Сценарий детской театральной постановки "Портмаськись сяська" ("Волшебный цветок")
методическая разработка (5 класс)

 Тронина Галина Фирсовна

Сценарий создан для сценической постановки сказки на удмуртском языке. Адресован для детей 7 - 11 лет. Учит детей бережному отношению к природе, дружбе, уважению народных традиций, способствует расширению словарного запаса обрусевших удмуртов.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon dlya_udmurskogo_teatra.doc57 КБ

Предварительный просмотр:

Портмаськись сяська

                                                                                 Автор Тронина Г.Ф.

Сценарий гожтэмын  сцена вылын выжыкыл - постановка лэсьтон понна. Со дышетэ нылпиосты инкуазез гажаны, куспазы эшъяськыса улыны. Постановка лэсьтон понна кутисько декорациос: кызъес, лиял, сяськаосын, узыен поляна. Выжыкылэз чебермато портэм сямо туала удмурт гуръес. Сизиське сценарий 7-11 аресъем нылпиослы.

Шудисьес:

Нати, Оля, Таня – узыясьес. Нати но Таня – эшъес, Оли  - Натилэн пичи сузэрез.

Кочо

Нюлэсмурт

Сикныл, Нюлэсмуртлэн  нылыз

Кион

Кык кечъес

Кык Зичьыос

Чушъял

Кылиське шулдыр гужем нюлэс чаш, тылобурдо куараос. Нылъеслэн сарваоссы ожыт овол тырмиллям на, утчало узы, жадиллям ини. Нати, узы инты шедтыса, шумпотэ.

Нати: Тани кытын вылэм узы!

Оля: Таня, лык татчы! Татын трос узы!

Таня: Зэм но! Учкы, Нати, тини кыз улын но коня соос!

Нати: Узы-боры бичаськом, кионлэсь ум кышкаське! Сьод кион, пот!

Оли (кышкаса): Малы кионэз отиськод?

Нати: Ой, тумошо! Кышкам! Шудон со сыче! Учкы, мынам сарвае тырмиз ни.

Оли: Мынам но. Соку ойдо коня ке шудом! Мон кион луо!

Нати: Озьы нечестно! Тани кузьзэгес вай пырыез кыскид ке, тон кион луод, мон- узыясь!(Оли кыске вакчизэ ваез, луэ узыясь)

Нати: Адзид-а, тон узыясь, мон-кион. Мын, узыя!

Оли:Узы-боры бичасько,  кионлэсь уг кышкаськы! Сьод кион, пот!

(озьы шудо кык пол)

Нати: Тырмоз,Оли, гуртэ бертом ни. Анаймы ыштоз ато!

Оли: Чуказе но татчы лыктом-а?

Гур – тревожной

Нати: Лыктом ке лыктом ай но, маке мон уг валаськы-сюрес тати ортче вал, уг…Кытчы со ышем?

Оли(бордыны кутске): Мынам гуртэ бертэме потэ-э…

Нати: Эн борды! Маке но малпалом-ай…

Кочо чыкыртэ

Кочо: Чикыр-чикыр! Йыромиды ведь? Йыромиды!

 Нати: Ми…

Оли:Ми…

Кочо: «Ми, ми»…Узыясь муртъес сикын шудыса уз улылэ! Я, эн бордэ сокем. Адзисько, умоесь ти, нылъес. Юртто тилед. Мон лобо, нош ти сьорам мынэ. Вутто мон тиледыз Нюлэсмурт доры. Со ваньзэ тодэ ас нюлэсказ!(Кочо вуттэ нылъесты Нюлэсмурт доры) Тани татын  улэ Нюлэсмурт. Я, зеч луэ, нылъес!

Нати: Тау тыныд,Кочо!

Гур – тревожной

Оли: Нюлэсмурт милемды уз-а сиы?

Нати: Эн кышка, Оли. Песянае мыным мадьылиз: Нюлэсмурт сикез гажасьесты уг обыдьы. Учкы-ай, асьмеос кулэ мында гинэ узы но октим…

Оли: Кионэз но ом даллаше – сьод кион гинэ шуим…

Нати: Бен-бен: сьод кион гинэ шуим… Кытын меда улэ Нюлэсмурт? Кытысь меда шедьтом сое? Нюлэсмурт, кытын тон?

Оли: Со пересь, дыр, уг кыл, дыр,  милемды.

Нати: Лык чошен отем…

Чошен: Нюлэсмурт!

Нюлэс гур

Нати: Чаштыртэ….

Оли: Шока….

(кызъес сьорысь потэ пичи Сикныл. Соос кема учко ог-огзы шоры)

Сикныл: Эй, ма шуметиськоды?

Нати: Ми сикысь узы октим, сюресмес ыштим…

Оли: Тон но-а сике йыромид?

Сикныл: Эшшо ма вералод на? Мон татын улисько!

Оли: Сикын нылъес уг уло!

Сикныл: Мон овол огшоры ныл. Мон Сикныл-Нюлэсмуртлэн внучкаез.

Нати: Соку тон тодиськод, кытын тынад песятаед?

Сикныл: Кызьы, пе, уг тодиськы! Песятае мынам жадиз, нош ти татын чаш поттиськоды!

Нати: Вождэ эн вай, Сикныл. Ми кышкам, йыромыса…

Сикныл: Сикысьтымы вань узыез од-а быдтэ октыса?

Нати: Тани, сарвамес гинэ тырмытим…

Оли: Отын туж трос кылиз на! Ми тыныд новозьматом со интыез!

Сикныл: Я, соку. Мыно, песятайме сайкато.

(нылъес кышкасагес дасясько выль пумиськонлы. Сикныл потэ песятаеныз-Нюлэсмуртэн)

Нюлэсмурт: Эк-ке-кек…  Пересьмиськем, куноосме овол кылиськем! Зечбуресь, мусо нылъес!

Нати: Зечбур, Нюлэсмурт…Ми узыдэ тани октим…

Нюлэсмурт: «Нош сюресмес ыштим» -озьы-а? Эн куректэ, нылъес. Нюлэс кушам будо мынам  портмаськись сяськаосы Я, нылы, мын-ай вай одигзэ! -зеч куноослы гинэ соосты кузьмасько.

Портмаськись сяськалэн пиштэмез сярысь гур. Сикныл поттэ портмаськись сяська.

 Нюлэсмурт: Мелэ зынъялэ та сяськаез, мылкыдды но шулдыргес луоз.

Нылъес зынъяло сяськаез, соосты паймытэ  паймымон сяська

Нати:Тау тыныд, Нюлэсмурт!

Оли: Зеч лу, Сикныл!

Кионлэн гурез

Кион:О-о-о! Сиськем потэ! У-у-у! Кытчы вань кечъес луиллям? Огзэ ке но кутоно вал! У-у-у! Тани нош сиен ачиз дорам вуиз !Кыкнадэс али ньыло!

Нати: Эн си, милемды, Кион Уром!

Оли: Узымес тон оскалты,

Нати:Чебер сяськамес зынъя

Кион:Узыен, шат, кот тыроз?Шедьтиллям бордаз сяська (озьы ке но, узыез но оскалтэ, сяськаез но зынъя.) Ой, ма таче луиз монэн? Пиньесы уг шальккето, леке но кытчы ке пегзем…Ма кызьы, пе, сиед тиледды?

(пото кечъес. Кионэз адзыса,пегзо)

Нати:Эн пегзе, кечъес

Оли:Лыктэ татчы!

Кеч1: Ми Кионлэсь кышкаськом…

Кеч2: Со сиез милемды!

Нати: Милям сяськамы вань!

Кеч1: Ой, чебер!

Оли: Зынъялэ жоггес сое!

Портмаськись сяськалэн пиштэмез сярысь гур

Кеч2: О! Мон Кионлэсь уг кышкаськы!

Кеч1: Мон но уг кышкаськы. Чырткем, Кион уром!

Кион: Леке,кечъес, пегзиз ява кытчы ке.Ойдолэ, эшъяськыса улом табере

Кечъес:Ура!

(Шулдыр гуръя ваньзы экто. Шулдыр гур вошьтське кескичя гурен.Сцена вылэ пото кык Зичыос))

Зичы1: Мон кадь кескичез овол сикамы!

Зичы2: Эн ушъяськы сокем, Васса кума! Мон но тынэсьтыд портэм овол! Лык-ай чошен кинэ ке поялом.

Зичы1: Вот кинэ ми али поялом!

Зичы2: Лыктэ, нылъес, сьорамы, ми тилед сюрес возьматом гуртады.

Зичы1: Ой, кытын нош таче черсяськаос будо?

Нати:  Зынъямды уг-а поты сяськамес?

Зичы2: Мон нырысь!

Зичы1: Мон нырысь адзи сое(зынъя,  портмаськись сяськалэн пиштэмез сярысь гур ) Ну зыныз уг, зыныз!...

Зичы2: Вань зынзэ быдтод ни! Вай ни мыным. Ой, кескиче кытчы ке лобиз…

Зичы1: Мон но поялляськись овол ни!

Зичы2: Тодиськод-а, кумае, - та сяська сярысь сикын нокин но, дыр, уг тоды на

Зичы1: Зэм, кума, дыртом - иворез волдытом сик пасьтана! (чушъялэз адзыса, маялто сое) Ой, чушъял!

Чушъял: Ма луэм та зичыосын? Монэ маялтыса лобизы уг кытчы ке. Уф! Кышкай уг! (тыбырвылаз бырттылэ губи. Нылъесты адзыса) Нош та кинъес вуиллям татчы? Мон тиледды ачим кышкато, веньесыным бышкало! Уф-уф!

Оли: Чушъял!

Нати: Эн потты йыркурдэ! Ме ай сяськамес зынъя!

Чушъял: (Портмаськись сяськалэн пиштэмез сярысь гур)Воксе йыркуры овол! Кулэ ке,  венъесме хоть кутылэ,губиме но оскалтэ! Я,  мон азьлань питырало!

Жаден сярысь гур

Оли: Нати, мон жади ни мыныса. Сюресмес  нош ялан ом шедьтэ на!

Нати: Зэм но….Оли, учкы - ай - сяська бурдъес маке сипырто кадь, кылиськод-а? (Портмаськись сяськалэн пиштэмез сярысь гур)

Оли: Кылисько…

Нати: Пуксе, пе,  лиял вылэ,  пыдкуктэс,  пе,  воштэ бурысьтыз паллянэ, нош паллянысь буре

(нылъес пуксе лиял вылэ пыдкуксэс вошто пыдъесысьтызы)

Таня: Учке-ай, тани, уг,  сюресмы!

Шулдыр гур

Куиньназы: Ура!!! (шумпотыса, тэтчало)

Нати: Ойдолэ  дыртом гуртэ! Вань калыкез зынъятом та сяськаез! (гур шудэмъя вуо гуртэ)

Нати: Дыртэ, эшъесмы, зынъяны та сяськаез! (чебер гур улсын нылъес сяськаез зынъято учкисьесты, со дыр куспын сцена вылэ пото вань шудисьес)

Кион: Табере ти ваньды либыт сямоесь!

Кечъес: Кышкасьтэмесь!

Зичы1: Тазалыкоесь

Зичы2: но чебересь!

Чушъял: Задоресь!

Сикныл: но визьмоесь!

Нылъес: Эшъяськыны быгатисесь!

Сикныл: Нош сике дорамы  вуиды  ке, эн вунэтэ, эшъес,

Нюлэсмурт: котькуд сикез гажасьлы мон быгато таче сяська кузьманы!


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

"Волшебный цветок".Занятие творческого объединения "Фельт: Изделия из непряденой шерсти"

Объединение «Фельт: изделия из непряденой шерсти». Конспект открытого занятия. Преподаватель: Иванова Наталья Александровна. Тема занятия:   «Сказочный цвето...

сценарий вечера с выпускниками мастерской "Волшебные бисеринки" КОУ ДОД "Центр детского творчества" Тарского муниципального района Омской области "Однажды десять лет спустя"

Сценарий вечера с выпускниками мастерской "Волшебные бисеринки" посвящен 10 -летнему юбилею создания мастерской в "Центре детского творчества"...

План-конспект открытого занятия по изобразительному искусству."Ассоциативная композиция на тему "Волшебный цветок настроения". Живопись"

Открытое занятие "Ассоциативная композиция на тему "Волшебный цветок настроения". Живопись" было подготовлено для участия в муниципальном этапе конкурса педагогических достижений "Учитель года - 2012"...

Сценарий на День Матери "Лисичка и волшебный цветок"

Сценарий на день Матери для средней и старшей группы....

Сценарий к 8 марта "Волшебный цветок"

Сценарий праздничного концерта, посвященного Международномсу женскому дню с игровыми моментами...

Сценарий занятия по психологии "Волшебный цветок"

Цель: помочь учащимся познать свой внутренний мир.Задачи: • дать возможность детям продемонстрировать себя с хорошей стороныкак коллектив (сплочённость, организованность, доброту, умениесработать...