План-конспект урока в 6 классе по теме "Погода".
методическая разработка по английскому языку (6 класс) по теме

Макаровская Людмила Николаевна

Данный урок разработан для 6 класса по теме: "Погода". Учебник В.П. Кузовлева "Английский язык"

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon the_weather_lesson.doc434 КБ

Предварительный просмотр:

МУНИЦИПАЛЬНОЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ – СРЕДНЯЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ШКОЛА № 6        

План-конспект

открытого урока по теме:

«Погода».

                                                                                      Подготовила и провела

                                                                                      учитель английского языка

                                                                                      Макаровская Л. Н.

                                                     2010 г.

Цель: научить использовать в речи безличные предложения и простое   будущее время при описании погоды и времен года.

Задачи:

  1. Познавательная: ознакомить учащихся с названиями атмосферных явлений природы и погодой в разное время года.
  2. Развивающая: формирование способности к планированию своего высказывания по заданной теме и умение использовать в речи новые лексические единицы.
  3. Воспитательная: воспитание уважительного отношения к родной природе, уважение чувств представителей другой культуре.
  4. Учебная: формирование лексико-грамматических навыков чтения и говорения.

Грамматика: простое будущее время, безличные предложения, придаточные предложения реального условия.

Оборудование: Интерактивная доска, ручка, плакат «Дерево», конверты «Времена года» с листочками и цветами времен года, шапочки с временами года.

            План урока:

I. Организационный момент.

   T: Good afternoon, dear children and guests!

   P-s: Good afternoon!

   T: Sit down, please. I’m glad to see you. You are clever, brave and creative!

       How are you, pupils?

   P-s: We are fine! Thank you! And you?

   T: I’m fine, thank you.

   Цель нашего сегодняшнего урока  научиться использовать в речи безличные предложения и простое   будущее время при описании погоды и времен года.

         What date is today?

   P1: The 16th of February.

   T: What day is today?

   P2: It’s Tuesday.

   T: Our topic today is The Weather.

II. Фонетическая зарядка:

   T: Дети, сделали губки бантиком и сказали [w] – white,

        поставили язычок на альвеолы и сказали [t], [d] – white, day, night,

        поставили язычок между зубками и сказала [  ] – they.

    Слайд 2.

   T: Listen to me. Read with me.

   Snowflakes are nice,

   Snowflakes are white.

   They fall by day,

   They fall at night.

III. Речевая зарядка:

   T: Dear “Seasons”, come here! Children, look at our seasons.

   T: Olga, who are you?

   O: I am happy and merry,

        I sing again.

        Because today

        Is spring again.

   O: Nick, what season am I?  

   N: You are spring.

   O: Do you like spring? And why?

   N: Yes, I do. I like go to the forest.

   T: Rimma, who are you?

   R: Summer’s here

       Days are long,

       And the sun

       Is high and strong.

   R: Roma, what season am I?  

   R: You are summer.

   R: Do you like summer? And why?

   R: Yes, I do. I like to swim and play games.

   T: Kristina, who are you?

   K: When the weather is wet,

        We must not fret,

        When the weather is cold,

        We must not scold.

   K: Serezha, what season am I?  

   S: You are autumn.

   K: Do you like autumn? And why?

   S: Yes, I do. I like to go fishing.

   T: Kate, who are you?

   K: This is the season

        When the children ski

        And the Father Frost

        Brings the New Year Tree.

    К: Kristina, what season am I?  

    K: You are winter.

    K: Do you like winter? And why?

    K: Yes, I do. I like to sky.

IV. Основная часть.

   T: What does the weather mean?

   P1: Clouds.

   P2: Temperature.

   P3: Wind.

   T: Ok, the weather mean:

   Слайд 3:

   T: Temperature, atmospheric phenomena, precipitations, clouds and wind.

   Слайд 4.

   T: The weather can be different: zero degrees, above  zero, below zero.

   Cлайд 5.

   T: The temperature is different in different season. How do you think what is the

        season?

   Ex: When the temperature is 26 degrees above zero it’s summer.

   P1: When the temperature is 23 degrees below zero it’s winter.

   P2: When the temperature is 5 degrees below zero it’s winter.

   P3: When the temperature is 30 degrees above zero it’s summer.

   Слайд 6.

   T: Look at the next picture. You can see precipitations.

       Snow. Snow-fall, snow-storm, hail, hailstorm.

       Rain. Rain can be: rain-fall, heavy, shower, drizzle.

       Kate, read please.

   K: Snow. Snow-fall, snow-storm, hail, hailstorm.

   T: Kate, do you like snow?

   K: Yes, I do.

   T: Olga, read please.

   O: Rain. Rain can be: rain-fall, heavy, shower, drizzle.

   T: Olga, do you like snow?

   O: Yes, I do.

   Слайд 7.

   T: Clouds. What do you like or dislike about the weather?

   Ex. I like when is… (fine, sunny, clear)

         I dislike when is… (foggy, cloudy, dull, gloomy).

   P1: I like when is sunny.

   P2: I dislike when is gloomy.

   Слайд 8.

   T: Children, what do you think about wind. Wind can be different:

       North, East, South, West and also can be strong, light, warm, cold, storm and

       breeze. Nick, read please.

   N: Light, warm, cold, storm and breeze.

   T: Nick, what wind do you like best?

   N: Best of all I like breeze.

   Cлайд 9.

   T: Children, look at these atmospheric phenomena.

        Repeat after me all together.

   P-s: Thunder, lightning, rainbow.

   T: Ivan, how do you translate them.

   I: Thunder – гром, lightning – молния, rainbow – радуга.

   Слайд 10.

   T: What can the weather be like?

   P1: The weather can be foggy.

   P2: The weather can be sunny.

   P3: The weather can be snowy.

   Слайд 11.

   T: Children, let’s match words to the symbols.

       Anton, go to the blackboard, take pen and match words to the symbols.

   T: Ok, let’s check, you are right. Who will be next?

       Roma, go to the blackboard, take pen and match words to the symbols. (etc.)

  1. Sunny – d
  2. Foggy – e
  3. Cloudy – a
  4. Rainy – f
  5. Snowy – c
  6. Thunder and lightning – b.

V. Физкультминутка.

T: Let’s do exercise. Stand up, children! Look at me, listen and do exercise.

    Head

    Shoulders

    Elbows

    Knees

  Слайд 12.

  T: What weather do you like? Answer choosing some expressions:

       (cool, warm, cold, hot…)

  P1: My favourite weather is warm.

  P2: My favourite weather is sunny.

  P3: I like the weather with a lot of snow.

  P4: I like the weather with light rain.

  Слайд 13.

  T: What is the weather like today?

  P1: It is fine today.

  P2: The sun is shining.

  P3: It is cold.

  P4: The temperature is 5 degrees below zero.

  P5: The wind is blowing from the south-east.

  P6: The wind is light.

  Слайд 14.

  T: What is the weather in the picture?

  O: The weather is rainy.

  N: The weather is windy.

  D: The weather is snowy.

  Слайд 15.

  T: How will the weather change tomorrow?

  Ex. In Scotland it will rain in the morning.

        In Scotland it won’t rain in the evening.

  D: In Wales it will rain in the morning.

  D: In Wales it will rain in the evening.

  V: In England it won’t rain in the morning.

  V: In England it will rain in the evening.

   Слайд 16.

  T: Let’s play: you are the weather forecast.

      What will the weather be like in our city tomorrow?

  S: It will be snowy and warm.

  O: The weather will be rainy and cloudy.

   Слайд 17.

   T: Why do we speak so much about the weather?

   O: We speak so much about the weather because the weather influences our

       clothes. N: Our mood. I: Our food. K: Our activity. S: Our health.

       R: Our plans.

   Слайд 18.

   T: The weather influences our clothes. When the weather is warm or cold people

        put on different clothes such as a sweater, jeans, a dress…

        What do you put on when the weather is warm?

   O: When the weather is warm I put on a T-shirt and shorts.

   T: What do you put on when the weather is cold?

   N: When the weather is cold I put on a sweater, jeans, boots.

   T: What do you put on when the weather is rainy?

   K: When the weather is rainy I put on a coat and boots.

   Слайд 19.

   T: The weather influences our food.

        What people prefer when the weather is hot?

   I: When the weather is hot people prefer ice-cream, salad, juice and fruits.

   Слайд 20.

   T: The weather influences our mood and health.

   Olga, read the poem, please:

   O: The sun is shining

        And I am smiling

        The weather is bad

        And I am sad.

        When it is dry

        We are fine…

        The weather is nice,

        Isn’t it a surprise?

    T: Hot weather can be a cause of headache and burn.

        Cold weather can be a cause of a cold and cough.

   Слайд 21.

   T: The weather influences our activity.

        Match the activities to the weather.

   O: When the weather is sunny I will play football.

   N: When the weather is rainy I will sleep.

   I: When the weather is sunny I will go for a walk.

   N: When the weather is rainy I will play indoors.

   Слайд 22.

   T: The weather influences our plans.

        Match the parts of the sentences.

   K: If the weather is fine I will go to the theatre.

   O: If it rains I will not go to the forest.

   I: If the sun shines I will play outdoors.

   D: If the weather is cold I will stay at home.

   S: If the weather is stormy I will not swim.

   N: If the weather is warm I will put on a T-shirt.

   Слайд 23.

   T: The weather in proverbs. Read the English proverbs and find Russian

       equivalents.

       Olga, go to the blackboard, take the pen and write down your choice.

   O: Small rain lays great dust. – Мал, да удал.

   R: After a storm comes a calm. – После бури наступает затишье.

   N: After rain comes fair weather. – После ненастья наступает хорошая погода

   K: If there were no clouds, we should not enjoy the sun. – Чем ночь темнее, тем

        ярче звезды.

  I: It never rains but it pours. – Пришла беда – отворяй ворота.

  S: Rain at seven, fine at eleven. – Семь пятниц на неделе.

VI. Объяснение домашнего задания.

  Слайд 24.

  T: Your home work: write down some sentences about your favourite season

       using new words.

VII. Подведение итогов урока.

  T: And now tell me, please, what do you know today.

  N: We know many new words about the weather.

  O: We learn to make sentences in Future Tense.

  S: We learn new proverbs.

  K: We learn new poems.

  T: Your marks for the lesson…

  Слайд 25.

  Thank you!

       


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План-конспект 83 урока, 9 класс,УМК Биболетовой М.З.

4 четверть9 классUnit 4. Make your choice, make your lifeSection 1. it’s time to think about your future career.Урок № 83(1)Тема «Модальные глаголы»Цели: развитие навыков устной речи и навыков а...

План-конспект открытого урока. 2 Класс. Тема: "учимся играя."

План-конспект открытого урока. Тема: Учимся играя. Класс: 2 «А» УМК М.З.Биболетова «EnjoyEnglish-1» Lesson39...

План – конспект открытого урока 7 класс. Тема: «Освоение техники выполнения броска в кольцо с 2 шагов в прыжке».

План – конспект урока 7класс.Тема: «Освоение техники выполнения броска в кольцо с 2 шагов в прыжке.»Цель: «Усвоение учащимися броска в кольцо с 2 шагов в движении при игре в баскетбол» Зада...

План-конспект открытого урока по классу блок-флейта

План-конспект открытого урока поклассу духовых инструментов с учащаяся 1 класса . Тема урока "Подготовительные упражнения к различным видам техники". Цель урока " Обучение на начальном этапе  игр...

План-конспект открытого урока в классе специального фортепиано

Открытый урок на тему: «Различные виды работ на уроке специального фортепиано»...

План - конспект открытого урока 8 класс история «Отечественная война 1812 года»

Цели урока:на основе материала исторических источников, литературы усвоить ход Отечественной войны, героическую оборону российского населения, выяснить, в чем заключался ее народный характер;воспитани...

План конспект открытого урока 7б класс по(ФГОС)

Технологическая карта урока  7б класс по ФГОС....


 

Комментарии

Ольховая Татьяна Степановна

Очень интересный урок. Обязательно воспользуюсь разработкой в своей работе. Спасибо.

Савоська Наталья Васильевна

Спасибо, Людмила Николаевна!