Урок английского язык в 8 классе по теме "Literary Britain"
план-конспект урока по английскому языку (8 класс)

Акьюлова Люция Гафуановна

Урок формирования л ексических навыков, развития умений монологической речи.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon luchshiy_urok.doc77.5 КБ

Предварительный просмотр:

                               План – конспект урока английского языка в 8 классе

по учебнику «Счастливый английский.ру/Happy English.ru» авторов  К. И. Кауфман, М. Ю. Кауфман .

                                               Тема урока:   Literary Britain

Тип урока: урок формирования лексических навыков, развития умений монологической речи.

Цель урока: формировать и развивать коммуникативную и социокультурную компетенцию учащихся по теме «Reading”.

Задачи урока:

  1. Расширение представления учащихся о литературных местах Британии;
  2. Способствование   формированию коммуникативных навыков учащихся с использованием информационных средств обучения;
  3. Активизация лексических единиц по теме, речевых умений и навыков;
  4. Формирование культуры чтения, интереса и любви учащихся к чтению:
  5. Развитие познавательных способностей учащихся; развитие языковой догадки, логического мышления.

 Оснащение урока:    

  1. К. И. Кауфман, М. Ю. Кауфман . Английский язык: Счастливый английский.ру/Happy English.ru: Учебник для 8 кл. общеобраз.  учрежд. – Обнинск: Титул, 2008
  2. компьютер и мультимедийный проектор, программное обеспечение;
  3. дидактический материал для работы на доске и для работы с лексическими единицами.

                                                                          Ход урока:

  1. Организационный момент.

              T:    Hello boys and girls! I am glad to see you. I hope you are fine and all are ready to work hard        

              at our lesson. So let’s start our work.

  1. Сообщение темы урока. Мотивация, настрой учащихся на работу.

              T: The topic of our lesson is … The riddle will help you  to guess what are we going to speak    

           about.

           (Слайд 1- загадка)

               Try and guess!

               I have many leaves,

              But I’m not a tree.

              I’m something nice,

              Come and read me.    (It’s a book)

Учитель не сразу сообщает тему урока. Отгадав загадку, ученики сами определяют тему.

(Слайд 2 – тема урока)

 T: Yes! You are right! We will speak about books today. And the topic of our lesson is “Literary Britain”. We’ll speak about famous British writers and poets.

(Слайд 3 – высказывания известных людей о чтении)

T: Take a look at what famous people have said about books and reading. Read them.

  • Reading makes a full man. (Francis Bakon)

T: How do you understand it? Say in Bashkir please!

Ученики читают высказывания известных людей о чтении, говорят на родном языке, как они понимают эти слова.

  • Reading is to the mind what exercise is to the body. (Richard Steele)
  • Reading is a vital form of communication with all mankind, and wisdom of many ages.

                                                                                                     (Olzhas Suleymenov)

T:  Explain these words please! How do you understand them?

T: By the way, do you like reading? Who is your favorite writer?

Учитель спрашивает учеников, любят ли они читать? Кто их любимый автор?

  1. Речевая разминка. Повторение лексического материала.

   T: It’s wonderful that some of you are fond of reading books. One wise man said:

            “ Life without books is a tree without leaves.”   (Слайд 4)

Translate the words. How can you understand them? Say in Bashkir please!

Ученики высказывают свое мнение о смысле пословицы. Сильные ученики – на английском, слабые – на родном языках.  

T: I agree. The life without books is poor, unhappy as a tree in autumn.

And here we’ve got the tree and it’ also looks poor and unhappy without leaves. Help me to grow our “book –tree”.

The leaves are the different kinds of the books. Translate from the Russian into the English.  

Учитель показывает ученикам книжное дерево. Оно без листьев. Листья – жанры книг. Учитель называет жанры книг на русском языке, ученики переводят их на английский. Учитель закрепляет их на дереве.

Ch: romance, detective story, biography, historical book ,adventure story, fantasy, fairy tale, science fiction, horror story.

T: That is our book-tree. Is it beautiful? Do you like it? Then, let’s go on.

  1. Развитие навыков аудирования и языковой догадки.

T: Now listen to the beginnings of different kinds of stories and try to guess what story it is.

1. Many, many years ago there lived a princess. She was a beautiful girl with long nice golden hair. The queen and the king loved their daughter very much (a fairy –tale).

2. This planet is the most interesting planet. It is the smallest and the coldest of all planets. There are no stars near it (science fiction)

  1. It was a dark night. I was alone at home. My mum and dad were away. I sat and read a book. Suddenly the door opened and I saw a light. I was afraid of it. I wanted to get up from the chair but I couldn’t. (a horror story)
  2. There was a crowd near the house. Perhaps something happened, may be a crime.

                   Sherlock Holmes and Doctor Watson tried to solve the mystery. (a detective story)

Учитель читает начало произведений различных жанров. Ученики определяют, к какому жанру они относятся.

                                          Well, let’s go on!

  1. Основная часть урока. Обучение навыкам монологической речи.

T: Today we are going to speak about Literary Britain. This map invites you to explore Literary Britain.

(на доске карта «Литературная Британия»)

English literature is very rich. You can always find a town, a city or a piece of country connected with a famous writer. Look at the map. What part of the United Kingdom is the most famous for its writers and poets?

Ученики рассматривают карту. Учитель раздает карточки с опорами.

Карточки.

… is the birthplace of…

…is home of…

…is associated with…

…is country of…

Ученики составляют предложения , опираясь на карту. Называют британских писателей и поэтов и места, связанные с ними.

(слайд 5)

  Scotland

Sir Walter Scott (1771 -1832)

Sir Arthur Conan Doyle (1859-1930)

Robert Burns (1759-1796)

Robert Louis Stevenson (1850-1894)

  (слайд 6)                                                                (слайд 7)

    England                                                                   Wales

 Charles Dickens (1812-1870)                               Dylan Thomas (1914-1953)

William Shakespeare (1564-1616)                        Richard Hughes (199-1976)

Charlotte Bronte (1816-1855)

Daniel Defoe (1660-1731)

Agatha Christie (1890-1976)

Lewes Carrol (1832-1898)

T: Thank you. You are right. Your home task was to prepare reports about Literary places of Britain. Let’s start speaking.

Сильные ученики представляют заранее  подготовленные доклады о наиболее известных представителях литературы разных частей Великобритании.  

P1:  I want to speak about Scotland, Scottish literature. Scotland is home of Sir Walter Scott, Sir Arthur Conan Doyle, Robert Louis Stevenson and Robert Burns. In South West Scotland you can follow the story of Robert Burns, the great Scottish poet. He was born in Alloway in 1759. His parents were farmers. As a child he liked to read and talk folk-tales for children. His favorite writer was William Shakespeare. Robert Burns began to write when he was 15 years old. He wrote hundreds of songs and poems about country life, love and national pride. He died 1n 1784. His poems are known and loved by people all over the world. Scots the world over celebrate his birthday every year on the 25th of January. The celebration is called Burn’s Night.

(Слайд 8 – Роберт Бернс)

T: Svetlana has prepared the poem of Robert Burns. Let’ listen to it, please!

Ученица читает стихотворение Р, Бернса “My Heart’s in the Highlands” c  переводом «В горах мое сердце».

P2:  I am going to tell you some words about Wales. Wales has not only produced celebrated writers in the Welsh and English languages, it has inspired poets such as Wordsworth and Dylan Thomas, too. Here not far from Cardiff, the modern children’s writer Roald Dahl was born.

In Wales you can see the White Rabbit Memorial. The Welsh writer Lewis Carroll wrote there his literary treasure “Alice in Wonderland”.

P3:  Now England.

England is the birthplace of such writers as Jerome K. Jerome, the author of the popular novel ”Three men in a Boat”, the Bronte sisters, Charles Dickens. His novels “David Copperfield”, “Hard times”, “Little Dorrit” made him one of the most beloved of all English writers.

The historic town Stratford-upon-Avon is known as William Shakespeare’s birthplace. The great English playwright was born in 1564. His father was a glove-maker and leather-dresser. As a child he studied at the local grammar school and wanted become an actor. William Shakespeare is the author of famous tragedies “Romeo and Juliet”, “Hamlet”, “King Lear”, “Macbeth”. He also wrote very good poetry and worked as an actor at the Globe Theatre in London. W. Shakespeare died in 1616.

(Слайд 9 – Уильям Шекспир)

T: Now let’s listen to an extract from the famous play of Shakespeare “Hamlet, Prince of Denmark”.

Ученица читает наизусть монолог принца Гамлета “To be or not to be” С переводом.

T: Thank you very much. And we go on.

P4: The best place to begin a literary exploration of London is Westminster Abbey. Here you’ll find the poet’s corner with monuments and tombs of outstanding writers. Many famous writers made London their home. You can visit Charles Dickens’ house, where he lived from 1837 till 1839. The houses where Oscar Wilde, George Eliot and others lived are also museums. Only in London will you have the chance to visit the fictitious addresses of Sherlock Holmes and Dr Watson.

P5: I can’t but mention Bath. Bath is a cultural centre which has attracted many novelists, poets and playwrights. The poets Wordsworth, Shelley, Writers Tobias Smollett and Henry Fielding , Walter Scott spent time in Bath. Notable authors Walter Scott and Charles Dickens stayed there. It is also associated  with the vampire tale “Dracula” of Abraham Stoker.

Подведение итогов .

T:  Thank you for your reports. Now open your books. P 137 Ex. 4

(Слайд 10)

Ученики соотносят названия произведений с именами поэтов и писателей. Кто что написал?

Read the book titles. Match the books with the authors.

“The Lord of the Rings”

Sir Arthur Conan Doyle

“Gone with the Wind”

Mark Twain

“The Adventures of Sherlock Holmes”

Margaret Mitchell

“Vasilisa the Beautiful”

Alexander Dumas

“The Three Musketeers”

John Ronald Reuel Tolkien

“The Adventures of Tom Sawyer”

A Russian folk tale

“Treasure Island”

R. L. Stevenson

“Robinson Crusoe”

D Defoe

T:  Have you read any of these books? I advise you to read them!

VI.  Подведение итогов. Чтение стихотворения о книгах.

T: And now I want you to read a poem about Books and reading. Listen to me!

                                                                   A Book

                                                       ( by Adelaide Love)

               A book, I think, is very like            It leads me into fairyland

               A little golden door,                       Or countries strange and far.

               That takes me into places               And, best of all, the golden door

               Where I’ve never been before.       Always stands ajar.

             (Слайд 11 - стихотворение)

Учитель читает стихотворение.

T: Translate the poem.

    Repeat after me!

    Read the poem!

Ученики переводят стихотворение, повторяют за учителем, затем сами читают его.

  1. Завершающий этап урока .

T: We have told about writers and their books. Tell please, what is your favorite book? What book would you advise to your classmates?

(Слайд 12 - опоры)

Use the vocabulary:

I advise you to read … by…

I’d like you to read… by…

It is interesting, Thrilling, Exciting, powerful, useful, unusual, original, amusing.

Ученики составляют предложения по опорам. Они называют свою любимую книгу и советуют прочесть ее одноклассникам.

T: I liked the way you worked. But especially I Liked the results of …  Your marks are…

Your home task is to learn the poem.

If you’ve liked our lesson give me a smile. Thanks for your work. Good-bye!

 


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

план-конспект урока английского языка в 8 классе "Great Britain"

Цель данного урока - закрепить знания учащихся по теме "Great Britain". Проходит в форме игры....

Презентация к уроку английского языка 8 класс "Literary Britain" "

Презентация используется на уроке английского языка в 8 классе по теме "Mass Media: Good or Bad?" ? учебника М.З.Биболетовой "Счастливый английский"....

Презентация к уроку английского языка "Christmas in Great Britain"

Презентация к лингвостановедческому уроку по английскому языку на начальном этапе в среднем звене....

Урок английского языка в 6 классепо теме "Что едят британцы"

Данная  разработка урока  предназначена для закрепления лексического материала по теме «Еда. Что едят британцы?» в 6 классе общеобразовательной школы. Параллельно на уроке  проводится р...

Урок английского языка в 9 классепо теме «Конфликты, пути их решения».

Урок английского языка в 9 классе по теме «Конфликты, пути их решения»....

Урок английского языка по теме: "Discover Britain: England"

презентация к уроку по учебнику English 6 ( Афанасьева)...