«If you don’t know where you’re going you’ll probably end up somewhere else…».
методическая разработка по английскому языку (8 класс) по теме

 Применение в обучении  проблемных ситуаций побуждает школьников к выдвижению гипотез, предварительных выводов, обобщений.

Являясь сложным приемом умственной деятельности, обобщение предполагает наличие умения анализировать явления, выделять главное, абстрагировать, сравнивать, оценивать. В то же время любая познавательная деятельность требует от человека умения оперировать не только общими приемами, но и специфическими, обусловленными содержанием изучаемого предмета.

 Создание проблемных ситуаций обеспечивает постоянное включение учеников в самостоятельную поисковую деятельность.

Во время проведения урока выявилось:

1. Существует зависимость между содержанием задания и группой ценностей, на которую оно ориентировано.

2. Для учащегося совершенно необходимо видеть конкретную материализацию своих усилий.

3. Можно (и нужно!) ставить вопрос об идеальном мотиве: «включенном» однажды и на всю жизнь, почти не требующем подпитки извне.

( Речь идёт о «встрече с Чудом». Представляется очевидным, что искать "идеальный мотив" для конкретного ученика надо, опираясь на его конкретные ценности.

 Какие задачи надо предлагать учащемуся, чтобы, опираясь на его цели, "включить" другие мотивы? Какие задачи позволят ему, напрягая силы, работать «на пределе»?

 

То, чему пытаемся научить мы

«Люди, как реки - вода во всех одинаковая, но каждая река бывает узкой или широкой, быстрой или тихой, чистой или мутной, холодной или теплой.

Так и люди. Каждый человек носит в себе зачатки всех свойств людских и иногда проявляет одни, иногда другие, и бывает часто совсем не похож на себя, оставаясь все между тем одним и самим собою.»
Л.Н. Толстой
«Воскресение»

То, что отвечают нам они:

«О, вы такие снисходительные, ваша притворная терпимость бесконечна.
Мы ничего не хотим, ничего от вас не хотим.
Ваша жизнь банальна, вы словно заезженные клячи,
Ваша жизнь тосклива, и вы ее растратили.
Если это то, что вы считаете "лучшим",
То нам это не подходит.»
Песня "Нам это не подходит" группы "Твистед систер"

С другой стороны, я убеждена, не разобравшись с механизмами развития мотивов, невозможно чему-либо научить.

А, значит, завтра этот вопрос встанет перед нами во всём его грозном величии.

 Удачи нам!

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon copy_of_copy_of_urok_v_8_klasse.doc121.5 КБ
Office presentation icon aprelskiy_urok.ppt1.11 МБ

Предварительный просмотр:

Урок в  8 классе по теме

 «If you don’t know where you’re going you’ll probably end up   somewhere else…».

(«Если ты не знаешь, куда ты идешь, ты придешь, возможно. куда-нибудь еще…»)

Место в учебном плане:

Материал может быть использован при изучении  на уроках разного типа:

повторение грамматических правил по пройденным темам

контроль знания лексических единиц по пройденным темам

тренировка и контроль навыков устной речи по теме

развитие навыков говорения и письма.

Цели урока:

Развивающий аспект:

Способствовать развитию коммуникативных навыков учащихся на основе интерактивного опроса.

Воспитательный аспект: 

Способствовать формированию навыков культуры общения

Учебный аспект:

активировать изученную лексику по разным темам

совершенствовать у учащихся умение творчески использовать усвоенный материал в новых ситуациях общения.

познакомить с непрямыми вопросами

Сопутствующие задачи:

Скрытый контроль развития речевых умений;

развитие языковых догадок;

повторение образования и использования вопросов разных типов

Задачи:

Развитие и совершенствование познавательного интереса

Тренировка употребления введенных конструкций в соответствующих  коммуникативных ситуациях.

Обучение неподготовленному высказыванию на обсуждаемую тему.

Формирование  навыков индивидуальной и парной работ.

Развитие языковой догадки, опираясь на контекст.

                  6.   Развитие памяти, внимания, логического мышления.

Тип урока:  Урок закрепления знаний, выработки умений и навыков

Форма урока:  повторительно-обобщающий урок

Тип работы: аудирование, чтение, говорение

Формы работы: фронтальная, индивидуальная, парная

Приёмы работы: работа с презентацией, диалог-расспрос, диалог – побуждение

                                к действию, диалог - обмен мнениями, приёмы догадок.

Технология: Технология обучения в сотрудничестве – реализует идею взаимного обучения, осуществляя как индивидуальную, так и коллективную ответственность за решение учебных задач

Оборудование.

                             Презентация

                             Раздаточный материал

                             Мультимедийный проектор

                             Компьютер

                             Белая доска

                             Экран

Сценарий урока.

Парты расставлены таким образом, чтобы учащиеся смогли работать в  группах.

На партах – текст песни на русском и английском языках, раздаточный материал, бланки с домашним заданием.

We have been studying, studying, studying since the morning to the evening. We study every day. For what?  Let’s talk about education in our lives, about knowledge, about our world

 Why? About all of these?

Песня  Diana Rossi – Do you Know?

Do you know where you're going to?
Do you like the things that life is showing you?
Where are you going to? Do you know?
Do you get what you're hoping for?
When you look behind you there's no open door.
What are you hoping for?
Do you know?
Once we were standing still in time
chasing the fantasies that filled our minds.
You knew I loved you, but my spirit was free
laughing at the question that you once ask me.

Do you know where you're going to?
Do you like the things that life is showing you?
Where are you going to? Do you know?
Now, looking back in all we pass.
We've let so many dreams just slip through our hands.
Why must we wait so long before we see
how sad the answers to those questions can be?

На доске написать вопрос:

Do you know where you're going to?

Начало презентации. Кадры меняются по щелчку.

1-ый слайд

   Девочка.

 Who’s in the picture?

Do you know where’s she going to?

Backward or forward?

Are you sure?

 

«If you don’t know where you’re going you’ll probably end up   somewhere else…»

It’s really true. But let’s go on!

Think and answer my question, please.

What do you know? Just now, over here.

( Что ты знаешь? Прямо сейчас, именно здесь.)

Подождать ответов.

      - What do you feel?

        Подождать ответов.

      - What do you have?

       Подождать ответов.

     - What do you think about your life?

       Подождать ответов

As you see, I ask a lot of questions today. Some new ones again. Try to answer them.

2-ой слайд  с вопросами

Вопросы появляются по одному.

Do you believe that appearance is the most important thing in the world?

Do you think there are any advantages of being young?

Do you know what makes English the international language?

Do you know why we are so excited about the internet?

Do you think there is the future for books?

Do you understand why people go in extreme sports?

Do you believe in national stereotypes?

3- ий слайд с вопросом

Do you know what you know?

The answer to that question is not so obvious.  Indeed, it is hard to see how you can know.

How Do You Know What You Know? It is not possible for anyone to understand the level of knowledge as valid.  « I know that I know nothing»

4-ый слайд

Look at this girl. What can you suggest about her?

How old is she?

Is she interested in anything?

 Is she watching anything?

What can be in front her?

Is she happy? Thoughtful? Sad? Worried?

I don’t know where Timbuktu is.

What was the question?

 Where is Timbuktu ?

Do you know anything about Timbuktu?

Is this a place or a river?

Is this a mountain or a name of park?

I don’t know where the garbage goes.

What was the question?

Where does the garbage go?

Can you translate the question?

What does garbage for Russian?

I don’t know where babies come from.

What was the question?

Where do babies come from?

And do you know?

 Have you got any ideas?

I don’t know where I’m going to

Where am I going to?

And you?

Вопросы закреплены на доске. Или их можно писать во время работы.

5-ый слайд

What can you see?

Where can you find this place?

Is this a modern world or no?

How old is this world?

When did it exist?

Появляется слово Timbuktu

Do you know anything about Timbuktu?

Can you give any ideas?

The Legendary City of Timbuktu in Mali, Africa

6-ый слайд

What can you find out about this picture?

Появляется слово garbage

What does it mean?

What people usually do with it?

WHAT HAPPENS TO THE THINGS WE THROW AWAY?

(Информация для учителя)

Think about this the next time you throw that banana peel, plastic packaging and junk mail away.

Residents of New York City and its surrounding boroughs are responsible for generating 12,000 tons (that’s right…tons!) of garbage each day. Picking up this enormous daily load are 2,230 collection trucks. It has been reported that New York spent almost $1 billion per year on trash and recyclables collection. Most of the things around you will be replaced or thrown away someday. Skates, clothes, the toaster, furniture—they can break or wear out, or you may get tired of them. Where will they go when they are thrown out? What kinds of waste will they create, and how will it affect the environment?

7-ый слайд

Describe this picture. Can it give you the answer to one of my questions?

Появляется слово cabbage

What do you know about cabbage?

8-ый слайд

What do you know? Just now, over here.

It’s not so difficult to answer if you have been with me on the lesson.

Do you know where Timbuktu is?

Do you know where the garbage goes?

Do you know where babies come from?

Do you know where you’re going to?

I see it’s difficult to answer. How many people, so many answers must be.

I’d like you to think of this answer at home.

You’ll see 10 phrases in English.

ONE. Where the heart is

TWO. Where is baby’s  belly button

THREE.  Where land meets sea

FOUR. Where does the garbage go

FIVE.  Where are your blue kangaroo

SIX.  Where the wild things are

SEVEN.  Where dreams begin

EIGHT, Where do babies come from

NINE.  Where did I leave my glasses

TEN. Where Willy went

Все фразы появляются по щелчку

All of the phrases begin with the same word: ‘ WHERE’.

«Where» is what we call a «question word» but it’s not always for questions. You have to decide which ones need question marks.

5 of these are questions and 5 of them are not. So, the question mark’s missing in 5 of them. We have to decide which ones need question marks

Are you ready to answer?

Фразы закреплены на доске и по мере выполнения работы рядом ставится соответствующий знак препинания - вопрос или точка; сделать таблички заранее

Для проверки показать второй фильм.

Поблагодарить за работу на уроке. Домашнее задание с материалами работы на уроке подготовлено для каждого учащегося и находится на столах.

Информация для учителя

Клип с песней Дианы Росс можно найти по адресу: http://www.youtube.com/watch?v=Uf4P6rGMxWs

Фильм для проверки:  http://www.youtube.com/watch?v=i24IlI8YapY

Рекомендую заранее подготовить «нарезку» из предложенных видеозаписей с целью экономии учебного времени.

Раздаточный материал:

Do you know where Timbuktu is

Do you know where the garbage goes?

Do you know where babies come from?

Do you know where you’re going to?

Do you know where you're going to?
Do you like the things that life is showing you?
Where are you going to? Do you know?
Do you get what you're hoping for?
When you look behind you there's no open door.
What are you hoping for?
Do you know?

Once we were standing still in time
chasing the fantasies that filled our minds.
You knew I loved you, but my spirit was free
laughing at the question that you once ask me.

Do you know where you're going to?
Do you like the things that life is showing you?
Where are you going to? Do you know?
Now, looking back in all we pass.
We've let so many dreams just slip through our hands.
Why must we wait so long before we see
how sad the answers to those questions can be?

Do you know where you're going to?
Do you like the things that life is showing you?
Where are you going to? Do you know?
Do you get what you're hoping for?
When you look behind you there's no open door.
What are you hoping for? Do you know?

Ты знаешь, куда ты идешь?

Тебе нравится то, что жизнь открывает для тебя?

Куда ты идешь? Ты знаешь?

У тебя есть на что опереться

Когда перед тобой закрыты двери?

На что надеяться?

Ты знаешь?

Однажды мы остановились во времени,

Гоняясь за фантазиями, которыми были полны наши умы.

Ты знал, что я любила тебя, но мой дух был свободным

И я смеялась над вопросами, которые ты задавал.

Ты знаешь, куда ты идешь?

Тебе нравится то, что жизнь открывает для тебя?

Куда ты идешь? Ты знаешь?


Сегодня, оглядываясь на дорогу, что мы прошли

Мы позволили стольким нашим мечтам выскользнуть из наших рук

Почему мы должны были ждать так долго, чтобы  понять

Как печальны ответы на заданные когда-то вопросы.

Ты знаешь, куда ты идешь?

Тебе нравится то, что жизнь открывает для тебя?

Куда ты идешь? Ты знаешь?

У тебя есть на что опереться

Когда перед тобой закрыты двери?

На что надеяться?

Ты знаешь?

Home task

Fill the gaps.

1

"Where's the station?"

"Can you tell me ___________________________________________ ?"

2

"Are you coming to the party?"

"Can you let me know if ___________________________________________ ?"

3

"How does it work?"

"Can you explain ___________________________________________ ?"

4

"What's the the matter?"

Please tell me ___________________________________________ ."

5

"Where are you from?"

"I'd like to know ___________________________________________ ."

6

"How long does it take to get there?"

"Do you know ___________________________________________ ?"

7

"Has she reached a decision yet?"

"Has she told you whether ___________________________________________ ?"

8

"What time are you leaving?"

"Do you know ___________________________________________ ?"

9

"Does Annie know about computers?"

"I wonder whether ___________________________________________ ."

10

"Excuse me. How do you get to the post office from here?"

"Could you tell us ___________________________________________ ?"

11

"What are you doing?!"

"Do you have any idea ___________________________________________ ?!"

12

"Could you lend me 50 Euros?"

"I don't suppose ___________________________________________ ."

13

"Could you take me to the airport?"

"Is there any chance ___________________________________________ ?"

14

"Does Susana like classical music?"

"I can't remember if ___________________________________________ ."

 

Ответы (информация для учителя)

"Where's the station?"

"Can you tell me where the station is?

2

"Are you coming to the party?"

"Can you let me know if you're/are coming to the party?

3

"How does it work?"

"Can you explain (to me) how it works?"  

4

"What's the the matter?"

Please tell me what the matter is?"

5

"Where are you from?"

"I'd like to know where you are from?" 

6

"How long does it take to get there?"

"Do you know how long it takes to get there?" 

7

"Has she reached a decision yet?"

"Has she told you whether she has reached a decision yet?" 

8

"What time are you leaving?"

"Do you know what time you're/are leaving?"

9

"Does Annie know about computers?"

"I wonder whether Annie knows about computers?" 

10

"Excuse me. How do you get to the post office from here?"

"Could you tell us how /you get/we get/to get/ to the post office from here?"

11

"What are you doing?!"

"Do you have any idea what you are doing?!"

12

"Could you lend me 50 Euros?"

"I don't suppose you could lend me 50 Euros."

13

"Could you take me to the airport?"

"Is there any chance you could take me to the airport?"

14

"Does Susana like classical music?"

"I can't remember if Susana likes classical music."

 


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Презентация для интерактивной доски на тему "Where Are You Going on Holidays?", УМК "Форвард", 4 класс

Презентация для интерактиной доски на теме "Where Are You Going on Holidays?", УМК "Форвард", 4 класс...

Презентация. Тест: Местоимения somebody, anybody, something, anything, somewhere, anywhere.

К.И. Кауфман, М.Ю. Кауфман “Happy English.ru” - 6 классТест: Местоимения somebody, anybody, something, anything, somewhere, anywhere....

where is where are

шаблон для заполнения where ia where are...

Where are you going for your holiday?

Методическая разработка...