Главные вкладки

    Разработка факультативного занятия элективного курса БИЗНЕС АНГЛИЙСКИЙ по теме "Телефонные разговоры"
    элективный курс (английский язык, 9 класс) по теме

    Гущина Марина Владимировна

    Разработка факультативного занятия элективного курса БИЗНЕС АНГЛИЙСКИЙ по теме «Телефонные разговоры» в 9  классе

    Поставленные цели реализуются через:

                  -выполнение лексических упражнений различного типа

                  -развитие навыков аудирования

                  -развитие навыков чтения

                  -знакомство с Британским телефонным алфавитом

                  -знакомство с формой телефонных сообщений

                  -развитие навыков диалогической речи.

     

    Скачать:

    ВложениеРазмер
    Microsoft Office document icon konspekt_9_konkurs.doc63.5 КБ

    Предварительный просмотр:

                                                         

    КОНСПЕКТ

    открытого урока (факультативного занятия)

    элективного курса БИЗНЕС АНГЛИЙСКИЙ

    по теме «Телефонные разговоры»

    в 9  классе

    учитель М.В.Гущина

       Тип: комбинированный.

       Цели: -вторичное осмысление уже известных ЛЕ,

                  -совершенствование лексико-грамматических структур

                    (тренировка и активизация в речи),

                  -выработка умений и навыков по их применению.

       Поставленные цели реализуются через:

                  -выполнение лексических упражнений различного типа,

                  -развитие навыков аудирования,

                  -развитие навыков чтения,

                  -знакомство с Британским телефонным алфавитом,

                  -знакомство с формой телефонных сообщений,

                  -развитие навыков диалогической речи.

       Оборудование и материалы:

                  -магнитофон,

                  -компьютер, проектор,

                  -раздаточный материал (карточки).

                                         

                                    ХОД УРОКА:

    1.Оргмомент:

    (слайд 1)

    (см.приложение1

    (слайд 2)

    (см.приложение1






    2.Речевая

    зарядка:

    (слайд 3)

    (см.приложение1


    3.Тренировка ЛЕ

    (контроль д.з.)




    Работа в парах:



    Контроль:

    (слайды 4-5)

    (см. приложение1

    5.Тренировка ЛЕ:

    работа в группах

    (cлайд 6)

    (см. приложение1


    Контроль:





    6.Знакомство с

    Британским телефонным алфавитом:

    (слайд 7)

    (см. приложение1

    7. Развитие навыков аудирования:


    Контроль:


    8.Тренировка ЛЕ,

    знакомство с формой телефонных сообщений

    (работа в парах)


    Контроль:

    (слайд 8)

    (см.приложение1

    9.Развитие навыков чтения с извлечением необходимой информации



    Контроль:

    (слайд 9)

    (см.приложение1

    10.Развитие навыков диалогической речи:



    Контроль:



    11.Домащнее задание:



    12.Подведение итогов занятия:

    (слайд 10)

    (см. приложение1

    -Good morning, everybody! Let’s begin our lesson.

    Today we are working on the topic ‘Phone calls”, and we are going to:

    -practice in using words and phrases;

    -do many different exercises;

    -listen to some phone calls;

    -discuss phone rules &get acquaintance with the British

    Phone Alphabet;

    -learn to leave & take messages;

    -practice in dialogue speech.

    Before we start, I want you to answer some questions just to prepare for the following work. Look at the blackboard, read the questions and answer them.

    (ученики отвечают на вопросы, вопросы см. приложение1, слайд3)

    Now, will you prepare your home assignments(см. приложение 2.5.), because your work will be based on them. At home you should have studied the examples & learnt the words. I want you to work in pairs for 2-3 minutes to practice the words by fulfilling some exercises. Will you take cards & work.

    (ученики работают в парах и выполняют упражнения на карточках, см. приложение 2.1.).

    The time is up. Let’s check.

    (самоконтроль по слайду см. приложение1).

    Thank you, well done.

    When we speak on the phone we should observe several

    rules. Will you look at the blackboard & read them. Now you’ll work in groups & discuss which of them do you find more useful. Give your arguments.3 min. for this work.

    (ученики работают в группах, потом один из группы

    отвечает)

    The time is up. Let’s check.

    Thank you, good answers. I think you will remember the rules in case you need them in your future job.

    And now look at the blackboard, here you can see so called the British Phone Alphabet (the list of easily distinguishable words, each representing a letter of the alphabet). It is used to spell the words while speaking on the phone. You may also use them in your future work.

    And now we continue to practice the words. I want you to listen to some dialogues/ phone calls & fulfil some assignments. Will you take cards & work in pairs.

    (ученики прослушивают диалоги и выполняют задания) (см. приложение 2.2.).

     ОК, let’s check. Thank you, well done.

    Often, when we call smb. up, it turns out that the person wanted is not in & then we need to leave him/ her a message with necessary, useful or even urgent information. Now look at the cards, we shall begin with exercise 3. (Will you be ready to pass me your cards to check). Work in pairs.(см. приложение 2.3.)

    (ученики работают в парах, выполняют упражнение)

    ОК, I think you are ready, let’s check, look at the blackboard. (ученики проверяют свои работы)


    Look at the form of the message. For taking it you need caller’s name, his/ her phone numbers, you need to know for whom the message is & the message itself.

    Now I want two of you to read, & all the rest to fill in the messages.

    (двое учеников читают диалог, остальные заполняют форму сообщений) (см.приложение 2.3.)

    Now look at the blackboard & check. Well done, thank you.


    Now I’m giving you cards with different situations, I want you to change your partners & make up your own dialogues with leaving & taking messages.

    (ученики меняют партнера и работают в парах, составляя диалог по ситуации, данной на карточке)

    (см. приложение 2.4.)

    Well, the time is up. Let’s listen to your dialogues.

    (ученики рассказывают свои диалоги)

    Thank you very much.

    At home you should study the material “Making arrangements by telephone”,study the examples, learn the words & be ready to make up your own dialogues.

    (задание см. приложение 2.6.)

    Well, thank you for your work today & though it was an optional lesson today, I’ll give you marks … today.

    The lesson is over, you may be free, good bye.






                                           

                                     

                                       Литература:

       “Can You Speak over the Telephone”, T.G.Shelkova, I.Ya.Melekh.

       “Let’s Start Business”, D. Vircus, N. Toots.

       “Business & Commerce”, Neil Wood.

                                             ПРИЛОЖЕНИЕ:

    II.1

    1.Говорит Суриков. 2.Соединяю. 3.Вы не могли бы соединить меня с г-ном Соколовым. 4.Номер занят. 5.Г-н Джоунз разговаривает по другому телефону. 6.Извините, что заставил вас ждать. 7.Г-на Иванова сейчас нет. 8.Подождите минуточку, пожалуйста. 9.Я позвоню еще раз позже. 10.Добавочный, пожалуйста. 11. Добавочный 32, пожалуйста.12.Вы ошиблись номером. 13.Простите за беспокойство. 14.Вы меня слышите? 15.Нас разъединили. 16.Вы заказываете разговор в кредит? 17.Я не могу дозвониться. 18.Говорите,пожалуйста.

    II.2. LISTENING.

    1.Match the exchanges

    1 World Wildlife Fund. How can I help you?

    2 Wonderful. How much were you thinking of donating?

    3 OK. And how would you like to pay?

    4 That’s fine. Can I take your name and credit card number?

    5 Thank you, Mr Barker. That’s very generous of you.

    A By credit card, please.

    B Erm…I’m not sure…around 25 pounds.

    C Yes, I’d like to make a donation.

    D Yes, my name is George Barker, my credit card number is 5443 0800 0032 1765.

    2.Complete the dialogue with the words from the list.

    Single, card, name, bathroom, room.

    Good afternoon. The Savoy Hotel.

    Hello, I’d like to book a ______,please.

    Certainly, madam. When will you be staying?

    From the 5th to the 12th of July.

    Yes, we have plenty of rooms available in July.Will that be a______

    or a double?

    A double room, please, with a __________.

    Of course. Can I take your ________, please?

    It’s Winters. Clare Winters.

    Thank you, Mrs Winters. That will cost 250 pounds per night. How will you be paying?

    By credit_______.

    Very well. Thank you, Mrs Winters. We look forward to seeing you on the 5th of July.

    3.Fill in the missing words.

    A- Good morning, Thompson’s Veterinary clinic.1)______ can I help you?

    B- Can I speak to Mr Peters?

    A- One moment, please. I’ll 2)________to his surgery.

    B- Thank you.

    A- 3)___________ Mr Peters is busy at the moment. Would you like to leave a message?

    B- Well, I’d like to 4)_________the appointment I made to my dog.

    A- I see. 5)_________is your current appointment?

    B- This Wednesday at five.

    A- And your name?

    B- Arthur Mills, and my dog’s name is Spot.

    A- Would you like to 6)_________ another time Mr Mills? Mr Peters is available next Friday at six.

    B- That would be great. We’ll see you next Friday, then.

    II.3. VOCABULARY

    Look at these phrases from the two phone calls. Does the person answering the call (A) or making the call (B) say them? Write A or B.

    ….speaking. Can I help you?

    Who’s calling, please?

    This is …..from….

    Can I leave a message?

    I’m sorry, the line is busy.

    Can I have your number?

    Just a moment, please.

    Do you want to hold on or call back later?

    Can you ask him to call me back?

    Can I take a message?

    Can you ask him…?

    II.4.

    Situation 1:  Ring up your office & tell your secretary that you are down with

                         the flu.

    Situation 2:  Your meeting will last till the end of the workday & won’t come

                         on that day. Ring up your secretary.

    Situation 3:  Call Icon Technology. You need to speak to Anna Markova. If

                         she is not there, leave a message.

    Situation 4:  Call your friend in America. She/ he is not in, leave a message

                         asking him/ her to call you.

    III.

    Message for……………………….

    Caller’s name …………………….

    Number(s)…………………………

    Message…………………………....

    ……………………………………..


    По теме: методические разработки, презентации и конспекты

    Элективный курс по английскому языку для учащихся старшей школы “Бизнес и коммерция”

    Элективный курс “Бизнес и коммерция” предназначен для учащихся старшей школы и нацелен на ознакомление с корпоративной культурой и этикой делового общения, а также в определенной степени прививает нав...

    Программа элективного курса «Бизнес-курс немецкого языка» для 11 класса

    Элективный бизнес курс по немецкому языку предназначен для учащихся 11 класса.         Цель курса – обучить учащихся основам делового общения в устных и письмен...

    Методическая разработка авторской программы элективного курса " Разговорный английский язык" 10-11 классы

    Цели и задачи элективного курса, пояснительная записка, программа курса ( 34 ч.), тематическое планирование занятий....

    Страноведение Великобритании (разработки для занятий элективного курса)

    Данный материал содержит разработки занятий для элективнонго курса "Страноведение Великобритании" для 9 класса. В него входят разработки по географическому положению Великобритании, Соборе С...

    Элективный курс "Бизнес-курс английского языка" для старших классов школ с углублённым изучением английского языка

    Курс включает в себя содержание курса, основные положения обучения, методы и приёмы организации учебных занятий, формы контроля и оценки знаний, примерное календарно-тематическое планирование и список...