З деп ун болгаш З, з деп ужуктер
план-конспект урока по теме

Аря Геннадьевна Донгак

разработка урока по родному языку в 1 классе

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon pourochnyy_z_dep_un_2.doc842.5 КБ

Предварительный просмотр:

              Тема: З деп ун болгаш З, з деп ужуктер

     Сорулгазы:

а). З деп ун болгаш З деп ужукту билиндирери, шын адап ооредири;

б). уругларнын харылзаалыг аас чугаазын, угаан- медерелин, кичээнгейин,

салаа- сайгыдын сайзырадырынга мергежилгелер чорудар;

в). Кижизиг, топтуг, кежээ аажы- чанга кижизидер;

        Дерилгези: чуруктарлыг база состер бижээн слайдылар.

           Кичээлдин чорудуу:

    1). Организастыг кезээ.

а). Долгандыр турар хурээлел- биле мендилежири:

                Алдын Хунум!

                Ак- кок дээрим!

                Арга- арыым, арыг- суум!

                 Ан- меним, ангыр кужум!

                 Ие Черим!

                 Эргим авам,

                 Эш- оорум, башкым

                 Амыр- ла! Амыр!

  - Богун биске «Ужуглел» кичээлинде хой аалчылар аалдап келген. Олар силернин харыылаарынарны, оорениринерни хынап келгеннер.

  -Бистер «Ужуглел» кичээлинде «хоорайларже» аян- чорук кылыр бис.

Шупту «автобуска» эптиг кылдыр олуруптунар!

2). Катаптаашкын.

       1- ги «хоорай»: «Айтырыг»

      - «Хоорайда» чедип келдивис. Адын номчуулунар.

                      (Улегер домак бижээн)

     

                  Аспас дээш, хая корун,

                  Часпас дээш, айтырып чор.

     

- Бо хоорайда Билбеспей чурттап турар.Ол силерден билбейн чоруур айтырыгларын айтырып турар. Анаа шын, дурген харыылаптар болзувусса, дараазында «хоорайже» чоруур бис, а бир эвес кууседип шыдавас болзувусса, ол хоорайдан унуп шыдавас бис. Ынчангаш шын харыылаарын кызыдынар.  

      - Ажык уннер деп чул? Аданар.

      - Ажык эвес уннер деп чул?

      - Уннерни бис канчаар бис?

      - Ужукту канчаар бис?

      -Ажык уннер бистин иштики сагыш- сеткиливис уннери- дир.

      - Ажык эвес уннер долгандыр турар бойдуста хойу- биле бар.     

     - Эр- хейлер! Билбеспейнин даалгазын эки куусеттинер, ам дараазында «хоорайже» хаптаалынар.

          3). Ритмиктиг кезээ

            2- ги «хоорай»: «Ритмика»

      - Бо хоорайда Буратино чурттап турар.

      - Мээн «хоорайымга» аалдап келгенинер дээш четтирдим. Кыска болгаш узун ажык уннерни адавышаан, холдарынар- биле часкап коргузуп беринер.

     

          а   аа   о   оо – кыска уннерни мурнунга кыска кылдыр, а узун уннерни часкап турда, холдар баш кырынче кодурлур.

     - Эр- хейлер! Дурген улаштыр хаптынар.

           4) Теоретиктиг кезээ  

 

             3- ку «З» деп «хоорай»

    а). - Богун биске чаа унну база оон ужуун Карандаш таныштырар. (Оон улуг чуруу.)

  - Чурукта чуну чураан- дыр?  (Эзер).

  - Эзер деп состу слогтап адаалынар. Каш слог бар- дыр?

  - Бирги слогту аданар. Ийиги слогту аданар. Ийиги слогта каш ун бар- дыр?

  - Бирги унун адаалынар: з- з- з. Бо кандыг ун-дур? (Ажык эвес.)

  - Чуге? ( Чуге дизе адап турувуста аксывыста шаптык таваржып турар.)

  - Шын- дыр! Эзер деп сос- биле домактан тургузуптаалынар.

            Эзер аъттын дерии.

  - Бо домакта каш сос бар- дыр?

 

  - З деп ун кирген состерден аданар. ( Бызаа, эзир, роза, эзер)

  - Бо состерде з деп ун кайызында дынналып тур? ( Ортузунда).

  - Бо ун тыва состерге сос ортузунга чоруур.

          б). Улуг, бичии парламал З, з деп ужуктер- биле таныжылга.

   - Ужуктерни корунер. Бот- боттарынга домей- дир бе?  

   - Олар каш деп санга домей- дир?

   - Бойдуста З деп унну каяа дыннаан бис?(Арынын даажы).

           в) Сюжеттиг чурук- биле ажыл.

   -  Чурукта уругну Долзат деп адап алыылынар. Долзат чулер азырап турар- дыр? (Долзат бызаалар азырап турар).

   - Ол бызааларга чуну бергенил? (Бызааларга сиген берген).

   - Долзаттын бызаалары кандыгыл? (Бызаалары семис).

   - Чурук ёзугаар тургускан харылзаалыг чугаавысты катап тургузуптаалынар.

         Долзат бызаалар азырап турар. Ол бызааларга сиген берген. Долзаттын бызаалары семис.

    - Бо домактарда З кирген состерни адаптынар. (Долзат, бызаа, азырап).

        Карандаш: - Мээн даалгамны кончуг эки куусеттинер, уруглар! Байырлыг! Чоруунар чогузун!

         4- ку «хоорай»: «Дыштанылга»

            «Арбай хоор» деп ырывыстын соолгу купледин ырлажыптаалынар.

         5- ки «хоорай»: «Билиглер»

    - Ам кичээлде алган билиглеривисти быжыглап, пластилинден ооренген ужуувустун парламалын тудуптаалынар. А бижимел ужуктерин дараазында кичээлдерде бижип ооренир бис.

    - Че, ам шылап, туруптувус, чаныптаалынар.

      4). Туннел кезээ.

     - Кичээлде чуу деп ужук оорендивис? Олажык ужук бе азы ажык эвес ужук бе?

     - Богунгу кичээлдин эки чуулдерин бажыннарынарда улустарынарга чугаалап бээр силер.

     5). Бажынга онаалга.

      Уннерни шын адап ооренир

Алдын Хунум!

Ак- кок дээрим!

Арга- арыым, арыг суум!

Ан- меним, ангыр кужум!

Ие черим!

Эргим авам,

Эш- оорум, башкым,

Амыр- ла! Амыр!

                 

               

             

  Аспас дээш, хая                                

         корун,

Часпас дээш, айтырып

 

            чор.

           

                 

     

               

 

                       

           

                 

           

 

           

Resource id #3672

По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Доклад «Уругларны культурлуг аажы-чанга болгаш тура-соруктуг кылдыр кижизидеринге арга-сумелер»

Доклад «Уругларны культурлуг аажы-чанга болгаш тура-соруктуг кылдыр кижизидеринге арга-сумелер»...

Кичээл "Кадыг болгаш чымчак ажык уннер"

5-ки класска кичээл планы...

Кадыг болгаш чымчак ажык уннер

Кичээлге перзентация...

Илеткел "Тест болгаш оон хевирлери"

Илеткел "Тест болгаш оон хевирлери"...

Класс шагы "Эки, багай чанчылдар болгаш кадыкшыл"

Класс шагында уругларнын делегей коруушкуну делгемчиир, эки талаларже сонуургалы ковудээр....