Из опыта работы. Нескучный английский (English Lesson is not a bore). Интегрированный урок: Физика на английском.
методическая разработка по английскому языку (11 класс) на тему

В данном материале - текст выступления на Ярмарке творческих идей учителей самарской области. Я делюсь разнообразными приемами для активизации познавательной деятельности учащихся и повышения интереса к урокам английского языка в профильном учебном заведении. Сделать уроки нескучными - вот мооя задача. По-моему, у меня это получается.

Скачать:


Предварительный просмотр:

САМАРСКИЙ  МЕЖДУНАРОДНЫЙ АЭРОКОСМИЧЕСКИЙ ЛИЦЕЙ

2013-2014 учебный год

  Английский язык - физика

Работа над проектом

Интегрированный урок на тему:  Физика на английском: “  From the Aeroplane  to the Rocket”.  К 120- летию со дня рождения авиаконструктора С.В. Ильюшина и 80 - летию космонавта Ю. Гагарина.

Дата проведения 11.04.2014 г.

Проблема: актуализация знаний учащихся по английскому языку и физике.

Не секрет, что мотивация изучения английского языка в техническом лицее довольно низка. Основное внимание учащиеся уделяют подготовке к ЕГЭ по математике и физике.

Накануне Дня космонавтики традиционно в лицее проводится неделя физики.

Интегрированный урок «физика-английский» посвящен юбилеям С. В. Ильюшина и Ю. А. Гагарина. На этом уроке учащиеся не только делают сообщения на английском языке об истории самолетостроения и ракетостроения, но и решают задачи о баллистическом движении на английском языке.

Для стимулирования занятий английским языком, развития познавательной активности учащихся, совершенствования языковых  навыков, внесения атмосферы состязательности подготовлен этот урок.

Тема проекта: Физика на английском: “ From the Aeroplane  to the Rocket”.

Цель проекта: развитие познавательной активности, исследовательских навыков, повышения мотивации изучения английского языка учащимися путем проведения интегрированного урока «физика-английский язык».

Гипотеза: Если на бинарном уроке (физика – английский язык) провести беседу о становлении самолето и ракетостроения; проанализировать движение баллистической ракеты, решить задачи о баллистике, то можно побудить учащихся к изучению английского языка в паре с другими техническими дисциплинами (в частности с физикой).

Интегрированный урок поможет учащимся совершенствовать языковые навыки и доставит им эстетическое удовольствие.

Критерии оценки ожидаемых результатов: способность учащихся осуществлять исследовательскую работу; проводить анализ технических решений; вести беседу на английском языке.

Этапы работы над проектом

  • распределить задания среди участников проекта по собору информации о конструкторе С. Ильюшине, о его самолетах; о конструкции ракеты Р-7:
  • подготовить презентацию на эту тему в среде Microsoft Power Point;
  • выбрать задачи на баллистическое движение;
  • найти, перевести и обсудить информацию о первом космонавте Земли Ю.А. Гагарине;
  • подготовить чертеж ракеты Р-7;
  • презентация;
  • рефлексия.

Перспективы данного проекта:

Продолжение работы по межпредметным связям; проведение подобных интегрированных уроков по другим предметам (история-английский язык, литература-история, экология - английский язык, краеведение - английский язык и др.).

Презентация проекта

Урок проводится в течение 45 минут.

Ведущие – учителя по английскому языку и физике.

В лицей прибыли “гости из англоговорящих стран” Грегори и Роберт. Лицеисты решили пригласить их на урок физики, на котором хотят рассказать о ракето и самолетостроении; о конструкции Р-7; о полете Гагарина; о космическом корабле Восток-1.

Ведущий 1 (учитель английского языка)

Dear friends, today we’ll have an unusual lesson. It is the so-called integrated lesson. Integrated with physics. Besides, this year we celebrate two anniversaries: 120-anniversary of S. Ilyushin and 80-anniversary of Y. Gagarin.

The history of Russian aviation began with the plane by Mozhaiski. It continued with rockets for military purpose and then the rockets for space exploration.

The pupils have made some investigations about different models of the planes by S. Ilyushin and the facts about the rocket R-7, whose constructor was S. Korolyov.

We welcome our “quests” from Great Britain. Let’s tell them about some interesting facts about the milestones of Russian aviation.  

Pupil 1

Sergey Vladimirovich Ilyushin (Russian: Серге́й Владимирович Илю́шин; March 30, 1894  February 9,1977) was a Russian aircraft designer who founded the Ilyushin aircraft design bureau.

Born in Dilialevo, Russia, he became interested in aviation in1910 and was qualified as a pilot in World War I. After obtaining a degree in engineering from the Air Force Academy in 1926, he started designing aircraft. His Ilyushin Il-2 strike aircraft and Ilyushin Il-4 bomber were used extensively in World War II. After the war, his commercial airliners, such as the Ilyushin Il-18 and Ilyushin Il-62, saw extensive use.

On his passing in 1977, he was interred in Novodevichy Cemetery in Moscow.

Pupil 2

Ilyushin Il-2, also called Stormovik,  Ilyushin Il-2 [Credit: iStockphoto/Thinkstock]single-seat assault bomber that was a mainstay of the Soviet air force during World War II. The Il-2 is generally considered the finest ground-attack aircraft produced by any nation during World War II. It was designed by Sergey Ilyushin beginning in 1938 and went into production in 1940. The Il-2 was a single-engine, low-wing monoplane 38 feet (11.6 m) long and 48 feet (14.6 m) in wingspan. The early version was armed with two 23-millimetre cannons and two 7.6-millimetre machine guns mounted in the wings. The aircraft could also carry about 1,000 pounds (450 kg) ... (100 of 223 words)

Pupil 3

R-7 Semyorka

The R-7 (Russian: Р-7 «Семёрка») was a Soviet missile developed during the Cold War, and the world's firstintercontinental ballistic missile.[1] The R-7 made 28 launches between 1957 and 1961, but was never deployed operationally. A derivative, the R-7A, was deployed from 1959 to 1968. To the West it was known by the NATO reporting name SS-6 Sapwood and within the Soviet Union by the GRAU index 8K71. In modified form, it launched Sputnik 1, the first artificial satellite, into orbit, and became the basis for the R7 family which includes SputnikLunaMolniya,Vostok, and Voskhod space launchers, as well as later Soyuz/L/U/U2/FG/2 variants.

The widely used nickname for the R-7 launcher, "semyorka", means "the digit 7" or a "group of seven" in Russian.

For the rocket used to launch Sputnik 1, see Sputnik (rocket). For other R-7 derived carrier rockets, see R-7 (rocket family).

R-7A

R-7 (7A) misil.svg

A 2-view drawing of the R-7 Semyorka (NATO code-name SS-6 Sapwood)

Type

Ballistic Missile

Place of origin

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/Flag_of_the_Soviet_Union.svg/23px-Flag_of_the_Soviet_Union.svg.png Soviet Union

Service history

In service

9 February 1959 - 1968

Used by

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/Flag_of_the_Soviet_Union.svg/23px-Flag_of_the_Soviet_Union.svg.png Soviet UnionStrategic Missile Troops

Wars

Cold War

Production history

Designer

Sergei Korolev

Designed

From 1953

Manufacturer

OKB-1

Specifications

Weight

280 metric tons (280 long tons; 310 short tons)

Length

34 m (112 ft)

Diameter

3.02 m (9.9 ft)


Engine

1st stage: 4x jettisonable four-chamber RD-107 booster engines each with 2x vernier rocket engines plus 1x four-chamber RD-108 core engine with 4x vernier rocket engines.
2nd stage: 1x four-chamber RD-108core engine with 4x vernier rocket engines.
RD-107 4x 907.4 kN (203,992 lbf)
RD-108 1x 907.4 kN (203,992 lbf)

Vernier 12x 38.259 kN (8,601 lbf)

Pupil 4

Vostok 1 Spaceship

True to the original replica of the first manned spaceship on display in the TECHNIK MUSEUM SPEYER

Wostok Raumschiff (Replik)

The Vostok 1 spaceship was the first manned Soviet spaceship. The craft consisted of a spherical descent module, which housed the cosmonaut, instruments and escape system, and an instrument module, which contained propellant and the engine system. The technical and scientific equipment mainly consisted of telemetry and communication devices as well as landing sensors and the landing parachute. The cosmonaut was strapped to an ejection seat. Since it was not possible to sufficiently decelerate the landing capsule on reentry, the cosmonaut was ejected from the craft at an altitude of about 7,000 m and descended via parachute, while the capsule landed separately. The ejection seat could also be activated during take-off if a problem with the launch rocket occurred.

The first unmanned launch of a Vostok spaceship, without heat protection, parachute system and ejection seat, was performed on 15 May 1960 under the project name “Korabl Sputnik 1”, officially referred to as “Sputnik 4” to deceive the Western nations. With the spacecraft “Korabl Sputnik 2” (Sputnik 5) two dogs, Belka and Strelka, 28 mice and two rats were launched into orbit.

For the final tests of the ejection seat and the parachute system a dummy with the size and the weight of a human was used. The 90 minutes’ flight of “Korabl Sputnik 4” (Sputnik 9) on 9 March 1961 with the dog “Tschernuschka” and a dummy on board went without problems and both, the dog and the dummy returned to Earth unharmed.

Then, on 12 April 1961 the pilot and cosmonaut Yuri Gagarin finally took off into space as the first man in history with the spaceship Vostok 1. He orbited the Earth once and after a flying time of 1 hour and 48 minutes landed safely in Kazakhstan. Between 1961 and 1963 six manned Vostok missions were performed by the USSR.

The Vostok replica on display in the TECHNIK MUSEUM SPEYER is a 1:1 rebuilt of the original spaceship which was crafted with great attention even to minor details.

Русские предложения переводятся «дежурным переводчиком»  - одним из учащихся.

 Ведущий 2 (учитель физики):

Сейчас мы решим задачи на баллистику. Пусть “ребята из Англии” Грегори и Роберт справятся с этим заданием.

Учащиеся решают задачи на английском языке.

Task I

From a two-stage rocket which has the total mass M = 1000 kg in the moment of achieving the speed Vo = 171 m/c its second stage (mass is m = 400 kg) separated.

The speed of the second stage increased till V2 = 185 m/c. 

Find the speed V1 with which the first stage of the rocket began to move.

The speeds are said relative to the observer who is on the Earth.

Task II

The rocket (mass m) is launched vertically. The speed of gases outflow from the nozzle (сопло) of the rocket engine is equal to V1. What fuel flow rate of rocket propellant M (the mass in time unit) is enough to tractive force to make acceleration to the rocket (a = 2 g)?

Task 1 Gregory:

Task 2 Robert:

Ведущий 1 (учитель английского языка)

Now, you will see the film about the aeroplanes constructed by S. Ilyushin.

(after the film to the guests from England). Thank you very much for your attention and active participation, dear friends. Welcome to Russia any time!


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Разработка интегрированного урока физики и английского языка "Вода - источник жизни на Земле"

Урок посвящен всемирному Дню воды, который отмечается 22 марта. В уроке использованы материалы мультимедийного учебно-методического комплекта "Зелёный пакет"....

Cферические зеркала. Интегрированный урок: физика и английский язык.

Тема «Сферические зеркала»Интегрированный урок физики и английского языка.11 класс.Тип урока: изучение нового материала по физике.В ходе урока обучающиеся актуализируют знания по теме «Сослагательное ...

Интегрированный урок русского и английского языков в 11-м классе по теме: "Средства выразительности в английских и русских текстах по теме: «Изобретение и изобретатели»."

Интегрированный урок русского и английского языков в 11-м классе по теме: "Средства выразительности в английских и русских текстах по теме: «Изобретение и изобретатели»."...

Обобщение педагогического опыта работы. Тема: «Формирование и развитие информационно – коммуникативных компетенций обучающихся на уроках физики»

Актуальность и перспективность опыта связана с одним из приоритетных направлений модернизации образования, с необходимостью перехода на профильное обучение и предоставлением возможности учащимся зани...

Из опыта работы. Нескучный английский (English Lesson is not a bore). Интегрированный урок: Физика на английском.

Одним из видов работы по разнообразию уроков английского языка  - проведение интегрированного урока физики на английском языке. Из числа учеников были выбраны 2-е хорошо владеющих устной речью. О...

Интегрированный урок физика и английский язык в 7 классе по теме "Солнечная система"

Интегрированный урок физика и английский язык в 7 классе по теме "Солнечная система"...

Интегрированный урок физики и английского языка по теме «Генерация энергии Тюменской области»»

Интегрированный урок физики и английского языка по теме «Генерация энергии Тюменской области»»...