урок "Достопримечательности любимого города"
план-конспект урока по английскому языку (11 класс) на тему

Оводова Оксана Викторовна

На конкурс, посвященный 75-летнему юбилею города Биробиджана, мной разработан урок «Достопримечательности  любимого города», который является составляющей частью курса краеведения  в  11  классе. Проблемы, поднимаемые на уроке значимы для ребят и с точки зрения жителя города Биробиджана, и с точки зрения гражданина России.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon ovodova_a_o.v._urok_na_konkurs.doc210 КБ

Предварительный просмотр:

МБОУ СОШ № 1г. Биробиджан

Урок

« Sights of  my beloved town.»

Выполнила:  

Оводова О.В.

учитель английского языка

первой категории.

2011-2012 уч.год.

Аннотация к уроку « Достопримечательности  любимого города», разработанного учителем 1 категории.

МБОУ СОШ №1 г. Биробиджана Оводовой О.В.

      Одним из важнейших аспектов школьного образования является формирование активной жизненной позиции обучающихся. Казалось бы, основная задача должна лечь на плечи социально – гуманитарных дисциплин, литературного краеведения. Но воспитание будущего гражданина нашего Отечества процесс комплексный, другие учителя – предметники, среди них и преподаватели иностранных языков, не остаются в стороне  неотъемлемой частью урока являются    воспитывающие элементы, отвечающие целям и задачам  учебного занятия. Одним из направлений решения данной проблемы считаю включение в материалы уроков английского языка  сведения о нашей автономной области, ее людях, памятных местах, опираясь на знания, полученные  ребятами на  истории и литературы родного края. Такие формы работы позитивно сказываются на усвоении лексического материала, расширяют ценностно -  смысловую, учебно- познавательную и личностную компетенции обучающихся, формируют нравственный багаж ученика.

На конкурс, посвященный 75-летнему юбилею города Биробиджана, мной разработан урок «Достопримечательности  любимого города», который является составляющей частью курса краеведения  в  11  классе. Проблемы, поднимаемые на уроке значимы для ребят и с точки зрения жителя города Биробиджана, и с точки зрения гражданина России.

Материалы учебного занятия подбирались с учетом индивидуально- психологических  особенностей     старших школьников,   индивидуально – познавательных интересов учеников.

    Для выполнения практических и теоретических задач урока ученикам предлагались различные  виды деятельности: поисковые, исследовательские, творческие. Эти задания носили опережающий характер и выполнялись не только группами, но индивидуально. Такая деятельность способствует формированию критического и творческого мышления, формирует умение работать с информацией, стимулирует самостоятельность и воспитывает социально- активную личность.

 Подготовка у уроку.

А.Опережающее творческое задание по группам: подобрать объекты культуры, которые можно бы было включить в путеводитель по историческим местам города Биробиджана, с краткой аннотацией.

Б. Обсуждение  наработанных материалов, составление проекта путеводителя по историческим местам города Биробиджана.

В. Создание презентации с последующим использованием на уроке

 «  Достопримечательности  любимого города»

В процессе урока используются:

1. Презентация, которая способствует активизации деятельности учащихся, яркие слайды дают возможность обеспечить положительную динамику урока.

2. Опережающие задания.

3. Публичные выступления учащихся;

4. Работа в группах по завершению проекта « Достопримечательности любимого города».

В процессе подготовки урока был осуществлен отбор материала, определен оптимальный объем информации, учитывающий возрастные и психологические особенности учащихся, разработана структура слайдов, что позволит сделать учебное занятие более насыщенным и интересным.

Цели урока:

-  Образовательные - обогащение и углубление знаний  учащихся об истории города;

- Совершенствование лексики по теме «Город»;

Воспитательная – воспитание патриотизма, развитие умений выступать достойным представителем своего города \ страны в ситуации межкультурной коммуникации. Развитие умения работать в команде.

Развивающая – дальнейшее развитие умений работать с разными источниками информации; развитие умений анализировать, обобщать, выделять главное, иллюстрировать сказанное примерами. Корректно оформлять творческий продукт.

Задачи урока:

- воспитывать чувство любви, доброты к городу и его жителям;

-побудить учащихся к размышлению о будущем города;

- способствовать развитию коммуникативных и познавательных умений.

Оборудование урока.

Презентация «Достопримечательности любимого города», выставка литературы о городе и области, ватман, фломастеры для работы в группах, музыкальное сопровождение.

Структура урока.

1.Организационное начало. Мотивация. Сообщение темы урока.

2 Актуализация знаний: подготовка к основному этапу.

3. Усвоение новых знаний и способов действий.

4.Первичная проверка понимания

5.Рефлексия. Работа в группах.

- Что бы вы еще добавили в путеводитель по городу.

- Предложения по развитию города ( Арбат, вынуть небольшие фрагменты брусчатки, посадить деревья, чтобы сохранить статус самого зеленого города Д.В.)

- Признание городу в любви ( написать как можно больше теплых слов о нашем городе)

6.Подведение итогов урока.

Ход урока.

1 этап: Введение в тему, формирование положительной мотивации  и эмоционального настроя на урок.

 Good morning , children. I’m glad to see you. How are you? What date is  it today?

What is the weather today? Let’s start our today’s lesson with the poem. Listen to it attentively, please.

( учитель читает небольшое стихотворение о Биробиджане .Слайд  2 с текстом стихотворения демонстрируется параллельно для лучшего восприятия.).

My native city.

I love my city

Its streets are clean and pretty.

Green parks and squares

Are nice and neat.

A lot of kind people

Everyone can here meet.

I sing a song to honour you!

You are the best from all points of view!!!!

Dasha  Pechurina 5 “A” Form.

2 этап : Определение учащимися темы урока( с помощью  методического приёма  « Аукцион мнений», основанного на беседе с классом)

-What is the poem about?

-What words can characterize the author’s feelings?

- How do you think what is the theme of our lesson?

Обобщение учителя.

You   are absolutely right. Today we are going to speak about our native city –Birobidzhan ,  its sights and  inhabitants. More over we try to create a tourist guide and,  I hope it helps  foreign tourists to see all  beautiful sights of our town.

3 этап: Работа над изучением темы.( сопровождается введением новых ЛЕ, беседой, презентацией, работой с текстом).( слайды 3, 4)

a) warming- up activities, викторина “ Do you  know our town?”

1 What was the population of the station Tihonkaya in 1928?

1)628        2)1200        3)714

 2) When was the Palace of Culture built?

1)1963                 2)1978                3)1954

3) What famous Soviet Writer began to write in Birobidzhan?

1) Sholohov     2)Sholom-Alechem    3)Kazakevich

4)  What was the 1st street in our town ?

1)  Lenin            2) Komsomolskaya      3)Gorky

5) What is the 1st name of Sholom-Aleyhem  street ?

1) Partizanskaya        2) Central       3) of Revolution

6)When was Birobidzhanskaya Zvezda published?

1)1938                 2)1945           3)1930.

7) When was Birobidzhan founded?

1) March 2,  1937      2) April, 10 1937     3)May,29 1937

8)What school was situated on the 1st  street ?

1)15        2) 2           3)1

9) When was station Tihonkaya  Founded?

1)1929         2)1912       3)1927

10). What is the name of the Clothes factory?

1) Alegant             2)Nadezhda          3)AkskluzIv.

b) введение новых лексических единиц “ Match the phrases”( слайд 5)

JAR establishment

большинство поселенцев

protection of the southeast boundary

ЦИК РСФСР

settlements

образование ЕАО

majority of settlers

промышленные предприятия

General Executive Committee of RSFSR

армия амурских казаков

industrial enterprises

защита южных границ

the Amur Cossacks army

поселения

economic development

многонациональная культура

multinational culture

экономическое развитие

c) работа с текстом

History of settlement of the territory of the Jewish Autonomous Region is closely connected with history of settlement of grounds along the Amur River. It began with the campaign of  Vassily Poyarkov, the leader of  Cossacks .

In December 1858 by highest command  was authorized to establish the Amur Cossacks army for protection of the southeast boundary of Siberia and communication on the rivers of Amur and Ussury.  In 1858-1882, 63 settlements were founded.

In pre-revolutionary period local inhabitants farmed in general.

During the civil war the territory of the future region became arena of severe fights. It's restoring proceeded up to 1926-1927.

 History of the JAR establishment, as the first and only state territorial unit of the Jews not only in the USSR, but also in the world, begins from the fact that the Presidium of the General Executive Committee of the USSR passed the decree "On the attaching for KOMZET of free grounds near the Amur River in the Far East for settlement of the working Jews" on March 28, 1928.

In May, 1928 on Tikhonkaya station, where the Birobidzhan emigrant point was, the first group of settlers from cities and villages of the Ukraine and Byelorussia, central regions of Russia arrived. Simultaneously the state sent machines and necessary means there.

For period from 1928 up to 1937 on a place of Tikhonkaya, a small railway station, where there was no electricity, no industrial enterprises, only one elementary school, the city of Birobidzhan was erected. It became the administrative, economic and cultural centre of the Jewish Autonomous Region.

d) Answer the questions (слайд 6)

  • 1. Who was the leader of the Amur Cossaks army?
  • 2.  How many settlements were founded in 1858-1882?
  • 3. When did the  1st group of  settlers come?
  • 4. From what regions did the 1st group of settlers come?
  • 5.When did Birobidzhan become administrative, economic and cultural center of the Jewish Autonomous Region?
  • Why can we say that Birobidzhan has  multinational culture?

e)Комментарии прочитанного.( слайд 7)

What new information did you learn from the text.? Start  your answers with:

  • I’ ve learnt that…….
  • I realized , that……

4 этап .  Сообщения обучающихся о достопримечательнастях города.

And now let’s check you home assignment. ( слайды  8-16)

The building of the railway station in Birobidzhan, 32 Kalinin street

The Central Executive Committee adopted the decision, which proclaimed that all spare lands in the Amur River basin should be allotted to the working Jews for their settlement needs. In April 1928 the first group of settlers from the central parts of Russia, the Ukraine and Byalorussia arrived at the station “Tikhonkaya”, where the Birobidzhanskiy post for resettling people was located. In 1933 there was established a district with Tikhonkaya station as a Center. On January 29, Tikhonkaya station was renamed into workmen’s settlement Birobidzhan. About 18 thousand workers moved to Birobidzhan district from 1928 till 1933. The building of the railway station used to be a wooden one constructed in 1912 with the post for resettling people was very small.

The building itself was a bright example of Soviet architecture in the middle of 30s. In general exterior of the railway station building has remained the same.

 It faces the railway square and Memorial square.

In 2005 the building of the railway station and its square was completely reconstructed.

Publishing office of the newspaper ”Birobidzhaner Stern” in Birobidzhan, 32 Lenin street.

The monument is connected with journalistic work of Soviet writer E.G. Kazakevich, who made a valuable contribution to the development of culture of the JAR and soviet literature. Kazakevich, E.G. is a soviet writer, state prize of the USSR winner (1948, 1950). In1931 after graduation from the Kharkov machine-building professional school he moved to the Far East. He had lived and worked in Birobidzhan from 1931 to 1937.

The Publishing office is located in the central part of the city. It is three-story building of yellow color. Its walls are plane without decor. The memorial plaque is installed on the main facade of the building, to the right of the central entrance

The Regional museum and library named after Sholom-Aleichem in Birobidzhan, 25 Lenin street.

The building of the library was constructed in the style architecture of the 40s. It is one of the first stone buildings in Birobidzhan. The monument is bound up with the history of cultural construction of the JAR. In 1935 People’s Committee of Education was offered to build a library in Birobidzhan with collection of 500000 volumes. On November 2, 1935 the decision of the regional executive committee of the JAR on “books for the regional library” was adopted. The regional library was formed on the base of city library in 1940. N.K. Krupskaya (Lenin’s wife) rendered the assistance in organization of the regional library. A new building was constructed during the Second World War and completed at the end of 1944. The project author was architect V.G. Gelfreih. It was determined to house a regional museum in the new building as well. In 1945 the library was opened for readers. In 1946 the regional library was renamed into Sholom-Aleichem, after the classic of Jewish literature to 30 years of his death.

The regional museum of local lore was opened for visitors on June 10, 1945. There are sections of nature, history of the Region’s civil and world war and the Region’s formation and its development.

Lenin’s monument at Lenin’s square in Birobidzhan.

Central committee of the Communist party and Council of Ministers of the USSR decided to erect the monument on July 7, 1974. It was approved on October 26, 1978.

The opening of the monument was on October 7, 1978 at 12 P.M. The authors are members of Academy of Art of the USSR, People’s artist of the USSR, Lenin and state prize winner, professor, sculptor L.E. Kerbel and architect L.V. Misozhnikov. Sculptural work was founded at Mitishevskiy experimental plant of artistic casting named after E.P. Belashova. Mounting work was done by Birobidzhan construction company.

This monument is considered to be a monument of monumental art too.

The building of the workshop of Dalselmash plant in Birobidzhan, Zhdanov street.

Dalselmash plant was constructed in 1938. The workshop’s building is supposed to be a monument of its history connected with working activity of the Hero of the Soviet Union I.R. Bumagin in 1938-1941. He repeated Matrosov’s heroic deed during the Second World War. He blocked gun-port of the pill-box with his body.

5 этап.  Рефлексия. Работа в группах. 

And now let’s work in groups.

- 1 группа-«Что бы вы еще добавили в путеводитель по городу.»You task is to answer the  question:  “ What else do you want to add to the travel guide of our town?”

-  2 группа-« Предложения по развитию города  »

You suggestions how to make our town nicer and better?

- «Признание городу в любви» ( написать как можно больше теплых слов о нашем городе)

How do you like our town? Your words of love.

( примерное  выступление  2-ой группы)

Student 1. Dear friends! Suppose the Regional Youth Government   asked school students to create a joint project to promote any historical or cultural sight of the city. A winning project  would be offered for partnership to  foreign businesses.

Student 2. Oh, it would be so involving. Let’s roleplay the situation. The students of   our school could propose several special sights in our town to develop its socio-cultural environment and facilitate the youth’s creativity.

Student 3.Firstly, we shall sing the town’s praises to prove that it is the right place to develop joint projects in. Secondly, we’ll introduce our project and give our pros for it.

Student 4.Well, Birobidzhan presents a breath taking sight .You can admire the picturesque greenery of numerous parks and squares ,  beautiful housing constructions too. Some of them look like snowy white sails; others seem modern towers.

Student 1. Our city possesses wonderful facilities to develop sports:  swimming, hockey , skiing, football and others.

Student 2. Dancing is the second popular leisure activity of   our  youth. Such dancing groups as “ Mazaltov”, “ Surprise” and others are popular in many Russian cities and even  abroad.! A lot of students of our school  do dancing in these groups.

Student 3.Now let’s get down to our project. Its main objective is developing youth’s creative extra school activities organized within the youth clubs. These clubs could be set all around the city: in former plants, schools, administrative buildings.  Most clubs would be run by youths themselves.

Student 4. That’s rather interesting. It would make our social life better and richer. And every month we could hold a special meeting on this or that club aspect.  And once a year a grand club festival would crown our youth’s  accomplishments.

Student 1. In conclusion we would like to say that systematically organized  youth policy and practices would 1) foster nurturing effectiveness, 2) lessen all kinds of addictions, 3) improve adherence to a healthy way of life, 4) enhance socio-cultural and citizenship activities of girls and boys.

Thank you for attention!

6 этап. Подведение итогов урока.Объяснение домашнего задания.

Закончить  работу в группах.

Список использованных источников:

Еврейская Автономная область( энциклопедический словарь)

Баухаус в Биробиджане

www.edu.ru/ modules,  www.libn.ru/component/option.

+


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

урок- проект: Мой любимый город (тема урока - квадратные уравнения)

Данный урок является заключительным по теме «Квадратные уравнения», который позволяет повторить основные понятия, свойства, формулы в материале темы, обобщить знания и конкретизировать ключевые вопрос...

Урок математики "Любимый город Самара в задачах"

Разработка урока в 5 классе в рамках экспериментальной площадки в рамках гражданского и патриотического воспитания школьников средствами музейной педагогики"...

Мероприятие для учащихся 7-8 классов в дни Декады естествознания - создание и защита проектов «Мой любимый город» Мероприятие для учащихся 7-8 классов в дни Декады естествознания - создание и защита проектов «Мой любимый город»

Тип мероприятия: формирующий, проблемный, развивающий.Участники: классы одной параллели.Задачи:Образовательные:- активизировать глубокий, познавательный интерес учащихся к истории первого города...

Методическая разработка урока развития речи в 8 классе "Одна из достопримечательностей нашего города"

Данная методическая разработка урока предназначена для подготовки к написанию сочинения в 8 классе о достопримечательности родного города. Урок составлен в соответствии с ФГОС, имеет технологическую к...

Методическая разработка урока "Достопримечательности русских городов"

Разработка урока английского языка УМК Афанасьева О.В.,«Rainbow English» 5 класс “ Достопримечательности русских городов&rdquo...

Урока английского языка «Достопримечательности русских городов «Russian sights»

план-конспект урока английского языка в 5 классе «Достопримечательности русских городов «Russian sights»...