Упражнения для формирования умений написания письма личного характера
презентация к уроку по английскому языку на тему

Кузнецова Надежда Александровна

В презентации представлена система упражнений для отработки навыков написания личного письма на уроках английского языка.

Скачать:

ВложениеРазмер
Office presentation icon pismo.ppt2.77 МБ

Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

A personal letter

Слайд 2

Этап 1 . Рецептивные упражнения. Чтение текстов и их анализ с целью выявления важных моментов с точки зрения организации текста, употребления языкового материала, логики высказывания.

Слайд 6

Этап 2. Рецептивно-продуктивные упражнения. Закрепление полученных знаний в ходе выполнения ряда тренировочных упражнений

Слайд 7

Match the parts of the letter to their names The parts of the letter (1)12 Kirov Street Samara Russia (2)December 7, 2014 (3)8 Brighton Avenue Thornwill TD 573 (4)Dear Emma, (5)Thanks a lot for your letter. I am glad you are all right. Sorry I've taken so long to answer. You asked me to tell you about New Year traditions. (6)Well, we all like New Year very much. It’s a fantastic festival. There’s a beautiful big New Year tree in the central square in our city. A lot of people go there to have fun, sing, dance and play games near the New Year tree at night. You can meet Grandfather Frost there. (7) I look forward to hearing from you. (8) Best wishes, (9) Anna Names a.B ody of the letter e. opening sentence I. Inside address b. D ate f. salutation c. sender's address g. signature d. C omplimentaryclose h. closing sentence

Слайд 8

Прочитай отрывок из письма и расположи их в логическом порядке A I look forward to seeing you soon D Dear Mary, B 23 Green Road Newton England E Thank you for the letter and warm greetings. C 20 December F Best wishes, Wendy G We are going to have a Christmas party at school. We are going to dance, sing and play games. 1 B 2 3 4 5 6 7

Слайд 9

Прочитайте фразы (1-15), которые вы можете употребить в различных частях письма. Подумайте, где именно. Заполните таблицу их номерами. 1. Waiting for your letter . 2. Thanks for your letter. 3. Dear Chris, 4. Say hello to everyone. 5. Best wishes, 6. How are you? 7. Yours, 8. Lots of kisses, 9. Hello Julie, 10. Bye for now, 11. Love, 12. All the best, 13. Dearest Jane, 14. It was nice to hear from you. 15. Well, that's all for now. Приветствие Начальные фразы письма Заключительные фразы письма Концовка перед подписью

Слайд 10

В этом письме перепутаны части. Расставьте их по порядку и заполните таблицу их номерами. A. Best wishes, B. If we can't stay outdoors, could you find out what we could do indoors? Perhaps we could go to a museum or somewhere else. C. I'm glad to learn that you're having fun in London. By the way, I'm coming to see you next weekend, and I'm really looking forward to joining you. D. Thank you for your last letter. Sorry, I haven't written sooner, but I've been very busy at school. E. Martin F. I hope it won't rain because I'd also like to visit some of London's famous parks. I've heard that Hyde Park is really beautiful in autumn. G. I'm finishing, I have to do some homework. See you on Friday evening. H. Dear Emma, I. First of all, I'd like to go on the London Eye. I've heard that the views are fantastic, especially if the weather is good. 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Слайд 11

Вставьте в пропуски выражения по смыслу и кратко ответьте на вопросы после письма. ( 1) everyday (8) to hear from you (2) usually (9) always (3) always (10) to hearing from you (4) with a lot to do (11) every day (5) once a month (12) at the moment (6) twice a week (13) always (7) next week 5 Essex Road London SW12 5JL 24th October Dear Janet, Thank you for your letter. I'm (1)________________very happy (2)________________. Everything you do is so exciting. I'm sitting (3)________________ doing my homework. I'm waiting for mother so that we can have dinner together. School is rather boring (4)________________. I do the same things 5)________________. I (6)________________get up at the same time in the morning and I travel to school (7)________________ by tube. I have the same subjects at school and I (8)________________have lunch in the school canteen. (9)________________ I go to the cinema and (10)________________ I go to Brighton to see you. Never mind. Our spring holidays start (11)________________and we are having a school party in June! At least that's exciting. I look forward (12)________________soon. Love, Joy

Слайд 12

1. Who is the letter to? 2. Who is the letter from? 3. Where does Joy live? 4. Where does Janet live? 5. What is Joy doing at the moment? 6. What does Joy do at the same time every morning? 7. How does Joy travel to school? 8. Where does Joy usually have lunch? 9. Where does Joy go twice a week? 10. How often does Joy see Janet? 11. When is Joy having holidays? 12. When is Joy having a school party?

Слайд 13

Найдите 10 ошибок в письме (правописание, грамматика, структура письма). Напишите правильный вариант письма . 2nd March England, London Dear Berth, thank you for your letter. Sorry I haven't written for you before, as I'm up to my neck in business. Actually, I'm in need of pocket money like you and like you I'm crazy about computers. So, last month I started repairing my neighbours computers. They told their neighbours about that and so forth. Now I go to different people's houses on my bike to help them with any problems they have. This week I've already fixed 5 computers and the people seem happy to my service. At least I haven't had any complaints yet. Anyway, enough about me. How you about? Now I have to stop writing, because my mobile is ringing. Maybe, somebody needs my help in the computer! Hope to hear from you soon. Best wishes , Nick

Слайд 14

Ваш друг прислал вам письмо, но некоторые слова и выражения пропущены. Вставьте их по смыслу и восстановите правильный адрес. (1) Thomas (2) besides (3) Thanks for your letter . (4) another thing (5) Thomas Black (6) of course (7) by the way (8) to start with (9) wait to see you. (10) looking forward to meeting you

Слайд 15

(1)________________ 05/06/11 Dear friend, (2)________________. Sorry I haven't written for so long because there was nothing special to write about. (3)________________, I've got lots of news for you this time. You won't guess where I'm now after this hard school year! We are in Wales (4)________________ with my dad. We've already been (5)________________for a week without all the usual comforts of home. For me it's new and useful experience. (6)______________, I'm becoming sporty as we're walking and (7)________________ all the time. (8)________________, my dad and I are going to try canoeing. You know, we're good swimmers, so there's nothing to worry about. I (9)________________that we'll have a wonderful time. Oh! I almost forgot. Father said that next time we go, I could bring a friend along. What do you say? Are you up to it? If I were you, I won't think a minute. (10)________________ Best wishes, Roger 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Слайд 16

Fill in the gaps using linking words

Слайд 17

Этап 3. Продуктивные упражнения. Учащиеся самостоятельно составляют высказывания на иностранном языке.

Слайд 18

Критерии самооценки выполнения письма № п/п Знания, навыки и умения Знаю (0,5) Применяю (0,5) 1. Выполнил поставленную коммуникативную задачу (ответила на поставленные вопросы, объяснил свой выбор, аргументировал свое мнение) 2. Знаю и пишу правильно адрес 3. Знаю и пишу правильно обращение 4. Знаю и оформляю письмо по требуемой схеме 5. Знаю о необходимом количестве абзацев и их пишу 6. Умею быстро подсчитывать слова и знаю, сколько требуется написать 7. Имею заранее приготовленные клише и универсальные фразы 8. Использую разнообразную лексику в соответствии с темой 9. Правильно оформляю предложения в соответствии с правилами пунктуации 10. Умею и использую правила словообразования 11. Знаю и применяю сложные предложения: a. Условные b. Косвенную речь

Слайд 19

c. Сложносочиненные d. Сложноподчиненные … . 12. Знаю, как завершить письмо, правильно его подписываю 13. Умею и задаю правильно вопросы по теме 14. Знаю и использую соединительные слова (слова-связки). 15. Мое письмо соответствует требуемому уровню 16. Пишу красиво и разборчиво 17. Пишу быстро 18. Пишу без ошибок 19. Знаю и пишу правильно вопросительные предложения 20. Соблюдаю стиль (официальное, неофициальное, электронное, эссе) 21. Использую Would /Could/prefer и др .

Слайд 20

Положительные ответы – 1 балл, если только ЗНАЮ – 0.5 балла, не знаю и не употребляю – 0 баллов. «Отлично» - 25 – 23 баллов; «Хорошо» - 22 – 19 баллов; «Удовлетворительно» - 18 – 12 баллов; «Неудовлетворительно» - менее 11 баллов. На основе самооценки определи свою слабые и сильные стороны, анализируй, разработай дальнейшую стратегию работы.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Рекомендации к написанию письма личного характера

Особую сложность при написании письма личного характера представляют два момента: ответить на три вопроса и задать три вопроса. Использование таких стратегийи технологии развития критического мышления...

написание письма личного характера

часть "с" на ЕГЭ включает письмо личного характерапрезентация "Письмо"...

Правила написания письма личного характера на английском языке

Правила написания письма личного характера на английском языке...

презентация написания письма личного характера ЕГЭ

Написание письма личного характера С1 при подготовке к ЕГЭ...

"Подготовка к ЕГЭ. Написание письма личного характера."

Презентация в помощь учащимся и учителю при подготовке к выполнению задания С1....

Написание письма личного характера при подготовке учащихся к ГИА и ЕГЭ

Презентация к уроку по подготовке к части С1 и С2 ЕГЭ и ГИА по английскому языку...