10 класс родной язык
рабочая программа (10 класс) на тему

Косолапова Вера Павловна

Рабочая программа по эрзянскому языку для 10 класса

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл 10_klass_rodnaya_literatura.docx39.61 КБ

Предварительный просмотр:

Муниципальное бюджетное образовательное учреждение»Дубенская средняя общеобразовательная школа»

Рассмотрена и одобрена на                                     Утверждена руководителем

заседании методического                                     образовательного учреждения

объединения                                                            ________________________            

Руководитель МО___________  

/__________________________ /                              «____»_____________ 2014 г.          

«25»  августа  2014 г.

Рабочая программа

по мордовской литературе

в 10 классе

          Составитель: учитель эрзянского языка и  мордовской литературы

                                   МБОУ «Дубенская средняя    общеобразовательная          

                                   школа»   Косолапова В.П.

2014 - 2015 учебный год

      Рабочая программа разработана на основе типовой программы для образовательных учреждений с родным (эрзянским) языком обучения Республики Мордовия, Эрзя–мокшонь литературань программат 5-11 класстнэнень для общеобразовательных школ Республики Мордовия  с родным (эрзянским) языком обучения, авторами которой являются доктор филологических наук А.И.Брыжинский, доктор педагогических наук А.М.Каторова, кандидат филологических наук Е.И.Азыркина.  Ссранск 2010 г. Мордовское книжное издательство.

Икельце валось

      10-це классонтень тиринь литературань коряс программась теезь Мордовия Республикань образованиянь Министерствань программанть лангс нежедезь. Весемезэ иень перть тонавтнемантень максовить 68 част, сынст ютксто произведениятнень ды литературань историянть тонавтнемантень – 51 част, аволь классо ловномантень – 10 част, келень культурань кастомантень – 7 част. Программасонть панжовить тонавтомань ёнкстнэ, кода седе парсте максомс содамочитнень ды тевс нолдамо маштомачитнень ды ёрокчитнень.

      Эрзянь келень коряс важодемань программась целанек документ, козонь совить 5 пелькст: икельце вал, учебно-тематической план, календарно-тематической план, маштомачитне, конатне эрявить содамс тонавтницятненень иень прядомадо мейле, учебно-наглядной пособиятне.      

     Ламо лия предметнэнь ютксто, конат тонавтневить школасо, неявикс тарка явови эрзя-мокшонь литературантень. Литературась сехте пек лезды сыненст чарькодемс эрямонть, пертьпельксэнь явлениятнень, домкалгавты превест-мелест, сюпалгавты кель-валост, кепеди кортамонь ды сермадомань келень культураст, келейгавты эстетической вановтост.

     Литературань произведениятнень вельде седе парсте кармить содамо эсь народонть оймензэ-иланзо, тевензэ-валонзо, седикелень эрямонзо-аштеманзо, коензэ-кирданзо, тиринь кельсэнть пингеде пингес пурнавозь превейчинть.

     Сехте покш целесь, кона путови тиринь литературань уроктнень икелев, те – тонавтомс эйкакштнэнь тиринь келентень ды литературантень, сынст вельде чарькодемс эсь народонть историянзо.

     Тиринь кельсэ сермадозь произведениятнень тонавтнемась лезды рузонь литературанть ды теке марто вейсэ лия искусствань видтнэнь, примеркс, театранть, художникень картинатнень, кинонть, седе домкасто чарькодеме ды содамо.

     Тиринь литературась кеместэ сюлмави эрямонть марто, секскак полавтоматне, конат ютыть неень шкасто, кадыть тешкс сонзэ тонавтоманзо лангс. Неень шкане тиринь литературань уроксо произведениятнень идейно-художественной питненть путомсто сави кирдемс мельсэ аволь идейно-политической енксонть, кода ульнесь икеле, а нравственноенть ды эстетическоенть.Анализэнть теемстэ васняяк эряви мель явомс ломаненть потмоежонзо панжомантень, евтамс, виде а виде эрямонть лангс писателенть вановтозо, кодамо художественно-выразительнойсредства вельде авторось панжи геройтнень тевест-валост, ванномс кель-валонь сюпавчинть. Тень пингстэ эйкакштнэ аламонь-аламонь тонадыть арсеме, эсест мелест-превест евтамо, паро енкстнэнь ды асатыкстнэнь нееме.

    10-це классонь тонавтницятненень тонавтнемс саезь сеть произведениятне, конат кандыть алкуксонь нравственной ды эстетической питне.

     Программанть вешематне: тонавтницятне аламонь-аламонь тонадовольть художественной произведениятнень смустест чарькодеме ды сыненст виде питнень путомо, кармавольть содамо теоретико-литературной чарькодематнень ды сынст вельде анализэнь теме, келейгавтовольть келень сюпавчист.

     X-XI-це класстнэсэ тиринь литературась тонавтневи историко-литературной принципенть коряс. Лиякс меремс, ваннови литературанть историязо. Тень кисэ эрьва классос совавтозь обзорной ды монографической темат. Обзорной тематнесэ ванновить писательтнень творческой изнявксост те эли тона иестэнть, се шкань литературанть лувозо.

     Монографической тематнесэ тонавтневить башка писательтнень эрямонь ды творчествань кист ды сехте неявикс произведенияст. Тонавтницятне теевить содавиксэкс неть произведениятнень март оды терявтыть сыненст виде питнень путомо. Монографической тематнень марто сюлмавозь критической роботатнень тонавтнемасткак. Сехте ламо критической роботатне совавтозь IX-XI- це класстнэнь туртов программантень. Сынст целест – лездамс пакшатненень седее домкасто чарькодемс литературань произведениятнень смустест.

     Кеменце классо тонавтневи тиринь литературась Ине Отечественной войнань шкасто ды войнадо мейлень иетнестэ. Обзорной темасонть панжови эрзятнень ятонть каршо тюремаст, арсевить истят кевкстематне: войнась ды народонть оймень ёжозо, ломанесь войнасо, войнадо видечись минек литературасонть. Тесэ жо ёвтавить войнань шкань литературанть башка ёнксонзо: виевчись, интернациональной ёжомарямось, эсь масторонтень домка вечкеманть невтемась, яттнэнь каршо эсь прянь апак жаля тюремась.

   Ванновить истят сермадейтнень шкинемаст: Т.А.Кирдяшкинэнь, А.Д.Куторкинэнь,  Г.Я.Меркушкинэнь, И.З.Антоновонь, И.П.Кишняковонь, В.К.Радаевень.

     Монографической плансо ванновить А.К.Мартыновонь, А.С.Щегловонь, М.Л.Сайгинэнь, И.М.Девинэнь, К.Г.Абрамовонь, П.В.Прохоровонь, П.К.Любаевень, И.А.Калинкинэнь, А.М.Доронинэнь, М.И.Брыжинскоень, А.П.Тяпаевень, Г.И.Пинясовонь, Ю.Ф.Кузнецовонь, С.В.Кинякинэнь, И.Н.Кудашкинэнь, А.В.Араповонь ды лиятнень творчестваст. Литературоведтнэнь В.В.Горбуновонь, Н.И.Черапкинэнь, Б.Е.Кирюшкинэнь исследованияст.

     Литературань процессэсь а ашти ве таркасо, появить писателень од лемть, паро произведеният, секс свал эряви келейгавтомс литературной вановтнэнь ды бажамс сенень, штобу эйкакштнэ улевельть одонь содамо бажицякс.  

     Минек литературась сермадозь кавто кельсэ, но весе лия ёнкстнэнь коряс сон а явовиця, невти весе эрзятнень ды мокшотнень сюпав коест-кирдаст, ёхомарямост, превест-мелест ды бажамост. А эряви стувтнемс сеньгак: минек литературась кеместэ сюлмавозь рузонсенть марто. Улить малавикс сюжет, ве ёнов молиця темат, эрямо лувонь невтема принципть. Ламот минек писательтне тонавтнесть рузонь ды лия народонь мастертнэнь пельде.

     Тиринь литературань уроксо эрьва теманть тонавтнемазо ушодови ушодксонь занятиясо. Покш класстнэсэ ушодксонь занятиянтень максови цела урок. Ушодксонь занятиятнень целест: кастомс тонавтницятнень мелест получамс содамочить писательденть ды сонзэ произведениятнеде, анокстамс тонавтницятнень произведениянь ловномо ды парсте чарькодеме.

     Ёвтнема лувост коряс ушодксонь занятиятне эрсить эрьва кодат:

   а) писателень эрямосто саевкстнэнь, конат лездыть произведениянть чарькодемантень, ёвтнемась;

   б) тиринь ды рузонь литературань уроксо ютазь ды од материалонть марто сюлмавкстнэнь арсемась:

в) исторической, историко-литературной ды бытовой комментариень теемась;

г) произведениянть сермадомань историянзо тевс нолдамось;

д) келенть лангсо важодемась.

     Неть ёнкстнэ максовить  башка приём вельде, примеркс, ютавтовить экскурсият музейс, вирев, лугав, паксяв ды седее тов, тевс нолдавить художникень картинат ды иллюстрацият, морот, вети кортамот эйкакштнэнь пертьпельксэнь содамочидест, кармавты мельс ледстямс ютазь материалонть. Ушодксонь занятиятне ютавтовить вейкень-вейкень ёнов а молицякс. Эрьванть улезэ эсензэ чачозо, эрьва писателенть марто вастовомась кувать кадоволь эрьванть седейс.

     Ушодксонь занятиятнень ютавтомадо мейле ловновить произведениятне. IX-XI-це класстнэсэ произведениятне целанек, лирическойтнеде башка, ловновить кудосо. Произведениятнень ловномсто васняяк эряви кирдемс мельсэ сонзэ родонь ды жанрань ёнкстнэнь. Примеркс, лирической произведениятне васенцеде свал ловновить классо, гайтевстэ, мельстуезь.

     Произведениянть ловномадо мейле ушодови сонзэ смустензэ лангсо важодемась: путневить кевкстемат, тееви план ды анализ.

     Анализэнь теемстэ кочкавить истят методической приёмт, конат ладить классонтень ды тонавтнема проиэведениятненень. Те шкастонть чарькодевтеви ёвтнема лувось, темась, ёвтавить сюжетэнь, композициянь ёнкстнэ, изобразительно-выразительной средстватнень таликаст типической характертнэнь теемстэ, панжови идейной смустесь. Приёмтне, конатнень нолдавить тень пингстэ тевс , эрсить эрьва кодат: путозь проблематнень муемась ды ёвтамось, комментированной ловномась, геройтнень, сценатнень карадо-каошо аравтомась. Киносценариень теемась, превсэ-валсо портретэнь рисовамось, инсценированиясь, литературной налксематнень ютавтомась. Анализэнь тееманть кис приёмтнень кочкамсто эряви кирдемс мельсэ эйкакштнэнь иест ды литературань коряс содамочист.

    Литературанть тонавтнемстэ пек эрявить меельце уроктне. Неть уроктнестэ путови пе писателенть эрямонь ды творчествань кинзэ тонавтнемантень ды произведениянзо ванномантень. 6-це классо сон ютавтови кевкстематнень коряс кортамонть вельде.

Литературань коряс маштомачитне:

  - мазый ды сёлмов валсо эсь мелеть ёвтамо, беседань ветямо, лия кортамонь кунсоломо, кортамос валмеревксэнь ды цитатань совавтомо;

   - ловнозь произведениятнень содержанияст ёвтнеме;

   - бажамс чарькодеме, мезе од тейсь те эли тона писателесь литературасонть, кодамо общечеловеческой смусть кандыть сонзэ произведениянзо;

   - мейсэ пек парсте неявить литературанть национальной ёнксонзо;

   - эрзятнень, мокшотнень эрямонь коест ды национальной обуцянь ёнкстнэнь панжомо;

   - тиринь келенть сюпавчинть ды мазычинть невтеме.

Разделэнь коряс учебно – тематической планось

Разделтнэ ды тематне

Весемезэ частнэ

Сынст эйстэ

теориясь

аволь классо ловномась

келень культурань кастомась

1

Эрзя-мокшонь литературась Ине Отечественной войнань шкасто ды войнадо мейлень васенце кемень иетнестэ

5

3

1

1

2

Войнас чавозь сёрмадейтнень-фронтовиктнень шкинемаст (А.В.Рогожин, А.Ф.Зиньков, Ф.С.Дурнов, Г.И.Ельмеев, А.М.Сафронов (Юргай), С.И.Родькин)

6

4

1

1

3

Т.А.Кирдяшкин «Келей Мокша»

8

7

1

4

А.Д.Куторкин «Покш ки лангсо умарина»

7

5

1

1

5

Г.Я.Меркушкин «Сэнь валдомкс», «Поэтэнть тештезэ»

9

6

2

1

6

И.З.Антонов «Вейсэнь семиясо»

5

4

1

7

А.С.Малькин «Поэма а куломадо», «Лембе эскелькст», «Солдатонь ни»

4

3

1

8

М.Л.Сайгин «Давол»

6

4

1

1

9

И.Н.Кудашкин «Пичетне ваныть чадыведентень»

4

4

10

И.П.Кишняков «Вешнян эсень тештенть»

7

5

1

1

11

В.К.Радаев «Сияжар»

6

5

1

12

Иень перть ютазенть мельс ледстямось

1

1

Весемезэ:

68

10

7

Учебной курсонть содержаниязо

10-це классонтень тиринь литературань коряс тематической планирования

Уроконь темась

Весемезэ частнэ

Уроконь типесь

Самостоятельной важодемань видтнэ

Уроконь ютавтома шкась

Планонь коряс

Ютавтомась

Эрзя-мокшонь литературась Ине Отечественной войнань шкасто ды войнадо мейлень васенце кемень иетнестэ (3 + 1+1 част)

1

Эрзя-мокшонь литературась Великой Отечественной войнань шкасто

1

Од содамочинь саемань урок

Конспектэнь сермадома

2

Эрзя-мокшонь литературась войнадо мейлень иетнестэ.

1

Од содамочинь саемань урок

Докладонь анокстамо

3

Эрзя-мокшонь драматургиясь войнадо мейлень иетнестэ.

1

Од содамочинь саемань урок

Рефератонь анокстамо

4

Аволь классо ловномань урок «Вечкевикс книгань страницатне».

1

Аволь классо ловномань урок

Сообщениянь анокстамо

5

Келень культурань кастомань урок Ф.В.Сычковонь «Велесэ героень вастома» картинанзо коряс.

1

Кель-валонь кастомань урок

Кель-валонь кастома

Войнас чавозь сёрмадейтнень-фронтовиктнень (4 + 1 +1 част)

6

А.В.Рогожин, А.Ф.Зиньков- эрзянь содавикс поэт.

1

Од содамочинь саемань урок

Урок-исследования

7

Пертьпельксэнь мазычиденть Г.И.Ельмеевень лирической стихотворениянзо.

1

Од содамочинь саемань урок

Выразительнойстэ ловнома

8

А.Ф.Зиньковонь, Ф.С.Дурновонь творчестваст.

1

Од содамочинь саемань урок

Кевкстемат ды заданият

9

А.М.Сафронов(Юргай)- эйкакштнэнь туртов сермадыця поэт

1

Од содамочинь саемань урок

Сообщениянь анокстамо

10

Келень культурань кастомань урок. Сочинения «Эрзя-мокшонь народонть героической подвигезэ фронтсо ды тылсэ»

1

Кель-валонь кастомань урок

Кель-валонь кастома

11

Аволь классо ловномань урок . Великой Отечественной шкань произведениятне.

1

Аволь классо ловномань урок

Урок-исследования

Т.А.Кирдяшкин «Келей Мокша» (7 + 1 част)

12

Т.А.Кирдяшкинэнь «Келей Мокша» романось. Писателенть эрямонь ды творческой кизэ.

1

Од содамочинь саемань урок

Исследования, косо невтемс писателенть эрямонзо ды творчестванзо.

13

«Келей Мокша» романонть сермадомань историязо, тематикась ды проблематикась.

1

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Эрямонь видечись ды художественной арсевксэсь, тематикась ды проблематикась.

14

Романонть образной системазо, народной юрось.

1

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Евтамонь анокстамо.

15

Тихон Черемшинэнь образось. Тихон ды велень эрицятне.

1

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Кевкстемат.

16

Марянь образось. Аванть тевензэ-валонзо.

1

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Евтамо: тейтерь-аванть эрямозо революциядо икеле.

17

Бедной крестьянтнэнь ды угнетательтнень образтнэ.

1

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

18

«Келей Мокша» романонть художественной енксонзо.

1

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Романонть питнейчизэ минек литературасонть.

19

Келень культурань кастомань урок. Сочинения «Видестэ ли чарькодизе эрямонть Тихон Черемшин»

1

Кель-валонь кастомань урок

Кель-валонь кастома

А.Д.Куторкин «Покш ки лангсо умарина» (5+1+1 част)

20

Мордовиянь народной писателенть А.Д.Куторкинэнь эрямонь ды творческой кизэ.

1

Од содамочинь саемань урок

Рефератонь анокстамо

21

«Покш ки лангсо умарина» романонть сермадомань историязо.

1

Од содамочинь саемань урок

Кевкстемат ды заданият.

22

«Покш ки лангсо умарина» романонть композициязо.

1

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Анокстамс евтамо: эрзятнень эрямост XIX пингестэ.

23

Романонть сюжетэзэ ды образной системазо.

1

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

24

Кузай Микань образось.

1

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Аноктамс евтамо Кузай Микань тевдензэ

25

Келень культурань кастомань урок. Сочинения «Монь вечкевикс героем «Покш ки лангсо умарина» романсонть.»

1

Кель-валонь кастомань урок

Кель-валонь кастомань урок

26

Аволь классо ловномань урок А.Д.Куторкинэнь «Лажныця Сура» романонть коряс.

1

Аволь классо ловномань урок

Анализэнь теема

Г.Я.Меркушкин «Сэнь валдомкс», «Поэтэнть тештезэ» (6+2+1 част)

27

Г.Я.Меркушкин –содавикс драматург.

1

Од содамочинь саемань урок

Рефератонь анокстамо

28

«Сэнь валдомкс» пьесанть сюжетэзэ ды композициязо.

Од содамочинь саемань урок

Евтамот сюжеттэ ды композициядо

29

«Поэтэнть тештезэ» - историко-биографической пьеса..

1

Од содамочинь саемань урок

Евтамо исторической пьесадо

30

З.Дорофеев – центральной персонажтнестэ вейкесь.

1

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Евтамо Дорофеевень эрямо киде.

31

Пьесасо невтезь геройтненень питнень максомась.

1

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Кевкстема лангсо важодема

32

Г.Меркушкинэнь пьесатнень таликаст эрзя-мокшонь культуранть касомасо.

1

Обобщениянь урок

Пьесатнень эрявиксчист эрзя-мокшонь культуранть касомасо

33

Кель-валонь кастомань урок Сочинения «З.Ф.Дорофеев – мокшэрзянь содавикс ломань».

Кель-валонь кастомань урок

34-35

Аволь классо ловномань урок Г.Меркушкинэнь «Народонть лемстэ» пьесанть коряс.

2

Аволь классо ловномань урок

Анализэнь теемась

И.З.Антонов «Вейсэнь семиясо» (4+1част)

36

И.З.Антоновонь эрямонь ды творческой кизэ

1

Од содамочинь саемань урок

Исследования

37

«Вейсэнь семиясо» романонть идейно-художественной содержаниянзо лангсо важодема

1

Од содамочинь саемань урок

Анализэнь теема

38

Произведениясонть Великой Отечественной войнань событиятнень невтемась

1

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Евтамо: сермадеенть литературно-критической статьянзо.

39

Пулеметчикенть Павелкинэнь образось

1

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Очеркень жанрадо чарькодема

А.С.Малькин «Поэма а куломадо», «Лембе эскелькст», «Солдатонь ни» (3+1 част)

41

А.С.Малькин – поэт-лирик

1

Од содамочинь саемань урок

исследования

42

«А куломадо» поэманть смустезэ

1

Од содамочинь саемань урок

Кевкстема лангсо важодема

43

«Лембе эскелькст» лиро-эпической поэманть идейно-художественной евтнема лувозо

1

Од содамочинь саемань урок

Анализэнь теема

44

Аволь классо ловномань урок А.С.Малькинэнь  «Панжадо седейть» сб. коряс

1

Аволь классо ловномань урок

М.Л.Сайгин «Давол» (4+1+1 част)

45

М.Л.Сайгинэнь эрямонь кизэ. Васень шкань сонзэ шкинемазо.

Од содамочинь саемань урок

исследования

46

М.Сайгинэнь «Давол» романось – гитлеровской захватчиктнень каршо танкисттнэнь тюремадост ёвтнема.

Од содамочинь саемань урок

Текст лангсо важодема

47

Родькин Миша – романонь главной герой.

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Кевкстема лангсо важодема

48

«Стака уцяска» трилогиясонть эрямонь келейчинть домкасто невтемась.

1

Од содамочинь саемань урок

Текст лангсо важодема

49

Кель-валонь кастомань урок Сочинения «Мокшэрзянь народонть героизмазо Ине Отечественной войнасо»

Кель-валонь кастомань урок

Кель-валонь кастома

50

Аволь классо ловномань урок «Стака уцяска» романонть коряс.

1

Аволь классо ловномань урок

И.Н.Кудашкин «Пичетне ваныть чадыведентень» (4 част)

51

И.Н.Кудашкинэнь эрямонь ды шкинемань кизэ. Поэзиянь жанрасо сермадомазо.

Од содамочинь саемань урок

Рефератонь анокстамо

52

«Пичетне ваныть чадыведентень» повестенть содержаниянзо ванномась.

Од содамочинь саемань урок

Текст лангсо важодема

53

Повестьсэнть войнань ды войнадо мейлень эрямонть невтемась. Репрессиянь темась.

1

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Евтамот войнань ды войнадо мейле эрямодонть

54

Фимань образонть невтемасо художественно-изобразительной средстватне.

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Выразительной средстватнень ледстямось

И.П.Кишняков «Вешнян эсень тештенть» (5+1+1 част)

55

И.П.Кишняков – мокшонь содавикс прозаик ды драматург

1

Од содамочинь саемань урок

исследования

56

И.П.Кишняковонь «Вешнян эсень тештенть» романонть идейно-художественной содержаниязо

1

Од содамочинь саемань урок

Текст лангсо важодема

57

«Вешнян эсень тештенть» романонть сюжетэзэ ды композициязо

1

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Кевкстемат: романсонть событиятне, явлениятне ды проблематне

58

Романонть образной системазо

1

Кемекстамонь урок

евтамот

59

«Монь тештесь – менелесь» дилогиянь омбоце пельксэнть евтнема лувозо

1

Од содамочинь саемань урок

Текст лангсо важодема

60

Келень культурань кастомань урок «Вешнян эсень тештенть» романонть коряс

1

Кель-валонь кастомань урок

Кель-валонь кастома

61

Аволь классо ловномань урок И.П.Кишняков «Цярахман», «Кельме теле» произведениятнень коряс

1

Аволь классо ловномань урок

В.К.Радаев «Сияжар» (5+1 част)

62

В.К.Радаев – содавикс прозаик

Конспектэнь сермадома

63

«Сияжар» поэмась. Сонзэ эйсэ эрзятнень ды мокшотнень марто вейсэ ногайтнень каршо тюреманть невтемась.

Од содамочинь саемань урок

Текст марто важодема

64

Поэмасонть прявт геройтне. Сынст обуцяст, тевест-валост, мелест-превест.

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Тонавтницятнень евтамост

65

Сияжар кода эпической герой. Сонзэ образонзо вельде минек раськенть идеалонзо невтемась

Мельс ледстямонь ды кемекстамонь урок

Кевкстемат ды заданият

66

В.К.Радаев – ёвтнемань автор. «Кото эйдень ава». Прянь ветямонь, эрямонь-аштеманьпроблематне ды сынст топавтома китне.

Од содамочинь саемань урок

67

Аволь классо ловномань урок «Сурай» поэманть коряс

Аволь классо ловномань урок

Иень перть ютазенть мельс ледстямось (1 час)

68

Иень перть ютазенть мельс ледстямось.

Тонавтнемапелесь: Тиринь литература 10 классонтень Учебник-хрестоматия С.2001 ие.

Автортнэ: В.П.Видманова, Е.И.Чернов.

ЛИТЕРАТУРАСЬ

1.Алёшкин А.В. С. Кириллов: Очерк творчества / А.В. Алёшкин. — Саранск, 1968. — 123 с.

2.Алёшкин А.В. Земля родная песни мне дала / А.В. Алёшкин. — Саранск, 1973. — 132 с.

3.Алёшкин А.В. Единство традиций / А.В. Алёшкин. — Саранск, 1978. — 213

4.А. Алёшкин А.В. Эпос дружбы / А.В. Алёшкин. — Саранск, 1985. - 231 с.

5.Алёшкин А.В. Арьсемат / А.В. Алёшкин. — Саранск, 1990. — 197 с.

6.Безбородов М.И. Ульсь пинге..: стихть, поэмат, пьесат, очеркть / М.И.Безбородов; [кочкайсь ингольдень валть сёр-мадозе А.В. Алёшкин]. — Саранск: Мордов. кн. изд., 2008. — 254 с.

7.Борисов А.Г. Художественный опыт народа и мордовская литература / А. Г. Борисов. — Саранск, 1977. — 211 с.

8. Брыжинский А.И. В едином строю / А.И. Брыжинский. — Саранск, 1984. — 234 с.

9.Брыжинский А.И. Процессы жанрового развития мордовской прозы (50 — 90-е годы) / А.И. Брыжинский. — Саранск: Изд-во Мордовского университета, 1995. — 197 с.

 10.Брыжинский А.И. Писатели Мордовии: библиогр. указатель /А.И.Брыжинский , О.В. Пашутина, Е.И. Чернов. — Саранск: Мордов. кн. изд., 2001. — 592 с.

 11.Горбунов В.В. Поэзия —душа народа / В.В. Горбунов. — Саранск, 1971. —    

       215 с.

 12.Горбунов В.В. Признание / В.В. Горбунов. — Саранск, 1984. — 197 с.

13.Горбунов Г.И. Жизнь, герой, литература / Г.И. Горбунов. — Саранск, 1976. — 167 с.

14. Горбунов Г.И. Вастомат / Г.И. Горбунов. — Саранск, 1993. — 213 с.

15. Девяткин Г.С. Мордовский рассказ / ГС. Девяткин. —1987. -231 с.

16. Дёмин, В.И. Сюконян тенк...: Эрзянь писательде ёвтнемат/ II II. Демин. — Саранск : Мордов. кн. изд-во, 2005. — 317 с.

17. Доронин А. Ялгадо вал: художественной очеркть /Александр Доронин. — Саранск,тип. «Рузаев. Печатник», 2006. — 406 с.

18.Забавина В.М. Кузьма Григорьевич Абрамов: Очерк жизни и творчества / В.М. Забавина. — Саранск, 1966. — 256 с.

19.Зиновьев Н.В. Человек и время / Н.В. Зиновьев. — Саранск, 1995. - 276 с.

20.Имяреков М. Любовь и слёзы: стихи, поэмы, творч. портреты / М.Г. Имяреков. — Саранск: Изд. Дом «Писатель». — 2006. — 128 с.

21.Инжеватов И.К. Время водило его пером / И.К. Инжева-гои. — Саранск, 1973. — 234 с.

22.Инжеватов И.К. На службе народа / И. К. Инжеватов. — Саранск, 1973. — 267 с.

23.Инжеватов И.К. Литература и жизнь / И.К. Инжеватов. — Саранск, 1982. - 186 с.

24.История мордовской советской литературы. — Т. 1. — Саранск, 1968.-312 с

25.История мордовской советской литературы. — Т. 2. — Саранск, 1971. — 324

26.История мордовской советской литературы. — Т. 3. — Саранск, 1974. — 327

27.История мордовской литературы. — Саранск, 1981. — 315 с.

28.Каторова A.M. Введение в литературоведение / А.М. Ка-торова. — Саранск, 2006. — 212 с.

29.«Край мой! Любимая Русь и Мордва!» Мордовия С. Есенина: ст., рец., стихи, переводы / сост. Г.С. Гребенцов-, П.К. Лю-баев, Т.Ф. Сафонова. — Саранск: тип. «Красный Октябрь», 2004. - 408 с.

30.Кубанцев Т.И. Поэтический хронотоп жизненного пространства (на примере творчества З.Ф. Дорофеева) / Т.И. Кубанцев. — Саранск: Изд. морд, ун-та, 2005. — 146 с.

31.Кубанцев Т.И. Мокшэрзянь критикась и литературоведениясь: учебнай пособи / Т.И. Кубанцев. — Саранск: Изд-во морд, ун-та., 2002. — 76 с.

32.Кулдыркаев Я.Я. Поэмат ды ёвкст / Я.Я. Кулдуркаев; [пурныцясь ды икельце валонь сермадыцясь А.В. Алёшкин] / Я.Я. Кулдуркаев. — Саранск: Морд. кн. изд., 2008. — 173 с.

33. Ломшин М.И. Творческие индивидуальности писателя А.Д. Куторкина и развитие эпических традиций мордовской литературы / М.И. Ломшин. — Саранск: Изд-во Мордов. ун-та, 2005. - 77 с.

34.Любаев П.К. Кочказь произведеният: стихт, повесть, ёвтнемат, ледстнемат / П.К. Любаев [икельце валось А.М. Доро-нинэнь]. — Саранск: Морд. кн. изд., 2009. — 279 с.

35.Макушшн В.М. Начало пути / В.М. Макушкин. — Саранск, 1976. - 189 с.

36.Мордовская литература: Авторы-составители А.И. Бры-жинский, Е.И. Чернов. — Ч. I. — Саранск, 1989. — 312 с.

37.Мордовская литература: Авторы-составители А.И Бры-жинский, Е.И. Чернов. — Ч. И. — Саранск, 1990. — 312 с.

 38.Рогачев В.И. Истоки: К проблемам исторических, культурных и филологических наследий М.Е. Евсевьев / В.И. Рогачёв. — Саранск: Мордов. кн. изд-во, 2002. — 156 с.

39.Современная мордовская литература 60 — 80-е годы. — Ч. I. - Саранск, 1991. - 342с.

40.Современная мордовская литература. 60-80- е годы Ч. II. — Саранск, 1993. - 325 с.

41.Чернов Е.И. Драматурги Мордовии / Е.И. Чернов. — Саранск, 1991. - 156 с.

42.Чернов Е.И. Современная мордовская литература / Е.И. Чернов. - Саранск, 1992. — 98 с.

Интернет ресурстнэ

Эрзянь Морот. Эрзянские песни.
http://www.erzan.ru/news/anna-panisheva

http://vkontakte.ru/audio?id=-83623


ЭРЗЯНЬ МАСТОР TV. Наше видео на портале You Tube. Концерты, клипы, выступления и многое другое.
http://www.youtube.com/watch?v=a9FF-HbDGiU

Ловнома. Чтение.

Независимая общественно-политическая газета
Мордовского республиканского общественного
Фонда спасения эрзянского языка

Пек содавикс Эрзянь кулялопась тиринь мельть марто.
http://www.erzia.saransk.ru/

Эрзянский литературный сайт «Эрзиана» Эрзянь сёрмадоматевонь лопась.
http://erziana.my1.ru/index/ehrzjan_mastor/0-11

Энциклопедия Нижегородской области. Обран ошсонь энциклопедиясь.
http://erziana.my1.ru/index/ehrzjan_mastor/0-11

Эрзянский сайт «Эрзянь Раське».
Эрзянь лопась эрзянь раськеде.
http://erzyany-rasyke.ucoz.ru/

Эрзянский Живой Журнал от Петрянь Андю. Новости эрзянского мира. Кулят Эрзянь масторсто.
http://erzianj-jurnal.livejournal.com/

Эрзянь Википедиясь. Эрзянская Википедия. Статьи о великих людях и событиях на эрзянском языке.
http://myv.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D1%8F%D0%BA%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%BF%D0%B0

Культурно-образовательный портал «Эрзянь Ки».
http://www.erzan.ru/


«Сятко» (рус. «Искра») — литературно-художественный и общественно-политический журнал, издаваемый в Саранске. Публикации журнала выходят наэрзянском языке.
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%8F%D1%82%D0%BA%D0%BE

Газета «Эрзянь Правда». Статьи, новости о Республики Мордовия и народе эрзя.
http://erziapr.ru/


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

тест 5 класс родной язык

тест 5 класс родной язык нохчийн мотт...

Материалы для участия во Всероссийском конкурсе мастер-класса учителей родного языка и литературы «Туган тел» учителя родного языка и литературы МБОУ «Чувашско-Бурнаевская СОШ» Алькеевского муниципального района Республики Татарстан

Материалы для участия  во Всероссийском конкурсе мастер-класса учителей родного языка и литературы «Туган тел» учителя родного языка и литературы МБОУ «Чувашско-Бурнаевская СОШ» Алькеевского...

Приказ о создании рабочей группы по разработке программ учебных предметов по обязательным предметным областям «Родной язык и литературное чтение на родном языке» (1-4 классы) и «Родной язык и родная литература» (5-9 классы)

Данные программы конкретирзируют содержание Стандарта, дают распределение часов по разделам курсов, определяют последовательность  изучения тем и разделов с учетом  межпредметных связей, воз...

Ссылка на видеоурок и портфолио- презентацию на Всероссийский конкурс "Мастер-класс родного языка "Туган тел"

Ссылка на видеоурок и портфолио- презентацию на Всероссийский конкурс "Мастер-класс родного языка "Туган тел"...

«Особенности преподавания предметных областей «Родной язык и литературное чтение на родном языке» и «Родной язык и родная литература» в условиях ФГОС ООО и ФГОС СОО» (удостоверение).

laquo;Особенности преподавания предметных областей «Родной язык и литературное чтение на родном языке» и «Родной язык и родная литература» в условиях ФГОС ООО и ФГОС СОО»...