"Обучение диалогической роли"
статья по английскому языку на тему

Суроегина Наталья Андреевна

Статья на тему: Обучение диалогической роли"

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл obuchenie_dialogicheskoy_rechi.docx832.71 КБ

Предварительный просмотр:

Обучение диалогической речи на уроках английского языка.

  • Приведу пример работы с диалогами компьютерной программы "Triple play plus in English". Из предложенных 12 диалогов, выбираем один, например, "В кафе". На экране появляются несколько картинок - сцен данного диалога. I - этап - знакомство с диалогом.16
  • Good morning!
  • Good morning!
  • What would you like?
  • I'd like some coffee, please.
  • Do you want milk in your coffee?
  • Yes, please.
  • Hey, this coffee is too cold.
  • I'm sorry.
  • here is some hot coffee.
  • Thank you.
  • How is it now?
  • It's just right.
  • Would you like some more coffee?
  • No, thanks.
  • How much is it?
  • Ninety - five cents, please.

II - этап - разучивание диалога.

При наличии нескольких компьютеров в классе учащиеся работают парами или группами по 3 человека. Они повторяют за диктором фразы, здесь же может быть использован режим работы с микрофоном. Младшие школьники могут выполнять упражнения на составление данных предложений из группы слов, например: like, wot, what, you, your, would. Ученик наводит стрелку на нужное слово, щёлкает мышкой, чтобы составить предложение What would you like? и т.д. Количество верных предложений отражается на экране. Таким образом, учащиеся в игровой форме осваивают правописание и разучивают диалог.

III - этап - инсценирование диалога.

Учащиеся воспроизводят диалог сначала с опорой на картинки, затем инсценируют его самостоятельно.

Следующий этап - это контроль диалогической речи после изучения всех 12-ти диалогов. Учащиеся выбирают карточку с заданием (учитель сам готовит карточки с описанием ситуации) и составляют свой диалог, используя лексику данной программы и проявляя  фантазию.

Образцы диалогов, предлагаемых программой.

At the restaurant

  • We’d like a table for two, no smoking
  • Here’s one by the window.
  • I’m really hungry.
  • Yeah, me too.
  • What do you recommend?
  • The chicken with rice is delicious.
  • Are you ready to order?
  • Yes, two orders of chicken with rice.
  • And something to drink?
  • A bottle of red wine please.
  • Would you like some bread?
  • Yes, please.
  • Would you like some dessert?
  • No, thank you. May we have the check, please?
  • Do you take credit cards?
  • Yes, Visa, Mastercard, and American Express.
  • Thank you for the dinner.
  • It was my pleasure.

76

At the market

  • Do you have any apples?
  • Yes, over there next to the pears.
  • How much do they cost?
  • The apples are five for a dollar.
  • I’ll take five.
  • Would you like anything else?
  • Yes, bananas, how much do they cost?
  • The bananas are two dollars per pound.
  • Oh, that’s too expensive. How much are the grapes?
  • The green grapes or the red grapes?
  • The red grapes.
  • The red grapes are one dollar per pound.
  • Good, I’ll take two pounds, please.
  • Is that all?
  • Yes, that will be it.
  • The total comes to three dollars.

81

At the baseball game

  • The stadium’s crowded today.
  • How many people do you think there are?
  • There must be about twenty thousand people.
  • More, there’s at least thirty thousand.
  • Let’s buy a couple of hats.
  • How much do they cost?
  • They’re eighteen dollars each or two for thirty dollars.
  • OK, let’s get two.
  • Are you hungry?
  • Yeah, let’s get some hot dogs and something to drink.
  • How much was it?
  • Four dollars for the hot dogs and three for the soda.
  • Let’s watch the game.
  • Yeah, look the score is tired seven to seven.
  • Peanuts, peanuts, two bags for a dollar.
  • I’ve got two bucks. Let’s get four bags.83

Looking for apartment

  • Hello, may I help you?
  • Yes, I’m here to see the apartment.
  • Here’s the kitchen.
  • It’s very small.
  • The refrigerator is broken.
  • Oh, I can fix it.
  • There’s no shower?
  • No, only a bathtub.
  • The sink is leaking.
  • I can fix that.
  • How many bedrooms are there?
  • Just this one.
  • This is the living room.
  • The window is also broken.
  • How much does the apartment cost?
  • The rent is six hundred dollars a month.
  • That’s too expensive. Good bye.
  • Wait, how about five hundred?

85

Visiting a friend

  • Good morning. May I help you?
  • Yes, I need a taxi.
  • Where are you going?
  • I’m going to the train station.
  • How much is that?
  • That will be five forty.
  • How much is a ticket to Mexico City?
  • One way or round trip?
  • Round trip, please.
  • That will be thirty dollars.
  • Excuse me, is this seat free?
  • Yes, please sit down.
  • Maria! Over here.
  • Hello Karen.
  • How long was your train ride?
  • It took three hours.
  • Have you had lunch yet?
  • No, I’m very hungry.

94

Following traffic laws

  • Here’s Main Street. Which way do we turn?
  • I’ll check the map.
  • The library is to the right.
  • Fine, let’s go.
  • I see the library now.
  • Yes, it’s over there on the left.
  • Stop.
  • What’s wrong officer?
  • You went through a red light.
  • Yes, but we turned right.
  • Where are you from?
  • We’re from the USA.
  • Well, in this country you can’t turn on red.
  • Oh, we didn’t know that.
  • OK. I won’t give you a ticket this time.
  • Thank you. We’ll be more careful.96

Shopping for clothes

  • May I help you?
  • Yes, I’m looking for a dress.
  • What’s your size?
  • I need a medium.
  • Do you want a long or a short sleeved dress?
  • Short sleeved, please.
  • What color are you looking for?
  • I’d like a red dress.
  • Do you like this one?
  • No, that’s too dark.
  • And this one?
  • Oh, I like it.
  • Can I try it on?
  • Yes, the fitting room is over there.
  • It’s too big!
  • This one is smaller.
  • It looks great.
  • I’ll take it.

98

           Going on a vacation

  • I’m excited about our vacation.
  • Me too, we should pack our bags.
  • What will we need?
  • Let’s think about what we’ll be doing.
  • Playing tennis.
  • OK. Here are the racquets.
  • We’ll also be doing swimming.
  • Yes, we’ll need our swim suits.
  • And we mustn’t forget our suntan lotion.
  • And our sunglasses.
  • Look they also have hiking.
  • Oh, let’s bring s bag pack.
  • I bought this book to read on the beach.
  • I have some magazines.
  • Do we need formal clothes?
  • Yes, the restaurant has dancing in the evening.
  • I think we packed enough.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методы и приемы обучения диалогической речи

Данная разработка может быть полезна для учителей в обучении учащихся диалогической речи, одним из самых трудных видов речевой деятельности....

Повторяемость и вариативность в процессе обучения диалогической речи.

Это практические рекомендации при обучении диалогической речи....

Обучение диалогической речи на начальном этапе изучения иностранного языка

Ведущая цель изучения английского языка – коммуникативная.         Мы знаем, что основной и ведущей целью в преподавании иностранных языков в школе является ком...

Обучение диалогической речи по теме "Evironmental Problems", 8 класс, УМК О.В.Афанасьевой

Данный материал - открытый урок с анализом, приложениями и презентацией. В своей деятельности я больший акцент делаю на обучении устно-речевому общению.Формирование навыка и умения ведения диалога осу...

Системно - деятельностный подход в обучении диалогической речи на уроках английского языка

Некоторые приёмы обучения диалогической речи на уроках английского языка в контексте ФГОС. (доклад и презентация)...

Обучение диалогической речи на уроках английского языка.

Основные аспекты обучения диалогической речи на уроках иностранного языка....

Коммуникативный метод обучения. Диалогическая речь на уроках английского языка. Использование опорных диалогов при обучении диалогической речи.

Коммуникативная тежнология  обучения английскому языку. Диалогическая речь на уроках английского языка. Использование опорных диалогов при обучении диалогической речи.     Зна...