Использование системно-деятельностного подхода на уроке англ.языка в 7 классе(УМК "Английский в фокусе")
методическая разработка по английскому языку на тему

Ксенофонтова Надежда Викторовна

Использование системно-деятельностного подхода на уроке англ .яз в 7 классе ( УМК "Английский в фокусе" )

Скачать:


Предварительный просмотр:

План урока : Чтение классической литературы

Класс:7

Учитель: Ксенофонтова Надежда Викторовна

Тема урока: Чтение классики

Цели урока: развитие навыков чтения и аудирования (разбор текста); введение структуры used to  для выражения прошлых привычек)

Задачи урока:

-отработка лексико-грамматического материала по данному модулю (мод. 2 а) в устной речи

-активизация коммуникативных навыков

Виды речевой деятельности: говорение, аудирование, чтение, письмо(письм.речь)

Тип урока: комбинированный

Средства обучения/оборудование: учебник, аудиоприложение, ноутбук, экран, презентация структуры used to , доска, раздаточный материал

Планируемые результаты:

Личностные- знать и уметь как поддерживать беседу

Метапредметные-уметь анализировать, сравнивать, делать выводы, самооценка, толерантно относится к чужим мнениям

Предметные: знать слова по данной теме

Знать правила образования грамматических структур, активное их использование в устной речи

Технологическая карта урока АЯ в 7 б классе по теме :Чтение классики

  1. Орг.момент

А) Приветствие

               Б) Фонетическая разминка

               В) речевая разминка

2. Проверка д/з

3. Работа с текстом: чтение, аудирование, понимание (поисково-ознакомительное чтение)

4. Расширение словарного запаса

5. Говорение/общение (вопросы-ответы по текущей теме)

6. Динамическая пауза (физкультминутка)

7. тренировочные упражнения с использованием грамматической структуры

8.Рефлексия по пройденному материалу

9.Домашнее задание.

10. Подведение итогов урока по данной теме

1. Организационный момент:

I. Организационный момент

Teacher: Good afternoon, boys and girls.

Pupils: Good morning, teacher.

 Teacher: I’m glad to see you.

 Pupils: We are glad to see you too.

 Teacher: Sit down, please. Let’s begin our lesson.

Teacher: who is on duty today? today i'm duty

Teacher: - What date is it today? - Who is absent?

Pupil - Today is the …- Nobody is…Today is absent…

Thank you. Sit down.

III. Речевая разминка все хором

Teacher: - What date is it today?

Student 1: Today is the ____________

Teacher: Fine. What season is it now?

Student 2: It’s autumn.

 Teacher: Right you are. What’s the weather like today?

 S 3: It’s windy and cold. ветрено и холодно

hot and sunny жарко и солнечно

damp and rainy сыро и дождливо

Is it snowing?   Does it snow in autumn?

Teacher: Thank you ___________(name), do you like autumn?

 S 4: Yes, I do.

Teacher: What can you say about autumn?

 S 5: _______________________________.

 Answer my questions, please. I hope everybody is ready to work. Are you in a good mood? Sit down, please. Look at your partner’s place. Is he ready for the lesson? That’s great. Let’s start.

A Book Speaks

When you drop me on the floor

I get stepped on - my sides are sore;

Torn-out pages make me groan;

I feel dizzy if I'm thrown;

Every mark and every stain

On my covers gives me pain;

Please don't bend me, if you do

I don't want to talk to you;

But we will both be friends together,

If you protect me from the weather

And keep me clean so that I look

A tidy, neat and happy book.

Ход урока

1. Организационный момент:

I. Организационный момент

Teacher: Good morning, boys and girls.

Ss: Good morning, teacher.

 Teacher: Nice to see you.

 Ss: Nice to see you too.

 T: Sit down, please. Let’s begin our lesson.

T: Who is on duty today? Today I’m  on duty.

T: - What date is it today? - Who is absent?

S 1- Today all the students are at school.

T: Thank you. Sit down.

III. Речевая разминка все хором

Teacher: - What day of the week is it today?

S1: Today is ___________

 T: Fine. What season is it now?

 S 2: It’s autumn.

 T: Right you are. Thank you ___________(name), do you like autumn?

 S 3: Yes, I do.

Teacher: What can you say about autumn? Why do like autumn?

S 4: _______________________________.

 Answer my questions, please. I hope everybody is ready to work. Are you in a good mood? Sit down, please. Look at your partner’s place. Is he ready for the lesson? That’s great. Let’s start.

T: Well done! Thank you.

I’m not going to name the subject of our discussion today. You should guess about it during our lesson. Today we are also going to read the text work on it and speak a lot

Now , look at the blackboard. What can you see there?

Учащиеся соответственно называют то , что они видят : классики и их произведения(картинки)

Right! So our subject today is about classical books.

Фонетическая зарядка

Some people live in the city

 Where the houses are very tall.

 Some peope live in the country

 Where the houses are very small.

 But in the country where the houses are small,

 The gardens are very big.

 And in the cities where the houses are tall

 There are no gardens at all.

Речевая зарядка

What can you say about a city?

Предполагаемый ответ:

It is big. There a lot of cars ,shops and different places of interests.

And what about the country?

Предполагаемый ответ:

It is not so big as a city. People know each other.They help each other in difficult situations. There are not so many shops in it.There aren’ t any theaters. How can you see /smell/hear in the city?How do they make you feel?( На доске слова stressed relaxed free worried happy lonely) Do you know all the words?( Слова переводим, закрепляем произношение)

Упр. 1 стр. 6 Now listen to the sounds.

How do you feel in the city (in the country)?

После прослушивания записи, используя смайлики, учащиеся говорят, какие чувства они испытывают.

Отработка фраз:

Упр. 1

don’t mind не против, very important to me, терпеть не могу

Предполагаемый ответ: Peace and quiet are very important to me/ I can’t stand crowded streets, and heavy traffic! I think I’m a country mouse.

Who guessed about our subject? Кто догадался о нашей теме

Предполагаемый ответ: A lifestyle, Life in a city and a country.

So…Today's topic lesson is - A city mouse or a country mouse?

Now look at the phrases on p.6 once more and repeat after me.

Do you like to live in a city ? Why? Why not?

2.Развитие умения просмотрового и поискового чтения

Упр.2

Let’s read the titles on p. 6-7.

(Учащиеся читают только первый абзац). What is this text about? Think,please.

( Записываем ответы на доске).

Let’s work with the words now.( Презентация: фото на каждое слово )

3.Введение новой лексики

Работа с картинками

guests (n) –people who are invited гости

swap (v-) exchange sth for sth else. something (кое-что). exchange something for something else.

farmyard (n)-an area of land near the farmhouse скотный двор

milk(v) -get milk from a cow

barn (n) -a building on a farm where we keep crops and animals сарай

feed (v) -give food to an animal кормить

isolated (ajd)- being alone

close at hand (exp.) – nearby под рукой

hustle and bustle(exp.) movement,activity and noise of a place суета

huge(ajd.)- very big огромный

facilities (n)- buildings,equipment, or services provided at a place

be homesick(exp.) to feel bad because you are away from your home скучать по дому

miss (v) –feel sad because you don’t have sth any more грустить по кому-то

Now let’s read the text ,as if for a radio programme.

Mark , please, the sentences T(true) or F(false).

4.Развитие умений диалогической речи:

Упр. 4

It’s time for us to play now.One of you will be an interviewer and the other Sarah or Anabel. Interview outline. Это время для нас, чтобы играть сейчас.Один из вас будет интервьюером, а другой Сару и Анабель. План интервью.

interviewer

Sarah/Anabel

Introduce yourself and magazine. Представьтесь журналу

Ask if you can ask questions Ask if you can ask questions

Ask first question.

Thank interviewee for time. Thank interviewee for time.

Greet interviewer Приветствуйте интервьюера

Agree Согласитесь

Reply.

Reply politely. Ответ политические

Учащиеся работают в парах.

5.Физкульт. минутка.

Ten little fingers,

Ten little toes,

Two little ears And one little nose.

Two little eyes,

They shine so bright.

One little mouth To say "Good night!”

Десять маленьких пальчиков,

Десять маленьких пальцев,

Два маленьких уха и один нос.

Два маленьких глаза,

Они сияют так ярко.

Один маленький рот, чтобы сказать "спокойной ночи!”

6.Грамматика:

Упр. 5

Look at the text again now. Find,please, the sentences: Найдите,пожалуйста, предложения:

Сегодня мы доим коров в сарае и кормим цыплят.

Мы собираемся по магазинам на Оксфорд стрит, а затем мы идем в кино.

В каком времени стоят глаголы в предложениях?

Present Continuous / Present Simple.

На доске- текст с предложениями. Учащимся предлагается прочитать предложения , распознать время и объяснить его употребление в предложении.

7.Письмо.

Now your task is to write about Sarah and Anabel’s life. Look here ,please ! ( На интерактивной доске. Теперь ваша задача-написать про Сару и Анабель, жизни. Посмотрите здесь ,пожалуйста ! ( На интерактивной доске )

Where Sarah lives / Где Сара живет:

Where Anabel lives:

Sarah’s daily routine:

Anabel’s daily routine:

How do they feel:

8.Домашнее задание:

Your homework for the next lessson is^

1.SB,ex. 7 p.7 / Write an e-mail to your English penfriend. Write about: WB c.5

Where you live:

Your daily routine:

What are you doing these/those days tonight:

2. WB p.5

8.Итог урока - рефлексия:

Now, our lesson is coming to the end.I want to ask you: what new words have you learnt? What are they? Make up sentences.

What have you learnt about the teenage life in England? What do you think about the swapping life ? Do you want to swap your life with someone for a week?

What new things have you learnt about Present Continuous?

Teacher: What have you learnt today? Did you like the lesson?

Well, thank you for your work! Goodbye!


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План-конспект открытого урока по англ. яз во 2-м классе "Учимся описывать героя" с использованием системно-деятельностного подхода

Урок составлен в соответствии с требованием ФГОС и построен в русле системно-деятельносного подхода с использованием интерактивной доски...

Преподавание технологии в условиях модернизации общего образования Конструкт урока в соответствии с требованиями ФГОС Использование системно-деятельностного подхода на уроке технологии в 5 класс «Приготовление блюд из овощей»

Сохранение здоровья подрастающего поколения всегда было важнейшей задачей любого государства. Одним из результатов изучения предмета «Технология» является формирование ответственного отношения к сохра...

Мастер-класс по теме "Использование системно-деятельностного подхода для повышения качества на уроках физики"

Материалы папки:1.Презентация мастер-класса2. Разработка фрагмента урока физики с использованием системно-деятельностного подхода3. Презентация к фрагменту урока...

ФГОС. Урок с использованием системно-деятельностного подхода

Разработка урока с использованием системно-деятельностного подхода в 5 классе по теме "Новая запись числа"...

Использование системно- деятельностного подхода на уроках предмета «Искусство» (МХК)

МОУ «Средняя общеобразовательная школа №8» г.Саранска Представление педагогического опыта Долгачевой Елены Николаевны Использование системно- деятельностного подхода на уроках предмета ...