Олег Саган-оол "Боранга таварышканы" 5класс урок тувинской литературы.
методическая разработка (5 класс) по теме

Куулар Сайсуу Алексеевна

Выразительное чтение отрывка из повести, развитие сельского хозяйства, животноводства в совхозах и колхозах в 60-70 годах в Туве. Самоотверженный труд, преданность и любовь к своему делу тувинского народа.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл разработка открытого урока26.07 КБ

Предварительный просмотр:

Тема: Олег Саган-оол.

Бораёга таварышканы.

(«Баян-Таланыё кижизи» деп тоожудан \з\нд\)

«Алдын Сылдыс х=рээн шимээн,

Алдар чолун маадыр дирткен,

Соёнаан элике орук айтыр

Шолбан аттыг малчын-дыр мен…»

Сорулгазы:

  1. Тоожунуё с=з\глелин аянныг номчудуп сайгарары.
  2. Хой ажыл-агыйын \нелеп х\нд\леп билир кылдыр кижизидер. Мал ажыл-агйынче кичээнгей салыр, ону ==ренир, ажыглаар. Ооё ажык-дузазын база ч\гле мал ажылы-биле шаандакы тыва чоннуё амыдырап чораанын сагындырар, билиндирер. «К\ш-ажыл кижини каастаар»
  3. Дыл домаан сайзырадып аянныг чугаалап ооредир. Хой ажыл агыйнын дугайында билиин ханыладыр.

Дерилгези:

  1. Чогаалчыныё чуруу, уругларныё дыёнадыглары, кроссворду. К\ш-ажылдыё маадырлары – Ооржак Лопсаёчап, Монгуш Чола, /р\ле Кандан дугайында чуруктары. «К\ш-адыл кижини каастаар» деп \легер домак. О.К.Саган-оолдуё чогаалдарыныё номнары. Кадарчылар дугайында чуруктар. Кичээлдиё кыйгйрыы. (слайды) карточкалар.

Кичээлдиё чодудуу:

1 Организастыг кезээ.

  1. Онаалга хыналдазы.

– Эрткен кичээлде ч\н\ ==рендивис уруглар?

     Ол чогаал  бисти ч\ге ==редип турарыл? ч\ге?

     Бойдусту канчаар ужурлуг бис?

Тыва улус шаандан бойдус-биле амыдырап, чылдыё д=рт эргилдезинде к=ж\п чорааш, мал-маганын азырап =ст\р\п ап чораан. Б=г\н бис О.Саган-оолдун

  1. Чаа тема. «Баян-Таланыё кижизи» деп тоожудан \з\нд\ «Бораёга таварышканы» деп эгени кыдырааштарынга бижидери.

Ооржак Лопсаёчап – социалистиг к\ш-ажылдыё маадыры. Мурнакчы малчын кижиниё дугайында чогаалчы Олег Саган-оол бо тоожузунда бижээн.

  1. Чогаалчыныё намдары (==реникчиниё дыёнадыы). Дыёнап органш, кол-кол ч\\лдерин ушта бижип олурарын уругларга сагындырар.
  2. Чогаалчыныё бот-намдарынга  хамаарыштыр кроссворд (==реникчиниё ажылы).

Идекпейлиг уругларга демдектер.

  1. Ооржак Лоаспёчаптыё чуруу-биле, ооё ажыл-агыйыныё дугайында (==реникчиниё дыёнадыы).

Монуш Чола.

Кандан /р\ле.

2.Ном-биле с=з\глелди аянныг  номчууру. Арын 122.

Словарь-биле ажыл:

Бораё – багай агаар, хат-чаъс (ненастье)

Д=рг\н – ховуда, даг ийинде чоога черлеп агып чыдар чуг, ону дургаар \нген арыг (группа деревьев, лесок, часть леса); кезек б=л\к ыяштар, арыгныё бичии кезээ.

Агарлаан – хойнуё к\з\н ийи дугаар кыргаан дугу (шерсть)

Кевирлир –

Чертилеп –

Бараадап – бараанын, хевирин ырактан к==р, хайгаараар; бараанын к=рб\шаан, соондан шимчеп олурар (двигаться следом, не теряя из виду)

Агы – черге чаттылдыр  \нер аксымаар оён\г, чаагай чыттыг эм о\т (полынь)

1.Номчаан с==л\нде чогаалды сайгарып быжыглаары-биле мынчаар планнап алыр:

А) Колхоз даргазы-биле Лопсаёчап ч\н\ чугаалашканыл?

Б) Дарыжык-биле Лопсаёчап ч\н\ чугаалашканыл база кадарчы ч\н\ бодап кааныл?

В) Дарыжык  ч\н\ к=р\п кааныл?

Г) Тайгалар баштарыныё чурумалы.

Айтырыглар:

  1. Чылдыё кайы \езил, ол х\нде агаар кандыг турганыл?
  2. Лопсаёчап колхозка  кангыг сорулгалыг чедип келгенил?
  3. Дарыжык деп кымыл? Кандыг уругул?
  4. Лопсаёчап Дарыжык-биле аъдын ч\ге солчуп алганыл?
  5. Дарыжык ч\н\ к=р\п кааныл?
  6. Дарыжык кандыг уругул? Ооё овур-хевири, аажы-чаёынын дугайында чогаалчы канчаар бижип турарыл?
  7. Агаар канчаар =скерлип эгелээнил?

Лопсаёчап деп кымыл, уруглар? Ч\ге ынча деп бодап тур силер? Кайы одуруглардан, домактардан, с=стер-биле илереткенил? Лопсаёчап дугайында дыёнадыг (==реникчи)

Чуруу-биле таныштырар. Кандыг кижи-дир. Кижини ч\\ ч\ве эки ч\веге чедирерил? «К\ш-ажыл кижини каастаар» деп \легер домакты О.Лопсаёчапка хамаарышрырып болур бе? Ч\ге, уруглар?

- Тывалар шаандан тура мал-маган =ст\р\п, бай-шыырак, тодуг догаа чурттап чораан.

Амгы \еде хой ажыл-агыйы (арат ажыл-агыйы) дыка сайзырап турар. Ол ч\л дээрге Наадым – малчыннар байырлалында амгы \еде малын эки ост\р\п азырап турар. Муёчуларны оларныё ам ажылыныё  т\ёнелдерни б\г\ чонга мактап щаёнап, х\нд\ткелдиё демдээ кылдыр «Х\нд\ткел самбыразында» чурууп аскылаан. Бистиё хооарйывыстыё х\нд\лел самбыравыста т=пте.

Силерниё =г-б\леёерде, д=рг\л-т=релдериёерде ындыг муёчулар бар бе, уруглар? Силер оларга канчаар дузалажып турар силер?

Быжыглаашкын.

Карточка-биле ажылдар.

Карточка №1.

«Бораёга таварышканы» деп  \з\нд\ кым деп чогаалчыныё, ч\\ деп чогаалдан алдынганыл?

Карточка №2.

О.Лопсаёчап деп кымыл?

Карточка №3.

Дарыжык деп кымыл? Ол кандыг уругул?

Карточка №4.

Социалистиг к\ш-ажылдыё маадырлары кымнарыл? Оларныё аттарын адаёар.

Карточка №5.

Лопсаёчап ч\ге Дарыжыкка а\дын бергенил?

Карточка №6.

Дарыжык ч\н\ к=ргенил? Ооё аажы-чаёынын кандыг талазын к=рг\скенил?

Карточка №7.

«К\ш-ажыл кижини каастаар» деп \легер домак кымга хамааржырыл?* Ч\ге?

Карточка №8

Олег Саган-оол деп кымыл? Ол каяа кажан т=р\тт\нгенил

Кадарчыныё сылдызы.

К=шк\н амыдырал кадыг берге-ле. Аёаа белен-селен кижи шыдашпас. Чажындан тура к=шк\н амыдыралдыё шылгалдазын шыдажып эрткен, эрес-кежээ, сагынгыр-тудурнур, изиг-соокка дадыккан, уёгу-чыдынга улуг тура чок кижилер тааржыр. Шак ындыг эрестерниё бирээзинге Монгуш Чола  хамааржыр.

Монгуш Чола Доптур-оол оглу черле Чыраа-бажыныё, Ч==н-Хемчиктиё эвес, а б\г\ Тываныё эё-не дээре дээн хойжуларныё бирээзи чораан. Ол ужен ажыг чылдар иштинде кадарчылап келгеш, к\р\неге та чеже баш хоёну =ст\р\п, д\г\н дужааган ч\ве. К\ш-ажылчы намдарыныё кежээки хаяазында ч\гле чаёгыс чылын безин сес ч\с ажыг \ураганны доруктуруп ап турган. Хою =з\\чел, чон ону х\нд\лээр. Ынчангаш  Монгуш Чола к\ш-ажылдыё маадырыныё Алдын Сылдызын т=лептиг эдилеп чораан.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Разработка урока по литературе с презентацией "Песнь о вещем Олеге"

Цели урока: 1.Познакомить учащихся с балладой А.С.Пушкина «Песнь о вещем Олеге» 2.Проанализировать характеры персонажей баллады. 3.Рассмотреть взаимодействие характера человека и его судьбы в...

План- конспект урока по литературе"Поэтическое мастерство А.С. Пушкина." Песнь о вещем Олеге".

План- конспект урока по литературе "  Поэтическое мастерство А.С. Пушкина."Песнь о вещем Олеге"....

Конспект урока по литературе "Песнь о вещем Олеге", 6 класс

Формирование навыки исследовательской работы: умение работать над художественным образом и средствами его создания. Учащиеся учатся делать выводы об авторской мысли и быть готовым высказать  свою...

Урок по литературе на тему "Песнь о вещем Олеге"

Развернутый урок, посвященный произведению "Песнь о вещем Олеге"...

Статья "Синквейн на уроках тувинской литературы"

Познакомить коллег по МО с приемом технологии критического мышления через чтение и письмо; пропагандировать использование синквейна в урочной и внеурочной деятельности......

Рабочая программа уроков ТУВИНСКОй ЛИТЕРАТУРЫ В 5 КЛАССЕ

5-ки класстын торээн чогаал кичээлдеринин ажылчын программазы....

урок тувинской литературы

Тема: Лирика С. Сарыг-оола...