Методическая разработка урока английского языка по теме " Погода и климат Великобритании и Сахалина"
методическая разработка по английскому языку на тему

Наталья Валерьевна Фатхиева

Тема: Погода и климат Великобритании и Сахалина

Цели занятия:

Методическая –   показать возможности активизации познавательной деятельности студентов    

обучающая - формировать речевые навыки , обеспечивающие познавательно- коммуникативные  потребности обучающихся      

             - расширить словарный запас обучающихся;

             - развивать практические умения работы на ПК;

                        -закрепить и проверить навыки монологической и диалогической речи студентов по теме ’’Погода и климат Великобритании и   Сахалина’’                        

Развивающая - продолжить формирование у студентов логического мышления , умений выделять главное ,делать обобщающие выводы,

                           -обеспечить развитие речи, памяти, внимания.

                  - развивать языковые способности и устойчивый интерес к изучению   английского языка

                  - расширять кругозор обучающихся при помощи мультимидийных средств,  информации из Интернета

воспитательная - развитие у обучающихся любви к окружающему миру и родному краю, воспитание чувства прекрасного, способствовать  воспитанию  сотрудничества.  

Скачать:


Предварительный просмотр:

                 Министерство образования Сахалинской области

 

ГБПОУ  « Сахалинский промышленно-экономический техникум»

                         ПЦК общих и гуманитарных дисциплин

 

                  МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА
              ОТКРЫТОГО УЧЕБНОГО ЗАНЯТИЯ
             (С ЭЛЕМЕНТАМИ ДЕЛОВОЙ  ИГРЫ)

                                    по учебной дисциплине

                               " ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК ''
Тема: « Погода и климат Великобритании и Сахалина»

                     Для студентов1 курса специальности  
            "Бухгалтерский учет и экономика ( по отраслям)»

Разработчик:        Фатхиева Н.В. преподаватель

Рассмотрено на заседании ПЦК ОГД

Протокол № _7__ от «01»  03. 2017  г.

Председатель ПЦК ОГД ____________Н.В.Фатхиева

Южно-Сахалинск, 2017


                          РАЗВЕРНУТЫЙ ПЛАН УЧЕБНОГО ЗАНЯТИЯ

Структурные элементы УЗ

Содержание деятельности преподавателей

Подготовка студентов к работе на УЗ

Преподаватель:

  Good morning, dear friends!  Take your places, please. Today is the 26th of April. Tell me please who is absent today.(Студенты рассаживаются по своим местам, преподаватель отмечает отсутствующих                    

                                                                                      (Слайд№1, приложения)

 

Целевая установка

Преподаватель:

   

   Dear friends! Today we`ll speak with you about main features of the weather  in different parts of the world ( in Great Britain and the Sakhalin)

Also we`ll review some grammar rules and we`ll know how to write address in English ( В случае необходимости преподаватель повторяет целевую установку и напоминает цель  урока).

 

Фонетическая и речевая зарядка

 Преподаватель:

  Now let`s start our lesson.

  1. Look at the blackboard: there are some words and word combinations which can help you to describe the weather and climate.( запись на доске):

weather  ---(hot. Cold dry, wet, warm, rainy, snowy, cool, pleasant, fine, bad, excellent, good, beautiful, frosty, foggy, windy)

climate---( hot, cold, dry, wet, mild, tropical, sub-tropical, continental…)                           (студенты  читают и произносят слова и выражения за преподавателем)

Look now though the window and tell me about today`s weather:

-- Do you like today`s weather?

-- Is it cold or warm today?

-- Is the sun shining?

-- What is the temperature?

-- Are there clouds on the sky?

-- Is it raining?

-- What is the weather like today?

( студенты отвечают на вопросы преподавателя и описывают погоду)

                         

                                                                                        ( Слайд№2, приложения)

 b) Now let`s practice our pronunciation. Read the transcription, paying attention to the  pronunciation  of the sounds [w],[v].

                                                (фонетическая таблица, слайд № 3 приложения)

 Обучение основным коммуникативным умениям:

 

 

 

 -обучение аудированию текста и говорению, проверка понимания услышанного и прочитанного

  - обучение диалогической речи

  -изучение грамматического материала

   - обучение чтению с извлечением информации и полным пониманием текста

  - обучение диалогической речи

   Преподаватель:

We  continue  to  speak about climates and weather. I like all kinds of weather and all kinds of climate. But now I`d like to tell you about  Great Britain .

At home you have read the text about British weather and climate.

Now listen to the text with other information about Great Britain.

(Преподаватель читает текст, студенты слушают без зрительной опоры, стараются понять содержание текста )

----------------------------------------------------------------------------------------------

                     ( Слайд-шоу ''Великобритания'' слайды № 4-11 приложения)

TEXT:

  Great Britain is situated on the islands and is washed by seas from all sides. That is why its climate is rather humid and mild, without difference between seasons. It is not very cold in winter and never very hot in summer.

The weather on the British Isles has a bad reputation, and not without reason. It is very changeable. It rains very often in all seasons. Autumn and winter are the wettest in Britain. The sky is usually grey and cold winds blow. Britain has 204 rainy days a year.

Besides, Britain is known all over the world for its fogs. Sometimes fogs are so thick that it is difficult to see anything within a few meters.

Most sunny days in Britain are in spring and in summer.

British people like to talk about the weather. The English like saying «We have no climate, but only  weather.». They say that they have  3 variants of weather: when it`s raining in the morning, when it`s raining in the afternoon, when it`s raining all day long.

Sometimes they say about a person: «As changeable as the weather». When it`s raining so heavily they say ’' It`s :raining like cats and dogs''

We may say that the British climate has 3 main features: it`s humid, changeable and mild. It`s never too hot or too cold.

  1. Преподаватель:

    Do you understand  me? Can you answer my questions and say whether the     statement is true to the text. Give additional information to prove your answer:

                                                                                     (слайд № 12 приложения)

         - What is the climate like in England?

         - Is it humid and mild?

         -What are the best seasons in England?

         - What is the weather like in winter?

         -What is Indian Summer?

         - How do we translate the expression: ”It`s raining cats and dogs”

                   ( Студенты отвечают на вопросы преподавателя)

  1. - The English weather is very changeable.

- The English summer is usually fine.

- It is usually cold in winter.

- Spring is a very pleasant season.

- The weather in autumn isn`t very pleasant as a rule.

- The English like to speak about the weather.

          (Студенты подтверждают или опровергают информацию)

   Преподавватель:

 At the lessons we try to speak in the form of dialogs, we lean to communicate with each other. At home you have prepared some dialogs. Who wants to discuss English weather and climate ?

                         (Студенты практикуются в диалогической речи):

        The English Weather.

  • Where do you come from?
  • I come from England.
  • What`s the climate like in your country?
  • It`s mild, but it`s not always pleasant. The weather`s often cold in the North and windy in the East. It`s often wet in the West and sometimes warm in the South.
  • Which seasons do you like best?
  • I like spring and summer. The days are long and nights are short. I don`t like autumn and winter.
  • Your climate is not very good, but it`s certainly interesting, isn`t it?

Препеодаватель:

Описывая погоду и климат, мы употребляли в речи различные части речи. Давайте вспомним некоторые из них:

      солнечно  -  sunny

      ветренно   -  windy

    туманно  -  foggy

    облачно   -  cloudy

В английском языке одна часть речи очень легко трансформируется в другую. Сегодня мы рассмотрим одно из правил словообразования.

Скажите, от какой части речи были образованы  эти наречия?

   Sun  --  sunny

  Wind --  windy

  Fog    --  foggy                      N ----(+ y)----Adj.

  Rain   --  rainy

  Snow  --  snowy

  Storm  --  stormy

     

                                                                                         (Слайд № 13 приложения)

         ( Студенты самостоятельно выводят правило образования наречий)

Преподаватель:

   А теперь закончите предложения в соответствии с образцом, охарактеризовав погоду.

   Образец:  When the wind is blowing , we say ….         St: It is windy.

  1. When the clouds cover the sky  …
  2. When the rain begins, we say…
  3. When the sun is shining, we say…
  4. When the  snow covers the field, we say…
  5. When the  fog appears, we say…
  6. When the  storm begins, we say…

Преподаватель:

Обратите внимание на структуру предложения It is windy. В английских безличных предложениях употребляется формальное подлежащее, выраженное местоимением it.

Местоимение it в качестве формального подлежащего употребляется в следующих безличных предложениях:

    а)  при сообщениях о явлениях природы

    It is winter.                 Зима

    It is cold.                     Холодно.

    в)  при глаголах, обозначающих состояние погоды

   It often snows in February        В феврале часто идёт дождь.

    с)   при обозначении времени и расстояния

   It is early morning.                  Раннее утро.

   It is five o`clock                        Пять часов.

                                                                                         ( Слайд № 14 приложения)

Преподаватель:

 Translate some sentenсes from Russian into English:

  1. Холодно.
  2. Сейчас осень.
  3. Идет дождь.
  4. Вчера был дождь.
  5. Вчера было  воскресенье.
  6. Было солнечно.
  7. Темно.
  8. Будет холодно.
  9. Сейчас холодно?
  10. Сейчас идет дождь?

          (Студенты переводят предложения с русского на английский ,               используя  изученные правила и грамматическую таблицу)  

                                                                                     ( Слайд № 15 приложения)

 

Преподаватель:  

 

   Now let`s speak about our region--- Sakhalin.

Look at the screen and read the words after me:

          Island

          Sakhalin Region

          Is washed

          The Sea of Okhotsk

          The Sea of Japan

           Climate

           Monsoon

           Is characterized

           Typhoons

           Approach

                                                                                         ( Слайд № 16 приложения)

(Студенты читают слова и произносят их за преподавателем)

    Now read the text “ The Climate of Sakhalin” for yourself

         (Слайд-шоу “Природа и климат Сахалина”, слайды №17-26 приложения)

( Стденты читают текст «CLIMATE of SAKHALIN» про себя, а затем вслух)

------------------------------------------------------------------------------------------------------

 TEXT:

   Sakhalin is the biggest island in the Sakhalin Region- the only island region in Russia. The island is 948 kms long.

   In the north and in the east Sakhalin is washed by the cold waters of the sea of Okhotsk. In the west and in the south-west the island is washed by the warm Sea of Japan.

   The climate in Sakhalin is monsoon. It is characterized by the cold winters and cool rainy summers. About one hundred cyclones pass over the island bringing with them winds and cloudy weather by the end of summer and in autumn tropical cyclones- typhoons approach the island from the south-west. The typhoons bring strong winds and heavy rains to Sakhalin.

   The warmest part of Sakhalin is its south-west coast.

   Cloudy weather and fogs are in summer time usually. Winter lasts from the middle of  November  to the middle or the end of April. But in some years there can be snow falls at the end of May or at the beginning of June. In the north the climate is severe.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Преподаватель:  

  Find in the text English equivalents:

  • Единственная островная область России
  • Климат Сахалина муссонный
  • Около 100 циклонов ипроходят...
  • Тяйфуны приносят сильные ветра
  • Облачная погода и туманы-это обычная летняя погода
  • На севере климат суровый.

   

    Answer my questions, please:

  •  By what seas is Sakhalin washed?
  • What kind of climate is in Sakhalin?
  • What is the monsoon climate characterized by?
  • What do the typhoons bring?
  • How long does winter last?

   ( Студенты осуществляют поиск информации в тексте и отвечают на вопросы преподавателя)

 

 Преподаватель:

 I suggest you some situation: Two boys are from different countries and one of them wants to know about the weather and climate of Sakhalin .

 ( Студенты  практикуются в диалогической речи)

           WHAT`S THE CLIMATE LIKE IN YOUR COUNTRY?

  •    Where do you come from?
  •    I come from Sakhalin.
  •    What`s the climate like in your country?
  •    It`s very pleasant.
  •    What`s the weather like in spring?
  •    It`s often windy in March. It is always warm in April and May, but it rains    sometimes.
  •   What is it like in summer?
  •   It`s always hot in June, July and August.
  •   Is it cold or warm in autumn?
  •   It`s always warm in September and October. It`s cold in November.
  •   Is it very cold in winter?
  •   It`s often cold in December, January and February. It snows sometimes.

   

 Деловая игра «Презентация  туристических проектов»

     

Преподаватель:

All people like to travel. But sometimes they don`t know what country to go.

Now we`ll visit a tourist agency and speak with the tour managers. They have prepared some presentations and they will advise you to visit some countries.

The tour managers are:  

       1 student ( студенты-менеджеры туристического агентсва презентуют свои проекты)  

                                                                        ( Слайды № 27-43 приложения)

 Good morning ladies and gentleman’s, my name is Tatjana .

I am a manager of the Sakhalin Airlines S.A.U. Today I'll show you all the privileges of Sakhalin

At first ill tell you little information about this amazing island.

Sakhalin is an island of the eastern coast of Asia. Includes in the Sakhalin region. Its The largest island in Russia. Washed by Okhotsk and Japanese Seas.

The island got this name from the Manchu name of the Amur River - "Sahalyan-ulla," which means "Black River

Japanese call Sakhalin Karafuto. 

The relief of the island is composed of medium-mountains, low mountains and lowland plains.

In the relief of Sakhalin are following 11 districts: Schmidt Peninsula, North-Sakhalin plain, West Sakhalin Mountains, Tym-Poronaisk lowland, Susunai lowland, East Sakhalin mountains, Susunai ridge, Korsakov plateau, Muravievskaya lowland, Toni-Aniva Ridge

The climate of Sakhalin - moderate monsoon (average January temperature ranges from -6 º C in the south to -24 º C in the north, in August - from +19 º C to +10 º C, long cold snowy winters and warm summers.

Flora and fauna

The history of floristic study of Sakhalin began Fedor Bogdanovich Schmidt in 1859, it was 150 year ago

Now flora of the island consists of 1521 species of vascular plants

Fauna
The Island has 44 species of mammals, the most well known are - a bear, sable, otter, mink, reindeer, wolverines, musk deer, also raccoon dog, sea lions, and others.

It was a small survey of the Sakhalin Island. But it’s not all information about Sakhalin if you want to have any excursion u could see them on our website.

So if you` ll choose the Sakhalin island you` ll become lucky man, because nowhere u could see such amazing natural life.

            2 student:

                                                               (Слайды №44-57 приложения)

    Good afternoon, my name is Poling .I`m a manager of the British Airlines SAU. And now I want to tell you about weather in the UK.

     

The weather in the UK is mild and wet. In spring the weather is changeable, the warmest weather and sunshine replaced by rainy weather and winds.

Optimal clothes- light woolen things, a jacket is required in the case of cool weather.

    Spring temperature is from 6 to 12 degrees. Most of the summer days are warm, sometimes hot. So light summer clothes fit perfectly. But evenings can be cool and even cold.  Temperature is from 14 to 16 degrees.

    Autumn is the most pleasant time of the year. Mornings and nights can be cold, but days-warm. Warm woolen things do not need until late October. Temperature  can be 14 degrees in September and 6 degrees in November.

   Winter is the shortest and the coldest season of the year, but it is  not very frosty.

Most winter days are clear, fresh and very pleasant. Temperature is from -4 to -5 degrees.

 

 

Физминутка

Now look at the screen and  do exercises for your eyes .

Обучение письменной речи

Преподаватель:

People can communicate in different ways: with the help of telephone, internet, and of course with the help of letters and post cards. But do you know how to write an address?

Look here, let`s compare two forms- in Russian and in English.

                                                                 ( Слайд №58 приложения)

   Правило написания адреса на англ. языке:

   1.Имя адресата

   2. Номер дома и улица

   3. Город

   4. Почтовый код

   5. Страна

 Преподаватель:

Write down the addresses in right order.

                                       ( Слайд № 59 приложения)

( Студенты работают за ПК, записывают адреса на открытках в правильной последовательности)

 Now let`s check your work.

                                                                  (Слайды №60-63 приложения)

( Студенты проверяют правильность выполнения письменного задания)

 Выводы по занятию

   

Today at the lesson we discussed the weather and climate of Great Britain and Sakhalin, we have known how to write an address, we tried to speak with each other in the form of dialogs and we listened to the tourist managers with their presentations about weather and climate in the UK and Sakhalin.

I like you answers  and now your marks:….

 Задание на дом

  1. Translate sentences  from Russian into English
  2. Write down a post card to your friend.
  3. Learn by hart words for dictation.

(Слайд № 64 приложения)

The lesson is over, good-bye, students.

Рефлексия

Today at the lesson we discussed the weather and climate of Great Britain and Sakhalin, we have known how to write an address, we tried to speak with each other in the form of dialogs and we listened to the tourist managers with their presentations about weather and climate in the UK and Sakhalin.

Учащимся предлагается ответить на три вопроса:

Что нового я узнал сегодня на уроке?

- Что было особенно интересным и познавательным?

- В чём я сегодня стал умнее в сравнении со вчерашним днём?  

-How was our lesson today?

 - It was                                                      Great

                                                                    Good

                                                                    Interesting

                                                                    Not interesting

                                                                    Boring

                                                                    So-So

                                                                   Very good

                                                                    OK

-Now we can                                              Make words

                                                                   Make sentences

                                                                   Role- play dialogues

                                                                   Write letters

                                                             Make presentations about climate and weather

At the end of our lesson we`ll listen to a poem about different kinds of weather and climate by the  English  writer Ogden Nash «It`s Never Fair Weather»

                                                                           ( Слайды №65-69 приложения)

(Студенты читают стихи английского поэта о погоде и климате)

                I do not like the winter wind

That whistles from the North.

My upper teeth and those beneath,

They jitter back and forth.

Oh, some are hanged, and some are skinned.

And others face the winter wind.

                 I do not like the summer sun

That scorched the horizon.

Though some delight in Fahrenheit,

To me it`s deadly poison.

I think life would be more fun

Without the simmering summer sun.

                I do not like the signs of spring.

The fever and the chills,

The icy mud, the puny bud,

The frozen daffodils.

Let other poets gaily sing:

    I do not like the signs of spring.

                I do not like the foggy fall

    That strips the maples bare;

    The radiator`s mating call,

    The damp rheumatic air.

    I fear that taken all in all

    I do not like the foggy fall.

                The winter sun, of course , is kind,

    And summer wind`s savior,

    And I`ll merrily sing of fall and spring

    When they`re on their good behavior.

    But otherwise I see no reason

    To speak in praise of any season.

                                       

                                                  Ogden Nash


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическая разработка урока английского языка по теме страноведение : «Великобритания. Шотландия» в 7 кассе

Методическая разработка урока по страноведению в 7 классе на тему : «Великобритания. Шотландия»  Учитель английского языка Салютина М.С., ГБОУ гимназия  №586 Цель: Акти...

Методическая разработка урока английского языка на тему "Рождественские символы Великобритании"

Методическая разработка урока английского языка «Рождественские символы Великобритании» содержит видео материалы, презентацию и мини-словарь. Предназначена для использования на уроках в 3 классе общео...

Методическая разработка урока английского языка на тему "Рождественские традиции Великобритании"

Закрепление лексики по теме "Праздники", лингвострановедческих аспектов...

Методическая разработка урока английского языка на тему "Географическое положение Великобритании"

План-конспект урока английского языка на тему "Географическое положение Великобритании" с элементами игровой технологии...

Технологическая карта урока английского языка по теме "Погода и климат Великобритании и Сахалина"

Цели занятия: Методическая –   показать возможности активизации познавательной деятельности студентов     обучающая - формировать речевые навыки , обеспечивающие по...

Методическая разработка урока английского языка по теме: Соединенное Королевство Великобритании и Северной Ирландии

Данная методическая разработка представляет собой описание занятия по английскому языку на 1 курсе по теме «Соединенное Королевство Великобритании и Северной Ирландии». В разработке предло...