Интегрированный урок на тему "English and Bashkir cuisine" ( английский язык + башкирский язык)
план-конспект урока по английскому языку (6 класс) на тему

Канзафарова Лилия Газинуровна

Тема урока:  English and Bashkir cuisine

Класс: 6

Цели: создать условия для активного и творческого развития личности и повышать мотивацию к изучению английского языка; расширить знания учащихся о еде и здоровом образе жизни.

Задачи:  практические:  1) познакомить учащихся с новой лексикой;

2) актуализация материала по теме "Продукты";

3) тренировка навыков монологической и диалогической речи;

4) тренировка слухопроизносительных навыков по теме;

воспитательные: создание условий для совершенствования у учащихся культуры общения в общественном месте, толерантного отношения к иноязычной культуре; воспитывать культуру питания как составляющую здорового образа жизни; воспитывать уважение традициям национальной кухни;

развивающие: способствовать развитию у учащихся мышления, памяти, воображения, умения работать индивидуально, в паре, в группе, развивать навыки письма (описание и рецепт); развивать умения говорить о традиционной английской кухне и соотносить ее с башкирской кухней;

образовательные: способствовать расширению лингвистического кругозора учащихся при работе над темой

Оборудования: мультимедийная доска, карточки.

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon english_and_bashkir_food.doc70 КБ

Предварительный просмотр:

Конспект интегрированного урока по английскому языку в 6 классе по ФГОС

ОУ: Муниципальное автономное общеобразовательное учреждение лицей № 46 Ленинского района городского округа г.Уфа Республика Башкортостан

Учитель: Канзафарова Л.Г.

Тема урока:  English and Bashkir cuisine

Цели: создать условия для активного и творческого развития личности и повышать мотивацию к изучению английского языка; расширить знания учащихся о еде и здоровом образе жизни.

Задачи:  практические:  1) познакомить учащихся с новой лексикой;

2) актуализация материала по теме "Продукты";

3) тренировка навыков монологической и диалогической речи;

4) тренировка слухопроизносительных навыков по теме;

воспитательные: создание условий для совершенствования у учащихся культуры общения в общественном месте, толерантного отношения к иноязычной культуре; воспитывать культуру питания как составляющую здорового образа жизни; воспитывать уважение традициям национальной кухни;

развивающие: способствовать развитию у учащихся мышления, памяти, воображения, умения работать индивидуально, в паре, в группе, развивать навыки письма (описание и рецепт); развивать умения говорить о традиционной английской кухне и соотносить ее с башкирской кухней;

образовательные: способствовать расширению лингвистического кругозора учащихся при работе над темой

Оборудования: мультимедийная доска, карточки.

Ход урока

I.        Организационный момент

- Good afternoon, boys and girls!

- How are you today?

- At first look at the screen.(слайд 1) You can see pictures and try to guess what the topic of our lesson is?

- Food. You are right. Today we are going to remember everything we discussed at the previous lessons

And talk about English and Bashkir food, about your delicious recipes.  

II. Фонетическая зарядка

- But at first I’d like you to do some phonetic exercises.

[t] – butter, chocolate, tin, talkan, tultyrma

[b] – bread, breakfast, beef, bishbarmak, buza, baursak

[p] – appetite, apple, pear, plum

[k] – kilo, a kilo of rice, kazy, kullama, kumys

III. Актуализация лексических навыков.

- Good for you. Now let’s remember the words on the topic “Food” which we have already known. Look at the screen and name these things. (слайды с 4 по 16)

a packet of milk, a bar of chocolate, a loaf of ( white, brown) bread, a bottle of lemonade, coke, mineral water, kumys, a kilo of apples, butter, a bunch of grapes, a packet of chips, a pound of cheese

IV. Обработка в устной речи структуры “I would like … I like…”

- Now we’ve remembered a lot of names of food. Let’s answer  my questions:

 Are you a good eater? What do you like to eat: meat, fish, dairy products or sweet things? (слайд 17)

Do you like…? Use the model: - I like it. It is delicious / I don't like.

It's awful. You may use the words: tasty, terrific, salty, bitter, healthy, horrible, fantastic,  disgusting, vitamin. 

- What would you like to eat for breakfast, for dinner, for supper?

- Are sweet things good for health? What healthy food do you remember?

V.  Речевая разминка.

Different people eat different food. Do you remember the British traditional food? Let's do a small test. You are divided into three groups and do the test.

Test.

1. The English have...for breakfast.

a) cereal or toast with tea

b) spaghetti and coffee

2. Sunday roast is...

a)roast chicken with potatoes and gravy

b) roast beef with potatoes, vegetables and gravy

3. The English have...for dessert.

a) home made puddings, apple pie

b) fruit salad and biscuits

4. A packed lunch is...

a) a sandwich, a packet of crisps, a piece of fruit and drink

b) salad, shepherd's pie, juice.

- And what about Bashkir traditional food?

P1: - The Bashkir national food: boiled, dried horse meat, mutton, dairy products, dried fruit, cereals and honey.

- Name some of them.

P2: - I know such examples: kazy (sausage, which is made of horsе-flesh)

- kumys, kurut, bishmarmak, chuck -chuck, uch-pochmak etc.

- Oh, good job. You are right.

VI. Опрос по ранее изученному материалу (проверка домашнего задания).

- Do you like cooking? Can you cook? Let's check up your homework and listen to your delicious recipes. Work in groups. (2 рецепта из английской кухни и 2 из башкирской).

For example. Bishbarmak.

Ingredients: mutton - 210 g., potatoes - 90 g., onions - 30 g., flour - 50 g., 1-4 eggs, water - 10 g., butter - 1 teaspoon, broth - 150 g., salt.

Method:  Mince mutton and boiled in water with salt. Then make dough, roll out and cut it into strips and into the diamond-shapes. Cook it in the broth, smear with butter. Then put the diamonds, potatoes, pieces of meat, onions on the plate and pour the broth.

- Exellent. I think everybody likes the recipe of   this dish and you’ll try to cook it.

P2: As you know, children like sweets. And my mother usually cooks Bashkir traditional sweets as chuck-chuck. She gave me the recipe of it. She takes: flour - 450 g., 6 eggs, sugar - 1 tablespoon, honey - 3 tablespoons, water - 1/4 of glass, melted butter and salt to taste.

Make the paste with eggs, salt, sugar and flour. Roll out it and cut into pieces like small beans. Then fry it in oil. Make the syrup of sugar and water with the addition of honey.

DEVILLED CHICKEN

A really tasty and easy to make meal - a dish which is traditionally English - and which used to be eaten in the springtime.

I once saw this dish described as "A tasty spring dish that will bring out the devil in you".  That, I believe, says it all!

Ingredients: 
12 oz of boneless chicken meat skinned and chopped into small pieces. 
1 oz plain flour
1 tablespoon cayenne pepper
1 teaspoon paprika powder
1 onion
1 oz butter
15 fl oz milk
4 oz white grapes
4 tablespoons apple puree
5 fl oz soured cream

Method: 
1. Chop the onion into small pieces.
2. Mix together the flour, paprika and cayenne pepper. Coat the chicken pieces in flour/pepper mixture and shake off any excess.
3. Melt the butter in a frying pan and fry the coated chicken pieces and onion for 4 or 5 minutes.
4. Keep heating and stir in any unused flour/pepper mixture. Slowly pour in the milk and stir until the mixture thickens and becomes like a sauce.
5. Simmer the chicken and sauce until the sauce is smooth in texture.
6. Add the apple puree and the grapes and simmer for about 20 minutes.
7. Remove from the heat. Put the chicken into a pre-heated serving dish (or onto warm plates), pour over any remaining sauce. Top with soured cream and a tiny sprinkle of paprika (for colour).

This is nice on either a bed of plain rice or a thin layer of finely sliced boiled potatoes.
 

VII. Введение новой лексики по теме “Еда”.                                                                                                    - Let’s pronounce some new words. Listen to the speaker carefully and repeat after him  (работа с диском “Уроки английского языка Кирилла и Мефодия», урок 19 отрывок 2.)

Some words are given in the blackboard.

буза - buza(напиток), казы - домашняя колбаса из конского мяса, курут - готовится из кислого кипяченого катыка, hалма - лапша (в форме квадратиков, каймак - сметана - sour cream, куллама - бульон с лапшой, белеш - пирог, кабартма - пышка, эремсек - творог - cottage cheese

VIII. Динамическая пауза. (слайд 18)

IX. Активизация навыков аудирования.

- I wanted to read the text about Bashkir cuisine. (работа с текстом). Listen to me carefully.

The usual meals in Russia and in Bashkortostan are breakfast, dinner and supper. They have their breakfast at 7 or 8 a.m., dinner at 2 or 3 p.m., and supper at 6 or 7 p.m.

The breakfast does not resemble the breakfast of an Englishman. It is a more substantial meal. Some people like to eat omelette, some porridge, but sometimes they drink only tea with milk. It depends on their tastes and habits, and their income.

Bashkir cuisine is varied. The most popular traditional dishes are: bishbarmak, halma, kullama, blini, kazy, belesh, uch-pochmak, talkan. The most popular drinks are buza, kumys, ajran, katyk.

Tea is very popular among the English and the Bashkir; it may almost be called their national drink. Tea is welcome in the morning, in the afternoon and in the evening. They like it strong and fresh made.They put one tea-spoonful of tea for each person. But the Bashkir like to drink tea with milk and honey.

What do Bashkir people eat when they have a special dinner?

They usually eat soup with meat and halma, bishbarmak, chuck - chuch, bauyrsak,  different kinds of pies (with meat, fruit, berries), kystybyj. Pastry dishes play an important part in Bashkir cooking.

Questions:

1. What are the usual meals in Bashkortostan?

2. What are the most popular traditional dishes?
3. Is tea popular among the Bashkir?

X. Совершенствование грамматических навыков. (слайд 19)

- The next task for you is to put the words in a logical order and write them down.

1.eat/in the morning/talkan/I

2.She/milk/with/coffee/drink/does not

3.For supper/would/I/orange/like/juice

4.are/tea/drinking/they/and/chuck-chuck/eating

5.Does not/he/ kumys/mineral/drink/water/and

XI. Совершенствование навыков диалогической речи. (слайд 20)

- Imagine that you are in a cafe with your friend. Do you know  any cafe of Bashkir cuisine?

("Батыр", "Дом башкирской кухни", "Арслан", "Уныш", "Айгуль", "Ашхана", "Тэмле")

Work in pairs, make up the dialogues and act out. You can use the model (слайд 8).

1) Can I have the menu, please?                                                                    

- Here you are.

- Are you ready to order?

- Yes, I would like kullama, belesh and tea with milk.

- But I d like to try bishbarmak and gubadiya.

- O’K, let’s order. Waiter!!!

 2)- Hello, Dan!

- Hi, Sam! You are sad, aren’t you?

- Yes, I am. I am very hungry.

- Let s have a snack.

- OK. I know a good cafe "Пышка - Башкирская кухня'". Let’s go there.

- Let s go.

- I'll order 'тукмас', 'кыстыбый', 'чак-чак'.

- Oh, let's go faster.

 

XII. Совершенствование навыков монологической речи.

-        Pupils, as you know, some food can be healthy, but others are unhealthy. You can see different foods. Divide them into 2 groups: healthy and junk. (слайды 22-25)

- Do you know the proverbs about food in English, Bashkir and Russian languages?

- Appetite comes with eating. Аппетит приходит во время еды. Аша7ан 3айын аша7ы кил1.

- A sound mind in sound body. В здоровом теле здоровый дух. С1л1м1т т1нд1 с1л1м1т pух.

- Live not to eat, but eat to live. Живи не для того, чтобы есть, а ешь для того, чтобы жить. Ашар 2с2н й1ш1м1, й1ш1р 2с2н аша.

XIII. - Now let’s check are you healthy pupils. Do the test and answer the questions. (слайды 26-32)

Count the variants. Who has the most “A”, “B”, “C” letters? Raise your hands.

•        1.Do you often go to McDonalds?        a) never b) seldom c) often

•        2. What would you eat for breakfast? a) talkan  b) hamburger with tea    c) pizza with coke

•        3. What would you eat for dinner?   a) porridge  b) mutton c) I would go to McDonalds

•        4. What would you eat for supper?  a) salad with orange juice  b) cheese  c) hamburger

•        5. Do you do morning exercises?    a) every morning  b) seldom  c) never

A: You are a healthy child  B: You have some problems with your health C: Only doctor can help you!

XIV. Pефлексия.

-        That’s all we have time for. You were so active and have done much work today. You had different tasks. Thank you for your work. Today I’ll give you only good marks.

-        What did you like to do at the lesson?

-        What have we learnt today?

-     What new words have you learnt at the lesson?

Homework: make up a menu for the Teachers' Day .

-        Good - bye, girls and boys!

Литература.

1. Абдулатова Р. Г. Мой башкирский народ / Серия "Народы моей России". Библиотека Ассамблеи народов России. Научно-популярное издание. - М.: Классикс Стиль, 2007. - 200 с.

2. Башкирская кухня на рус. и башк. языках. - Уфа: Китап, 2007. 200 с.

3. Биболетова М. З. и др. Enjoy English. 5-6 классы. - М.: Просвещение, 2004.

4. Бикбулатова Н. В., Юсупов Р. М., Шитова С. Н., Фатыхова Ф. Ф. Башкиры: Этническая история и традиционная культура. Уфа: Башкирская энцикопледия, 2002. С. 144-154.

5. Гварджаладзе И. С., Мчедлишвили Д. И. Английские пословицы и поговорки. - М.: Высшая школа, 1971.

6. Мой башкирский язык. Учебное пособие / Ф. Г. Хисаметдинова, Н. И. Асадуллина. - Уфа: Китап, 2002. С. 89-93.

7. Народы Башкортостана: историко-этнографические очерки. - 2-е изд. - Уфа: Гилем, 2002. С. 81-83.

8. Цветкова И. В. и др. Английский язык для школьников и поступающих в вузы. - М.: Глосса, 2000.

9. http://engblog.ru/recipes


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Интегрированный урок по теме «Тропою Гайаваты» (литература, английский язык, изобразительное искусство)

Интегрированный урок по теме «Тропою Гайаваты»(литература, английский язык, изобразительное искусство)...

Интегрированный урок английского языка в 4 классе(английский язык + ИЗО)

Обобщающий урок на повторение и закрепление лексики на тему "Наш дом"...

иртегрированный урок английского и башкирского языков-презентация по теме "Моя семья".

Презентация к интегрированному уроку анлийского и башкирского языков для 6 класса по УМК М.З.Биболетова. Данная разработка предлагается учителям английского и башкирского языков для работы над ле...

Методическая разработка. Интегрированный урок в 6 классе (русский язык, английский язык с применением компьютерных технологий)

Ученики часто задают нам вопросы о том, как появляются новые слова. Этот урок посвящён этимологии....

Интегрированный урок в 5 классе: татарский и английские языки

Представлен фрагмент  открытого урока в 5 классе на тему " В гостях у сказки" на двух языках....

Интегрированный урок "Мы собираемся путешествовать" (немецкий и английский языки)

Английская и немецкие группы встречаются и рассказывают друг другу о Лондоне и Берлине....