.

3) They will open the new sports centre soon.

4) Andrew hasn't cut the grass yet.

2 вариант

Use the correct form of a verb from the brackets to fill in the gaps in the reporting sentences. Translate the reporting sentences into Russian.

 (admit, complain, refuse, offer, agree, deny, promise, advise, insist, remind)

1. «No, you really must be here on Wednesday».

 Alex ___ that I should be here on Wednesday.

2. «Well, it’s true, I told you a lie».

 Tom ___ telling me a lie.

3. «I’ll go to the party with you».

 He ___ to go to the party with me.

4. «I didn’t take Tom’s car».

 Sally ___ taking Tom’s car.

5. «If I were you I would apologize immediately».

 Tim ___ Jane to apologize immediately.

Rewrite the sentences in reported speech.

1. The girl asks the shop assistant, « What’s fashionable now? »

2. The customer says to the shop assistant, «Please, show me the fitting room. »

3. Kate says to her sister, « Don’t touch my things. »

4. He asks her, « Do you want to see the new film? »

Convert the sentences from active into passive voice:

1. Her mother woke Alice up at seven o'clock.

2. The boys walk the dog every day.

3. Sue asked the waiter to bring some water.

4. Her parents may not believe her excuse.

Текст – общий для 1 и 2 вариантов

COMPLETE THE TEXT WITH THE MISSING WORDS:

 crowd – Sambadrome (2x) - Bandas - celebrations - Blocos - Carnival - samba schools (2x) – Axé - Greatest Show on Earth - costume

Carnival in Brazil

The Carnival in Brazil is a big part of the Brazilian Culture, and it is sometimes referred to by the Brazilians as the "_______________________________________________ ".

Salvador has large Carnival _________________________, including the __________, typical Bahia music. A truck with giant speakers and a platform where musicians play songs of local genres such as Axé music, Samba - reggae and Arrocha, is driven with the following __________________ both dancing and singing. It was originally staged by two Salvador musicians, Dodo & Osmar, in the 1950s. Several cities in the state of Bahia still celebrate Carnival this way, with as most popular the Carnival of Porto Seguro.

Another important part of the Brazilian Carnival takes place in the Rio Carnival, with __________________________ parading in the ___________________ ("sambódromo" in Portuguese). It's the largest Carnival event in this country, considered to be the largest of the kind in the world. Called "One of the biggest shows of the Earth", the festival attracts millions of tourists, both Brazilians and foreigners who come from everywhere to participate and enjoy the great show. ______________________ are large, social entities with thousands of members and a theme for their song and parade each year. Tourists are allowed to participate, paying ($500–750) to buy a Samba costume and dance in the parade through the ____________________ with one of the schools. The price paid is used to buy the tourist's own _______________________ and also the costumes of the people who do not have the money to afford it. _____________________ are generally small informal groups also with a definite theme in their samba, usually satirical of the current political situation. But there are also a lot, about 30 of them in Rio de Janeiro, that are very big in number of participants, gathering hundreds of thousands of people. There are more than 400 blocos in Rio de Janeiro. _________________ are samba musical bands, usually formed by enthusiasts in the same neighborhood.

In 2011, the Carnival of Brazil, which is held 46 days before Easter, started on Friday with feasts and fanfare and samba parades on the streets of São Paulo and Rio de Janeiro. The most famous holiday event in Brazil, which occurs around Brazil and most of South America, known as _______________________, is happening from March 4 to 8 this year.

COMPLETE THE TEXT WITH THE MISSING WORDS: crowd – Sambadrome (2x) - Bandas - celebrations - Blocos - Carnival - samba schools (2x) – Axé - Greatest Show on Earth - costume

Carnival in Brazil

The Carnival in Brazil is a big part of the Brazilian Culture, and it is sometimes referred to by the Brazilians as the "_______________________________________________ ".

Salvador has large Carnival _________________________, including the __________, typical Bahia music. A truck with giant speakers and a platform where musicians play songs of local genres such as Axé music, Samba - reggae and Arrocha, is driven with the following __________________ both dancing and singing. It was originally staged by two Salvador musicians, Dodo & Osmar, in the 1950s. Several cities in the state of Bahia still celebrate Carnival this way, with as most popular the Carnival of Porto Seguro.

Another important part of the Brazilian Carnival takes place in the Rio Carnival, with __________________________ parading in the ___________________ ("sambódromo" in Portuguese). It's the largest Carnival event in this country, considered to be the largest of the kind in the world. Called "One of the biggest shows of the Earth", the festival attracts millions of tourists, both Brazilians and foreigners who come from everywhere to participate and enjoy the great show. ______________________ are large, social entities with thousands of members and a theme for their song and parade each year. Tourists are allowed to participate, paying ($500–750) to buy a Samba costume and dance in the parade through the ____________________ with one of the schools. The price paid is used to buy the tourist's own _______________________ and also the costumes of the people who do not have the money to afford it. _____________________ are generally small informal groups also with a definite theme in their samba, usually satirical of the current political situation. But there are also a lot, about 30 of them in Rio de Janeiro, that are very big in number of participants, gathering hundreds of thousands of people. There are more than 400 blocos in Rio de Janeiro. _________________ are samba musical bands, usually formed by enthusiasts in the same neighborhood.

In 2011, the Carnival of Brazil, which is held 46 days before Easter, started on Friday with feasts and fanfare and samba parades on the streets of São Paulo and Rio de Janeiro. The most famous holiday event in Brazil, which occurs around Brazil and most of South America, known as _______________________, is happening from March 4 to 8 this year.

Критерии оценки:

за каждый правильный ответ 1 балл.

 За выполнение теста учащиеся получают:

 «5» -  за 24-27 баллов;  

 «4» - за 19-23 балла;  

 «3» - за 11-18 баллов;  

  «2» - за 0-10 баллов

3. Раздел  (тема) «Тема 2.3. Город, деревня, инфраструктура.Тема 2.4. Досуг. Тема 2.5. Новости, средства массовой информации Тема 2.6. Природа и человек (климат, погода, экология) Тема 2.7. Образование в России и за рубежом, среднее профессиональное образование»

Форма текущего контроля: Контрольная работа

Задание (вопросы) контрольной работы:

Задание 1 - соотнести слово с его определением (контроль знания лексики)

Задание 2 - аудирование (дописать недостающую информацию; выбрать верно/неверно)

Задание 3 - перевод предложений с русского на англ. (по теме Степени сравнения прилагательных)

Задание 4 - открыть скобки, поставив глагол в нужную форму - гернудии, инфинитив с частицей to или инфинитив без частицы to

Задание 5 - дать развернутый ответ на вопрос

Task I. Match the word and its definition.

1. decade                          a)  to persuade someone or make them certain:

2. invention                      b)a little

3. maintain                       c) a period of ten years

4. convince                      d) something that has never been made before

5. slightly                        e) to make sure that something stays at the same level, rate, or standard

Task II. Listen to a part of a radio programme and make notes on the following:

1. Date of the event –

2. Name of the event –

3. Number of people –

4. Number of cities –

        Decide whether these statements are true (T) or false (F):

1. Many cars will be given away free to poor people on Car Free Day. –

2. The day forms part of Europe’s Mobility Week. –

3. The theme in Europe this year is “Clever Computing”. –

Task III. Translate the sentences from Russian into English. Mind the degrees of comparison.

1. Компьютер – намного полезнее телефона.

2. Сегодня погода немного теплее, чем вчера.

3. Интернет – самая важная вещь для меня.

Task IV. Open the brackets and choose the right form of the verb: ing- form, to-infinitive or infinitive without to.

1. How about ………………… (order) a pizza tonight?

2. You must ………………… (report) the incident to the police, Charles!

3. It’s too late …………………… (apply) for a job. The closing day was yesterday.

4. We love ……………………. (play) football as a family.

5. She is not old enough ………………….. (speak) to me in such a rude voice!

Task V. Answer the question (write down no less than 4-5 sentences).

Imagine that you could only use ONE of the following: a fridge, a mobile phone or a camera. Which one would you choose and why?

Критерии оценки:

за каждый правильный ответ 1 балл.

 За выполнение теста учащиеся получают:

 «5» -  за 24-27 баллов;  

 «4» - за 19-23 балла;  

 «3» - за 11-18 баллов;  

  «2» - за 0-10 баллов

4. Раздел  (тема) «Тема 2.8.  Культурные и национальные традиции, краеведение, обычаи и праздники

Тема 2.9. Общественная жизнь (повседневное поведение, профессиональные навыки и умения)

Тема 2.10. Научно-технический прогресс

Тема 2.11. Профессии, карьера Тема 2.12. Отдых, каникулы, отпуск. Туризм»

Форма текущего контроля: Контрольная работа

Задание (вопросы) контрольной работы:

Переделайте предложения из прямой в косвенную речь:

1    Robert said,' This film is very funny'.
...Robert said (that) the film was very funny...

2    'I'm starting a new job next week,' she said.
3    'I got my exam results last week,' he told them.
4    'I can't afford to buy this dress,' said Sally.
5    'I would buy a car if I had enough money,' he said to her.
6    Frank said, 'That's the house where I was born.'
7   ' That was a wonderful party,' said Jill.
8    'Oranges grow in hot countries,' the teacher says.
9    'A lot of people visit museums,' he said.
10    'This is a very famous statue,' the tour guide told us.
11    'I don't like that jacket,' said Bob.
12    'I'm lost,' the boy said.
13    'I may be a little late this evening,' she said.
14    'You'd better clean up this mess,' Mum said to Claire.
15    'I've already done the shopping,' she said.
16    'I found this note under the sofa,' said Sue.
17    'I won't be late again,' he said to us.
18    'If I finish work early, I'll call you,' she said.
19    'I've been training hard recently,' he told the reporters.
20    'Shall I make some tea?' said Zoe.
21    'We must go home now,' said the man to his children.
22    'Those are the boys who chased me,' Sarah said.
23    'I'm going to a party tonight,' Lynne told her friends.
24    'I used to have long hair,' Laura said.
25    'There is too much violence on TV,' says Grandad.
26    'You ought to make a decision soon,' Andrew told her.

Ответы к упражнению:

  1. Robert said (that) the film was very funny.
  2. She said (that) she was starting a new job the following week.
  3. He told them (that) he had got his exam results the week before.
  4. Sally said (that) she couldn't afford to buy that dress.
  5. He said to her (that) he would buy a car if he had enough money.
  6. Frank said (that) it was the house where he was born.
  7. Jill said that it was a wonderful party.
  8. The teacher says that oranges grow in hot countries.
  9. He said that a lot of people visited museums.
  10. The tour guide told us that it was a very famous statue.
  11. Bob said that he didn't like that jacket.
  12. The boy said that he was lost.
  13. She said that she might be a little late that evening.
  14. Mum said to Claire that she had better clean up the mess.
  15. She said that she had already done the shopping.
  16. Sue said that she had found the note under the sofa.
  17. He told us that he wouldn't be late.
  18. She said that if she finished work early she would call me.
  19. He told the reporters that he had been training hard recently.
  20. Zoe offered to make some tea.
  21. The man said to his children that they had to go home then.
  22. Sarah said that those were the boys who had chased her.
  23. Lynne told her friends that she was going to the party that night.
  24. Laura said she used to have long hair.
  25. Grandad says that there is too much violence on TV.
  26. Andrew told her that she ought to make a decision soon.

Весь материал - смотрите документ.

Содержимое разработки

Упражнения на Reported Speech.

Переделайте предложения из прямой в косвенную речь:

1    Robert said,' This film is very funny'.
...Robert said (that) the film was very funny...


2    'I'm starting a new job next week,' she said.
3    'I got my exam results last week,' he told them.
4    'I can't afford to buy this dress,' said Sally.
5    'I would buy a car if I had enough money,' he said to her.
6    Frank said, 'That's the house where I was born.'
7   ' That was a wonderful party,' said Jill.
8    'Oranges grow in hot countries,' the teacher says.
9    'A lot of people visit museums,' he said.
10    'This is a very famous statue,' the tour guide told us.
11    'I don't like that jacket,' said Bob.
12    'I'm lost,' the boy said.
13    'I may be a little late this evening,' she said.
14    'You'd better clean up this mess,' Mum said to Claire.
15    'I've already done the shopping,' she said.
16    'I found this note under the sofa,' said Sue.
17    'I won't be late again,' he said to us.
18    'If I finish work early, I'll call you,' she said.
19    'I've been training hard recently,' he told the reporters.
20    'Shall I make some tea?' said Zoe.
21    'We must go home now,' said the man to his children.
22    'Those are the boys who chased me,' Sarah said.
23    'I'm going to a party tonight,' Lynne told her friends.
24    'I used to have long hair,' Laura said.
25    'There is too much violence on TV,' says Grandad.
26    'You ought to make a decision soon,' Andrew told her.

Ответы к упражнению:

  1. Robert said (that) the film was very funny.
  2. She said (that) she was starting a new job the following week.
  3. He told them (that) he had got his exam results the week before.
  4. Sally said (that) she couldn't afford to buy that dress.
  5. He said to her (that) he would buy a car if he had enough money.
  6. Frank said (that) it was the house where he was born.
  7. Jill said that it was a wonderful party.
  8. The teacher says that oranges grow in hot countries.
  9. He said that a lot of people visited museums.
  10. The tour guide told us that it was a very famous statue.
  11. Bob said that he didn't like that jacket.
  12. The boy said that he was lost.
  13. She said that she might be a little late that evening.
  14. Mum said to Claire that she had better clean up the mess.
  15. She said that she had already done the shopping.
  16. Sue said that she had found the note under the sofa.
  17. He told us that he wouldn't be late.
  18. She said that if she finished work early she would call me.
  19. He told the reporters that he had been training hard recently.
  20. Zoe offered to make some tea.
  21. The man said to his children that they had to go home then.
  22. Sarah said that those were the boys who had chased her.
  23. Lynne told her friends that she was going to the party that night.
  24. Laura said she used to have long hair.
  25. Grandad says that there is too much violence on TV.
  26. Andrew told her that she ought to make a decision soon.

Finish the sentences using Reported speech. Always change the tense, although it is sometimes not necessary.

1) Karen: "Don't play football in the garden!"
Karen told me 
https://fsd.videouroki.net/html/2013/11/08/98668074/98668074_1.png.

2) Teacher: "Don't forget your homework!"
The teacher reminded me 
https://fsd.videouroki.net/html/2013/11/08/98668074/98668074_1.png.

3) Mike: "Don't shout at Peter!"
Mike told me 
https://fsd.videouroki.net/html/2013/11/08/98668074/98668074_1.png.

4) Yvonne: "Don't talk to your neighbour!"
Yvonne told me 
https://fsd.videouroki.net/html/2013/11/08/98668074/98668074_1.png.

5) Denise: "Don't open the door!"
Denise told me 
https://fsd.videouroki.net/html/2013/11/08/98668074/98668074_1.png.

6) Marcel: "Don't sing that song!"
Marcel reminded me 
https://fsd.videouroki.net/html/2013/11/08/98668074/98668074_1.png.

7) Jane: "Don't watch the new film!"
Jane advised me 
https://fsd.videouroki.net/html/2013/11/08/98668074/98668074_1.png.

8) Walter: "Don't ring Romy on Sunday!"
Walter told me 
https://fsd.videouroki.net/html/2013/11/08/98668074/98668074_1.png.

9) Lisa: "Don't fly via Paris!"
Lisa advised me 
https://fsd.videouroki.net/html/2013/11/08/98668074/98668074_1.png.

10) Jamie: "Don't eat so much junk food!"
Jamie reminded me 
https://fsd.videouroki.net/html/2013/11/08/98668074/98668074_1.png.

1) Karen:"Don't play football in the garden!"
Karen told me 
not to play football in the garden.

2) Teacher:"Don't forget your homework!"
The teacher reminded me 
not to forget my homework.

3) Mike:"Don't shout at Peter!"
Mike told me 
not to shout at Peter.

4) Yvonne:"Don't talk to your neighbour!"
Yvonne told me 
not to talk to my neighbour.

5) Denise:"Don't open the door!"
Denise told me 
not to open the door.

6) Marcel:"Don't sing that song!"
Marcel reminded me 
not to sing that song.

7) Jane:"Don't watch the new film!"
Jane advised me 
not to watch the new film.

8) Walter:"Don't ring Romy on Sunday!"
Walter told me 
not to ring Romy on Sunday.

9) Lisa:"Don't fly via Paris!"
Lisa advised me 
not to fly via Paris.

10) Jamie:"Don't eat so much junk food!"
Jamie reminded me 
not to eat so much junk food.

Критерии оценки:

за каждый правильный ответ 1 балл.

 За выполнение теста учащиеся получают:

 «5» -  за 24-27 баллов;  

 «4» - за 19-23 балла;  

 «3» - за 11-18 баллов;  

  «2» - за 0-10 баллов

5. Раздел  (тема) «Тема 2.13. Искусство и развлечения. Тема 2.14. Государственное устройство, правовые институты. Тема 3.1. Цифры, числа, математические действия, основные математические понятия и физические явления. Тема 3.2. Документы (письма, контракты)»

Форма текущего контроля: Контрольная работа

Задание (вопросы) контрольной работы:

The Indefinite Tense-Forms

Exercise 1.

Choose the correct word.

1. I won’t send the parcel until I ______ from him.

a. will hear b. hear

2. She will visit her parents before she ______ to Montego Bay.

a. will go b. goes

3. I ______ you a postcard when I get to Montserrat.

a. will send b. send

4. I will call you as soon as we ______ the contract.

a. will sign b. sign

5. The moment he ______ I’ll tell him the truth.

a. comes b. will come

6. I will explain everything to Morgan on condition he ______ to me carefully.

a. listens b. will listen

7. My girlfriend ______ 25 next week.

a. is b. will be

8. I expect that you ______ this work in time.

a. do b. will do

9. ______ you lend me this book please?

a. will b. do

10. Margaret does not know when she ______ to the theatre.

a. goes b. will go

11. Whenever his friends ______ , he is glad to see them.

a. call in b. will call in

12. My friend Ian ______ in London for a long time.

a. is b. will be

13. We wonder when we ______ a pay rise.

a. will have b. have

14. Whatever place of interest in London you ______ , you will like it.

a. visit b. will visit

15. The train from Mogadishu ______ at 10 o’clock.

a. will arrive b. arrives

16. Probably, Jessica ______ on Friday morning.

a. comes b. will come

17. Perhaps I ______ recognize Julia Andrews. I haven’t seen her for ages.

a. won’t b. don’t

18. Brenda is not convinced that her friend ______ the exam next Tuesday.

a. passes b. will pass

19. Nancy and David’s wedding ______ place at St. Peter’s Church of San Diego on Sunday.

a. will take b. takes

20. The more you ______ , the better your spelling will be.

a. will read b. read

Exercise 2.

Choose the correct word.

1. Mr. Brown ______ jog every morning, but now he is too old to do it.

a. used to b. didn’t

2. There was an eclipse of the sun yesterday. Unfortunately I didn’t even ______ it.

a. use to see b. see

3. He never ______ to “Club 13”.

a. used to go b. didn’t go

4. An acquaintance of mine ______ to drink a lot, but now he has given up this vicious habit.

a. used b. would

5. The Berlinghettis ______ to make scenes in public.

a. didn’t used b. didn’t use

6. Do you smoke? – I ______ , but I quit.

a. used to do b. used to

7. Ben and Vera ______ at the camp for a week.

a. stayed b. used to stay

8. The Earth ______ round the Sun.

a. goes b. used to go

9. ______ to play computer games when you were a child?

a. did you used b. did you use

10. When they went to the seaside last summer they ______ go for a swim every morning.

a. used to b. would

Adjectives and Adverbs

Exercise 3.

Complete each sentence with the most suitable word.

1. Who is ______ – Jane or Allan?

a. more tall b. taller c. most tall

2. Joe is ______of the students in the group.

a. the cleverest b. the most clever c. more clever

3. Which of these two dogs is ______ ?

a. friendler b. friendlier c. most friendly

4. A Lexus is ______ than a Honda.

a. more expensive b. most expensive c. expensiver

5. The ______ instructions will be given on page 12.

a. further b. farther c. farthest

6. The children were playing in the ______ corner of the garden.

a. farthest b. farther c. farest

7. Connie walks ______ because she has just had an operation.

a. more slow b. more slowly c. slowlier

8. John’s grades are really bad. – Yes, but Tom’s are even ______ .

a. worst b. badder c. worse

9. I think we have ______ money than you.

a. least b. fewer c. less

10. Our new house has ______ space than the old one.

a. a lot more b. more of c. most

11. The northern part of Canada generally receives ______ snow than the southern part.

a. much more b. much most c. so much

12. You should get off at the ______ stop.

a. next b. nearest c. nearer

13. Mrs. Parkinson has got two sons: George and Ronald. The former already works, the ______ is still a student.

a. latter b. last c. later

14. Have you heard the ______ news? It’s awful.

a. last b. latest c. late

15. You can find this place ______ if you have a map.

a. more easily b. easilier c. most easily

16. Today you seem ______ than you were yesterday.

a. more happy b. happier c. happiest

17. These tomatoes are ______ than the ones I saw in Sainsbury’s.

a. more red b. redder c. little red

18. Now we will have to think of a ______ method.

a. better b. gooder c. best

19. Nowadays people use electric appliances much ______ than thirty years ago.

a. more oftener b. often c. more often

20. People believe they will live better in the ______ future.

a. nearest b. nearer c. near

Exercise 4.

Choose the correct word.

1. More ______ 80 percent of the students passed the test.

a. than b. that

2. Are you ______ Burney?

a. the same age as b. so old as

3. The harder we studied ______ we got.

a. the more confused b. more confused

4. ______ all the cities I have visited, I like London best.

a. of b. from

5. The more it snowed, ______ .

a. the colder it got b. it got colder

6. Belinda is more thorough ______ her co-workers.

a. than b. as

7. The ______ my friend complains the ______ people listen.

a. more… less b. much… little

8. July is the hottest ______ all the months in Zimbabwe.

a. of b. from

9. Please come ______ soon ______ possible.

a. as… as b. as… than

10. We have ______ opinion about this film ______ you.

a. the same… as b. the same… than

11. The coat you are wearing _____ the one you bought last year at Harrods’.

a. is similar to b. is similar with

12. ______ the price ______ reliable the product.

a. the higher… the more b. a higher… a more

13. We can’t do crosswords ______ as you do.

a. as quickly b. quicker

14. Toledo is twice______ your city.

a. as old as b. older than

15. Blue Mountain is one hundred feet ______ Machu Picchu.

a. as high as b. higher than

16. To my mind Slaughterhouse 5 by Kurt Vonnegut Jr. is ______ thrilling of his books that I have read.

a. the most b. a most

17. Look Homeward, Angel by Thomas Wolfe is ______ fascinating book about life in America. You must read it, Emma.

a. most b. a most

18. The previous grammar test was not ______ difficult ______ this one.

a. so… as b. more… as

19. The rescue workers did their ______ to help Chinese people after the earthquake.

a. better b. best

20. What an awful film! It is ______ interesting one by this famous film director.

a. the least b. less

Критерии оценки:

за каждый правильный ответ 1 балл.

 За выполнение теста учащиеся получают:

 «5» -  за 24-27 баллов;  

 «4» - за 19-23 балла;  

 «3» - за 11-18 баллов;  

  «2» - за 0-10 баллов

6. Раздел  (тема) «Тема 2.13. Искусство и развлечения. Тема 2.14. Государственное устройство, правовые институты. Тема 3.1. Цифры, числа, математические действия, основные математические понятия и физические явления. Тема 3.2. Документы (письма, контракты)»

Форма текущего контроля: Контрольная работа

Задание (вопросы) контрольной работы:

Задание 1 - соотнести слово с его определением (контроль знания лексики)

Задание 2 - аудирование (соотнести выражение с говорящим))

Задание 3 - перевод предложений с русского на англ. (по теме Past Perfect Passive)

Задание 4 - заполнить пропуски подходящим по смыслу словом из списка (выражения со словом health)

Задание 5 - дать развернутый ответ на вопрос.

I variant

Task I. Match the words with their definitions.

1. manual                         a) to make a film, video, or CD available for people to see or buy;

2. X-ray                           b) endless and never changed;

3. release                          c) a picture of the bones or organs inside someone's body; 

4. fraud                            d) the crime of getting money by deceiving people;

5. perpetual                      e) a book containing instructions for doing something, especially for operating a machine.

Task II. Listen to the people speaking about the role of the Internet in their lives and match the speakers to the statements.

1. The speaker sees the danger of the Internet cutting people off from real life. –

2. The speaker uses the Internet for doing daily routine tasks. –

3. The speaker feels that people should solve their problems in real life, not on the Internet. –

4. The speaker believes that the Internet allows you to get your message across to many people. –

5. The speaker is fascinated by the ability to communicate with those who are far away from you. –

Task III. Translate the sentences into English, using Past Perfect Passive.

1. Тест был написан до того, как прозвенел звонок. –

2. К 7 часам утра исследование завершилось. –

3. Когда мы пришли в кинотеатр, фильм уже начался. –

4. Мне не сказали об изменении расписания.

Task IV. Fill in the blanks with the appropriate word or word combination:

maintain health                damages his health             health check        regain health 

1. If a person smokes a lot, it really …………………………………………. .

2. When you apply for a job, you have to have a …………………………… .

3. I always try to ……………………………………. by eating a lot of fresh fruits.

4. It is impossible to ………………………………. very quickly.

Task V. Answer the question (write no less than 5 sentences).

What is the most important and useful invention: a CD player, a telephone, a digital camera, a TV or a personal computer? Explain your choice.

Progress Check. Unit 3.

I variant

Task I. Match the words with their definitions.

1. manual a) to make a film, video, or CD available for people to see or buy;

2. X-ray b) endless and never changed;

3. release c) a picture of the bones or organs inside someone's body; 

4. fraud d) the crime of getting money by deceiving people;

5. perpetual e) a book containing instructions for doing something, especially

 for operating a machine.

Task II. Listen to the people speaking about the role of the Internet in their lives and match the speakers to the statements.

1. The speaker sees the danger of the Internet cutting people off from real life. –

2. The speaker uses the Internet for doing daily routine tasks. –

3. The speaker feels that people should solve their problems in real life, not on the Internet. –

4. The speaker believes that the Internet allows you to get your message across to many people. –

5. The speaker is fascinated by the ability to communicate with those who are far away from you. –

Task III. Translate the sentences into English, using Past Perfect Passive.

1. Тест был написан до того, как прозвенел звонок. –

2. К 7 часам утра исследование завершилось. –

3. Когда мы пришли в кинотеатр, фильм уже начался. –

4. Мне не сказали об изменении расписания.

Task IV. Fill in the blanks with the appropriate word or word combination:

maintain health damages his health health check regain health

1. If a person smokes a lot, it really …………………………………………. .

2. When you apply for a job, you have to have a …………………………… .

3. I always try to ……………………………………. by eating a lot of fresh fruits.

4. It is impossible to ………………………………. very quickly.

Task V. Answer the question (write no less than 5 sentences).

What is the most important and useful invention: a CD player, a telephone, a digital camera, a TV or a personal computer? Explain your choice.

Progress Check. Unit 3.

II variant

Task I. Match the words with their definitions.

1. reveal a) capable of continuing for a long time at the same level;

2. fake b) make (previously unknown or secret information) known to others;

3. hoax c) an object that is made to look real or valuable in order to deceive people; 

4. deforestation d) the cutting down of trees in a large area, or the destruction of forests by

people;

5. sustainable e)a trick in which someone deliberately tells people that something bad is 

going to happen or that something is true when it is not.

Task II. Listen to the people speaking about the role of the Internet in their lives and match the speakers to the statements.

1. The speaker feels that people should solve their problems in real life, not on the Internet. –

2. The speaker is fascinated by the ability to communicate with those who are far away from you. –

3. The speaker believes that the Internet allows you to get your message across to many people. –

4. The speaker sees the danger of the Internet cutting people off from real life. –

5. The speaker uses the Internet for doing daily routine tasks. –

Task III. Translate the sentences into English, using Past Perfect Passive.

1. Он сказал мне, что этот университет был построен 50 лет назад. –

2. Моя мама не знала об изменении наших планов. Ей не сказали. –

3. Статья была переведена мною. –

4. К 5 часам деньги уже были получены. –

Task IV. Fill in the blanks with the appropriate word or word combination with:

in poor health maintain your health bad for health hazard to health

1. Eating a lot of spicy food can be ……………………………………. .

2. You can ………………………………. by going in for sports.

3. It is ……………………………….. to drink a lot of alcohol.

4. If you are …………………………, you should take more vitamins.

Task V. Answer the question (write no less than 5 sentences).

Is it possible nowadays to live without modern technologies? Justify your answer.

Критерии оценки:

за каждый правильный ответ 1 балл.

 За выполнение теста учащиеся получают:

 «5» -  за 24-27 баллов;  

 «4» - за 19-23 балла;  

 «3» - за 11-18 баллов;  

 «2» - за 0-10 баллов

МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ РЕСПУБЛИКИ САХА (ЯКУТИЯ)

ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ РЕСПУБЛИКИ САХА (ЯКУТИЯ)

«СУНТАРСКИЙ ТЕХНОЛОГИЧЕСКИЙ КОЛЛЕДЖ»

 

 

«УТВЕРЖДАЮ»

Директор ГБПОУ РС(Я) «_________»

_________/________________/

«___»________2020 год

Контрольно-оценочные средства

промежуточной аттестации учебной дисциплины

ОГСЭ.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК В СФЕРЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

специальности 23.02.04 Техническая эксплуатация подъемно-транспортных, строительных, дорожных машин и оборудования

(по отраслям)"

Рассмотрено

на заседании ПЦК

протокол №___ от  «__»_______2020г.

председатель________/____________/

2020 г.

КОС промежуточной аттестации предназначены для контроля и оценки образовательных достижений студентов, осваивающих учебную дисциплину ОГСЭ.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК В СФЕРЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

КОС разработаны в соответствии требованиями ОПОП СПО по специальности 23.02.04 Техническая эксплуатация подъемно-транспортных, строительных, дорожных машин и оборудования (по отраслям),   рабочей программы учебной дисциплины.

Учебная дисциплина осваивается в течение 1,2,3,4,5,6 семестра в объеме  168 часов.

КОС включает контрольные материалы для проведения промежуточной аттестации  в форме: дифференцированного зачета. 

По результатам изучения учебной  дисциплины ОГСЭ.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК В СФЕРЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ студент должен знать:

– лексический (1200-1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов профессиональной направленности.

уметь общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы;

переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности;

самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас.

ОК 01, ОК 02, ОК 03, ОК 04, ОК 05, ОК 09, ОК 10.

Контрольно-оценочные средства  промежуточной  аттестации

I. Форма промежуточной аттестации: Экзамен (тестирование)

Тест №1

I variant

1. The Statue of Liberty ... by Gustave Eiffel.

a) design c) was designed

b) designed d) have been designed

2. Where are your brothers? - They ... a swimming-pool in our garden.

a) are digging c) were digging

b) dig d) have been digging

3. How do your parents like their new house? - My mother likes it, but my father ... our old one.

a) miss c) missed

b) misses d) doesn't miss

4. I didn't believe that you ... short of money.

a) are c) were

b) is d) have been

5. Actually it's a very friendly dog. If you ... it, it won't bite you.

a) won't touch c) didn't touch

b) haven't touched d) don't touch

6. The town of Kestwick, which ... at the heart of the Lake District, is the perfect place for a holiday.

a) laid c) is lying

b) lies d) lay

7. We ... forward to a concert in our town. It is next Sunday.

a) looks c) are looking

b) looked d) were looking

8. The picture, which ... lately, is worth thousands of pounds.

a) damage c) has been damaged

b) damaged d) was damaged

9. The scientist who ... a new planet has won the Nobel Prize.

a) had discovered c) has been discovered

b) discovered d) was discovering

10. ... we have something to eat? - Yes, but not here.

a) will c) do

b) would d) shall

11. My mother always moves my books around so I ... find them.

a) can't c) wasn't able

b) couldn't d) may not

12. I don't like the cafes that don't have chairs and people ... eat standing up.

a) can c) may

b) could d) have to

13. There is a big hotel in the middle of ... park.

a) a c) -

b) the d) these

14. ... towns which attract tourists are usually crowded in summer.

a) - с) а

b) the d) this

15. Be sure to pick ... tomatoes before they get too ripe.

a) this c) much

b) that d) these

16. I suppose people are spending now ... money than they used to.

a) much c) fewer

b) many d) more

17. Was it exciting buying a car? - Well, it was a bit of a problem because I didn't have ... money to spend.

a) many c) most

b) much d) few

18. Once I hated flying, but now I feel ... nervous about it.

a) most c) less

b) least d) little

19. The trouble ... my father is that he never relaxes.

a) of c) about

b) with d) out

20. What did you buy this computer magazine ...? - To read about business software.

a) at c) on

b) in d) for

21. Someone is calling you. Will you answer ... phone?

a) a c) -

b) the d) these

22. To tell the truth I don't like ... pair of trousers that I bought last month.

a) those c) that

b) this d) a

23. Whose house is it? - It's ... .

a) my c) her

b) mine d) our

24. Today is ... cold than yesterday. So, I'm wearing my shorts.

a) little c) least

b) less d) the least

25. "Come home ... Christmas Day, we'll be waiting for you", my mother always says to me.

a) in c) -

b) on d) at

Промежуточная аттестация (тестирование)

II variant

1. All my money ... on the way to the airport yesterday and I couldn't fly anywhere.

a) were stolen c) has been stolen

b) have been stolen d) was stolen

2. This company ... millions on computers but it doesn't seem to become more efficient.

a) spent c) will spent

b) had spent d) has spent

3. We had to wait until the light ... to green.

a) change c) changes

b) will change d) changed

4. I heard the news on the radio while I ... home yesterday evening.

a) drive c) had driven

b) was driving d) drove

5. Before I left the house it ... to rain and I had to take my umbrella.

a) started c) had started

b) would start d) start

6. I was surprised that you ... the football match on television.

a) hadn't watched c) don't watch

b) haven't watched d) aren't watching

7. When Columbus landed on San Salvador, he ... where he was.

a) knew c) doesn't know

b) didn't know d) hadn't known

8. At one time people believed that Columbus ... America.

a) discovers c) had been discovered

b) discovered d) had discovered

9. The talks ... in London next week to discuss some problems of terrorist activity.

a) is held c) would be held

b) will be held d) hold

10. Didn't you ... this horror film last night? - No, I hate such films.

a) saw c) see

b) seen d)seeing

11. Who ... this ice-cream? - Oh, it's mine. I'm just going to eat it.

a) didn't eat c) doesn't eat

b) don't eat d) hasn't eaten

12. The new building looks awful. - I agree. It ... very nice.

a) didn't look c) hasn't looked

b) doesn't look d) won't look

13. "You ... spend your free time on playing football", my mother used to say when I was a schoolboy.

a) needn't c) couldn't

b) mustn't d) can't

14. You needn't wear your best clothes. You ... what you like.

a) can wear c) might wear

b) must wear d) need wear

15. I think ... people look after their cars better than young people.

a) elderly c) elder

b) older d) oldest

16. What are you going to do after you finish ... college, Rachel? — I want to travel.

a) - с) а

b) the d) an

17. There's been a lot of talk about ... 'spaceship' seen over our town on Sunday night.

a) - с) а

b) the d) an

18. ... is a new one-way traffic system in the city center. It's very confusing.

a) this c) it

b) that d) there

19. ... of these magazines would you like? - This one, please.

a) what c) why

b) how much d) which

20. They will come ... the three o'clock train.

a) on c) with

b) at d) by

21. This exhibition is ... interesting than the previous one.

a) little c) least

b) less d) the least

22. We saw ... good film last night. The film was about the love of a girl to her cat and dog.

a) a c) -

b) the d) an

23. Everybody agrees that ... happiness is very important in the life of people.

a) - с) а

b) the d) many

24. In the past people lived in ... harmony with the environment.

a) a c) the

b) an d) -

25. When they arrived ... the station, they rushed to the platform not to miss the train.

a) to c) in

b) at d) for

Keys:

I variant

1) c; 2) a; 3) b; 4) c; 5) d; 6) b; 7) c; 8) c; 9) b; 10) d; 11) a; 12) d; 13) b; 14) a; 15) d; 16) d; 17) b; 18) c; 19) b; 20) d.; 21) b; 22) c; 23) b; 24) b; 25) b.

II variant

1) d; 2) d; 3) d; 4) b; 5) c; 6) a; 7) b; 8) d; 9) b; 10) c; 11) d; 12) b; 13) b; 14) a; 15) a; 16) a; 17) c; 18) d; 19) d; 20) d; 21) b; 22) a; 23) a; 24) d; 25) b.

Критерии оценивания теста по английскому языку:

100% - 95%

(25 – 24 баллов – «5»)

94% - 75%

(23 – 19 баллов – «4»)

74% - 60%

(18 – 15 баллов – «3»)

59% - …

(14 – менее баллов – «2»)3.  и т.д.



Предварительный просмотр:

МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ РЕСПУБЛИКИ САХА (ЯКУТИЯ)

ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ РЕСПУБЛИКИ САХА (ЯКУТИЯ)

«СУНТАРСКИЙ ТЕХНОЛОГИЧЕСКИЙ КОЛЛЕДЖ»

 Приложение II.9

к ПООП по профессии

__23.02.04__

РАБОЧАЯ ПРОГРАММА УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ

ОГСЭ.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК В СФЕРЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

2020 г.

Программа учебной дисциплины разработана на основе Федерального государственного стандарта (далее – ФГОС) (Приказ Министерства образования и науки РФ от 23 января 2018 г. N 45 "Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта среднего профессионального образования по специальности 23.02.04 Техническая эксплуатация подъемно-транспортных, строительных, дорожных машин и оборудования (по отраслям)"

Организация-разработчик: Государственное бюджетное профессиональное образовательное учреждение РС (Я) «Сунтарский технологический колледж»

Разработчик: Уарова Мирослава Матвеевна, преподаватель ГБПОУ РС (Я) «Сунтарский технологический колледж»

Рецензенты:

Дмитриева Елена Вениаминовна, методист ГБПОУ РС (Я) «Сунтарский технологический колледж».

Никитина Сардана Константиновна, учитель английского языка МБОУ «Сунтарский политехнический лицей – интернат», высшая категория, отличник молодежной политики

Рекомендована методическим советом ГБПОУ РС (Я) «Сунтарский технологический колледж», протокол №___от «___» ____________ 2020 г.

Председатель: __________________ /Е.В. Дмитриева/

СОДЕРЖАНИЕ

стр.

  1. ОБЩАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА РАБОЧЕЙ ПРОГРАММЫ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ

5

  1. СТРУКТУРА И СОДЕРЖАНИЕ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ

6

  1. УСЛОВИЯ РЕАЛИЗАЦИИ ПРОГРАММЫ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ

16

  1. КОНТРОЛЬ И ОЦЕНКА РЕЗУЛЬТАТОВ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ

17

ОБЩАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА РАБОЧЕЙ ПРОГРАММЫ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ ОГСЭ.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК В СФЕРЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

  1. Место дисциплины в структуре основной образовательной программы:

Учебная дисциплина ОГСЭ.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК В СФЕРЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ является обязательной частью базовых дисциплин основной образовательной программы в соответствии с ФГОС по профессии 23.02.04 Техническая эксплуатация подъемно-транспортных, строительных, дорожных машин и оборудования.

Учебная дисциплина ОГСЭ.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК В СФЕРЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ обеспечивает формирование умений и знаний по профессии 23.02.04 Техническая эксплуатация подъемно-транспортных, строительных, дорожных машин и оборудования.

1.2. Цель и планируемые результаты освоения дисциплины:  

В рамках программы учебной дисциплины обучающимися осваиваются умения и знания

Код

ОК

Умения

Знания

ОК 01

ОК 02

ОК 03

ОК 04

ОК 05

ОК 09

ОК 10

общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы;

переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности;

самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас.

– лексический (1200-1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов профессиональной направленности.

 

2. СТРУКТУРА И СОДЕРЖАНИЕ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ ОГСЭ.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК В СФЕРЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

2.1. Объем учебной дисциплины и виды учебной работы

Вид учебной работы

Объем часов

Суммарная учебная нагрузка во взаимодействии с преподавателем

168

Объем образовательной программы

в том числе:        

теоретическое обучение

64

практические занятия

104

контрольные работы

5

Промежуточная аттестация проводится в форме дифференцированного зачета

2

2.2. Тематический план и содержание учебной дисциплины

Наименование разделов и тем

Содержание учебного материала и формы организации деятельности обучающихся

Объем часов

Коды компетенций, формированию которых способствует элемент программы

1

2

3

1 семестр

Раздел 1.

Вводно-коррективный курс

Тема 1.1.  Описание людей: друзей, родных и близких и т.д. (внешность, характер, личностные качества)

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

простые нераспространенные предложения с глагольным, составным именным и составным глагольным сказуемым (с инфинитивом);

простые предложения, распространенные за счет однородных членов предложения и /или второстепенных членов предложения.

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

предложения утвердительные, вопросительные, отрицательные, побудительные и порядок слов в них;

безличные предложения; понятие глагола-связки.

3

ОК 02

ОК 04

ОК 09

Тематика практических занятий

Фонетический материал:

основные звуки и интонемы английского языка;

основные способы написания слов на основе знания правил правописания;

совершенствование орфографических навыков.

Лексический материал по теме «Описание людей: друзей, родных и близких и т.д.»

8

Контрольные работы по грамматическому материалу (входной мониторинг)

1

Тема 1.2. Межличностные отношения дома, в учебном заведении, на работе

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

модальные глаголы, их эквиваленты;

предложения с оборотом there is/are.

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

сложносочиненные предложения: бессоюзные и с союзами and, but;

образование и употребление глаголов в Present, Past, Future Simple/Indefinite.

3

ОК 01

ОК 02

ОК 03

ОК 05

ОК 09

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Межличностные отношения дома»: 

расширение потенциального словаря за счет овладения интернациональной лексикой, новыми значениями известных слов и новых слов, образованных на основе продуктивных способов словообразования

6

Лексический материал по теме «Межличностные отношения в учебном заведении, на работе»:

расширение потенциального словаря за счет овладения интернациональной лексикой, новыми значениями известных слов и новых слов, образованных на основе продуктивных способов словообразования

6

Раздел 2.

Развивающий курс

 

Тема 2.1. Повседневная жизнь, условия жизни, учебный день, выходной день

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

имя существительное: его основные функции в предложении;

 имена существительные во множественном числе, образованные по правилу, а также исключения.

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

артикль: определенный, неопределенный, нулевой. Основные случаи употребления определенного и неопределенного артикля. Употребление существительных без артикля.

2

ОК 01

ОК 04

ОК 05

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Повседневная жизнь, условия жизни, учебный день, выходной день»

6

Тема 2.2. Здоровье, спорт, правила здорового образа жизни

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

числительные;

система модальности.

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

образование и употребление глаголов в Past, Future Simple/Indefinite.

2

ОК 02

ОК 03

ОК 04

ОК 05

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Здоровье, спорт, правила здорового образа жизни»

6

Контрольная работа

1

2 семестр

Тема 2.3. Город, деревня, инфраструктура

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

образование и употребление глаголов в Present, Past Simple/Indefinite.

образование и употребление глаголов в Future Simple/Indefinite.

3

ОК 05

ОК 09

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Город, деревня»

3

Лексический материал по теме «Инфраструктура»

2

Тема 2.4. Досуг

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

образование и употребление глаголов в Present, Past, Future Simple/Indefinite.

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

использование глаголов в Present Simple/Indefinite  для выражения действий в будущем. Придаточные предложения времени и условия (if, when).

3

ОК 01

ОК 02

ОК 04

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Досуг»

2

Лексический материал по теме «Хобби»

3

Тема 2.5. Новости, средства массовой информации

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

образование и употребление глаголов в Present Continuous/Progressive, Present Perfect.

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

местоимения: указательные (this/these, that/those) с существительными и без них, личные, притяжательные, вопросительные, объектные.

3

ОК 04

ОК 09

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Новости, средства массовой информации»

5

Тема 2.6. Природа и человек (климат, погода, экология)

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

сложноподчиненные предложения с союзами because, so, if, when, that, that is why;

понятие согласования времен и косвенная речь;

неопределенные местоимения, производные от some, any, no, every.

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

имена прилагательные в положительной, сравнительной и превосходной степенях, образованные по правилу, а также исключения;

наречия в сравнительной и превосходной степенях, неопределенные наречия, производные от some, any, every.

3

ОК 02

ОК  05

ОК 09

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Природа и человек (климат, погода)»

5

Лексический материал по теме «Природа и человек (экология)»

Тема 2.7. Образование в России и за рубежом, среднее профессиональное образование

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

глаголы в страдательном залоге, преимущественно в Indefinite Passive.

3

ОК 02

ОК 03

ОК 04

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

инфинитив и инфинитивные обороты и способы передачи их значений на родном языке;

признаки и значения слов и словосочетаний с формами на –ing без обязательного различения их функций.

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Образование в России и за рубежом»

6

Лексический материал по теме «Среднее профессиональное образование»

Контрольная работа

1

3 семестр

Тема 2.8.  Культурные и национальные традиции, краеведение, обычаи и праздники

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

предложения со сложным дополнением типа I want you to come here;

сложноподчиненные предложения с союзами for, as, till, until, (as) though;

предложения с союзами neither…nor, either…or.

2

ОК 02

ОК 05

ОК 09

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

дифференциальные признаки глаголов в Past Perfect, Past Continuous, Future in the Past;

признаки инфинитива и инфинитивных оборотов и способы передачи их значений на родном языке.

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Культурные и национальные традиции»

2

Лексический материал по теме «Краеведение, обычаи и праздники»

2

Тема 2.9. Общественная жизнь (повседневное поведение, профессиональные навыки и умения)

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

глаголы в страдательном залоге, преимущественно в Indefinite Passive.

1

ОК 04

 ОК 05

ПК  1.2

ПК 2.1

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

сложноподчиненные предложения с придаточными типа If I were you, I would do English, instead of French.

1

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Общественная жизнь (повседневное поведение)»

2

Лексический материал по теме «Общественная жизнь (профессиональные навыки и умения)»

2

Тема 2.10. Научно-технический прогресс

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

предложения со сложным дополнением типа I want you to come here;

сложноподчиненные предложения с союзами for, as, till, until, (as) though;

сложноподчиненные предложения с придаточными типа If I were you, I would do English, instead of French;

глаголы в страдательном залоге, преимущественно в Indefinite Passive.

1

ОК 01

ОК 05

ОК  09

ПК 2.3

ПК 3.1

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Научно-технический прогресс»

3

Тема 2.11. Профессии, карьера

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

распознавание и употребление в речи изученных ранее коммуникативных и структурных типов предложения.

1

ОК 02

ОК 03

ОК 04

ПК 2.1

ПК 2.3

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

систематизация знаний о сложносочиненных и сложноподчиненных предложениях, в том числе условных предложениях (Conditional I, II, III).

1

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Профессии»

2

Лексический материал по теме «Карьера»

1

Тема 2.12. Отдых, каникулы, отпуск. Туризм

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

дифференциальные признаки глаголов в Past Continuous.

1

ОК 05

ОК 09

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

признаки инфинитива и инфинитивных оборотов и способы передачи их значений на родном языке.

1

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Отдых, каникулы, отпуск»

2

Лексический материал по теме «Туризм»

2

Контрольная работа

1

4 семестр

Тема 2.13. Искусство и развлечения

Теоретическая часть: Грамматический материал:

глаголы в страдательном залоге.

2

ОК 03

ОК 05

Теоретическая часть: Грамматический материал:

глаголы в страдательном залоге.

1

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Искусство», «Развлечения»

1

Тема 2.14. Государственное устройство, правовые институты

Теоретическая часть: Грамматический материал:

дифференциальные признаки глаголов в Past Perfect, Past Continuous, Future in the Past.

1

ОК 05

ОК 09

Теоретическая часть: Грамматический материал:

признаки инфинитива и инфинитивных оборотов и способы передачи их значений на родном языке;

признаки и значения слов и словосочетаний с формами на –ing без обязательного различения их функций.

1

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Государственное устройство, правовые институты»

1

Раздел 3.

Профессионально-ориентированный курс

Тема 3.1.

Цифры, числа, математические действия, основные математические понятия и физические явления

Теоретическая часть: Чисительные 

2

ОК 01

ОК  03

ОК 10

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Цифры, числа»,  «Математические действия»,  «Основные математические понятия и физические явления»

1

Тема 3.2. Документы (письма, контракты)

Теоретическая часть: Правила написания деловых писем, резюме, анкет и т.д.

2

ОК 01

ОК 03

ОК 10

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Правила написания деловых писем»  «Заключение контрактов»

1

Контрольная работа

1

5 семестр

Тема 3.3. Транспорт

Теоретическая часть: Закрепление пройденной грамматики

2

ОК 01

ОК 03

ОК 10

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Железнодорожный транспорт», «Виды поездов», «Автомобильный транспорт»

4

Тема 3.4. Промышленность

Теоретическая часть: Закрепление пройденной грамматики

2

ОК 01

ОК 03

ОК 10

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Виды промышленности»,  «Химическая промышленность»,  «Тяжелая промышленность»

4

Тема 3.5. Детали, механизмы

Теоретическая часть: Закрепление пройденной грамматики

2

ОК 01

ОК 03

ОК 10

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Главные элементы строения пути (рельсы, шпалы)», «Система регулирования движения поездов», «Механизмы»

4

Тема 3.6. Оборудование, работа

Теоретическая часть: Закрепление пройденной грамматики

2

ОК 01

ОК  03

ОК 10

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Железнодорожное движение»,«Типы локомотивов», «Электрификация железных дорог. Высокоскоростной транспорт»

4

Тема 3.7. Инструкции, руководства

Теоретическая часть:

Грамматический материал:

герундий, функции герундия

4

ОК 01

ОК 03

ОК 10

Тематика практических занятий

4

Лексический материал по теме «Термины»,  «Техника СЦБ на железнодорожном транспорте»

Тема 3.8. Планирование времени (рабочий день)

Теоретическая часть: Закрепление пройденной грамматики

2

ОК 01

ОК 03

ОК 10

Тематика практических занятий

Лексический материал по теме «Функциональные обязанности»,«Распределение рабочего времени»

4

Дифференцированный зачет

2

Итого

168

3. УСЛОВИЯ РЕАЛИЗАЦИИ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ

3.1. Для реализации программы учебной дисциплины  должны быть предусмотрены следующие специальные помещения:

Кабинет «Иностранный язык», оснащенный оборудованием:

  • рабочего места преподавателя;
  •  рабочих мест  обучающихся;
  • для рационального размещения и хранения учебного оборудования;
  • для организации использования аппаратуры;
  • экран с регулируемым углом наклона для проекции транспарантов, диапозитивов
  • доска
  • компьютер с лицензионным программным  обеспечением
  • колонки.

В кабинете, оборудованном лингафонным устройством, другими техническими средствами, должен быть представлен полный комплект технической документации, включая паспорт на техническое средство и инструкцию по технике безопасности.

В кабинете иностранного языка должен быть полный комплект средств обучения в виде учебных книг для курса иностранного языка по программе данного типа образовательной организации:

  • учебники (по количеству обучающихся в группе);
  • словари (двуязычные, по количеству обучающихся в группе).

В кабинете необходимо предусмотреть достаточный комплект методической литературы для преподавателя, включающий методический журнал "Иностранные языки в школе", специальную методическую литературу, литературу по психологии, программы обучения иностранному языку в данной образовательной организации, справочную литературу лингвистического характера, образовательный стандарт по иностранным языкам, паспорт кабинета.

В кабинете должен быть каталог учебного оборудования, которым оснащен кабинет, картотеки справочной литературы, методической литературы для преподавателя, для обучающихся, картотека средств обучения, систематизированных по учебным группам, по темам, картотека подготовки преподавателя к учебному занятию, тематическая картотека, содержащая индивидуальные, групповые задания для обучающихся.

В кабинете должна быть предусмотрена инвентарная книга с перечислением в ней имеющегося  оборудования, мебели, приспособлений и указанием их инвентарного номера.

В кабинете, оборудованном лингафонным устройством, другими техническими средствами, должен быть представлен полный комплект технической документации, включая паспорт на техническое средство и инструкцию по технике безопасности.

3.2. Информационное обеспечение реализации программы

3.2.1. Печатные издания[1]

1. Агабекян И.П. Английский язык для ССУЗов: учеб. пособие. – М.: Проспект, 2015.

2. Кияткина И. Г.Английский язык для учащихся средних профессиональных учебных заведений: учебное пособие. - СПб: Политехника. - 2012.

     3.2.2. Электронные издания (электронные ресурсы)

1. Английский язык 12-е изд., испр. и доп. Учебное пособие для СПО
Аитов В.Ф., Аитова В.М. Подробнее Научная школа: Башкирский государственный   педагогический университет им. М.Акмуллы (г. Уфа) Год: 2016 / Гриф УМО СПО  
https://www.biblio-online.ru

2. Английский язык. Грамматика 2-е изд., испр. и доп. Учебное пособие для СПО   Невзорова Г.Д., Никитушкина Г.И. Подробнее Научная школа: Балтийский государственный технический университет ВОЕНМЕХ им. Д.Ф. Устинова (г. Санкт-Петербург) Год: 2016 / Гриф УМО СПО  https://www.biblio-online.ru

3. Английский язык + CD. Учебник и практикум для прикладного бакалавриата. Кузьменкова Ю.Б.Подробнее Учебник и практикум Издательство: М.:Издательство Юрайт.  2015. Гриф УМО ВО http://www.biblio-online.ru

4. Кузьменкова Ю.Б. Английский язык + CD: учебник и практикум для СПО. - М.: Издательство Юрайт. - 2015. То же [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.biblio-online.ru

         3.2.3. Дополнительные источники

1. Английский язык : учебный англо-русский словарь / сост. Л.П. Поползина. - Кемерово: КемГУКИ, 2012. То же [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://biblioclub.ru/index.php?page=book&id=227889

2. Космина, О.А. Англо-русский словарь по мостам и тоннелям / О.А. Космина. - М. : Инфра-Инженерия, 2013. То же [Электронный ресурс]. - Режим доступа:  http://biblioclub.ru/index.php?page=book&id=144619

3. Митрошкина, Т.В. Англо-русский словарь-минимум : словарь / Т.В. Митрошкина. - Минск : ТетраСистемс, 2012. (Pocket English).; То же [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://biblioclub.ru/index.php?page=book&id=111920

4. Мюллер, В.К. Современный англо-русский словарь в новой редакции:  120 000 слов / В.К. Мюллер. - М.: Аделант, 2012. [Электронный ресурс]. - URL: http://biblioclub.ru

3.2.4. Интернет-ресурсы

1.  http://www.nationalgeographic.com/

2. http://www.delightenglish.ru/2partlessons.htm

3. http://s-english.ru/uprazhneniya/u-tenses

4. http://audiourokidarom.ru/audio-teksty/dialogi

5. http://pptcloud.ru/dlya-studentov/in-yaz/english 

4. КОНТРОЛЬ И ОЦЕНКА РЕЗУЛЬТАТОВ ОСВОЕНИЯ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ

Результаты обучения

Критерии оценки

Методы оценки

Перечень знаний, осваиваемых в рамках дисциплины:

лексический (1200-1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов профессиональной направленности

Оценка «5» - словарный запас обучающегося соответствует необходимому минимуму;

- обучающийся использует основные виды чтения текста на иностранном языке (ознакомительное просмотровое, поисковое, изучающее);

- обучающийся знает особенности грамматического оформления письменных текстов;

- тексты перевода полностью соответствуют содержанию и профессиональной направленности текста;

- тексты перевода удовлетворяют общепринятым нормам русского языка;

- все профессиональные термины переведены корректно;

- перевод не требует редактирования.

Оценка «4» - словарный запас обучающегося соответствует необходимому минимуму;

- обучающийся понимает основное содержание оригинального текста, использует основные виды чтения текста на иностранном языке. Однако недостаточное развитие языковой догадки затрудняет понимание обучающимся некоторых незнакомых слов;

- обучающийся знает особенности грамматического и синтаксического оформления письменных текстов, соблюдает правила орфографии (общее количество грамматических и орфографических ошибок – не более 5);

- содержание переводимых текстов соответствует требованиям, предъявляемым к переводу иностранных текстов профессиональной направленности;

- профессиональные термины переведены корректно (допускается до 3-4 ошибок в подборе необходимых эквивалентов);

- перевод не требует редактирования.

Оценка «3» - словарный запас обучающегося частично соответствует необходимому минимуму;

- обучающийся не совсем понимает основное содержание прочитанного, находит в тексте примерно 1/3 заданной информации;

- обучающийся допускает ряд грамматических и орфографических ошибок при оформлении письменных текстов (общее количество ошибок – не более 10);

- содержание переводимых текстов частично соответствует требованиям, предъявляемым к переводу иностранных текстов профессиональной направленности;

- большинство профессиональных терминов переведено некорректно;

- текст перевода требует редактирования.

Оценка «2» - словарный запас обучающегося не соответствует необходимому минимуму;

- обучающийся практически не ориентируется в тексте, с трудом может найти незнакомые слова в словаре;

- обучающийся допускает большое количество грамматических ошибок, имеются серьезные нарушения правил орфографии и пунктуации;

- содержание переводимых текстов полностью не соответствует требованиям, предъявляемым к переводу иностранных текстов профессиональной направленности;

- профессиональные термины переведены некорректно.

Формы проведения контроля обучения:

- тестирование;

- контрольные работы;

- лексические диктанты;

- устный опрос (индивидуальный, фронтальный, групповой, парный);

- творческие задания (кроссворды, ребусы, головоломки);

- работа с текстами.

Методы оценки результатов обучения:

- накопительная система баллов, на основе которой выставляется итоговая отметка;

- традиционная система отметок в баллах за каждую выполненную работу, на основе которых выставляется итоговая отметка;

- мониторинг роста творческой самостоятельности и навыков получения новых знаний каждым обучающимся.

Перечень умений, осваиваемых в рамках дисциплины:

- общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы;

- переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности;

- самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас.

Оценка «5» - обучающийся:

- владеет Международным фонетическим алфавитом, умеет читать слова в транскрипционной записи;

- демонстрирует корректное произношение основных звуков и дифтонгов;

- соблюдает ударение в словах и фразах;

- соблюдает правила построения предложений на иностранном языке;

- представляет адекватный перевод текстов профессиональной направленности;

- умеет работать со словарем (правильный выбор формы, значения слова);

- демонстрирует способность логично и связно вести беседу;

- обладает быстрой реакцией при выборе лексических единиц;

- раскрывает тему в заданном объеме.

Оценка «4» - обучающийся:

- демонстрирует корректное произношение слов. Допускаются фонетические ошибки (замена иностранных фонем сходными русскими). Количество ошибок – не более 5.

- представляет адекватный перевод текстов профессиональной направленности. Незначительные лексические и грамматические ошибки не препятствуют пониманию текста перевода;

- умеет работать со словарем;

- соблюдает правила построения предложений на иностранном языке. Лексические и грамматические ошибки незначительно влияют на восприятие речи обучающегося (общее количество лексических и грамматических ошибок – не более 5);

- раскрывает тему в заданном объеме.

Оценка «3» - речь обучающегося воспринимается с трудом из-за большого количества фонетических ошибок. Интонация обусловлена влиянием родного языка;

- обучающийся представляет некорректный перевод текстов профессиональной направленности. Большое количество лексических и грамматических ошибок препятствует пониманию текста перевода;

- обучающийся испытывает трудности при работе со словарем (неправильный выбор формы, значения слова);

- обучающийся практически не соблюдает правила построения предложений на иностранном языке. Значительное количество лексических и грамматических ошибок влияет на восприятие речи обучающегося;

- обучающийся частично раскрывает тему в заданном объеме.

Оценка «2» - речь почти не воспринимается на слух из-за большого количества ошибок;

- обучающийся представляет неадекватный перевод текстов профессиональной направленности;

- обучающийся не умеет работать со словарем;

- обучающийся не может построить грамматически верное высказывание;

- обучающийся не раскрывает тему в заданном объеме

Формы проведения контроля обучения:

- практические задания по работе с текстами;

 - практические задания по работе с информацией, документами, литературой;

- домашние задания проблемного характера;

- защита индивидуальных и групповых заданий проектного характера (эссе, презентации, ролевые игры, викторины).

Методы оценки результатов обучения:

- накопительная система баллов, на основе которой выставляется итоговая отметка;

- традиционная система отметок в баллах за каждую выполненную работу, на основе которых выставляется итоговая отметка;

- мониторинг роста творческой самостоятельности и навыков получения новых знаний каждым обучающимся.



По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Рабочая программа Иностранный язык в сфере профессиональной коммуникации для специальности "Туризм"

Рабочая программа учебной дисциплины разработана на основе Федерального государственного образовательного стандарта СПО по специальности 43.02.10 Туризм.Учебная дисциплина «Иностранный язык в сфере пр...

Адаптированная рабочая программа дисциплины «Иностранный язык в сфере профессиональной коммуникации» специальности 43.02.10 Туризм

Аннотация рабочей программыдисциплины «Иностранный язык в сфере профессиональной коммуникации»для специальности 43.02.10 ТуризмРабочая программа учебной дисциплины разработана на основе тр...

ФОС по английскому языку в сфере профессиональной коммуникации для 2 курса спец. Туризм

ФОС по английскому языку в сфере профессиональной коммуникации для 2 курса ...

Комплект контрольно-оценочных средств по учебной дисциплине Иностранный язык в сфере профессиональной коммуникации по специальности 43.02.10 «Туризм»

Данные контрольно - оценочные материалы по дисциплине  «Иностранный язык в сфере профессиональной коммуникации» (Английский) предназначены для студентов 2, 3 курсов программы подготов...