СБОРНИК УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКИХ КАРТ практических заданий для преподавателя по дисциплине ОУДб.03 Иностранный язык
методическая разработка по английскому языку

Дёмкина Алла Владимировна

СБОРНИК УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКИХ КАРТ

практических заданий для преподавателя по

дисциплине ОУДб.03 Иностранный язык

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл metodicheskaya_razrabotka_2.doc.docx63.39 КБ

Предварительный просмотр:

     ДЕПАРТАМЕНТ ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ ГОРОДА МОСКВЫ

Государственное бюджетное профессиональное

образовательное учреждение города Москвы

«ЮРИДИЧЕСКИЙ КОЛЛЕДЖ»

(ГБПОУ Юридический колледж)

УТВЕРЖДАЮ

Ведущий специалист

___________ О.А. Чистякова

  1.                                                                                                                             подпись                   иоф

____ ___________________ г.

СБОРНИК УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКИХ КАРТ

практических заданий для преподавателя по

дисциплине ОУДб.03 Иностранный язык

для специальности 40.02.02 Правоохранительная деятельность

(базовая  подготовка ПД)

40.02.01 Право и организация социального обеспечения

(углублённая подготовка СПО)

код, наименование

1 курс обучения

Автор - разработчик

преподаватель ГБПОУ

Юридический колледж

Дёмкина А.В.

                                                     

СОГЛАСОВАНО                                                     СОГЛАСОВАНО

Протокол заседания                                                 Протокол заседания

Методического совета                                             Цикловой комиссии

ГБПОУ Юридический колледж                             филологических дисциплин

от ___ _______ 20___ г. №____                              ГБПОУ Юридический колледж

                                                                                   от ___ ________20___г. №____

Москва, 2022

СОДЕРЖАНИЕ

Практическая работа № 1

2

ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА

4

Вариант 1

4

Вариант 2

5

Вариант 3

7

Вариант 4

9

Ключи

10

Практическая работа № 2

13

ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА

13

Вариант 1

15

Вариант 2

17

Вариант 3

18

Вариант 4

20

Вопросы для самопроверки

22

Ключи

24

Список литературы

26

Практическая работа №1

Пояснительная записка

Практические задания предназначены для реализации требований и уровню подготовки студентов первого курса дневного отделения для специальности 40.02.02 Правоохранительная деятельности (базовая  подготовка ПД) и 40.02.01 Право и организация социального обеспечения (углублённая подготовка СПО).

Задания включают в себя комплекс грамматических упражнений, основанных на грамматическом материале, который рекомендован для изучения на первом курсе и составлены по следующим темам:

Задание I      Артикли с географическими названиями

Задание II     Неопределённые местоимения и наречия

Задание III    Проверка навыков чтения и перевода (понимание текстов): Джек Лондон (Jack London), Библиотека британского музея (The British Museum Library), Завоевание Англии норманнам (The Norman Conquest of England), Великий пожар в Лондоне (The Great Fire of London).

Практическая работа состоит из 4 вариантов. В каждом варианте 3 задания.

Задание 1 - Заполните пропуски артиклями, где необходимо.  (Артикли с географическими названиями.

ЦЕЛЬ:  контроль грамматических навыков по теме «Артикли» (Articles) .

Задание 2.  -  Заполните пропуски неопределенными местоимениями и наречиями и переведите предложения на русский язык.

ЦЕЛЬ:  проверка лексических и  грамматических навыков неопределённых наречий (some/any) и их производных (somebody/someone/something/nothing/anyone/anything/anybody) .

Задание 3. Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами (A1 – A10), в которых представлены возможные варианты ответов. Укажите номер выбранного вами варианта ответа.

ЦЕЛЬ:  контроль лексических знаний. 

     Практические задания разработаны в 4  вариантах и ключей к ним в помощь преподавателям.

Учебные задачи:

  1. Обобщить и повторить пройденный лексический и грамматический материал.
  2. Закрепить темы.
  3. Способствовать развитию орфографической зоркости, памяти и логического мышления;

Развивающие задачи:

  1. Формировать и повышать умение самостоятельно изучать материал, закрепляя практическими заданиями.
  2. Формировать и повышать дальнейший интерес к изучению иностранного языка;

Воспитательные задачи:

  1. Способствовать воспитанию аккуратности, внимательности, точности, взаимоуважения, интереса к предмету, любознательности;
  2. Способствовать воспитанию рефлексивной позиции у обучающихся.

   

   

ВАРИАНТ 1

Задание 1. Заполните пропуски артиклями, где необходимо.

  1. ...largest and deepest ocean in ...world is...Pacific, then comes...Atlantic.
  2. Large masses of...land are called...continents.
  3. There are.... mountain chains in many parts of...world.
  4. ...Neva is not so long as...Thames.
  5. There are many holiday centers in ...Caucuses.          

Задание 2. Заполните пропуски неопределенными местоимениями и наречиями и переведите предложения на русский язык.

  1. I think there is...wrong with my watch.
  2. She never says... nice about her neighbors.
  3. Don’t tell... about it.
  4. ...knows that water is necessary for life.
  5. I haven’t seen him....    

Задание 3. Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами А1-А10. Эти номера соответствуют заданиям А1-А10, в которых представлены возможные варианты ответов. Запишите номер выбранного вами ответа. Переведите текст.

                                                          Jack London

     Jack London, the A1_____American novelist, was born in San Francisco and spent the first years of his life there.

      John London, the father of the family, left his A2____  and moved to town. He tried a lot of trades, but couldn’t make enough money to send his children to school. Jack London had to begin earning his living at an early age. He sold morning and evening papers in the A3___. At the age of fourteen he began working in a A4___. He worked eighteen to twenty A5___ a day. Then he became a sailor. Jack London travelled a lot. He had to do very hard work, but he also read a lot and tried to get an A6___. He went to school and to the University. In addition he read a lot of A7___ on History  and Philosophy. Jack London’s ambition was to become a A8___.

      Later London went to the Far North of America. He didn’t bring back any A9___ from there, but he brought something much better than the yeloow metal. It was a  A10___ of stories about life in the North. He had realized his ambition; he had become a writer.                                                                                                                                                                                                          

A1

1. great

2. big

3. high

A2

1. village

2. town

3. farm

A3

1. houses

2. streets

3. square

A4

1. factory

2. at home

3. in the street

A5

1. seconds

2. minutes

3. hours

A6

1. profession

2. education

3. knowledge

A7

1. magazines

2. papers

3. books

A8

1. writer

2. poet

3. doctor

A9

1. silver

2. gold

3. metal

A10

1. book

2. journal

3. novel

                                                 ВАРИАНТ 2

 Задание 1. Заполните пропуски артиклями, где необходимо.

  1. ...longest river in ...world is ... Mississippi, ...largest sea is ...Mediterranean, ...deepest lake is...Lake Baikal.
  2. ...Europe,... Asia,... North and ...South America, ...Australia and ...Antarctica are ...continents.
  3. We must cross many different ... European countries if we travel to...Holland by train.
  4. I am going to...Volga or...Black Sea for a holiday this year.
  5. There are several industrial centres in...Urals.

Задание 2. Заполните пропуски неопределенными местоимениями и наречиями и переведите предложения на русский язык.

  1. Give me...to read, please. – With pleasure.
  2. Is there... here who knows French?
  3. ...can answer this question. It is very difficult.
  4. Did you go...yesterday? – No, I went..., I stayed at home the whole day.
  5. There is...white in the box. What is it?

Задание 3. Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами А1-А10. Эти номера соответствуют заданиям А1-А10, в которых представлены возможные варианты ответов. Запишите номер выбранного вами ответа. Переведите текст.

                                        The British Museum Library

     Here is the British Museum Library. It is famous all over the A1____. The library contains millions of A2___, among them are rare books, and thousands of manuscripts. People come to this famous library to get the A3___ they need. Among the readers there are philosophers, scientists, economists, engineers, artists, musicians, in other words – A4___ of all possible professions.

          The British Museum Library has a copy of every book that is printed in the English language.  You can also A5___ there some of the first English books A6___ by Caxton. Caxton was a A7___ who lived in the fifteenth century. He made the first printing-press in A8___.

     At the present time the A9___ has modern electronic services, so the A10___ must not wait long to receive the material he needs.

A1

1. peace

2. world

3. earth

A2

1. magazines

2. newspapers

3. books

A3

1. information

2. knowledge

3. idea

A4

1. people

2. students

3. specialists

A5

1. find

2. search

3. look for

A6

1. copied

2. printed

3. written

A7

1. doctor

2. writer

3. printer

A8

1. England

2. France

3. German

A9

1. University

2. Library

3. College

A10

1. students

2. people

3. readers

                                                 ВАРИАНТ 3

Задание 1. Заполните пропуски артиклями, где необходимо.

  1. On the way to...Italy the plane flew across many...European countries.
  2. ...Urals are older than...Caucasus.
  3. ...largest sea in ...Europe is...Mediterranean sea.
  4. ...Arctic Ocean is colder than ...Atlantic Ocean.
  5. ...Russia occupies... eastern half of ...Europe.      

    Задание 2. Заполните пропуски неопределенными местоимениями и наречиями и переведите предложения на русский язык.

  1. Her patient has a bad memory. She can’t remember....
  2. Please give me...warm: it is cold here.
  3. ...knew ... about America before Colambus discovered it.
  4. I saw... in the train yesterday who looked like you.
  5. Is it... in Russia? – Yes, it’s... in Russia.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

Задание 3. Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами А1-А10. Эти номера соответствуют заданиям А1-А10, в которых представлены возможные варианты ответов. Запишите номер выбранного вами ответа. Переведите текст.

                                      The Norman Conquest of England

     The conquest of England by the Normans began in 1066 with the A1___ of Hastings. The conquest was complete in 1086.

      What did the Norman Conquest do to England?

     It gave it French kings and nobles. The Normans also brought with them the French A2___. After the Norman Conquest there were A3___ languages in England. There A4___ Latin, the language of the church and the language in which all A4___ men wrote and spoke; the kings wrote their laws in Latin too. Then there was French, the language which the kings and nobles spoke and which many people wrote. Finally, there was the English language which A5___ the language of the masses of the people. Some men might know all these languages; many knew two; but most of the people knew only one.

     In time however, came the A6___ use of the Ehglish language. About 1350 A7___ became the language of law; and that time lived the first A8___ who taught his boys to read and write English and to A9___, not from Latin into French, but from Latin into A10___.

A1

1. battle

2. war

3. fight

A2

1. knowledge

2. culture

3. language

A3

1. one

2. three

3. two

A4

1. educated

2. famous

3. learned

A5

1. remained

2. stayed

3. existed

A6

1. common

2. general

3. main

A7

1. English

2. French

3. German

A8

1. writer

2. teacher

3. poet

A9

1. read

2. write

3. translate

A10

1. French

2. English

3. German

                                              ВАРИАНТ 4

Задание 1. Заполните пропуски артиклями, где необходимо.

  1. ...Russia is washed by...Arctic Ocean in...north.
  2. ...Black Sea is in...south of our country.
  3. In...Siberia there are many long rivers: ...OB, ...Irtysh, ...Yenissei, ...Lena and ...Amur.
  4. ...Washington is...capital of...United States of America.
  5. ...Chicago is on...Lake Michigan.

    Задание 2. Заполните пропуски неопределенными местоимениями и наречиями и переведите предложения на русский язык.

  1. Did you go ... on Sunday?
  2. There is...at home now.
  3. You must find...who can help you.
  4. I don’t know... about your town Tell me... about it.
  5. She never says...nice about her neighbors.

Задание 3. Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами А1-А10. Эти номера соответствуют заданиям А1-А10, в которых представлены возможные варианты ответов. Запишите номер выбранного вами ответа. Переведите текст.

                                           The Great Fire of London

     The London of the middle of the 17th century was a city of narrow, dirty A1___.  The greatest A2___ of the plague broke out in 1665. It was a sad time for London. The streets were empty, shops were A3___. Every house in which there were sick people was shut up, and no one  was A___  to go in or out.

     The following year the Great Fire took place. It broke out late on a Saturday night in a street not far from A5___ Bridge. The fire burned for five days and A6___ the greater part of the city. But it did the city good, as it cleared away the old A7___ houses and dirty, narrow streets.

     A A8___ near London Bridge still marks the spot where the fire broke out. Sir Christopher Wren, the famous architect of that day, took part in A9___ the city. The greater part of it had been of wood, but after the fire wider streets and brick A10___ were built.

A1

1. houses

2. streets

3. squares

A2

1. epidemic

2. illness

3. sickness

A3

1. opened

2. destroyed

3. closed

A4

1. allowed

2. forbidden

3. prohibited

A5

1. Oxford

2. Moscow

3. London

A6

1. built

2. destroyed

3. broke

A7

1. wooden

2. metal

3. brick

A8

1. statue

2. monument

3. picture

A9

1. rebuilding

2. restoring

3. reconstruction

A10

1. towns

2. cities

3. houses

                                              Ключи

Вариант 1

Задание 1

  1. the, the, the, the
  2. -, -
  3. -, the
  4. the, the
  5. the

Задание 2

  1. something (Я думаю, что-то случилось с моими часами);
  2. anything (Она никогда не говорит ничего хорошего о своих соседях);
  3. anybody (Не говори никому об этом);
  4. everybody (Все знают, что вода необходима для жизни);
  5. anywhere (Я нигде его не вижу).

Задание 3

A1-1;  A2-3; A3-2; A4-1; A5-3; A6-2; A7-3; A8-1; A9-2; A10-1.

Вариант 2

Задание 1

  1. the, the, the, the, the, the, -
  2. -, -, -and -, -, and -, -
  3. -, -
  4. the, the
  5. the

Задание 2

  1. something (Дай мне что- нибудь почитать.(С удовольствием);
  2. anybody (Есть здесь кто-нибудь, кто знает французский язык);
  3. nobody (Никто не может ответить на этот вопрос. (Он очень сложный);
  4. anywhere, anywhere (Ты ходил куда-нибудь вчера? – (Нет, я не ходил никуда, я оставался дома);
  5. something (Что-то белое в коробке. Что это?).

Задание 3

A1-2; A2-3; A3-1; A4-3; A5-1; A6-2; A7-3; A8-1; A9-2; A10-3

Вариант 3

Задание 1

  1. -,-.
  2. the, the
  3. the, _, the
  4. the, the
  5. -, the, -

Задание 2

  1. anything (У ее пациента плохая память. Она не может ничего вспомнить) ;
  2. something (Пожалуйста, дай мне что-нибудь теплое. Здесь холодно.);
  3. nobody, anything (Никто ничего не знал об Америке, пока Колумб не открыл ее);
  4. somebody (Вчера я видел кого-то в поезде, кто выглядел как ты);
  5. somewhere (Это где-то в России? Да, это где-то в России).

Задание 3

A1-1; A2-3; A3-2; A4-3: A5-1; A6-2: A7-1; A8-2; A9-3; A10-2.  

Вариант 4

Задание 1

  1. -, the, the
  2. the, the
  3. -, the, the, the, the, the
  4. -, the, the
  5. -, -

Задание 2

  1. anywhere (Ты идешь куда-нибудь в воскресенье?);
  2. nobody (Никого нет сейчас дома.);
  3. somebody (Ты должен найти кого-нибудь, кто может тебе помочь);
  4. anything, something (Я ничего не знаю о твоем городе. Расскажи мне что-нибудь о нем,);
  5. anything (Она никогда не говорит ничего хорошего о своих соседях.).

Задание 3

A1-2; A2-1; A3-3; A4-1; A5-3; A6-2; A7-1; A8-2; A9-1; A10-3.

Практическая работа №2

                                                                                               

Пояснительная записка

Практические задания предназначены для реализации требований и уровню подготовки обучающихся первого курса дневного отделения для специальности 40.02.02 Правоохранительная деятельности (базовая  подготовка ПД) и 40.02.01 Право и организация социального обеспечения (углублённая подготовка СПО).

Задания включают в себя комплекс грамматических упражнений, основанных на грамматическом материале, который рекомендован для изучения на первом курсе и составлены по следующим темам:

Задание I      Множественное число существительных

Задание II     Степени сравнения прилагательных

Задание III    Глагол “to be” и его формы

Задание IY    Использование наречий с исчисляемыми и неисчисляемыми  

                       существительными

Задание V      Модальные глаголы

Задание VI  Проверка навыков чтения и перевода (понимание текста)

Практическая работа состоит из 4 вариантов. В каждом варианте 6 заданий.

Задание 1. –  Образовать множественное число имен существительных в английском языке, где возможно.

ЦЕЛЬ:  проверка грамматических знаний по теме « Образование множественного числа имён существительных в английском языке»

Задание 2. - Раскрыть скобки и поставить прилагательное в нужную форму.

ЦЕЛЬ: проверка лексических знаний, т.к. требует от обучающихся адекватного перевода предложенных предложений, а также  грамматических знаний по теме «Способы образования степеней сравнений прилагательных в английском языке».

Задание 3. – Поставить глагол «to be» в нужную форму.

ЦЕЛЬ: проверка знаний форм глагола «to be»  в настоящем, прошедшем и будущем времени, т.е. знаний темы «Present, Past, Future Simple to be».

Задание 4. – Выбрать наречия, используемые с исчисляемыми и неисчисляемыми существительными.

ЦЕЛЬ: проверка грамматических знаний по теме «Исчисляемые и неисчисляемые существительные в английском языке», а также знание темы «Much/many/a lot of, little/few, a little/a few»

Задание 5. – Выбрать нужный модальный глагол из предложенных.

ЦЕЛЬ: проверка понимания значений и особенностей модальных глаголов

Задание 6. – Чтение и перевод текста.

ЦЕЛЬ: проверка объема знаний лексики по теме «Hobby», «At leisure», а также грамматики по темам Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple и другие.

     Практические задания разработаны в 4  вариантах и ключей к ним в помощь преподавателям.

Учебные задачи:

  1. Обобщить и повторить пройденный лексический и грамматический материал.
  2. Закрепить тему и грамматическую форму в английском языке.  
  3. Способствовать развитию орфографической зоркости, памяти и логического мышления;
  4. Формировать умение образовывать формы и совершенствовать умения различать и определять эти формы.

Развивающие задачи:

  1. Формировать и повышать дальнейший интерес к изучению иностранного языка;
  2. Формировать и повышать умение самостоятельно подбирать материал.
  3. Развивать и совершенствовать коммуникативную компетенцию обучающихся, эмоциональную и эстетическую стороны в процессе обучения иностранному языку;

Воспитательные задачи:

  1. Способствовать воспитанию рефлексивной позиции у обучающихся.
  2. Способствовать воспитанию аккуратности, внимательности, точности, взаимоуважения, интереса к предмету, любознательности;

                         

1 Вариант

1. Образуйте множественное число существительных.

1. a wolf-

2. a tooth -

3. a country

2.Раскройте скобки, употребляя необходимую форму прилагательного.

1. This girl is the (good) student in our group.

2. This child is not so (small) as that one.

3. January is the (cold) month of the year.

3.Вставьте нужную форму глагола “to be”.

1. I wanted to drink but there_____ no water.

2. She_____8 now, but she____7 last year.

3. ____you___ at home tomorrow?

4. ____you at home yesterday?

4. Вставьте слова many\ much, little\few, a little\a few.

1. I don’t have ___time, so I can’t go with you.

2. The hall was almost empty: There were very ___people in it.

3. Are there____ great writers in Russia.

5. Переведите на английский язык, используя глаголы  can, may, must.

1. Можно мне открыть окно?

2. Вчера я не смог написать письмо.

3. Ты должен сделать эту работу хорошо.

6. Перевести текст

What do you do in your free time?

    Schoolchildren usually do not have much free time because they have to go to school and to do homework. We also halp our parents about the house-with washing, cleaning and cooking. As for me I like cooking.

    Some teenagers spend a lot of time indoors. They watch TV or play computer games. Some like to be alone so they knit, sew, read and watch video-films, Internet. Some boys and girls can do that for hours. I do not like this kind of rest. I like to be with other people.

    In big cities some teenagers gather in gangs, because they have nothing to do. They break everything they see, with on walls. It is called vandalism. But these “gangsters” can get into a trouble. Most of schoolchildren like to be together and meet their friends. There are lost of interesting things for us to do! English and American teenagers, as well as Russian like to go to the cinema, walk and talk. Some children are fans of a music group or a singer. They collect posters and records, visit concerts. Many children in Britain and the USA use the Internet to find the information about their  pop-stars. Many Russian and foreign children like to go in for sports. They play football, tennis, rugby, golf, baseball. I would not like to join a sport team. I want to play jast for fun not to become a champion. I know that many teenagers earn money. They work in a shop, supermarket. The best way to rest for me is to listen to music and dance. I also like reading.

2 Вариант

 1. Образуйте множественное число существительных.

1. a city-

2. a tomato –

3. a mouse  –

2.Раскройте скобки, употребляя необходимую форму прилагательного.

1. This box is (heavy) than that one.

2. He was the (fat) man in the village.

3. Your handwriting is (good) than it was last year.

3.Вставьте нужную форму глагола “to be”.

1. There___no exam tomorrow.

2. Look! There_____a lot of plates on the table.

3. There____ a lot of apples last autumn.

4. Вставьте слова many\ much, little\few, a little\a few.

1. Let’s wait____. He will soon come.

2. Be quick, please. We have very___ time.

3. Have you got______ minutes for me?

5. Переведите на английский язык, используя глаголы  can, may, must.

1. Ты должен пойти туда сегодня.

2. Магазин возможно закрыт.

3. Я не смог позвонить тебе вчера.

6. Перевести текст

How do you learn about the world around you?

     I like to learn about the world around me. The modern people can learn from different sources such as the Internet, TV and other mass media, book, traveling, visiting museums.

    I’d like to use the Internet because I can find there any information I want, such as information I want about different countries, pop stars songs. I can communicate with children all over the world.

    As for television and other mass media I am critical about them. I don’t like TV, but I like the news on some channels of TV such as the time and today. I learn news when I listen to the radio. I like to listen to the radio, because you can listen to music of different kinds, the news and many other things. In the morning you can listen to the day’s horoscope, songs or some information on the history of our city, you can take part in our intellectual quiz and win a prize. My favorite radio is Russian Radio.

    I know that traveling gives toad for thought. We can learn a lot when we travel. We can see the real world, meet real people. You can ask them different questions, live among them. You can see different plants and animals not in pictures. I am not fond of visiting museums, because you have to listen to the guide; you must not speak or share opinions with your friends.

    Our family has different books of different types. Mother says that books can teach me all my life.

    It is true. Sometimes I use books about travels and adventures. But when I want to rest I read fiction.

    I like to read magazines and newspapers. There I can find information about people, animals, computers.

    I also learn about the world around me at school lessons.

                                                                                       

3  Вариант

1. Образуйте множественное число существительных.

1. a child-

2. a toy-

3. a match-

2.Раскройте скобки, употребляя необходимую форму прилагательного.

1. Our house is not as (big) as yours.

2. German is (difficult) than English.

3. July is the (hot) month.

3.Вставьте нужную форму глагола “to be”.

1.There____a lot of mistakes in my last dictation.

2. I hope there____ a lot of new children in the camp next summer.

3. There____ a great holiday in our school yesterday.

4. Where___ you going now?

4. Вставьте слова many\ much, little\few, a little\a few.

1. He will come back from his journey in ____days.

2. There is too___ soup in my plate.

3. I want to have a rest. I am tired___ after the journey.

5. Переведите на английский язык, используя глаголы  can, may, must.

1. Я должен закончить этот тест.

2. Можно задать Вам вопрос?

3. Я не смог позвонить тебе вчера.

6. Перевести текст

Hobby

We choose a hobby according to our character and taste. When we have a hobby, our life becomes more exiting. Many people are interested in music. They collect records. Others like to read and collect books. People living in cities and towns like to be closer to nature, and they spend their free time in the country. Some of us go on hikes, some like to work in the garden, tale pictures or knit. For example, gathering and growing roses is the most common hobby among Englishmen. Gardening is one of the oldest man’s hobbies.

One of the most popular hobbies nowadays is computer games. Both grown-ups and children are fond of playing different computer games. It has become  one of the numerous hobbies. Some people don’t have any special hobby at all.

I can’t say I do anything too exiting in my free time. I mean, I don’t have  any real hobbies. But I do spend a lot of time on the Internet. I log on every afternoon. All of my classmates are there. We send virtual gifts to one another, we exchange music videos and we chat. It’s a good place to make new friends and to stay in contact with the friends you already have.

Apart from that, I sometimes watch TV in the evening, especially the music channels, and on Saturdays I always go to the cinema.

But very often our hobby helps us to choose our future profession.                                            

4 Вариант

1. Образуйте множественное число существительных.

1. a woman-

2. a knife-

3. a family-

2. Раскройте скобки, употребляя необходимую форму прилагательного.

1. Spanish is (easy) than German.

2. My house is the (big) one in our town.

3. The bus is (fast) than a tram.

3.Вставьте нужную форму глагола “to be”.

1. Look! There___ a lot of water on the floor.

2. ___you____ ill yesterday?

3. My father___ a teacher now. He___ a pupil 20 years ago.

4. _____you____ free tomorrow?

4. Вставьте слова many\ much, little\few, a little\a few.

1. Are there____ mushrooms in the forest this autumn?

2. There are very____ old houses in our street.

3. Thanк you very___ for your help.

5. Переведите на английский язык, используя глаголы  can, may, must.

1. Можно мне почитать эту книгу,

2. Она смогла  купить эти вещи.

3. Они должны выучить урок.

6. Перевести текст

At leisure

A hobby is a favourite pastime of a person. Hobbies differ like tastes. If you have chosen a hobby to you liking, lucky you are: you have made your life more interesting.

Numerous hobbies can be subdivided into four large classes: doing things, making things, collecting things and learning things.

The most popular of all hobby groups is doing things. It includes a wide variety of activities, everything from gardening to traveling and from chess to volleyball.

Making things includes drawing, painting, making sculptures, designing costumes, and handicrafts. Some people write music. Two of the most famous hobby painters were President Eisenhower and Sir Winston Churchill.

Almost everyone collects something at some period in his life: stamps, coins, matchboxes, books, records, toys. Some collections have no real value. Others become so large and so valuable that they are housed in museums and galleries. Many world famous collections started in a small way with one or two items. People with a good deal of money often collect paintings, rare books and other art objects. Often such private collections are given to museums, libraries and public galleries so that others might take pleasure in seeing them.

No matter what kind of hobby a person has, he always has the opportunity of learning from it. By reading about the things he is interested in, he is adding to what he knows. Learning things can be the most exciting aspect of a hobby.

Вопросы для самопроверки:

  1. Переведите предложения:

  1. Надеюсь еще с Вами увидеться.
  2. Простите, что беспокою Вас.
  3. Мне жаль расставаться с Вами.
  4. Я не видел тебя сто лет.
  5. Всё в порядке. Ничего страшного.
  6. Извините, Вы, должно быть, ошиблись номером.
  7. Номер занят. Не вешайте трубку.
  8. По-моему, его сейчас нет.
  9. В этом нет сомнения.
  10. Я не думаю, что мы встречались раньше.
  11. Я собираюсь лететь в Лондон.
  12. Могу ли я купить билет на рейс в понедельник, на следующей неделе.
  13. Я хочу билет туда и обратно.
  14. Я бы хотел купить билет с открытой датой.
  15. Можно заплатить наличными?
  16. Сколько это будет стоить?
  17. Заполните этот бланк, пожалуйста.
  18. Можно заплатить кредитной картой?
  19. Мы забронировали для вас номер.
  20. Пишу, чтобы подтвердить эту информацию.
  21. Извините, но я не могу помочь Вам в этом деле.
  22. Я хочу подтвердить назначенную встречу.
  23. Ты должен найти кого-то, кто сможет тебе помочь.

  1. Ответьте на вопросы:
  1.    Как переводится на русский язык Future Indefinite (Simple) Tense?
  2.    Когда употребляется Future  Indefinite (Simple) Tense?
  3.    Как образуется вопросительная форма Present Indefinite (Simple)?
  4.    Как образуется отрицательная  форма Present Indefinite (Simple)?
  5.    Как образуется вопросительная форма Present Continuous(Progressive)?
  6.    Как образуется  отрицательная  форма Present Continuous (Progressive)?
  7.    Как образуются числительные?
  8.    Как образуется  Степени сравнения прилагательных?
  9.    Как образуются числительные?
  10.    Как образуется Past Indefinite (Simple)?
  11.    Как образуется Past Indefinite (Simple) у глагола «to be»?
  12.    Как образуются степени сравнения наречий?
  13.    Как образуются сравнительные конструкции у прилагательных?
  14.    Назовите предлоги места и направления с примерами.
  15.    Назовите основные модальные глаголы и приведите примеры их   употребления.


                      KЛЮЧИ К ТЕСТАМ

ВАРИАНТ 1.

Задание 1.

Wolves, teeth, countries.

Задание 2.

1. the best;

2. small;

3. the coldest;

4. heavier.

Задание 3

1. was;

2. is, was;

3. will, be

4. were.

Задание 4

1 much;

2. few;

3. many

Задание 5

1. May I open the window?

2. I couldn’t write the letter yesterday.

3. You must do this work well.

ВАРИАНТ 2

Задание 1.

Сities, tomatoes, mice.

Задание 2.

1. the fattest;

2. better;

3. the worst;

4. more beautiful.

Задание 3.

1. will be;

2. are

3. are;

4. were.

Задание 4.

1. a little;

2. little;

3. a few.

Задание 5

1. You must go there today.

2. The shop may be closed.

3. I couldn’t ring you up yesterday.

ВАРИАНТ 3

Задание 1.

Children, toys, matches.

Задание 2.

1. big;

2. more difficult;

3. the hottest.

Задание 3.

1. were;

2. will be;

3. was;

4. are.

Задание 4.

1. a few;

2. little

3. a little.

Задание 5.

1. I must finish this test.

2. May I ask you a question.

3. I couldn’t ring you up yesterday.

                   

 ВАРИАНТ 4

Задание 1.

Women, knives, families.

Задание 2.

1. easier;

2. the biggest;

3. faster.

Задание 3.

1. is;

2. were you ill;

3. is, was;

4. will you be.

Задание 4.

1. many;

2. many/few;

3. much.

Задание 5.

1. May I read this book?

2. She could buy these things.

3. They must learn the lesson                                                                                         

Список литературы:

  1. Гуреев В.А. Английский язык. Грамматика (В2)  Учебник и практикум 2021г.

      2.      Миловидов В. Ускоренный курс современного английского языка для начинающих. Elementary Crash Course in Modern English -16-е изд.- М.:АЙРИС-пресс, 2019г.

  1. Карпова Т.А Английский для колледжей. English for colleges: учебное пособие-12-е изд.- М.: КНОРУС, 2020
  2. Лаврик Г.В. «Planet of English. Social and Financial Services Practice Book.  Английский язык для профессий и специальностей социально-экономического профиля СПО, ОИЦ «Академия», 2021 г.
  3. Афанасьева О.В. и др. Английский язык 11 класс (Английский в фокусе).          Москва, «Просвещение», 2019 г.
  4. Безкоровайная  Г.Т. и др. «Planet of English», учебник английского языка для учреждений НПО и СПО (+CD), М.: Издательский центр «Академия», 2020.
  5. Кузьменкова Ю.Б. Английский язык: учебник для бакалавров. Москва, «Юрайт», 2019 г.
  6. Комарова Ю.А., Ларионова И.В., Аравание Р., Дж. Вассилакис Английский язык (базовый уровень) 2018г.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Собственные учебно-методические пособия в помощь начинающим учителям: "Опорные конспекты в обучении иностранному языку"

В  начальной  школе  требуется  больше  наглядных  средств  для   раскрытия лексических   знаний.   Именно  в  начальной...

Учебно-методическое пособие для практических работ студентов дисциплины «Экономика организации»

Учебно-методическое пособие для практических работ студентов дисциплины «Экономика организации»....

Приложение 1 к учебно-методическому пособию для практических работ студентов дисциплины «Экономика организации». Основные фонды

Приложение 1 к учебно-методическому пособию для практических работ студентов дисциплины «Экономика организации». Основные фонды...

Приложение 2 к учебно-методическому пособию для практических работ студентов дисциплины «Экономика организации». Расчёт амортизационных отчислений

Приложение 2 к учебно-методическому пособию для практических работ студентов дисциплины «Экономика организации». Расчёт амортизационных отчислений...

Приложение 3 к учебно-методическому пособию для практических работ студентов дисциплины «Экономика организации». Оборотные средства предприятия

Приложение 3 к учебно-методическому пособию для практических работ студентов дисциплины «Экономика организации». Оборотные средства предприятия...

СБОРНИК УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКИХ КАРТ практических заданий для преподавателя по дисциплине ОУДб.03 Иностранный язык

СБОРНИК УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКИХ КАРТпрактических заданий для преподавателя подисциплине ОУДб.03 Иностранный языкдля специальности 40.02.02 Правоохранительная деятельность (базовая  подготовк...