ПкъыгъуацIэм имэхьан,играмматическэ нэшанэхэр
учебно-методический материал (6 класс)

Грамматическое значение имени существительного и синтексическая роль в предложениии на родном (адыгейском ) языке.

Скачать:

Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Шъуимафэш1ух, тихьэк1э лъап1эхэр, к1элэеджак1охэр! Непэ шэк1огъум ит1ок1. Бэрэскэшху . Сигуап непэ мы ч1ып1эм тыщызэ1ук1энэу зэрэхъугъэр . Сышъущэгугъы дэгъу дэдэу 1оф тш1энэу, сицыхьэ инэу шъутелъ 1эпы1эгъу шъукъызэрэсфэхъущтымк1э

Слайд 2

Тхылъ , къушъхьэфачъ , остыгъэ , п1уаблэ, к1алэ, мэзчэт , сурэтыш1,хьак1эщ, мэлы , инженер. Сыда мы гущы1эхэм къагъэлъагъорэр ?

Слайд 3

Пкъыгъуац1эм имэхьан , играмматикэ нэшанэхэр Я 6-рэ классым ишъхьэихыгъэ сыхьат К1элэегъаджэр – Хьалил Светлан Муратэ ыпхъу

Слайд 4

Пкъыгъуац1эр, ар зыфэдэр , иупч1эхэр , зэрэщхэрэр , зэрэзэхъок1хэрэр, гущы1эухыгъэм пшъэрылъэу щагъэцак1эрэр Мурадыр :

Слайд 5

К1элэегъаджэм, хьарыфхэр , тхылъылъ , сатыуш1эр, т икъуаджэхэр , типшъашъэхэм , 1анэу, мэлахъом . Упч1эу зиджэуапхэм елъытыгъэу пкъыгъуац1эхэр куп- купэу къэжъугощых :

Слайд 6

1. Ынэ курбы псыбэ решъу . 2. Тэкъэжъые гъонибл 3. Т1ур къаплъэ , т1ур къэда1о, т1умэ апхъуатэ , т1умэ рахьыжьи ежьэжьыгъэх . 4. 1э зимы1э пчъэ1ух. Хырыхыхьэхэр къаш1э:

Слайд 7

Гущы1алъэхэр, мазэ , уцы , бзэ , чъыгхэм , осы, чэтхэр , пк1ашъэхэр, къэлэм , къушъхьэхэм Сыд фэдэ пкъыгъуац1эха мыхэр ?

Слайд 8

Ц1. п х эт ? сыд ? хэтыр ? с ыдыр ? Эрг. п. хэт ? с ыд ? х этым ? с ыдым ? Лэжь п. хэтк1э? сыдк1э? хэтымк1э? сыдымк1э? Гъ . п. хэтэу ? с ыдэу ? х этэу ? с ыдэу ? Пкъыгъуац1эр падежхэмк1и пчъагъэхэмк1и зэхъок1ы :

Слайд 9

зы пчъ . б э пчъ . Ц1. п осэпсыр осэпсхэр Эрг. п осэпсым осэпсхэм Л. п. осэпсымк1э осэпсхэмк1э Гъ . п осэпсэу осэпсхэу Пкъыгъуац1эу ОСЭПСЫР падежхэмк1э зэтэхъок1ы

Слайд 10

Осы, Псэкъупс , ч1ыгу, Адыгэкъал , Кавказ, Азмэт , псыхъо , 1анэ, Мыекъуапэ , Урал, къэлэм , хьак1эщ, шахъо . Пкъыгъуац1эхэр куп- купэу тэгощых :

Слайд 11

Гущы1э дахэм блэр гъуанэм къырещы . Тхьамык1эр махъшэм тесми , хьэр ецакъэ . Бзэр - ны . Унэм зыщыгъаси , хасэм к1о. Пкъыгъуац1эм синтаксис пшъэрылъэу ыгъэцак1эхэрэр:

Слайд 12

Пхъанэхэр къэушъэх : п къ ы гъу а ц1

Слайд 13

Пкъыгъуац1эр – бзэм щыщ гущы1эу, пкъыгъор къэзыгъэлъагъоу , упч1эхэу хэт ? с ыд ? зыфагъэуцурэр ары. Пкъыгъуац1эхэр падежхэмк1и пчъагъэхэмк1и зэхъок1ых. Гущы1эухыгъэм член шъхьа1эхэуи член гуадзэхэуи къыхэфэн алъэк1ы. Зэфэхьысыжь :

Слайд 14

1. Къызгуры1уагъ… 2. Згъэунэфын слъэк1ыщт… 3. Непэ к1эу сш1агъэ… Гущы1эухыгъэхэр къэшъуухыжьых :

Слайд 15

§ 22, 1оф 97 Унэмк1э гъэцэк1эн:

Слайд 16

Тхьашъуегъэпсэу . Инэу сышъуфэраз непэ 1эпы1эгъу шъузэрэсфэхъугъэмк1э. Урокыр тыухыгъэ . Хъярк1э



Предварительный просмотр:

1 (школьный) этап

республиканской  олимпиады школьников

по адыгейскому языку – 2020 г.

                                       Я 5-рэ класс

  1. Гущы1эм сыд фэдэ 1ахьха и1эхэр?________________________________

____________________________________________________________

  1. Гущы1эхэр зэрэзэхэтымк1э къызэхэф:

Пцэжъый, сурэтыш1, тикъазхэм, къибыбагъ, фыжьыбз.

  1. Сыда гущы1эухыгъ зыфа1орэр?_______________________________

_______________________________________________________________

  4.Сыда гущы1эухыгъэм ичлен шъхьа1эхэр?__________________________

  5.Сыда гущы1эухыгъэм ичлен гуадзэхэр?____________________________

          _____________________________________________________________

 6.Мы гущы1эхэр зэхэгъэуцох, гущы1эухыгъэ гъэпсы, членхэмк1э къызэхэф:

Пк1ашъэ , къытефэх, гъожьхэр, ч1ым, шъабэу.

_____________________________________________________________

7.Бзэ гущы1эхэр гъэунэф:

Мазэ, есы, осы, 1удан, къе1утэ, плъыжьы, еджэ, маплъэ, шъуамбгъо, стыры, ет1ысхьэ, егъажъэ, п1уаблэ, сэ, ц1ык1у, хьаджыгъэ.

8.Гущы1эзэгъусэр къызэхэф:

               Шым щыгуш1ук1ын                          л1ыжъым игущы1

1 (школьный) этап

республиканской  олимпиады школьников

по адыгейскому языку – 2020 г.

                                            Я 6-рэ класс

     1.Сыда  фонетик зыфа1орэр?_____________________________________

     

         2.Макъэхэр сыдэущтэу гощхэра?___________________________________

        3.Синтаксисым сыда зэригъаш1эрэр?____________________________

        4.Адыгабзэм падеж тхьапша и1эр, ац1э къе1у:________________________

         ______________________________________________________________

       

       5.Сыда гущы1эухыгъэм ичлен шъхьа1 зыфа1орэр?  Ац1э къе1у:  

          ______________________________________________________________

       

       6.Сыд фэдэ гущы1эухыгъа  мыр?   Синтаксическэу  къызэхэф:

                         

           Тыгъэр къохьагъ ау ошъуапщэмэ ар агъэбылъыгъэп. ___________________

           ____________________________________________________________________

         

      7. Сыда ФЭГЪЭЗАГЪЭР? Фэгъэзагъэ хэтэу гущы1эухыгъэхэр къызэхэгъэуцу:

            а)___________________________________________________

            б)____________________________________________________

            в)_____________________________________________________

        8. Мы фразеологизмэхэм ямэхьанэхэр къапытхэх:

               1энтэгъум ецэкъэжьын–

                Гугъу ел1ын –

                Ныджым къытенэн –

                Шъхьэр еубатэ

    Гур фэузын –

               

              9. Сочинение ц1ык1у къэтх мы темэмк1э: «Синэнэжъ дэжь

                                                            1 (школьный) этап

республиканской  олимпиады школьников

по адыгейскому языку – 2020 г.

7 (нац.) класс

Тестхэр

    1.Мыубгъугъэ гущы1эухыгъэхэр гущы1эухыгъэ убгъугъэ ш1ых:

а) Уашъор къэуш1унк1ы.

……………………………………………………………………………………………

б) Мафэр фабэ.

……………………………………………………………………………………………

в) Жьыбгъэр къепщэ.

……………………………………………………………………………………………

г) Ос къесыгъ.

……………………………………………………………………………………………

    2.Зы бзэ гущы1эхэмэ ащыщхэу зэпыщыт лексическэ мэхьанэ зи1э гущы1эхэм сыда ара1орэр?

........................................................................................................................................................

    3.Гущы1э зэхэлъхэм къак1эгъэтхъ:

Къэбаскъ, унашъхьэ, ку, псыцу, гъогу, мэзчэт, джэнчы, къуаджэ, ошъуапщэ.

   4.Лъэпсахэу плъышъуац1эмэ къапыхьан алъэк1ыщтхэр къапытхэх.

Лъэпсахэхэр: -бз, -щэ, -шъу, -к1ай

а) ш1унк1ы – ……………………………………………………………………………………...

б) фыжьы –………………………………………………………………………………………...

в) къабзэ –………………………………………………………………………………………….

г) пщэр -……………………………………………………………………………………………

5.  Пчъэгъац1эхэр  купэу зыхахьэхэрэр къапытх :

Зы, т1ок1ит1у, шъэ, яхэнэрэ, пш1ык1уз,  шъибл, апэрэ, япш1энэрэ, бгъу, шъэрэ зырэ, щэк1рэ ирэ, минрэ шъибгъурэ т1ок1ищрэ хырэ.

6. Бзэ гущы1эу зыщыщхэр гъэунэф:

  Мак1о,  бгъузэ, тэ, дахэ, урам, т1ок1ы,  сыхьат, ежь,  шъэныкъо, къе1уатэ, л1ыжъы,  лъхъанчэ, ебыбэ, усэ, гупшыс,  гъэрет, шэплъы,  1анэ ,

7.Изложение с элементами сочинения.

Написать изложение, дописать не менее 4-5 предложений по смыслу данного текста.

Гут1э С.

Лэжьак1омрэ армэумрэ

Лэжьак1омрэ армэумрэ зэгъунэгъухэу зы чылэ дэсыгъэх. Лэжьак1ор гъэреным губгъом къимык1эу лажьэщтыгъэ: ч1ыгур ыжъощтыгъэ, пхъэщтыгъэ, лэжьыгъэр ыхыжьыщтыгъэ, ы1ожьыщтыгъэ. Армэум к1ашъом дэплъыезэ гъэр 1эк1эк1ыщтыгъэ.

Аузэ гъатхэр к1уагъэ, гъэмафэр к1уагъэ, бжыхьэр къэси лэжьак1ом лэжьыгъэр ыугъоижьыгъ…

 

                                                      1 (школьный) этап

республиканской  олимпиады школьников

по адыгейскому языку – 2020 г.

8 (нац.) класс

Тестхэр

 

  1.Мэхьэнэ занк1э зи1э гущы1эхэм (ак1эгъэтхъыгъ) ехьщыр мэхьанэ я1эу къэтхых:

а) Дышъэ 1элъын – ……………………………………..……………………………………...…

б) Металл псынк1 - ………………………………………………………………...……………..

в) Мыжъо онтэгъу – ………………………………………………………………………………

г) Щэжъые чан – ………………………………………………………………………………….

  2.   Сыда гущы1эхэу зы лексическэ мэхьанэ къарык1эу, ау а зы мэхьанэр зэфэшъхьаф къэ1уак1эк1э къэзгъэлъагъохэрэм ара1орэр?

……………………………………………………………………………………

  3.Адыгабзэм ипадежхэм ац1эхэр къэтх, къэтыгъэ гущы1эхэр падежхэмк1э ык1и пчъагъэхэмк1э къызэхъок1ых:

Къолэжъхэр, сшыпхъу

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

   4.Пкъыгъоц1э т1урыт1оу зэгъусэу къэтыгъэхэм ащыщэу зэпымытэу птхыщтхэр къахэгъэщ (ак1эгъэтхъ):

а) псы, нэпкъ                                                              д) ощхы, псы

б) шъхьэ, мажь                                                           е) пчъэ, къопс

в) шыблэ, макъэ                                                         ж) мэзы, 1ушъо

г) мэзы, атакъэ                                                            з) чэщы, бзыу

 5.Синоним куп пэпчъ щымыщ гущы1эхэр къэгъэнаф (к1эгъэтхъ):

а) чэфынчъэ                б) джадэ                   в) гупсэф               г) 1азэ

1эп1эжъажъ                мы1о-мыш1             к1эрак1э                1эпэ1ас

шъхьахынэ                  мыт1ыр                    рэхьат                     тхъагъо

зыгъэзэгъуай               шъонт1эу                 самбыр                   къулай

  6.Глаголищ мыдэныгъэ шъуашэм итэу гъэфедэхэзэ гущы1эухыгъищ зэхэгъэуцу:

а)…………………………………………………………………………………………

б)…………………………………………………………………………………………

в)…………………………………………………………………………………………

1.Изложение с элементами сочинения.

Написать изложение, дописать не менее 4-5 предложений по смыслу данного текста.

                                                    Хьаудэкъо Ш.

Ц1ыфым илъэуж

Ц1ыф пэпчъ лъэуж шъхьаф щы1эныгъэм къыхенэ. Мэзым къыхэк1эрэ чъыгхэм сэ ц1ыфхэр афэсэгъадэх. Ахэм ахэплъэгъощтых зылъапсэхэр мыпытэхэу, чъыгыпкъыхэри мызанк1эхэу, якъутамэхэми к1уач1э ахэмылъым фэдэу, защыхьэу, ерагьэу къэк1ыхэу.

Зилъапсэхэр пытэхэу, чъыгыпкъыхэри занк1эхэу, ищыгъэхэу, к1уач1э ахэлъэу, якъутамэхэми чъыгыпкъыхэм адырагъаштэу, тыгьэм инэбзый фабэхэм зафакъудыизэ, дахэу къэк1ыхэрэри мэзым хэбгъотэщтых. Япк1ышъхьэ-мышъхьэхэри 1эш1ухэу, гохьыхэу, зышхыхэрэми рэзэныгъэ хагьуатэу щытых ахэр…                                                                                                                                                     

                                                  1 (школьный) этап

республиканской  олимпиады школьников

по адыгейскому языку – 2020 г.

9 (нац.) класс

Тестхэр

   1.Ц1эпапк1эу къэтыгъэхэр зыщыщ купым хатхэх

            Зи, зыгорэ, хэти, зыпари, горэ, сыди, зыгори, зыми:

а) Мыгъэнэфэгъэ ц1эпапк1эхэр: …………………………………………………………………

б) Мыдэныгъэ ц1эпапк1эхэр: ……………………………………………………………………

  2.Сыда мы гущы1эхэм ара1орэр?

Зы бзэ гущы1эмэ ащыщхэу, якъэ1уак1эк1и ятхык1эк1и зэтефэхэу, ау ялексическэ мэхьанэк1э зык1и зэфэмыдэ гущы1эхэр

……………………………………………………………………………………………………..

  3. Пчъэгъац1эхэу       шъэныкъорэ бгъурэ,      яхэнэрэ   падежхэмк1э зэгъэок1ых

…...………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. Пкъыгъоц1э т1урыт1оу зэгъусэу къэтыгъэхэм ащыщэу зэпытэу птхыщтхэр къахэгъэщ (къак1эгъэтхъ):

а) мэзы, чэты                                           д) ц1ыфы, лъэпкъ                                                    

б) чъыгы, тхьапэ                                     е) пчэны, бжъэ

в) хы, 1ушъо                                            ж) къуашъо, бэщ

г) къуае, псы                                            з) былым, 1ус

  5. Синоним куп пэпчъ щымыщ гущы1эхэр къэгъэнаф:

а) шъэджашъэ          б) къыжэдэк1ын        в) зы1умылъхьажь          г) акъылынчъ

л1ыхъужъ                 къыжэхэхьан             1эхъу-лъэхъу                   шъхьаубат

псэемыблэжь            къы1он                       го1уджэ                           шъхьанэк1

л1ыблан                    къы1ухъык1ын          1ае                                    делэ

  6. Глаголищ ш1оигъо наклонением итэу гъэфедэхэзэ гущы1эухыгъищ къызэхэгъэуцу:

а)……………………………………………………………………………………………………

б)……………………………………………………………………………………………………

в) …………..……………………………………………………………………………………

        

7. Зэзэхэт гузщы1эухыгъэр къыхэгъэщ, зыфэдэр гъэунэф:

1.Матэк1э къужъ1эрысэхэмрэ мы1эрысэхэмрэ къыдихынышъ, къыплъэхигъэуцощтыгъэ.    2.Арэу зэрэщытыр арыми, е орэды1о ц1эры1оу зэрэщытыр арыми къызыхэк1ыщтыгъэр, Лахъу исад чэщ тео къоджэ к1алэмэ раш1ыл1эщтыгъэп. 3.Мафэми пчыхьэми к1элэ куп урамым рык1оу зилъэгъурэм, Лахъу ахэмэ къяджэщтыгъэ: «О, к1алэх! Зэ моу шъукъак1у! Мыдэ мы чъыгмэ шъуач1ахьи, къапызыгъэр къэшъуугъой, шъумышъхьахырэмэ, шъуадэк1уай, къэжъугъэсысых».  …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

1.Изложение с элементами сочинения.

Написать изложение, дописать не менее 4-5 предложений по смыслу данного текста.

Чехов   А.

Гъатхэм.

Ч1ыгум джыри осыр тек1ыгъэп, ау гъатхэр гум къехьэ. Зэгорэм уз онтэгъум шъукъык1эзыжьыгъэу къыхэк1ыгъагъэмэ, ар зэрэгуахьым шъущыгъуаз. Джащыгъум угу рэхьат мэхъу ык1и зыфэш1ыр умыш1эу ощхыпц1ы. Зэрэхъурэмк1э, джащ фэдэ лъэхъанын фае природэми ыщэчырэр.

Ч1ыгур чъы1э, псынжъымрэ осымрэ зэхэтэу лъакъохэм зэрафэ, ау тыдэк1и зэк1эри чэф, гохьы, дахэ. Жьыр упхырыплъэу, джарэу къабзэ, унашъхьэм удэк1уаемэ зы лъэныкъом щегъэжьагъэу адрэ гъунэм нэс зэк1э дунаир плъэгъуным фэдэу къыпш1ош1ы…

                                                1 (школьный) этап

республиканской  олимпиады школьников

по адыгейскому языку – 2020 г.

10 (нац.) класс

Тестхэр

 1.Зитхык1э тэрэзхэр къахэгъуат (къак1эгъэтхъ):

а) ку зэк1эт                                               д) ку – зэк1эт

б) цокъэ зэк1ад                                        е) цокъэзэк1ад

в) джэнэпхъэ зэтелъ                                ж) джэнэпхъэзэтелъ

г) унэ зэтет                                               з) унэ – зэтет

2. Къэтыгъэ гущы1эхэм суффикс зыхэмытхэр къахэгъэщ (къак1эгъэтхъ):

а) мэсэмэркъэу                                       д) къы1ухьамэ

б) маплъэ                                                е) пк1ыхьап1эк1э

в) ш1опхык1ыгъ                                    ж) зигъэчэрэгъуи

г) еджэ                                                     з) ахэмыхьанэу

3.Зэзэхэт гущы1эухыгъит1у къызэхэгъэуцу:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. а) Бзэш1эныгъэм иедзыгъоу МОРФОЛОГИЕ зыфа1орэр къэтх:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

      б) Бзэш1эныгъэм иедзыгъоу ГУЩЫ1ЭГЪЭПСЫН зэра1орэр къэтх:

………………………………………………………………………………………………………………

5 Кавказ бзэ быным ащыщэу адыгабзэр зыхахьэрэ къутамэр къэтх:

6.Изложение с элементами сочинения.

Написать изложение, дописать не менее 4-5 предложений по смыслу данного текста.

К1эрэщэ Т.

Мафэм пчыхьэм фигьэзагь. Жьы чъы1эр къилъыгь. Ощхыр къещхэу ыублагь. Ащ ыуж ос 1улъхьэхэр мыт1ырхэу къыхидзы фежьагъ. Бэрэ пэмытэу ощхыр оск1э ыхъожьыгъ. Жьыбгьэри, иш1эн ыухыгъэ фэдэу, осым дэуцужьыгь. Уашъом ынапш1эхэр лъэшэу къызэхиушъуашъуи къегьолъэхыгьэу, осыр 1улъхьэ джадэу къыгьэт1ылъы фежьагъ. Унашъхьи къакъырышъхьи псынк1эу осым зэлъибгъагьэ, чъыг шъхьапэмэ къолэжъэу атесыгъэхэри адак1оу, шъэгъэ фыжьыбзэм фэдэу, осыр къытырилъхъагъ. Пчыхьэ нэс чэтэу т1ысыжьыщтхэр хэмык1ыжьышъухэу, къэкъэ мэкъэшхор агъэ1оу, чэтэщым быбыжьхэу, мыбыбыжьышъухэри шэщ къогьумэ ащыкъот1ысхьэхэу, ос шъабэр куоу къыгьэт1ылъыгь. Ау уашъор ынап1э ик1ыгьэу, мыуцужьыхэу, мафэм чэщыр пыдзагьэу, осыр къыригьэт1ылъэхыщтыгьэ …………………………………………………………………………………………

                                                          1 (школьный) этап

республиканской  олимпиады школьников

по адыгейскому языку – 2020 г.

11 (нац.) класс

Тестхэр

  1. Гущы1э т1урыт1оу къэтыгъэхэм ащыщэу зитхык1э тэрэзхэр къэгъэнаф (къак1эгъэтхъ):

а) к1элэ-гъуал                                  д) 1эшэ-шъуаш

б) 1эпкъ-лъэпкъ                               е) чэт-жъот

в) к1элэ гъуал                                  ж) 1эшэ шъуаш

г) 1эпкъ лъэпкъ                                з) чэт жъот

  1. Жъы хъугъэ гущы1эхэр къэзгъэлъэгъорэ терминыр къахэгъэщ (к1эгъэтхъ):

а) диалектизмэхэр

б) архаизмэхэр

в) неологизмэхэр

г) фразеологизмэхэр

  1. Лъы1эсрэ ык1и лъымы1эсрэ глаголхэр къэжъугъэнаф:

Зэрэшъуш1ыщтыр: Комбайнэм коцыр ехы (лъы1.)

а) Врачыр сымаджэм е1азэ (……………….).

б) К1алэхэм чъыгхэр агъэт1ысых (…………….).

в) Пхъаш1эр мэпхъаш1э (……………….).

г) К1элэегъаджэм урокыр къе1уатэ (………………).

4.            Т1озэхэт гущы1эухыгъит1у къызэхэгъэуцу:

а)………………………………………………………………………………………………….

б)………………………………………………………………………………………………….

  1. Бзэш1эныгъэм иедзыгъоу СИНТАКСИС зыфа1орэр къэтх

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

6.Сыда стилистикэр? Адыгабзэм истильхэр къэтх.

7.ПУНКТУАЦИЕ зыфа1орэр къэтх ……………………………………………………..

8.Изложение с элементами сочинения.

Написать изложение, дописать не менее 4-5 предложений по смыслу данного текста.

                                                                                                                                    Чэмышъо Гъ.                            УИНЫДЭЛЪФЫБЗЭ УМЫШ1ЭНЫР ЕМЫК1У

Удэхын, уукъон умылъэк1ынэу зы хэбзэ пытэ бзэш1эныгъэм хэлъ - ц1ыфым ищы1эныгъэк1э ш1уагьэ зыхэмылъ бзэр зэригъаш1эрэп.

Урысыем щыпсэурэ ц1ыф, фаемэ орэурыс, фаемэ орэадыг е нэмык1 лъэпкъ щэрэщ, урысыбзэр зэзгьэш1эщта зэсымыгьэш1эщта ы1оу егупшысэжьырэп, Иорданием е фэшъхьаф араб хэгьэгу щыпсэурэм арапыбзэк1э а упч1эр зэрэзэримытыжьырэм фэд. Ащ фэдэ ч1ып1э итых къэралыгьобзэ пстэури, лъэпкъышхохэу зыдэпсэурэ лъэпкъ мак1эмэ къябэк1ырэмэ абзэхэри. Мыхэмэ язэгьэш1эн хэхыгъах, къэралыгьом и Конституциерэ фэшъхьаф хэбзэ унашъохэмрэк1э гьэпытэжьыгьэ.

Я1оф шъхьафы къямэк1эк1ырэ ц1ыф лъэпкъмэ яныдэлъфыбзэхэм. Ахэр зэмыгьаш1эхэми, зэрар пымылъ фэдэу къэлъагъо.

Ят1онэрэ купым щыщ адыгабзэр, ар къямэк1эк1ырэ лъэпкъыбз - Темыр
Кавказымк1и, диаспорэмк1и. Щы1эныгьэмк1э ар пш1эми хъунэу, умыш1эми иягъэ
къэмык1он фэдэу къыпщэхъу.        

Апэрэ еплъыгьомк1э ары зэрэщытыр, ау 1офыр зытетыр фэшъхьаф…

Адыгабзэмк1э республикэ олимпиад – 2020- рэ илъ., апэрэ этап

Жюрим пае рекомендациехэр

(я 5, 6 классхэр)

  • Сочинениемк1э - анахь бэу балли 10 фэбгъэуцущтыр.

Тестхэмк1э (зэк1э классхэр) – гъэцэк1эн пэпчъ балли 2, зэк1эмк1и анахь бэу балл 16 фэбгъэуцущтыр.

Адыгабзэмк1э зэк1э 1офш1энхэр зыгъэцэк1эгъэ к1элэеджак1ом анахь бэу балл  26 къыхьын ылъэк1ыщтыр.

                                    (я 7, 8, 9, 10, 11-рэ классхэр)

  • Изложениехэмк1э - анахь бэу балли 10 фэбгъэуцущтыр.

  • Тестхэмк1э (зэк1э классхэр) – гъэцэк1эн пэпчъ балли 2, зэк1эмк1и анахь бэу балл 14 фэбгъэуцущтыр.

  • Зэк1эмк1и анахь бэу балл 14 фэбгъэуцущтыр.

Адыгабзэмк1э зэк1э 1офш1энхэр зыгъэцэк1эгъэ к1элэеджак1ом анахь бэу балл  24  къыхьын ылъэк1ыщтыр.

  • Тестхэр зытет тхьапэр к1элэеджак1о пэпчъ ы1ыгъэу 1оф щиш1эн фае
  • Изложениер тхьэпэ шъхьаф тыратхэ

  • Уахътэу 1офш1эным тырагъэк1одэщтыр (тхэн -1офш1энри, тестхэри)  - сыхь.2,5-м (такъ. 150)  ш1омык1эу.

Адыгабзэмк1э республиканскэ олимпиадэм иапэрэ этап-2020-рэ илъэс

                                              Я 5-рэ класс

                                               Джэуапхэр

1.К1эухыр, гущы1эпкъыр, лъапсэр, лъэпсахэр, лъэпсапэр.

2.Пцэжъый , сурэтыш1, тикъазхэм, къибыбагъ, фыжьыбз

3. Зы гущы1эми е нахьыбэми мэхьэнэ ухыгъэ зи1эм гущы1эухыгъ ра1о.

 4.Гущы1эухыгъэм подлежащэмрэ сказуемэирэ ичлен шъхьа1эх. Гущы1эухыгъэм играмматическэ лъапсэ мыхэм агъэпсы.

5. Дополнениер, обстоятельствэр, къэзгъэнафэр- гущы1эухыгъэм ичлен гуадзэх.

6. Пк1эшъэ гъожьхэр ч1ым шъабэу къытефэх.

 7.  Мазэ, есы, осы, 1удан, къе1утэ, плъыжьы, еджэ, маплъэ, шъуамбгъо, стыры, ет1ысхьэ,егъажъэ, п1уаблэ, сэ, ц1ык1у,хьаджыгъэ.

8.  Шым щыгуш1ук1ын                        л1ыжъым игущы1

Адыгабзэмк1э республиканскэ олимпиадэм иапэрэ этап-2020-рэ илъэс

                                              Я 6-рэ класс

                                               Джэуапхэр

1.Бзэм хэт макъэхэр зэзыгъаш1эрэм фонетик ра1о.

 2.Макъэхэр т1оу мэгощых: мэкъэзещэхэмрэ мэкъэзэращэхэмрэ.

  1. Синтаксисым гущы1эзэгъусэмрэ гущы1эухгъэмрэ зэрегъаш1э.

5.Адыгабзэм падежипл1 и1. Ц1эе1о, эргатив, лэжь, гъэунэф

6.Гущы1эухыгъэм подлежащэмрэ сказуемэирэ ичлен шъхьа1эх. Гущы1эухыгъэм играмматическэ лъапсэ мыхэм агъэпсы.

7.Зэхэлъ, къэз1отэрэ, 1ахьит1у хэт, зэпхэу ау зэрепхых. Апэрэр :Тыгъэр къохьагъ. Тыгъэр – подл., пкъ. къэ1уагъ, къохьагъ- сказуем , гл. къэ1уагъ, мыубгъугъ. Ят1оэрэр: Ошъуапщэмэ ар агъэбылъыгъэп. Ошъуапщэмэ- подл, пкъ. къэ1уагъ, агъэбылъыгъэп- сказуем- гл. къэ1уагъ,  убгъугъ, ар-доп. ц1эпапк1эк1э къэ1уагъ.

8. Зыгорэм зыфагъазэу къа1орэ, ц1ыфэу е пкъыгъоу гущы1эр зыфэгъэзагъэр къызэрык1рэр ары.

Ф,________.

 ___,Ф,_______.

___________,Ф.

9.  К1эгъожьын

     Гумэк1ын

     Зи имы1эу къэнэн

     Бзаджэ

     Гумэк1ын

 

                                                     Джэуапхэр (Тестхэр)

Я 7-рэ класс

1. а) Уашъор псынк1эу къэуш1унк1ы.

б) Непэрэ мафэр фабэ.

в) Къыблэ жьыбгъэр лъэшэу къепщэ.

г) Сыхьатым къык1оц1 ос куу къесыгъ.

2. Антонимхэр

3. Унашъхьэ, псыцу, мэзчэт, ошъуапщэ.

4.а) ш1унк1ы – ш1унк1ыбз, ш1унк1ыщэ

б) фыжьы –фыжьыбзэ, фыжьышъу, фыжьык1ай

в) къабзэ –къэбзащэ, къэбзэк1ай

г) пщэр –пщэрыщэ, пщэрык1ай

  1.   Къэзыпчъырэ пчъ.:

-къызэрык1охэр:Зы, шъэ, бгъу,

-зэхэлъхэр:т1ок1ит1у, пш1ык1уз, пш1ык1уз, шъибл, яхэнэрэ, апэрэ, япш1энэрэ,  --зэхэтхэр:, шъэрэ зырэ, щэк1рэ ирэ, минрэ шъибгъурэ т1ок1ищрэ хырэ.

Зэк1элъык1ок1э пчъ.: яхэнэрэ, апэрэ, япш1энэрэ,

6.Пкъыгъуац1эхэр: урам, сыхьат, л1ыжъы, усэ,  гупшыс, , гъэрет, 1анэ ;

   Плъышъуац1эхэр: бгъузэ, дахэ, лъхъанчэ, шэплъы;

   Глаголхэр: Мак1о, къе1уатэ,  ебыбэ;

   Ц1эпапк1эхэр:  тэ, ежь;

   Пчъэгъац1эхэр:  т1ок1ы, шъэныкъо.

          Адыгабзэмк1э республикэ олимпиад – 2020-рэ илъ., апэрэ этап

Джэуапхэр (Тестхэр)

Я 8-рэ класс

1. а) Дышъэ 1элъын – к1элэ дышъ

б) Металл псынк1 – шэн псынк1

в) Мыжъо онтэгъу – сымэджэ онтэгъу

г) Щэжъые чан – пшъэшъэ чан

2. синонимхэр

3. Ц1эе1о п. - къолэжъхэр, сшыпхъу

   Эргатив п. – къолэжъхэм,…сшыпхъу

   Лэжь п. – къолэжъхэмк1э,…сшыпхъук1э

   Гъэунэф п. – къолэжъхэу,…сшыпхъоу

4.а) псы нэпкъ                                                              

в) шыблэ макъэ

е) пчъэ къопс

ж) мэз 1ушъо

5.а) чэфынчъэ                

б) мы1о-мыш1                              

в) к1эрак1э            

г) тхъагъо

                                                 

6.. Гущ. пае:

уемыдж

утемыт1ысхь

(гущы1эухыгъэхэм ахэтхэу)

Адыгабзэмк1э республикэ олимпиад – 2020-рэ илъ., апэрэ этап

Джэуапхэр (Тестхэр)

Я 9-рэ класс

1.

а) Мыгъэнэфэгъэ ц1эпапк1эхэр: зыгорэ, горэ

б) Мыдэныгъэ ц1эпапк1эхэр: зи, хэти, зыпари, сыди, зыгори, зыми

2. омонимхэр

3. Ц1эе1о п. – шъэныкъорэ бгъурэр, яхэнэрэр

   Эргатив п. – шъэныкъорэ бгъурэм, яхэнэрэм

   Лэжь п. – шъэныкъорэ бгъурэмк1э, яхэнэрэмк1э

   Гъэунэф п. – шъэныкъорэ бгъурэу, яхэнэрэу

4.

а) мэзчэт

г) къоепс                                            

е) пчэныбжъэ    

ж) къошъобэщ

5.

а) шъэджашъэ          

б) къыжэхэхьан        

в) 1эхъу-лъэхъу        

г) шъхьаубат

                                                 

6.

а) къещхыгъот (е къещхыгъагъот)

б) ук1уагъот

в) къэсыгъот

(гущы1эухыгъэхэм ахэтхэу)

7. 1

Адыгабзэмк1э республикэ олимпиад – 20120-рэ илъ., апэрэ этап

Джэуапхэр (Тестхэр)

Я 10-рэ класс

1.

а) ку зэк1эт                                              

б) цокъэ зэк1ад                                        

в) джэнэпхъэ зэтелъ                                

г) унэ зэтет                            

2.

а) мэсэмэркъэу                                      

б) маплъэ                                                

г) еджэ                                                    

е) пк1ыхьап1эк1э

3. Член шъхьа1ит1ум яз зыхэт гущы1эухыгъэм зэзэхэт гущы1эухыгъ ара1о.

Гущ. пае: Пасэу къэуш1унк1ы

4.

а) Бзэш1эныгъэм иедзыгъоу бзэ гущы1эхэр, ащ яшъуашэхэр ык1и грамматическэ мэхьанэу я1эхэр зэзгъаш1эрэм морфологие ра1о.

б) Бзэш1эныгъэм иедзыгъоу, гущы1эр зэрэзэхэтыр ык1и гущы1эр гъэпсыгъэ зэрэхъурэ ш1ык1эхэр зэзгъаш1эрэм гущы1эгъэпсын ра1о.

  1. Абхъаз- адыгэбзэ къутам

Адыгабзэмк1э республикэ олимпиад – 2020-рэ илъ., апэрэ этап

Джэуапхэр (Тестхэр)

Я 11-рэ класс

1.

а) к1элэ-гъуал                                  

б) 1эпкъ-лъэпкъ

д) 1эшэ-шъуаш

е) чэт-жъот                            

2.

б) архаизмэхэр

3.

а) Врачыр сымаджэм е1азэ (лъым.).

б) К1алэхэм чъыгхэр агъэт1ысых (лъы1.).

в) Пхъаш1эр мэпхъаш1э (лъым.).

г) К1элэегъаджэм урокыр къе1уатэ (лъы1.).

4.Т1озэхэт гущы1эухыгъэхэр – сказуемэрэ подлежащэрэ член шъхьа1эхэу зыхэт гущы1эухыгъэхэр ары.         

Адыгэхэм абзэ агъэлъап1э.

5. Бзэш1эныгъэм иедзыгъоу гущы1эзэгъусэмрэ гущы1эухыгъэмрэ ягъэпсык1э ык1и ямэхьанэ зэзгъаш1эрэм синтаксис ра1о.

6.  Жабзэм истильхэр зэзыгъаш1эрэ ш1эныгъэм стилистик  ра1о.

 Стильхэр:

-официальнэ- 1офыгъо;

-публицист;

-художественнэ;

-научнэ;

-жэры1о;



Предварительный просмотр:

                                                                                  Халиль С.М – учитель      

адыгейского языка и литературы

МБОУ «сош№3 им. Ю.И.Тлюстена»

г. Адыгейска

                                          Язык- душа народа

 Добрый день. Желаю вам плодотворной работы, содержательных дискуссий и всего самого наилучшего!

          1                                              

      Язык является самым сильным инструментом сохранения и развития нашего материального и духовного наследия. Каждый народ – это своя неповторимая культура, история, традиции,образ жизни и язык. Сберечь его очень важная задача каждого кто является его носителем. Родные языки уникальны в том отношении какой отпечаток они накладывают на человека с момента его рождения .

2       Почему же столько внимания уделяется родному языку? Потому что он составляет неповторимое выражение человеческого творчества во всем его многообразии. Ведь в нем отражается история, культура и философия народа. Изучение родного языка способствует сохранению основных ценностей народа .  С родного языка начинается всякое понимание, являясь основой  умственного развития и сокровищницей всех знаний. Адыгский ученый – лингвист  Дауд  Ашхамафов утверждал: «К1элэеджак1ом 1улъ анабзэр ежь изэхэш1ык1 ребгъэгъэхъунэу пкъэоу уубытын фае» («Нужно за основу взять язык матери, которым владеет ученик, чтобы научить его чему-то…») Следовательно, язык рассматривается как уникальное средство для обучения и воспитания подрастающего поколения. Как инструмент коммуникации восприятия и размышления язык описывает то, как мы видим мир, отражает связь между прошлым, настоящим и будущим.

  3     Любовь к родному языку родом из детства. Из того времени, когда мы с удовольствием слушали народные сказки бабушки и колыбельные песни матери. И эту любовь мы должны сохранить и приумножить в сердцах наших детей. Особая ответственность в  изучении и приумножении любви к родному языку , по- моему, лежит на учителе родного(адыгейского ) языка и родной (адыгейской)  литературы.

   Всякое познание начинается с интереса. В преподавании адыгейского языка особое значение преобретает развитие интереса у ребенка. Учителю следует подумать,  как сделать изучение предмета интересным и увлекательным.

   Л.Н Толстой советовал учителю: «Хочешь наукой воспитать ученика - люби свою науку и знай ее, и ученики полюбят науку, и ты воспитаешь их». Но в настоящее время мало любить и знать свой предмет, надо уметь применять разнообразные формы и методы обучения. Привитие любви к родному языку нужно начинать не в начальном, и не в среднем звене учебы в школе, а с момента рождения и в семье. В школе мы обязаны продолжить и развить эту любовь.

Понимая ту ответственность, которая ложится на учителя,  я стараюсь приумножить любовь обучащихся к родному слову через уроки адыгейского языка и адыгейской литературы, делая их интересными и привлекательными. Для достижения этой цели я пользуюсь в своей работе дидактическими играми, ребусами, кроссвордами в среднем звене.  Они создают атмосферу  совместной работы учителя и ученика, помогают развивать речь и внимание, повышают грамотность учащихся. Многие учащиеся раскрепощаются, раскрываются, это особенно те, которые скованы и не активны  на уроках, плохо усваивают учебный материал.  При составлении кроссвордов пользуюсь  не только изучаемым, но и пройденным материалом по языку и литературе, а иногда и историей адыгов. Такие уроки очень нравятся учащимся, они с удовольствием разгадывают ребусы и кроссводы.

4     В своей практике часто использую и народные пословицы.  Они «сами дыша жизнью, пробуждают к жизни и семена родного слова, всегда коренящиеся, хотя и бессознательно, в душе ребенка»  Во время изучения маленьких жанров устного творчества в 5 классе применяю различные формы и методы работы. Например, заранее, до изучения темы  класс делю на группы, каждая группа получает задание собрать пословицы, не из книг, а у соседских бабушек и дедушек. Учащимся интересна такая работа, после сбора я работаю с группами. Мы сортируем пословицы по темам, и к уроку  изучения темы, учащиеся отчитываются о прделанной работе, знакомят класс с собранным материалом. Понравившиеся пословицы записываем в тетради по литературе.  Еще один метод, которым я пользуюсь при изучении пословиц. В течение короткого времени учащиеся должны назвать пословицы о родине, о языке, труде … или же докончить начатую пословицу.

   Бланэр зыщалъфыгъэм ….                 ( ек1ужьы)

   Уихэгъэгу лъэшмэ…                            ( урэгушхо)

   Хымэ ч1ыналъэ …                               (лъыр щызагъэрэп)

5В старшем звене обучающиеся  на уроках по развитию речи выполняют  творческие работы на темы пословиц,  пишут рефераты, выполняют  проектные работы  о языке, ученых- лингвистах, поэтах и писателях Адыгеи. Участвуют  в конференциях. Так, в 2016 году на базе нашей школы проходила научно- практическая конференция «Язык-  история и памятник народа» , в которой приняли активное участие не только учителя, но и учащиеся нашей школы, они читали стихи адыгейских поэтов о языке, исполнили  адыгейские старинные и современные песни,инсценировали отрывки из произведении адыгейских писателей, показали национальные игры и танцы. Это мероприятие убедило еще раз, что язык имеет большую силу в единении, сближении, сплочении и объединении людей.

 6 -8          Любовь к родному(адыгейскому) языку-это не только процесс, который провожу на уроках. Во внеклассной работе я уделяю огромное внимание патриотическому воспитанию учащихся. Каждый год провожу  месячник, посвященный дню адыгейского языка, в котором принимают участие не только учащиеся 5-11, но   и начальных классов. Проводимые мероприятия направлены на привитие любви к адыгейскому языку и сохранению культурных и нравственных ценностей адыгского народа («Сыбзэ тыгъэу сэ къысфепсы» ,»Бзэр – лъэпкъым ынап». « Адыгабзэр сабыим 1уплъхьэфэ…»). На свои мероприятия мы приглашаем гостей, встречаемся с поэтами и писателями Адыгеи, старожилами микрорайона, ветеранами войны и труда. Учащиеся читают и показывают  инсценированные  отрывки из произведений, рассказывают истории  создания старинных адыгейских песен и исполняют их. Провожу конкурсы чтецов, читательские конференции по произведениям, адыгэ джэгу.  Эти мероприятия очень нравятся учащимся и с большим интересом принимают в них участие.  Стало доброй традицией проведение юбилейных мероприятий под названием «Хэмык1ок1эжьын лъагъу»  («Добрый след»), посвященных знаменитому адыгейскому писателю Юсуфу Ибрагимовичу Тлюстену, имя которого носит наша школа. Ежегодно, ко дню рождения писателя в школе провожу конкурсы стихотворении собственного сочинения, рисунков по произведениям писателя, в старшем звене учащиеся выполняют проектные работы.

10-11        Интересно прошли мероприятия по возрождению национальных традиции  адыгов  обряды  «К1апщ» (посвящается человеку. получившему увечье ) , «Хьак1эщ» («Гостиная») При подготовке к ним  учащиеся изучают каждую мелочь и вкладывают душу . Такие мероприятия помогают им лучше узнать обряды, историю своего народа  и почувствовать близость и любовь к нему, его традициям и обычаям.

12      Провожу также  музейные уроки в городском музее и школьном уголке  старинной национальной утвари. Также посещаем республиканский краеведческий музей, посетили выставку художника Юрия Сташа.

       Эти уроки помогают привить любовь к малой родине, желание знать и изучать ее историю, язык, обычаи, помогают привлечь учащихся к сбору материала.

       Учащиеся принимают участие и в различных конкурсах, псвященных родному языку. Это конкурсы сочинении, конкурсы стихотворении собственного сочинения на адыгейском языке, конкурсы чтецов по произведениям адыгейских поэтов, олимпиады по языку и литературе и занимают призовые места в городе и республике.

14-    17          Ученица Кушу Эмила  третий год является участницей студенческих конференции, проходящих ежегодно в АГУ в апреле по родному языку, культуре, литературе и  истории адыгов.

            Я  согласна с утверждением К Ушинского, что «Язык - есть один из могущественных воспитателей человека. Усваивая родной язык легко и без труда,  каждое поколение усваивает в то же время плоды мысли и чувства тысячи предшествовавших ему поколений… Язык, созданный народом, развивает в душе ребенка способность, которая создает в человеке слово и которая отличает человека от животного, развивает дух».  

        Таким образом, язык-  история и памятник народа, его душа и уникальное средство для воспитания подрастающего поколения.

       Хочу закончить свое выступление отрывком одного из любимых стихотворении. Автор Мугдин Тлехас  «Тыщы1эным пай» («Чтобы мы жили») на адыгейском языке:
                  Убгъэ шъабэ сабый 1упэр ыгъэфабэу,

Адыгэ бзылъфыгъэр хэчъыежь.

Уибыдзыщэ ч1ылъэм игъэтхапэу,

Дышъэм нахь лъап1эу къэрэнэжь.

Адыгабзэр сабыим1уплъхьэфэ,

 Лъэпкъым ыц1и ыц1эу къэнэжьын,

Хымэ ч1ыгум адыгэу щалъфыгъэм

Ич1ыналъи зэ ыгъотыжьын.

 

 Мэхъош Руслъан «Тхьамык1эп тыбзэ»

Тхьамык1эп тыбзэ,

1эрыфэгъу сыдк1и:

Урыпхъэшэщтми, рып1ощтми убзэ.

Гъэш1о гущы1эм урыбзэбзэщтми.

Къини хьэзаби ащ рып1отэщтми,

Уи1энэп ащк1э зи пэрыохъу…

Тхьамык1эп тыбзэ,

Тхьамык1эр тэры

Цахь фэзымыш1эу,

Хымабзэр зыштэу

Рымыгущы1эшъурэр ары!

Зытес къутамэр пызыупк1ыжьэу,

Зыщыщы лъэпкъыр зыщыгъупшэжьэу

Зызгъэк1одыжьрэр тэры.

 СПАСИБО ЗА ВНИМАНИЕ.        


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Причастие зыфа1орэр. Ащ имэхьан ык1и играмматическэ нэшанэхэр

К1элэеджак1охэр причастием нэ1уасэ фэш1ыгъэнхэр.  Глаголыр IэубытыпIэ  тшIызэ причастиер зыщыщыр             зэхэфыгъэныр. Причастиехэр гущы...