Урок чувашской литературы УЛТАК по произведению Ю.Скворцова
план-конспект урока (7 класс) по теме

Сандиярова Галина Николаевна

Урок чувашской литературы УЛТАК по произведению Ю.Скворцова имеет большое воспитательное значение: на основе характеристики героев рассказа воспитываем в детях уважение к родной матери.

Скачать:


Предварительный просмотр:

Урок теми%«Ултёк» калава тишкересси

Урок т.ллев.сем%автор =ак хайлаври проблемёна =утатма сёнарсен шалти т.нчине: чун-ч.ре хусканёвне у=са пама усё куракан мелсене тупса палартасси: =ырав=ён ч.лхине тата вёл илемл.х мел.семпе м.нле усё курнине танлаштаруллё пёхасси: сёнарсене ч.р.л.х к.ртесси% калава тишкерн. май ырё  кёмёллё : ырё чунлё пулма в.рентесси

Урок юхём.

Эпиграф

                                 Аннене анне тее==.

                                    Аннене илме ук=и =ук?

                                        Ук=и пулсан пулмасан та

                                                Аннене сутакан. =ук? (юрёран)

1 Класа урока й.ркелени

2?Урокён темипе т.ллев.семпе паллаштарасси

3? «Ултёк» калав тёрёх .=лесси

Учитель сёмах.%Ачасем: паянхи урокра эпир Ю?Скворцовён «Ултёк» калавне тишкер.п.р: ч.лхем.ре =.н. сёмахсемпе пуянлатёпёр: хамёра =уратнё атте-аннем.ре хисеплеме: в.сене упрама кирлине теп.р хутчен аса илсе ёша илсе хёварёпёр?

 1)(Япёхрах в.ренекенсем тест .=не тёва==.)ыттисем диктант =ыра==.

«Ултёк» калав тёрёх хат.рлен. литература диктанч.

Предложен пу=ламёш. тёрёх малалла т.р.с =ырёр

1 «Ултёк» калавён т.п шухёш.???????? (атте-аннене хисеплемеллине: пулёшмаллине аса илтерет)

2 «Кутёнла .=»????? (виле пытарнё)

3? Теми=е пысёк кукёль: теми=е чёкёт: ик-ви=. кило тен. пек салат: хёмла: п.р мих. =.р улми???????(амёш. Володьёна парса янё куччене=сем)

4?Т.нче шавкён. пёсёлнё: килти «=анталёк» пётранса кайнё?????(амёш. патне каймалла мар сёлтав яланах тупённё)

2)Килти .=е т.р.слени%

1?Володя тăван яла  хăнана килни

2?Мĕн тери ырă вăл аннепе пĕрле сĕтел хушшинче ларма!

3?Килте: тăван тавралăхра

4?Володя хулана тухса кайнă кун

5?Амăшĕ вилни

6?Володя хăйĕн йăнăшне ăнланни

3)«Ултёк» калавён содержанине калани

+амрёк учитель Володя: хулара .=лекенскер: яла тёван амёшне курма каять?Унта вёл тёван тавралёха курса савёнать?Теп.р кунне Володя кун.пех тёван тавралёха  курса =\рер.? Хёй.н ачалёхне аса илч.? Ачалёхра ёна ытларах х.велл. кунсем аса киле==.? Хёй =уралса \сн. п\рт: тайёлса кайнё пулин те: уншён =ав тери хётлё кёмёллё? Амёш. п.ччен пурёнать Тёватё ывёл =уратса \стерн. вёл: анчах пурте тёван килтен тухса кайнё ? Ватё амёшне Володя х.рхенет: ёна пулёшмалли =инчен вара-аса та илмест Теп.р =ултан амёш. сасартёк вилсе каять? Вара Володя тин амёш. йывёрлёхра пурённине ёнланса илет%  вёл ёна ук=а-тенк.пе те пулёшман: сывлёх.пе те интересленмен

  1. М.нле проблема тухса тёрать ку произведенире; (+емьери ачасем : ашш.-амёш.пе ачисем хушшинчи хутшёну текен проблема)
  2. Ю Скворцов хёй.н калав.нче =ын пурнё=.нчи м.нле ыйтёва хускатнё; (ывёл.-х.р.сен ашш.-амёш. ум.нчи таса тив.=е манмалла мар: ватёсене хёйсен х\ттине илмелле: хёйсене =уратса \стерн. =ынсене пур кёмёлтан юратса хисеплемелле?)

Учитель сёмах.% Кашни =ыннах =.р =ине телей курма =уралать?Кашниех хёй хы==ён й.р-йёх тёсём. хёварасшён? Пир.н нес.лсем =емье п.лтер.шне лайёх п.лсе тёнё: пурнё= й.ркине =ир.п тытса пынё? В.сен шухёш.пе: кашни =ыннёнах хёй пурённё чух  ик. пысёк та п.лтер.шл. .= тумалла% ашш.-амёшне в.сем =.ре к.ричченех пулёшмалла: хисепе тив.=л.: ырё чунлё ачасем пёхса \стермелле? Ю?Скворцов хайлав.нче ваттисен =ак халалне маннине куратпёр эпир                  

3)Калавён т.п шухёш.- паянхи куншён пит. пысёк п.лтер.шл. автор атте-аннене хисеплемеллине: пулёшмаллине аса илтерет

4)Володя =уралса \сн. =емьен схемине \керетп.р

Амёш. -------------------------------------Ашш.    

Илле                   +итёр                              Володя                  Саша

инженер             бухгалтер                      учитель                    профессии =ук

=емьелл.            =емьелл.                       =емьелл.                авланман  

3=ул                    3=ул                              5 =ул                          1=уллёха Алтая

ялта пулман       ялта пулман                ялта пулман              кайса .=лен.: ытти

                                                            арём.пе яла п.рре        чухне ялта амёш.пе

                                                          килмен                              пурённё

1 ушкён амёш.н характеристикине =ырать?

Амёш. 60 =ывхаракан х.р арём: 4 ача амёш.: сатин саппунлё: шурё тутёрлё: пил.к ху=ми ярса тёхённё шур п\с к.пелл. карчёк: ачисемш.н тёрёшать: в.сене в.рентсе кёларать:ачисене вёй =итн. таран пулёшма тёрёшать:нихё=ан та никампа та \пкелешсе кала=масть

2 ушкён К\рш.-аршё =ак х.р арём =инчен м.н каланине тупса =ырмалла

- Вёхётсёр вилсе =ынсене чёрмантарс марчч. те тетч.

- Вилесех пулсан .= =ине тухиччен вилесч. тет +авёнпа ывёл.сене ч.нтерсе   чёрмантарас темер. пуль

- Виличченех килте кёштёртатр. хёй

- Эй шеремет чёваш. ???Сывлёш. тухнё чух та =ав:ах: ман урай.нче шёлёнмасёр =\п. юлать-ха: =авна шёлмасёр вилсе каяс марчч. тет

5)Ыйтусем тёрёх .=лесси

1?Тёван ял.пе хёйсен п\ртне курсан Володьён м.нле шухёшсем =урала==.; (+урч.сем пурин те тен. пекех =.н.скерсем?Киввисен ум.нче те пурасем лара==.? Володьёсен =е= п\рч. м.нле пулнё =аплах юлнё)

2?Володя амёш.пе м.н =инчен кала=ать; (Амёш.пе ывёл. хушшинче тав=ёртса чуна у=са кала=ни курёнмасть: анне: сана м.н пулёшса хёвармалла тесе те ыйтмасть?Амёш.н сывлёх. =инчен те:  м.нле пурённи =инчен те ыйтса п.лмест

3? Амёш. пурёнма йывёрриш.н \пкелешет-и; Хайлаври й.ркесемпе хурава =ир.плет.р

4?М.н чухл. пурёнать Володя амёш. пат.нче: м.н пулёшса хёварать вёл ёна;

5? М.нш.н амёш. чунтан хурланса й.рет; (Хулара пурёнакан Володя амёшне 5 =ул иртсен =е= килсе курма шутлать? Амёш.пе т.л пулса ырё сёмах кала=масть +авёнпа та амёш. п.т.м чунтан хурланать:хёйне лёплантарма й.ре-й.ре =ерем =ине чупать)

6)Икк.лл. дневник =ырни

Хайлаври цитата

Эп. =апла шухёшлатёп

Ну: инке сан ачасем ёслё пулч.=???+акёнта ялта \ссе =ит.нсе =авён пек хулара пысёк вырёнта ларакан .=л. =ынсене тухр.=???

Сашёна кёна =ын ретне к.ртеймер.м тет амёш. ?+ын ретне к.ртес тесен м.нле пулмалла-ши;

Манён вара =ак кинемей сёмах.семпе п.рре те кил.шес килмест? Аслё п.л\ илсе выранта .=лени вёл =ын ёслё тенине п.лтермест Ёслё =ын  вёл-=ынна хисеплекен: туслёха упракан:=ут =анталёк илемне курма п.лекен: атте-аннене сума сёвакан =ын

Кунта амёш. к.=.н ывёлне пичч.ш.сем пек аслё в.рен\ заведений.нчен  в.рентсе  кёлараймарём тесе каласшён пул.? Саша ч.л.м туртса ук=а п.термест: эрех-сёра .=се ирт.хмест:   кил -=уртне юсас  тесе Алтая =ити ук=а .=лесе  илме кайнё

7)Синквейн туни

Амёш.

Хуйхёллё: к.текен

Юратать:тёрашать:к.тет

Амёш. ывёл.сене яланах к.тет

8)Хайлаври теории материал.н т.сл.х.сене тупёр

1 ушкён Психлогилле сёнлёх-геройсен характер.:чун-ч.ре хусканёв.: кулянёв. урлё кётартни (Чухёнчч.-и Володя уйёхсерен п.р вунё тенк. те пулин амёшне ук=а ярса памалёх; Ч.лхес.рчч.-и вёл амёш.н сывлёх. пирки ыйтса п.лме;)

2 ушкён Ёшри монолог: герой хёй ёш.нче шухёшлани?Ёшри монолог теп.р чухне герой шухёшлав.пе: хёшп.р чух автор шухёшлав.пе п.рлешсе каять (Саша амёш. патне ян. й.ркесенче палёрать)

3ушкён Лиризм +ут =анталёк палёр.м. урлё автор туйёмне палёртни? Юманлёхра п.ччен ула тёпа хурлён юрланине кётартакан вырён теми=е те т.л пулать +акё ачисене пёхса \стерн. амёш.н кёмёл-туйёмне пурнё=не ёнланма пулёшакан лирикёлла пайрём

         9) +ак  ваттисен сёмах.сене калавпа епле =ыхёнтарма пулать

            Кайёк хитре т.к.пе этем ырё ёс.пе

            Авланиччен амăш ывăлĕ: авлансан - хунь ывăлĕ

             Ăспа сывлăха сутăн илме =ук

10)Ула тёпа: ултёк проек .=. (презентаци)

1)Ула тёпа юрри калавра ми=е хутчен т.л пулать;

1-м.ш хут- ача чухне Володя ёна теми=е хут та илтн.: 2-м.ш хут.нче амёш. Володьёна лашапа автобус чарёнёвне ле=ме кайсан илтет: амёш.нчен =ак кайёк =инчен  ыйтать: 3 м.ш хут хайлав в.=.нче

2) Автор калава амăшĕ ула тăпа =инчен юрланипе тата произведение =ак кайăках хурлăхлăн уласа  макăрнипе  вĕ=лесе мĕн каласшăн пулнă;

Автор калава амёш. ула тёпа =инчен юрланипе тата =ак кайёках хурлёхлён уласа макёрнипе в.=лесе вулаканён чунне витересш.н пулнё

Г?И?Федоров литература т.пчев=ин сёмах.сем «Т\ррипе вара ултёк юрринче ку калавён т.шши-тути: калав в.=.нче ула тёпа «хурлён уласа» урёхла макёрать % «???Ул  уссине курмарём» Володьёран: унён  пичч.ш.сенчен ватё =ын ч.пт.м усё кураймар.: шанса к.тнипех =.ре к.ч.? Ултёк кайёк хурланни халь Володя хурланни те анчах та .нт. кая юлнё: вёхёт иртн.?

+ак калава вуласа ман  чуна м.н ыраттарч.;

Маншён чи кирли вёл????

Эп. =акна ёнланса илт.м

Ывёл.сем амёш. патне килсе =\ременни: ватё амёшне пулёшу паманни: амёш.н пурнё=.:сывлёх. =инчен ыйтса п.лменни манн чуна ыраттарать

Манён юратнё атте-анне: в.сем мана юратни: кирек м.нле вёхётра та пулёшса тёни

+апла? Кашни =ыннён хёйне =уратса \стерн. амёш. пур? Пур чухне те ачи-пёчи в.сем =инчен асра тытсах каймасть =ав? Час-часах =ыру та =ырмасть: пырса та =\ремест: уяв яч.пе саламлама та манать Пир.н =ак калаври ывёлсем пек  чунсёр пулас марчч.?Хамёр атте-аннене ку= пек упрасч.  Нихё=ан та к\рентерес марчч.?

+ак калаври пек т.сл.х пурнё=ра пулма пултарать-и;

 П.т.млет\

Ю Скворцовён калав. кашни =ынна шухёшлаттарма тив.=? Эпир аннесем ум.нче .м.р парёмра? Калаври Володьёна: +итёрпа Иллене чунтан сивлес килет: в.сем чётмалла мар чунсёрла хётланч.=% хёйсене пурнё= =ул. =ине кёларнё амёшне юлашки =ула та (Володьёсёр пу=не) килмер.=? Ваттисем =апла каланё% «Хёй.н ашш.-амёшне сума суман =ын мала каяймасть П.р Саша =е= чунлё пулниш.н ёна кил.штерме пулать

 В.=ен кайёк пулнё пулсан в.=.тт.м те кайёттём

Атте лартнё йёмра =ине анёттём та ларёттём

Туратне ыталёттём: =ул=ине чуптёвёттём

Атте урама тухсассён =умён в.=се пырёттём

Пилеш кайёк пулнё пулсан в.=.тт.м те кайёттём

Анне лартнё пилеш =ине анёттём та ларёттём

Туратне ыталёттём: =ул=ине чуптёвёттём

Анне пахчана тухсассён йёран тёрёх чупёттём

11)Килти .= «Анне ч.ри» ёслав =ырма

Тест

1)«Ултёк»калавра  амёш.н ми=е ывёл;

1? Икк.       2? Ви==.      3? Тёваттё

2)К\рш. х.р ачи м.н ятлё;

1?Марин     2?Полина      3?Галина

3)Амёш.н к.=.н ывёл. Саша п.р =уллёха ё=та .=леме кайнё;

1?Саратова        2?Магнитогорска      3?Алтая

4)Володя м.нле профессии =ынни пулнё;

1?учитель      2?бухгалтер          3? Инженер

5)У-ултёк тесе юрлакан кайёк м.н ятлё;

1? Ула курак      2?ула тёпа     3? Ула такка

6)Ин=етре .=лесе пурённё чух Сашёна м.нле ыйту хумхантарать;

1?Ук=а хё=ан пар.=-ши;    2?пиччесем м.нле пурёна==.-ши      3?анне сывлёх. м.нле-ши;

7)Калаври геройсен ял.нче ми=е кил пулнё;

1)29       2)35       3)49

8)Амёш. йывёр куччене=сем йётнё Володьёна автобус патне м.нпе ле=ет;

1?машинёпа       2?Лашапа     3?тракторпа

9)Володьёна хёй.н йёнёшне ёнланма м.н пулёшн.;

1?Саша =ырёв.   2? Ялти инкесен сёмах.   3? Ула тёпа юрри

10)Хуларан килне =итн. ывёл. Амёшне м.нла сывлёх сунать;

1? Здорово: мама  2?сывё-и: анне   3?апи м.нле пурёнатён;


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Формы изучения творчества писателей- земляков на уроках чувашской литературы в русскоязычной школе

В курсе чувашской литературы 10-11классов  изучается творчество писателей, оказавших неоценимое влияние на формирование чувашской современной литературы. С учащимися выяснили, что в курсе програм...

Урок чувашской литературы в 6 классе с использованием Сингапурских структур обучения (ФГОС)

А.Воробьевăн «Çурхи хирте» тата «Çăкăр» сăввинчи илемлĕх мелĕсем....

САМОАНАЛИЗ УРОКА чувашской литературы в 9 классе по теме “Художественно-идейный анализ произведения Юрия Скворцова “Красный мак”

САМОАНАЛИЗ УРОКА чувашской литературы в 9 классе по теме “Художественно-идейный анализ произведения Юрия Скворцова “Красный мак”...

Урок по литературе "Анализ лирического произведения на примере любовной лирики Есенина "

Урок по литературе "Анализ лирического произведения на примере любовной лирики Есенина "...

Презентация к уроку по литературе "Анализ лирического произведения на примере любовной лирики Есенина "

Презентация к уроку по литературе "Анализ лирического произведения на примере любовной лирики Есенина "...

Конспект открытого урока чувашской литературы по теме: Саламласа сунатпăр сывлăх… (8-мĕш класс).

Данный урок имеет место в программе в разделе «Родство, дружба, долг».  Тесно  связан с предыдущим уроком и опирается на ранее приобретенные знания. При проектировании урока учит...