Рабочая программа по родной литературе 6 класс на 1 час
рабочая программа (6 класс)

Кирдяпина Елена Степановна

1. Пояснительнай запискась.

2.Учебно-тематическяй планированиясь.

3. Учебнай курсть "Родной литература 6-це класса" основной содержанияц.

4. Календарно-тематическяй планированиясь.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл rod._lit._6_klass_1chas.docx84.49 КБ

Предварительный просмотр:

 

                                                                Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение

Тарханско-Потьминская основная общеобразовательная школа»

«Рассмотрено и одобрено» на заседании методического объединения родного, русского языка и литературы

Руководитель ШМО

__________/ Шерняева М.П./

от «___»  _________2019г.

«Согласовано»

Зам. директором по УВР

__________/Пензина М.А../

от«___» ___________ 2019г.

«Утверждаю»

Директор МБОУ «Тарханско-Потьминская ООШ»

от «__» __________2019г.

_____________/Сисигина П.Н. /

 

Рабочая программа

учебного курса

 «Родная литература»

для  6  класса

Всего часов на изучение программы 34

Количество часов в неделю 1

                                                                               

Составитель:

учитель родного

(мокшанского)

языка и литературы

Кирдяпина Е.С.

 1. Пояснительнай записка.

1)Ингольдень вал.

        Родной литературань рабочай программась тиф котоце классонь тонафнихненди, конанди основакс сявф:

  • Российскяй Федерациянь Федеральнай законць «Об образовании в Российской Федерации» №273 от 29.12.2012 года.
  • Основной и средняй школань примернай программась родной литератураса  5-11 класса Российскяй Федерациянь  национальнай школань  2000 кизотькса;
  • Мордовия Республикань Образованиянь Министерствань «Мокшэрзянь литературань программат 5-11-це классненди», Саранск 2010к.,
  • Федеральнай Государственнай образовательнай стандартсь, кона примаф Российскяй Минобразованиять приказонц коряс  05.03.2004к.;
  • Учебнай планонц коряс МБОУ «Тарханско -Потьминскяй СОШ»

Афкуксонь календарно-тематическяй планць тиф, нежедемок «Мокшэрзянь литературань программат 5-11 классненди», кона нолдаф 2010 кизоня, Саранскяйса, Мордовскяй книжнай издательстваса. (ингольдень валсь). Программать сёрмадозь: филологическяй наукань докторсь А.И.Брыжинский,педагогическяй наукань докторсь А.М.Каторова, филологическяй наукань кондидатсь Е.И.Азыркина.

    Программась ащи фкакс 5-це классонь «Родной литература» тонафнемань книгати общеобразовательнай учрежденияса, книгать автороц Азыркина Е.И., Саранск, 2014к. 

2)Литературать тонафнемань целенза и задачанза.

Котоце класса национальнай школань ученикне родной литературань урокса тонафнихть лувфть коряс устнай и письменнай ответонь максома, произведениять идеянц, героинзон и конфликтонзон шарьхкодема.

Тя класса тонафневи произведениятнень эса лама материал, штоба касфтомс ученикнень видешить, ялгаксшить и родной природать колга эстетическяй содамашиснон.

Ученикне крхалгофтсазь эсь содамошиснон литературнай ёфкснень, устнай народнай творчествать колга, кармайхть содама, мезе стамсь стихотворнай и прозаиескяй корхтамась, рассказсь, повестсь, литературнай героень портретсь, пейзажсь, эпитетсь, метафорась, сравнениясь, олицетворениясь, гиперболась.

Крхкалгоды и словарнай работась. Ученикнень устнай и письменнай корхтамасост эвондай отвлечённай значения мархта лама вал.

Сяда сидеста кармай ётафневома картинань и иллюстрациянь коряс работась, мезсь лезды ученикненди художественнай литературать, живописть и графикать кода искусствань шарьхкодемаснонды.

    Лама лия предметтнень еткса, конат тонафневихть школаса, няевикс васта максови мокшэрзянь литературати. Родной кяльса серматф произведениятнень мархта шабатне васьфтихть васенда начальнай класса, сяда меле художественнай литературать колга содамошитнень касфтсазь мельдень класса тонафнемста. Литературась лезды тейст шарьхкодемс эряфть, перьфпяльть, кърхкалгофтсыне тевснон-мяльснон, козякофтсыне кяльснон-валснон, кеподьсыне корхтамань и сермадомань кялень культураснон, келептьсыне эстетическяй ванфксснон,касфтсынь содамошиснон эсь культураснон, масторснон колга.

     Литературань произведениятнень вельде тонафнихне сяда цебярьста кармайхть содама эсь народснон тевонзон-мялензон, иланзон, сонь кяль-валонь мазышинц и эряфонь киса смузенц, сядонгольдень эряманц-ащеманц.

      Родной литературань урокнень инголи путневи цельхть:

  • тонафтомс шабатнень родной кяльть и литературать вельде шарьхкодемс эсь народснон историянц и тяниень пингонь эряманц,
  • воспитандамс афкуксонь патриотт,
  • касфтомс содамошиснон мокшэрзянь народть историянц, культуранц колга,
  • касфтомс шарьхкодемаснон кяльть национальнай башкаширенц колга.

      Эсь кяльса серматф произведениянь тонафнемась панжи кели ки рузонь литературать шарьхкодеманцты и сонь вельденза лия нароттнень литератураснон содаманцты, сон лезды сяда теждяста шарьхкодемс сембе искусствань виттнень: киноть, театрать, живописть, музыкать и лиятнень.

Родной литературась кемоста сотнеф эряфть мархта, сяс и полафксне, конат молихть тя пингста, фалу  эрявихть кирдемс мяльса сонь тонафнемстонза.

       Тяни родной литературань урокста произведениятненди идейно-художественнай питнеть путомста сави кирдемс мяльса васендакиге аф идейно-политическяй ширеть, кода ульсь инголе, а нравственнайть и эстетическяйть. Анализонь тиемста васенда эряви шарфтомс мяль марнек ломанень проблематнень панжемаснонды, азомс эряфса писательть ванфонц видеть-аф видеть лангс, кодама художественно- выразительнай средства вельде авторсь панчсесы геройхнень тевснон-валснон, потмоежеснон, ванондсы кялень козяшить. Тяка пингть шабатне  тонафнихть арьсема, эсь мяльснон-арьсемаснон азондома, пара тефнень и афсатыкснень няема.

3) Учебнай планца предметть вастоц

Родной литературань  урокти 5-це класса макссеви фкя част недляти, общеобразовательнай программать коряс колмогемонь   част, школань тонафнемань планть коряс 34 тонафнемань недля, марнек 34 част кизоти.

Тонафнемань материалсь етави программань материалть кирьфтаманц вельде.

 

2.Учебно-тематическяй планированиясь.

Классь

Разделхнень темасна

Част-тне

Аф класса морафтомась

Корхтама маштомась.

6

1.

Ушетксонь вал.

Устнай народнай творчествась.

Валмуворксне.

Легендатне и преданиятне.

1

2.

Фольклоронь мотивонь коряс серматф произведениятне.В.И.Радаев.

1

1

3.

Д.С.Куляскин «Пичай».

2

1

4.

Г.И.Ельмеев.

2

5.

К.Г.Абрамов

2

6.

Н.И.Учватов

1

7.

П.С.Глухов.

1

8.

В.И.Ардеев.

3

1

1

9.

Р.Р.Федькин.

2

10.

Н.С.Живайкина

1

11.

Н.Иркаев.

3

1

1

12.

П.У.Гайни.

1

13.

П.И.Левчаев.

1

1

14.

Ф.С.Атянин.

1

1

15.

В.Н.Радин.

1

16.

И.А.Калинкин

1

17.

А.М.Доронин

Р.К.Орлова

1

1

18.

Сембоц

25

4

5

3.Учебнай курсть « Родной литература 6-це класса» основной содержанияц.

I –II УШЕТКСОНЬ ВАЛ И УСТНАЙ НАРОДНАЙ ТВОРЧЕСТВАСЬ

(1 част)

Ушетксонь вал

Кельгома авторхне и кельгома произведениятне. Каникулатнень пингста лувф произведениятнень коряс корхтамась.

Народнай ёфкст: «Юртай», «Цёра-богатырь»

Ёфкснень колга шабатнень содамошиснон кемокстамасна. Синь башка ширеснон лятфтамасна. Ломанть эряфса ёфкснень вастсна. «Юртай» ёфксса тонафнемать эрявиксшинц шнамац. Скупой шить сялдомац. Магическяй числатнень смузьсна.

«Цёра-богатырь» ёфксть содержанияц и смузец. Геройхнень обуцясна, видешить инкса тюремасна. Перьфпяльть виензон сяськомасна,  трудть тёждялгофтоманц и ялгань кельгомать колга арьсематне. Гиперболать ролец богатырть обуцянзон няфтемасна. Ёфксса лия изобразительно-выразительнай средстватне.

«Пяштень тараткя» ёфксса ломанть и перьфпяльть ёткса соткссь. Ляпе вайме ломаттнень шнамасна. Валда вийть сяськомац.

Литературань теориясь. Чудань ёфкснень башка ширесна.

Литературань творчествась. Арьсемс аф оцю ёфкс, коса васетькшнихть равжа и валда вийхне.

Литературань теориясь. Гиперболать колга шарьхкодемась.

Валмуворксне  

Валмуворкссь кода устнай народнай творчествань жанра. Сонь эсонза народть ёнюшинц и смузенц няфтемац. Валмуворкснень лездомасна тонафтомань тевса, афсатыкснень сялдомасна- пеедемасна. Валмуворкснень тиевомасна, виде и ётафтф смузьса молемасна.

Художественнай литератураса валмуворкснень вастсна.

К.Т. Самородов – мокшень и эрзянь валмуворкснень кочкайсна и тонафнисна.

Литературань теорись. Валмуворкснень шарьхкодемасна.

Литературань творчествась. Валмувоксонь и содама ёфксонь арьсемась.

Легендатне и преданиятне

Легендатне – устнай народнай творчествань жанра. Тя жанрать эсь лацонь ширец. Сидеста васьфневи главнай геройхне легендаса – библейскяй и языческяй божестватне. Ломанть и божестватнень ёткса сотксне. Кунардонь пингонь эряфть няфтемац.

Легендатне эряйхть аф аньцек фольклорнайхть, но и литературнайхть (содафт Ф. Атянинонь, Радин-Аловскяень и лиятнень).

«Кода тиевсь модась» легендаса божестватне.

«Тяшттнень тиевомасна» легендаса Каргонь Кить тиевомац.

Преданиятнень юрс афкуксоннеть путомац. Преданиятнень маладомасна историческяй моротненди.

«Мамолаева велеть историяц» преданияса путф событиятне.

«Вару» преданияса ляйть лемдеманц туфталоц.

Литературань теориясь. Легендатнень и преданиятнень колга шарьхкодемась.

Литературань творчествась. Эсь велеряйхнень азондомаснон коряс сёрмадомс легенда или предания.

III

ФОЛЬКЛОРОНЬ МОТИФНЕНЬ КОРЯС

СЁРМАТФ ПРОИЗВЕДЕНИЯТНЕ

Василий Иванович Радаев (Радин-Аловский)

«Варда», легенда (2 частт)

Фольклоронь мотивонь коряс мокшень и эрзянь кяльса  сёрматф литературань произведениятне. Синь эсост фольклорть вастоц.

В.И. Радаевонь эряфонь и творческяй киц. Пцтфксоц мокш-эрзянь фольклорть кочкамаса.

«Варда» легендаса кунардонь пингть няфтемац, ногайхнень каршес тюремась. Нижняй Новгородса Кремлять идемац. Вардань образоц. Сонь подвигонзон и родной масторть инкса педа-пес ащеманц няфтемста художественнай средстватнень вастсна. Витовань и Вежалянь образсна. Вельдест покодемати видешити мокшэрзянь народть кельгоманц няфтемац. Кяжи и седифтома ногаецнень образсна. Легендаса перьфпяльть вастоц. Произведениять кялень козяшиц.

Дмитрий Степанович Куляскин

«Пичай», ёфкс (3 частт)

Д.С. Куляскинонь  эряфонь и творческяй киц. «Пичай» стихса сёрматф ёфксть содержанияц и темац. Пичаень родной масторть и народть воляшинц инкса ащемац. Геройть пара ваймоц и аф пелезь тюремац. Произведенияса сельмонь каяй и жаднай ломатнень сялдомасна. Геройхнень обуцяснон панжемста пейзажть вастоц. Ёфксть кяль-валонь козяшиц.

Григорий Ильич Ельмеев

«Ёжка», ёфкс (3 частт)

Г.И. Ельмеев – мокшень талантливай поэт. Великай Отечественнай войнаса улемац. «Ёжка» ёфксть сотксоц народнай поэзиять мархта. Произведенияса фантастическяй обраснень вельде патриотическяй темать панжемац.

Ёжка цёранять образоц. Сонь образонц вельде цебярть и кальдявть няфтемац.

Литературань творчествась. Легендатнень и ёфкснень ёткса марстоннесь и аф фкаксшись.

Предметтнень ёткса сотксне. Рузонь фольклорсь (былинатне). Финно-угорскяй нароттнень ёфкссна, валмуворкссна, содама ёфкссна.

Дополнительнай лувоманди:

А.В. Дуняшин. «Эфигения».

Ф.С.Атянин. «Постуфонь стирь».

Народнай ёфкст: «Пинесь, атякшсь и келазсь», «Ведьава», «Кода стирсь келукс тиевсь», «Яраска».

IV

МОКШЕТНЕНЬ И ЭРЗЯТНЕНЬ СЯДЫНГОЛЬДЕНЬ ЭРЯФСНА

Кузьма Григорьевич Абрамов

«Сараклыч», поэма (2 частт)

К.Г. Абрамовонь творчестваса историческяй темась. «Сараклыч» поэмаса мокшэрзятнень кунардонь пингонь эряфснон няфтемац. Канявань и сонь цёранц Тиньгаень образснон вельде родной масторть ванфтоманц няфтемац.

Ногайхнень равжа ваймоснон няфтемасна.

Произведенияса мокшэрзятнень и руснень ёткса ялгаксшись. Устнай народнай творчествань мотифне.

Николай Иванович Учватов

«Маркуз и Лундан», повесть (1 частт)

Н.И. Учватовонь эряфонь и творческяй киц.

М.Е. Евсевьевонь лемса педагогическяй институтса тонафнемац. Национальнай газетатнень редакцияса покодемац. Васенце стихонзон «Мокша» журналса печатламасна.

Прозань жанраса сатфксонза. Мокшень и рузонь кяльса нолдаф повестень книганза: «Павазонь тяште», «Алят», «Съргозема», «Маркуз и Лундан». Н.И. Учватов мокшэрзянь литератураса васенцетнень ёткста фкясь, кие ушедозе фантастикань жанрать. Лувихненди кельговсть « Сюра мархта шяйтан», «Взорванный остров» произведениянза.

«Маркуз и Лундан»  повестьса мокшэрзятнень кунардонь пингонь эряфснон колга азондомась. Койхне и обычайхне. Кяль-валонь козяшись.

Литературань творчествась. Кунардонь пингонь мокшэрзятнень лемсна.

Пётр Семенович Глухов

«Кедровай пяштть», азкс (1 частт)

Писательть эряфонь и творческяй киц. Тонафнемань тевса эрзянь просветительть, учёнайть, фольклористть М.Е. Евсевьевонь лезксоц. Москуста, «Якстере тяште» газетаса покодемац.

«Кедровай пяштть» васенце азксонц «Васень сяткт» мокш-эрзянь прозань и стихонь сборникса печатламац.

Палькань образоц. Ломанть и перьфпяльть ёткса сотксне. Пейзажнай картинатнень смузьсна. Кялень художественно-изобразительнай средстватне.

Литературань теорись. Конфликтть колга шарьхкодемась.

Василий Иванович Ардеев (Виард)

«Кешань приключениянза», повесть (5 частт)

Произведениять сотксоц писательть эряфонь кинц мархта. «Кешань приключениянза» повестьса тайгань пефтома вирьхнень, Сибирень ляйхнень мазышиснон няфтемасна. Тайгаса эряй ломаттнень эряфсна. Сталмотнень, сяськоматнень колга корхтамась тячиень пингонь полафткснень мяльс сявозь.

Кешаньь и Гришань тевсна-валсна, мяльсна-арьсемасна, обуцясна и эрь кодама прябалас повомасна. Перьфпяльть закононзон цебярьста содамасна.

Литературань теорись. Приключениянь литературать колга шарьхкодемась.

Литературань творчествась.  « Монь ули ялгазе, конань мархта молелень разведкас» темать коряс сочинениянь сёрмадомась.

V

МОКШЕТНЕНЬ И ЭРЗЯТНЕНЬ ВЕЛИКАЙ ОТЕЧЕСТВЕННАЙ ВОЙНАТЬ ПИНГСТА

И ВОЙНАДА МЕЛЕ ЭРЯМАСНОН НЯФТЕМАСНА

Роман Романович Федькин

«Ёмла партизан», поэма (2 частт)

Р.Р. Федькинонь эряфонь и творческяй киц. Литератураса васенце аськолксонза. Великай Отечественнай войнаса улемац. Рузонь и мокэрзянь литератураса Великай Отечественнай войнань темась.

Р.Р. Федькинонь путфксоц мокшэрзянь литератураса войнань темать виияфтомаса. «Ёмла партизан» поэмаса советскяй ломатнень эряфонь апак ужяльтть тюремасна. Вася цёранять образонц вельде войнань пингонь иттнень тевснон, прянь вятемаснон няфтемасна. Поэмаса кялень художественно- выразительнай средстватне. Пейзажть смузец геройхнень ваймоёжеснон няфтемаса.

Литературань теорись. Поэмать колга шарьхкодемась.

Литературань творчествась. Нюрьхкяня сочинения поэмаса няфтьф мяльс геройть обуцянц колга.

Надежда Степановна Живайкина

«Тядязень пильксонза», азкс (1частт)

Н.С. Живайкинать  эряфонь и творческяй киц. Стака идькс пингоц. Путфксоц мокшэрзянь литературав. «Тядязень пильксонза» азксса войнань стака кизотнень колга азондомась. Ломаттнень фкя-фкянди стака пингть лездомасна. Семьяса фкя-фкянь ёткса ладяматне. Мокшэрзятнень койснон-обуцяснон няфтемасна.

Литературань теориясь. Азксть колга шарьхкодемась.

Литературань творчествась. Минь семьясонк ладяф койхне…

Николай Лазаревич Иркаев (Никул Эркай)

«Алешка», повесть (5 частт)

Н.Л. Иркаев (Никул Эркай)- иттненди сёрмады содаф писатель. Лама жанраса покодемац.

«Алешка» повестьса войнада мельдень мокшэрзянь велеть эряфонц няфтемац. Оцюфнень и иттнень ёткса ладяматне. Алёшкань  и Андрейкань обуцясна, прянь вятемасна, ялгаксшисна. Митричень и Федькань аф фкакс прянь вятемасна. Алёшкань пигта инголе оцювонь тефненди кярьмодемац.

«Алешка» повесть художественнай ширенза, кизонь, сёксень картинатнень няфтемасна, кялень козяшись. Повестть лама народонь кяльс ётафтомац, « Костёр» центральнай журналса печатламац.

Литературань теорись. Прозань виттнень колга шарьхкодемась.

Литературань творчествась. Кода тяни шарьхкодеви подвигсь?..

Пётр Уварович Поздяев (Гайни)

«Шачема край», стихотворения (2 част)

П.У. Гайнинь эряфонь и творческяй киц. «Шачема край»  стихотворенияса поэтонь лямбе арьсематне шачема ширть колга.

Стихотворенияса кялень козяшись, выразительнай средстватне.

Литературань теорись. Сравнениять колга шарьхкодемась.

Литературань творчествась. Шачема ширезень мазышиц…

Пётр Иванович Левчаев

«Бродяжка», азкс, «Ласькань седи»,  новелла (2 частт)

П.И. Левчаевонь эряфонь и творческяй киц. Идень кудса улемац. Литератураса васенце аськолксонза. «Пилев» псевдонимонц эвондаманцты туфталхне. Ссылкаса ётафтф кизотне. Шабатненди лемтьф произведениятне.

«Бродяжка» азксса пинеть образонц вельде ломаньца ломаненнеть няфтемац. Перьфпяльдень ванфтомань темась. Сибирень ломаттнень эрямаснон, койснон-обуцяснон колга азондомась. Произведенияса кяль-валонь козяшись.

«Ласкань седи» новелласа тядянь кельгомать виец.

Литературань теорись. Новеллать колга васенце шарьхкодемась.

Фёдор Семёнович Атянин

«Надя», азкс (2 частт)

Ф.С. Атянинонь эряфонь и творческяй киц. Великай Отечественнай войнаса улемац. Национальнай газетатнень редакцияса покодемац. Васенце книганц «Сембе минь ломаттяма» сёрмадомань историяц. Мокшень кяльса инь содаф книганза: «Шуваронь кельгихть», «Ичкоздень инжи», «Пъзьгатань сама пинге», «Минь-мирнеряйхтяма», «Ялгань ликт», «Мокшетнень раднясна».

Василий Никанорович Радин.

«Шуваронь кельгихть», «Мекольце аськолкссь» азксне ( 1част)

«Шуваронь кельгихть» азксса шачема масторти пефтома кельгомась. Мокшэрзятнень кунардонь эряфснон няфтемац. Произведенияса кяль-валонь козяшись.

«Мекольце аськолкссь» азксса учительть и ученикнень ёткса аф ладяматне. Тонафтыть образоц.

Литературань творчествась. Монь кельгома учителезе.

Шабатненди лемтьф произведениянзон эса морально-нравственнай проблематнень кеподемасна, перьфпяльть ванфтоманц, трудть кельгоманц, ялгаксшить колга корхтамась. Сонь «Шуваронь кельгихть», «Фронтовой - мастеровой» сборниконза.

Иван Алексеевич Калинкин

«Катф куд», «Валть виец» стихотворениятне (1 частт)

И.А.Калинкинонь  эряфонь и творческяй киц. Васенце аськолксонза литератураса. Поэзиянь жанраса сатфксонза.

«Катф куд» стихотворенияса велетнень срадомасна-каладомасна. Художественно-изобразительнай средстватне.

«Валть виец» стихотворенияса ломанень обуцять няфтемац. Шавос корхни ломаттнень сялдомасна.

Александр Макарович Доронин

«Сёрмань канни», «Апак нардак сельмоведь», «Краезень тядяц-Россиясь» стихотворениятне

 Раиса Констатиновна Орлова (Рая Орлова)

«Мордовиязе, гайняк!», «Мокшень кяль» стихотворениятне 

(1 част)

А.М. Доронинонь эряфонь и творческяй киц. Рана тядяфтома лядомась. Ичалкань педучилищаса тонафнемань кизотне. Москуса А.М. Горькаень лемса литературнай институтса тонафнемась. Васенце аськолксне литератураса кода поэтонь. Сяда меле прозати кярьдемась.

«Сёрмань канни»  стихотворенияса идень сельмоса войнать сталмонц няфтемац.

«Краезень тядяц – Россиясь» произведенияса патриотическяй мяльхне- арьсематне. Шачема крайти кельгомась.

«Апак нардак сельмоведь»  стихотворенияса перьфпяльть ванфтоманц эрявиксшиц. Произведенияса кялень художественнай средстватнень смузьсна.

Р.К. Орловать эряфонь и творческяй киц. Тонафнема кизотне. Велень школаса покодемась. Васенце аськолксонза литератураса. «Мокша» журналса покодемац. Инь содаф стихонь сборниконза «Аран тяштенякс», «Пизелонь каштаз», «Цёнгат». Стихонзон лангс музыкань ладямась, дисконь нолдамась.

«Мордовиязе, гайняк!» стихотворенияса шачема ширть образоц. Сравнениятнень смузьсна.

«Мокшень кяль» стихотворенияса шачема кяльть ванфтоманц эрявиксшиц.

Литературань творчествась. Сёрмадомс сочинения темать коряс: «Шачема кяльсь – тядянь кяльсь».

Аф класса лувоманди:

В.Н. Радин. «Пъзьгатань сама пинге»

И.М. Девин. «Иван лейтенантсь»

А.И. Инчин. «Павлуха – партизан»

А.С. Щеглов. «Чака и Кулина»

Никул Эркай. «Шураган»

С.С.Ларионов. «Паваз»

Л.Ф. Маркулов. «Волчонок»

А.М. Доронин. «Стака отт»

Наизусть тонафнемс:

П.У. Гайни. «Шачема край»

Г.И. Ельмеев. «Ёжка» ёфксста пакш

Р.К. Орлова.  «Мокшень кяль»

А.М. Доронин. «Краезень тядяц – Россиясь»

С е м б о ц :

Художественнай текстонь тонафнемати - 54 част

Корхтама касфтомань занятиятненди – 8 частт

Аф класса лувомань урокненди - 8 частт

4.Инголи моли сатфксне

  Личностнайхне:

  • шарьхкодемс мокшень кяльть вастонц эряфса, фкя-фкянь ёткса корхтамста, перьфпялень ванфтомста
  • маштомс кочкаф содамошитнень и сатфкснень нолямс школань и эрь шинь эряфса;
  • касфтомс маштомашитнень ялга и оцю мархта прянь вятема; шабрань ломаттнень мархта сотксонь     кирдема;
  •  содамс иттненди народоньконь эряфста мокшетнень эряма койснон, унксснон.

Метапредметнайхне:

  • шарьхкодевиста марямс кайги мокшень кяльть ;
  • маштомс  кизекфксонь лангс максома кувака и нюрьхкяня каршек вал;
  • маштома эльбятьксфтома, выразительнайста и эрявикс интонациянь вятема лувомста,
  • кувакаста и нюрьхкяняста азксонь азондома;
  • максомс  анализ и оценка тиф заданиятненди;
  •  маштомс корхтама мокшень литературнай  кяльса.

Предметнайхне:

  • морафтома валть марнек,
  • валть эса ударениять путома;
  • валрисьмоть потмоса арьсемань канды инь эрявикс валхнень вайгяльса няфтема;
  • валрисьмоть песа интонациять вятема;
  • маштомс учительть морафтоманц и азондоманц, а станя жа эсь ялгаснон морафтомаснон и азондомаснон кулхцондома;
  •  устна  ответонь максома фкя темань коряс путф кизефксонь лангс;
  • художественно-выразительнай средствань мушендома;
  •  аф оцю морафтф статьянь пяльксонди лемонь максома;
  •  эсь тевонь колга азксонь арьсема.

5.Мокшень кяльть коряс содамошинь и маштомошинь и навыконь оценкать норманза.

Иттенень  тонафнемаса оцю воспитательнай ролец синь содамошиснонды и маштомошиснонды и навыкснонды видексонь, лац и эсь пингстонза оценкать максомать. Сон лезды касфтомс тонафнеманкса школьникнень ответственностьснон, ванфтомс тонафнемань дисциплинать, касфтомс тонафнихнень эстейст вешфкснень, ваномс эсь лангозост видексонь сельмоса, улемс лестнайкс, ащемс видешить инкса, тяка пингть ученикнень содамошиснонды касфтф и кирьфтаф оценкань путомась колсесы синь мяльснон, кошярясыне эсь колгаст вельф цебярьста арьсема,прянь шнама, аф вийс и содамошис коря эстейст оценкань максома.

Формализмать и оцю процентонкса панемать каршес молемать инкса содамошитненди оценкань максомаста эрявихть кирдемс мяльса синь кърхкалмосна и кемошисна, проверямс школьникнень маштомошиснон, лац и арьсефста учебнай и практическяй задачань тиемста, кемоста ванфтомс ладяф норматтнень.

Оценкань норматнень коряс мярьгондеви ладямс мокшень кяльса сембе тонафнихнеь содамошиснонды, маштомошиснонды и навыкснонды фкя лацонь вешфкст. Синь эсост ладяфт: 1) мокшень кяльть устнай и письменнай форманзон эрь кодама ширеснон содама оценкань фкя лацонь критерийхть (сёрмадомань грамотностти, сотф корхтамать кялень ширде ладяманцты, корхтамать содержаниянцты оценкань критерийхть); 2) содамошитненди, моштомошитненди и навыкненди оценкань фкя лацонь нормат; 3) эрь кодама видонь контрольнай работань оцюлма; 4) эрь кодама видонь контрольнай работанкса отметкань лувкс.

 Тонафнихненди путневихть вешфкст аньцек тяфтама маштомошинкса и навыконкса, конатнень лангса работасть или работайхть проверямань пингста. Мокшень кялень урокса проверявихть: 1) кяльть колга получаф сведениятнень содамасна; 2) сёрмадмань навыкне; 3) корхтамань маштомошитне.

1.Тонафнихненди устнай ответонь оценкасна.

Устнай кизефнемась – васенце способсь, конань вельде содавихть мокшень кяльть коряс тонафнихнень содамошисна, маштомошисна и навыксна. Ученикть ответонцты оценкань максомста эрявикть кирдемс мяльса тяфтама критерийхть: 1) ответть целайшиц и видешиц; 2) тонафнефть шарьхкодемац; 3) ответть кялень-валонь ширец.

Тонафнить ответоц лувондови сатомшкакс и кърхкакс, къда сон сотф азф темать мархта, лигикань ширде сон ащи мельцек моли корхтамакс, конань эса няеви  определениятнень, правилатнень тевс нолдамаса маштомась.

«5» оценкась путови, къда учениксь: 1) сатомшка марнек азондсы тонафнеф материалть, максы кялень понятиятненди виде определеният;   2) педа пес шарьхкодьсы материалть, машты содамошинзон тевс нолдама; сявонди эрявикс примерхт аф аньцек учебникста, но и арьси соньцьке; 3) азондсы материалть мельцек-мельцек, эсонза логическяй сотксонь кирдезь и литературнай кялень норматнень ванфтозь.

«4» оенкась путови, къда ученикть ответоц ладяй няка вешфксненди, конат эрявихть «5» оценкань путомста, но тяка пингть ноляй 1-2 эльбятькс, ня эльбятькснень петнесыне сонць, мзярда учительсь шарфтсы лангозост тонафнить мяленц; азондомаса кялень-валонь ширде и эсонза эрявикс сотксонь кирдемасонга эльбятькста 1-2.

«3» оценкась путови, къда тонафнись содасыне и шарьхкодьсыне азф темать основной ширензон,но: 1) азондсы материалть аф марнек и ноляй афсатыкст правилатнень азомста или понятиятненди определениянь максомста; 2) аф машты кърхкаста и цебярьста эсь мялензон-арьсеманзон ладяма, эсь примерсонзп синь кемокстамост; 3) азондсы материалть аф мельцек-мельцек и азондомасонза ноляй кялень-валонь эльбятькст.

«2» оценкась путови, къда тонафнись аф содасы ётаф материалонь максф разделть оцюшканц, определениянь и правилань азомста тиенди стама эльбятькст, конат ёфси колсесазь ня определениятнень и правилатнень смузьснон, азондсы кодамовок сотфксфтома, аф кемазь. «2» оценкать мархта няфтевихть тонафнить анокламаса стама афсатыкст, конат шоряйхть тейнза сай пингонь материалть тонафнемста, шарьхкодемаста.

«1» оценкась путови, къда тонафнись ёфси аф содасы или аф шарьхкодьсы материалть.

Оценкась («5», «4», «3») путневи аф аньцек фкя ответонкса (мзярда тонафнить анокшинц проверяманкса ноляви башка пинге), но и мзярошка ответонкса, конатнень максозень учениксь уроконь пингста (лихневи марнек уроконкса балл), къда урокть пингста аф аньцек кулхцонкшневсть тонафнить ответонза, но и практическяй ширде ванондовсть содамошинзон тевс нолямасна.

2. Сочинениянь и изложениянь оценкась

Сочинениятне и изложениятне – лац и мельцек-мельцек мялень азондома тонафнихнень маштомошиснон, синь корхтама маштоммаснон проверямс эрявикс формат.

5-11 класснень эса сочинениятне и изложениятне ётафневихть программаса «Корхтама маштомать касфтомац» разделть вешфксонзон мяльс сявозь.

Подробнай изложениянди текстть примернай оцюлмац тяфтама: 5 класса – 100-150 вал, 6 класса – 150-200 вал, 7 класса – 200-250 вал, 8 класса – 250-300 вал, 9 класса – 350-450 вал, 10 класса  - 450-500 вал, 11 класса 500-550 вал.

8-11 класснень эса итоговай конторльнай подробнай изложениянди текстть оцюлмоц мжна касфтомс 50 валда, сяс мес тяфтама урокса аф уленди инголькиге аноклама.

Оценкань максомста класса сёрмадови сочинениятнень оцюлмосна тяфтама: 5 класса – 0,5- 1 страница, 6 класса – 1-1,5 страница, 7 класса – 1,5-2 страница, 8 класса – 2-3 страница, 9 класса – 3-4 страница, 10 класса – 4-4,5 страница, 11 класса –4,5 -5 страница.

Тя оцюлмась примернай, сяс мес тонафнить текстонц оцюлмоц ащи сочинениять стиленц и жанранц, темать характеронц и арьсефшинц, онафнихнень вишкста или валом сёрмадомаснон, сембе ширде содамошиснон, почеркснон эзда.

Сочинениянь и изложениянь вельде  проверявихть: кода тонафнись машты темань панжема; темать панжеманкса кялень эрявикс средстватнень ноляма; кялень норматнень и орфографиянь правилатнень ванфтома.

Эрь кодама сочинениять и изложениять инкса путовихть кафта оценкат: васенцесь – содержаниянь и кялень-валонь коряс; омбоцесь – орфографиянь и пунктуациянь норматнень ванфтоманкса.

Кафцьке оценкатне лувондовихть мокшень кялень коряс оценкакс, ся случайда башка, мъзярда проверяви литературать содамац. Эста васенце оценкась лувондови литературань коряс оценкакс.

Работати содержаниянь и кялень-валонь ширде оценкань максомста тяфтапт:

  • Тонафнить работанц темати и основной мяльти-арьсемати ладямац;
  • Темать марнек панжемац;
  • Сёрматф материалть видексшиц;
  • Сёрматфть мельцек-мельцек лац молемац.

Сочинениятнень и изложениятнень кялень-валонь ширде ладямаснонды оценкань максомста сявондевихть мяльс: корхтамать валонь ширде козяшиц; корхтамать стилень ширде фкаксшиц и мазышиц; кялень и стилень эльбятькснень лувкссна.

Орфографиянь и пунктуациянь коряс содамошитнень инкса оценкась путневи нолдаф эльбятькснень лувксснон мяльс сявозь.

Содержаниянь и кялень-валонь ширеть инкса путневихть тяфтама оценкат:

«5» оценкась путови, къда : рабатать содержаниянц марнек темать коряс; эльбятькст аш; содержанияц моли эрявикс последовательностьса; работась козя валонь ламошинь и синтаксисонь конструкциятнень нолямаснон коряс, валхнень лац тевс нолямаснон коряс; текстса няеви стилень фкаксши и выразительность.

Работаса ноляви содержаниянь коряс 1 афсатыкс, кялень-валонь коряс – 1-2 афсатыкс, грамматикань – 1эдьбятькс.

«4» оценкась путови, къда: работать содержанияц пъцтай марнек темать коряс; содержаниясь видексонь, но ули аф лама афсатыкс; аф ламода колсеви мяльхнень мельцек азондомасна; лексикань и грамматикань ширде сёрматфсь сатомшка козя; текстса ванфневи стилень эрявикс фкаксшись и сатомшка выразительностсь.

Работаса ноляви содержаниянь коряс аф 2-да лама афсатыкс, кялень-валонь коряс аф – 3-4-да лама афсатыкс, грамматикань эльбятькста аф 2-да лама.

«3» оценкась путови, къда: работать содержанияса улихть темать эзда аердомат; работась видексонь сембоса, но эсонза улихть башка эльбятькст; васток-васток колсеви мельцек азондомась; аф козя валонь ширде, фкат синтаксисонь конструкциятне, васьфневихть афсатыкст валхнень аф эсь вастсост тевс нолямасна; стилень ширде аш фкаксши, кяльсь-валсь аф выразительнай.

Работаса ноляви содержаниянь коряс аф 4-да лама афсатыкс, кялень-валонь коряс аф 5-да лама афсатыкс, грамматикань эдьбятькста аф 4-да лама.

«2» оценкась путови, къда: работась аф темань коряс; нолдаф лама афсатыкс; работать сембе пяльксонзон ёткса аш эряикс соткс, синь эсост аш мельцек молема, работпсь аф отвечай темати; пяк ашу валонь ширде, работась сёрматф фкя типонь нюрьхкяня валрисьмоса, ётксост сотксне лафчт, сидеста васьфневихть валхт, конат нолдафт тевс аф лац; текстса колаф стилень фкаксшись.

Работаса нолдаф содержаниянь коряс 6 афсатыкст, кялень-валонь коряс – 7-шка афсатыкс, грамматическяй эльбятькста 7-шка.

«1» оценкась путови, къда работаса нолдаф содержаниянь коряс 6-да лама афсатыкс, кялень-валонь коряс – 7-да лама афсатыкс, грамматикань коряс – 7-да лама эльбятькс.

Примечаният.

  1. Сочиненияти оценкань максомста эрявихть сявондемс мяльс работать самостоятельностец, эсонза мяльхнень-арьсематнень оригинальностьснон, композициянь и кялень-валонь ширде лац-ряц ладяманц. Арьсефть оригинальностенц и сонь тевс нолдаманц инкса васенце оценкась касфневи фкя баллда.
  2. Къда сочиненить оцюлмоц тяса азфть коряс фкя пяле мархтонь – кафтонь-кърдада сяда оцю, эста норматифне касфтовихть «4» оценкати – фкя единицада, «3» оценкати – кафта единицада. Кепотькс, грамотностть инкса «4» оценкась путови работати, конань эса орфографиянь коряс 3, пунктуациянь коряс 2, грамматикань коряс 2 эльбятькст, или 2-3-2, 2-2-3 соотношениятнень пингста; «4» оценкась путови 6-4-4, 4-6-4, 4-4-6 соотношениятнень пингста. «5» оценкань путомста сочинениять оцюлмац мяльс аф сявондеви.
  3. Васенце оценкась аф положительнай, къда темась илядсь апак панчт, хъть сочинениянь лия ширетне аф кальдяфт.
  4. Сочиненияти и изложенияти оценкань масомста эльбятькснень лувомста эряви кирдемс мяльса ся, мезе азф 11 разделса фкя типонь и аф оцюэльбятькснень и тонафнить кядьса тиф петькснень колга.

3.Итоговай оценкань путомась

Тонафнема четвертть и тонафнема кизоть инкса путови итоговай оценка. Сон фкя, и вельденза няфтеви мокшень кяльть коряс тонафнить  сембе ширде аноклафшиц: теоретическяй материалть сламаса, маштомошиса, кялень-валонь коряс касомаса, орфографиянь и пунктуациянь грамотностьса.

Итоговай оценкась путови аф аньцек цифратнень лангс ванозь. Васендакиге эряви ваномс сянь лангс, кодама содамошит няфти тонафнись сембе параметратнень коряс оценкань путома пингста. Сембе сяка, штоба учениксь лац аноклакшнель сембе занятиятненди марнек тонафнема кизоть пингста, мяльс сявондеви оценкать путомста ся, кода тонафнесь сон марнек тя пингть.

 Итоговай оценкань путомаста сяда оцю мяль шарфневи оценкатненди, конатнень вельде няфневихть тонафнить сембе ширде маштомошинза, навыконза. Сяс итоговай оценкась аф уленди положительнайкс, къда четвептть, кизоть ётамда меле контрольнай работатнень пяледа ламоснон тонафнись сёрмадозень «2» и «1» оценка мархта.

Старшай класснень эса сочинениять инкса кафцьке оценкатне, конат няфнесазь тонафнить литератураса содамошинзон и сонь грамотностенц, сёрматкшневихть дробьса класснай журналса литературать коряс страницаса.

6.Календарно-тематическяй планированиясь

п/п

Урокть темац.

Урокть типоц

Предметнай результатне

Универсальнай учебнай действиятне

Кудонь тевсь

Ётафтомань пингсь

Познавательнай

Регулятивнай

Коммуникативнай

Пл.

Афк.

I.Ушетксонь вал литературать кода тонафнема предметть колга

II. Устнай народнай творчествась

Ушетксонь вал  1 част

1.

Устнай народнай творчествась. «Юртай»,«Цера – богатырь»,«Пяштень тараткя» ёфксса геройхнень обуцясна

Повторительно -обобщающай урок.

Комбинированнай урок.

Содамс и шарьхкодемс предметть целензон и задачанзон,  учебникть структуранц

Содамс ёфкснень жанровай особеннстьснон; маштомс ёфксонь геройхненди  характеристикань максома, животнаень колга ёфкснень схемаснон содама; маштомс няфтема  ёфкснень видснон и синь аф фкасшиснон.

Маштозь тиихть корхтамань высказываният и устнай формаса, и письменнай

 

Тиихть план, действиятнень мельцек-мельцек ащемаснон коряс.

Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень и лангозост ванозь тиихть вывотт .

 Кемокстасазь маштомошиснон кизефкснень коряс аф сатыкс информациянь кочкама

  Уважительнай отношения ялгаснонды , внимания  лиятненди , адекватнай межличностнай восприятия

Стр.5-33 лув.,отв.киз

3.09

3.09

III

Фольклоронь мотивонь коряс серматф произведениятне.

Василий Иванович Радаев (Радин-Аловский)

«Варда», легенда  1 част + 1 част

2.

В.Радин «Варда» легендаса кунардонь пингсть няфтемац.

Заочнай экскурсиянь урок.

Содамс  фольклорнай жанратнень видснон, синь аф фкасшиснон; туфталть и цельть мезенкса тиевсь ёмла жанрань фольклорсь

Няфтьсазь эрь кодама текстовой жанратнень эса эрявикс информациять

Маштозь тиихть корхтамань высказываният письменнай и устнай формаса

Шарьхкодьсазь тонафнефть уровнянц и качестванц.

Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень и лангозост кирдезь тиихть вывотт

Ноляйхть тевс эрь кодама кялень средстват, штоба няфтемс арьсемаснон, ёжамарямаснон и сярьгядемаснон.

Корхнихть и полафнихть фкя-фкянь мархта эрявикс информацияса

Стр.40-49 машт.азонд.

10.09

10.09

3.

Аф класса морафтомань урок В.Радин «Педагогонь эльбятькс»

Содамошинь касфтомань урок.

Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц, произведениять содержаниянц.

Максыхть формулировка познавательнай цельти, проблемати, тиихть учебнай статьять коряс простой план.

Шарьхкодьсазь ётаф материалть;синць азсазь познавательнай цельхнень и строясазь эсь действияснон.

Ноляйхть тяфтама кялень средстват, конат няфтьсазь ёжемарямаснон и мяльснон.

Стр.33-39 тон.наиз.10 валм.

17.09

17.09

Дмитрий Степанович Куляскин

«Пичай», ёфкс  2 частт + 1 част

4.

Д.Куляскинонь эряфонь и творческяй киц. Поэмать содержанияц и темац.

Комбинированнай урок.

Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц, произведениять содержаниянц. Мяляфтомс мезти мярьгихть поэма.

Маштсазь термитнень определенияса полафтома.

Тиендихть эрявикс информациянди вешфкст.

Тиихть план, действиятнень мельцек-мельцек ащемасна

Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень и лангозост кирдезь тиихть вывотт.

Максыхть пяшксе ответт, мельцек-мельцек азондсазь эсь арьсемаснон, ёжамарямаснон

Маштыхть (или кемокстасазь маштомошиснон) кизефкснень коряс аф сатыкс информациянь кочкама

Корхнихть и полафнихть фкя-фкянь мархта эрявикс информацияса

Стр.46-59лув., сод. Содерж.

24.09

24.09

5.

Пичаень образоц поэмаса

Урок - обобщения.

Маштомс главнай геройти характеристикань максома; содамс художественнай выразительнай средстватнень, маштомс лувфти анализонь максома

Лихтьсазь эрявикс информациять, содасазь темать коряс теоретическяй материалть.

Тиф планти сувафтыхть полафкст и дополненият. Няфтьсазь цельхнень мекольцек молемаснон.

Маштыхть фкя –фкянь кулхцондома и кулема, связнай текстонь тиема.

Стр.60-72 лув., машт. Отв. Киз.

1.10

1.10

6.

К/к Сочинения «Дурбайнь сяськомац».

Корхтама маштомань касфтома урок.

Маштомс сочинениянь (азксонь) сёрмадома

Маштозь и мельцек-мельцек,  логическяй сотксонь кирдезь и литературнай кялень норматнень ванфтозь строямс высказываниятнень, кода устнай, станя жа письменнай формаса

Шарьхкодьсазь тонафнефть уровнянц и качестванц.

Ноляйхть тевс эрь кодама кялень средстват, штоба няфтемс арьсемаснон, ёжамарямаснон и сярьгядемаснон.

Адел. Серм. Тетр.

8.10

8.10

II.Литературань ёфксне и баснятне

Григорий Ильич Ельмеев «Ёжка», ёфкс (2 частт)

7.

Г.И.Ельмеев – талантливай поэт. «Ёжка» ёфкссь

Комбинирован-най урок

 

Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц. Содамс понятиять литературнай ёфксне.

Маштомс геройхненди характеристикань максома, маштомс текстста изобразительно-выразительнай средстватнень няфтема

Маштозь тиихть высказываният и устнай формаса, и письменнай

Няфтьсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять

Тиендихть эрявикс информациянди вешфкст.

Тиихть план, действиятнень мельцек-мельцек ащемаснон коряс

Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень.

Сувсихть ламонь корхтамас,  участвовандайхть марстонь обсужденияса

Максыхть пяшксе ответт,мельцек-мельцек азондсазь эсь арьсемаснон, ёжамарямаснон

 

Стр.73-79лув., сод. содерж.

15.10

15.10

8.

Произведенияса патриотическяй темась

Содамошинь касфтомань урок.

Кемокстамс патриотическяй качестваснон.

Маштозь и мельцек-мельцек,  логическяй сотксонь кирдезь и литературнай кялень норматнень ванфтозь,строямс высказываниятнень, кода устнай станя жа письменнай формаса.

Шарьхкодьсазь тонафнефть уровнянц и качестванц.

Ноляйхть тевс разнай кялень средстват, штоба няфтемс арьсемаснон, ёжамарямаснон и сярьгядемаснон.

Стр.80-83 отв. киз

22.10

22.10

Кузьма Григорьевич Абрамов

«Сараклыч», поэма (2 частт)

9.

К.Г.Абрамовонь творчестваса историческяй темась.

Содамошинь касфтомань урок.

Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц.  Касфтомс и келилгофтомс тонафнихнень содамошиснон минь шачема мастороньконь колга.

Няфтсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс  информациять.

Азсазь гипотезать и вешихть способ кода сонь проверямс.

Самостоятельна азсазсь позновательнай цельхнен,лангозост  кирдезь тиихть дествият.

Маштыхть (или кемокстасазь маштомошиснон) кизефкснень коряс аф сатыкс информациянь кочкама

Стр.84-90лув., машт. азонд.

29.10

29.10

10.

«Сараклыч» поэмаса мокшэрзятнень кунардонь пингонь эряфсна.

Тиемс анализ текстти.

Панжемс мокшэрзятнень ся пингонь эрямань койснон. Панжемс произведениять изобразительнай средстванзон козяшиснон.

Содасазь темать коряс теоретическяй материалть, маштыхть морфемнай разборонь тиема.

Путыхть учебнай задачат, ваномок сянь лангс, мезе ётаф и мезе нинге эряви ётамс.

Маштыхть кафтонь –кафтонь работама. Полафнихть фкя-фкянь мархта содамошиса.

Стр.90-101лув., отв. киз.

12.11

12.11

Николай Иванович Учватов

«Маркуз и Лундан», повесть (1 част)

11.

Н.И.Учватовонь творческяй киц.

«Маркуз и Лундан» повестьса мокшэрзятнень кунардонь эряфс-нон няфтемац.

Содамошинь касфтомань урок.

Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц,  касфтомс и кърхкалгафтомс тонафнихнень содамошиснон минь народоньконь эряфснон колга.

Тиендихть эрявикс информациянди вешфкст. Шарьхкодезь тиихть высказываният устнай и письменнай формаса.

Тиихть план, действиятнень мельцек-мельцек ащемасна

Сувсихть ламонь корхтамас,  участвовандайхть марстонь обсужденияса

Стр.102-136лув., отв. Киз.

19.11

19.11

Пётр Семенович Глухов

«Кедровай пяштть», азкс (1 част)

12.

П.С.Глухов - эрзянь литературать ушедыензон эзда фкясь.

«Кедровай пяштть» повестьса историческяй событиятне.

Комбинирован-най урок

Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц. Маштомс выразительнайста морафтома. Содамс пейзажть колга понятиять.

Няфтьсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять

Тиендихть эрявикс информациянди вешфкст.

Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень.

Сувсихть ламонь корхтамас,  участвовандайхть марстонь обсужденияса

Ноляйхть тевс разнай кялень средстват, штоба няфтемс арьсемаснон, ёжамарямаснон.

Стр.137-151лув., машт. азонд

26.11

26.11

Василий Иванович Ардеев (Виард)

«Кешань приключениянза», повесть (3частт+ 2 частт)

13.

В.И.Ардеевонь эряфонь киц. «Кешань приключениянза» повестть  темац

Содамошинь касфтомань урок.

Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц, произведениять текстонц.

Няфтсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять

Азсась урокть сатфксонзон.

Няфтихть  уважительнай отношения ялгаснонды , внимания  лиятненди , адекватнай межличностнай восприятия

Стр.153-158лув.. азонд.

3.12

3.12

14.

Тайгаса эряйхнень бытсна.

Содамошинь касфтомань урок.

Тонафтомс иттнень природать мельге наблюдениянь вятема, мазышинь няема.

Вешихть эрявикс способ, штоба решандамс путф задачатнень, ваномок конкретнай условиятнень лангс.

Тиихть  план действиятнень мекольцекс молемаснонды.

Ноляйхть тяфтама кялень средстват, конат няфтьсазь ёжемарямаснон и мяльснон.

Стр.159-170 лув. отв. Киз.

10.12

10.12

15.

Классовай тюремась повестьса.

Кешань образоц.

Комбинированнай урок

Панжемс шабатненди содамошиснон, ся пннгонь классовай тюремать колга, кона ульсь ломаттнень ёткса.

Максыхть объектти анализ, няфтьсазь существеннай и аф существеннай признакнень.

Самостоятельна азсазсь позновательнай цельхнен,лангозост  кирдезь тиихть дествият.

Маштыхть (или кемокстасазь маштомошиснон) кизефкснень коряс аф сатыкс информациянь кочкама

Стр.170-178тонад. определтнень

17.12

17.12

16.

К/к Кельгома героезе повестьса.

Корхтама маштомань касфтома урок.

Маштомс главнай геройхненди характеристикань максома.

Маштыхть разнай жанраста кульф текстть эзда эрявикс информациянь вешема.

Шарьхкодьсазь ётаф материалть, самостоятельна азсазь познавательнай цельхнень и строясазь эсь действиясноню

Маштыхть фкя-фкянь кулхцондома и кулема.

Анокл. аф класса морафт.

24.12

24.12

17.

Аф класса морафтомань урок. В.Ардеев «Чили-Васили»

Содамошинь касфтомань урок.

Кърхкалгофтомс и кемокстамс урокса ётаф материалть, кеподемс теориянь содамошитнень,

Азсазь основной и второстепеннай информациять.

Няфтьсазь цельхнень мекольцекс молемаснон.

Полафнихть фкя-фкянь мархта содамошиса.

Лув., машт.

отв. киз.

14.01

Роман Романович Федькин

«Ёмла партизан», поэма (2 частт)

18.

Р.Р.Федькин ««Ёмла партизан».

Од темань азондомась.

Касфтомс и келептемс тонафнихнень содамошиснон Мордовиянь геройхнень тевснон колга Великай Отечественнай войнать пингста фашистскяй захватчикнень каршес тюремста.

Мусазь туфталонь следственнай соткснень

Максомс  сатфксти оценка

Сувсихть ламонь корхтамас,  участвовандайхть марстонь обсужденияса

Стр.179-

185 лув.,

отв. киз-нди

21.01

19.

Вася церанять патриотическяй поступкац

Комбинирован-най урок

Касфтомс и келептемс ученикнень содамошиснон юнай геройхнень подвигснон колга войнань пингть фашистскяй захватчикнень каршес тюремста.

Строяйхть логическяй рассуждениянь цепочка

Корхнихть и полафнихть фкя-фкянь мархта эрявикс информацияса

Стр.186-190

тонад. отр. наиз.

28.01

         Надежда Степановна Живайкина

«Тядязень пильксонза», азкс (1част)

20.

Н.Живайкинань эряфонь и творческяй киц. «Тядязень пильксонза» азксоц.

Комбинирован-най урок

Содамс писательть эряфонь и творческяй кинц; азомс азксть основной идеянц и теманц.

Содамс произведениять содержаниянц (азондомста азомс геройхнень и событиятнень); маштомс геройхненди характеристикань максома

 

Няфтьсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять

Маштозь и мельцек-мельцек,  логическяй сотксонь кирдезь и литературнай кялень норматнень ванфтозь строямс высказываниятнень, кода устнай, станя жа письменнай формаса.

Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень  .

Максомс  сатфксти оценка

Максыхть пяшксе ответт, мельцек-мельцек азондсазь эсь арьсемаснон, ёжамарямснон

Ноляйхть тевс разнай кялень средстват, штоба няфтемс арьсемаснон, ёжамарямаснон и сярьгядемаснон.

 

Стр.191-200

лув., машт. отв. киз-нди

лувфть коряс

4.02

Николай Лазаревич Иркаев (Никул Эркай)

«Алешка», повесть (3част + 2частт)

21.

Н.Иркаев – идень содаф писатель.

«Алешка» повестьса путф кизефксне.

Содамошинь касфтомань урок.

Комбинированнай урок.

Содамс писательть эряфонь и творческяй кинц; азомс азксть основной идеянц и теманц.

Маштомс характеристикань геройхненди максома; маштомс азксть выразительна лувома

Няфтсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять

.

Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень  

Шарьхкодьсазь тонафнефть уровнянц и качестванц.

Сувсихть ламонь корхтамас,  участвовандайхть марстонь обсужденияса

Стр.201-212

лув., маштомс эрявиксть

азондома

11.02

22.

Алешкань и Андрейкань обуцясна, прянь вятемасна, ялгаксшисна.

Комбинированнай урок.

Маштомс главнай геройти характеристикань максома; содамс художественнай выразительнай средстватнень, маштомс лувфти анализонь максома

Строяйхть логическяй рассуждениянь цепочка

Максомс  сатфксти оценка. Тиихть план, действиятнень мельцек-мельцек ащемасна

Корхнихть и полафнихть фкя-фкянь мархта эрявикс информацияса

Стр.213-229

маштомс лувфть коряс отвеч. киз-нди

18.02

23.

Митричень и Федькань образса.

Корхтама маштомань касфтома урок.

Маштомс геройхненди характеристикань максома.

Панжемс азксть эса нравственнай темать; маштомс лувфти эсь отношенияцень няфтема.

Маштозь и мельцек-мельцек,  логическяй сотксонь кирдезь и литературнай кялень норматнень ванфтозь, строямс высказываниятнень, кода устнай, станя жа письменнай формаса

Тиихть план, действиятнень мельцек-мельцек ащемасна

Максыхть пяшксе ответт, мельцек-мельцек азондсазь эсь арьсемаснон, ёжамарямснон

Стр.229-234

Максомс хар-ка геройхненди,

тонад. определ-тнень ср.234

25.02

24.

К \к Сочинения «Алешкань подвигоц»

Корхтама маштомань касфтома урок.

Маштомс сочинениянь (азксонь) сёрмадома

Маштыхть разнай жанраста кульф текстть эзда эрявикс информациянь вешема.

Шарьхкодьсазь тонафнефть уровнянц и качестванц.

Ноляйхть тевс разнай кялень средстват, штоба няфтемс арьсемаснон, ёжамарямаснон и сярьгядемаснон.

Аделамс сермад-ть

тетрадьс

4.03

25.

Аф класса морафтомань урок. П.Левчаев «Тайгать вельхксса шум»

Содамошинь касфтомань урок.

Получамс од содамошит литературать и исскуствать коряс,

Азсазь основной и второстепеннай информациять.

Няфтьсазь цельхнень мекольцекс молемаснон.

Ноляйхть тевс разнай кялень средстват, штоба няфтемс арьсемаснон, ёжамарямаснон и сярьгядемаснон.

Лувомс, маштомс отвеч. Киз-нди лувфть коряс

11.03

IV.Перьфпяльсь

Пётр Уварович Поздяев (Гайни)

«Шачема край», стихотворения (1 част)

26.

П.У.Гайни «Шачем край».

Комбинирован-най урок

Содамс поэтть эряфонь и творческяй кинц, содамс теоретико-литературнай понятиятнень

Няфтсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять

Самостоятельна азсазсь позновательнай цельхнень лангозост кирдезь тиихть дествият.

Маштыхть связнай текстонь тиема.

Стр.235-237, стих-ть тонад. наизусть

18.03

Пётр Иванович Левчаев

«Бродяжка», азкс, «Ласькань седи»,  новелла (1част + 1 част)

27.

П.И.Левчаевонь эряфонь и творческяй киц «Бродяжка» азксса темась.

«Ласкань седи» новелласа тядянь кельгомать виец.

Комбинирован-най урок

 

Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц, маштомс выразительна произведениянь или эздонза пяльксонь лувома, няфтемс изобразительна-выразительнай средстватнень рольснон.

Строяйхть логическяй рассуждениянь цепочка

Мусазь туфталонь следственнай соткснень

Тиихть план, действиятнень мельцек-мельцек ащемасна

Шарьхкодьсазь тонафнефть уровнянц и качестванц.

Максыхть пяшксе ответт, мельцек-мельцек азондсазь эсь арьсемаснон, ёжамарямснон

Стр.238-250, содамс содержан., маштомс отвеч. Киз-нди лувфть коряс

1.04

28.

К/к «Пинесь-ломанть ялгац» сочинения.

Корхтама маштомань касфтома урок

Маштомс сочинениянь (азксонь) сёрмадома. Воспитандамс тонафнихненди чувстват, штоба кельголезь, ванфтолезь животнайхнень.

Маштозь и мельцек-мельцек,  логическяй сотксонь кирдезь и литературнай кялень норматнень ванфтозь строямс высказываниятнень, кода устнай, станя жа письменнай формаса.

Путыхть учебнай задачат, ваномок сянь лангс, мезе ётаф и мезе нинге эряви ётамс.

Няфтихть  уважительнай отношения ялгаснонды , внимания  лиятненди , адекватнай межличностнай восприятия

Аделамс сермад. тетр.

8.04

Фёдор Семёнович Атянин

«Надя», азкс (1част + 1част)

 29.

Ф.С.Атянин  - идень содаф писатель. «Надя»  азксть идейнай смузец. Тесттнень лангса работамась.

Комбинирован-най урок

 

Содамс писательть эряфонь и творческяй кинц,

Содамс  азксть основной идеянц и теманц; маштомс устна и письменна азондома.

Маштомс геройхненди характеристикань максома; няфтемс азксса  пейзажнай картинатнень.

Няфтсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять

Строяйхть логическяй рассуждениянь цепочка

Мусазь туфталонь следственнай соткснень

Тиихть план, действиятнень мельцек-мельцек ащемасна

Максомс  сатфксти оценка

Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень  

Сувсихть ламонь корхтамас,  участвовандайхть марстонь обсужденияса

Корхнихть и полафнихть фкя-фкянь мархта эрявикс информацияса

Стр.251-256

лувомс, маштомс азондома

15.04

30.

Аф класса морафтомань урок Л.Макулов «Волчок»

Содамошинь касфтомань урок.

Келептемс эряфть лангс ванфть, сяда лацкас кельгомс эсь кяльцень и литературацень.

Маштозь и мельцек-мельцек,  логическяй сотксонь кирдезь и литературнай кялень норматнень ванфтозь строямс высказываниятнень, кода устнай, станя жа письменнай формаса.

Шарьхкодьсазь тонафнефть уровнянц и качестванц.

Ноляйхть тевс разнай кялень средстват, штоба няфтемс арьсемаснон, ёжамарямаснон и сярьгядемаснон.

Содамс азксть, маштомс отвеч. Киз-нди, машт. эрявиксть азонд.

22.04

В.Н.Радин.

«Шуваронь кельгихть»,«Мекольце аськолкссь» (1 част)

31.

В.Н.Радин - идень писатель. «Шуваронь кельгихть»,

Мекольце аськолкссь» азксне.

Содамошинь касфтомань урок.

Содамс писательть эряфонь и творческяй кинц.

Маштомс геройхненди характеристикань максома; няфтемс азксса  пейзажнай картинатнень. Содамс  азксть основной идеянц и теманц; маштомс азондома.

Мусазь туфталонь следственнай соткснень

Тиихть план, действиятнень мельцек-мельцек ащемасна

Корхнихть и полафнихть фкя-фкянь мархта эрявикс информацияса

Стр.257-271 маштомс отвеч. Киз-нди лувфть коряс

29.04

         Иван Алексеевич Калинкин

«Катф куд», «Валть виец» стихотворениятне (1 частт)

32.

И.Калинкин «Катф куд», «Валть виец» стихотворениятне

Содамошинь касфтомань урок.

Содамс поэтть эряфонь и творческяй кинц, няфтемс изобразительно-выразительнай средстватнень рольснон стихотвореният-нень эса; няфтемс поэтть кельгоманц шачема краенцты

Маштозь и мельцек-мельцек,  логическяй сотксонь кирдезь и литературнай кялень норматнень ванфтозь строямс высказываниятнень, кода устнай, станя жа письменнай формаса.

Няфтьсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять

Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень  

Няфтихть  уважительнай отношения ялгаснонды, внимания  лиятненди, адекватнай межличностнай восприятия

Стр.272-275 анокламс

выразит.  лув-ти

6.05

Александр Макарович Доронин

«Сёрмань канни», «Апак нардак сельмоведь», «Краезень тядяц-Россиясь» стихотворениятне

Раиса Констатиновна Орлова (Рая Орлова)

«Мордовиязе, гайняк!», «Мокшень кяль» стихотворениятне

(1 част +1 част)

33.

А.М.Доронин Сермань канни», «Краезень тядяц Россиясь»,

«Апак нарнек сельмоветть» стихотворениятне.

Р.Орлова «Мордовиязе, гайняк», «Мокшень кяль» стихотворениятне.

Комбинированнай урок.

Содамс поэттнень  эряфонь и творческяй киснон, няфтемс изобразительно-выразительнай средстватнень рольснон стихотвореният-нень эса; няфтемс поэтть кельгоманц шачема краенцты

Маштозь и мельцек-мельцек,  логическяй сотксонь кирдезь и литературнай кялень норматнень ванфтозь,строямс высказываниятнень, кода устнай станя жа письменнай формаса.

Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень кирдезь тиихть дествият  и лангозост.

Сувсихть ламонь корхтамас,  участвовандайхть марстонь обсужденияса

Стр.280-284

анокл.выразит

лув-ти

13.05

34.

К/кВыразительнайста лувомась

Корхтама маштомань касфтома урок.

Кърхкалгафтомс выразительнайста лувомань навыкснонб

Ориентировандайхть и шарьхкодьсазь художественнай стильса сёрматф текстть содержанияц.

Максомс  сатфксти оценка

Максыхть пяшксе ответт, мельцек-мельцек азондсазь эсь арьсемаснон, ёжамарямснон.

20.05

Сембоц – 25

К/к  - 5

Аф класса морафтомань урок – 4

7.Учебнай предметть материально - техническяй базац.

Мордовскяй писательхнень портретсна:

  1. И.А. Калинкин.                                                        
  2. М.И.Безбородов.
  3. П.И.Левчаев.                                                                                            
  4. П.С.Кириллов.
  5. А.С.Малькин.
  6. А.П.Тяпаев.
  7. С.В.Кинякин.
  8. В.М.Коломасов.
  9. И.М.Девин.
  10. С.С.Ларионов.
  11. К.Т.Самородов.
  12. Т.А.Кирдяшкин.
  13. В.Виард.
  14. З.Ф.Дорофеев.
  15. Ф.С.Дурнов.
  16. Т.А.Раптонов.
  17. М.А.Бебан.
  18. А.Д.Куторкин.
  19. Я.М.Пинясов.
  20. В.К.Радаев.
  21. А.М.Моро.
  22. Ф.М.Чесноков.
  23. М.Л.Сайгин.
  24. Н.Л.Иркаев.
  25. Г.И.Ельмеев.
  26. А.Я.Дорогойченко.
  27. Т.Ф.Якушин.
  28. Г.Я.Меркушкин.
  29. Д.И.Морской.
  30. А.К.Мартынов.

  1. Я.Г.Григошин.
  2. М.Т.Петров.
  3. К.Г.Абрамов.
  4. Е.П.Кривошеева.
  5. В.М.Коломасов.
  6. Ф.И.Беззубова.
  7. С.В.Аникин.

8. Кабинетса литературась тя предметть коряс.

-Имяреков М.Г. «Писательсь и эряфсь», Саранск ,1992к.,

-«Ваймонь лихтибрят», Саранск ,1994к.,

-«Мордовская литература» ч.1, ч.2,Саранск ,1990к.,

-Мокшень-рузонь валкс», Саранск ,1993к.,

-О.Е.Поляков «Касыксонь валкс»Сарансранск, 1998к.,

-Азыркина Е.И. « Родной литература», Саранск, 2010к.,А.Д.Шуляев «Народть мяляфтомац пефтома»,

-литературно-художественнай и общественно- политическяй журнал  «Мокша»,

-«Якстерь тяштеня» идень журнал.

9.Цифровой образовательнай ресурсне.      

Сайт образовательного учреждения –

Федеральный портал "Российское образование" -http://www.edu.ru

Информационная система "Единое окно доступа к образовательным ресурсам" -http://window.edu.ru

Единая коллекция цифровых образовательных ресурсов -http://school-collection.edu.ru

Федеральный центр информационно-образовательных ресурсов -http://fcior.edu.ru 

http://www.mon.gov.ru/-  Министерство образования и науки Российской Федерации 

Библиотека мордовской литературы /lib.e-mordovia.ru

10.Практическяй деятельностть содержанияц.

Аф класса морафтомась (7ч.).

    Корхтама маштома касфтомась (7ч.).

Аф класса морафтомась № 1.

««Пяштень тараткя» ефкссь.».

Корхтама маштома касфтомась №1

Сочинения «Дурбайнь сяськомац»

Аф класса морафтомась №2 .

В.Ардеев «Чили-Васили»

Корхтама маштома касфтомась №2

Кельгома героезе повестьса

Аф класса морафтомась №3.

 П.Левчаев «Тайгать вельхксса шум»

Корхтама маштома касфтомась №3

Сочинения «Алешкань подвигоц»

Аф класса морафтомась №4 .

Л.Макулов «Волчок»

Корхтама маштома касфтомась №4

«Пинесь-ломанть ялгац» сочинения.

 

Корхтама маштома касфтомась №5

Выразительнайста лувомась

                       

                             

Тесттне

1.Ефкссь –тя

2.Тематическяй кодама группава явовихть ефксне?

3.Мезьса аф фкат литературнай и фольклорнай ефксне?

  3 заданиясь.Лувость максф пяльксть.Азость произведениять авторонц и лемонц.

А.Мольсь историянь урок. Апак учентт римоннетнень врьгятемаснон лоткафтозе катонь мявкснема.

 Шабатне рахазевсть, а Нина Петровна сяшкава кяжиясь, нъльня прась кядьстонза указкась.

     Виктор тонгозе кяденц портфели, еразе пандомс катонять кургонц, но ся ашезь макса пря, сяшкава пезфтазень кенжензон киськозонза, нъльня церанясь ойкстсь.

Б.Мъзярда топодсь тейне кемгафтува киза, ефси апак учентт кулось алязе. Наследстванди сон тейнек кадсь кевейхксые кизоса рыжай  мерин, кемгафтува вазняса сермав тракс –Зорькать и панксу оронц.

В. «Няйса , пара тевс съркат-

Ваймоснон идят.

Аньцек пелькс, аф пачкодят,

Въдь нинге идят».

Г.Кодак марязе сире Пурейша,

Стиренц-мазыенц ворьфтезь эрзятне,

Сон Пургасонди кучсь фкя веженди,

Сяльде омбоцеть, сяльде колмоцеть,

Аньцек кучфонза шавонь кядть мърдасть.

                     4 заданиясь

Лувость кизефкснень и няфтесть виде ответть

1.Н.Эркай сермадозе повестть:

А. Кешань приключениянза

Б.Татю

В.Сусетт

Г.Алешка

2.Фольклорнай мотифнень коряс серматф произведениятне:

А.Я.Кулдуркаев «Эрьмезь»

Б.В.Радаев «Варда»

В.П.гайни «Таня»

Г. Д.Куляскин «Пичай»
3 заданиясь

Кие сермадозень ня строчкатнень?           А.  Н Эркай

Розень кели паксяса                                     Б.      А. Доронин

Сери шужярень пряса,                                В.   И.Шумилкин                    

Шуваня Колазсь венемсь вяри фалу                     Р.Орлова

(А лиятне комасть алу)


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Рабочая программа по родной литературе для учащихся 10-12 классов специальных ( коррекционных) школ VIII вида

Данная программа может быть использована учителями специальных ( коррекционных) школ VIII вида....

Рабочая программа по родной литературе в 12 классе

12-ги класстың «Тыва чогаал» эртемин өөредирде ортумак ниити өөредилгеге хамаарыштыр «Россия Федерациязының өөредилге дугайында» Федералдыг хоойлузунга 29.12.2012 № 273, Россияның өөредилге болгаш эрт...

Рабочая программа по родной литературе 6 класс

2016-2017 уерэх дьылыгар 6 кылааска саха литературатын уерэтиини суруннуур бырагыраама...

Рабочая программа по родной литературе 7 класс

2016-2017 уерэх дьылыгар 7 кылааска саха литературатын уерэтиини суруннуур бырагыраама...

Рабочая программа по родной литературе 9 класс

2016-2017 уерэх дьылыгар 9 кылааска саха литературатын уерэтиини суруннуур бырагыраама...

Рабочая программа по родной литературе 10 класс

2016-2017 уерэх дьылыгар 10 кылааска саха литературатын уерэтиини суруннуур бырагыраама...

Рабочая программа по родной литературе 11 класс

2016-2017 уерэх дьылыгар 11 кылааска саха литературатын уерэтиини суруннуур бырагыраама...