Элективный курс. Английский язык. "Жизнь и творчество Дж.Байрона"
элективный курс по английскому языку (8, 9 класс) на тему

Токарева Лилия Николаевна

Мероприятие для 8,9 классов.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл otkrytoe_meropr._bayron.docx38.35 КБ
Файл prezentatsiya_bayron.pptx2.73 МБ

Предварительный просмотр:

Муниципальное Бюджетное Образовательное Учреждение

« Средняя  Общеобразовательная Школа №3  г.Кызыла РТ»

Тема: « Дж. Байрон.

Жизнь и  творчество»                          

 

                                   

                                     Разработала : учитель

английского языка: Токарева Л.Н.

8-9 класс

Г. Кызыл

2015 г.

Развивающие цели:

1. Формирование навыков познавательной деятельности: памяти, мышления, восприятия, внимания, интереса.

2. Обогащение нравственного, духовного, эстетического развития учащихся.

3. Развитие творчества, интеллектуальных способностей учащихся

Образовательные цели:

1. Развитие навыков аудирования.

2. Совершенствование произносительных навыков.

3. Активизация лексических единиц.

4. Развитие навыков монологической, диалогической речи.

5. Совершенствование грамматических навыков.

Воспитательные цели:

1. Повышение уровня речевой и общей культуры.

2. Обогащение учащихся знаниями об английском поэте Дж. Байроне.

Предварительная работа

1. Выучить с учащимися стихи Байрона на английском и русском языках: « Сумерки» , « Она идет во всей красе», « Моя душа мрачна», « Песнь греческих повстанцев», «Песня для луддитов» ,«Паломничество Чайлда Гарольда» ( отрывок ).

Оформление и оборудование к мероприятию

1. Доска: портрет Байрона.

2. Написано на доске: George Gordon Byron. The theme of our event is George Byron: his life and his literary activity.  

3. Презентация  « Дж. Байрон».                        

4. Приложение к презентации:

 а) слова к слайдам

 б) стихи Байрона

 в) задания к слайдам

  Teacher: - Pupils! Whose portrait do you see on the blackboard? Предполагаемый ответ:

( It is a portrait of English poet George Byron.)

2. What is George Byron?  Предполагаемый ответ: (    G . Byron is a  famous English poet)

3. What do you think what and whom we, ll speak to-day   about? What is a theme of our  event  предполагаемый  ответ: ( The theme of our event is George Byron: his life, his literary activity.)

4. Why do we speak about G. Byron? Предполагаемый ответ: ( …because he is a great poet and last year progressive people celebrated the 190   anniversary of G. Byron, s death.

And now , pupils! You should listen and understand and then you will do different tasks.

 Показ слайдов из презентации № 1-7

  Приложение к слайдам № 1-7.

  Слова: Lame – хромой,

                inherited – унаследовал,

                graduated from – закончил ,

                hereditary- наследственный.

 Teacher: -Did you understand what you listened about? Are you ready to do the tasks?

 Ask the questions. ( Возврат к первым слайдам )

Предполагаемые ответы (вопросы):

1.When and where was the great English poet George Byron born?

2. What was his mother and his father?

3. The boy was lame from his birth, wasn,t he?

4. What was his favourite  subject at Grammar school?

5. When did he inherite the  tittle of Lord?

6. What did the boys like George at Harrow school in Nottinghamshire for?

7. When did Byron,  s career begin?

Показ слайдов № 8-11

Приложение к слайдам № 8-11

Слова:   described – описывал

              « Childe Harold , s  Pilgrimage»

               contemporaries –современники

                in defense-в защиту

               blamed- обвиняли

               unbearable condition-невыносимые условия

              oppressed-угнетенные

«Ученик: 

Poem « Сhilde Harold , s Pilgrimage»  (после 8 слайда )

The first part

   Adieu, adieu my native shore

Fades over the waters blue,

                     The night winds sigh, the breakers roar,

    And shrieks the wild sea mew.

      Your sun that sets upon the sea

                                                         We follow in his flight.

        Farewell awhile to him and thee,

   My native Land – Good Night!

         A few short hours and He will rise

                                                         To give the Morrow birth,

          And I shall hail the main and skies,

                                                         But not my Mother Earth.

    Deserted in my own  good Hall,

                                                         Its hearth is desolate,

                 Wild weeds are gathering on the wall,

                                                         My dog howls at the gate.

Прощай. Прощай! Мой брег родной

                                                 В лазури вод поник.

                                                 Вздыхает бриз, ревет прибой,

                                                 И чайки вьется крик.

                                                 Скрывают солнце волн хребты,

                                                 У нас одни пути.

                                                 Прощай же , солнце, с ним и ты,

                                                 Родной мой край, прости!

                                                Недолог срок – и вновь оно

                                                Взойдет, а я привет

                                                Лишь морю с небом шлю : давно

                                                Земли родимой нет.

Пуст отчий дом, остыл очаг,

                                                        И вихрь золу разнес:

     На гребне стен пророс сорняк,

                                                        У входа воет пес.

Перевод Г. Шенгели

Teacher:  - And now answer my questions:

1. When did Byron leave England?

2. What countries did he visit?

3. In which long poem did Byron describe his travels?

4.What  was 1812 famous for Byron?

5. In which poem did Byron raise his voice in defense of oppressed workers?

Ученик: - Луддитами в Англии в начале 19 века называли рабочих, которые боролись

за лучшую жизнь для себя. Простые люди в то время в Англии жили очень

плохо. На заводах и фабриках работали по 12 – 14 часов и получали очень мало денег. Дети не могли учиться и часто даже не умели писать и читать. С раннего детства им приходилось работать наравне со взрослыми.

Луддиты выступали против таких порядков. Они выводили из строя машины, организовывали демонстрации, протестуя против тяжелой жизни. Луддитами их называли потому, что у них был предводитель по имени Лудд. Об этих людях Джордж Байрон и написал стихотворение « Песнь для луддитов «.

                   Как когда – то за вольность в заморском краю

Кровью выкуп вносил бедный люд,

                                       Так и мы купим волю свою.

               Жить свободными будем иль ляжем в бою!

    Смерть владыкам! Да славится Лудд!

Показ слайдов  № 12-17

Приложение к слайдам №12- 17

Слова: « Восточные сказки» -« Oriental Tales»,

« Корсар « - « The Corsair «,

« Лара « - « Lara «,

« Giaour «- «Гойя»

composed –сочинил,

rebel –бунтовщик,

society – общество,

injustice – несправедливость,

revolt – восстание,

was doomed – было обречено,

failure – неудача,

parted – развелись,

divorce – развод,

was accused – был обвинен,

immorality – безнравственность.

Teacher: - complete my sentences.

1. Between 1813-1816 G. Byron composed……

2. The hero of each poem is ……..

3. However a revolt was individualistic and ……..

4. In  1815 George Byron  married …….

5. They had a daughter…….

6. G. Byron was, t happy with his wife……

7. Byron, s  revolutionary speeches and his divorce…….

8. Byron was accused of immorality…..

Показ слайдов №18-22

Приложение к слайдам № 18- 22.

Слова: Percy Shelly- английский поэт,

personal soul- личные переживания,

skillfully- умело,

fascinating woman, s  image – пленительный женский образ,

tender – нежность,

charm – очарование,

3   part of « Childe Harold , s Pilgrimage «,

« Manfred  «,

« Twilight « - « Сумерки «,

« My soul is dark « - « Душа моя мрачна «,

« She walks in beauty «.

Ученик:

«Душа моя мрачна»

Душа моя мрачна. Скорей, певец , скорей!

Вот арфа золотая:

Пускай персты твои, промчавшийся по ней,

Пробудят в струнах звуки рая.

И если не навек надежды рок унес,

Они в груди моей проснутся,

И если есть в очах застывших капля слез-

Они растают и прольются.

Пусть будет песнь твоя дика. Как мой венец,

Мне тягостны веселья звуки!

Я говорю тебе: я слез хочу, певец ,

Иль разорвется грудь от муки.

Страданьями была упитана она,

Томилась долго и безмолвно;

И грозный час настал – теперь она полна,

Как кубок смерти яда полный.

(перевод С. Я .Маршака)

Ученик:

« Twilight «

Twilight. It is the hour when from the boughs

The nightingale  s high note is heard;

It is the hour when lover s vows

Seem sweet in every whispered word;

And gentle winds, and waters near.

Make music to the lonely ear.

Each flower the dews have lightly wet,

And in the sky the stars are met,

And on the wave is deeper blue,

And on the leaf a browner hue,

And in the heaven that clear obscure,

So softly dark, and darkly pure,

This follows the decline of day,

As twilight melts the moon away.

Ученик:

« She Walks in Beauty «

She walks in beauty, like the night

Of cloudless climes and starry skies:

And all that , s best of dark and bright

Meet in her aspect and her eyes;

Thus mellowed to that tender light

Which Heaven to gaudy day denies.

One shade the more, one ray the less,

Had half impaired the nameless grace

Which waves in every raven tress,

Or softly lightens over her face;

Where thoughts serenely sweet  express,

How pure , how dear their dwelling- place.

And on that cheek, and over that brow,

So soft, so calm, yet eloquent,

The smiles that win, the tints that glow,

But tell on days, in goodness spent,

A mind  at peace with all below,

A heart whose love is innocent!

Ученик:

« Она идет во всей красе «

Она идет во всей красе –

Светла, как ночь ее страны.

Вся глубь небес и звезды все

В ее очах заключены,

Как солнце в утренней росе,

Но только мраком смягчены.

Прибавить луч иль тень отнять-

И будет уж совсем не та

Волос агатовая прядь,

Не те глаза, не те уста

И лоб, где помыслов печать

Так безупречна, так чиста.

И этот взгляд, и цвет ланит,

И легкий смех, как всплеск морской,

Все в ней о мире говорит.

Она в душе хранит покой

И если счастье подарит,

То самой щедрою рукой!

Teacher:-  say if my statements are true or false.

1. George Byron met another famous English Percy Shelley in Italy.

2. In Switzerland Byron wrote the 3   part of  «Childe Harold ,s  Pilgrimage», the dramatic poem « Manfred».

3. George Byron did not write poems about nature.

4. George Byron showed in his poems woman  , s beauty.

5. The poet depicted complicated personal soul in his poems.

Показ слайдов № 23-28

Приложение к слайдам № 23-28

Слова: independence – независимость,

« Greek War Song « - « Песня греческих повстанцев»

« The  4   part of Childe Harold , s Pilgrimage»

« Don  Juan « - « Дон Жуан» ,

« The Vision of Judgement» - « Предвидение наказания»,

« The age of Bronze» - « Бронзовый век»,

Joined – присоединился.

Ученик: -Для них Байрон написал свою знаменитую « Песнь  греческих повстанцев «. В этом стихотворении он призывает греков смело бороться за свою свободу. Он и сам отправился к ним на помощь. В то время все прогрессивные люди в Европе выступали в поддержку греков, и многие из них помогали угнетенному народу. Лорд Байрон снарядил на свои деньги корабль с оружием и сам отправился на нем, чтобы поддержать греческих повстанцев.

Ученик:

« Greek War Song «

( Extract )

Sons of the Greeks, arise!

The glorious hour  s gone forth,

And, worthy  of such ties,

Display, who gave us birth.

Sons of Greeks! Let us go

In arms against the toe,

 Till their  hated  blood shall fleet

In a river  past our feet.

Then manfully despising

The Turkish tyrant s yoke,

Let your country  see you rising,

And all her chains are broke.

Brave shades of chief and sages,

Behold the coming strife!

Hellenes of past ages,

Oh! Start again to life!

Ученик:

Песня греческих повстанцев

( отрывок )

О Греция, восстань!

Сиянье  древней славы

Борцов зовет на брань,

На подвиг величавый.

К оружию! К победам!

Героям страх неведом,

Пускай за нами следом,

Течет тиранов кровь.

С презреньем сбросьте, греки,

Турецкое ярмо,

Кровью вражеской навеки

Смойте рабское клеймо!

Пусть доблестные тени

Героев и вождей

Увидят возрожденье

Эллады прежних дней.

Teacher: - prove, that George Byron was an active fighter for independence and freedom of oppressed people.

Показ слайдов № 29-33

Приложение к слайдам № 29-33

Слова: typhus –тиф,

To burry – хоронить,

To mourn  - горевать, оплакивать.

Другой от нас умчался гений,

    Другой властитель наших дум,

  Исчез, оплаканный свободой,

                                         Оставя миру свой венец!

Рефлексия:  What have you learnt to-day?

Предполагаемые ответы:

       -We have learnt that George Gordon Byron is a great English poet.

      - Last year progressive people celebrated the 190     anniversary of G. Byron,. s death.

       -He wrote  the poems about the struggle of oppressed people for their national independence and freedom. He himself took an active part in that struggle in Greece and in Italy.

        -G. Byron wrote poems about woman , s beauty, about nature, and about his complicated personal soul.

Методическая литература

1. Боровик М.В., Копыл Е.Г. Книга для чтения к учебнику английского языка для 11 класса средней школы.- М, 1981.

2. Димент А.Л.George Gordon Byron, ИЯШ в школе – 1988 г. № 2

3. Интернет ресурсы.


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

The great English revolutionary poet George Gordon was born in London, on the of January, in 1788, into an old aristocratic family. George Gordon Byron

Слайд 2

His mother came of a rich Scottish family.

Слайд 3

Byron`s father was a poor army officer. He spent his wife`s money and died when the boy was 3 years old.

Слайд 4

The boy was lame from birth, but thanks to his strong will and regular training, he became and excellent rider, a swimmer, a boxer and took part in different athletic exercises.

Слайд 5

The boy went to a Grammar school. He liked History and read a lot of about Rome, Greece, Turkey.

Слайд 6

When he was 10 years old, his granduncle died and the boy inherited the tittle of Lord. He was sent to Harrow School in Nottinghamshire. The boys liked George because he knew many interesting facts from history and he wrote poems and read them to his friends.

Слайд 7

In 1808 Byron graduated from the Cambridge University, his literary career began. Next year he took his hereditary seat in the House of Lords.

Слайд 8

I n 1809 George Byron left England. He visited Portugal, Spain, Albania, Greece, Turkey. Byron described his travels in a long poem ‘‘Childe Harold`s Pilgrimage’’

Слайд 9

The first 2 parts of this poem were published in 1812. The contemporaries were admired and Byron became one of the most popular persons in London.

Слайд 10

This year Byron made his first speech in the House of Lords. He spoke in defense of the English proletariat and blamed the government for the unbearable conditions of the life of the workers.

Слайд 11

Later the poet again raised his voice in defense of the oppressed workers, encouraging them to fight for freedom in his ‘‘Song for Luddites’’.

Слайд 12

Between 1813-1816 Byron composed his ‘‘Oriental Fairies: The Giaour ’’, ‘‘The Corsair’’, ‘‘Lara’’.

Слайд 13

The hero of each poem is a rebel against society. He is a man of strong will, proud, independent. He rises against tyranny, injustice.

Слайд 14

However a revolt was individualistic and therefore was doomed to failure.

Слайд 15

In 1815 Byron married miss Isabella Milbanke , a cold and pedantic woman.

Слайд 16

They had a daughter, whom Byron loved very much. But George wasn’t happy with his wife and soon they parted.

Слайд 17

Byron`s revolutionary speeches, the divorce helped his enemies to begin an attack against the poet. Byron was accused of immorality and he had to leave England.

Слайд 18

George Byron went to Switzerland. There he met P ercy Shelley and 2 poets became friends. Switzerland

Слайд 19

When he was in Switzerland, Byron wrote the part of ‘‘Childe Harold`s Pilgrimage’’, the dramatic poem ‘‘Manfred’’ and many lyrics.

Слайд 20

George Byron wrote a lot of poems about nature. One of them is ‘‘Twilight’’ (Сумерки) .

Слайд 21

Byron truly depicted complicated personal soul (переживание) and wrote a lot of poems about it. One of them is ‘‘My soul is dark’’ ( ‘‘ Душа моя мрачна ’’ ).

Слайд 22

Byron skillfully showed fascinating woman`s image. He wrote poems about woman, her beauty, her tender ( нежность ), her charm ( очарование ). ‘‘She walks in beauty’’ ( ‘‘ Она идет во всей красе ’’ ) is one of them

Слайд 23

In 1817 George Byron went to Italy where he lived until 1823. Italy was under the rule of the Austrians at that time.

Слайд 24

He joined the Carbonari, a revolutionary organization that was struggling for national independence of Italy.

Слайд 25

In Italy Byron wrote many of his best poems: ‘‘The part of ‘‘Childe Harold`s Pilgrimage’’, ‘‘Don Juan’’- a satire on bourgeois and aristocratic society, ‘‘Cain’’.

Слайд 26

During the same period he wrote his satirical masterpieces ‘‘The Vision (предвидение) of Judgement ( наказание) ’’, ‘‘The Age of Bronze’’( Бронзовый век).

Слайд 27

When the Carbonari movement ended, Byron went to Greece and joined the people in their struggle for independence against Turkey.

Слайд 28

The struggle for national independence had become the aim of Byron`s life. In that struggle he showed himself a good military leader.

Слайд 29

In Greece George Byron felt ill with typhus and died in A pril 1824.

Слайд 30

His friends brought Byron`s body to England. They wanted to bury him in Westminster Abbey, but the British government did not let them.

Слайд 31

Byron was buried in Newstead , not far from London.

Слайд 32

Byron`s death was mourned by progressive people all over Europe.

Слайд 33

A.S. Pushkin devoted a part of his poem ‘‘To the Sea’’ to George Byron as a poet of freedom.

Слайд 34

THANK YOU VERY MUCH


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Занятие элективного курса "Английский язык для общения"

Занятие элективного курса «Английский для общения», 11 класс  построено по материалам сайтов сети Интернет и учебного пособия “Everydaydialoguesandtopics”. Основной языковой материал предназначен...

ПРОГРАММА ИНТЕГРИРОВАННОГО ЭЛЕКТИВНОГО КУРСА (английский язык и экология) «World around us»

Программа курса по английскому языку «World around us» в рамках предпрофильной подготовки, построенная с учетом межпредметных связей, рассчитана на 17 часов в неделю и направлена на обеспечение дополн...

Рабочая программа элективного курса «Английский для практиков»

Программа углубляет и дополняет разделы УМК, изучаемые в средней школе: “MyFamily”, “LeisureAndHobbies”,  “Education”, “Shopping” и др. При этом темы исследования, которые предлагаются в ра...

элективный курс "английский язык и культуроведение англоговорящих стран"

Курс нацелен на воспитание у учащихся чувства уважения к истории, культуре, традициям и обычаям других народов, готовности к достижению взаимоотношения, нахождению взаимных интересов в межкультурном о...

элективный курс "Английский для продавцов"

Современный работодатель предъявляет очень высокие требования к молодым рабочим, в том числе, и к уровню овладения иностранными языками. Обучение иностранному языку является одним из основных эл...

Программа элективного курса "Английский язык. Курс на ЕГЭ".

Программа элективного курса. Курс предназначен для подготовки учащихся 10-11 ых классов к сдаче ЕГЭ по английскому языку....

Методическая рекомендация «КТП элективного курса «Мифологическая картина мира в творчестве Новалиса («Генрих фон Офтердинген») и Э.Т.А. Гофмана(«Золотой горшок»)»»

Методическое рекомендация «КТП элективного курса «Мифологическая картина мира в творчестве Новалиса («Генрих фон Офтердинген») и Э.Т.А. Гофмана(«Золотой горшок»)&ra...