Задания интеллектуально – творческой и познавательно-исследовательской направленности
учебно-методический материал по английскому языку

Винтоняк Елена Викторовна

Задания интеллектуально-творческой и познавательно- исследовательской  направленности  многократно увеличивают эффективность урока, создают условия для раскрытия личностного потенциала учащихся, способствуют развитию интеллекта и  креативных способностей.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл intellekt_-_tvorchesk_zadaniya.docx518.89 КБ
Файл poeticheskiy_perevood.pptx104.51 КБ

Предварительный просмотр:

  Примерные задания интеллектуально-творческой     направленности по английскому языку для 2 – 9 классов.

 Задания интеллектуально-творческой  направленности  многократно увеличивают эффективность урока, создают условия для раскрытия личностного потенциала учащихся, способствуют развитию интеллекта и  креативных способностей.

  1. Сочинить песенку и исполнить по ролям в рамках конкретной условно- речевой ситуации

Пример: класс хором поёт куплет: How old are you? How old are you? Now tell me please, How old are you? Ученик: I’m 11, I’m 11 , I’m 11, How old are you? или What is your name, what is your name, now tell me please, what is your name? Ученик: My name is Ann, my name is Ann, my name is Ann, that’s my name и т. д. Можно вместе сочинить и спеть  перевод  песенки  «Мы едем, едем, едем в далёкие края» We go, go, go, We go far away, We don’t go slow because we sing and say Tra- ta- tat, tra- ta- tat We shall take a dog and cat, ball and teddy bear, fox and little hare We shall go to the wood, So the company is good! Или разучить песенку крокодила Гены про день рожденья на английском языке.  Сравнить английский  и русский тексты,убедиться, что незнакомые слова и выражения на английском языке запоминаются быстрее, а процесс запоминания становится легким и увлекательным, когда мы дружно поем веселую песенку.

Пусть бегут неуклюже
Пешеходы по лужам,
А вода – по асфальту рекой,
И неясно прохожим
В этот день непогожий,
Почему я весёлый такой.

А я играю на гармошке
У прохожих на виду.
К сожаленью, день рожденья
Только раз в году.

Прилетит вдруг волшебник
В голубом вертолёте
И бесплатно покажет кино,
С Днём рожденья поздравит
И, наверно, оставит
Мне в подарок пятьсот эскимо.

А я играю на гармошке
У прохожих на виду.
К сожаленью, день рожденья
Только раз в году.

Let pedestrians hurry
With their eyes full of worry,
In the pools picking out their way,
They’re surprised at my folly –
Why I am so jolly
On this gloomy and dull rainy day.I am playing my garmoshka
For all passers-by to hear.
It’s a pity we’ve a birthday
Only once a year. 

Then a wizard comes flying
In a blue helicopter,
He will show me a film in a way,
Several hundred sweet ices
He will give me and wish me
Many happy returns of the day.

I am playing my garmoshka
For all passers-by to hear.
It’s a pity we’ve a birthday
Only once a year.

2 . Творческий подход к диалогам. Один и тот же диалог можно разыграть по-разному. Идеи и роли можно подсказать ребятам, часто они  сами придумывают оригинальные варианты.

Простейший диалог:

- Excuse me

-Yes

- Can you tell me the time, please?

- Certainly, it’s 4 o’clock

- Thanks

- Not at all

1 вариант: две школьницы торопятся в школу, бегут, сталкиваются, произносят диалог, смотрят на часы и разбегаются.

2 вариант: Мальчик знакомится с девочкой, звучит диалог. Мальчик дарит цветок и они уходят вместе.

3 вариант: кукольный театр, Ребята произносят диалог под партой. Говорят куклы.

4 вариант: разговор двух деловых людей по телефону.

Для сильных учащихся задание: расширить диалог, добавив 5-6 своих реплик.

3. Размышления над интересными цитатами и высказываниями:

Тема « Профессия. »  ( 9 класс)

1. Success does not come overnight.

2. The three D’s to succeed: Desire, Discipline, Dedication.

3. Be nice to people on your way up because you’ll meet them again on your way down ( Samuel Bekket)

4. Difficulties are stepping stones to success.

Варианты заданий:

- обсуди с партнёром по парте, выскажи своё мнение.

- дебаты в группах. Одна группа соглашается, другая - против. Выступают по очереди. На доске висят фразы согласия/ несогласия, что особенно важно для детей с более низким уровнем обученности.

4. Проведение уроков рисования, посвящённых  Рождеству, Пасхе, Святого Валентина, на которых учащиеся красочно оформляют  открытки и , придумывают поздравления, затем мы выбираем самые оригинальные( 5- 6 класс) .

5. Большие возможности для развития творческого потенциала учащихся имеет и проектная  работа, когда ребята представляют результаты своей исследовательской деятельности в виде постеров, докладов, альбомов, стенгазет, коллажей, презентаций по таким темам, как «Мой класс», « Моё увлечение», «Политические деятели России», «Британские монархи», «Образы Британии и России», «Выдающиеся спортсмены нашей страны», «Достопримечательности Нижневартовска», «Елизавета Вторая» и т. д.( 8- 9 класс).

6. Нестандартные уроки: урок-театр, где учащиеся инсценируют сказки и произведения английских и американских писателей: «Золушка», «Алиса в стране чудес», «Приключения Тома Сойера», «Красная Шапочка» и т. д. Надо отметить, что ребята сами придумывают костюмы. Урок- путешествие в страну знаний по разным станциям: «Фонетическая», «Лексическая», «Грамматическая», «Читательская», «Физкультурная», «Музыкальная». Этот урок проводится в виде соревнования между двумя командами 5 класса, как итоговый урок года. Дети сами придумывают названия команд, рисуют эмблемы.  Чаще всего нестандартные уроки я практикую в среднем звене ( 5-7 классы),когда ещё высока мотивация учащихся к изучению иностранного языка.

7.Творческие задания на уроке, которые можно использовать во всех классах:

- придумать другую концовку рассказа (грустную или весёлую);

- придумать и написать рассказ по серии картинок;

- сделать рисунок по прочитанному;

- узнать свои корни, нарисовать генеалогическое дерево, сделать сообщение (тема «Семья»);

- разыграть диалог между персонажами текста;

- составить рецепт любимого блюда и дать ему рекламу( тема «Еда»);

- сделать поэтический перевод стихотворения на русский язык.

Поэтический перевод Мельник Полины ученицы 9 класса

 

8. Использование заданий на развитие образного воображения, творческого мышления «Придумать продолжение истории»:

1. Once upon a time there lived a king and a queen. And they had a beautiful daughter……..

2. I saw her dancing in the rain……

3. Last night I had an awful dream: I found myself in the world where all the colours were blent. The grass was orange, the trees were white, the purple sun was shining in the green sky……

4. Yesterday I heard a strange noise in the drawing- room. I came downstairs, opened the door and saw a man lying on the floor…….

8 - Я стараюсь чаще использовать на уроках вопросы, поощряющие думать творчески – «представьте себе, предположите что, сочините, порассуждайте о…» и т.д .

Примеры творческих заданий для учащихся 2-9 классов.

2класс

1. “A sentence chain”
Make such a sentence, when the last letter in the word will be the beginning of the next one. Make 5 such sentences.

Example: A caT TakeS Sausage.

2. Using Russian and English sentences make up a rhyme.

Example:

Я вижу солнце – I see sun. 
Оно разгуливает по небесам.
Я вижу звёзды – I see stars.
На них смотрел я много раз.

3. Imagine that you see a big cloud. On this cloud you can read a word – FORECAST (прогноз погоды). Try to make as many new words as possible from this one. Use only the letters giving in this word. (Don’t use one letter twice in one word). These new words are drops of rain.

Example: cat – кот, etc.

4. You know that your friend has a strange pet. Ask some questions about it and then draw a picture of this animal, as you see it.

5. As you know each color has its meaning. Read the text about colors and then choose one you like best of all and write English words which can be of this color.

Психолог Дж. Люшер проделал большую работу по изучению значения  цвета для человека. И вот к каким выводам он пришёл:

Красный – активность, творчество, преодоление старого, стремление проявить своё.
Розовый – инфантильность, мягкость.
Зелёный – служение, помощь, доброта, согласие, взаимодействие.
Синий – покой, открытость.
Голубой – чистота и целомудрие, успокоение, умиротворение.
Желтый – оптимизм, проявление разумного начала, конструктивность.
Оранжевый – символ развития, направленности на успех.
Фиолетовый – тайна, волшебство.
Коричневый – символ тревоги, зависти, неудовольствия.
Серый – пассивность, скромность.
Белый – безупречность, чистота.
Чёрный – критика, осуждение.

 3-5классы

1. Read this rhyme and try to translate it into Russian in a poetry form. Try to give the readers all details of the rhyme.

Cats sleep anywhere,
Any table, any chair.
Top of piano, window-edge,
In the middle on the edge.
Open drawer, empty shoe,
Anybody’s lap will do.
Fitted in a cardboard box,
In the cupboard with your frocks –
Anywhere!
They don’t care!
Cats sleep anywhere.

2. As you know, friends like to visit each other at home. It’s a good tradition to treat the guests with something delicious. Make a holiday menu for your friend Winnie – the – Pooh.

3. Our life is boring without friends. Do you know a phrase: “Friendship is a thing for two, three or four, even more…?” This is a rhyme about my friend:

My friend’s name is Jessie.
She’s smart but a little messy.
She looks like Jane Fonda,
Who is she fond of?
She’s funny and very kind.
She likes me too! And I don’t mind!

Now try yourself and write you rhyme about your friend in English.

4. Try to explain each letter in the word “English”.

Example:

E – Educated
I – intelligent
D – different

5. You are a doctor. Give some advises to Karlson, because he is ill. Tell him what he can or must do to be well. 
Explain him what he mustn’t do in this case.

6-7 классы

1. Аll of us have some wishes. We wish about new things, feelings, position, etc. 
I tried to write a rhyme about my dreams, using a grammar structure: 
“I wish I had…” Here it is:

I wish I had a gold fish,
A parrot and a hamster,
I wish I had a walkman,
And bicycle one.
I wish I had a computer and a cassette-recorder…
But I’m press for money, and nothing can be done!

Use this grammar structure “I wish I had” and create your own rhyme about your dreams.

2. “Tolerance with people”

I think that tolerance helps you to make friends. Tolerance means to respect other people’s likes and dislikes, opinions and beliefs.
It also means not to start an argument over something you disagree with.
A tolerant person is a person, who is fair and not makes fun on people. He is kind, helpful, kind-hearted, thoughtful and more.

Task: ask your friends and make up 7 questions for the form: “You are tolerant – yes or no”

Ex: 1. Can you share your pocket-money with your friend?

3. It is usual in America to stick some notes and cards on the fridge. These are the variants of two notes. Read them and create your own “Family rules”. Write about 6 sentences.

Example:

“Family goals”

– We want to be a loving family.
– We want to be alert at school and work, etc…

“Family rules”

– We will always be home by 10 o’clock. 
– We will not do anything that will lead to immorality. Etc…

4. Our mood can be different in different days. It can change like the weather. Try to describe your mood, as if it is one of the seasons of the year. Write about 6-7 sentences, using adjectives concerning the weather.

5. “Ten the  most intelligent animals”

Do animals think, or do they act merely from instinct?
These questions have been debated by many people. Dr. Blair has worked with animals for many years. What does he think?
“It is my judgment that all animals think”, said Dr. Blair, formerly director of the New York Zoological Park, who has spent many years as a companion of animals. “When we see animals showing affection, sympathy, jealousy or anger can we doubt that there are thoughts accompanying these feelings?”
Dr. Blair believes that the ten most intelligent animals are:

  • the chimpanzee;
  • the orangutan;
  • the elephant;
  • the gorilla;
  • the dog;
  • the beaver;
  • the horse;
  • the sea lion;
  • the bear;
  • the cat.

Imagine that you are speaking at the scientific conference.  Choose one animal from this list. Try to give many arguments as you can, proving the idea that t Задание для 8-9 классы

1. Every country has its own sights of view. People are proud of them, because such things are a part of history and culture of the country. Fill the table and compare what is alike in Moscow (Russia) and London (Great Britain) sights.

Example:

Moscow

London

The  Red square                                            

The Trafalgar square                                                

2. “The food we like to eat in Russia”

Imagine that you are a chef in a good Russian restaurant. Try to write your recipe of Russian dish. Look this variant:
“Chicken “Tabaka” from the Caucasus”
Chicken “Tabaka” is roasted under the press for an hour. Before placing it on the frying pan rubs it with salt, pepper, garlic and cut greens. Enjoy it!

3. Translate this poem into Russian. Try to give a poetical translation

“A man is made”

A man is made   
Of flesh and blood
Of eyes and bones and water.
The very same things make his son
As those that make
His daughter.
A tree is made
Of leaf and sap,
Of bark and fruit and berries.
It keeps a bird’s nest 
In its boughs
And blackbirds eat the cherries.
A table’s made
Of naked wood
Planed smooth as milk. I wonder
If tables ever dream of sun,
Of wind, and rain, and thunder?
And when man takes 
His axe and strikes
And sets the sawdust flying –
Is it a table being born?
Or just a tree that’s dying?

4. “The most striking things”

At first read this short conversation:

– What struck you most on your travels?
– Other people’s umbrellas.
But what are the most striking things for you? Write a short composition about 3 – 5 of them.

5. Idioms his animal is really the most intelligent. 

                           

                                    Задания повышенной трудности

1. There are different holidays in the world. Some of them are state, others are personal (family, main events in your life, etc). Create your new holiday in Russia. (When and why is it celebrated? What are pros and cons for it? How it is called? What attributes and decoration does it need? etc.

2. Do you know the story about “Sandford Orcas Manor”?

Next to the church in the village of Sanford Orcas there is an old gatehouse. If you go through the gate you arrive at the sinister manor house which is famous for its large number of ghosts. But perhaps the most frighten story is of a young man who grew up in the house and then became a sailor. While he was at sea, he killed a boy, and then went mad. When he returned to Sanford Orcas, they locket him in a room at the back of the house.  He never left the room again, and died there several years later. On some nights when the moon is full, you can hear him screaming and banging on the door of the room. Why does he do it? Now, imagine that you are this manTry to explain us your thoughts, emotions and feelings, as if you are this ghost.

3. Do you know poems about Russia?

In Russian Literature there are a lot of them. Such for example: “ An anthem to Russia” by E. Evtushenko

Будь, Россия, навсегда Россией!
И не плачь, припав к другим на грудь!
Будь свободной, сильной и красивой!
Даже, если нас не будет – Будь!...

I’ve translated these lines into English:

Be Russia! Be forever!
And don’t cry when happens whatever!
Be strong and powerful my dear land!
Much happiness to you I send!
Oh, Russia, dear Russia!
God shed his grace on thee!
And in the case we aren’t exist
In spite of this you’ll be!

Now, try to write your own rhyme about our great country, or to translate some lines of Russian poets into English.

4. Write in column your first name

Explain each letter in it in your variant. Explain us why you think so.

Example:

    E    

Emotion (I think, I’m such a person because…)

    L   

 

    E   

 

    N    

 

    A    

 

5. “Personal problems”

You are a journalist of the youth magazine. You’ve received such a letter:

“Last year, my girlfriend wanted to take a business course but she didn’t have enough money. Her parents couldn’t help, so I lent her the money. Now she’s finished the course, and has found a good job, but she hasn’t offered to pay me back any of the money. I’ve mentioned once or twice, but she just laughs and talks about something else. I love my girlfriend, but I want my money back too”.
Now think over this problem and give a writing answer of this problem in your magazine to this young man.


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Поэтический перевод с английского выполнила : учениц a 9 класса Мельник Полина Консультант : Винтоняк Е.В учитель английского языка МБОУ «СШ № 21» г. Нижневартовска . Поэтический перевод как один из видов заданий интеллектуально-творческой направленности Robert P. Tristram Coffin The Secret Heart

Слайд 2

Robert P. Tristram Coffin The Secret Heart Across the years he could recall His father one way best of all. In the stillest hour of night The boy awakened to a light. Half in dreams, he saw his sire With his great hands full of fire. The man had struck a match to see If his son slept peacefully. He held his palms each side the spark His love had kindled in the dark. His two hands were curved apart In the semblance of a heart. He wore, it seemed to his small son A bare heart on his hidden one, A heart that gave out such a glow No son awake could bear to know. It showed a look upon a face Too tender for the day to trace. One instant, it lit all about, And then the secret heart went out. But it shone long enough for one To know that hands held up the sun.

Слайд 3

Тайн ое сердце Все годы помнил он одно: Отец всегда был лучшим для него. Во сне сын увидел отца своего, Полны огня были руки его. Спичку зажег он метко, Чтоб убедиться, что сын спит крепко. Его ладони горели как искры, В темноте излучая свет яркий и чистый. Его руки, сложенные в форме сердца, Охраняли сына как защитная дверца. От рук исходило яркое свечение, Вот бы проснуться и понять сна значение. Сердце взглянуть на лицо подсказало, Лицо доброту и нежность излучало. В этот момент всё засветилось, И тайна сердца рук открылась. Горящие руки – символ любви и того, Как многое в жизни значил Маленький сын для него!


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Познавательно-исследовательская деятельность как направление развития личности дошкольника Часть -I. 

Презентация будет полезна воспитателям дошкольных образовательных учреждений .Опыты и эксперименты способствует развитию целостной личности ребенка.В основе экспериментальной деятельности дошкольников...

«Развитие познавательных интересов детей, через познавательно-исследовательскую деятельность»

«Развитие познавательных интересов детей, через познавательно-исследовательскую деятельность»...

"Познавательно-исследовательская деятельность как направление развития экологического мировоззрения дошкольников при реализации ФГОС в образовательном процессе ДОУ"

"Выполнение ФГОС невозможно без освоения современных образовательных технологий, где главным фактором развития дошкольников выступает характер их деятельности "...

Занимательные упражнения по английскому языку познавательно-исследовательской направленности для 6 - 8 класса

Занимательные упражнения познавательно-исследовательской направленности всегда актуальны и привлекательны. Они помогают активизировать ранее усвоенный материал,  развивают исследовательские умени...

Критерий 1: Выявление и развитие у обучающихся способностей к интеллектуальной, творческой, физкультурно-спортивной деятельности* (для первой категории) или Выявление и развитие способностей обучающихся к интеллектуальной, творческой, физкультурно-спор

Критерий 1: Выявление и развитие у обучающихся способностей к интеллектуальной, творческой, физкультурно-спортивной деятельности* (для первой категории)   илиВыявление и развитие  спосо...