ФОНД ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ учебной дисциплины ОГСЭ.04 Английский язык
учебно-методический материал по английскому языку (11 класс)

Винокуров Андрей Анатольевич

ФОНД ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ  учебной дисциплины ОГСЭ.04  Английский язык

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл ogse.04_fos_is_22.docx151.56 КБ

Предварительный просмотр:

Министерство образования Саратовской областиhttp://politehnikum-eng.ru/i.jpg

Государственное автономное профессиональное образовательное

учреждение Саратовской области «Энгельсский политехникум»

                            (ГАПОУ СО «Энгельсский политехникум»)

               

                 

               

             

ФОНД ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ

ПО УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЕ

ОГСЭ.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК (АНГЛИЙСКИЙ) В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

программы подготовки специалистов среднего звена

для специальности технологического профиля

09.02.07 Информационные системы и программирование;

на базе основного общего образования

с получением общего среднего образования

2022 г.

Фонд оценочных средств (ФОС) разработан в соответствии с рабочей программой учебной дисциплины ОГСЭ.04 Иностранный язык (Английский) в профессиональной деятельности и требованиями Федерального государственного образовательного стандарта среднего профессионального образования (ФГОС СПО) по специальности 09.02.07 Информационные системы и программирование, Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 09.12.2016 N 1565 (ред. от 17.12.2020)

Организация – разработчик: ГАПОУ СО  «Энгельсский политехникум»

Разработчик:

Конышева Л.В.,  преподаватель  ГАПОУ СО  «Энгельсский политехникум»

РАССМОТРЕНО и РЕКОМЕНДОВАНО К ИСПОЛЬЗОВАНИЮ

на заседании предметно-цикловой комиссии ___________________________(наименование ПЦК)

Протокол № ___,  «_____» ____________202__ г.

Председатель _____________/ _____________/

ОДОБРЕН  методическим советом ГАПОУ СО «Энгельсский политехникум»

Протокол № ___,  «_____» ____________202__ г.

Председатель _____________/ _____________/

ОДОБРЕНО методическим советом ГАПОУ СО «Энгельсский политехникум»

Протокол № ___,  «_____» ____________20__ г.

Председатель _____________/ _____________/

Содержание.

1. Пояснительная записка.

2. Оценка освоения учебной дисциплины.

2.1.Входной контроль освоения УД

2.2. Текущий контроль освоения УД.

2.3. Промежуточная аттестация по УД.

2.4 Билеты для проведения экзамена.

3. Информационное обеспечение обучения.

1. Пояснительная записка

Фонд оценочных средств предназначен для оценивания знаний и умений, практического опыта в ходе реализации программы подготовки специалистов среднего звена.

обучающийся должен обладать следующими умениями и знаниями, которые формируют элементы общих и профессиональных компетенций согласно ФГОС СПО по специальности  а также способствуют достигнуть личностных результатов.

В результате освоения дисциплины обучающийся должен уметь: - вести различные виды диалогов (диалог - расспрос, диалог - обмен мнениями/суждениями, диалог побуждения к действию, этикетный диалог и их комбинация) в стандартных ситуациях официального и неофициального общения в бытовой, социокультурной и учебно-трудовой сферах, используя аргументацию, эмоционально-оценочные средства;

- рассказывать, рассуждать в связи с изученной тематикой, проблематикой и прочитанных/прослушанных текстов; описывать события, излагать факты, делать сообщения;

- создавать словесный, социокультурный портрет своей страны и страны/стран изучаемого языка на основе разнообразной страноведческой и культуроведческой информации;

- описывать события/явления, передавать основное содержание, основную мысль прочитанного/услышанного, выражать свое отношение к прочитанному/услышанному, давать краткую характеристику персонажей;

- воспринимать на слух и понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения;

- воспринимать на слух и выборочно понимать с опорой на языковую догадку, контекста краткие несложные аутентичные прагматические аудио- и видеотексты, выделяя значимую/нужную/необходимую информацию; оценивать важность/новизну информации, определять свое отношение к ней;

- читать несложные аутентичные тексты разных жанров и стилей с полным и точным пониманием и с использованием различных приемов смысловой переработки текста (языковой догадки, выборочного перевода), а также справочных материалов; уметь оцени

-читать аутентичные тексты с выборочным пониманием значимой/нужной/интересующей информации;

- заполнять различные виды анкет, сообщать о себе в форме, принятой в стране/странах изучаемого языка;

- описывать явления, события, излагать факты в письме личного и делового характера;

- составлять план, тезисы устного или письменного сообщения; кратко излагать результаты проектной деятельности.

- фонетический строй английского языка, правила правописания, основные звуки и фонемы английского языка

- определенный объем лексических единиц (1200-1400 лексических единиц);

- грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) текстов на иностранном языке профессиональной направленности

- лингвострановедческую, страноведческую информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения

- тексты, построенные на языковом материале повседневного и профессионального общения

Изучение учебной дисциплины направлено на:

1.Формирование общих и профессиональных компетенций:

OK 1. Понимать сущность и социальную значимость своей будущей профессии, проявлять к ней устойчивый интерес.

ОК 2. Организовывать собственную деятельность, выбирать типовые методы и способы выполнения профессиональных задач, оценивать их эффективность и качество.

ОК 3. Принимать решения в стандартных и нестандартных ситуациях и нести за них ответственность.

ОК 4. Осуществлять поиск и использование информации, необходимой для эффективного выполнения профессиональных задач, профессионального и личностного развития.

ОК 5. Использовать информационно-коммуникационные технологии в профессиональной деятельности.

ОК 6. Работать в коллективе и команде, эффективно общаться с коллегами, руководством, потребителями.

ОК 7. Брать на себя ответственность за работу членов команды (подчиненных), результат выполнения заданий.

ОК 8. Самостоятельно определять задачи профессионального и личностного развития, заниматься самообразованием, осознанно планировать повышение квалификации.

OK 9. Ориентироваться в условиях частой смены технологий в профессиональной деятельности.

ПК 5.1. Собирать исходные данные для разработки проектной документации на информационную систему.

ПК 5.6. Разрабатывать техническую документацию на эксплуатацию информационной системы.

ПК 8.1. Разрабатывать дизайн-концепции веб-приложения в соответствии с корпоративным стилем заказчика.

ПК 8.2. Формировать требования к дизайну веб-приложения на основе анализа предметной области и целевой аудитории.

2.Достижение личностных результатов:

ЛР 1 Осознающий себя гражданином и защитником великой страны.

ЛР 2 Проявляющий активную гражданскую позицию, демонстрирующий приверженность принципам честности, порядочности, открытости, экономически активный и участвующий в студенческом и территориальном самоуправлении, в том числе на условиях добровольчества, продуктивно взаимодействующий и участвующий в деятельности общественных организаций.

ЛР 3 Соблюдающий нормы правопорядка, следующий идеалам гражданского общества, обеспечения безопасности, прав и свобод граждан России. Лояльный к установкам и проявлениям представителей субкультур, отличающий их от групп с деструктивным и девиантным поведением. Демонстрирующий неприятие и предупреждающий социально опасное поведение окружающих.

ЛР 4 Проявляющий и демонстрирующий уважение к людям труда, осознающий ценность собственного труда. Стремящийся к формированию в сетевой среде личностно и профессионального конструктивного «цифрового следа».

ЛР 5 Демонстрирующий приверженность к родной культуре, исторической памяти на основе любви к Родине, родному народу, малой родине, принятию традиционных ценностей многонационального народа России.

ЛР 6 Проявляющий уважение к людям старшего поколения и готовность к участию в социальной поддержке и волонтерских движениях.

ЛР 7 Осознающий приоритетную ценность личности человека; уважающий собственную и чужую уникальность в различных ситуациях, во всех формах и видах деятельности.

ЛР 8 Проявляющий и демонстрирующий уважение к представителям различных этнокультурных, социальных, конфессиональных и иных групп. Сопричастный к сохранению, преумножению и трансляции культурных традиций и ценностей многонационального российского государства.

ЛР 9 Соблюдающий и пропагандирующий правила здорового и безопасного образа жизни, спорта; предупреждающий либо преодолевающий зависимости от алкоголя, табака, психоактивных веществ, азартных игр и т.д. Сохраняющий психологическую устойчивость в

ситуативно сложных или стремительно меняющихся ситуациях.

ЛР 10 Заботящийся о защите окружающей среды, собственной и чужой безопасности, в том числе цифровой.

ЛР 11 Проявляющий уважение к эстетическим ценностям, обладающий основами эстетической культуры.

ЛР 12 Принимающий семейные ценности, готовый к созданию семьи и воспитанию детей; демонстрирующий неприятие насилия в семье, ухода от родительской ответственности, отказа от отношений со своими детьми и их финансового содержания.

ЛР 13 Принимающий осознанный выбор профессии и возможностей реализации собственных жизненных планов; проявляющий отношение к профессиональной деятельности как возможности участия в решении личных, общественных, государственных, общенациональных проблем

ЛР 14 Демонстрирующий готовность и способность к продолжению образования, в том числе самообразованию, на протяжении всей жизни;  сознательное отношение к непрерывному образованию как условию успешной профессиональной и общественной деятельности

ЛР 15 Проявляющий способность самостоятельно реализовывать свой потенциал в профессиональной деятельности

ЛР 16 Ответственного относящийся к выбору жизненного пути и реализации целей профессиональной деятельности.

ЛР 17 Совершенствующий навыки совместной работы, умение работать самостоятельно, мобилизуя необходимые ресурсы, оценивая смысл и последствия своих действий.

ЛР 18 Развивающий мотивацию к обучению в различных областях знаний; добросовестно, ответственно и творчески относящийся к различным видам трудовой деятельности.

ЛР 19 Проектно мыслящий, эффективно взаимодействующий с членами команды и сотрудничающий с другими людьми; использующий конструкторскую, нормативно-техническую и производственнотехнологическую документацию, проявляя стремление к созидательному труду.

ЛР 20 Осознанно выполняющий профессиональные требования, ответственный, пунктуальный, дисциплинированный, трудолюбивый.

ЛР 21 Критически мыслящий, нацеленный на достижение поставленных задач; демонстрирующий профессиональную компетентность.

ЛР 22 Осознано соблюдающий социальные (общественные) нормы и выполняющий правила внутреннего распорядка техникума.

ЛР 23 Стремящийся к овладению профессиональными и общими компетенциями в соответствии с ФГОС СПО по профессии/специальности и трудовыми функциями в соответствии с профессиональными стандартами.

ЛР 24 Способный оценивать результаты своей учебной деятельности и

профессионального развития.

онального развития.

Формой промежуточной аттестации по учебной дисциплине является зачет с оценкой.

2.Результаты освоения дисциплины, подлежащие проверке.

Формы и методы контроля и оценки результатов обучения позволяют проверить у студентов сформированность и развитие предметных результатов, обеспечивающих их умения и знания. В результате аттестации по учебной дисциплине   ОГСЭ.04 Иностранный язык в профессиональной деятельности осуществляется комплексная проверка следующих умений и знаний:

Результаты обучения

(освоенные умения, усвоенные знания)

Формы и методы контроля и оценки

результатов обучения

1

2

В результате освоения дисциплины студент должен продемонстрировать предметные результаты освоения учебной дисциплины

Знания:

- правила построения простых и сложных предложений на профессиональные темы;  

Текущий контроль:

тестирование, подстановочные упражнения

- основные общеупотребительные глаголы (бытовая и профессиональная лексика);

Текущий контроль:

составление диалогов, беседа, презентация проекта по изучаемой теме

- лексический минимум, относящийся к описанию предметов, средств и процессов профессиональной деятельности;

Текущий контроль:

конспект, заполнение таблиц; подстановочные упражнения; составление анализа (высказывание точки зрения на заданную тему в рамках изучаемого грамматического материала)

- особенности произношения;

Текущий контроль:

беседа, компьютерная презентация (КП);

- правила чтения текстов профессиональной направленности

Текущий контроль:

подготовленные сообщения; дискуссия; ролевые игры; КП инструкций и нормативных документов; заполнение форм

Умения:

- понимать общий смысл четко произнесенных высказываний на известные темы (профессиональные и бытовые);

Текущий контроль:

беседа, дискуссия; ролевые игры

- понимать тексты на базовые профессиональные темы;

Текущий контроль:

 контрольное аудирование текстов, презентация проекта

-  участвовать в диалогах на знакомые общие и профессиональные темы;

Текущий контроль:

беседа, дискуссия; ролевые игры

- строить простые высказывания о себе и о своей профессиональной деятельности

Текущий контроль:

высказывание по теме; составление диалогов

- кратко обосновывать и объяснить свои действия (текущие и планируемые);

Текущий контроль:

высказывание по теме; составление диалогов

- писать простые связные сообщения на знакомые или интересующие профессиональные темы;

Текущий контроль:

ответы на вопросы; послетекстовые упражнения различной направленности в зависимости от коммуникативной задачи; тестирование

Текущий контроль:

высказывание по теме; составление диалогов

Текущий контроль:

написание и оформление письма различного характера; написание эссе, публицистических статей

Текущий контроль:

заполнение форм, анкет; написание резюме

3. Фонд оценочных средств для текущей проверки знаний и умений

Грамматический тест по теме: «Возвратные местоимения»

1. I will answer the question ... .

a) itself

b) yourself

c) ourselves

d) myself

2. Mr. White dislikes speaking about ... .

a) yourself

b) himself

c) herself

d) themselves

3. Look at the sky. It will rain in a minute. I will take an umbrella with ... .

a) you

b) me

c) myself

d) yourselves

4. It is not my fault. You can't blame ... .

a) me

b) myself

c) you

d) yourself

5. They closed the door behind ... .

a) itself

b) them

c) themselves

d) ourselves

6. Don't shave ... in this dark room, you will cut ... .

a) yourself... yourself

b) you... yourself

c) -... yourself

d) yourself... -

7. Our guests make ... comfortable and help ... to the cake.

a) themselves... themselves

b) them... themselves

c) -... themselves

d) themselves... -

8. Behave ... and I will take you with ... .

a) yourself... myself

b) yourself... me

c) -... myself

d) yourself... -

9. Они смотрели на себя в зеркале.

a) They looked at yourselves in the mirror.

b) They looked each other in the mirror.

c) They looked them in the mirror.

d) They looked at themselves in the mirror.

10. Он вытерся и надел на себя новый костюм.

a) He dried and put on a new suit.

b) He dried himself and put on a new suit.

c) He dried and put on himself a new suit.

d) He dried himself and put on himself a new suit.

Грамматический тест по теме: «Указательные местоимения»

1.  ... is my bed.

a) This

b) There

c) These

2. Can you bring me ... book, please?

a) those

b) this

c) that

3. ... are fish.

a) this

b) These

c) that

4. We were in ... class.

a) this

b) such

c) the same

5. I believe you but there are ... who wouldn't.

a) those

b) these

c) that

6. ... is what I want you to do after work.

a) these

b) this

c) those

7. Do you see ... trees on the other side of the lake?

a) that

b) these

c) those

8. He was one of ... men whom women all like.

a) those

b) that

c) this

9. Today is ... a nice day.

a) the same

b) such

c) this

10. ... people are very rare in our time.

a) The same

b) Such

c) These

Грамматический тест по теме: «Множественное число существительных»

1.Our two … are crying all the time.

a) babies

b) babys

c) babyes

2.No news … good news.

a) is

b) are

3.… usually fly not very high.

a) flyes

b) flys

c) flies

4.These potatoes weigh five … .

a) kiloes

b) kilos

5.I don’t like going by car. If I have a chance, I always go on … .

a) foot

b) feet

c) foots

6.What do you need these … for?

a) boxs

b) boxes

7.My new Swiss watch … 3 minutes slow.

a) is

b) are

8.Those were the happiest days of our … .

a) lifes

b) lives

c) lifees

9.Leaves usually … trees in autumn.

a) leaf

b) leave

c) leafs

leaves

10.Rock music of the 1970s is an extremely interesting cultural … .

a) phenomen

b) phenomena

c) phenomenon

11.Big … don’t cry.

a) boys

b) boyes

12.I prefer natural … when I want to change my hair style.

a) dies

b) dyes

c) dys

13.It is rather dangerous to walk on … after the rain.

a) roofs

b) roofes

c) rooves

14.Dentists recommend using … twice a day: in the morning and in the evening.

a) tooth`s paste

b) toothpaste

c) teeth`s paste

d) teethpaste

15.… are flowers of life.

a) Childs

b) Children

c) Childrens

16.The naughty kid likes throwing rotten … at passers-by.

a) tomatos

b) tomatoes

17. … of oil leaked out of the tanker into the sea.

a) Tones

b) Tons

c) Tonns

18.There is no piano in the … .

a) bushes

b) bushs

19.… in our house are so annoying. We definitely need a cat.

a) Mouses

b) Mices

c) Mice

d) Mousees

20.My little son is afraid of grey … (волчков) that come at night.

a) wolfys

b) wolvies

c) wolves

d) wolvys

Грамматический тест по теме: « Степени сравнения прилагательных» № 2

1. You haven’t got much experience. You ought to drive ___.

A more careful

B more carefully

C the most careful

2. It would be ___ to get there by bus.

A more quicker

B the most quick

C quicker

3. Summer is ___ season of the year.

A more beautiful

B more beautifully

C the most beautiful

4. What is ___ way to the shopping center?

A the shortest

B more short

C the most short

5. The test was ___ than we expected.

A the most difficult

B more difficult

C difficulter

6. Mary is always ___ to get up.

A the earliest

B more earlier

C the most earliest

7. Jill is feeling ___ now than she did last week.

A badly

B more bad

C worse

8. I thought it would be ___ to learn the poem.

A more easy

B easier

C the most easy

9. Today is ___ day of the month.

A the most coldest

B the coldest

C colder

10. They lived ___ ten years ago.

A happier

B more happier

C more happily

11. You should visit your grandparents ___.

A more often

B oftener

C the most often

12. Health is ___ thing in our life.

A more important

B the most important

C most important

13. Ann is much ___ than her brother.

A lazier

B more lazy

C laziest

14. Dan is said to be ___ player in the team.

A the best

B better

C a more good

15. It’s ___ designed room I have ever seen.

A the most beautiful

B more beautiful

C the most beautifully

16. How do you feel being ___ boy in the class?

A the most tall

B the tallest

C tallest

17. I wish you had been ___ answering the questions.

A the sincerest

B more sincerely

C more sincere

18. This is ___ evening dress I have ever bought.

A the most expensive

B more expensive

C more expensively

19. Could you explain the point ___?

A the clearest

B clearer

C more clearly

20. Have you heard ___ news?

A later

B the latest

C the most late

21. We finished the work ___ than it had been planned.

A soonest

B sooner

C more sooner

22. This shirt is too big. I need a ___ size.

A smaller

B more smaller

C most smallest

23. The train was ___ than usual.

A more crowd

B the most crowded

C more crowded

24. This house is ___ than the one across the street.

A higher

B more high

C the most high

25. Fred is ___ person I‘ve ever met.

A more serious

B the most serious

C more seriously

Грамматический тест по теме: « There is / are » № 1

1. There _____ a cat under my bed.

a) wasn’t

b) weren't

2. There _____ many people in the room.

a) is

b) are

3. There _____ no good news for you today, I’m afraid.

a) is

b) are

4. There _____ lots of problems recently.

a) has been

b) have been

5. There will _____ some interesting reports at the conference.

a) is

b) are

c) be

d) to be

6. There is no _____ on the table.

a) a CD

b) CD

7. There _____ soup in my plate.

a) is many

b) are much

c) is much

d) are many

8._____ there _____ money left?

a) Was ... some

b) Were ... any

c) Were ... some

d) Was ... any

9. How many flowers _____ in the vase?

a) is there

b) are there

c) there is

d) there are

10._____ there _____ children at school today?

a) Were ... many

b) Was ... much

c) Were ... Much

d) Was ... many

11. There _____ food in the fridge.

a) isn`t some

b) aren`t any

c) isn`t any

d) aren`t some

12. There _____ in the corridor.

a) isn’t nobody

b) is nobody

c) aren’t nobody

d) are nobody

13. How _____ mice are there in your house?

a) many

b) much

14. There is _____ I want to talk to you about.

a) anything

b) something

c) everything

15.____ is a nice film on TV this evening. _____ is an American thriller.

a) there … it

b) it … there

c) it … it

16. I’m sure, there _____ misunderstanding.

a) have been any

b) has been some

c) has been any

d) have been any

17. Who _____ there? - Your friends.

a) is

b) are

18. There is _____ I can do for you. I`m sorry.

a) something

b) anything

c) nothing

19. There _____ a book, two pencils and a notebook in my bag.

a) is

b) are

20. I hope, there _____ you asked to prepare.

a) are something

b) is everything

c) are nothing

d) is anything

Грамматический тест по теме: «There is / are » № 2

1. Since then I ______ my job several time.

a) changed

b) has changed

c) have changed        

2. “You ______ your hair”, he cried.

a) have dyed

b) dyed

3. Jane ______ suddenly that there was a letter attached to the painting.

a) found

b) has found

c) had found

4. I ______ that point yet.

a) haven’t considered

b) didn’t consider

c) not considered

5. Mary isn’t at home. She ______ to work.

a) went

b) was

c) has gone        

6. They ______ in construction business for 5 years.

a) were

b) have been

c) are

7.______ you ever ______ the Queen of Great Britain?

a) Have ... seen

b) Did ... see

8. He can’t find a job. He ______ unemployed for half a year.

a) was

b) has been

c) have been

9.______ you ever ______ to Africa?

a) Have ... travelled

b) Are ... travelled

c) Did ... travel

10.______ you ______ about Miss Carol’ marriage?

a) Did ... hear

b) Have ... heard

11. What ______ you ______ to find the way out?

a) did ... do

b) have ... done

c) are ... do

12. Nick and Sally ______ each other since their school years.

a) have known

b) knowed

c) knew

13. His spirits ______ a little. He’s all right now.

a) revived

b) has revived

c) have revived        

14. “______ anything ______ from the flat,” asked the policeman.

a) Is ... disappeared

b) Did ... disappear

c) Has ... disappeared

d) Have ... disappeared

15. “I ______ the letter you asked about, sir,” said the butler.

a) brought

b) ‘ve brought

c) ‘s brought

16.______ you ______ dinner already?

a) Did ... have

b) Were ... having

c) Have ... had

17. He ______ his driving test. He is so happy. He hasn’t been able to pass it for three years.

a) has just passed

b) have just passed

c) just passed

18. I ______ my keys. I can’t get in.

a) Have lost

b) lost

c) have losed

19. The taxi ______. Hurry up!

a) arrives

b) have arrived

c) has irrived

20.______ you ______ writing your book yet?

a) Did ... finish

b) Have ... finished

Грамматический тест по теме: «Степени сравнения прилагательных» № 2

1. It was ___ music I have ever heard.

A) more beautiful

B) less beautiful

C) the most beautiful

D) beautiful

E) most beautiful

2. I have ___ time than he does.

A) bigger

B) larger

C) most

D) less

E) least

3. Your English is much ___ now. You’ve made___ mistakes this time.

A) best / least

B) better / less

C) the best / less

D) good / less

E) best / the least

4. Please, tell me something ___ than this old joke.

A) interesting

B) less interesting

C) more interesting

D) the most interesting

E) the least interesting

5. It is much ___ to speak English than to understand.

A) -

B) the most difficult

C) more difficult

D) difficult

E) most difficult

6. He is ___ among his classmates.

A) old

B) taller

C) the youngest

D) short

E) higher

7. I make ___ mistakes now than last year.

A) few

B) fewer

C) -

D) the fewest

E) fewest

8. It is ___ and ___ to live here than there.

A) warm / most pleasant

B) warmer / pleasant

C) warmest / pleasanter

D) warmer / more pleasant

E) warm / more pleasant

9. Which is ___ country in the UK?

A) industrial

B) the most industrial

C) more industrial

D) most industrial

E) industrial

10. The ___ you start, the ___ you’ll finish.

A) soon / more quickly

B) sooner / more quickly

C) sooner / quickly

D) soon / quickly

E) more sooner / more quickly

Грамматический тест по теме: «Past Simple»

1. He was very poor in 1998, but in 2001 he … for Canada and … rich.

a) leaved/ growed

b) left/ grew

c) had left/ grew

d) was leaving/ to grow

2. Last week I … in the vivid country known for “corrida”, in other words – bullfighting.

a) arrived

b) had arrived

c) was arrived

d) was arriving

3. Why … you…out my old clothes the day before yesterday? We should have given the clothing to the homeless.

a) are/ throw

b) did/ threw

c) have/ thrown

d) did/throw

4. Once upon the time (жил-был) there… a happy man. He was all alone and had nobody to support him.

a) was living

b) living

c) lived

d) live

5. I … her walk near my house the other day (на днях).

a) noticed

b) was noticing

c) notice

d) have noticed

6. … she … much time on you when you were close friends at school?

a) did/spend

b) did/spent

c) did/spending

d) was/ spending

7. Why … you… out of doors (выйти на улицу) yesterday so late at night?

a) do/ went

b) did/ went

c) do/ go

d) did/ go

8. I … to miss classes when I went to school. Teachers never loved me for it.

a) used

b) use

c) using

d) was using

9. Last year he … as a seller. He…jars (банки) of honey behind the counter (за прилавком).

a) was working/ selled

b) were worked/ sell

c) worked/ sold

d) worked/ selled

10. Where … you last summer during the holidays? … you spend your holidays at the sea resort or you stayed home?

a) was/ did

b) were/ are

c) were/ did

d) are/ do

Грамматический тест по теме: «Past Continuous»

1. I _____ a friend while I _____ the shopping.

A) was meeting / did

B) met / was doing

C) meet / do

D) met / did

2. I _____ for my things when I ____ someone call my name.

A) paid / was hearing

B) pay / heard

C) was paying / hear

D) was paying / heard

3. I _____ and I _____ the knife.

A) cooked / was dropping

B) cook / drop

C) was cooking / dropped

D) cooked / dropped

4. What _____ at 8.00 last night?

A) did you do

B) you did

C) were you doing

D) are you doing

5. While I _____ this morning, I _____ my money. I don’t know how.

A) shopped / lose

B) was shopping / lost

C) shopped / was losing

D) shop / lose

6. When we came in he _____ something on the paper.

A) was writing

B) were writing

C) is writing

D) wrote

7. I _____ round and _____ Paula.

A) turned / saw

B) was turning/ was seeing

C) turn / was seeing

D) was turning / saw

8. While we _____ a drink, a waiter _____ a pile of plates.

A) had / was dropping

B) have / dropped

C) have / drop

D) were having / dropped

9. I _____ to get up this morning. It _____ and it was cold, and my bed was so warm.

A) don’t want / is raining

B) am not wanting / rains

C) wasn’t wanting / rained

D) didn’t want / was raining

10. I _____ to the news on the radio when the phone _____.

A) listened / was ringing

B) am listening / was ringing

C) was listening / rang

D) listen / is ringing

Грамматический тест по теме: « Past Simple /  Past Continuous»

1. They … the TV when I came in.

a) Watched

b) Were watching

c) Have watched

d) Watch

2. What … last Saturday?

a) Were they buying

b) They bought

c) Did they buy

d) They were buying

3. Mary … that he was not right.

a) Was understanding

b) Have understood

c) Understood

d) Has understand

4. The train … on time so we were late.

a) Didn’t come

b) Wasn’t coming

c) Wasn’t come

d) Didn’t came

5. How many chairs … to the room?

a) You have brought

b) Have brought you

c) You did bring

d) Did you bring

6. When I phoned she … a bath.

a) Had

b) Was having

c) Was have

d) Has

7. What … when your mother came back home?

a) Were you doing

b) You did

c) You were doing

d) Did you

8. What … her about the school?

a) You told

b) Did you told

c) Told you

d) Did you tell

9. She … because she couldn’t find her dog.

a) Cried

b) Was crying

c) Crying

d) Cry

10. My parents … in 1970

a) Got married

b) Get married

c) Were getting married

d) Getting married

Грамматический тест по теме: «Present Perfect»

1. He (to jump) on his knees.

a) is jumping

b)  have jumped

c)  has jumped

2. We (to rush) into the room.

a) is rushed

b)  have rushed

c)  has rushed

3. The girl (to speak) at last.

a) am speaking

b)  is speaking

c)  has spoken

4. I (to imagine)it at once.

a)  have imagined

b) has imagined

c)  am imagining

 5. The women (to be) patient.

 a) has been

 b) have been

 c)  is being

6.  Mother (to press)me to her bosom.

a)  has pressed

b)  have pressed

c) is pressing

7.  We (to catch) our opportunity at last.

a)  has caught

b)  have caught

c)  had caught

 8. I (to make) my excuse.

a)  has made

b)  have make

c) have made

9. The boy (to bounce) upon the chair.

a)  has bounced

b) has bounce

c) have bounced

10.  The cabs (to stop) for the night.

 a) has stopped

 b) have stop

 c) have stopped

Грамматический тест по теме: «Модальные глаголы и их эквиваленты»

1. _____ you help me with my homework?

A) Are

B) May

C) Can

D) Need

2. You _____ enter without a tie.

A) aren’t

B) can’t

C) ought not

D) weren’t

3. We _____ leave now or we’ll be late.

A) has to

B) must

C) can

D) will

4. If you had video, you _____ record it yourself tonight.

A) could

B) can

C) must

D) may

5. A: My car has been stolen.

    B: _____.

A) You should ring the police.

B) Will you phone the police?

C) Could you ring the police?

D) You are phoning the police.

6. A: She can’t sing.

    B: Neither_____.

A) do I

B) could I

C) am I

D) can I

7. If you don’t feel better you _____ go to bed.

A) ought

B) should

C) don’t have to

D) needn’t

8. You _____ get the 8.45 train. It doesn’t stop at Yorkshire.

A) had better

B) mustn’t

C) should

D) don’t have to

9. His illness got worse and worse. In the end he _____ go into hospital for an operation.

A) will have to

B) must

C) had to

D) ought to have

10. You _____ any more aspirins; you’ve had four already.

A) mustn’t take

B) needn’t have taken

C) shouldn’t have taken

D) had better not take

11. You _____ spanked her. She didn’t deserve it.

A) shouldn’t have

B) needn’t have

C) mustn’t have

D) couldn’t have

12. A: I wonder who took my alarm clock.

      B: It _____ Julia. She _____ supposed to get up early.

A) might be / is

B) could be / is

C) had to be / was

D) must have been / was

13. In a hundred years’ time we _____ out of water to drink.

A) must have run

B) might have been/run

C) should have run

D) may have run

14. A: Did you enjoy the concert?

      B: It was OK, but I ___ to the theatre.

A) needn’t have gone

B) must have gone

C) had better go

D) would rather have gone

15. When I was a child, I _____ a flashlight to bed with me so that I _____ read comic books without my parents’ knowing them.

A) used to take / could

B) was used to taking / could

C) would take / can

D) would have taken / was able to

Грамматический тест по теме: «Согласование времен» № 1

1. The girl says she … for her parents.

a) Has waited

b) Waits

c) Is waiting

d) Will wait

2. We saw the castles that … centuries before.

a) Had been built

b) Are built

c) Were built

d) Built

3. He answered he … when he … the answer.

a) Will phone, knows

b) Would phone, knew

c) Would phone, would know

d) Will phone, would know

4. Didn’t you know that Sharon … for the USA?

a) Has left

b) Has been left

c) Had been left

d) Had left

5. I thought you … so I tried to be quiet.

a) Slept

b) Were sleeping

c) Had slept

d) Had been sleeping

6. He explained that they … for us at seven near the gate.

a) Would be waiting

b) Will be waiting

c) Would wait

d) Will wait

7. I had no idea what the price of the book …

a) Is

b) Has been

c) Will be

d) Was

8. We wanted to know where she … her holiday.

a) Would be spending

b) Was going to spend

c) Is going to spend

d) Is spending

9. People say Mary and John … married really soon.

a) Would get

b) Would be getting

c) Will be getting

d) Will get

10. He said he … in bed since the morning.

a) Was

b) Had been

c) Is

d) Has been

Грамматический тест по теме: «Согласование времен» № 2

Задание 1. Переведите предложения из прямой речи в косвенную.

He said, "I went to the city centre yesterday."

My mother said, "I have washed the dishes."

Kristy asked me, "Do you want to stay here?"

She asked us, "Why have you come so late?"

Задание 2. Отметьте предложения, в которых глагол в скобках может стоять в форме настоящего времени.

Aristotle discovered that the Earth (be) round.

I thought you (invite) her to the cinema.

I met the girl who (live) near here.

He told me he (be preparing) for his exams.

You made me understand how important education (be).

Задание 3. Отметьте правильные предложения. В остальных – исправьте ошибки.

He knew he has a problem.

He knows he will have a problem.

He knew he will have a problem.

Задание 4. Продолжите предложения.

Пример: I think I know the answer.

                I thought… – I thought I knew the answer.

He realizes he will be alone.

He realized…

We hope she will be waiting for us at six o'clock.

We hoped…

He proves he is the best.

He proved…

She imagines she can do that.

She imagined…

We understand we need more money.

We understood…

Задание 5. Переведите предложения с русского на английский.

Я думал, что они ждут меня дома.

Джон был уверен, что я уехал из города.

Я надеялся, что он придет.

Мы не знали, что он говорит по-английски.

Грамматический тест по теме: «Страдательный залог»

1. I hope that the truth ___ very soon.

A) will find out

B) will be finding out

C) is found out

D) will be found out

E) shall find out

2. The sports competitions which ___ on Sunday ___ by a lot of people.

A) are held / will be visited

B) was held / will visit

C) will held / will visit

D) have been held / have visited

E) will be held / will be visited

3. The business letter ___ just ___ .

A) is / written

B) has / been written

C) was / written

D) were / written

E) is / going to write

4. All the business letters ___ yesterday. They ___ to the post office immediately.

A) answered / take

B) were answered / took

C) are answered / were taken

D) answered / took

E) were answered / were taken

5. I ___ that I ___ at the station at 5.

A) was told / should be met

B) told / is being met

C) tells / am met

D) am told / was met

E) will be told / would be met

6. By the time we came to the bookshop all books ___

A) are sold

B) were sold

C) had been sold

D) are being sold

E) is being sold

7. New schools ___ in our city every year.

A) is built

B) are to be built

C) will build

D) are built

E) have built

8. This year a very beautiful theatre ___ in our city.

A) built

B) was built

C) has been built

D) had been built

E) has built

9. This school ___ next year.

A) will close

B) is closed

C) will be closed

D) was closed

E) would be closed

10. It is winter. Everything ___ with snow.

A) is covered

B) covered

C) were covered

D) will cover

E) are covered

Грамматический тест по теме: «Причастие»

1. She smiled … the joke.

a) remembered

b) to remember

c) remembering

2. … so little in the country, I am afraid I cannot answer all your questions.

a) Having seen

b) To see

c) Seeing

3. I felt very tired … the whole day in the sun.

a) having worked

b) work

c) being worked

4. He speaks like a man … his opinion of everything.

a) taking

b) takes

5. … that she could trust them she didn’t know what to do.

a) Didn’t know

b) Not having known

c) Not knowing

d) Knowing not

6. She left … us all she had found out.

a) telling

b) told

c) having told

7. And … this he threw himself back in the armchair.

a) said

b) saying

c) have said

d) was saying

8. By this time … to the atmosphere of the big city, he no longer felt a stranger.

a) got used

b) having got used

c) getting used

9. I felt refreshed and rested … for eight hours.

a) having slept

b) slept

c) sleeping

10. The boy came out of the water … from top to toe.

a) shaking

b) was shaking

c) having shaken

Грамматический тест по теме: «Герундий».

1. Do you like_____ football on TV?

A) watch

B) watched

C) watches

D) watching

2. Thank you for_____ me.

A) helping

B) help

C) to help

D) helped

3. I’m afraid of _____ mistakes.

A) to make

B) made

C) make

D) making

4. It is important _____.

A) to win

B) winning

C) win

D) won

5. A: This problem is too difficult. I can’t solve it.

    B: Is it really too difficult for you _____?

A) solving

B) solve

C) to solve

D) solved

6. Have you got anything _____?

A) reading

B) to read

C) read

D) reads

7. She is good at _____.

A) to swim

B) swimming

C) swims

D) swum

8. My father does the _____ himself.

A) ironing

B) irons

C) to iron

D) iron

9. My mother does all the _____.

A) cleaning

B) to clean

C) cleans

D) clean

10. The boy _____ in the dentist’s chair has got toothache.

A) sitting

B) sat

C) sit

D) sits

Грамматический тест по теме: «Сложноподчиненные предложения».

1. Everyone knows that Kennedy … by an insane person.

a) Had been killed

b) Is killed

c) Was killed

d) Was being killed

2. She said that her cat … during the fire.

a) Had been lost

b) Is lost

c) Was lost

d) Was being lost

3. They promised that they … at nine o’clock.

a) Will come

b) Came

c) Would came

d) Would come

4. She answered that Jennie … their car at the moment.

a) Is cleaning

b) Was cleaning

c) Cleans

d) Had cleaned

5. I didn’t know where … .

a) The children had gone

b) The children went

c) Had the children gone

d) Did the children go

6. Mr. Smith asked us … making that terrible noise.

a) To stop

b) That to stop

c) Stop

d) That we stopped

7. Caroline wanted to know … still angry with her.

a) Was Kate

b) That Kate was

c) If Kate was

d) About Kate was

8. I just don’t understand how … here while all of them are working.

a) Can you sit

b) You can sit

c) Could you sit

d) You could sit

9. Catherine said that she … to buy an ice-cream.

a) Had wanted

b) Want

c) Wants

d) Wanted

10. The teacher … everybody must give in their works.

a) Said

b) Spoke

c) Told

d) Asked

Грамматический тест по теме: «Инфинитив».

1. He agreed _____ the job as soon as possible.

A) start

B) starting

C) to start

D) starts

2. I stopped _____ my book and went to bed.

A) to read

B) read

C) will read

D) reading

3. My teachers always expected me _____ well in exams.

A) did

B) doing

C) do

D) to do

4. Let me _____ for the meal. You paid last time.

A) pay

B) to pay

C) paid

D) paying

5. The dentist told me _____ more careful when I brush my teeth.

A) will be

B) being

C) to be

D) be

6. I never liked _____ to church when I was a child.

A) going

B) to do

C) went

D) go

7. You can’t _____ your car outside the hospital.

A) parks

B) to park

C) park

D) parking

8. David always enjoyed _____ football at school.

A) to be played

B) playing

C) to play

D) play                                                                  

9. My family is trying _____ where to go on holiday.

A) decided

B) decide

C) to decide

D) deciding

10. I’d like _____ somewhere different for a change.

A) went

B) to go

C) go

D) going

11. They prefer _____ in a swimming pool all day.

A) playing

B) plays

C) to play

D) to playing                                                              

12. They refuse _____ out on trips if it’s too hot.

A) to going

B) to go

C) going

D) go

13. Last year we managed _____ a holiday that suited everyone.

A) found

B) to find

C) find

D) finding

14. We decided _____ a house with a swimming pool.

A) renting

B) rent

C) to renting

D) to rent

15. We began _____ about next year’s holiday two months ago.

A) talked

B) talking

C) talks

D) talk

Грамматический тест по теме: «Условные предложения».

1. If I ___ my entrance exams I ___ the happiest man in the world.

A) shall pass / would be

B) passed / am

C) passed / would have been

D) will pass / be

E) pass / shall be

2. What ___ you ___ if the train ___ in time?

A) will be / doing / come

B) did / will not come

C) do / didn’t / come

D) have / done / came

E) will / do / doesn’t come

3. If you ___ tickets we ___ Paris.

A) will buy / shall visit

B) bought / visit

C) buys / visited

D) were buying / should visit

E) buy / shall visit

4. If you are free, watch the film they ___ on TV.

A) shows

B) showed

C) are showing

D) had showed

E) have showed

5. If my friend ___ to our town next year I ___ him the sights of the city.

A) shall come / show

B) comes / shall show

C) has come / is showing

D) is coming / will show

E) come / shows

6. If he ___ in Tokyo he ___ us.

A) was / will visit

B) were / would visit

C) will be / will visit

D) is / would visit

E) are / will visit

7. What would you do if a millionaire ___ you a lot of money.

A) gave

B) give

C) will give

D) giving

E) gives

8. If I ___ the car myself I ___ you use it.

A) needed / would let

B) don’t need / would let

C) didn’t need / wouldn’t let

D) didn’t need / would let

E) doesn’t need / would let

9. If I ___ you I ___ never her.

A) am / shall forgive

B) was / don’t forgive

C) were / would forgive

D) had been / forgave

E) shall be / would have forgiven

10. Many people would be out of work if that factory ___ down.

A) had been closed

B) were closed

C) was closing

D) is closed

E) will be closed

11. The boy ___ at home an hour before, if he ___ his school at one o’clock last Monday.

A) would be / had left

B) was / would leave

C) had been / had left

D) has been / left

E) would have been / had left

12. If you ___ him yesterday he ___ you everything.

A) asked / told

B) has asked / will tell

C) asked / would tell

D) had asked / would have told

E) would ask / would have told

13. If you ___ to me yesterday, we ___ this article.

A) came / shall translate

B) would come / should translate

C) had come / should have translated

D) come / having translated

E) were coming / should be translating

14. She ___ if she ___ that she was ill.

A) won’t go out / knows

B) didn’t go out / knew

C) hasn’t gone out / has known

D) wouldn’t have gone out / had known

E) doesn’t go out / knows

15. “I ___ my work if you___ me then. Thank you.”

A) shan’t finish / don’t help.

B) haven’t finished / don’t help.

C) shouldn’t have finished / hadn’t helped.

D) don’t finish / won’t help.

E) didn’t finish / helped.

Защита проекта

  1. Тема проекта: «My Future Job»
  2. План презентации:

Слайд №1 (титульный)

Слайд №2

The aim of the project

Слайд №3

The tasks of the project are:

Слайд №4

Problem

Слайд №5

Content:

  • Introduction:
  • Main Part:
  • Practice Part
  • Conclusion

Слайд 6 - 12

Theory

Слайд 13 – 15

Practice Part

Слайд №16

Conclusion

Слайд №17

Bibliography

  1. Объём презентации: 12 – 18 слайдов
  2. План защиты проекта:

Слайд №1

I present the project on the theme “……………………………………..”.

Слайд №2

The aim of the project is to inform of …………………………………..

Слайд №3

The tasks of the project are:

  • to tell ………………………………………………………………….
  • to show ………………………………………………………………...
  • to I research ……………………………………………………………

Actuality

The declared theme is very actuality to my mind. ….

Problem

…………………………………………………………………………

Content

The presentation consists of:

  • Introduction:

………………………….

  • Main Part:

…………………………..

…………………………...                                

  • Practice Part

……………………………

  • Conclusion

Theory

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Practice part

In practices part I researched the problem to identify the real attitude of the respondents to this profession. I distributed the Questionnaire among 16-20 aged students. There were such questions in the form:

  1. ………………………..
  2. ………………………..
  3. ………………………...

On the first diagram, we see that about 50% of respondents said... ……… ………… ………………………….............................................................

It means ………………….

On the second diagram, we see only 8% of respondents knew ... ……… ………… ………………………….............................................................

It means ………………….

On the third diagram, we see that about 50% of respondents chose …… … ………………………………………...................................................

It means ………………….

Table

Having analyzed the obtained data, we can say about both advantages and disadvantages of this profession. ……………………………………………………………………………

Conclusion

To sum up I’d like to say……………………………………………… ………………………………..................................................................

As for me ……………………………………………………………… …………………………………………………………………………….

4.Вопросы для подготовки к промежуточной аттестации

1. Наука и технология.

2. Наука и технология.

3. Компьютер. Его технические возможности.

4. Компьютер, его функциональность.

5.  Компьютерные вирусы.

6. Компьютерные комплектующие. Их работа.

7. Различные компьютерные программы.

8. Современные компьютерные технологии.

9. Интернет. Его место в современной жизни человека.

10. Модальные глаголы и их эквиваленты.

11. Видо-временные форм английского глагола.

12. Инфинитив.

5.ФОНД ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ ДЛЯ ПРОВЕДЕНИЯ ПРОМЕЖУТОЧНОЙ АТТЕСТАЦИИ

(ЗАЧЕТ С ОЦЕНКОЙ)

Министерство образования Саратовской области

Государственное автономное образовательное

учреждение Саратовской области среднего профессионального образования  

«Энгельсский политехникум»

(ГАПОУ СО «Энгельсский политехникум»)

программы подготовки специалистов среднего звена

для специальности технологического  профиля

09.02.07 Информационные системы и программирование;

на базе основного общего образования

с получением общего среднего образования

Дисциплина: ОГСЭ.04 Иностранный язык в профессиональной деятельности

Зачет с оценкой.

Проверяемые компетенции: ОК.01, ОК.04, ОК.06, ОК.10

ВАРИАНТ № 1

1. Составьте соответствие определений:

1  input hardware                                     1 материнская плата

2  procedures                                           2  командный режим

3 to install                                                3 операции

4 mainboard                                             4 устанавливать

5 command mode                                     5 устройство для ввода данных

2. Переведите на английский язык слово или выражение, данное в скобках:

1. Computer has no (разум) until software is loaded.

2. Modem is an electronic (устройство) that makes possible the transmission of data.

3. The information about (вместимость памяти) is unavailable for system software.

3. Верно (true) или неверно (false) следующее утверждение:

1. The operating system controls and manages the use of the hardware and memory.

2. The user inputs data into computer to get information as an output.

3. The driver is a special device usually used by car drivers for Floppy-disk driving.

4. Выполните перевод текста:

Computers

Computers have opened up a new era in manufacturing and they have enhanced modern communication systems. They are essential tools in almost every field of research, from constructing models of the universe to producing tomorrow's weather reports. Using of different databases and computer networks make available a great variety of information sources.

There are two main types of computers, analog and digital, although the term computer is often used to mean only the digital type, because this type of computer is widely used today. That is why I am going to tell you about digital computers.

Digital computer speed and calculating power are further enhanced by the amount of data handled during each cycle. Except two main types of computers, analog and digital there are eight generations of digital computers or processing units. The first generation was represented by processing unit Intel 8086.

The second generation central processing unit was represented by processing unit Intel 80286, used in IBM PC AT 286. The third generation is Intel 80386, used in IBM PC AT 386. The microprocessors of the fourth generation were used in computers IBM PC AT 486. There are also central processing units of the fifth generation, used in Intel Pentium 60 and Intel Pentium 66, central processing units of the sixth generation, used in computers Intel Pentium 75, 90,100 and 133. Few years ago appeared central processing units of seventh and eighth generations. They are much more powerful and can perform from 2000 to over 3000 million operations per second.

                                   Преподаватель      _____________/                                  /

                                  Председатель ПЦК ______________/                             /

Министерство образования Саратовской области

Государственное автономное образовательное

учреждение Саратовской области среднего профессионального образования  

«Энгельсский политехникум»

(ГАПОУ СО «Энгельсский политехникум»)

программы подготовки специалистов среднего звена

для специальности технологического  профиля

09.02.07 Информационные системы и программирование;

на базе основного общего образования

с получением общего среднего образования

Дисциплина: ОГСЭ.04 Иностранный язык в профессиональной деятельности

Зачет с оценкой.

Проверяемые компетенции: ОК.01, ОК.04, ОК.06, ОК.10

ВАРИАНТ № 2

1. Составьте соответствие определений:

1 device                                                  1символы

2 processing   hardware                          2управлять

3   formatted page                                   3 устройство

4  to handle                                             4  форматированная страница

5 characters                                             5 устройство обработки данных

2. Переведите на английский язык слово или выражение, данное в скобках:

1. There are no commands available in (операционная система), they are only in word processor.

2. Without software (команда) hardware doesn’t know what to do.

3. Memory is the system of component of the computer in which (информация) is stored.

3. Верно (true) или неверно (false) следующее утверждение:

1. The manner in which computers are connected is the connectivity.

2. There are no commands available in operation systems, they are only in word processors.

3. Printer is a processing hardware because its purpose is to show the information produced by the system.

4. Выполните перевод текста:

Microsoft Company

Paul Allen and Bill Gates founded the Company in 1975.Microsoft is best-known American company involved in software production. Microsoft's wealth and power is growing up for years. It is a giant company. Microsoft's $25 billion market value tops that of Ford, General Motors.

Firstly, Microsoft released Windows '95 in 1995. It was a graphics interface environment that ran on top of MS-DOS and replaced DOS in future versions. Then, Microsoft released Windows '98, Windows NT, Windows Millennium, Windows 2000 and Windows XP.

Microsoft also supplies about 50 percent of the world's software applications. Among them, there are three well-known Office Packs; they are also called Microsoft Office programs such as Excel (spreadsheets), Microsoft Word (word processing), Access (databases) and Outlook Express (e-mail)- There were releases in 1997, 2000, and 2002, when appeared Microsoft Office XP. Microsoft is also in the market of networking, multimedia and even books. And as an early supporter of the Macintosh computer, Microsoft virtually owns the Mac application market.

It has been calculated that Microsoft controls 80-85 % of the entire PC software industry. The company has hundreds of products and thousands of employees, making it one of the largest companies. Many of the company's shareholders are now millionaires and a few including Bill Gates and Paul Allen are billionaires. Microsoft is no doubt the fastest growing company in the PC software industry.

                                   Преподаватель      _____________/                                  /

                                  Председатель ПЦК ______________/                             /

Министерство образования Саратовской области

Государственное автономное образовательное

учреждение Саратовской области среднего профессионального образования  

«Энгельсский политехникум»

(ГАПОУ СО «Энгельсский политехникум»)

программы подготовки специалистов среднего звена

для специальности технологического  профиля

09.02.07 Информационные системы и программирование;

на базе основного общего образования

с получением общего среднего образования

Дисциплина: ОГСЭ.04 Иностранный язык в профессиональной деятельности

Зачет с оценкой.

Проверяемые компетенции: ОК.01, ОК.04, ОК.06, ОК.10

ВАРИАНТ № 3

1. Составьте соответствие определений:

1   intelligence                                            1 создавать

2   working drive                                        2 вместимость памяти

3  to create                                                  3 разум

4  RAM                                                      4 текущий диск

5  memory  capacity                                   5  оперативное запоминающее

                                                                       устройство

2. Переведите на английский язык слово или выражение, данное в скобках:

1. Computer is used to help people in (решение) making process.

2.The most common components of (устройство обработки данных) are the CPU and main memory.

3. The (виртуальная реальность) system is still in the early stage of its development.

3. Верно (true) или неверно (false) следующее утверждение:

1. The software is the most important component because it is made by people.

2. The mouse has three buttons which control the cursor movement across the screen.

3. There are no commands available in operating systems, they are only in word processors.

4. Выполните перевод текста:

Satellites and Telecommunications

A worldwide system of satellites has been created and it is possible to transmit signals around the globe by bouncing them from one satellite to an earth station and then to another satellite and soon.

Originally designed to carry voice messages, they are able to carry hundreds of thousands of separate simultaneous calls. These systems are being adopted to provide for business communications, including the transmission of voice and facsimile messages, data and video data.

It is probable that future wide use of satellites in the area of telecommunications will provide a great variety of information services to transmit directly into our homes, possibly including personalized electronic mail. The electronic computer is at the heart of many such systems, but the role of telecommunications is not less important- There will be a further convergence between the technologies of computing and telecommunications. The change of this kind will lead us to the database culture, the cashless society, the office at home, the gigabit-per-second data network.

One cannot doubt that the economic and social impact of these concepts will be very significant. Already, advanced systems of communication are affecting both the layman and the technician.

                                   Преподаватель      _____________/                                  /

                                  Председатель ПЦК ______________/                             /

Министерство образования Саратовской области

Государственное автономное образовательное

учреждение Саратовской области среднего профессионального образования  

«Энгельсский политехникум»

(ГАПОУ СО «Энгельсский политехникум»)

программы подготовки специалистов среднего звена

для специальности технологического  профиля

09.02.07 Информационные системы и программирование;

на базе основного общего образования

с получением общего среднего образования

Дисциплина: ОГСЭ.04 Иностранный язык в профессиональной деятельности

Зачет с оценкой.

Проверяемые компетенции: ОК.01, ОК.04, ОК.06, ОК.10

ВАРИАНТ № 4

1. Составьте соответствие определений:

1 instruction                                         1 соединять

2 hardware                                           2работа с файлами

3  ROM                                                3 оборудование

4   to connect                                        4 команда

5   file  management                             5 постоянное запоминающее

                                                                   устройство

2. Переведите на английский язык слово или выражение, данное в скобках:

1. The word which comes to describing Virtual Reality is (симулятор).

2.The most common components of (устройство обработки данных) are the CPU and main memory.

3. (Операционные системы) control and manage the use of hardware devices such as the printer or mouse.

3. Верно (true) или неверно (false) следующее утверждение:

1. Microsoft Word is a perfect word processing program and publishing program.

2. There are five elements of computer system: hardware, software, people, diskettes and data.

3. Monitor is a component with a display screen for viewing computer data, television programs, etc.

4. Выполните перевод текста:

Satellites and Telecommunications.

The new global satellite-communication systems offer three kinds of service.

The first one is voice messages. Satellite telephones are able to make calls from anywhere on the Earth to anywhere else. That makes them especially useful to use in remote, third-world villages (some of which already use stationary satellite telephones), for explorers. Today's mobile phones depend on earth-bound transmitters, whose technical standards vary from country to country. Satellite telephones can solve this problem, but it is not a cheap service.

The second service is messaging. Satellite messages have the same global coverage as satellite telephones, but carry text alone, which is extremely useful for those with laptop computers. As we see, the Internet works in space too. The only problem for ordinary users is one-way transmissions. This problem is solved by using combine transmissions, when you make a call using land communications and receive ordered information through your satellite plate.

The third service is tracking. Voice and messaging systems also tell their users where they are to within a few hundred meters. Combined with the messaging service, the location service could help rescue teams, to find lost adventurers, the police to find stolen cars, exporters to follow the progress of cargoes and so on. Satellite systems provide better positioning information to anyone who has a receiver for their signals.

                                             Преподаватель      _____________/                             /

                                               

                                                   Председатель ПЦК ______________/                              /

Министерство образования Саратовской области

Государственное автономное образовательное

учреждение Саратовской области среднего профессионального образования  

«Энгельсский политехникум»

(ГАПОУ СО «Энгельсский политехникум»)

программы подготовки специалистов среднего звена

для специальности технологического  профиля

09.02.07 Информационные системы и программирование;

на базе основного общего образования

с получением общего среднего образования

Дисциплина: ОГСЭ.04 Иностранный язык в профессиональной деятельности

Зачет с оценкой.

Проверяемые компетенции: ОК.01, ОК.04, ОК.06, ОК.10

ВАРИАНТ № 5

1. Составьте соответствие определений:

1 to secure                                              1 данные

2  to provide                                           2  обеспечивать безопасность

3 output  hardware                                 3  передача

4  data                                                     4 обеспечивать

5  transmission                                       5  выходные устройства отображения

                                                                   Информации

2. Переведите на английский язык слово или выражение, данное в скобках:

1. Memory is the system of component of the computer in which (информация) is stored.

2.Operating systems control and manage the use of hardware (устройство) such as the printer or mouse.

3. The (виртуальная реальность) system is still in the early stage of its development.

3. Верно (true) или неверно (false) следующее утверждение:

1. Printer is a computer output device that produces a paper copy of data or graphics.

2. The processor coordinates the activities of the various components of the computer.

3. System software is very dependable on the type of application software being used.

4. Выполните перевод текста:

The Future of the Internet.

It is estimated that thirty five to forty million users currently are on the Internet. According to a recent statistics, an average Internet call lasts five times as longer as the average regular telephone call. 10 percent of the Internet calls last 6 hours or longer. This can cause an overload and, in turn, cause telephone network to fail.

The local network was designed for short calls which you make and then hang up, but Internet calls often occupy a line for hours. With so many users in the Internet and their number is growing by 200 percent annually, it certainly provides new challenges for the telephone companies. The Internet, up to the beginning of the 90s, was used only to read different texts. Then in the early 90's, a way was made to see pictures and listen to a sound on the Internet. This breakthrough made the Internet to be most demanded means of communication, data saving and transporting.

However, today's net is much more than just pictures, text, and sound. The Internet is now filled with voice massages, video conferencing and video games. With voice massages, users can talk over the Internet for the price of the local phone call.

Nowadays we no longer have to own a computer to access the Internet. Now-devices such as Web TV allow our television to browse the Web and use Electronic Mail. Cellular phones are now also dialing up the Internet to provide E-mail and answering machine services. The telephone network was not designed and built to handle these sorts of things. Many telephone companies are spending enormous amounts of money to upgrade the telephone lines.

Преподаватель      _____________/                              /

                                                       Председатель ПЦК ______________/                           /

Шкала оценки образовательных достижений

Процент результативности (правильных ответов)

Оценка уровня подготовки

балл (отметка)

вербальный аналог

90-100

5

отлично

80-89

4

хорошо

70-79

3

удовлетворительно

Менее 70

2

неудовлетворительно

Критерии оценки:

  • оценка «отлично» выставляется студенту, если он демонстрирует прочные знания, глубокое понимание текста произведения, умение объяснить взаимосвязь событий, знание определений, литературная речь;
  • оценка «хорошо» выставляется студенту, если он демонстрирует достаточно глубокое знание литературного материала, допускается 2-3 неточности;
  • оценка «удовлетворительно» выставляется студенту, если у него недостаточные знания, неумение раскрыть композиционную структуру произведения, недостаточное знание текста художественного произведения, слабое речевое оформление;
  • оценка «неудовлетворительно» выставляется студенту, если у него незнание существенных сторон изучаемого материала.

Министерство образования Саратовской области

Государственное автономное образовательное

учреждение Саратовской области среднего профессионального образования  

«Энгельсский политехникум»

(ГАПОУ СО «Энгельсский политехникум»)

программы подготовки специалистов среднего звена

для специальности технологического  профиля

09.02.07 Информационные системы и программирование;

на базе основного общего образования

с получением общего среднего образования

Дисциплина: ОГСЭ.04 Иностранный язык в профессиональной деятельности

Зачет с оценкой.

Проверяемые компетенции: ОК.01, ОК.04, ОК.06, ОК.10

Примерный текст защиты проекта

I present the project on the theme “My Future Job”

The aim of the project is to inform of the profession Software Engineer.

The tasks of the presentation are:

  • to tell about the profession software engineer;
  • to tell about my skills in this profession;
  • to research the problem;
  • to show the general trend among the students.

Actuality

The declared theme is very actuality to my mind. Now, when COVID SARS is spread all over the world, distance work is demand in the world.

Problem        

However, the level of IT technology in our country is very low.

The presentation consists of:

Introduction

  • Software Engineer

Main Part

  • Qualities of Software Engineer
  • My skills

Practice part

  • Questionnaire
  • Diagrams
  • Diagnosis

Conclusion

Theory

A programmer (software developer, coder), is a person who creates computer software. The term computer programmer can refer to a specialist in one area of computers, or to a generalist who writes code for many kinds of software.

Necessary qualities:

  • Strong technical skills;
  • Ready to learn;
  • Ability to work in any environment;
  • Understanding of business processes;
  • Ability to solve emerging problems.

What I have:

  • Ready to learn;
  • Understanding of business processes.

Development in programming is possible only through continuous practice. The need for new knowledge will push you to continue learning.

There are programming courses, but you can also study someone's projects yourself and learn new information from them.

Practice part

In practices part I researched the problem to identify the real attitude of respondents to this profession. I distributed the Questionnaire among 16-20 aged students. There were such questions in the form:

Why did you choose your profession?

Do you like your profession?

Are you interested in addition IT-information?

Are you going to work in your profession in future?

What is more important to you in this profession?

On the first diagram, we see that about 80% of respondents really interested in learning of  IT-sphere. It means that most students chose this profession from their own preferences.

On the second diagram, we see only 89% of respondents like this profession. It means that the most of students positively evaluate this profession.

On the third diagram, we see that about 73% of respondents study profession in addition to college. It means that most part of respondents develop themselves.

On the fourth diagram, we see that about 79% of respondents go to work in their profession after graduation. It means that most part of respondents have serious plans in this profession.

On the fifth diagram, we see that about 66% of respondents are interested in earning money. It means that a little more than half of respondents are worried about their financial growth.

Table

Analyzing the diagrams, we can say about as positive so well negative sides that is represented in the table below.

Conclusion

To sum up, I can say that most students like their future profession - software engineer and they are planning to continue their way.

As for me, I strive and desire to be successful in IT sphere.

Преподаватель      _____________/                              /

                                                       Председатель ПЦК ______________/                          

Шкала оценки образовательных достижений

Критерии баллов за проект:

№ п/п

Цели, задачи проекта (1-5 баллов)

Актуальность проекта (1-5 баллов)

Полнота раскрытия заявленной темы

(1-5 баллов)

Наличие в продукте фото семинаров

(1-5 баллов)

Навыки чтения, говорения (1-5 баллов)

Грамматические

конструкции

Эстетика оформления презентации

(1-5 баллов)

Суммарный

итог

Баллы результативности (суммарный итог)

Оценка уровня подготовки

балл (отметка)

вербальный аналог

33 – 35

5

отлично

28 – 32

4

хорошо

18 – 27

3

удовлетворительно

Менее 18

2

неудовлетворительно

Критерии оценки:

  • оценка «отлично» выставляется студенту, если он демонстрирует прочные знания, глубокое понимание текста произведения, умение объяснить взаимосвязь событий, знание определений, литературная речь;
  • оценка «хорошо» выставляется студенту, если он демонстрирует достаточно глубокое знание материала проекта, допускается 2-3 неточности;
  • оценка «удовлетворительно» выставляется студенту, если у него недостаточные знания, неумение раскрыть композиционную структуру проекта, недостаточное знание текста, слабое речевое оформление;
  • оценка «неудовлетворительно» выставляется студенту, если у него незнание существенных сторон изучаемого материала.

6.Информационное обеспечение фонда оценочных средств.

Перечень рекомендуемых учебных изданий, Интернет-ресурсов, дополнительной литературы 

Основные источники:

1. Безкоровайная, Г. Т. Planet of English: учебник английского языка для учреждений СПО/ Г.Т. Безкоровайная, Н.И. Соколова, Е.А. Койранская, Г.В. Лаврик. - 3-е изд., стер. –М.: Издательский центр «Академия», 2020.- 256 с.

 2. Афанасьева О.В., Михеева И.В. Английский язык (в 2 частях). ООО «ДРОФА» rosuchebnik.ru/expertise/umk-001, 2020

3. Голубев, А.П. Английский язык для технических специальностей: учебник для студентов учреждений среднего профессионального образования./ Голубев А.П.- 4-е изд., стер.- М.: Издательский центр «Академия», 2019

4. Радовель, В.А. Английский язык в сфере информационных технологий: учебно-практическое пособие. -М.: Кнорус, 2018

5. Воробьева, С.А. Английский язык для эффективного менеджмента. Guidelines for better management skills: учебное пособие для СПО/ С.А.Воробьева-2-е изд., испр. и доп. – М.: Издательство Юрайт, 2019.

Дополнительные источники:  

1. Вичугов, В.Н. Краснова, Т.И. Английский язык для специалистов в области Интернет-технологий. English for Internet Technologies: учебное пособие для СПО. / В.Н.Вичугов, Т.И.Краснова. -2-е изд.-М.: Издательство Юрайт, 2018.

2. Стогниева,О.Н. Английский язык для ИТ-специальностей. Учебное пособие для СПО. /О.Н.Стогниева. -М.: Издательство Юрайт,2018.

3. Бутенко,Е.Ю. Английский язык для ИТ-специальностей. IT-English: учебное пособие для СПО. /Е.Ю. Бутенко. 2-е изд., испр. и доп.- М.: Издательство Юрайт, 2018.

4. Комарова,А.И., Окс,И.Ю., Колосовская,В.В. Английский язык, Страноведение. Учебник для СПО. / А.И.Комарова, И.Ю.Окс, В.В.Колосовская. / 2-е изд., испр. и доп.-М.: Издательство Юрайт, 2018.

5. Буренко,Л.В., Тарасенко,О.С. Грамматика английского языка. Gramma in Levels Elementary-Pre-Intermediate: учебное пособие для СПО. /Л.В.Буренко, О.С.Тарасенко.- М.: Издательство: Юрайт, 2018.

6. Куряева,Р.И. Английский язык. Лексико-грамматическое пособие. В 2 ч. Часть 1: учебное пособие для СПО.  Р.И.Куряева.- 6-е изд., испр. и доп.- М.: Издательство Юрайт, 2018.

7. Куряева,Р.И. Английский язык. Лексико-грамматическое пособие. В 2 ч. Часть 2: учебное пособие для СПО. / Р.И.Куряева.- 6-е изд., испр. и доп.- М.: Издательство Юрайт, 2018.

8. Иванова,О.Ф., Шиловская,М.И. Английский язык, Пособие для самостоятельной работы учащихся (В1-В2): учебное пособие для СПО./ О.Ф.Иванова, М.И.Шиловская.- М.: Издательство Юрайт, 2018.

9. Мюллер, В. К. Англо-русский словарь/ Мюллер В. К. – М.: Эксмо, 2020

Интернет- ресурсы:

www.macmillanenglish.com

www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish

www.britishcouncil.org/learning-elt-resources.htm

www.handoutsonline.com

www.english-to-go.com (for teachers and students)

www.bbc.co.uk/videonation (authentic video clips on a variety of topics)

www.icons.org.uk


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Фонд оценочных средств дисциплины "Литература"

В материале представлен комплект контрольно-оценочных средств по дисциплине "Литература" специальности 08.01.10 "Мастер жилищно-коммунального хозяйства"...

Фонд оценочных средств дисциплины "Русский язык"

В материале представлен комплект контрольно-оценочных средств по дисциплине "Русский язык" специальности 08.01.10 "Мастер жилищно-коммунального хозяйства"...

КОМПЛЕКТ ФОНДА ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ ПРЕДМЕТАОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ЦИКЛА РУССКИЙ ЯЗЫК

Комплект фонда оценочных средств, сформирован для социально-экономического профиля профессионального образования и содержит материалы по оценке сформированности предметных результатов обучения, предме...

ФОНД ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ по учебной дисциплине ОДБ 03. ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК наименование учебной дисциплины 23.01.03 Автомеханик

Смоленское областное государственное бюджетное профессиональное образовательное учреждение«Козловский многопрофильный аграрный колледж» ОДОБРЕНцикловойкомиссией общеобразовательн...

ФОНД ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ по учебной дисциплине ОДБ 03. ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК наименование учебной дисциплины 21.02.05. Земельно – имущественные отношения код, наименование специальности/профессии

Смоленское областное государственное бюджетное профессиональное образовательное учреждение«Козловский многопрофильный аграрный колледж» ОДОБРЕНцикловойкомиссией общеобразовательн...

ФОНД ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ по учебной дисциплине ОГСЭ 03. ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК наименование учебной дисциплины 38.02.01. Экономика и бухгалтерский учет ( по отраслям )

Смоленское областное государственное бюджетное профессиональное образовательное учреждение«Козловский многопрофильный аграрный колледж» ОДОБРЕНцикловойкомиссией общеобразовательн...