Оршамопель
план-конспект урока (6 класс) по теме

Ледяйкина Людмила Анатольевна

Урок эрзянского языка "Одежда и обувь" 3 класс

Скачать:


Предварительный просмотр:

Тема: Оршамопель ды карсемапель. ( Одежда и обувь) (3 класс)

Цели и задачи:

1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);

2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;

 3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;

4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.

1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;

2. Кемекстамс ютазь материалонть « Телень покшчитне» теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;

3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.

Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть

 

Уроконь молемась:

I Организационной моментэсь.

Ушодтано минь урок,

Ды минек весе анок,

Ручкась ды тетрадесь тесэ,

Кортатано эрзянь кельсэ!

II Исследовательской важодема.

(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).

  1. Кандовить ли неть валрисьметне  неень иень шкантень?

Роштовась-те телень покшчи

Од иесь-те телень покшчи

Пры лов.

Келень ёрокчинь кастома

Ловносынек текстэнть

1-це упражнениясь

IV. Од материалонть ванномась.

Кортнема (беседа)

- Ялгат, течи минь тынк марто карматано ванномо од тема «Оршамопель ды карсемапель». Ёвтадо, кодат оршамопельть ды карсемапельть содатадо.

Арсян, тынь весе явтадо покш мель оршамопелезэнк ды карсемапелезэнк. Вечктядо якамо  ды оршамо вадрясто ды мазыйстэ. Тейсынек 1-це упражнениянть тетрадьсэ

Оршамопельть_______________

Карсемапельть________________.

Од валонь ваннома (новая лексика)

Паля-платье

Панар-рубашка

Понкст-штаны

Кемть-сапоги

Котат-ботинки

Цюлкат-чулки

Келень разминка (речевая разминка)

Ёвтадо,кодат карсемапельть лангсонк.

 V. Оймсема ютко (Физкультминутка)

Вейке, кавто – кирьга, лавтов.

Колмо, ниле – судо, пиле.

Вете, кото – кедень кавто.

Сисем, кавксо – пильгень кавто.

Вейксэ, кемень – кавто сельмень

Верев кедтнень кепедьсынек,

Пек виевстэ цяпадьсынек.

Суртнэнь парсте сортовтсынек.

Ловносынек 3-це упражнениянть тетрадьсэ.

Сёрмадсынек.

Таня оршазь______________

Наташа оршазь____________

Саша оршазь______________

Валера оршазь_______________

Кемекстамо.

4-це упражнениясь

  1.   Вешнема Разгадай ребусы.

  1. Диалогонь ловнома
  1. Шумбрачи, Саша!
  2. Шумбрачи, Оля! Ков молят?
  3. Лавкав. Адя мартон.
  4. А мезе рамат?
  1. Котат..
  1. Адя.
  1. Исследования.

Рассмотри рисунки. Сёрмадыть валрисьметнень.

  1. Уроконь итогось.

Мезде минь кортынек  течинь уроксто?

Мезе тусь мелезэнк?

Кодат од валт минь санек превс?

Кудонь тев

4-це упражнениясь.

Од валтнэнь путомс превс.



Предварительный просмотр:

Тема: «Мордовия республикась. Мордовия республиканть оштне. Республика Мордовия. Города республики Мордовия».

( васенце урокось)

 (6 класс)

Цели и задачи:

1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);

2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;

 3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;

4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.

1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;

2. Кемекстамс ютазь материалонть

 теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;

3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.

Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть

 

Уроконь молемась:

I Организационной моментэсь.

Ушодтано минь урок,

Ды минек весе анок,

Ручкась ды тетрадесь тесэ,

Кортатано эрзянь кельсэ!

II Исследовательской важодема.

(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).

  1. Ушосонть течи менелесь потмура.
  2. Курок ушодовить сёксень пиземетне.

III. Ютазь материалонь кемекстамо.

  Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.

 Тейтерькатне молить_________(экскурсияв)

Мон вечкса_____________ мастором (тиринь)

IV. Од материалонть ванномась.

Кортнема (беседа)

- Ялгат, течи минь тынк марто вантано од тема «Мордовия республикась. Мордовия республиканть оштне. Республика Мордовия. Города республики Мордовии».

 Минь вечксынек эсенек республиканть. Минек республикась пек сюпав, виев, мазый.

  Вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь. Оштё весть ёвтатано вечкемань вал минек республикантень ды  эрзянь келенть  туртов. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть.

Ловносынек 1-це упражнениянть. Прочитайте текст. Переведите. Запомните названия городов республики Мордовия.

Од валонь ваннома (новая лексика)

- Вансынек, кодат од валт максозь, ловносынек сынст ды сёрмадсынек валксс.

Тёжа-тысяча

Ушмодей-полководец

Лововомо-считаться

Мараля-богатырь

V. Оймсема ютко (Физкультминутка)

Вейке, кавто – кирьга, лавтов.

Колмо, ниле – судо, пиле.

Вете, кото – кедень кавто.

Сисем, кавксо – пильгень кавто.

Вейксэ, кемень – кавто сельмень

Верев кедтнень кепедьсынек,

Пек виевстэ цяпадьсынек.

Суртнэнь парсте сорновтсынек.

6. Кемекстамо.

2-це упражнениясь. Прочитайте текст. Переведите. Расскажите , что вы ещё знаете о столице Мордовии.

3-це упражнениясь. Выразительно прочитайте диалог. Переведите.

7. Грамматикань коряс важодема.

Тонавтыцянь вал.

В эрзянском языке, как и в русском, имя существительное-это часть речи, которая обозначает предмет и отвечает на вопросы кие? (кто?) мезе? (что?)

Существительные бывают собственные и нарицательные.

К собственным сушествительным относятся имена: Миша, Ирина; отчества: Иванович, Петровна; фамилии: Письмаров, Якшамкина; клички животных: Пушок, Красавка; названия городов, сёл, рек, гор: Саран ош, Алово, Сура, Памир и т.д.

К нарицательным относятся имена существительные, которые называют одним словом все однородные предметы, явления. Например: ош, веле, ломань, лем, лей.

4-це упражнениясь. Прочитайте текст. Переведите. Найдите в тексте собственные и нарицательные имена существительные. О ком из перечисленных в тексте известных людей вы что-то знаете?

8.Уроконь итогось.

Мезде минь кортынек  течинь уроксто?

Мезе тусь мелезэнк?

Кодат од валт минь саинек превс?

9.Кудонь тев.

Арседе 5 валрисьметь ютазь теманть коряс.

     Путынк превс од валтнэнь.



Предварительный просмотр:

Тема: «Телень покшчитне. Од иесь. Роштовась. Тиринь масторонь ванстыцянь чись. Зимние праздники. Новый год. Рождество. День Защитника Отечества».

( васенце урокось)

 (6 класс)

Цели и задачи:

1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);

2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;

 3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;

4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.

1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;

2. Кемекстамс ютазь материалонть теманть коряс; ванномс а сатыкстнэнь;

3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.

4.Кемекстамс тонавтницятнень вечкемаст эсест республикантень, эрзянь келентень.

Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, разговорникть

 

Уроконь молемась:

I Организационной моментэсь.

Ушодтано минь урок,

Ды минек весе анок,

Ручкась ды тетрадесь тесэ,

Кортатано эрзянь кельсэ!

II Исследовательской важодема.

(Учитель называет предложение, а учащиеся отвечают, соответствует ли предложение времени года).

  1. Мон вечкса теленть.
  2. Телень ветне кувакат.

III. Ютазь материалонь кемекстамо.

  Поладынк валрисьметнень. Допишите предложения.

 Мон варштынь_________

Монь вечкан_______

IV. Од материалонть ванномась.

Кортнема (беседа)

- Ялгат, течи минь тынк марто вантано од тема «Телень покшчитне. Од иесь. Роштовась. Тиринь масторонь ванстыцянь чись. Зимние праздники. Новый год. Рождество. День Защитника Отечества».

    Вансынек, кодат телень покшчить минь содатано. Кода сынст вастано.

-Ялгат, кодат телень покшчить содатадо?

-Виде, тельня покш мельсэ вастано Од иенть, Роштованть, Тиринь масторонь ванстыцянь чинть.

  Вансынек, мезе максы те теманть коряс учебникесь. Оштё весть ёвтатано вечкемань вал минек вечкевикс  эрзянь келенть  туртов. Арсян весеменень паро важодема уроконть перть ды вадря мельть-превть.

Ловносынек 2-це упражнениянть. Составьте по рисунку небольшой рассказ.

Од валонь ваннома (новая лексика)

Кужо-поляна

Кузпулыне-сосняк

Кузумарь-еловая щишка

Уды-спит

Ледезь-скошены

Оймамо-отдых

V. Оймсема ютко (Физкультминутка)

Вейке, кавто – кирьга, лавтов.

Колмо, ниле – судо, пиле.

Вете, кото – кедень кавто.

Сисем, кавксо – пильгень кавто.

Вейксэ, кемень – кавто сельмень

Верев кедтнень кепедьсынек,

Пек виевстэ цяпадьсынек.

Суртнэнь парсте сорновтсынек.

6. Кемекстамо.

1-це упражнениясь. Вспомните материал пятого класса. Ответьте на вопросы и приведите примеры.

Что такое прилагательное?

Что обозначают качественные прилагательные?

Что обозначают относительные прилагательные?

Что такое послелог?

Чтотакое глагол?

Назовитье времена глагола.

Чтение стихотворений о зимних праздниках.

4-це упражнениясь. К данным существительным подберите подходящие по смыслу прилагательные. Составьте словосочетания и переведите на русский язык.

Образец: Ваз-покш ваз ( большой телёнок)

3-це упражнениясь. Перескажите текст. В выделенном предложении расставьте пропущенные знаки препинания.

5-це упражнениясь. От данных существительных образуйте прилагательные. Рядом по образцу напишите прилагательные, противоположные по значению.

Образец: пирень умарь-вирень умарь.

6-це упражнениясь. Расскажите, как у вас празднуют Новый год и Рождество.

7.Уроконь итогось.

Мезде минь кортынек  течинь уроксо?

Мезе тусь мелезэнк?

Кодат од валт минь саинек превс?

8.Кудонь тев.

7-це упражнениясь. Выучите стихотворение.

     Путынк превс од валтнэнь. Выучите слова.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты