Методические рекомендации для самостоятельной работы студентов I курса по дисциплине «Английский язык» (тема «На приёме у врача»),2015
учебно-методический материал по английскому языку

Красникова Наталья Борисовна

Методические рекомендации содержат список лексических единиц, тексты по теме и диалоги, упражнения для развития речевых и грамматических умений.

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл u_vracha.docx66.47 КБ

Предварительный просмотр:

Государственное бюджетное профессиональное образовательное учреждение

                     «Арзамасский коммерческо-технический техникум»

                                                           

                                                                  Н.Б. Красникова

          Методические рекомендации

для самостоятельной работы студентов

I курса

по дисциплине «Английский язык»

(тема «На приёме у врача»)

       

                                                  Арзамас

                                                      2015

Одобрено методическим объединением социально-гуманитарных дисциплин

                            Протокол №     от                  2015.

Рецензент:

Г.А.Перелыгина, преподаватель английского языка

1 квалификационной категории.

Красникова Н.Б.

Методические рекомендации для самостоятельной работы студентов 1 курса по дисциплине «Английский язык» (тема «На приёме у врача»).- Арзамас: ГБПОУ АКТТ, 2015, - 28 с.

Методические рекомендации содержат список лексических единиц, тексты по теме и диалоги, упражнения для развития речевых и грамматических умений.

Рекомендации призваны  помочь  освоить лексико-грамматический  материал, научиться строить монологические высказывания и вести диалог по теме «На приёме у  врача».

                                                                               

                                                                                                          © Арзамасский  коммерческо-

                                                                            технический техникум, 2015


СОДЕРЖАНИЕ

Введение

  1. Список лексических единиц
  2. Тексты для чтения.
  3. Диалоги на тему «На приёме у врача».
  4. Лексико-грамматические упражнения.

Литература

Введение

        

        Данное пособие содержит список лексических единиц, тексты,  диалоги «На приёме у врача». К текстам и диалогам прилагаются задания для проверки понимания прочитанного, лексические и грамматические упражнения.

        Цель данных рекмендаций: дальнейшее развитие иноязычной коммуникативной компетенции (речевой, языковой, социокультурной, компенсаторной, учебно-познавательной), развитие и воспитание способности и готовности к самостоятельному и непрерывному изучению английского языка, дальнейшему самообразованию с его помощью.

        После изучения предложенной темы Вы будете

Знать/понимать:

- значения новых лексических единиц (названия медицинских учреждений, медицинского персонала, частей тела и основных органов человека, названия болезней и т.д.)

- речевые выражения по теме,

Уметь:

- вести диалог в ситуациях общения по теме: «В аптеке», «У терапевта», «У дантиста» и др.

- рассказывать, рассуждать в связи с тематикой прочитанных текстов, выражая своё отношение к излагаемым фактам и давая им свою оценку.

                                 At the Doctor’s

Medical Institutions                                       Медицинские учреждения 

  1. Dispansary                                              Амбулатория                      
  2. Chemist’s; Drud-Store,(ам) Drugs        Аптека
  3. Hospital                                                  Больница
  4. Marternity  Home (Hospital)                  Родильный дом
  5. First  Aid                                                Скорая помощь              

Medical Personnel                                   Медицинский персонал    

Doctor, physician         Врач

Surgeon         Хирург

Cardiologist         Кардиолог

Gynaecologist         Гинеколог

Neuropathologist        Невропатолог

Oculist         Окулист

Oncologict         Онколог

Ear, nose and throat specialist         Отоларинголог

Pediatrician         Педиатр

Stomatologist         Стоматолог

Dentist         Зубной врач

General practitioner         Терапевт

Urologist         Уролог

Nurse         Мед. сестра

Orderly         Санитар (ка)

Head doctor         Гл.врач

Body Parts and Principal Human Organs    Части тела и основные        

             органы человека

Body                                                Тело

Head                                                Голова

Tongue                                             Язык

Eyes                                                  Глаза

Neck                                                 Шея

Ears                                                  Уши

Cheek                       Щека

Throat                            Горло

Chest                                                 Грудь

Lips                                                    Губы

Knee                                                  Колено

Leg                                                     Нога

Ankle                                                 Лодыжка

Bone                                                   Кость

Face                                                    Лицо

Forehead                                             Лоб

Belly                                                    Живот

Arm                                                     Рука

Hand                                                    Кисть руки

Tooth (teeth)                                        Зуб (зубы)

Skin                                                      Кожа

Elbow                                                   Локоть

Muscle                                                  Мышца, мускул

Nose                                                      Нос

Chin                                                       Подбородок

Back                                                       Спина

Heart                                                       Сердце

Lung                                                       Лёгкое

Kidneys                                                       Почки

Spinal column                                             Позвоночник

Side                                                              Бок

Stomach                                                       Желудок

Spleen                                                          Селезёнка

Brain                                                             Мозг

Names of diseases and illnesses                    Название болезней

Allergy                                                          Аллергия

Appendicitis                                                  Аппендицит

Pneumonia                                                     Воспаление лёгких

Gastritis                                                          Гастрит

Tonsilitis                                                        Тонзилит

Influenza                                                         Грипп

Bronchitis                                                        Бронхит

Inflamation                                                      Воспаление

Blood pressure                                                   (Кровяное) давление

High blood pressure                                         Высокое давление

Measles                                                             Корь

Canser                                                               Рак

Constipation                                                     Запор

Typhus                                                              Тиф

Diarrhea                                                            Понос

Boil                                                                   Фурункул

Catching disease                                               Заразная болезнь

Cold                                                                   Простуда

Ulcer                                                                   Язва

Scarlet fever                                                        Скарлатина

Pain                                                                      Боль

Pain in the side                                                     Боль в боку

Tuberculosis                                                         Туберкулёз

Black pain                                                             Боль в спине

Chest pain                                                             Боль в груди

Dizziness                                                              Головокружение

Fever                                                                     Лихорадка

Heartburn                                                              Изжога

Cough                                                                    Кашель

Poisoning                                                              Отравление

Vomiting                                                               Рвота

Contusion                                                              Ушиб

Headache                                                               Головная боль

Acute respiratory illness        Острое респираторное заболевание

Sharp pain                                                              Острая боль

Toothache                                                              Зубная боль

Infectious disease                              Инфекционное заболевание

Chills                                                                      Озноб

To have chills                                                         Знобить

Near – sightedness                                                Близорукость

Far – sightedness                                                  Дальнозоркость  

I am near – sighted                                                Я близорукий

Bandage                                                                 Бинт

Cotton wool                                                        Вата

Heating pad                                                         Грелка

Iodine                                                                  Йод

Plaster                                                                 Пластырь

Vaseline                                                              Вазелин

Thermometer                                                       Градусник

Eye – drops                                                          Глазные капли

Medicine                                                              Лекарство

                                      At the Chemist s

Prescription                                           Рецепт
Tablets                                                   Таблетки
Capsules                                                Ампулы
Powder form                                         Порошок

Please give me s/th for a headache       Дайте мне, пожалуйста,
                                                             что-нибудь от головной боли

…for an upset stomach                         от расстройства желудка
…for a cough                                        от кашля
…for a cold                                           от простуды

How should this medicine be taken?    Как принимать это лекарство?
On an empty stomach                           Натощак
After a meal                                          После еды
What is the prescribed dose?                В каких дозах принимать это
                                                             лекарство?                                                                                                      
To take a table-spoonful of the             Принимать по столовой ложке
medicine three times a day before       три раза в день перед едой
each meal

Words and Expressions

To fall ill                                                      Заболеть
To be ill                                                        Болеть
She is feverish                                            Её лихорадит
Headache                                                    Головная боль
Cough                                                             Кашель
I have a sore throat                                     У меня болит горло
To gargle                                                       Полоскать горло
I have a pain in the heart                           У меня болит сердце
To be hoarse                                                 Охрипнуть
To recover                                                     Выздоравливать
To call a doctor                                             Вызвать врача
To examine                                                    Осмотреть
To feel one’s pulse                                       Щупать пульс
To take one’s temperature                            Мерить температуру
To measure one’s blood pressure                 Мерить кровяное давление
Investigation                                                 Обследование
To cure                                                          Лечить
To prescribe                             Выписать рецепт, прописать лекарство
X-ray                                                             Рентген
Blood examination                                        Анализ крови
Patient’s file                                                  Медицинская карта

Text

When we are ill, we call the doctor, and he examines us and diagnoses the illness (disease). When we have a headache, a stomach-ache, a sore throat, a cold or a pain in some part of the body, we call the doctor. He takes our temperature and our pulse, he examines our heart, our lungs, our stomach or the part where we have a pain and tells us what is the matter with us. He says, “You have heart disease”. He says, “I shall prescribe some medicine. You must take the prescription to the chemist, and he will make up the medicine for you. Take the medicine twice a day before (or after) meals.” The doctor prescribes medicine and gives us a prescription, which we take to the chemist who makes up the medicine

If you follow doctor’s order, you get better; if you disobey the doctor, you may get worse, and even die.

We must obey the doctor, if we want to get better. If we have a temperature, we must stay in bed and take the medicine he prescribes. If we cannot get better at home we must go to hospital. For example, if you have appendicitis, a surgeon performs the operation on you. If you too ill to walk, we go to hospital on an ambulance. After our illness we can o to a sanatorium until we are completely recover.

My friend is ill

R:     What’s wrong with you? You don’t look so well today. You look pale.
F:     I am rather unwell. I have a headache, and I’m afraid I got a temperature.

R:     Here is a thermometer. Let’s take your temperature.
F:     All right.
R:     Well, how high is your temperature?
F:     Thirty-eight and seven.

R:     Let’s call the doctor.
F:     I don’t think I should.
R:     I think you’d better do it. If you were you I would get into bed at once.
F:     I think I shall.

R:     Has the doctor called?
F:     Yes. He gave me thorough examination. He examined my throat and said that I had a sore throat. I must have caught cold.

R:     Did the doctor say anything else?
F:     He said I should take a table-spoonful of the medicine three times a day after each meal. Then he advised me to gargle my throat

R:      How long will you stay in bed?

F:     The doctor said I must stay in bed until my temperature is quite normal, and I stop coughing. In the meantime, I’m on sick leave till the end of the week.

At the Doctor’s

P:     Doctor, I have a bad headache and I have no appetite.

D:    Show me your tongue. (The patient opens his mouth and shows his tongue). Yes, you have a very nasty tongue. Have you a pain in the stomach?

P:     Yes, doctor, sometimes; especially after meals. I have a temperature after meals, too.

D:    I must examine your stomach. Does it hurt here?

P:     No, not there.

D:    Here?

P:     Oh, yes, it does here.

D:    You have digestion trouble. But it is not serious. I shall prescribe some tablets. You must take two before each meal. Do not eat any roast meat or any heavy food. Eat boiled vegetables and milk puddings. You need not to go bed, but do not overtire (переутомляться) yourseIf. If you follow my prescriptions you will feel much better tomorrow and in two or three days you will be quite well again.

At the Doctor’s

D:    What is the matter?

P:     I’m quite ill. I think I’ve got flu.

D:    Very likely. What are your symptoms?

P:     I feed very weak and dizzy, I have a headache and a sore throat.

D:    I’ve been running a high temperature since yesterday. Today it is 37.9 (thirty seven point nine).

D:    Please strip to the waist (разденьтесь до пояса), I must examine you. Your throat is inflamed.

P:     Tell me, doctor, is it very serious? I was down with flue only last month.

D:    It will be, if you don’t follow my instructions. You have caught just a cold. You have to get into bed immediately. I’ll prescribe you a gargle and some medicine.

P:     Shall I have to stay in bed long? When do I recover?

D:     I think you’ll be all right in a few days. Please take this note to the reception office in the policlinic on Tuesday next week, and you’ll have your chest x-rayed and you blood examined to be sure that everything is all right.

P:     How shall I take the medicine?

D:     Gargle as often as you can and take a table-spoonful of the medicine there times a day. Shake up the bottle before use.

P:     Thank you ever so much, doctor.

Illness

Edward: Well! You are up at last!

William: I hope you will excuse me; I slept so badly last night, I don’t feel very well.

E:     Indeed? Why, what is the matter with you?

W:   I really do not know. For the last few days I have had frequent headaches and have been very feverish.

E:     But usually you are in very good health; have you any appetite?

W:   No, I have not.

E:     You ought to consult a physician (a doctor).

W:  I have already done so, but his prescription has not done me much good yet.
E: What doctor did you consult?
W: Our local physician, Dr. Green.
E: It is the  same doctor who treated my mother.
W: How is your mother now? Is she doing better ?
E: Oh, she is a great deal better, thank you.
W: Is she still obliged to stay in bed ?
E: Oh no, she can take a little walk in the garden.
W: I am very glad, indeed, to hear that your mother has nearly recovered.

Exercise: Answer the questions about the dialogue.
1) Why did W. sleep badly?
2) What was the matter with him ?
3) E. advised him to consult a doctor, didn’t he?
4) Did the doctor’s prescription do him any good?
5) What  did doctor W. consult?
6) Did E’s mother Feel much better or much worse?

                                               
Dialogue
Mother: What’s wrong with you , my boy? You don’t look well.
Bob : Oh, yes. L have a splitting headache. I am now hot, now cold. Everything reels before my eyes (кружиться). I am sick.
M : Then you’d better go to bed right away, and I shall call a doctor. Take your temperature. You have a frightful cold.
B : Yes, my throat is sore and my nose is clogged up (заложен). I feel so limp all the time (слабость) .

M : All right. I'll call the doctor.( Mother dials the doctor's number).
Voice : Mr. Smith. Can I help you?
M: This is Mrs. Green's speaking. Can I talk to  the  doctor, please ?
Voice : He is out
on his rounds  just now. Can I take a message?
M : Would you tell him to visit Mr. B. Green's as soon as he can? My son is ill, I'm  afraid.
Voice : Certainly. Your address, please?  He will come soon .
M: Thank you so much.

                                            Words

To treat                                                 лечить

A toothache                                          зубная боль

A crown                                                коронка

To fit on                                                поставить коронку

To pull out, to extract                           удалить

To fill to put in a filling                       запломбировать

A cavity                                                дупло

An injector                                           укол

To hurt                                                 болеть    

One tooth is loose                                один зуб шатается

A set of false teeth                               протез

                                               Text

    When we have  a toothache ( when a Tooth hurts us ) we go to the dentist’s . The dentist examines our teeth. The dentist asks:” Which tooth hurts you ? I see, that tooth has a cavity. I think I can stop it for you I must put in a filling” If the tooth is too bad the dentist extract it .

                                          Expressions

You must have your tooth treated                                 Вам надо лечить зуб
You must have your tooth pulled out                            Вам нужно удалить зуб
You must have your tooth stooped (filled)       Вы должны запломбировать зуб
There is a cavity in the tooth                             В зубе дупло


                                     At the Dentist’s
P: I have a very bad toothache. I can’t eat and I can’t sleep at night.
D: Sit down in the chair here and open your mouth. (He examines his visitor’s teeth).Which tooth is it that hurts you?
P: It’s a big tooth at the back on the left .That hurts very badly.

  1. D: Yes, that tooth has a big cavity, but I think I can stop it for you. Why didn’t you come earlier?
    P: Well, you know, it is not quite a pleasure to go to the dentist’s. And every time I decided to come it got better.
    D: I shall put a filling in this one, but there is another tooth near it which is too bad to be filled. I shall have to extract it. But don’t be afraid. I will not hurt you. I shall give you an injection before I extract it.
    P: Thank you, doctor. Now it’s all right.

                                        Exercises.
    I.  
    Insert  the missing words(вставьте пропущенные слова):
    1). Last week I was… and called a… The doctor …and examined my …and lungs.
    He told me I …a bad cold and… some tablets .My mother went to the … to buy the tablets. I …two tablets three …a day. The next day I left …and on the fourth day I was quite …again.
    2). I have a head…
         I have a … in my leg.
         That tooth … me.


II.
Answer the following questions:

1). When do you call a doctor?
2). What does the doctor examine?
3). What does the doctor prescribe?
4). Where do you take the prescription to?
5). Will you get better if you do not obey the doctor’s orders?
6). What do you do when you have a toothache (when a tooth hurts)?
7).When do you go to the dentist’s?
8). Does a dentist always extract a bad tooth?
9). What does a dentist do if a tooth has a cavity?
10). What does a dentist give his patent before extracting a tooth?

III. Translate into English.

1) Что у вас болит?

2) Где у ребенка боль?

3) У меня сильно болит голова.

4) Вчера у моей сестры болел зуб.

5) Не делайте этого, это больно.

6) Принимайте это лекарство три раза в день перед едой по столовой ложке.

7) Вы простудились. Нужно измерить температуру.

8) У вас высокое давление. Нужно вызвать скорую помощь и сделать укол.

9) У меня болит горло, и я охрип.

10) Будь я на твоем месте, я сразу лег бы в постель.

                                              Notes

1) Словосочетания типа

            to have a walk  

            to take a walk                          -прогуляться

            to have a look                          -посмотреть, взглянуть

           

            to take a look

            to have breakfast                    -позавтракать

   и т.п. образуются в предложении фразовое сказуемое, т.к. глаголы потеряли свое лексическое значение; вопросительная и отрицательная формы глагола “to have” образуются при помощи личных форм глагола “to do” :

            Did you have a look at the picture?

2). “If I were you, I should get into bed at once”. (Сослагательное наклонение, нереальное условное предложение).

            “Если бы я был на вашем месте, я бы …”

Глагол “to be” в нереальных условных предложениях, относящихся к настоящему  и будущему времени, имеет форму “were ” для всех лиц единственного и множественного числа.

             В нереальных условиях предложениях возможна инверсия (обратный порядок слов), если в состав сказуемого входят глаголы “were ” , “had ”, “could ”, “should ”. В таких предложениях союз “if ” опускается , а глаголы were, had, could,should ставятся перед подлежащим:

          Were  I you, I should get into bed…

          Будь я на вашем месте, я бы…

          If I could swim well, I would take part in this competition.

          Could I swim well, I would take part in…

          If you should come tomorrow, she would ask you about it.

          Если бы вы пришли сюда завтра, она бы спросила вас об этом.

          Should he come tomorrow, she would ask him about it.

          Приди он сюда завтра, она спросила бы его об том.

          Глаголы (Present Simple and Present Continuous)

                                         PRESENT SIMPLE

    Настоящее неопределенное время (простое) время (The Present Simple Tense) употребляется:

  1. Для выражения действия,  происходящих часто, постоянно:

She always goes to school on foot.

Маркеры  времени: often(часто), always (всегда), usually=generally (обычно), seldom=rarely (редко), sometimes (иногда), never (никогда), as a rule (как правило),every day, month(каждый день, месяц и т.д.), every other day, week, month(через день, неделю, месяц), once a week (один раз в неделю), from time to time (время от  времени), on Fridays(по пятницам).

  1. Для выражения общеизвестных истин (то, что знает каждый):

The sun sets in the west.

  1. Для выражения действий и состояний в момент речи с так называемыми глаголами состояния, а именно:
  1. глаголы восприятия: to see ,  to hear , to feel , to smell, to taste , to look , to watch , to observe , to notice.

    He hears a strange  noise . – Он слышит странный шум.

б.  глаголы умственной деятельности:  to understand , to think , to believe, to remember ,to know ,to forget , to mean, to suppose , to recognise, etc

     I believe in Father  Frost . – Я верю в Деда Мороза

в. глаголы эмоционального состояния: to like, to hate, to love, to wish, to want, to prefer, to care, to fear, etc.

 Jimmy loves his mother. – Джимми любит маму

  1. Для выражения действий в  будущем, которые происходят по расписанию, с глаголами to arrive, to leave:

The train arrives at 5 p.m. – Поезд прибудет в 5 часов вечера

Образование  Present Simple

Утвердительная

форма

Отрицательная

форма

Вопросительная форма

I

work

have

go

I

do  not

(don't)

work

have

go

Do

I

work?

have?

go?

He

She

It

works

has

goes

He

She

It

does  not

(doesn't)

Does

he

she

it

We

You

They

work

have

go

We

You

They

do not

(don't)

Do

we

you

they

 В 3лице  ед. ч к глаголу добавляется окончание –s ( come – comes) или –es , если он оканчивается на  -ss , -ch , -sh,-x ( teach –teaches) .

 

[s]

[z]

[iz]

после глухих

после звонких согласных и гласных

после шипящих, свистящих

looks

walks

makes

goes

hears

seems

watches

wishes

dresses

 

    Особенности правописания глаголов 3 –м лице единственного числа :

1.В глаголах, оканчивающихся на –y  с предшествующей согласной, -y меняется на –i и добавляется окончание –es: to try- (she,it) tries,to study- he (she,it) studies. HO: to play- he (she, it) plays

2. К глаголам, оканчивающимся на –o прибавляется –es: to go - he (she, it) goes, to do –he ( she, it) does.

    Глагол to be имеет следующие формы в Present Simple:

Утвердительная форма

Отрицательная форма

Вопросительная форма

I

am…

I

am not

Am

I …?

He

She

It

is…

He

She

It

is not

(isn`t)…

Is

he…?

she…?

it…?

We

You

They

are…

We

You

They

are not

(aren`t)…

Are

we…?

you…?

they…?

Глагол to be используется для описания:

1.Информации о лицах и предметах:

He is a doctor.-Он врач.

My parents are from England.-Мои родители родом из Англии.

2.Умственного, душевного и физического состояния:

Mike is ill.-Майк болен.

3.Стоимости, времени и даты, расстояния, размера и т.д.

It is 5 dollars-Это стоит пять долларов.

   Глагол to be используется в безличных предложениях. В таких предложениях подлежащим является местоимение it, частью составного сказуемого-be в 3 лице единственного числа.

It is cold.- Холодно.

It is late.-Поздно.

    Так же строятся предложения, начинающиеся со слов Трудно…, Невозможно…, Важно… и т.д.

It is difficult to decide what to do.-Трудно решить,что делать.

It is impossible to fulfill this work.-Невозможно выполнить эту работу.

                                 

                                     PRESENT CONTINUOUS

Настоящее длительное время (The Present Continuous Tense) употребляется:

1.Для выражения действия или состояния, длящегося в момент речи или в настоящий период времени:

-What are you doing?-I’m studying now.

2.В настоящий период времени:

Could you give me this book to read? Sorry, my sister is reading it.

-также со словами today, this season:

Jack isn’t playing football this season.

3.Для выражения отдельных, намеченных на ближайшее будущее действий ( в особенности с глаголами to come, to leave, to stay и др.):

We are leaving for New York on Friday.

4.Для описания меняющихся ситуаций и состояний:

The population of China is rising very fast.

5.Для обозначения постоянно повторяющегося действия, которое раздражает говорящего или кажется ему неразумным (обычно с always, constantly):

He is always grumbling. She is constantly shouting.

Форма Present Continuous часто употребляется со словами now( сейчас), for the time being (в настоящее время), for the present (в настоящее время).

                            Образование  Present Continuous

Утвердительная форма

Отрицательная форма

Вопросительная форма

I

am

working

I

am not

working

Am

I

working

He

She

It

is

working

He

She

It

is not

(isn’t)

Is

he

she

it

We

You

They

are

working

We

You

They

are not

(aren’t)

Are

we

you

they

Утвердительная форма: образуется от форм вспомогательного глагола to be (am, are, is) и основного глагола с суффиксом –ing.
To be + Ving
I am reading now. He is sleeping now.
Отрицательная форма: после вспомогательного глагола  to be (am, are, is) ставиться отрицательная частица not.
Вопросительная форма:
вспомогательный глагол to be (am, are, is) ставиться перед подлежащим.
Are you reading now?
Is he sleeping now?
Особенности правописания:
1. Конечная согласная удваивается в односложных и двухсложных глаголах с предшествующей краткой гласной: sit – sitting, swim – swimming.
2. Немое –е не пишется перед –ing: write –writing, take –taking.
3. В односложных глаголах, оканчивающихся на –ie (to tie, to die, to lie), -ie меняется –y: tie –tying, die –dying, lie –lying.

                                                  Различие между
                                Preset Continuous и Present Simple

Present Continuous

Present Simple

выражает длительное действие, происходящее в момент речи или в период, к которому этот момент относиться.
Look! They are going to school.

выражает действие, совершающееся постоянно.
They go to school every day.

используется в значении будущего и выражает действия, запланированные в будущем.
I’m playing football on Monday afternoon.

о расписании транспорта, сеансах, программах и т.д.
The football match starts at 7 o’clock.


                                                       EXERCISES
I.
Fill in the blanks with the Simple Present or the Present Continuous form of the verb.
1. Wild animals ________ in forest. (to live)
2. I ________ for California next week. (to leave)
3. Sita cannot come out to play now, as she _______ her mother in the kitchen. (to help)
4. We ______ Bangalore every summer. (to visit)
5. An honest person always ______ the truth . (to tell)
6. He _______ his lunch. Please wait. (to have)
7. There are some birds that _____every year. (to migrate)
8. The rain ________ from the clouds. (to fall)
9. A person who ______ provision is known as a grocer. (to sell)
10. We _______ with our eyes, _____with our ears and ______ with our ears and ________ with our nose. (to see, to hear, to smell)
II. Complete the following sentences using an appropriate tense form.
1. My father _____ at a bank.
a) works
b) is working
c)Either could be used here
2. My brothers _____ incredibly well.
a) sing
b) sings
c) are singing
3. I always _____a bath before I go to bed.
a) take
b) am taking
c)Either could be used here
4. Marina _______ English well.
a) speaks
b) is speaking
c) Either could be used here

5. She __________ in the garden.

a) works

b) is working

c) Either could be used here

6. ʻ What are you doing there? ʻ I _______ a letter .ʼ

a) write

b) am writing

c) Either could be used here

7. The children _________ a song.

a) sing

b) are singing

c) Either could be used here

8. Rohan _________ his car.

a) repair

b) repairs

c) is repairing

9. The postman _________ The letters.

a) bring

b) brings

c) Either could be used here

10. I ___________ the answer.

a) know

b) am knowing

c) Either could be used here

III. Fill in the blanks with appropriate simple present tense from of the verb given in the brackets.

1. The plane __________ at 6.30. (arrive)

2. I will phone you when he ________ back. (come)

3. Unless we __________ now we can’t be there on time .(start)

4. The sun _________ in the east. (rise)

5. The next term __________ on Monday .(begin)

6. She __________ an engineer. (be)

7. They __________ our relatives .(be)

8. When does the train ________ ? (depart)

9. Letʼs wait till he __________ his work (finish)

10. Please ring me up as soon as he ___________ .(arrive)

IV. Full in the blanks with appropriate continuous forms of the verb. Choose your answers from the options given in the brackets.

1. Jane ____________ in the garden. (is working /am working)

2. I _____________ Oliver Twist at the moment. (am reading/ is reading / are reading)

3. He __________ TV. ( is watching/ are watching/am watching)

4. Who __________ the violin? ( is playing /are playing/am playing)

5. Donʼt make noise. The baby _________ (is sleeping /am sleeping/are sleeping)

6. I________ in the park now. (am waiting / are waiting / is waiting)

7. Jane and Susie ________ in the kitchen. (is cooking / are cooking /am cooking )

8.  He  ________ pizza at the moment. (is making / are making / am making )

9. Mother ________  a sweater. (is knitting / am kitting / are kitting )

10. Susan and her friend _______ over for lunch. (are coming / is coming / am coming )

V. Translate the sentences.

1. Майк каждый день общается с одноклассниками. Сейчас он разговаривает с Полли.

2. В этом городе часто идут дожди. Но сейчас светит солнце.

3. Диана моет голову через день.

4.Я думаю, что он хороший человек.

5.У него есть кот.

6.Я вижу бабочку. А ты видишь?

7.Каждое утро солнце светит мне в окошко.

8.- Ты спешишь? – Да, я иду быстро, потому что мне холодно. Я хочу попасть домой как можно быстрее.

9.-Где твой отец? –Он в ванной. Он бреется.

10.Ты веришь в призраков?

Литература

  1. Зорина В.И. У врача. Методическая разработка для студентов. Н. Новгород: ВГИПА, 1999
  2.  Учебно-методический журнал Английский язык. М.: «Первое сентября», 2015, февраль.
  3. www.englishclub.com
  4. http://www.englishgrammar.org/ 


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методические рекомендации по организации внеаудиторной самостоятельной работы обучающихся по дисциплине: «Английский язык»

Данные методические рекомендации,  предназначенные для внеаудиторной самостоятельной работы обучающихся 2 года обучения на базе 9 классов по специальностям 190631 «Техническое обслуживание и ремо...

Методические рекомендации для самостоятельной работы студентов по дисциплине "Английский язык" на тему: "Американские традиции и обычаи" для специальности 080110 Экономика и бухгалтерский учёт (по отраслям), 2010 год.

Методические рекомендации включают в себя тексты для домашнего чтения, а также упражнения для закрепления знаний и развития речевых умений....

Методические рекомендации к самостоятельным работам по учебной дисциплине ОУД.14 Физика

Методические рекомендации по выполнению внеаудиторных самостоятельных работ по учебной дисциплине ОУД.14 Физика общеобразовательного цикла программы подготовки специалистов среднего звена по специальн...

МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ ДЛЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ СТУДЕНТОВ ПО ДИСЦИПЛИНЕ УДВ.01 Информатика по профессии 15.01.05 «Сварщик (ручной и частично механизированной сварки (наплавки)».

Методические рекомендации для самостоятельной работы включают в себя рекомендации по распределению времени в процессе работы над заданиями, методические рекомендации по выполнению самостоятельной рабо...

Методические рекомендации для самостоятельной работы по ОГСЭ.03 «Иностранный язык» специальности 09.02.05 Прикладная информатика

Самостоятельная работа студентов (СРС) наряду с аудиторной представляет одну из форм учебного процесса и является существенной его частью. СРС предназначена не только для овладения каждой дисциплиной,...

Задания и оценочные средства по организации самостоятельной работы студентов по дисциплине "Английский язык" для специальности 08.02.01 Строительство и эксплуатация зданий и сооружений

Задания и оценочные средства по организации  самостоятельной работы студентов  по дисциплине "Английский язык" для специальности 08.02.01 Строительство и эксплуатация зданий и соор...

Задания и оценочные средства по организации самостоятельной работы студентов по дисциплине "Английский язык" для специальности 08.02.05 Строительство и эксплуатация автомобильных дорог и аэродромов

Задания и оценочные средства по организации самостоятельной работы студентов по дисциплине "Английский язык" для специальности 08.02.05 Строительство и эксплуатация автомобильных дорог и аэр...