Внеклассное мероприятие по чувашскому языку и литературе "Родной язык - душа народа"
методическая разработка на тему

Светлана Николаевна Колесникова

21 февраля весь мир отмечает Международный день родного языка.   В этот день  МБОУ  « Староильмовская СОШ»  совместно с  сельской библиотекой провели день занимательного языкознания «Родной язык – душа народа», приуроченное  к юбилейной  дате  П.В.Афанасьева.

Скачать:


Предварительный просмотр:

«Тёван ч.лхе- халёх чун.» сценари?

(Хат.рлекен. Киве  Йелмелери п.т.м.шле п.л\ паракан вётам шкулта чёваш ч.лхипе

литературине в.рентекен. Колесникова  Светлана  Николаевна?)

1-м.ш пай(шкул)

В.рентекен  сёмах.?

 -Сывё-и: ачасем?

- Ырё кун пултёр пурне те?

 - Паян пир.н «Ик. ч.лхе-ик. ёс: ви=. ч.лхе – ви=. ёс» ятпа =ыхённё  уяв?  ( Доска  умне =ичч.н туха==.? Пурте т.рл. ч.лхепе сывлёх сунна==. те хёйсен ятне кала==.?)

  • Привет: меня зовут Алеша?(вырёсла)
  • Hello :mein name ist Petya?                                                                                                            Хало: майн намэ ист Петя?(ним.=ле)
  • Исенмесез: минем исем Алина?(тутарла)
  • Ни хау: ва минг тзер Мария?(китайла)
  • Нам-аз-тей: мера наам Саша?(хиндилле)
  • Мар-хуба: иссми Наташа(арабла)
  • Hello:my name is Maria                                                                                                                      Хелло: май нейм из Мария (акёлчанла)
  • М.н тума кирл.-ши этеме ч.лхе?Ч.лхес.р пурёнма пулать-ши;

- Ч.лхе пулмасан шухёшлав та пулмасть: унсёрён этем чён пурнё=а: =ут =анталёка ёнланма пултараймасть? П.р сёмахпа каласан: ч.лхе =ынсене п.р-п.ринпе хутшёнма пит. кирл. хат.р?

-  Эпир м.н п.ч.крен чёвашла кала=са \сетп.р? Шкул =ул.сенченех вырёс: тутар: акёлчан ч.лхисене в.ренетп.р?

_ «П.р ёс аван: ик. ёс тата аванрах»:-тен. ваттисем? М.н чухл. ч.лхе п.лет.н - =авён чухл. тёнлёрах пулатён?

+ын ё=та пурёнать - =ав халёхпа хутшёнать? Эппин: унён =ав ч.лхене кёштах та пулин п.лмелле? Унсёрён кулёшла самантсем сиксе тухма пултара==.?                                                        

1-м.ш ертсе пыракан% Тёван ч.лхе – таса =ёл ку=.:

Тёван ч.лхе – телей шевли?

Тёван ч.лхе =.н алёк у=.

Куллен кунах пире валли?

2-м.ш ертсе пыракан% Тёван ч.лхе – атте ёс-пу=.:

Тёван ч.лхе – анне сасси?

Тёван ч.лхесёр шалкём ху=.:

Тёван ч.лхе вёл – пуласси?

1-м.ш е?п? %Чёваш =.р. – Пёлхар =.р.?

Чёваш =.р. – Улёп =.р.?

Чёваш т\пи – уйёх-х.вел

Чёваш к\рши – ылтён пускил?

2-м.ш е?п?% Чёваш каччи – т.нче пурри:

Чёваш х.р. – т.нче юрри?

Ай: пурнар-и: ай юрлар-и -

Чёваш =.рне пур тёвар-и?

1-м.ш е?п?% Ырё кун пултёр пурне те% чёваш каччисем: чёваш х.р.сем: в.рентекенсем?

2-м.ш е?п?% Сире пурне те «Пир.н пултаруллёх» уяв ка=не хутшёнма йыхравлатпёр?

1-м.ш е?п?% Пире паян 5-7 классенчи в.ренекен маттур чёваш ачисем хёйсен т.рл. енл. пултарулёх.пе савёнтар.=?

2-м.ш е?п?% М.нех: аван? Малтанах чёваш ч.лхи (тёван ч.лхе) –=инчен к.скен Колесникова Светлана Николаевна п.лтер\ тёв.? Паян чёвашсене =утта кёларакан.: чёвашсен шкулне у=акан.: чёвашсен алфавитне тёвакан. И?Я?Яковлев пирки сёмах пыр.?Ун =инчен презентаци хат.рлен.?(Колесникова С?Н?)

1-м.ш е?п?%Тёван ч.лхене пир.н =ине тёрса в.ренес пулать: вёй-хала шеллемес.р т.пчес пулать: ёна =ырура та хёй.н м.нпур ахах-мерчен.пе ку=а шартса тёмалла тёвас пулать? Харпёр хёй т.лл.н те в.ренмелле:ырми-канми т.пчемелле?

2-м.ш е?п?% Кам тёван ч.лхене юратмасть:

Вёл тёван амёшне юратмасть?

Кам тёван амёшне юратмасть:

Вёл тёван халёхне юратмасть?

Кам тёван халёхне юратмасть:

Вёл Тёван =.р-шывне юратмасть?

1-м.ш е?п?% Чёваш хёй.н тёван ч.лхине пёсса кала=ни – пысёк инкек? Унпа кил.шме юрамасть – вёл ёс-хакёл чир.?

2-м.ш е?п?% В.рен.р: тёрёшёр! Хытё юратёр тёван ч.лхене?

Тата янравлёрах: тата =унатлёрах пултёр вёл!

1-м.ш е?п?% Кашни класс хёйсем =инчен к.скен каласа парать?

( 7-м.ш класа сёмах:

6-м.ш класа сёмах:

5-м.ш класа сёмах)

2-м.ш е?п?% Ч.лхе хавшасан – халёх та хавшать:

ч.лхе п.тсен – халёх та п.тет?

1-м.ш е?п?% Эй: ч.лхем: анне панё ч.лхем:

Янёра эс. =ут т.нчере!

Ыттине =.р ч.лхе хуть п.лем:

Эс. ман п.рре =е=: п.рре!

2-м.ш е?п?% Командёсем чёнах та тав=ёруллё пулнине т.р.слер-ха?

Хал. хёвёрт хуравламалли ыйтусем? Ыйтусем =ине

черетпе хуравлатпёр?

1? Ми=е «п\» илсен хула яч. пулать; (+.рп\)

2? «Ю» камене п.лсен юман яч. пулать; (Юман)

3? К?В?Ивановён вил.мс.р произведений. («Нарспи»)

4? Т.нчипе пале чёваш космонавч. (А? Николаев)

5? Чёваш алфавитне кам й.ркелен.; (И?Я?Яковлев)

6? «+утё» сёмах антоним. (Т.тт.м)

7? Ми=е «ав» илсен суя пулать; (улт-ав)

8? «Савён» сёмах антоним. (Хуйхёр)

9? Ми=е «кал» илсен геометрии фигури пулать; (тёват-кал)

1-м.ш е?п?% Эй: тёван сёмах!

М.нле кёна туйём хускатман эс.!

Хат.р пулма та: ырра туйма та:

т.р.сл.хш.н тёма та:

Сёпайлёха та: .=ченл.хе те в.рентет.н эс.?

 2-м.ш е?п?% Пу=ра м.н чухл. шухёш санён:

М.н чухл. .м.т халл.хе:

Сана: ачам: пурне те панё

Чёваш ч.лхи:тёван ч.лхе?

1-м.ш е?п?% Хёйне хисеплекен кирек м.нле халёх та хёй.н тёван ч.лхине пысёк пуянлёх вырённе хурса хаклать: м.нш.н тесен ёна вёл нумай .м.рсем тёрш.нче т.рл. йывёрлёх-сем т\ссе: аталантарса: \стерсе пынё?

1-м.ш е?п?% Хал. эпир сир.нпе хёш класс алфавит лайёх п.лнине т.р.слесе пёхар?

Алфавитпа усё курса панё вёрттёнлёхсене тупёр?

9-16-9-20 19-24-20-2-17 23-2-4-1-17 22-9-20-30-33-4-

20-1:

9-16-9-20 4-9-20-8-17 23-2-20-2-30-21-1 23-2-4-1-17 29-9-15-27-8-19-8

( ,м.р пурён тёван =.ршывра: .м.р в.рен тёрёшса тёван ч.лхене) 

2-м.ш е?п?% Туссем кала=нё чух тёван ч.лхем.м

Шур акёш т.к. ев.р эс =ем=е?

Санпа манн халёх чун. те илемл.

+\рет =\лте те =.р =инче в.=се?

1-м.ш е?п?% Панё хут =инче «А» сас паллирен пу=ланакан япала яч.сене =ырмалла? ? 1? Алфавитпа усё курса панё вёрттёнлёхсене тупёр?

Япала яч.сене =ырёр

(Ала: авён: алтёр: ар=ури: анкарти: асёрхану: асамлёх: армути: анчёк: алёк: атё)

2-м.ш е?п?% Туссем кала=нё чух тёван ч.лхем.м

Шур акёш т.к. ев.р эс =ем=е?

Санпа манн халёх чун. те илемл.

+\рет =\лте те =.р =инче в.=се?

1-м.ш е?п?% Панё хут =инче «А» сас паллирен пу=ланакан япала яч.сене =ырмалла? ? 1? Алфавитпа усё курса панё вёрттёнлёхсене тупёр?

             Япала яч.сене =ырёр

(Ала: авён: алтёр: ар=ури: анкарти: асёрхану: асамлёх: армути: анчёк: алёк: атё)

1-м.ш е?п?% +ак анаграммёсенчен сёмахсем майлаштарса =ырёр?

Анаграммёсем

хур-ёс     =ёт-ар  алт-кас    тём-шан ура-ют    пур-=ён

хур-пёл   тёр-ут

(сурёх: саклат: юрату: пурлёх: тар=ё: тёшман: пурнё=: тутёр)

2-м.ш е?п?% +ак метаграммёсене кам хёвёртрах п.лет%

Метаграммёсем

/т-п\ пай. эп Л-па пулсан:

Пур .=е тёватёп яланах?

Л вырённе Т лартсан

Пылчёкра тёхёнан эс мана?

Т-па пулсан эп тыр-пул:

К-па ялан хаваслё:

П-пала шыври ч.р чун:

В-пала эп йывё= пай.?

Эп. килти кайёк-к.ш.к:

Мамёк: т.к.м сан валли?

Сим.с лёсё - манён к.р.к –

Улёштар =е= саспалли?

Хы=ран манён Н тёрсан

Эп. \с.п вёрманта?

Х – пала улёштарсан

Мана вулён кёмёлтан?

1-м.ш е?п?% Пир.н ч.лхе илемл. те янёравлё: вит.мл. те сёнарлё???+ёлен ку=. те: х.вел.н ури те: уйёхён хёлхи те =ук? Анчах халёх: =ут =анталёка ч.ре пек курса:сёнарлё \керсе кётартнё?

Тёван ч.лхене лайёх п.лекен =ын ытти ч.лхесене

те хисеплет? Тёван =ер-шыва юратасси те тёван

ч.лхерен пуяланать?

2-м.ш е?п?% И?Я?Яковлев пире халал парса хёварнё%

Халал

Эй: тусёмсем: хамён тёван =ыннёмсем: чёвашсем! Пуринчен малтан эп. сире ч.нсе калатёп? Манён чунём п.рмаях сир.нш.н =унатч.: халь те акё манён м.н пур шухёшём сир.н =ий.ре ку=р.? Юлашки терт.ме пуринчен маларах тата сире каласа хёварас тет.п?

В.ренсе =утёлма телей тупнё чёвашсене калам тата? Ас туса тёрёр! Пайсёр тёрса юлнё хёвёрён м.ск.н чёваш тёван халёхёра эсир пулёшса пурёнмалла% в.сене ё=тан та пулин пулёшу кил.-ха тесе тёмалла мар? Ан манёр!

1-м.ш е?п?% Жюри член.сем сёмах иле==.? +.нтер\=.сене палёрта==.?

2-м.ш пай (СДК)

2-м.ш е?п?%

 М.н тери пуян та илемл. тёван ч.лхем.р!

Хамёр ч.лхери сёмахсемпе: сёвёсемпе темле

шухёша та х.р\лл.н каласа пама: темле илемл.

сёнсем \керме те пулать?Тутар республикинчен те сёвё=семпе  =ырав=ёсем тухакансем нумай? Эпир паян Порфирий  Васильевич Афанасьев  =инчен кала=ёпёр?М.нш.н; М.нш.н тесен вёл пир.н ентеш  тата  унён кё=ал  нарёс  уйёх.н  20-м.ш.нче  75 =ул тултарч.?Порфирий  Афанасьев  хёй.н Тёван  =.ршыв.  =инчен нумай  хайлав хайланё?Юбилей ятне  халалласа  ял  библиотекар.  Ирина  Юрьевна  Порфирий  Афанасьев  =инчен  презентаци  тата  к.неке  выставки  хат.рлен.? Курма  с.нетп.р?

1-м.ш е?п?% Хал. в.ренекенсем унён сёввисене сир.н умёрта каласа пар.=? 

«+ынна  ырё  ту»:сёвё

Ермолаева  Полина

«Благодарю тебя:Ильмово»:стихот

Овчинникова  Арина

«Юратёр  т.нчене»:сёвё

Рябкова  Виктория

«Туссем:ан вёр=ёр»:сёвё

Игнатьев  Михаил

«+ыран=и  Чаллёра»:сёвё

Елина  Мария

«+.нтер\  кун.»:сёвё

Калугина  Валентина

«Ра==ей.м»: сёвё

Маковкина  Анастасия

«П.ртен-п.рре» пове=.н  сыпёк.

Шерматова  Ангелина

«Аннем.р»:сёвё

Кузнецов  Матвей

«Тёрнасем  в.=се  иртр.=»: сёвё

Калмыкова Дарья

«Ярапаллё  йёмра»: сёвё

Софронов Никита

«Сёпка  юрри»:сёвё

Селиванова Варвара

2-м.ш е?п?% +унат хушассём килет:

Шёпчёк пулассём килет:

Садран сада =\ре-=\ре:

Юрё юрлассём килет? 

1-м.ш е?п?% Чёваш юрри – чёваш ч.ри:

Тёван атте вёйне пире кётартр.

+ич тин.с урлё =ук унтан ч.рри

Аттила пек пире вёл паттёрлатр.!

Хал. чёваш  юррисене  итлеме с.нетп.р?

_ «Анне»  юрё:  юрлакансем  Селиванова Варя: Степанова Вера?

-«Кука=ипе кукамай»: юрлакансем 6-м.ш класра в.ренекенсем(Михляева А: Рябкова В:Кузнецова А:Иванова Д?

 

-  Хал. «Мерчен» ушкён  сир.н  умёрта? В.сем «Тёванлёх  юрри» юрёпа  савёнтар.=? 

- Чёваш ташши - 6-м.ш класра в.ренекенсем?

2-м.ш е?п?% Уява хутшёнакансене пурне те тав тёватпёр!

Харёс тёрса юрлар-и;

Илемл.: илемл.: илемл. чёваш т.рри

Илемл. чёваш т.рри те т.рлеме п.лсен кёна?

Илемл.: илемл.: илемл. чёваш юрри:

Илемл. чёваш юрри те юрлама п.лсен кёна?

Илемл.: илемл.: илемл. чёваш ташши:

Илемл. чёваш ташши те ташлама п.лсен кёна?

Илемл.: илемл.: илемл. чёваш к.пи:

Илемл. чёвш к.пи те тёхёнма п.лсен кёна?

Илемл.: илемл.: илемл. чёваш =ынни:

Илемл. чёваш =ынни те пурёнма п.лсен кёна?

Привет: меня зовут Алеша?(вырёсла)

  • Hello :mein name ist Petya?                                                                                                            Хало: майн намэ ист Петя?(ним.=ле)
  • Исенмесез: минем исем Алина?(тутарла)
  • Ни хау: ва минг тзер Мария?(китайла)
  • Нам-аз-тей: мера наам Саша?(хиндилле)
  • Мар-хуба: иссми Наташа(арабла)
  • Hello:my name is Maria                                                                                                                      Хелло: май нейм из Мария (акёлчанла)

«Тёван ч.лхе- халёх чун.»

«Ик. ч.лхе-ик. ёс: ви=. ч.лхе – ви=. ёс»

      И?Я?Яковле

9-16-9-20         19-24-20-2-17       23-2-4-1-17             22-9-20-30-33-4-20-1:

 

9-16-9-20     4-9-20-8-17     23-2-20-2-30-21-1      23-2-4-1-17       29-9-15-27-8-19-8

9-16-9-20         19-24-20-2-17       23-2-4-1-17             22-9-20-30-33-4-20-1:

 

9-16-9-20     4-9-20-8-17     23-2-20-2-30-21-1      23-2-4-1-17       29-9-15-27-8-19-8

9-16-9-20         19-24-20-2-17       23-2-4-1-17             22-9-20-30-33-4-20-1:

 9-16-9-20     4-9-20-8-17     23-2-20-2-30-21-1      23-2-4-1-17       29-9-15-27-8-19-8

,м.р пурён тёван =.ршывра: .м.р в.рен тёрёшса тёван ч.лхене?

(Ала: авён: алтёр: ар=ури: анкарти: асёрхану: асамлёх: армути: анчёк: алёк: атё)

(Ала: авён: алтёр: ар=ури: анкарти: асёрхану: асамлёх: армути: анчёк: алёк: атё)

(Ала: авён: алтёр: ар=ури: анкарти: асёрхану: асамлёх: армути: анчёк: алёк: атё)

Анаграммёсем

хур-ёс     =ёт-ар  алт-кас    тём-шан  

 ура-ют    пур-=ён   хур-пёл   тёр-ут

Анаграммёсем

хур-ёс     =ёт-ар  алт-кас    тём-шан  

 ура-ют    пур-=ён   хур-пёл   тёр-ут

Анаграммёсем

хур-ёс     =ёт-ар  алт-кас    тём-шан  

 ура-ют    пур-=ён   хур-пёл   тёр-ут


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Урок в 5 классе по теме "Язык и человек. Язык и речь. Язык и его единицы"

Ассоциативные приёмы для запоминания учебного материала по теме урока....

ФЕСТИВАЛЬ ЯЗЫКОВ «Язык – живая душа народа»

Разработка общешкольного внеклассного мероприятияФЕСТИВАЛЬ ЯЗЫКОВ (с элементами устного журнала)для 5 - 11 классов...

Подведены итоги конкурса разработок вариативных образовательных программ преподавателей русского языка и родных языков из числа языков народов Российской Федерации среди педагогических работников системы СПО

Подведены итоги конкурса разработок вариативных образовательных программ преподавателей русского языка и родных языков из числа языков народов Российской Федерации, реализующих образовательные програм...

Подведены итоги конкурса разработок вариативных образовательных программ преподавателей русского языка и родных языков из числа языков народов Российской Федерации среди педагогических работников системы СПО

Подведены итоги конкурса разработок вариативных образовательных программ преподавателей русского языка и родных языков из числа языков народов Российской Федерации, реализующих образовательные програм...

Музейное занятие, посвященное Дню родного языка «Язык – живая душа народа»

Музейное занятие, посвященное Дню родного языка «Язык – живая душа народа»...

Внеклассное мероприятие «Родной язык – душа народа»

Внеклассное мероприятие, посвященно Международному дню родного языка....