Конспект урока в 10 классе "Travelling is a very popular pastime of young generation, isn't it?"
план-конспект урока по английскому языку (10 класс) по теме

Урок в 10 классе по теме"How different the world is"   В.П. Кузовлев проводится с целью повышениz социокультурной компетентности через создание предметно-развивающей среды, способствующей расширению знаний о географии, истории, архитектуре, культуре, обычаях и традициях разных стран.

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon konspekt_uroka.doc74 КБ

Предварительный просмотр:

10th form  Тема урока: “Travelling is a very popular pastime of young generation, isn’t it?”

                        «Путешествие – самое популярное увлечение молодежи, не так ли?»

Основной метод: метод проектов,

                                обучение в сотрудничестве

Тип урока: комбинированный речевой урок

Вид урока: урок-конкурс

Цель урока: повышение социокультурной компетентности через создание предметно-развивающей среды, способствующей расширению знаний о географии, истории, архитектуре, культуре, обычаях и традициях разных стран.

Задачи урока:

1. Общеобразовательные: 

  • создание проблемной ситуации, максимально приближенной к жизненно-важной и ее решение через применение усвоенных знаний, умений и навыков в новой ситуации.

2. Развивающие: 

  • Развивать способности к поисковой деятельности:
  • определению задач, исходя из поставленной цели;
  • планированию этапов своих действий;
  • выбору материалов и способов действий;
  • умению аргументировать свой выбор;
  • экспериментированию и речевому планированию деятельности;
  • коммуникативные навыки.
  • Развивать умение использовать английский язык в социальной и культурных ситуациях.
  • Развивать способность к эстетической оценке продуктов деятельности.

3. Воспитывающие:         

  • Приобщать к культуре, этикету, быту, традициям стран.
  • Воспитывать чувство уважения к культуре, традициям, обычаям страны изучаемого языка.
  • Воспитывать товарищеские взаимоотношения, доброжелательность в культуре общения, умению работать в коллективе.

4. Практические: 

  • формирование коммуникативных умений и речевых навыков, обеспечивающих познавательно-коммуникативные потребности учащихся;
  • формирование умения анализировать и сравнивать сведения и факты родной и иноязычной культуры;
  • обучение иноязычному общению в контексте диалога культур.

Учебный материал:

  1. Кузовлев В.П. и др. Английский язык.  Учебник для 10 класса общеобразовательных учреждений .Москва, «Просвещение»,2002 год.
  2. Кузовлев В.П. и др. Английский язык. Рабочая тетрадь 10 класс, Москва, «Просвещение». 2002 год.
  3. Кузовлев В.П. и др.Книга для учителя к учебнику для 10 класса, Москва, «Просвещение»,2002 год.
  4. Английский язык. Большой справочник для школьников и поступающих в вузы. Москва «Дрофа», 2000 год.
  5. Английский язык. Еженедельная газета объединения педагогических изданий «Первое сентября», №3 2006 год.
  6. Кисунько Е.И., Музланова Е.С. Английский язык. Все устные темы для подготовки к выпускному экзамену и ЕГЭ 11 класс, Москва, «АСТ Астрель».2006 год.
  7. С.И.Буданов, А.А.Борисова  «Деловой английский язык», Москва, «Эксмо», 2007 год.
  8. Википедия: свободная многоязычная энциклопедия.

http://ru.wikipedia.org

  1. Мегаэнциклопедия портала «Кирилл и Мефодий».

http://www.megabook.ru

  1. Большой энциклопедический и исторический словари он-лайн.

http://www.edic.ru

ТСО:

1. Компьютерная презентация этапов урока.

2. Интерактивная доска.

3. Аудиозаписи.

Оформление:

-план урока;

-плакаты с  названиями турагентств

-раздаточный материал (тесты);

- карточки для голосования

Этапы урока:

  1. Организационный момент.
  2. Сообщение целей и задач урока.
  3. Вступительное слово учителя. Постановка проблемного вопроса.
  4. Презентация туристических агентств.
  5. Выполнение теста по чтению.
  6. Виртуальные экскурсии по странам мира.
  7. Рефлексия: решение проблемного вопроса.
  8. Оценка учебных проектов (thinkway).
  9. Домашнее задание: эссе “What is traveling for you?”
  10. Подведение итогов урока. Выставление оценок.

English teacher 1: - Good morning dear guests, boys and girls!  How are you? We are glad to invite you to our lesson!

(Презентация)

English teacher 2: - Good morning everybody! Today we have a very unusual lesson!

English teacher 1: - Olga Nikolaevna, what’s this?

English teacher 2: -It’s a travel leaflet. I am going to the sanatorium “Krasnousolsk” next summer. It is in Bashkortostan in a very picturesque place. I hope unique nature, fresh air, clean water, wonderful hotels, friendly people and medical care will help me to relax after a long school year. I prefer a quiet holiday in the mountains or in the forest by the river, with nothing to do but walk and bath, laze in the sun, enjoy beautiful places and take pictures. Later, perhaps years later, they will remind me of the happy time I had there. And what about you? Where do you like to spend your holidays?

 

English teacher 1: - Different people have different ideas of how to spend their holidays. Some prefer staying home and watching TV day and night. A friend of mine, for example, enjoys going to the theatre and concerts. As for me I am fond of travelling. My family and I like to travel to different cities and towns of our country, to see the sights and to meet different people. Next summer we are going to spend on the Black Sea coast, in Sochi. We’ll go there by car. It’s a chance to admire all the beauty of nature, of the places we pass by.

English teacher 2: - So, you see the topic of our lesson is “Travelling is a very popular pastime of young generation, isn’t it? At the end of the lesson you will answer this problem question. You must give your arguments for or against traveling.

English teacher 1: -There are a lot of possibilities for young people to enjoy their free time. They are offered a wide choice of places to stay and things to do.

English teacher 2: - If you wish to meet and make friends with as many people as possible, you might like travelling.

Уважаемые гости, мы вас просим быть активными участниками урока и выступить в роли экспертов. На предложенных вам карточках поставьте любой знак напротив понравившегося вам турагенства и виртуального тура. Ваши ответы помогут нашим ученикам получить дополнительные бонусы при оценивании.

English teacher 1: - Thousands of people travel every day either on business or for pleasure. There are travel agencies sitting at the tables.  We have a real opportunity to meet them. They offer different kinds of holidays to our experts.

(Presentation of tourist agencies)

English teacher 2:  - If we are fond of traveling, we see and learn a lot of things  that we can never see or learn at home, though we may read about them in books and newspapers, magazines. Now you will do a reading test.  Match 8 sentences to the city  on your lists of papers. You have 10 minutes to do it.

(Выполнение теста)

A READING TEST

Match 8 sentences to the city Moscow, St. Petersbur, London,  Washington

  1. This place was chosen by the first American President.
  2. Nevsky Prospect is the main street in the city, where there are amazing buildings: shops, hotels and a remarkable Kazan Cathedral.
  3. The heart of the city is the Kremlin, a wonderful architectural ensemble with 20 towers.
  4. The Alexander Garden is situated near the Kremlin wall.
  5. It is one of the most beautiful cities in the world, was founded by Peter the Great in 1703.
  6. The oldest part of London is the City.
  7. At the Tretyakov Gallery one can see a lot of remarkable paintings by Russian artists: Repin, Ivanov, Serov, Perov, Levitan, Shishkin, Polenov and others.
  8. The building of the Royal   Exchange   and   the   Bank   of   England, which is over 250 years old, are situated there.
  9. The Hermitage is the oldest art museum in Russia  and occupies 5 buildings.
  10. Traditionally, it is divided into three main parts: the City of London, the West End and the East End.
  11. The East End is an industrial district of working people, the Port is situated there.
  12. St. Isaak’s  Cathedral is one of the most beautiful cathedrals, from the observation place of one can see the panorama of the city.
  13. The White House attracts tourists.
  14. The Peter and Pall Fortress was built to protect the Neva  banks  from Swedish invasion.
  15. It is the centre of the country and the most important city of the United States.
  16. The city is situated upon both banks of the river Thames.
  17. The federal government works and each President of the United States lives there.
  18. Besides, it is noted for its Underground, the oldest and longest in Europe
  19. It is smaller in size than the largest cities of the USA, such as New York, Chicago and Detroit.
  20. The Russian museum is located in the Mikhailovsky Palace, designed by Rossi
  21. The Summer Garden is the oldest and most fascinating park with beautiful marble statues  and a cast iron grille.
  22. It is the capital of Great  Britain, its economic, political and cultural centre and one of the largest cities in the world.
  23. The best starting point of the tour around the city is Red Square, the central and the most beautiful square.
  24. The city is situated on the Neva River and has become the “window” to Europe.
  25. It is the capital of Russia, one of the largest cities in the world, about ten million people live there.
  26. The buildings are not very tall because no building must be taller than the Capitol.
  27. Here one can see the Cathedral of St.Basil the Blessed, erected by architects Postnic and Barma.
  28. There are a lot of interesting places in the West End, like Big Ben, Buckingham Palace, Westminster Abbey and many others.
  29. It stands on the bank of the Moskva River.
  30. Lincoln Memorial is one of other monuments of great interest.
  31. Tourists can see the monument to Minin and Pozharsky there
  32. It is not so old as Rome, Moscow or London, but the Americans have every reason to be proud of their beautiful capital.

English teacher 1, 2:-Let’s check up our test: Gr.1 -P1, Gr.2 – P1, Gr.3 –P1, Gr.4 –P1.

Key:

English teacher 1: - The best way to study geography, history, arts and culture is to travel. Our travel agents invite you to watch their virtual excursions to the countries, which made their agencies popular in our town.

Task: What are your associations with the word “travelling”? What should we know before visiting different countries? Fill in the tables while listening to the excursions.

country

geographical position

capital

symbols

main cities

main activities

sights        

English teacher 2: - We think it’s time to answer the problem question of the lesson. Please, express your opinions, give your arguments for or against traveling.

English teacher 1:  -Valentine’s Day is a new holiday in Russia, but it’s becoming more and more popular. Millions Valentine cards, the symbol of this holiday, are sent each year on February 14th. Let’s begin to prepare Valentine cards as a present to the agencies.

                

English teacher 2: -You know there is one more way  to give definition to something. It’s thinkway. Write a thinkway about the virtual excursion you liked best of all. Use the scheme:

N

V

A-A-A

N

You have 2-3 minutes to do it.

(Собрать карточки у гостей. Зачитать лучший синквейн)

English teacher 1: - You home task is to write an essay : What is traveling for you?

Write 150-200 words. Use the following plan:

-make an introduction (State the problem);

-express your personal opinion and give reasons for it;

- give arguments for and against of it;

- draw a conclusion

English teacher2:  - Dear, boys and girls, we had a great time today together. According to the results the best agency is… Everybody has got a “five”. Your marks are …

English teacher 1: - It was a great pleasure to listen to you. Your answers were excellent. Your marks are… Thank you for the lesson and good bye!

English teacher2:   - The lesson is over. Good – bye !.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

What is Hot with the Young Generation? 10 класс, к учебнику English 10-11, Кузовлев В.П.

A subculture is a group of people with the same interests, the same style and they like the same music.HackerThey are the ‘wizards’ of the computer community; people with a deep understanding of how t...

10 класс What is hot with the young generation

Задание к учебнику для 10 класса What is hot with the young generatio...

Использование практических работ на уроках английского языка по учебнику В.П. Кузовлева. Тема № 3 "What Is Hot with the Young Generation?"

Для качественной реализации Федерального Государственного Образовательного Стандарта перед СПО ставятся задачи повышения эффективности образовательного процесса и совершенствования форм и методов твор...

Разработка урока в 10 классе по УМК П.П.Кузовлева по теме “What’s Wrong With the Young Generation?” Урок разработали: Зотова В.Н., Николаева Л.П.

Тема урока: “ Violence! Violence? Violence…”Цели урока:·  воспитание гражданственности, нравственной ответственности за свои поступки;·  развитие толерантности;·  соблюдение правил мора...

Зачетное задание по английскому языку 10 класс УМК «English 10-11» Кузовлев В.П. «What is hot with the young generation»

Зачетное задание по английскому языку 10 класс УМК «English 10-11» Кузовлев В.П.«What is hot with the young generation?»...

Конспект урока по книге Anne Frank "The Diary of a Young Girl"

Конспект урока по книге Anne Frank ‘The Diary of a Young Girl”   Reader level 4 (Penguin Active Reading)Это первый урок из серии уроков домашнего чтения по книге. Урок может быть част...