тренировочный материал по теме " Специальные вопросы"
учебно-методическое пособие по английскому языку (9 класс)

Материал для открытого урока 

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл tema_spetsialnye_voprosy.docx365.12 КБ

Предварительный просмотр:

Специальные вопросы, наречия и выражеия места и направления.

Текст 1.

Вопрос, который относится к какому-либо члену предложения и задается с целью получения новой конкретной информации, называется специальным вопросом. Он начинается с вопросительного слова:

how often — как часто Wh-words

who — кто, кого, кому

what — что, какой

whose — чей

whom — кого, кому

which — который (из нескольких)

when — когда

where — где, куда (также where to)

how - как, каким образом why - почему

how much — сколько (с неисчисляемыми существительными) how many — сколько (с исчисляемыми существительными) how long — как долго, сколько

Who is that tall man?

Who do you see there?

What is in his hands?

What colour are your eyes?

Whose pen is it?

Who(m) do you phone all the time?

Which stop is yours?

When does your train arrive?

Where do you live?

Where are you going (to)?

How do I get there?

Why do you always take a tram, not the metro?

How much time do you spend in the fitness centre?

How many times a week do you go to the fitness centre?

How long does it take you to get to the fitness centre?

How often do you go to the fitness centre?

Порядок слов в специальных вопросах обратный, за исключением вопросов к подлежащему.

Обратите внимание, что вопросительное слово what имеет два значения: какой и что:

What subject do you like best?

Какой предмет твой самый любимый?

What is your favourite subject?

Какой твои любимый предмет?

What do you know about this picture? Что вы знаете об этой картине?

Задание 1. Вставьте вопросительные слова в предложения 1-10.

  1.         type of music do you prefer: pop, rock, heavy metal?
  1. do you like fantasy?
  1.  is your favourite actor or actress?
  1. .... do your pen friends live?
  1.         do your parents have holidays?
  1. do you usually spend your weekends?
  1. .... . flowers does your girlfriend like?

8        questions does this questionnaire have?

  1. ..... nickname is "Twiggy"?
  1. does snow fall in Finland?

Ответы к заданию 1.

1-what                2-why            3-what             4-where                5-when

6-where              7-what              8-what                     9-whose                10 – how often

Задание 2. Прочитайте текст и определите, верны ли утверждения 1-8.

The "rule of the road" in mainland Europe and the majority of countries in the world, including the United States, is "to drive on the right". In the United Kingdom and some of her former dominions: Australia, New Zealand, Kenya, Zambia, South Africa, Zimbabwe, some Caribbean Islands including Barbados and St Lucia, India and Pakistan and the Mediterranean island of Malta,
the rule of the road remains to drive on the left. This also applies in Japan and Thailand.

The origin of this rule dates back to how people travelled in feudal societies.

As most people are right-handed, it made sense to carry any protective weapon in this hand. When passing a stranger on the road, it would be safer to walk on the left, so ensuring that your weapon was between yourself and a possible opponent. Knights would hold their lances in their right hand, therefore passing on each others' left.

Revolutionary France changed this historic practice, as part of its social rethink. Their military general and Emperor Napoleon Bonaparte was left-handed, therefore his armies had to march on the right, so he could keep his sword arm between him and the advancing enemy. From that time any part of the world that was colonized by the French would travel on the right, and the rest would remain travelling on the left.

  1. Driving on the left is the “rule of the road” in the majority of countries (False)
  2. Japan is a former dominion of the United Kingdom (False)
  3. People drive on the left on Malta island (true)
  4. Most people kept weapons in their right hand (true)
  5. Safety was the main reason to walk on the left (true)
  6. Driving on the left was changed by Napoleon (true)
  7. Napoleon was right handed (false)
  8. Knights held their lances in their right hand (true) 

Задание 3. Подберите ответы к вопросам 1-5.

  1. Excuse me, sir. Can you show me the way to the British Museum?

2. Excuse me. Where is the nearest post office here?

  1. Is the bank around the comer?
  2. How long does it take you to get to the station?
  3. Where is the cafe here?

  1. You turn left, and it is right there.

By the way, they have a special menu this week.

  1. Only ten minutes.
  2. No. It is at the right-hand comer

of Darwin Street. Can you see that bank machine?

  1. Yes, sure. It is over there. This way.
  2. It is on the left to the crossroads.

Ответы к заданию 3.

1-d     2-e      3-c       4-b       5- a

СОГЛАСОВАНИЕ ВРЕМЕН THE SEQUENCE OF TENSES

В английском языке время глагола-сказуемого в придаточном предложении (обычно это придаточные дополнительные, или изъяснительные) зависит от времени глагола-сказуемого в главном.

Согласование времен заключается в следующем:

Если в главном предложении сказуемое стоит в одной из форм настоящего или будущего времени, то сказуемое в придаточном предложении может стоять в любой форме, которая требуется по смыслу:

Не says that he was busy yesterday. — Он говорит, что был занят вчера.

Не says that he will be busy tomorrow. — Он говорит, что будет занят завтра.

He says that he is busy. — Он говорит, что занят.

Если в главном предложении сказуемое стоит в одной из форм прошедшего времени, то сказуемое в придаточном предложении употребляется также в одной из форм прошедшего времени:

She said she prepared for the report. — Она сказала, что готовилась к докладу.

She said she was preparing for the report. — Она сказала, что готовится к докладу.

She said she had prepared for the report. — Она сказала, что подготовилась к докладу.

She said the materials for the report had been prepared. — Она сказала, что материалы к докладу уже готовы.

She said she would prepare for the report. — Она сказала, что будет готовиться к докладу. (Future-in-the-Past)

Согласование времен не соблюдается в следующих случаях:

Если в состав сказуемого в придаточном ^предложении входят модальные глаголы ought to, should:

I knew that he should have come by 3 o'clock. — Я знал, что он должен прийти к 3 часам.

Если в придаточном предложении сообщается об общеизвестном факте или неопровержимой истине:

The teacher told the pupils that Novosibirsk stands on both banks of the river Ob. — Учитель рассказал ученикам, что Новосибирск расположен на обоих берегах реки Обь.

Если придаточное предложение является определительным или вводится союзами as — как, в качестве; than — чем:

It was not so cold yesterday as it is today. — Вчера не было так холодно, как сегодня.

Если действие придаточного предложения предшествует действию главного предложения и время действия придаточного предложения указано точно:

I knew that she left Moscow in 1945. — Я знала, что она уехала из Москвы в 1945 году.

ПРЯМАЯ И КОСВЕННАЯ РЕЧЬ

Прямая речь — это чья-либо речь, передаваемая без изменений. На письме она заключается в кавычки: " ". Все знаки препинания ставятся внутри кавычек, тире не используется.

Косвенная речь передает лишь содержание слов говорящего. Она представляет собой дополнительное придаточное предложение, вводимое союзом that — что, который в разговорной речи часто опускается.

В косвенной речи соблюдается правило согласования времен.

Задание 1. Поставьте глаголы в правильную форму.Put the verbs in the correct form.

  1. Elena is saying that she…….        (to go) to the country every weekend.
  2. She has just told us that they………        (already, to build) the recycling plant.
  3. I remember that you……….        (to promise) to send the invitations by 12 o'clock.
  4. We thought they….. (must) use new farming technologies.
  5. Everyone knew that the conference………..        (to start) next Monday.
  6. They felt sure they………        (can) suggest an excellent solution to this problem.
  7. From the latest reports we have learned that around 40,000 African elephants …….

(to be) killed each year.

  1. The manager didn't know that his boss……..        (to go) on business trip.
  2.  The seeds grew well because the farmers……….        (to dig) the soil well.
  3.  Experts said that the effect of global warming………..        (to increase) desert area and        (to raise) sea levels.

Ответы к заданию 1.

 1-goes,          2- have already built,     3 –promised,        4 -must,        5- would start

6-could,        7-are killed,         8 -had been         9 -had digged /dug        10- would increase, raise

 Текст 2.

Прочитайте текст

Animals in Danger

At present a thousand species are almost extinct because we hunt them or damage their environment. Here are some of the animals in danger. The World Wildlife Fund is fighting to save them.

The French priest, Pierre David, was the first European to see a giant panda in China in 1869. Today the giant panda is one of the rarest species in the world. There are perhaps only 300 of them left. It likes to live in bamboo forests, but these are slowly disappearing.

The giant panda can live for up to 20 years, and a big male can weigh

150 kilograms. A new-born panda weighs only 125 grams and measures less than 15 centimeters. The female panda is 800 times heavier than the baby at birth and the baby is 3 — 4 months old before it can crawl. It is pinkish-white at birth without dark markings and the familiar black eyes.

Fortunately, the Chinese government now protects the panda, so it should survive. The World Wildlife Fund uses the panda as its symbol.

The story of the whale has been another great wildlife tragedy. Some of these are the largest animals that have ever lived. A blue whale can weigh over 125 tons. Whales are mammals, not fish and they are highly intelligent. They send messages to each other over very long distances with high-pitched sounds.

Whales are now in great danger because hunters have killed too many of them. Modem ships and machines have made it easy to hunt these animals, and they are often killed in a very painful and cruel way. Some countries have agreed to protect the whale, but others have not and still kill too many.

Внимательно изучите список слов.

danger — опасность

species — вид, виды

extinct — вымирающий

 to hunt — охотиться

 to damage — наносить ущерб, разрушать

the World Wildlife Fund —

Всемирный фонд дикой природы

 priest — священник

giant panda — большая панда-

 rare — редкий

 to disappear — исчезать

 to survive — выживать

whale — кит

 to weigh — весить

 mammal — млекопитающее

 high-pitched — высокочастотный

cruel — жестокий

Задание 2.

Верны ли нижеследующие утверждения.Are these statements true or false? Correct the false ones.

  1. The World Wildlife Fund is an organization fighting to save animals in danger. T/F
  2. It uses the whale and the panda as its symbols. T/F
  3. At present about ten hundred species are almost extinct.  T/F
  4. It happens because people hunt them. T/F
  5. Today the panda is one of the rarest species in the world. T/F
  6. A whale is a giant fish: a blue whale can weigh over 125 tones.  T/F
  7. Whales communicate with each other with high-pitched sounds. T/F
  8. Fortunately, the Chinese government now protects whales. T/F
  9. Nevertheless, other countries still kill too many of them. T/F

Ответы к заданию  2.

 1-T        2-F        3-F        4-F        5-T        6-F        7-T        8-T        9-F        10-T

Задание 3.  Заполните пропуски словами из списка:

Fill in the gaps with the words from the list:

Energy-saving,

 a part of,

air pollution,

oxygen,

 breath,

 countryside,

 movements,

take care,

extinct and endangered,

deforestation

  1. People should live closer to nature because we are……
  2. Many people prefer to live in the………….
  3. The big city is always synonymous with high………..from vehicles or industry.
  4. People can’t live without……………..
  5. I would never cut down trees, they let us…………..
  6.  Seventy per cent of land animals and plants live in forests, and many cannot survive the …..that destroys their homes.
  7. Land degradation leads to an increasing number of …………animals.
  8. To save our planet we must ……..of it.
  9. The least we can do is try and adopt some……….methods.
  10. Our company supports ecological organizations and ……….  .

Ответы к заданию 3.

1-part of it        2-countryside         3-air pollution        4-oxygene        5-breathe   6-deforestation

7- extinct endangered        8-take care                9-energy saving        10- movements        


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

урок английского языка по теме «Специальные вопросы» на материале «Известные люди автомобильной промышленности»

Тип занятия: закрепление нового материалаПрактические задачи урока:- формирование грамматических навыков чтения и говорения;- совершенствование навыков перевода;- совершенствование навыков перевода....

Методическая разработка урока по английскому языку на тему: «Специальные вопросы с глаголом to be. Предлоги места on, in, under, at».

Методическая разработка по английскому языку на тему: «Специальные вопросы с глаголом to be. Предлоги места on, in, under, at». В методической разработке представлены план урока, дифференцированный пл...

Презентация по теме "Специальные вопросы"

Урок английского языка в 3 классе по теме «Специальные вопросы в Present Simple»...

Конспект учебно-тренировочного занятия по теме: «Специальные прыжковые и беговые упражнения для начинающих легкоатлетов»

Конспект учебно-тренировочного занятия по теме: "Специальные прыжковые и беговые упражнения для начинающих легкоатлетов". Занятие составлено для учащихся спортивно-оздоровительных групп...

Тренировочные упражнения по теме "Косвенные вопросы" в 6 классе

Тренировочные вопросы по теме "Косвенные вопросы" позволяют закрепить образование косвенных вопросов в английском языке. Детям предлагаются несколько вариантов слов автора, что также способс...