Главные вкладки

    Рабочий блокнот для ведения уроков в 5 классе
    методическая разработка по английскому языку (5 класс) на тему

    Полежаев Иван Сергеевич

    Здесь содержится полезная информация в виде схем, таблиц, формул для объяснения грамматики.

    Скачать:

    ВложениеРазмер
    Файл 5_klass.docx124.68 КБ

    Предварительный просмотр:

    Verb (глагол) = V

    прошедшее

    Regular (Правильные)   =/=  Irregular (неправильные)

    VI – Начальная форма (глагол без частицы to)

    VII/Ved – Форма Past Simple

    VIII/Ved – Причастие прошедшего времени (Perfect) будем учить позже

    V1        Ved                                       V1       V2

    Visit – visited                                     go – went

    Past Simple

    When?

    How to make?

    How to use?

    Yesterday  

    Ago  (10 years)

    Last (summer)

    In 1961

    V1       V2

    ride – rode – ridden

    V1        Ved

    fish – fished

    +:  ____      V2       ВЧП.    

    -:  ____   did not V1 ВЧП.

    ?: Did ____ V1 ВЧП?

      ?   did  ____ V1 ВЧП?

           I took part in competition 2 weeks ago.

         I went to the sea last year (summer).

    The first man reached space in 1961.

    to Stop – stopped 

    to Plan – planned 

    to study – studied 

    ride – rode – ridden

    do – did – done

    be – was/were

    do – did – done

    have – had – had

    make – made – made  

    play – played

    watch – watched

    visit - visited

    Past Simple

    When?

    How to make?

    How to use?

    Yesterday  

    Ago  (10 years)

    Last (summer)

    In 1961

    V1       V2

    ride – rode – ridden

    V1        Ved

    fish – fished

    +:  ____      V2       ВЧП.    

    -:  ____   did not V1 ВЧП.

    ?: Did ____ V1 ВЧП?

      ?   did  ____ V1 ВЧП?

    Past Progressive Tense

    When?

    How to make?

    How to use?

    Yesterday at 4 o’clock  

    Ago  (10 years), when…

    Last (summer) , when…

    In 1961, when… 

    All day long

    For two hours

    Was/were + Ving 

    +:  ____      was/were Ving       ВЧП.    

    -:  ____   was/were not Ving ВЧП.

    ?:  Was/were ___ Ving       ВЧП?

    Modal verbs

    Verbs

    Translation

    Example

    Should  to  do

    Следует (совет)

    You should ask your parents’ permission.

    Must   to  do

    Обязан (должен даже если не хочешь)

    You must not follow a stranger

    To have to do smth

    Быть вынужденным что-то делать

    We have to do our homework.

    He has to come back alone.

    Do you have to wear a school uniform?

    Can

    Мочь (у меня есть способность, я могу физически)

    I can dance.

    Can you ride a horse?

    May

    Мочь (спрашиваем разрешения)/возможно, должно быть (мы неуверенны)

    We may join the club.

    The stranger may want to know our names.

    Might

    He might try to trick us.

    The club might be cool.

    http://www.anglais.ru/2010/08/modalnye-glagoly/ 

    NB!  Модальный глагол не требует ВГ, частицы to после себя;

    не имеет формы 3л. ед. ч.

    Искл. to have to

    Я должен убраться в комнате.

    Мне нужно убраться в комнате.

    I must clean my room.

    I have to clean my room.

    • Меня заставили;
    • Таковы правила в нашем доме.
    • Меня попросили, я не смог отказать;
    • Я сам себя убеждаю;
    • Так сложились обстоятельства.

    Present Perfect Tense

    Когда используется?

    Как образуется?

    Как употребляется?

    1.

    2.

    this

    week

    summer

    month

    today

    3.

    for/since

    4.

    Just (now) – только что

    Already – уже

    Yet – еще (-); уже (?)

    Recently – недавно

    To have+Ved/VIII

    Have/has (he/she/it)+watched

    +done

    +:The father has bought a new computer.

    -:The sister has not (hasn’t) cleaned the window.

    ?:a. Have you fed a dog?

    b. Who have you fed?

    Mom: Have you done your HW yet?

    Son: No, I’ve not done it yet.

    What have you done to help people?

    +: I have just/already decorated the room.

    Порядок слов в предложении:

    1. Предложение по правилам русского языка:

    Из числа всей её челяди самым замечательным лицом был дворник Герасим.

    1. Предложение по правилам английского языка:

    Герасим дворник был самым замечательным лицом из числа всей её челяди.

    1. [Who/What? What to do? What? Where? When?].
    2. Бывают случаи, когда:

    [Where? When? Who/What? How often? What to do? What?].

    Летом мы часто купаемся в речке.

    Translate into English:

    Я не могу …           Мне приходится…         Что ты думаешь о…?      

    Мне не следует…?       Мне нельзя…         Возможно, мы сходим в парк.

    Без разрешения           делать уроки           спросить разрешение

    Present Simple

    +: [where/when  Name  Modal + V  ВЧП  where/when].

                                                        Paul and Oliver should have breakfast at 7.

    -: [where/when  Name do/does not  have to V  ВЧП  where/when].

                                                        Paul and Oliver do not have to go to school on Sundays.

    [where/when  Name Modal not  V  ВЧП  where/when].

    ?: [Wh Modal Name  V ]?

                                                        What chores should you do about the house?



    1. 1. At the moment – в настоящий момент
    1. Now - сейчас
    • We ‘re (we are) repeating grammar rules now.
    • - Let’s go for a walk!
    • No, I can’t. I’m looking after my sister.
    1. ____ ВГ+Ving ВЧП.

    ВГ: to be 

    I am

    He/she/it is        Ving               

    We/You/They are

    ИСКЛ.: глаголы чувств

    See

    Hear

    Love

    Hate

    Admire

    Have

    Like

    Think

    Know

    Want

    Remember

    Have got

    Спрягаются в

    Present Simple Tense!!!

    1. +: Tim is sleeping now.

    -: Im not sleeping, I think.

    ?: What are you reading about?

    ? ВГ __ Ving ВЧП?

    ОВ: ВГ __ Ving ВЧП?

    Yes, __ ВГ.|| No, __ ВГ not.

    Present Progressive (Continuous) Tense

    1. At the moment – в настоящий момент
    1. Now - сейчас
    • We ‘re (we are) repeating grammar rules now.
    • - Let’s go for a walk!
    • No, I can’t. I’m looking after my sister.
    1. ____ ВГ+Ving ВЧП.

    ВГ: to be 

    I am

    He/she/it is        Ving               

    We/You/They are

    ИСКЛ.: глаголы чувств

    See

    Hear

    Love

    Hate

    Admire

    Have

    Like

    Think

    Know

    Want

    Remember

    Have got

    Спрягаются в

    Present Simple Tense!!!

    1. +: Tim is sleeping now.

    -: Im not sleeping, I think.

    ?: What are you reading about?

    ? ВГ __ Ving ВЧП?

    ОВ: ВГ __ Ving ВЧП?

    Yes, __ ВГ.|| No, __ ВГ not.

    Present Progressive (Continuous) Tense


    I was decorating the tree for two hours.

    Was – to be in Past Simple - вспомогательный

    For two hours – в течение какого-то времени – в течение двух часов

    Decorating – verb in Continuous form

    Was decorating – Past Continuous Tense

    past

    - I saw you in Hamley’s at about 11 o’clock yesterday. Were you just looking?

    - No, I wasn’t. I was buying.

    - What were you buying?

    - A present for my sister.

    - What present were you buying for your

     sister?

    ?    Was/were   ______  V-ing ВЧП?

    Simple

    Простое

    To do      did

    Progressive

    Длительное

    To be + V-ing

    Past

    Я вчера ел кашу,

    I ate a porridge yesterday

    When everybody slept

    пока все спали.

    while everybody was slipping.

    I was playing computer games

    We have had a nice trip to England?

    We had a nice time in London.

    What were you doing at 5 yesterday?

    Have you ever..?

    Would you like to..?

    What is the best place you have visited?

    My best memories.

    April,16.

    Yes/No question:

    Did you take part in competition 2 weeks ago?  - Yes, I did.

    Did you go to the sea last year (summer)? – No, I did not.

    Hw: 1). повторить Past Simple стр. 158;

    2). упр. 1.1, стр. 78 (АВ).

    April,18

    Clare, were you in Red Square? – Yes, I was.

    Special questions:

    I watched a lot of Russian cartoons.

    What cartoons did you watch?

    We visited a lot of museums.

    What museums did you visit?

    Hw: 1). Ex. 1.2, p. 79 (AB);

    2). Повторить Past Progressive Tense.

    April, 23.

    Past Progressive Tense.

    1).  We were hiking on Monday last week.

          I was cleaning my room at 3 o’clock yesterday.

          We were sweeping paths when it hailed.

    2). To be + V-ing

         Was(ед.ч.)

         Were (мн.ч.)

    Hw: 1. Ex 1, p. 79-80 (AB)

            2. Повторить Past Progressive Tense, вопрос

    May, 2

    Present perfect tense.

    Present perfect tense

    When?

    I have

    He has

    She has

    It has     + VIII/Ved

    We have    

    You have

    They have

    ВЫВОД: действия произошедшие в прошлом

    1. Present perfect tense (have/has + V3)
    2. Past simple tense (V-ed [did]/ V2)
    3. Past progressive tense (was/were + V-ing)

    PROGRESSIVE (to be + Ving; определённый момент)

    Present

    am

    is + Ving

    are

    ___ am/is/are not Ving.

    Am/ Is/Are ___ Ving?

    I am watching on the board now.

    Past

    was

    were  + Ving

    ___ was/were not Ving.

    Was/Were ___ Ving?

    I was watching on the board yesterday at 12 p.m.

    Were you watching on the board yesterday at 12 p.m.?

    When were you watching on the board yesterday?

    Yes/No:

    Was/were _____ V ing  noun where when?

     

    Wh?

    Wh? was/were _____ V ing  noun where when?

    Where were you sitting?

    Действия в будущем.

    1. Действие совершится на 99%

              Present Continuous Tense

    {to be}   am/is/are + V-ing

    Ex.  Don’t call me. I am visiting my grandmother this weekend.

    1. Собираемся что-то сделать

    (предполагаем на будущее)

    {to be}   am/is/are + going + to V (to go)

    Ex. I am going to ride horses a lot.

         

    ?    am/is/are    _______  going to V ВЧП?

    What books is Liz going to read?

    Are you going to see the Tower of London?

    1. Действия произойдут, или

    могут произойти, в будущем:

    Future Simple Tense

    Will + V1

    +

    -

    ?

    will + V1

    We will go to the countryside.

    I’ll cook my favourite dish.

    will + not + V1

    We will not go to the countryside.

    I won’t cook my favourite dish.

    will ____ V1

    When will you go to the countryside?

    Will you cook your favourite dish?

    Shall (модальный)

    Говорим о возможности совершить действие в будущем, (ближайшем будущем)

    Shall you open the window?

    Past

    Past Simple

    Present

    Present Simple

    Future

    Future Simple

    Past Progressive

    Present Progressive

    Present Progressive

    Present Perfect

    Present Perfect

    To be going to

    Soyez les bienvenues

    1.I (to play) computer games yesterday. 2. I (to play) computer games at five o'clock yesterday. 3. He (to play) computer games from two till three yesterday. 4. We (to play) computer games the whole evening yesterday. 5. What Nick (to do) when you came to his place? 6. What you (to do) when I rang you up? 7. I (not to sleep) at nine o'clock yesterday. 8. What he (to do) yesterday? - He (to read) a book. 9. What he (to do) the whole evening yesterday? --He (to read) a book. 10. She (to sleep) when you came home? 11. My brother (not to play) tennis yesterday. He (to play) tennis the day before yesterday. 12. My sister (not to play) the piano at four o'clock yesterday. She (to play) the piano the whole evening. 13. When I came into the kitchen, mother (to cook). 14. She (to cook) the whole day yesterday. 15. We (to wash) the floor in our flat yesterday. 16. We (to wash) the floor in our flat from three till four yesterday. 17. You (to do) your homework yesterday? 18. You (to do) your homework from eight till ten yesterday? 19. Why she (to sleep) at seven o'clock yesterday? 20. He (to sit) at the table the whole evening yesterday.

    Чтение (пересдача):

    Tim Takes Medicine.

    It is winter now and John is ill. He is coughing, he has a terrible headache and feels a pain in his chest. The doctor came yesterday. He felt the boy's pulse and listened to his lungs. He touched John's head and immediately gave him some medicine. The doctor told John to stay in bed and take the medicine regularly 3 times a day.

    Now there is a bottle of medicine on John's table near his bed. But John doesn't want to take it. "What shall I do?" he thinks. "What shall I do not to take the medicine?"

    Suddenly he remembers Mark Twain's Tom Sawyer and his cat. John read the book about them last summer. So John gets out of his bed, takes his big black cat Tim and gives him his medicine, Tim likes the medicine and begins to drink it. But at that moment John's mother comes into the room. She sees John, Tim and the bottle of medicine. She understands everything. "Don't be silly, John," she says. "You should drink the medicine, not the cat. You are ill, the cat isn't. But the cat may feel bad because of the medicine. You shouldn't give it to Tim. Be a good boy, take a spoon of the medicine and try to sleep."

    Аудирование (пересдача):

    Tim Takes Medicine.

    Make the right choice: ‘True’, ‘False’ or ‘Don't Know’.

    True

    False

    Don't Know

    1. It is winter now.

    2. Tim is ill.

    3. John isn't coughing.

    4. The doctor told John to stay in bed.

    5. The doctor told John to go for a walk.

    6. John didn't want to take medicine.

    7. John has many pets at home.

    8. The boy gives the cat his medicine.

    9. Tim doesn't like the medicine.

    10. John's mother told him to take the medicine.


    Я кирпичик throw-threw-thrown, (бросать) 
    Он в окошко fly-flew-flown, (летать) 
    Меня дядя catch-caught-caught, (ловить) 
    К папе с мамой bring-brought-brought, (приводить) 
    До сих пор я удивлен - Fling-flung-flung откуда он? (выскакивать) 
    Cling-clung-clung за воротник, (цепляться) 
    Ох и вредный же старик! 
    Я, конечно, say-said-said, (говорить) 
    Что разбил окно сосед, 
    Он меня не hear-heard-heard, (слышать) 
    Как на казнь меня ведет. 
    Я опасность feel-felt-felt (чувствовать) 
    И готов был kneel-knelt-knelt... (встать на колени) 
    Ох и сильно мне попало - 
    Cost-cost-cost стекло немало!!! (стоить) 


    Болван с Прохвостом целый день 
    Вдвоем играли в «дребедень». 
    «Я win-won-won». — сказал Болван, (выигрывать) 
    Ты lose-lost-lost, — сказал Прохвост! (проигрывать) 
    Забияки fight-fought-fought (драться) 
    Их никто не разведет 
    Уже оба weep-wept-wept (плакать, хныкать) 
    Воспитатель sleep-slept-slept (спать) 


    Я в буфете buy-bought-bought (покупать) 
    Первоклассный бутерброд, 
    За него я pay-paid-paid, (платить) 
    В классе в парту lay-laid-laid (класть) 
    И совсем не think-thought-thought, (думать) 
    Что сосед его умнет. 
    А теперь мне очень грустно - 
    Smell-smelt-smelt он очень вкусно! (пахнуть) 


    Пол метлою sweep-swept-swept, (подметать) 
    Дом в порядке keep-kept-kept, (содержать) 
    Learn-learnt-learnt усердно буду (учиться) 
    Sew-sewed-sewn и мыть посуду (шить) 
    Shine-shone-shone все вокруг — (сиять, блестеть) 
    Будет счастлив мой супруг. 
    Каждый должен know-knew-known, (знать)
    Что когда-то grow-grew-grown. (расти, вырастать) 
    Так давайте dream-dreamt-dreamt (мечтать) 
    Выйти замуж без проблем!

    Я кирпичик throw-threw-thrown, (бросать) 
    Он в окошко fly-flew-flown, (летать) 
    Меня дядя catch-caught-caught, (ловить) 
    К папе с мамой bring-brought-brought, (приводить) 
    До сих пор я удивлен - Fling-flung-flung откуда он? (выскакивать) 
    Cling-clung-clung за воротник, (цепляться) 
    Ох и вредный же старик! 
    Я, конечно, say-said-said, (говорить) 
    Что разбил окно сосед, 
    Он меня не hear-heard-heard, (слышать) 
    Как на казнь меня ведет. 
    Я опасность feel-felt-felt (чувствовать) 
    И готов был kneel-knelt-knelt... (встать на колени) 
    Ох и сильно мне попало - 
    Cost-cost-cost стекло немало!!! (стоить) 


    Болван с Прохвостом целый день 
    Вдвоем играли в «дребедень». 
    «Я win-won-won». — сказал Болван, (выигрывать) 
    Ты lose-lost-lost, — сказал Прохвост! (проигрывать) 
    Забияки fight-fought-fought (драться) 
    Их никто не разведет 
    Уже оба weep-wept-wept (плакать, хныкать) 
    Воспитатель sleep-slept-slept (спать) 


    Я в буфете buy-bought-bought (покупать) 
    Первоклассный бутерброд, 
    За него я pay-paid-paid, (платить) 
    В классе в парту lay-laid-laid (класть) 
    И совсем не think-thought-thought, (думать) 
    Что сосед его умнет. 
    А теперь мне очень грустно - 
    Smell-smelt-smelt он очень вкусно! (пахнуть) 


    Пол метлою sweep-swept-swept, (подметать) 
    Дом в порядке keep-kept-kept, (содержать) 
    Learn-learnt-learnt усердно буду (учиться) 
    Sew-sewed-sewn и мыть посуду (шить) 
    Shine-shone-shone все вокруг — (сиять, блестеть) 
    Будет счастлив мой супруг. 
    Каждый должен know-knew-known, (знать)
    Что когда-то grow-grew-grown. (расти, вырастать) 
    Так давайте dream-dreamt-dreamt (мечтать) 
    Выйти замуж без проблем!


    Rules around us.

    New Words

    Grammar:

    Modals

    Dialogue

    Project “

    We must help people around.

    New Words

    Grammar:

    Present Perfect tense

    1.

    2.

    3.

    4.

    Dialogue

    Project “

    Everyday and at weekends.

    Grammar:

    Word order

    Present Pogressive Tense:

    1

    2

    Dialogue

    Project “

    My favorite celebrations

    Lexis

    Grammar:

    Past Progressive Tense:

    1

    2

    Dialogue

    Project “


    По теме: методические разработки, презентации и конспекты

    Рабочий блокнот информатики для ученика 8 класса (на основе материалов к УМК И. Г. Семакина)

    В рабочем блокноте использованы материалы из коллекции ЦОР, с сайта school-collection.edu.ru. На этом сайте все материалы цифровые, ими не очень удобно пользоваться, т. к. чтобы выполнить рекомен...

    Рабочая программа. Технология ведения дома. 5 класс (Соответствие ФГОС)

    Рабочая программа. Технология ведения дома. 5 класс (Соответствие ФГОС)...

    Рабочая программа "Технологии ведения дома" ( 5 класс)

    Рабочая программа составлена на основе примерной программы основного общего образования «Технология: программа: 5-8 классы» / редакцией  А.Т. Тищенко, Н.В. Синица. М.: Вентана - Граф, 2012...

    Рабочая программа по технологии "Технологии ведения дома" 5 класс

    Рабочая программа по предмету «Технология» составлена на основе Фундаментального ядра содержания общего образования и требований к результатам освоения основной общеобразовательной программы основного...

    Рабочая программа по ФГОС 5-8 класс технологии ведения дома

    Рабочая программа составлена по ФГОС. Рекомендована для курса технологии ведения дома в 5 - 8 классах....

    Рабочая программа по технологии для 5 класса по направлению "Технологии ведения дома"

    Проект данной рабочей программы был представлен в качестве выпускной работы в Институте повышения квалификации и профессиональной переподготовки работников образования. Отвечает требованиям ФГОС....

    Рабочая программа Технологии ведения дома 5 класс ФГОС

    Рабочая программа составлена в соответствии с требованиями Федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования,  авторской программы по технологии А. Т. Тищенко,...