Рабочая тетрадь по английскому языку (Экстернат) 2 курс 1 семестр
учебно-методический материал по английскому языку на тему

Ряховская Анастасия Алексеевна

Предлагаем вам Рабочую тетрадь по иностранному языку (английский). Рабочая тетрадь содержит учебный материал IIкурса Iсеместра в соответствии с рабочим тематическим планом на основе Федерального государственного образовательного стандарта среднего полного общего образования. 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл rabochaya_tetrad_eksternat_2_kurs_1_sem_-_kopiya.docx39.42 КБ

Предварительный просмотр:

Государственное бюджетное образовательное учреждение среднего профессионального образования

Педагогический колледж №1 им Н.А. Некрасова

Рабочая тетрадь

по дисциплине "Иностранный язык"

для студентов 2 курса 1 семестр (экстернат)

WORKBOOK

                        

 

Составитель:

преподаватель иностранного языка

Ряховская А. А.

Санкт-Петербург

Уважаемые студенты!

Предлагаем вам Рабочую тетрадь по иностранному языку (английский). Рабочая тетрадь содержит учебный материал II курса I семестра в соответствии с рабочим тематическим планом на основе Федерального государственного образовательного стандарта среднего полного общего образования.

1) Необходимо изучить теоретический грамматический материал и выполнить все грамматические упражнения, предложенные в Рабочей тетради.

2) Необходимо изучить новую лексику по устным разговорным темам и выполнить лексические упражнения.

3) Рабочая тетрадь содержит 2 текста для чтения и перевода со словарем. Чтение и перевод текста сдаются лично преподавателю в назначенное время.

4) Используя в качестве образца тексты для чтения и перевода необходимо составить 2 монологических высказывания (минимум 20 предложений) по темам "My Family" и "My Friend". Устные темы сдаются лично преподавателю в назначенное время.

Рабочая тетрадь с выполненными в ней упражнениями сдается преподавателю на проверку. По результатам проверки Рабочей тетради, чтения и перевода текстов, устного собеседования студент получает зачет за 1 семестр.

График представления работ

Рабочая тетрадь с выполненными в ней упражнениями, монолог, чтение и перевод текстов сдается преподавателю до 20 декабря.

Консультации

Сообщайте своему преподавателю обо всех возникающих у вас в процессе изучения иностранного языка затруднениях и обращайтесь к нему за консультацией по вопросам, которые вы не можете решить самостоятельно.

Содержание учебной дисциплины  «Иностранный язык»

в соответствии с примерным тематическим планом

на основе ФГОС СПО

  1. My Family ………………………………………………………………3-6
  2. Существительные.………………………………..…………………….6-7
  3. Местоимения……………...……………………………………………...7
  4. My Friend ………………………………………….…………………...7-10

My Family

  Warming-up

 Match these English proverbs and sayings with their Russian equivalents:

  • As like as two peas in a pod                   Браки заключаются на небесах                        
  • Love in a cottage                                    Противоположности сходятся
  • Marriages are made in heaven               У семи нянек дитя без глаза
  • They are hand and glove                        Как две капли воды
  • To wash one’s dirty linen in public       Доброе имя лучше богатства
  • To be up to ears in love                         Любовь в шалаше
  • A good name is better than riches         Выносить сор из избы
  • Marriage goes by contrasts                    Два сапога – пара
  • Too many cooks spoil the broth            Быть по уши влюбленным    

Think of situations or short stories to illustrate each of the above proverbs and sayings.

Topical vocabulary

name – имя

patronymic – отчество

surname – фамилия

maiden name – девичье имя

be born – родиться

birthday – день рождения

be a man of sixty –

teenager – подросток

be on the same age – быть одного возраста

look one’s age – выглядеть не старше своих лет

look (much) older than – выглядеть (гораздо) старше, чем

mother/father

husband/wife – муж/жена

sister/brother – сестра/брат

son/daughter – сын/дочь

mother-in-law – свекровь, теща

father-in-law – свекор, тесть

to adopt – удочерить

bring up(raise) – вырастить(воспитывать) детей

a widow (er) – вдова (вдовец)

an orphan – сирота

a bachelor (a single) – холостяк

be pregnant – быть беременной

relative – родственник

parents – родители

stepmother – мачеха

ancestors – предки

grandchildren – внуки

uncle/aunt – дядя/тетя

cousin – кузина

nephew/niece – племянник(ца)

make a date – назначить свидание

marry smb – выйти замуж за

be married – быть замужем

illegal marriage – незаконный брак

bring dowry to one’s marriage – получить приданое

wedding – свадьба

to divorce – разводиться

get a divorce – получить развод

Vocabulary exercises

1. Match the words in column A with the those in column B.

                        A                                                 B

1 daughter                                        a. родственник        

2 surname                                            b. родной язык

          3 teenager                                            c. выглядеть не старше своих лет

4 nephew                                             d. дочь

5 look one’s age                                  e. родом из

6 relative                                             f. отчество

7 patronymic                                       g. воспитывать детей

8 to adopt                                            h. сводный брат

9 an orphan                                         i. племянница

10 niece                                               j. усыновить

11 to divorce                                       k. подросток

12 come from                                      l. фамилия

13 native tongue                                  m. племянник

14 bring up children                            n. сирота

15 half brother                                     o. разводиться

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

2. Fill in the blanks with the words given in brackets.

Countrymen, teenager, pet name, call, nickname, married, native tongue, maiden name.

  1. They all ____________ me by my first name.
  2. He is called Red, it’s his_____________ .
  3. Our family name is Smith, I don’t know my mother’s ___________name.
  4. We call our baby “Ducky”, it is his_____________ .
  5. Are you _____________ or just friends?
  6. He is 13 years old, he is a ____________ .
  7. That man is also from France, we are ______________ .
  8. She is from Germany, she speaks German, it is her ______________.

3. Translate the sentences from Russian into English:

                1 У меня много родственников.________________________________

                2 Моя бабушка на пенсии.____________________________________

        3 Он сирота.________________________________________________

        4 У моей тети есть дочь.______________________________________

        5 Мой племянник хочет усыновить ребенка.______________________

        6 Моя семья состоит из пяти человек.____________________________

Read the text:

   to consist of – состоять из

lovely – восхитительный

a family of her own – своя семья

to retire – уйти на пенсию

handsome – красивый

green – зелень

to be fond of something – нравиться, увлекаться чем-либо

treasure – сокровище

   

My Family

        The most important thing in my life is my family. I can speak about my family for hours. My family consists of 7 members: my mother, my father, my sister, my brother, my grandfather, my grandmother and me.

My name is Oleg. I am sixteen years old and I study at school. My Mummy is forty-five and she is lovely. She is an economist and she works at a bank. My Dad is forty-seven and he is a professional painter, he works for a design company. My parents both like their work very much. My elder sister Ann is twenty-six. She doesn’t live with our family. She is married. She has a family of her own: a husband and a child. Her husband is a doctor. He works at large hospital. My younger brother Igor is only six, he goes to the kindergarten. He is fond of reading fairy tales. He likes to play with our cat.

        My grandparents are retired. My grandfather is sixty-nine, but he is still very handsome. My Granny is sixty-eight. She is a very nice, kind and loving grandmother. They like gardening. They spend a lot of their time in the garden. They grow vegetables and fruits. We enjoy having fresh vegetables and green on our dinner table. We always take care of our grandparents and help them. All holidays we celebrate with each other. My family is the greatest treasure which I have. I love my family very much.                                                              

Questions:

  1. How many are there in the family?_______________________________
  2. Does Oleg have a brother or a sister?_____________________________
  3. Where do his parents work?____________________________________
  4. How old are his grandparents?__________________________________
  5. Is his sister married?__________________________________________
  6. Does he have a cat or a dog?____________________________________
  7. Who likes to play with a pet?___________________________________
  8. Do his grandparents work?_____________________________________

4. Complete the story given below filling in the blanks.

        My name is_______ . I live in ________. I am _______ years old. My family is rather _______ . We are four. My father works at ___________ . He is______ . My mother works at _____________. She is _________ . My grandmother is ____ years old. She doesn’t work. She is________. In the evening father ______, mother ________ , grandmother ________, I ________ . Sometimes we go ____ .

                                  

Talking point

Topics for Oral Compositions

         1. Talk about your parents.

2. Tell about your grandparents.

3. Do you have many relatives? Talk about them.

4. Show your family album to your friend.

5. Speak about your family.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 Grammar: Существительные. Местоимения.

                1. Поставьте следующие слова и предложения во множественное число:

1. shop, friend, cup, hotel, park, tape, toe, week, dress, bush, glass, hero, box, city, day, berry, baby, lady, shelf, wife, life, foot, child, person.

1. This cup is dirty. 2. This is a star. 3. That is a flower. 4. That is a bookshelf. 5. Is this a sofa? 6. This man is an engineer. 7. This mouse is white.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________        

2. Преобразуйте словосочетания, используя притяжательный падеж:

The book of the girl, the clothes of the boys, the birthday of my son, the songs of the children, the house of my uncle, the room of my friend, the questions of my son, the room for the guests.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Вставьте местоимения some, any, no.

1. I need _________sugar, _____ flour, ______ eggs, ____ butter and _____ milk to make a cake. 2. There is _____butter in the fridge, but there isn’t _____ milk. 3. Are there ____ eggs? – there aren’t ____eggs left. 4. It is winter. There are _____ leaves on the trees.  5. There are _____ old houses in our street.

4. Вставьте в предложения местоимения (my, his, her, our).

1. I have got a son. ___ son is a student. 2. Tom has got a cat. ____ cat is black. 3. Anna has got a car. ____ car is red. 4. Mary and I have got a teacher. _____ teacher is nice.

My Friend

Appearance and Character        

  Warming-up

 Match these English proverbs and sayings with their Russian equivalents:

  • As busy as a bee                                Удача благоприятствует смелым
  • As melancholy as a cat                      Добрая слава лучше богатства      
  • As slippery as an eel                          Красив тот, кто красиво поступает
  • As true as steel                                  Привычка-вторая натура
  • Still waters run deep                         Занятой (трудолюбивый) как пчелка.
  • A dog in the manger                          Меланхоличный как кошка (грустный)
  • A good name is better than riches     Верный как сталь (предан душой и телом)
  • Custom is a second nature                Собака на сене
  • Fortune favours the brave                  Скользкий как угорь (изворотливый)
  • Handsome is as handsome does         В тихом омуте черти водятся                                

Think of situations or short stories to illustrate each of the above proverbs and sayings.

Vocabulary

appearance – внешний вид

look like – быть похожим

take after smb – походить на кого-то  

(un)attractive –(не)привлекательный  

good-looking – интересный

pretty – хорошенькая

handsome – красивый

beautiful –   красивый

figure – фигура

personality – личность

character – характер

behavior – поведение

cheerful – веселый

bore – скучный

calm – спокойный

neat – аккуратный

serious – серьезный

sensitive – чувствительный

emotional – эмоциональный

ambitious – честолюбивый

wise – мудрый

intelligent – умный

talented – талантливый

coward – трусливый

 brave – храбрый

courageous – мужественный

independent – независимый

honest – честный

false – лживый

sociable – общительный

sly – хитрый

selfish – эгоистичный

generous – щедрый

greedy – жадный  

hard-working – трудолюбивый

lazy – ленивый

kind – добрый

   

 1. Match the words in column A with the those in column B.    

                        A                                                 B

1 remarkable appearance                          a. лоб со шрамом         

2 slender figure                                    b. розовые щеки

3 expressive eyes                                 c. веселый

4 perfect teeth                                      d. выдающаяся внешность

5 curly hair                                          e. простецкое лицо

6 rosy cheeks                                       f. выразительные глаза

7 tactful                                               g. седые волосы

8 generous                                           h. стройная фигура

9 cheerful                                             i. щедрый

10 grey hair                                          j. великолепные зубы

11 plain face                                        k. тактичный

12 scarred forehead                             l. кудрявые волосы

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

                               

2. Mix and match.

1. She is not so slender as she used to be.     1. She looks young her age.

2. His hair is not so thick as it was in his      2. She has put on weight.

youth.                                                            

3. My mother doesn’t look her age.              3. She looks pale and thin.

4. She is not so beautiful as she was             4. She has become very fat.

when a young girl.                                        

5. There is little hair left on his head.            5. His hair is thinning.

6. I could hardly recognize Jane when          6. He is getting bald.

I ran into her in the street.

        

3. Arrange the following words in antonymic pairs. Use them in sentences of your own.

a) Dark eyes, thick hair, wavy hair, long eyelashes, rosy cheeks, slender figure, dark complexion, full lips, long legs.

b) Short legs, stout figure, blue eyes, fair complexion, thin lips, short eyelashes, straight hair, pale cheeks, thin hair.         

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Read and translate.

John was not tall, but broad-shouldered, long-armed and powerfully-made. His face was broad with large blue eyes, open and frank features, fine teeth and a well-formed head. He was frank but of nasty temper. There was pride and jealousy in his eyes, for his life had been spent in maintaining his rights. His long yellow hair was not very grey, although he was almost sixty.                                                                                (W. Scott)

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

        5. Translate into English.

1. Познакомьтесь с моим другом. 2. Его зовут Петр, он из Вологды. 3. Его семья живет там. 4. Его родители работают в школе. 5. Петр тоже собирается стать учителем. 6. Вы живете в общежитии? – Нет, я живу у своих родственников. 7. У них большая квартира недалеко от института. – Вам повезло.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Reading

                        My Friend Marina

        I would like to tell you about my friends. I have a lot of friends but my close friend is Marina. She is in the same year as me. We have been studying together for 6 months. She is 18 years old. We have nothing in common in appearance. Marina is pretty in her own way. She is thin and slender, not very tall. Her hair is red and straight, her face is oval and her forehead is high. She has a turn-up nose and beautiful green eyes with bushy eyelashes. Marina is as good as gold. She is warm-hearted and gentle, quiet and well-bred. Everyone loves her. She is always well dressed and neat. She is always ready to help people when they are in need. Marina is the only daughter of her parents. She knows a lot of interesting stories, funny jokes. She is fond of reading. Marina goes in for sport. She plays tennis and swims. We always meet at the weekends. We discuss books, listen to the music or visit our friends. I always enjoy the time spent together. I’m happy to have such a friend as Marina. I’m sure we will be friends forever.

                                        My Friend John

        To begin with, a man can have different friends. The English say that man’s best friend is his dog. Sometimes we say that books are our best friends. I know a few persons for whom books are the best and the only friends.

        I think I am not a person who makes friends too quickly or too easily. I fully agree that the old friend is better than the two new ones. To my mind, a friend is a person dear to you, whom you trust and respect.

        I am lucky to have got such a friend as John. I made friends with him in the kindergarten and our friendship has been lasting since.

        At first I should like to tell you a few words about John’s appearance. He is handsome boy, with beautiful chestnut hair and bright wide-opened hazel eyes.

        You need just to have a look at him to understand that he is a kind, sincere and open-hearted boy. He is lively and amusing. He is constantly the centre of attention. If he promises something, he always keeps his word. I am sure he will never let me down.

        We have many common interests. We both like reading books, going to the football matches, playing hockey and volleyball. We both dream to become physicians. Moreover, our tastes do not differ, in fact, they are the same.

        John often helps me with my math as he does better than me at college. He is very good in all subjects but physics, and I am glad I can help him to solve the problems.

        Sometimes he is too quick to get angry and too slow to cool down. When he loses his temper, it is better to keep away from him. In fact, any person has certain drawbacks, and neither he nor I are the exceptions from this general rule. But we do our best not to permit them to interfere with our friendship which I hope will last forever.

Talking point

                Topics for Oral Compositions

1. Describe your favourite film star, singer.

2. Take somebody’s photograph or portrait and describe it.

3. Speak about your friend.

4. You don’t like your neighbor/doctor. Say why.

5. You met a wonderful man (woman) on the train. Tell about him (her).

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Рабочая тетрадь по английскому языку "Welding works"

Рабочая тетрадь по английскому языку для обучающихся по  профессиям "Сварщик", "Мастер общестроительных работ".Является вспомогательным пособием при изучении раздела "Моя будущая профессия"....

Рабочая тетрадь по английскому языку по теме "Great Britain"

Рабочая тетрадь включает в себя материал о Великобритании ( географическое положение, традиции, обычаи )....

Рабочая тетрадь по английскому языку

для студентов 1 курса неязыковых специальностей...

Рабочая тетрадь по английскому языку (Экстернат) 2 курс 2 семестр

Предлагаем вам Рабочую тетрадь по иностранному языку (английский). Рабочая тетрадь содержит учебный материал IIкурса 2 семестра в соответствии с рабочим тематическим планом на основе Федерального...

Рабочая тетрадь по английскому языку (Экстернат) 3 курс

Предлагаем вам Рабочую тетрадь по иностранному языку (английский). Рабочая тетрадь содержит учебный материал III курса в соответствии с примерным тематическим планом на основе Федерального госуда...

Использование Google Classroom как альтернативы рабочим тетрадям по английскому языку.

Как создавать домашнее задание, которое хочется делать? Которое соответствует современным идеям о навыках 21 века? В этой статье я расскажу, где искать ресурсы для таких заданий и почему не стоит расс...

Пособие "Рабочая тетрадь по английскому языку"

Пособие содержит теоретический материал базовой грамматики английского языка, сопровождающийся  занимательными упражнениями и тестами с использованием лексики этнокультурного компонента для выпол...