Предметная неделя " Жизнь и творчество В. Шекспира"
методическая разработка по английскому языку по теме

Новоженина Светлана Сергеевна

Методические разработки открытых мероприятий, прведенныйх в рамках предметной недели, приуроченной к 450 - летнию со дня рождения В. Шекспира

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon nedelya.doc50.5 КБ
Microsoft Office document icon shekspir.doc81.5 КБ

Предварительный просмотр:

ГБОУ СПО « Починковский сельскохозяйственный техникум»

ПРЕДМЕНАЯ НЕДЕЛЯ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

« ЖИЗНЬ И ТВОРЧЕСТВО В.ШЕКСПИРА»

                                                                         Подготовила:

                                        преподаватель иностранного языка

                                           С.С. Новоженина

             

Починки, 2014г.

Цель проведения предметной недели:

  • выявление творческого потенциала обучающихся;
  • воспитание коммуникативной культуры обучающихся;
  • расширение и углубление запаса знаний обучающихся о выдающихся деятелях литературы стран изучаемого языка;
  • развитие и совершенствование психологических качеств: любознательность, инициативности, самостоятельности, трудолюбия;
  • развитие навыка диалогической и монологической речи.

Принципы проведения недели:

  • научность
  • последовательность и системность
  • доступность восприятия материала
  • наглядность
  • информативность
  • поощрение

Подготовительная работа:

  • разработка плана недели иностранного языка;
  • распределение заданий между участниками;
  • подготовка выступлений обучающихся;
  • подготовка презентаций;
  • подготовка видеофильмов;
  • оформление стенгазеты

План проведения мероприятий в рамках предметной недели

День

Наименование мероприятия

Группа

Время

Понедельник

Открытие недели английского языка.

Объявление плана мероприятий на линейке.

Викторина

 « Шекспириада»

231

9.00

2 пара (10.00)

Вторник

Просмотр фильма по мотивам произведения В.Шекспира « Ромео и Джульетта»

241

2 пара (10.00)

Среда

Урок, посвященный творчеству В. Шекспира

1 «М»

2 пара (10.00)

Четверг

Просмотр фильма посвященного творчеству В. Шекспира « Венецианский купец»

2 «М»

3 пара (12.15)

Пятница

Подведение итогов конкурсов

1.Конкурс на лучший перевод Шекспировских сонеов

2. Конкурс рисунков « Сцены из произведений В.Шекспира»

11.40

В течение недели проводятся конкурсы :

  • Конкурс рисунков « Сцены из произведений В. Шекспира»
  • Конкурс переводов Шекспировских сонетов

Условия конкурсов

  1. Конкурс рисунков.

Условия: рисунок выполняется в любой технике, формат листа-А4, , на рисунке прикреплена этикетка, где на английском языке указана фамилия, имя автора, группа, название работы.

Критерии:  соответствие тематике конкурса, оригинальность исполнения,       качество исполнения и оформление работы, образная выразительность

  1. Конкурс переводов Шекспировских сонетов.

Критерии: наличие рифмы, ритмического рисунка, точность перевода, использование стилистических приёмов и средств выразительности, оригинальность.



Предварительный просмотр:

ГБОУ СПО « Починковский сельскохозяйственный техникум»

МЕОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА ВИКТОРИНЫ ПО ИНОСРАННОМУ ЯЗЫКУ

« ШЕКСПИРИАДА»

                                                                                        Подготовила:

                                                                                         преподаватель

  иностранного языка

                                                                                              С.С.Новоженина

             

Починки, 2014г

Ход викторины

  1. Организационный момент.

Учитель: Здравствуйте.  Я вам уже говорила на предыдущих уроках, что 23 апреля исполняется 450 лет со дня рождения классика английской драматургии, знатока истории и исследователя человеческой души, пронзительного лирика и мудрого философа Уильяма Шекспира.

В связи с этим событием и в рамках проведения предметной недели я хочу провести сегодня с вами викторину.

  1. Главная часть викторины.

Учитель: Я прошу вас поделиться на две команды. Каждой, из которых я предложу вопросы и варианты ответов. Вам необходимо выбрать верный вариант. Но, сначала, я прочитаю вам текст на английском языке. Вы должны попытаться понять, о чем он, чтобы потом выбрать ответ.

ТЕКСТ

William Shakespeare | Shakespeare Biography

Details about William Shakespeare’s life are sketchy, mostly mere surmise based upon court or other clerical records. His parents, John and Mary (Arden), were married about 1557; she was of the landed gentry, he a yeoman—a glover and commodities merchant. By 1568, John had risen through the ranks of town government and held the position of high bailiff, similar to mayor. William, the eldest son, was born in 1564, probably on April 23, several days before his baptism on April 26, 1564. That Shakespeare also died on April 23, 52 years later, may have resulted in the adoption of this birthdate.

William no doubt attended the local grammar school in Stratford where his parents lived, and would have studied primarily Latin rhetoric, logic, and literature . At age 18 (1582), William married Anne Hathaway, a local farmer’s daughter eight years his senior. Their first daughter (Susanna) was born six months later (1583), and twins Judith and Hamnet were born in 1585.

Shakespeare’s life can be divided into three periods: the first 20 years in Stratford, which include his schooling, early marriage, and fatherhood; the next 25 years as an actor and playwright in London; and the last five in retirement back in Stratford where he enjoyed moderate wealth gained from his theatrical successes. The years linking the first two periods are marked by a lack of information about Shakespeare, and are often referred to as the “dark years”; the transition from active work into retirement was gradual and cannot be precisely dated [Boyce, 587].

John Shakespeare had suffered financial reverses from William’s teen years until well into the height of the playwright’s popularity and success. In 1596, John Shakespeare was granted a coat of arms, almost certainly purchased by William, who the next year bought a sizable house in Stratford. By the time of his death, William had substantial properties, both professional and personal, which he bestowed on his theatrical associates and his family (primarily his daughter Susanna, having rewritten his will one month before his death to protect his assets from Judith’s new husband, Thomas Quiney, who ran afoul of church doctrine and public esteem before and after the marriage) [Boyce, 529].

Shakespeare probably left school at 15, which was the norm, and took some sort of job, especially since this was the period of his father’s financial difficulty. Numerous references in his plays suggest that William may have in fact worked for his father, thereby gaining specialized knowledge [Boyce, 587].

At some point during the “dark years,” Shakespeare began his career with a London theatrical company—perhaps in 1589—for he was already an actor and playwright of some note in 1592. Shakespeare apparently wrote and acted for Pembroke’s Men, as well as numerous others, in particular Strange’s Men, which later became the Chamberlain’s Men, with whom he remained for the rest of his career.

When, in 1592, the Plague closed the theaters for about two years, Shakespeare turned to writing book-length narrative poetry. Most notable were “Venus and Adonis” and “The Rape of Lucrece,” both of which were dedicated to the Earl of Southampton, whom scholars accept as Shakespeare’s friend and benefactor despite a lack of documentation.

 During this same period, Shakespeare was writing his sonnets, which are more likely signs of the time’s fashion rather than actual love poems detailing any particular relationship. He returned to play writing when theaters reopened in 1594, and published no more poetry. His sonnets were published without his consent in 1609, shortly before his retirement.

Amid all of his success, Shakespeare suffered the loss of his only son, Hamnet, who died in 1596 at the age of 11. But Shakespeare’s career continued unabated, and in London in 1599, he became one of the partners in the new Globe Theater, built by the Chamberlain’s Men. This group was a remarkable assemblage of “excellent actors who were also business partners and close personal friends . . . [including] Richard Burbage . . . [who] all worked together as equals . . . ”.

When Queen Elizabeth died in 1603 and was succeeded by her cousin King James of Scotland, the Chamberlain’s Men was renamed the King’s Men, and Shakespeare’s productivity and popularity continued uninterrupted. He invested in London real estate and, one year away from retirement, purchased a second theater, the Blackfriars Gatehouse, in partnership with his fellow actors. His final play was Henry VIII, two years before his death in 1616.

Incredibly, most of Shakespeare’s plays had never been published in anything except pamphlet form, and were simply extant as acting scripts stored at the Globe. Only the efforts of two of Shakespeare’s company, John Heminges and Henry Condell, preserved his 36 plays (minus Pericles, the thirty-seventh) in the First Folio. Heminges and Condell published the plays, they said, “only to keep the memory of so worthy a friend and fellow alive as was our Shakespeare” . Theater scripts were not regarded as literary works of art, but only the basis for the performance. Plays were a popular form of entertainment for all layers of society in Shakespeare’s time, which perhaps explains why Hamlet feels compelled to instruct the traveling Players on the fine points of acting, urging them not “to split the ears of the groundlings,” nor “speak no more than is set down for them.”

Present copies of Shakespeare’s plays have, in some cases, been reconstructed in part from scripts written down by various members of an acting company who performed particular roles. Shakespeare’s plays, like those of many of the actors who also were playwrights, belonged to the acting company. The performance, rather than the script, was what concerned the author, for that was how his play would become popular—and how the company, in which many actors were shareholders, would make money.

William Shakespeare died on April 23, 1616, and was buried two days later in the chancel of Holy Trinity Church where he had been baptized exactly 52 years earlier.

Учитель: Теперь перейдем к вопросам. А наши уважаемые члены жюри будут вас оценивать.

A Shakespeare Biography Quiz

1. In what year was Shakespeare born?

  1. 1564
  2. 1616
  3. 1558
  4. 1592

2. What town or city was Shakespeare born in?

  1. London
  2. Stratford-upon-Avon
  3. Snitterfield
  4. Oxford

3. Shakespeare was born in Stratford-upon-Avon, but what county is the town in?

  1. Sussex
  2. Norfolk
  3. Durham
  4. Warwickshire        

4. The names of Shakespeare's father and mother were:

  1. Abraham and Sara
  2. William and Anne
  3. John and Mary

5. Shakespeare attended the Stratford Grammar School, also known as the King's New School:

  1. From 1569 to 1579
  2. He did not attend school.
  3. There are no records of his school attendance, but it is highly likely he attended that school.

6. Who did Shakespeare marry?

  1. Judith Sadler
  2. Susanna Hall
  3. Anne Hathaway
  4. Mary Queen of Scots

7. How old was Shakespeare when he got married?

  1. 17
  2. 18
  3. 19
  4. 20  

8. Shakespeare was the father of how many children?

  1. 3
  2. 2
  3. 10
  4. 1

9. Shakespeare left his home town of Stratford because:

  1. He was caught poaching on the lands of Sir Thomas Lucy and fled to avoid prosecution.
  2. He was apprenticed to his father who was a butcher. He hated the work and ran away to London.
  3. He took a job as a school teacher in the country, and left to pursue this career.
  4. It is not known for sure how or why he left.

10. The London theaters were closed on account of a virulent outbreak of the plague in 1593 and part of 1594. Specifically, what disease was this?

  1. Tuberculosis
  2. The Plague of Frogs
  3. Bubonic Plague
  4. The pox

11. In what year was the Globe Theater built?

  1. 1594
  2. 1599
  3. 1608
  4. 1613

12. Some time after 1599-1600 Shakespeare turned from writing predominantly romantic comedies and history plays to tragedies. Which five plays are known as his "great tragedies"?

  1. Hamlet, Othello, Macbeth, King Lear, Antony and Cleopatra 
  2. The Merchant of Venice, Henry IV Part 1, Henry IV Part 2, Henry V, Twelfth Night 
  3. King John, Henry VI Part 1, Richard II, Richard III, Henry VIII 
  4. Measure for Measure, Troilus and Cressida, Coriolanus, Timon of Athens, Cymbeline.

13.  In 1603 Shakespeare's acting company, The Lord Chamberlain's Men, became the King's Men. Which king was their patron?

  1. George III
  2. James I
  3. Edward III
  4. Henry VIII

14. In his later years, Shakespeare collaborated with what author on the play The Two Noble Kinsmen?

  1. Thomas Middleton
  2. Francis Beaumont.
  3. Christopher Marlowe.
  4. John Fletcher.
  5. Ben Jonson

15. In what year did Shakespeare die?

  1. 1599
  2. 1616
  3. 1623
  4. 1642

16. How much did Shakespeare write?

  1. 1 play, 38 sonnets and 154 epic narrative poems
  2. 54 plays, 5 sonnets, and 38 epic narrative plays
  3. 4 plays, 38 sonnets, and 5 epic narrative poem
  4. 38 plays, 154 sonnets, and 2 epic narrative poems            

17. In what year was the first collected edition of Shakespeare's plays, called the First Folio, published?

  1. 1599
  2. 1616
  3. 1623
  4. 1685

18. Is it reasonable to think that someone other than William Shakespeare (1564-1616) of Stratford-upon-Avon wrote the works attributed to him?

  1. Yes.
  2. No.

2. Учитель: назовите произведения Шекспира, которые вы знаете.

Антоний и Клеопатра

Буря

Венецианский купец

Виндзорские насмешницы

Гамлет, принц датский

Двенадцатая ночь, или Что угодно

Зимняя сказка

Король Генрих IV

Король Лир

Макбет

Много шума из ничего

Отелло

Ричард III

Ромео и Джульетта

Сон в летнюю ночь

Укрощение строптивой и т.п.

3.  Игровые задания

Учитель: Расставьте в правильном порядке слова из крылатых выражений Шекспира

UNSCRAMBLE THE QUOTES

Hamlet

1. To that question be or not is the to be.

2. the of wit Brevity is soul.

King Richard III

3. A a ! my horse ! kingdom for horse a horse!

King Henry IV, Part II

4. Can once die A man but die.

King Henry the Sixth, Part I

5. have delays ends dangerous .

Timon of Athens

6. have better we days have seen.

King Lear

7. will nothing come nothing of.

8. my is richer tongue than love my .

King Henry the Fifth

9. words best of few men are the men.

ОТВЕЫ

Keys to Shakespeare Quotes

Hamlet

1. To be, or not to be: that is the question.

2. Brevity is the soul of wit.

King Richard III

3. A horse! a horse! my kingdom for a horse!

King Henry IV, Part II

4. A man can die but once.

King Henry the Sixth, Part I

5. Delays have dangerous ends.

Timon of Athens

6. We have seen better days.

King Lear

7, Nothing will come of nothing.

8. My love is richer than my tongue.

King Henry the Fifth

9. Men of few words are the best men.

4. Учитель: Угадайте  рифму (в двух сонетах Шекспира пропущено последнее слово в нескольких строчках)  

Шекспир. Сонет 2

Глубокими следами сорок зим,
Кто будет помнить царственный наряд,
Гнушаясь жалким рубищем _______?

И на вопрос: "Где прячутся сейчас
Остатки красоты веселых лет?" -
Что скажешь ты? На дне угасших _____?
Но злой насмешкой будет твой _____.

Достойней прозвучали бы слова:
"Вы посмотрите на моих детей.
Моя былая свежесть в них _____,
В них оправданье старости _____”.

Пускай с годами стынущая _____
В наследнике твоем пылает вновь!

Перевод С.Маршака

Шекспир. Сонет 19

Ты притупи, о время, когти льва,
Клыки из пасти леопарда рви,
В прах обрати земные ______
И феникса сожги в его ______ .

Зимою, летом, осенью, весной
Сменяй улыбок слезы, плачем - ____.
Что хочешь делай с миром и со ____, -
Один тебе я запрещаю грех.

Чело, ланиты друга моего
Не борозди тупым своим резцом.
Пускай черты прекрасные ____
Для всех времен послужат _____.

А коль тебе не жаль его ланит,
Мой стих его прекрасным ______!

Перевод С.Маршака
 

Шекспир. Сонет 2

Глубокими следами сорок зим,
Кто будет помнить царственный наряд,
Гнушаясь жалким рубищем твоим?

И на вопрос: "Где прячутся сейчас
Остатки красоты веселых лет?" -
Что скажешь ты? На дне угасших глаз?
Но злой насмешкой будет твой ответ.

Достойней прозвучали бы слова:
"Вы посмотрите на моих детей.
Моя былая свежесть в них жива,
В них оправданье старости моей".

Пускай с годами стынущая кровь
В наследнике твоем пылает вновь!

Шекспир. Сонет 19

Ты притупи, о время, когти льва,
Клыки из пасти леопарда рви,
В прах обрати земные существа
И феникса сожги в его крови.

Зимою, летом, осенью, весной
Сменяй улыбок слезы, плачем - смех.
Что хочешь делай с миром и со мной, -
Один тебе я запрещаю грех.

Чело, ланиты друга моего
Не борозди тупым своим резцом.
Пускай черты прекрасные его
Для всех времен послужат образцом.

А коль тебе не жаль его ланит,
Мой стих его прекрасным сохранит!

5 .Подведение итогов. Выставление оценок. Домашнее задание.

Учитель: Молодцы, ребята. Теперь слово членам жюри.

Жюри:

Учитель: Все вы сегодня хорошо поработали и поэтому я ставлю вам оценки 5. Домашним заданием будет для вас выучить наизусть на выбор один из сонетов Шекспира.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Открытое внеклассное мероприятие в 10 классе «Тайны жизни и творчества Вильяма Шекспира».Елфимовой Н.Ф.

(вступление – диалог),1-      Ананьев Д.2-      Васильева А.Диалог (Денис и Настя)•      Д.- Привет, что читаешь?•...

Литературная гостиная "Жизнь и творчество У. Шекспира".

Внеклассное мероприятие по английскому языку в 10 классе, посвящённое 450 - летию У. Шекспира в 2014 г....

Сценарий мероприятия, посвященного жизни и творчеству Уильяма Шекспира.

Данное мероприятие включает в себя краткую инсценировку, обучающую песню и викторину о жизни великого драматурга. Костюмы для данного мероприятия очень легко сделать, а череп для Гамлета всегда можно ...

Урок английского языка по теме " Жизнь и творчество В. Шекспира" для 6 класса

Урок английского языка по теме " Жизнь и творчество В. Шекспира" для 6 класса (технологическая карта)....

Методическая разработка интегрированного урока по УД «Иностранный язык (английский)» и УД «Литература» Тема: Жизнь и творчество В.Шекспира (1564-1616). Трагедия «Гамлет».

Данная методическая разработка представляет собой конспект интегрированного урока по УД Иностранный язык и литература. Новизна разработки в ее двуязычии. Урок проводиться на английском и руском яязыка...

Презентация "Жизнь и творчество У. Шекспира"

Краткий и доступный для глухих и слабослышащих школьников рассказ о жизни и творчестве У. Шекспира...