Путеводитель по английской грамматике (5-6 класс)
книга по английскому языку (5, 6 класс)

Голубева Лариса Георгиевна

Путеводитель по английской грамматике для учеников 5-6 классов

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл 5-6_klass.docx157.12 КБ

Предварительный просмотр:

Множественное число существительных.

I.        В большинстве случаев множественное число существительных образуется при помощи “s”

A book – books

A pen – pens

II.        Окончание “es” добавляется если существительное оканчивается:

1.        На буквы s, ss, ch, sh, x

A box – boxes; a class – classes

2.        На букву «о»:

A potato – potatoes

A tomato – tomatoes

3.        На букву «y» перед которой стоит согласная, причем буква «y» меняется на “i”(y→i+es)

A puppy – puppies

!A boy – boys

4.        На букву “f” или “fe”, которые меняются на “v” или “ve” (f→v+es)   (fe→ ve+s)

A wolf – wolves

A wife – wives

III.        Некоторые существительные образуют множественное число при помощи заменительной гласной буквы в корне:

N + -less (без.) = Adj

water + -less = waterless

home + -less = homeless

 un- (не)

known – unknown

educated – uneducated

comfortable – uncomfortable

in- (не)

hospitable - inhospitable

expensive – inexpensive

formal – informal

A goose [gu:s] – geese [gis]

A mouse [maus] – mice [mais]

! a sheep – sheep

! Существительное, которое не употребляется только в единственном числе:

A lan

This (these)

Weather

Advice

Information

Knowledge

Progress

is

was

Vs

N t-y = Adj

sun - sunny (солнечный)

wind – windy (ветреный)

rain – rainy (дождевой)

Adj +t – th = N

warm – warmth      wide - width

long – length           strong strength

V + able = Adj

imagine + able = imaginable

respect + able = respectable

Adj + -ness = N

white + ness = whiteness

ill + ness = illness

V + -ment = N

develop + -ment = development

V + -tion = V

protect + -tion = protection

That (those)

Money

News

hair

has

it(they)

1 No news is good news.

2 Where is the money? It is on the the table.

3 Your hair has a ice colour.

! a hair – волосок hairs – волоски

Look! There is a hair in the soup.

My dog is clever! So is his dog. (И его собака тоже)

I`m a student. So are we. (И мы тоже)

They have a car. So has he. (So does he.)

You look wonderful! So do you.

Nelly lives in Paris. So does John.

I was at home last night. So were we.

You can swim well. So can Nick.

He lived in London in 1993. So did I.

They wrote a letter to Mr. Brown. So did they.

We have bought some apples. So has he.

I will go to India. So will they.

5.        Neither does she / do we

Bill can`t play the flute. Neither can John.

I am not tired. Neither are we.

We weren`t at home at 3. Neither was she.

I haven`t got her address. Neither has Ann.

They won`t play golf. Neither will we.

He didn`t train yesterday. Neither did Jack.

He doesn`t buy dairy products at the supermarket. Neither do I.

Притяжательный падеж

Существительное в притяжательном падеже отвечает на вопрос «чей?»

1)        Притяжательный падеж существительного в единственном числе образуется при помощи «`s»:

The girl`s hat – шляпа девочки

Jack`s friend – друг Джека

The horse`s leg – нога лошади

2)        Притяжательный падеж существительного во множественном числе образуется при помощи «s`»:

The boys` books – книги мальчиков

The workers` hands – руки рабочих

3)        Притяжательный падеж существительного множественного числа, который образован при помощи замены гласной в корне, образуется при помощи «`s»:

The children`s books – книги детей

The men`s cars – машины мужчин

4) Если имя собственное оканчивается на –s(-x) в притяжательном падеже к нему прибавляется апостроф ` и окончание –s.

Max`s [mæksiz] answer – ответ Максима

Thomas`s [`tɒmǝsiz] car – машинка Томаса

 Возможен и иной способ образования притяжательного падежа только при помощи апострофа `. Произношение формы существительного не изменяется.

  1. Neither “nor” (3 л., ед. ч.)

               Ни   “ни”

т. е. was (were)

is (are)

Vs (V)

Has (have)

Does

  1.  Either “or”

        Или “или”

Форма глагола, стоящего после этого, определяется по слову находящегося после on.

  1.         feel

               smell

N+   taste          + Adj (not adv)

Sound

The boy feels bad.

The rose smells pleasant.

Either my father or my brothers are coming.

Either my brothers or my father is coming.

  1. So does she/ do we

Max`s [mæksiz] answer

Thomas`s [`tɒmǝsiz] car

Word Order

Артикли

1.        В английском языке есть такая часть речи, как артикль, который не переводится на русский язык и ставится перед существительными или перед словосочетаниями «прилагательное + существительное»: a boy; a bad boy.

 Есть два артикля: неопределенный “a (an)” и определенный “the”.

2.        Неопределенный артикль “a (an)” употребляется только перед исчисляемыми существительными в единственном числе: a cat  !но a water, a cats.

A – употребляется перед существительными, которые начинаются с согласной: a girl, a dog.

An – употребляется перед существительными, которые начинаются с гласной: an apple, an ice-cream.

 Неопределенный артикль употребляется, если имеется в виду любой предмет ему подобный: Give me a toy. – Дай мне игрушку (любую).

3.        Определенный артикль “the” употребляется с неисчисляемыми и исчисляемыми существительными в единственном и множественном числах: the bear, the juice, the tigers.

Определенный артикль обозначает, что имеется в виду конкретный, определенный предмет: Give me the toy. – Дай мне игрушку (именно эту).

4.        Определенный артикль “the” всегда употребляется со следующими словами ( так как единственны в своем роде): the sun, the moon, the sky, the earth.

5.        Артикли не употребляются с:

a.        Именами: Ann, Pete, Steve

Participle I:                                                                      Participle II:

Активное причастие                                                   Пассивное причастие

Ving                                                                                  Ved/V3

falling snow – падающий снег                                   fallen leaves – опавшие листья

boiling water – кипящая вода                                   boiled water – кипяченая вода

  1. Фамилиями: Brown, Petrov (но! The Browns, the Petrovs)
  2. Городами:Paris, London, Moscow
  3. Странами: Russia, England (но! The USA, the UK)
  4. Континентами: Africa, America, Asia.
  5. Площадями:Red Square, Trafalgar Square.
  6. Улицами: Green Street, Pushkin Street.
  7. Парками:Hyde Park, Gorky Park.
  1. Названия месяцев и дней недели обычно употребляются без артиклей: in January, on Tuesday.
  2. Определенный артикль употребляется с названиями:
  1. Гор: the Urals, the Alps
  2. Океанов: the Indian` Ocean, the Pacific Ocean
  3. Морей:the Black Sea, the Baltic Sea
  4. Рек:the Volga, the Thames
  5. Озер: the Baikal, the Sevan(но! Lake)
  6. И других вод.
  1. С определяемым артиклем употребляется названия:
  1. Театров:the Bolshoi Theatre, the Malyi Theatre
  2. Кинотеатров:the “Odeon”, the “Pushkinskii”
  3. Музеев:the Pushkin Museum, the British Museum

3.

Subject

see

watch

notice

hear

feel

и другие глаголы восприятия

me

us

him

her

them

it

you

the boys

V/Ving

V – если констатируется факт

Ving – если процесс

I saw him cook. – Я видел, что он готовил.(факт, глагол совершенного вида)

I saw him cooking. – Я видел, как он готовил.( «видел» процесс, глагол несовершенного вида)

  1. Галерей:the National Gallery, the Metropolitan
  2. Гостиниц: the Embassy Hotel
  1. Артикль “the” употребляется в веражениях:

play the piano, play the guitar, play the vidin и т.д.

Но! Не употребляется в выражениях:

play football, play tennis, play hockey…

  1.  В восклицательных предложениях начинающихся с what  исчисляемое существительное в единственном числе употребляется с артиклем a(an):

What a wonderful emblem!

What an attractive girl!

Но! What tall trees!

What deep show!

  1. С именами существительными, обозначающими названия языков English, French, Indian, Chinese, Russian… артикль не употребляется (zero article)

Но! The English language

The German language

  1.  С именами существительными, обозначающими национальность (одно слово) употребляется неопределенный артикль.

A Russian

An American

An English man

Subject

let(s)

позвлить

make(s)

заставить

me

him

her

To V

2.

Daddy let them join us!

The news made everybody feel sad.

!Но! после Passive, с to.

The pupils were made to learn the poem by heart.

I am never allowed to come home late.

Allow – употребляется вместо let в Passive.

Однако для обозначения коллективного названия нации часто употребляется определенный артикль:

The English – англичане

The French – французы

The Chinese – китайцы

! English people

French people

Chinese people

Complex Object

Сложное дополнение

Subject - подлежащее

want(s)(ed)

would like

expect(s)(ed)

ask(s)

me

him

her

you

us

them

John

the children

to V …

I want him to come back at 5.

Я хочу, чтобы он вернулся в 5.

I don`t expect them to answer this question.

Я не ожидаю, что они ответят на этот вопрос.

                                    Степени сравнения прилагательных.

положительная

сравнительная

превосходная

односложные и двухсложные прилагательные

small

clever

nice

big

happy

smaller

cleverer

nicer

bigger

happier

(the) smallest

(the) cleverest

(the) nicest

(the) biggest

(the) happiest

многосложные прилагательные

beautiful

interesting

more beautiful

more interesting

(the) most beautiful

(the) most interesting

исключения

good

bad

much(much)

little

better

worse

more

less

the best

the worst

(the) most

(the) least

4. should/ shouldn`t

следует/не следует

Употребляется когда нужно дать совет.

You should be more careful.

You shouldn`t tell lies.

! Must – сильнее чем should

Must – обязанность

Should – совет

Little – less- the least

Much

Many           more – the most

   

           - farther – the farthest

Far         - further – the furthest

 

  Further information    

                 - older – the oldest

Old           - elder – the eldest (brother, sister)

She has to get up early.

Do you have to come back?

She doesn`t have to go by taxi.

! В прошедшем времени must практически не употребляется. Вместо него употребляется форма прошедшего времени его эквивалента, то есть had to.

I had to visit my granny yesterday.

Did you have to phone him?

He didn`t have to work late.

  1. May (might) – можно.

Выражает разрешение.

You may stay here till 5.

May I go there? – Yes, you may; No, you mustn`t.

  1. Shall – употребляется с 1 лицом и 3 лицом в вопросах с целью получить распоряжение.

Shall I read?

Where shall he wait for you?

                                                 Местоимения

Личные

Кто?

Притяжательные

Чей?

Личные

Кому? Кого? Кем?

 О ком?

I – я

my – мой

me – мне, меня, мной

he – он

his – его

him – ему, его, им, о нем

she – она

her – ее

her – ей, ее, ею, о ней

it – он, она, оно

Its – его, ее

it – ему, его, им, о нем, ей, ее, его, о ней

we – мы

our – нам

us – нам, нас, нами

you – ты, вы

your – твой, вам

you – тебе, тебя, тобой, вам, вас, вами

they - они

their - их

them – им, их, ими, о них

Модальные глаголы

  1. Can (could) – мочь, уметь.

Выражает возможность и умение что-то сделать.

Ann can swim well.

Ann cannot swim well.

Ann can`t swim well.

Can Ann swim well? – Yes, he can; No, he can`t.

To be able to – эквивалент can.

Употребляется в будущем времени вместо can.

I shall be able to come early.

He won`t be able to arrive at 7.

Will they be able to do it?

  1. Must – должен.

I must help her.

You mustn`t eat in bed.

Must I do it?

! to have to – эквивалент must (вынужден, приходится, в силах каких-то обстоятельств).

I have to go home.

Местоимения

Возратные себе, себя, сам, ся

Mine            myself

His                himself

Hers             herself

Its                 itself

Ours            ourselves

Yours          yourself, yourselves

Theirs         themselves

+сущ                     +сущ

This is my book.

This book is mine.

! В двух случаях правильно согласования времен не соблюдается:

  1. Если речь идет об общеизвестных истинах или фактах (Present Simple).

The teacher said: “The earth moves around the sun.”

Somebody told me that penguins don`t fly.

  1. Если указывается время того или иного события.

My friend said: “We met in 1995.”

My friend said that they met in 1995.

Everyone in my class knew that Gagarin became the first man in space on 12 April, 1961.

Неопределённые местоимения

many + - ?  - с исчисляемыми существительными.

many apples, many books

much + - ? – с неисчисляемыми существительными.

much coffee, much jam.

a lot of (lots of) +  - только с исчисляемыми и неисчисляемыми.

a lot of books, a lot of water.

little – мало – с исчисляемыми существительными .

a little – немного – с исчисляемыми существительными.

  1. little tea, (a) little milk.

few – мало – с исчисляемыми существительными.

a few - несколько – с исчисляемыми существительными

  1. few pupils, (a) few balls.

some + - немного, несколько .

any - ? – немного, несколько.

+ There is some water in the glass.

- There is no water in the glass.

- There is not any water in the glass.

? Is there any water in the glass.

  1. Поменять некоторые наречии:

tomorrow → the next day

in 2 days → 2 days later

next day → the next day, the following day

this → that

these → those

now → then

here → there

today → that day

ago → before

yesterday → the day before

last → the previous

Указательные местоимения

This – (близко, ед. ч.) этот, эта, это

That – (далеко ед. ч.) тот, та, то

These – (близко мн. ч.) эти

Those – (далеко мн. ч.) те

One и ones – употребляются вместо исчисляемых существительных чтобы не повторять их.

Ед.ч.   мн.ч.

Don`t use that knife! Use this clean one.

I don`t want to wear my old shoes. I want to wear my new ones.

! Don`t drink that milk. Drink this fresh(milk).

Milk – неисчисляемое существительное.

  1. Поменять форму глагола:

Direct Speech

Reported Speech

Examples

am/is are

was were

She said: “Pete is reading.”

She said Pete was reading.

Tom said: “They are friends.”

Tom said they were friends.

have/has

had

I said to Dolly: “Bob has got a dog.”

I told Dolly Bob had got a dog.

Nelly said to Tim: “I have done it.”

Nelly told Tim she had done it.

can

could

Bob said to Fred: “I can`t swim.”

Bob told Fred he couldn`t swim.

do/does

did

I said: “It doesn`t snow here.”

I said it didn`t snow here.

V

write

V(ed)/V2

Wrote

Mary said to Harry: “We play basketball in the gym.”

Mary told Harry they played basketball in the gym.

Greg said: “I write letters very seldom.”

Greg said he wrote letters very seldom.

will

shall

would

should

Nelly said: “I will help you.”

Nelly said that she would help us.

Ann asked: “What will you do?”

Ann asked what I should do.

Ved V2 (did)

had Ved V3

Fred asked Jill: “Did you hear the news?”

Fred asked Jill if she had heard the news.

Числительные

(the)… + -th                                                                     40 forty – (the) fortieth

1 one – (the) first                                                           50 fifty – (the) fiftieth

2 two – (the) second                                                     60 sixty – (the) sixtieth

3 three – (the) third                                                      70 seventy – (the) seventieth

4 four – (the) fourth                                                      80 eighty – (the) eightieth

5 five – (the) fifth                                                          90 ninety – (the) ninetieth

6 six – (the) sixth                                                          100 hundred – (the) hundredth

7 seven – (the) seventh                                                21 twenty-one – (the) twenty-first

8 eight – (the) eighth                                                    32 thirty-two – (the) thirty-second

9 nine – (the) ninth                                                        43 forty-three – (the) forty-third

10 ten – (the) tenth                                                       54 fifty-four – (the) fifty-fourth

11 eleven – (the) eleventh                                           65 sixty-five – (the) sixty-fifth

12 twelve – (the) twelfth                                             76 seventy-six – (the) seventy-sixth

13 thirteen – (the) thirteenth                                      87 eighty-seven – (the) eighty-seventh

14 fourteen – (the) fourteenth                                    98 ninety-eight – (the) ninety-eighth  

15 fifteen – (the) fifteenth                                           109 one hundred and nine

16 sixteen – (the) sixteenth                                                 200 two hundred

17 seventeen – (the) seventeenth                                                          

Five million dollars                   Millions of stars        

Six thousand cars                    Thousands of people  

Three hundred letters            Hundreds of books

При переводе из прямой речи в косвенную в вопросительном предложении нужно обратный порядок слов поменять на прямой, то есть вспомогательный глагол поставить после подлежащего. (так как косвенная речь это утвердительное предложение)

She asks: “How many countries are there in the V.K.?”

She asks how many countries there are in the V.K. .

5.        При переводе из прямой речи в косвенную часто нужно менять местоимения и вместе с ними форму глагола.

Nelly asks: “Have you been to Spain?”

Nelly asks if I have been to Spain.

The brothers say: “We won`t clean our flat.”

The brothers say that they won`t clean their flat.

Dick says: “I like coffee very much.”

Dick says that he likes coffee very much.

The doctor says: “How do you feel?”

The doctor asks how I feel.

Tom says: “Did Ann like the present?”

Tom asks if Ann liked the present.

6.        Если слова автора стоит в прошедшем времени (said, to  , asked …), то при переводе из прямой речи в косвенную во второй части нужно произвести следующие изменения.

Глагол to be (быть, есть, находиться, являться)

    I am Helen = I`m Helen

 + She is from Moscow = She`s from Moscow

    They are funny = They`re funny

    - She is not from Moscow = She isn`t from Moscow

They are not funny = They aren`t funny.

Are you Helen? – Yes, I am; No, I am not.

? Is she from Moscow? – Yes, she is; No, she is not.

Are they funny? – Yes, they are; No they are not.

Mother says: “Open the window, please.”

Mother asks to open the window.

My aunt says to me: “Don`t go there.”

My aunt tells me not to go there.

  1. Если общий вопрос – связка if(ли), если альтернативный вопрос связка whether(ли), специальный вопрос – связка + вопросительное слово.

She asks: “Is Wales situated in the British Isles?”

She asks if Wales is situated in the British Isles.

They ask: “Did it rain or snow yesterday?”

They ask whether, it rained or snowed yesterday.

She asks: “Where have you been?”

She asks where I have been.

  1. Есть 2 типа порядка слов в предложении: прямой и обратный. При прямом порядке слов вспомогательный глагол или глагол - сказуемое стоит после подлежащего. Такой порядок слов характерен для утвердительных и отрицательных предложений.

I have many friends.

 При обратном порядке слов вспомогательный глагол стоит перед подлежащим. Такой порядок слов характерен для вопросительных предложений.

Is Scotland an independent state?

to be

+ The pupils were at the stadium yesterday.

-  The pupils were not at the stadium yesterday.

-  The pupils weren`t at the stadium yesterday.

? Were the pupils at the stadium yesterday? – Yes, they were; No, they weren`t.

? When were the pupils at the stadium?

? Who was at the stadium yesterday?

+ His uncle was Africa last year.

-  His uncle was not in Africa last year.

-  His uncle wasn`t in Africa last year.

? Was his uncle Africa last year?

? Where was his uncle in Africa last year? – Yes, he was; No, he wasn`t.

? Who was in Africa last year?

! say(s) to но tell(s) to

Nick says: “I love my granny.”

Nick says that he loves his granny.

Nelly says to her friend: ”I wrote a letter to my parents.”

Nelly tells her friend that she wrote letter to her parents.

  1. В повелительном наклонении используется глагол ask(s) если это просьба, и tell(s) – если это приказ.

Nick says: “Give me some bread, please!”

Nick asks to give him some bread.

The teacher says: “Learn this poem by heart.”

The teacher tells to learn this poem by heart.

  1. Если предложение вопросительное в словах автора используется глагол ask(s), а так же want to know, to be interested, wonder.
  1. Продумать о Связке:
  1. В утвердительных и отрицательных – это that(которое можно убрать в некоторых случаях).

The Browns say: “We`ve moved into a new flat.”

The Browns say that they`ve moved into a new flat.

  1. Если положительное или повелительное наклонение – связка to, если отрицательное или повелительное наклонение связка not to, то есть Don`t→ not to

Present

Past

Future

I

you

we

they

you

have=have got

I

you

he

she

it

we

they

you

had

I

we

will (shall) have

you

he

she

it

you

they

will have

he

she

it

has=has got

Present

Past

Future

I

you

we

you

they

haven`t= haven`t got= have no=  don`t have

I

you

he

she

it

we

you

they

Had no=  didn`t have

I

we

won`t (shan`t) have

you

he

she

it

you

they

won`t have

he

she

it

Hasn`t=   hasn`t got=   has no= doesn`t have

Present

Past

Future

Have

I

you

we

you

they

…?

Did

I

you

he

she

it

we

you

they

have …?

Will (Shall)

I

we

have …?

Have

got …?

Will

you

he

she

it

you

they

have …?

Do

have …?

Has

he

she

it

got …?

does

have …?

Reported Speech

Чтобы перевести прямую речь в косвенную, нужно:

  1. Определить тип предложения в прямой речи.
  1. Утвердительное или отрицательное
  2.  Повелительное или отрицательное (просьба или приказ)

  1. Вопросительное

  1. Выбрать правильно глагол:
  1. Если предложено утвердительное или отрицательное – используем say(s), tell(s) – если указывается кому говорили.

Present  Simple ( Настоящее простое)

Обозначает действие , которое происходит постоянно, регулярно, часто

V1- глагол в первой форме ( I, we, you, they)

VS- глагол с окончанием  S (he, she, it)

do, does- вспомогательные глаголы ( -  ? )

Do – I, we, you, they

Does- he, she, it

Always- всегда         Usually- обычно

Often- часто             Sometimes- иногда

Seldom- редко

Never- никогда

Every day- каждый день

Окончание -s или -es читается как [s], [z], [iz]:

[s]

[z]

[iz]

После глухих согласных

works

helps

takes

После звонких согласных и гласных

falls

goes

becomes

После шипящих и свистящих

dresses

watches

He can do it, can`t he?                                       He can`t do it, can he?

  1. Специальный (special questions)

Специальные вопросы начинаются со специальных вопросительных слов: Whom, What, Where, When, Why, Which, Whose, How, How well, how long, How often, How much, How many.

Where is the house? – It is on the hill.

How do you get there? – I get there by bus.

When did he come back? – He came back late.

What has he done? – He has bought a car.

How long can he stay here? – He can stay here for 2 days.

  1. Вопрос к подлежащему (questions to the subject).

Who is at home? – We are (I am. He is.)

Which of you is playing the guitar? – I am.

Who lives in this flat? – We do. (I do. He does.)

Who went to the park yesterday? – We did. (I did. He did.)

Who can win? – Anybody can.

What has happened? – Nothing has.

Which of them was helping their mother? – Ann and Marry were.

В вопросе к подлежащему глагол-сказуемое обычно стоит в единственном числе после вопросительного слова.

Вспомогательный глагол-сказуемое ставим на первое место.

Present Continuous (Настоящее длительное)

Обозначает действие, которое происходит сейчас, в данный момент

to be ( am, is, are) + Ving

now- сейчас               at the moment- в данный момент

Look!- Смотри!

write – writing             sit - sitting

make – making            swim – swimming

2) Для выражения запланированного действия ,которое произойдет в не слишком отдаленном будущем (особенно с глаголами движений to go, to come, to leave, to start, to move)

I`m travelling to Rome tomorrow = I`m going to travel to Rome tomorrow.

Jill is not coming with us= Jill is not going to come with us = Jill is not going to come with us.

! Глаголы, которые не употребляются в Present Continuous: like, love, want, understand, hear, see, notice, feel, remember, recognize, wish, know, forget, seem, believe, hate, be, prefer.

I hear someone calling me.

Do you understand me know?

I don`t want porridge at the moment.

Типы вопросов

1.        Общий (general questions) – требует ответа «да» или «нет».

Вспомогательный глагол ставится на первое место.

Is he a boy? – Yes, he is; No, he isn`t.

Do you live here? – Yes, I do; No, I don`t.

Did he go there? – Yes, he did; No, he didn`t.

Have you done it? – Yes, I have; No, I haven`t.

Can you do it? – Yes, I can; No, I can`t.

2.        Альтернативный (alternative questions) – со словом or(или).

- Is he in Paris or in Madrid?

- Does he like apples or oranges?

- Did you get a newspaper or a magazine?

- Has she been to Spain or to France?

- Can you ski or skate?

3.        Разделительный (disjunctive questions, tag questions).

He is at home, isn`t he?                                      He isn`t here, is he?

We like sweets, don`t we?                                 We don`t know him, do we?

They spoke quietly, didn`t they.                       They didn`t run fast, did they?

She has built a house, hasn`t she?                   He hasn`t got it, has he?

Past  Simple

Прошедшее простое

Ved-   правильные глаголы

V2- неправильные глаголы

Did- вспомогательный глагол  (- ?)

Yesterday-вчера

The day before yesterday- позaвчера

Last week- на прошлой неделе

A week ago- неделю назад

In 2003- в 2003 году

The other day – на днях

Past Simple

try – tried                  skip - skipped

! play - played          stop – stopped

Окончания -ed или -d читается ка [t], [d], [id]:

[t]

[d]

[id]

После глухих согласных

dressed

helped

danced

После звонких согласных и гласных

opened

played

answered

После букв t, d

counted

wanted

collected

Passive Voice

Пассивный залог

Active Voice (активный залог) используется, когда подлежащее само выполняет действие.

They speak Russian (они говорят по русски).

Passive Voice (пассивный залог) – подлежащее не само выполняет действие, кто-то выполняет действие над подлежащими.

Употребляется, когда мы не знаем или нам не важно кто выполняет действие.

Present Indefinite Passive

Is/are + Ved, V3

The table is made of wood.

A lot of houses are built in the city every year.

Was/were + Ved, V3

The room was cleaned yesterday.

Was the book sold last week?

Future Indefinite

Will/shall be+ Ved, V3

The letter will be written tomorrow.

When will the car be repained?

The other day

Used to [ju:st] (раньше бывало) обозначает повторяющееся действие в прошлом, которое сейчас не происходит.

He used to live in Kursk (but now he doesn`t)

My brother didn`t use to like fish = My brother used not to like fish.

Did ypu use to be good friends when you were children?

Future Continuous

Будущее Длительное

will/shall be + Ving

Употребляется:

  1. Когда указано точное время

at 5 o`clock tomorrow

at this time tomorrow

  1. Когда указан промежуток времени.

from 5 till 7

the whole day

all day(long)

tomorrow morning

and etc.

  1. Когда время выполнения одного действия выражено при помощи другого действия с союзами when, while

Придаточная часть употребляется в Present Simple

Will you be working when I come?

Present Perfect

Настоящее Совершенное

have/has + Ved, V3

  1.  Обозначает действие, которое произошло в прошлом (когда мы не знаем, нам это не важно), а результат этого действия виден в настоящем.

I have broken the cup. – Я разбил чашку.(Действие произошло в прошлом. Когда – неизвестно. Результат: чашки нет, есть осколки.)

already - уже

just – только что

ever – когда-нибудь

never - никогда

yet – еще(-), уже(?)

recently – недавно             lately – неравно, последнее время

today – сегодня       this week – на этой неделе

this morning – сегодня утром

  1. Обозначает действие, которое произошло в прошлом и до сих пор продолжается. Употребляется с глаголами: to be, to know, to have, to see, to live и др.

for – уже в течение                since – с, с тех пор как  

how long – как долго

Past Perfect

Прошедшее Завершенное

Had + Ved/V3

Обозначает действие, которое завершилось к определенному моменту в прошлом.

  1. by – к

before – до того как, прежде чем

after – после того как         when – когда

Придаточная часть употребляется в Past Simple.

Mother had cleaned the flat before her cousin arrived.

! The train had left when we arrived.

Поезд ушел, когда мы прибыли.

The train was leaving when we arrived.

Поезд уезжал, когда мы прибыли.

  1. Already, just, ever, never, yet

The students hadn`t finished the test yet when the bell rang.

! the students haven`t finished the test yet.

  1. Чтобы показать, что одно событие в прошлом произошло раньше другого.

John asked if I had ever been to Paris.

She couldn`t find the book that I had lent her.

Present Perfect не употребляется если в предложении указано когда и где произошло действие. В этих случаях употребляется Past Simple.

Исключения: с глаголом to be; с предлогом to.

3) c наречием always (всегда)

I have always wanted to visit London.

Я всегда хотел посетить Лондон.

Hot I always eat porridge for breakfast

Я всегда ем кашу на завтрак.

Past Continuous

Прошедшее Длительное

Was/were + Ving

It was getting dark. ( Темнело)

Употребляется когда:

  1. Указано точное время:

At 5 o`clock, at this time yesterday, at noon (в полдень), at midnight.

I was sleeping at 6 o`clock yesterday.

! The lesson began at 8 o`clock. (Past Simple, так как действие краткое)

  1. Указан промежуток времени:

From 5 till (to) 7, all the morning, the whole evening, in June …

They were preparing for exam the whole day yesterday.

  1. Время выполнения одного действия выраженного при помощи другого действия, то есть два, три или более действий происходивших одновременно в прошлом. Если действие длительное – Past Continuous, если краткое – Past Simple.

Союзы when, while (пока, в то время как), as (когда).

While Jane was reading a book, Susan was watching TV.

Teddy was speaking over the phone when the doorbell rang.

Present Perfect Continuous

Настоящее завершающее время

Обозначает действие, которое началось в прошлом и продолжается в момент речи.

have/has + Ving

We have been playing football since 4 o`clock.

For – уже, в течение

Since – с, с тех пор как

How long – как долго

All my life – всю свою жизнь

! В сложных предложениях придаточные предложения употребляются в Past Simple.

He has been writing a letter since I came home.

Future Simple

Будущее простое

Will + V      will  not – won’t

  1. Tomorrow- завтра

The day after tomorrow- послезавтра

Next week – на следующей неделе

In a week – через неделю

In 2020- в 2020 году

Soon- скоро

2. В придаточных предложениях времени и условия с союзом “if, when, as, soon as” главная часть употребляется в Future Simple, придаточная – в Present Simple.

She will to the doctor if she doesn`t get better.

I will play the guitar if he is not in.

   

   Словообразование

  1. N → V

существительное → глагол

water →  to water (поливать)

colour  → to colour (раскрашиваться)

Adj → V

прилагательное → глагол

warm → to warm (подогревать)

cool → to cool (охладить)

  1. Dis – отрицательная приставка

Dis + like = dislike (не любить)

Dis + agree = disagree (не согласиться)

  1. Ly – суффикс наречий

Quick + ly = quickly (быстро)

Slow + ly  = slowly (медлить)

  1. Or или er – присоединяется к глаголу для обозначения действующего лица

Write – writer (рисовать)

Translate – translator (переводчик)

  1. Ic – суффикс прилагательных

Fantastic

Thematic

Olympic


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Внеклассное мероприятие "В мире английской грамматики", 5-6 классы

Сценарий проведения внеклассного мероприятия  по английскому языку   для 5-6 классов. КВН « В мире английской грамматики»...

Программа элективного курса "В мире английской грамматики" для 3 класса

Программа разработана на основе Примерной программы начального общего образования по иностранным языкам (английский язык); авторской программы курса английского языка к УМК «Enjoy English» для у...

"В мире английской грамматики" для 3 класса

Программа разработана на основе Примерной программы начального общего образования по иностранным языкам (английский язык); авторской программы курса английского языка к УМК «Enjoy English» для у...

конспект урока английского грамматика в 5 классе

краткий конспект урока по изучению грамматики в 5 классе...

рабочая программа внеурочной деятельности " В мире английской грамматики" для 6 класса

Реализация ФГОС второго поколения связана с существенными преобразованиями процесса обучения школьников. Особую роль в данном контексте приобретает организация внеурочной деятельности. Програма ...

План-конспект урока " Изучаем английскую грамматику" для 5 класса.(к учебнику Биболетовой М.З.)

Целью  данного конспекта является: познакомить учащихся с Настоящим продолженным временем и создать условия для усвоения материала....