“Helping Around the House: Laying the Table. Table Manners”.
материал по английскому языку (6 класс) по теме

Тасенюк Ольга Васильевна

Разрабка урока  для 6 класса по УМК М.З.Биболетовой. Урок соответствует требованиям ФГОС. В урок включена дополнительная подтема "Table Manners”. Рассмотрение данной подтемы представляется существенной, т.к. она органично вписывается в учебный материал и является "мостиком" к следующей теме УМК "Food". На уроке используются ситуационные и контекстные задачи. В приложениях  -  раздаточный материал,  листинг слайд-шоу.

 

Скачать:


Предварительный просмотр:

                                                                                                                                                                                                                Appendix 1                  

Setting the Table

                                                             



Предварительный просмотр:

Appendix 2

Listing of the “presentation”

What is “GOOD” and what is “RUDE”?

            

                    

            



Предварительный просмотр:

Appendix 4

 

        

“Manners,  Manners…”

The fork goes on the left, the knife goes on the right,

And never, ever try to eat without your fork and knife.

Spoons are for soup, forks – for cakes and stew.

But never, ever try to bite more food than you can chew.

Manners, manners – they are all that matters,

Sit as strait as you could, elbows close to your sides.

Manners, manners – they are all that matters,

Never play with your food, and you will be all right.

If something is too far, you pass it to your friends.

And never, ever try to take from other people’s plates.

To talk at table is polite, and NOT to talk is rude.

And never, ever try to talk when your mouth is full of food.

At table every time you have to watch yourself,

And never, ever start without a napkin on your lap.



Предварительный просмотр:

Hand out 1

(Speaking)

Situational Task

What do you know about table manners?

Say TRUE or FALSE

1. You should eat with your fork and spoon.

2. You shouldn’t talk when you are at table.

3. You shouldn’t talk when you are eating.

4. You can eat your cake with a spoon.

5. You can eat chips with you fingers.

6. You should keep your napkin on the table near the plate.

7. The knife goes on the right of your plate.

8. If something on the table is too far away, you can stand up and take it.



Предварительный просмотр:

Hand out 2

(Matching)

Situational Task

What do you know about table manners?

Match the picture and the meaning.

1. I am going to eat more.

2. I’m finished.

3. The table is set.

a)         b)    c)



Предварительный просмотр:

Hand out 3

Contextual Task

1. Read the poem “Manners,  Manners…”

The fork goes on the left, the knife goes on the right,

And never, ever try to eat without your fork and knife.

Spoons are for soup, forks – for cakes and stew.

But never, ever try to bite more food than you can chew.

Manners, manners – they are all that matters,

Sit as strait as you could, elbows close to your sides.

Manners, manners – they are all that matters,

Never play with your food, and you will be all right.

If something is too far, you pass it to your friends.

And never, ever try to take from other people’s plates.

To talk at table is polite, and NOT to talk is rude.

And never, ever try to talk when your mouth is full of food.

At table every time you have to watch yourself,

And never, ever start without a napkin on your lap.

2. Give advice how to behave when you are at table.

3. Back-report.



Предварительный просмотр:

Hand out 4

Contextual Task

1. Read the poem “Manners,  Manners…”

The fork goes on the left, the knife goes on the right,

And never, ever try to eat without your fork and knife.

Spoons are for soup, forks – for cakes and stew.

But never, ever try to bite more food than you can chew.

Manners, manners – they are all that matters,

Sit as strait as you could, elbows close to your sides.

Manners, manners – they are all that matters,

Never play with your food, and you will be all right.

If something is too far, you pass it to your friends.

And never, ever try to take from other people’s plates.

To talk at table is polite, and NOT to talk is rude.

And never, ever try to talk when your mouth is full of food.

At table every time you have to watch yourself,

And never, ever start without a napkin on your lap.

2. Give instructions how to behave when you are at table.

3. Back-report.



Предварительный просмотр:

Appendix 3

Phonetic  Drilling

  • napkin салфетка
  • lap   колени
  • pass передавать
  • strait прямой, прямо
  • elbows локти
  • bite кусать
  • chew жевать
  • stew жаркое
  • rude грубый, неприличный

  • [‘næpkin]
  • [læp]
  • [pa:s]  
  • [strait]
  • [‘elbouz]
  • [bait]
  • [t∫u:]
  • [stju:]
  • [rud] 



Предварительный просмотр:

Тасенюк О.В.,

учитель английского языка СП №3 ГБОУ СОШ 2077

Разработка урока для 6 класса по УМК М. З. Биболетовой  “Enjoy English”

Тема: “Helping Around the House: Laying the Table. Table Manners”.  

Цели: Обобщение изученного материала по теме “Helping Around the  

           House”.

           Развитие познавательных интересов обучающихся – “Table Manners”.  

Тип урока: комплексный

Задачи:

Образовательные

  1. Активизировать изученный лексический материал по теме “Helping Around the   House”
  2. Расширить словарный запас в ходе работы над подтемой: “Table Manners”  
  3. Совершенствовать навык изучающего чтения обучающихся
  4. Совершенствовать навык устной речевой деятельности обучающихся
  5. Решать контекстные и ситуационные задачи
  6. Закрепить грамматические навыки использования “should/ shouldn’t” (даём советы)  и повелительного  наклонения (составление инструкций)

Развивающие

  1. Развивать умение обучающихся осуществлять монологическое высказывание
  2. Развивать навыки работы в малых группах и в парах с последующим “back -report ”
  3. Развивать у обучающихся стабильный интерес к изучению английского языка
  4. Учить самостоятельно решать проблемы на основе изученного материала
  5. Формировать умение делать выводы и обобщения по основным проблемам темы

                   Воспитательные

  1. Воспитывать у обучающихся интерес к изучению иностранного языка
  2. Расширять кругозор обучающихся
  3. Воспитывать коммуникативную иноязычную культуру
  4. Повышать общий культурный уровень

                   Применяются:

  1. Технология развития критического мышления
  2. Технология развития оценочных действий
  3. Технология контекстного обучения
  4. Принцип здоровье сберегающего обучения

                  Оборудование:

            Компьютер, “Smart Board”

Дидактический материал:

  1. Раздаточный материал для работы в группах (контекстные задачи, ситуационные задачи)
  2. Презентация – слайд-шоу (Microsoft Office PowerPoint)
  3. Стихотворение “Manners, Manners…”
  4. Аудиозапись стихотворения “Helping Mother” (Enjoy English -6. mp3, 056 )

5.   Аудиозапись “Manners,  Manners…”(Happy English.ru-7. mp3, 060).

                   

        Формы обучения

 1.    Коллективная

 2.    Интерактивная – в малых группах, в парах (выполнение дифференцированных заданий).

 

Ход урока:

WARMING-UP 1

I. Организационный момент

  1. Приветствие
  2. Погружение. Целеполагание.
  3. Сообщение о целях урока     (ppt, sl.2)

WARMING-UP 2

II. Отработка фонетики (ppt, sl.3)

III. Активизация лексики по теме:

  1. Какую работу по дому вы выполняете, чтобы помочь родителям?
  2. Есть ли у вас постоянные обязанности по дому? Какие?

MAIN BODY

IV. Вы помогаете накрывать на стол. Как вы это делаете? Подумайте и скажите.

V. Пока вы это делаете, вспомним стихотворение “Helping Mother” – сначала послушаем его, потом вы расскажете его.

VI-VII.  Выполнение ситуационных задач (2 пары). (ppt, sl. 4-5; 6-7)

              Выполнение контекстных задач (2 малые группы)  - back-report

VIII. Аудирование – песня “Manners, Manners…” c последующим  прочтением  в виде стихотворения всей группой (по цепочке)

IX. Динамическая пауза (ppt, sl.8)

Х. Демонстрация: накрываем на стол (формальная и неформальный обстановка) (ppt, sl. 9-10).

XI. Презентация – слайд шоу. «Какие манеры за столом являются хорошими, а какие плохими». (ppt, sl.11-14)

XII. Зарядка для глаз. (ppt.sl.15)

        FOLLOW UP (ppt, sl.16)

XIII. Подведение итогов урока

XIV. Рефлексия

XV. Домашнее задание

XVI. Завершение урока.     

 * Раздаточный материал и листинг слайд-шоу прилагается

O.V.Tasenyuk,

English language teacher of SD #3 School #2077

A lesson for grade 6 (A text-book by M. Biboletova “Enjoy English”)


Development of the Lesson

Lead-in

WARMING-UP 1

I. Organizing the group

  1. Greeting
  2. Immersion

-Good morning boys and girls. (Good morning.)

-I am glad to see you. (We are glad to see you too)

-What date is it today?

-What day is it today?

-What is the weather like today?

-Who is absent today?

-Is he/she late?

-Is he/she ill?

-Have you had breakfast today?

-Who cooked it?

-Who set the table?

-Did you clear the table?

-Did you wash up? ...

-I believe that your homework is not the only thing you do at home. Do you help you parents?

-So, what do think we are going to speak about today? (PP: - About helping around the house)

-Yes, you are quite right.

3. Short information about the aims and the objectives

-Today we are going to continue our work on the topic “Helping Around the House” and we are going to  touch upon such important subject as “Table Manners”.   We are going to do some tasks – situational and contextual and make some important conclusions. We are going to read, to recite a poem, to speak, to listen and to sing. We will work in pairs, in groups, and all together. (ppt, sl.2)

-So, let’s begin. First of all, Phonetic Drilling. Look at the board and say after me.

WARMING-UP 2

II. Phonetic Drilling (ppt, sl.3)                                                    - Thank you.

III. LEXICAL ACTIVITIES 

-It's time to remember the ways you can help your parents at home.

1) - So, what chore can you do to help your parents at home?

(Students tell the class about their chore)  P1, P2, P3 …

2) - Thank you. You really help a lot. Maybe some of you have even some definite duties, don’t you?

(Those students who have duties tell the class about them) P1, P2, P3 …

MAIN BODY

IV. -Thank you. ….. Girls, you’ve said that you help your mother lay the table. How do you do it? Think a little and be ready to tell us.

V. While you do it, we’ll remember the poem – first listen to it and then recite it …………

(Students listen to the poem)

- OK. Any volunteers? You are welcome.   PP ….  (Students recite the poem)

-Thank you so much.

- So, girls, are you ready? Now it’s your turn to tell us how YOU do it.

(2  girls tell how they help set the table) PP …

VI-VII. -Thank you. Now I’d like to ask you to form two pairs and all the rest will divide into two groups. So, make pairs and groups.

a) the 1st  pair – situational task /Hand out 1 (True/False)/

b) the 2nd  pair - situational task /Hand out 2 (Matching)/

c) the 1st  group – contextual task / Hand out 3 (Giving advice)/

d) the 2nd group – contextual task / Hand out 4 (Giving instructions)/

-Please, start working. Let me know as soon as you are ready. (Students carry out the tasks)

-Well, the pairs, we are ready to listen to you. Look at the board, be attentive. Maybe someone will have different ideas.  (ppt, sl. 4-5; 6-7)

-Pair 1, your back-report, please. …  

-Thank you.

-Pair 1, your back-report, please. …

- Well done! 

-Thank you very much. Before listening to the back-reporters of our groups, I’d like to give you the text of the  poem “Manners, Manners…”.

-Group 1, your back-report, please. …   Thank you.

-Now you, Group 2.  It’s your turn. …    

VIII.-Thank you so much. Let’s have a rest: listen to the song “Manners, Manners…”, you have the text of it so you are welcome to sing. After that we are going to read it in a form of a poem aloud. 2 lines for each.  (Students listen + sing. Than read it out)

IX. DYNAMIC PAUSE (ppt, sl.8) -Thank you. You have been sitting for a long time. Let’s have a dynamic break and do some exercises

-You are real athletes!

Х. We are going to talk about setting the table, the way we should do it in different situation. And we will give some comments. Look at the Smart board.

Setting the Table (ppt, sl. 9-10). Formal and Informal. (Students look at the slides, give their comments, make conclusions about the difference between formal and informal setting).

-Thank you. You are very smart.

XI. -I’ve prepared a sort of presentation for you. Strictly speaking it’s not a presentation, but just a slide-show. Look, decide and say what is “good” and what is “bad”.   (ppt, sl.11-14)

(Students carry out the task, answering from their places).

-Thank you. Now I’m sure you will remember how we must not behave when we are at table.

XII. RELAXING PAUSE (ppt.sl.15)

I don’t want your eyes to be tired or overstrained so I suggest you to have a relaxing break and do a few exercises for eyes.

(Students do exercises for eyes)

-That’s enough. Thank you.

FOLLOW UP (ppt, sl.16)

XIII. Summing up

-We’ve done a lot of work today. We’ve done everything I want you to do: worked on the topic “Helping Around the House”, touched upon Table Manners.   You carried out situational and contextual tasks and made some important conclusions. You read, recited a poem, spoke. You worked in pairs, in groups, and all together.

-I believe you’ve worked well. I’m really pleased. Your marks are good and excellent.

XIV. Reflection

-So, our lesson is nearly over. Did you like our today lesson? What new have you learned?

(Students share their ideas)

XV. Home Task

 -About your hometask. You’re going to have holiday.  You’ve worked a lot lately. So, have a rest. No hometask.

XVI. Ending of the lesson

-That’s all for today. Thank you for your work. Next time we’ll speak about food and meals. See you later. Be careful, watch yourselves.

Helping Around the House:

Laying the Table. Table Manners.

                                                                              

                                                                     

A Lesson by Olga Tasenyuk

Grade 6-A.3

Moscow, 2013


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Презентация к уроку в 7 классе "Table manners"

Виды работы, представленные в презентации, являются подготовительными к основному этапу уроку- выполнению самого проекта. Ученики и дома работали над этим-была выучена лексика, грамматические структур...

Презентация к учебно-методическому материалу “Helping Around the House: Laying the Table. Table Manners”.

Данная презентация может быть использована для демонстрации с целью поддержки урока по той же теме. В ней представлены не только контестные и ситуационные задачи, но и отражен ход урока....

Технологическая карта урока английского языка "Helping Around the House"

Технологическая карта урока английского языка по УМК М.З.Биболетовой (6 классс) разработана  в соответствии с требованиями ФГОС....

Игра "Table Manners" (7 класс)

Данная презентация содержит задания для командной игры с целью закрепления правил поведения за столом (на английском языке). Игра способствует отработке лексического  и страноведческого материала...

План – конспект урока по английскому языку в 5 классе по теме «Helping about the house»

Формирование и закрепление лексических навыков говорения;                      Применение лекси...

Презентация к уроку на тему "Table manners" ("Умение вести себя за столом")

Основные правила этикета при приеме пищи за столом кратко и в картинках для детей....

Table manners Верещагина V

Table manners Верещагина V...