Патриотическое воспитание на уроках английского языка
методическая разработка по английскому языку (8 класс)

Екатерина Геннадьевна Рафикова

Великий русский писатель Константин Георгиевич Паустовский говорил, что истинная любовь к своей стране невозможна без истинной любви к своему языку. Мы учим детей любить свой язык и гордиться своей страной на уроках русского языка и литературы, истории и географии, обществознания. Специфика английского языка как предмета такова, что мы, по сути, развиваем и подогреваем интерес учеников к языку, традициям и культуре другой страны. Изобилие иностранных слов в русском языке обедняет его и дискриминирует. Современная молодёжь активно использует иностранные слова в повседневном общении: кринж, рофлить, месенджеры, имэйл, креативить, чилить и так далее. Поэтому проблема патриотического воспитания на уроках английского языка стоит особенно остро.

Патриотизм  - это не только любовь к своей стране, но и знания её культуры, традиций, знания истории своего города, посёлка, района и двора. На уроках английского языка мы учим использовать другой язык, для того, чтобы дети могли рассказать о своей стране иностранцу, рассказать о своей культуре и особенностях своего языка.

В нашей гимназии мы используем УМК « Spotlight», в котором для развития патриотизма есть секция «Spotlight on Russia». Она носит чисто информативный характер. Мы используем на уроках проэктную и исследовательскую виды работ в рамках таких тем как: «My neighbourhood», «Great Minds», «Fashion and cloth», «Food» и много других. В рамках перечисленных тем ученики учатся рассказывать о своей стране, великих людях, своем городе и традициях. Как правило, это включает в себя подготовку проектов, рефератов, докладов и презентаций.

Но, почему бы не использовать информацию о своей стране в рамках изучения грамматики? При подготовке к ОГЭ и ЕГЭ, при обучении словообразованию и грамматических форм?

В своей разработке я предлагаю использовать знания о своём городе и о традициях своей страны в обучении грамматике. В рамках таких тем как «Fashion and cloth» в 8 классе можно использовать текст о русском национальном костюме и включить в него задания в формате ОГЭ. Задания на заполнение пропусков (Use of English) и задания на понимание прочитанного (true/false/doesn’t say). В рамках изучения темы «Ordinal numbers» в 4 классе можно использовать памятные даты из истории своего города и своей страны. Почему бы при изучении темы «Reported speech» не использовать цитаты великих русских деятелей, писателей и учёных, переводя прямую речь в косвенную.

Таким образом мы учим использовать английский язык именно как средство общения и как способ рассказать о своей стране, а не только изучать другую.

Скачать:

Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Гражданско-патриотическое воспитание на уроках английского языка посредством грамматических упражнений Учитель английского языка Рафикова Е. Г. МБОУ г.Мурманска «Гимназия № 10»

Слайд 2

Введение Великий русский писатель Константин Георгиевич Паустовский говорил, что истинная любовь к своей стране невозможна без истинной любви к своему языку. Мы учим детей любить свой язык и гордиться своей страной на уроках русского языка и литературы, истории и географии, обществознания. Специфика английского языка как предмета такова, что мы, по сути, развиваем и подогреваем интерес учеников к языку, традициям и культуре другой страны. Изобилие иностранных слов в русском языке обедняет его и дискриминирует. Современная молодёжь активно использует иностранные слова в повседневном общении: кринж, рофлить, месенджеры, имэйл, креативить, чилить и так далее. Поэтому проблема патриотического воспитания на уроках английского языка стоит особенно остро.

Слайд 3

Патриотизм и английский язык Патриотизм - это не только любовь к своей стране, но и знания её культуры, традиций, знания истории своего города, посёлка, района и двора. На уроках английского языка мы учим использовать другой язык, для того, чтобы дети могли рассказать о своей стране иностранцу, рассказать о своей культуре и особенностях своего языка. В нашей гимназии мы используем УМК « Spotlight », в котором для развития патриотизма есть секция « Spotlight on Russia ». Она носит чисто информативный характер. Мы используем на уроках проэктную и исследовательскую виды работ в рамках таких тем как: « My neighbourhood », « Great Minds », « Fashion and cloth », « Food » и много других. В рамках перечисленных тем ученики учатся рассказывать о своей стране, великих людях, своем городе и традициях. Как правило, это включает в себя подготовку проектов, рефератов, докладов и презентаций.

Слайд 4

Грамматические упражнения В своей разработке я предлагаю использовать знания о своём городе и о традициях своей страны в обучении грамматике. Задания в формате ОГЭ и ЕГЭ ( Use of english, true/false sentences) Ordinal numbers and dates (важные даты и события страны или родного города) Direct and Reported speech ( цитаты известных русских писателей и учёных)

Слайд 5

Use of English Russian national costume Traditional clothes express the people's identity through the_________ (nation) costumes. They often look nice and_________ (colour). As a rule, they show the wearer’s role in society, his rank or social status as well as his marital status and age. National costumes also have to protect the wearer from cold or bad weather. Probably the best-known traditional pieces of clothing in Russia are sarafans and rubakhas. The sarafan was the main part of the female wardrobe. It’s a long____________( sleeve ) dress which was often________( wear ) on top of a rubakha. The rubakha was a linen oversize shirt or blouse. Russian people hand-painted linen fabric, sewed shirts and sarafans and decorated them with embroidery. Russian national costume Traditional clothes express the people's identity through the national costumes. They often look nice and colourful. As a rule, they show the wearer’s role in society, his rank or social status as well as his marital status and age. National costumes also have to protect the wearer from cold or bad weather. Probably the best-known traditional pieces of clothing in Russia are sarafans and rubakhas. The sarafan was the main part of the female wardrobe. It’s a long sleeveless dress which was often worn on top of a rubakha. The rubakha was a linen oversize shirt or blouse. Russian people hand-painted linen fabric, sewed shirts and sarafans and decorated them with embroidery. Traditional clothes show people’s social status. (T) Traditional clothes doesn’t protect from bad weather. (F) Dress was the main part of the female wardrobe. (F) The clothes were specially decorated by artists. (F)

Слайд 6

Ordinal numbers Match the date and the Holiday The 1 st of September Cosmonautics Day The 9 th of May Knowledge Day The 12 th of April Motherland defender Day Form the ordinal numbers October (4) – the fourth of October May (28) – the twenty-eighth of May May (6) – the sixth of May Match the dates and the events. The 4 th of October The most tragic day in Murmansk’s life The 28 th of May Murmansk got the name of “The Hero City” The 18 th of June The foundation of Murmansk The 6 th of May The foundation of Murmansk region

Слайд 7

Reported speech Transform the direct speech into the reported one “… there is no power stronger than faith” Nikolai Gogol. “ You should love Math, because it brings your mind in order” Michael Lomonosov. “ The usage of a foreign word insults the common mind and common taste” Vissarion Belinskiy. “ Nothing prevents you from being smarter tomorrow than you were yesterday” Sergey Kapitsa. Keys: The famous Russian writer Nikolai Gogol said, that there was no power stronger than faith. The famous Russian writer and scientist Michael Lomonosov said, that we should love Math, because it brought our mind in order. The famous Russian publisher and critic Vissarion Belinskiy said, that the usage of a foreign word insulted the common mind and common taste. The famous Russian scientist Sergey Kapitsa said, that nothing prevented us from being smarter the next day than we had been the day before.

Слайд 8

Заключение Таким образом мы учим использовать английский язык именно как средство общения и как способ рассказать о своей стране, а не изучать другую.



Предварительный просмотр:

REPORTED SPEECH

(В рамках изучения темы «Косвенная речь» в 8 классе)

Преобразуйте высказывания великих русских людей в косвенную речь.

“…there is no power stronger than faith” Nikolai Gogol.

The famous Russian writer Nikolai Gogol said, that there was no power stronger than faith.

“ You should love Math, because it brings your mind in order” Michael Lomonosov.

The famous Russian writer and scientist Michael Lomonosov said, that we should love Math, because it brought our mind in order.

“Take care about our language, our beautiful Russian language” Ivan Turgenev.

The famous Russian writer Ivan Turgenev asked to take care about beautiful Russian language.

“Inspiration is the skill to make yourself work” Alexander Pushkin

The famous Russian poet and writer Alexander Pushkin said, that inspiration was the skill to make ourselves work.

“Words are the cloth of all thoughts and facts” Maxim Gorkiy

The famous Russian writer Maxim Gorkiy said, that words were the cloth of all thoughts and facts.

“The usage of a foreign word insults the common mind and common taste” Vissarion Belinskiy.

The famous Russian publisher and critic Vissarion Belinskiy said, that the usage of a foreign word insulted the common mind and common taste.

“The true love to your country is impossible without the true love to your language” Konstantin Poustovskiy.

The famous Russian writer, journalist and interpreter Konstantin Poustovskiy said, that the true love to our country was impossible without the true love to our language.

  “Nothing prevents you from being smarter tomorrow than you were yesterday” Sergey Kapitsa.

The famous Russian scientist Sergey Kapitsa said, that nothing prevented us from being smarter the next day than we had been the day before.

ORDINAL NUMBERS

(В рамках изучения темы «Порядковые числительные» в 4 классе)

  1. Match the date and the Holiday

The 1st of September                                        Cosmonautics Day

The 9th of May                                                Knowledge Day

The 12th of April                                                Motherland defender Day

The 7th of January                                                Victory Day

The 23rd of February                                        Christmas Day

  1. Form the ordinal numbers.

October (4) – the fourth of October                

May (28) – the twenty-eighth of May

May (6) – the sixth of May

June (18) – the eighteenth of June

  1. Match the dates and the events.

The 4th of October                The most tragic day in Murmansk’s life

The 28th of May                Murmansk got the name of “The Hero City”

The 18th of June                The foundation of Murmansk

The 6th of May                        The foundation of Murmansk region

NATIONAL COSTUME

(В рамках изучения темы «Национальные костюмы» в 8 классе, в формате ОГЭ)

  1. Read the following text and mark the statements as T (true), F (false) or DS (doesn’t say).

Russian national costume

Traditional clothes express the people's identity through the national costumes. They often look nice and colourful. As a rule, they show the wearer’s role in society, his rank or social status as well as his marital status and age. National costumes also have to protect the wearer from cold or bad weather.

Probably the best-known traditional pieces of clothing in Russia are sarafans and rubakhas. The sarafan was the main part of the female wardrobe. It’s a long sleeveless dress which was often worn on top of a rubakha. The rubakha was a linen oversize shirt or blouse. Russian people hand-painted linen fabric, sewed shirts and sarafans and decorated them with embroidery.

Traditional man's outfit consisted of a rubakha, long narrow trousers, leather  boots, a kushak (a waistband), a woolen hat and a kaftan (a light woolen coat). In summer people in Russian villages wore lapti (shoes woven from bast fiber). Traditional winter footwear was valenki (felt boots).

Russian women in the past wore sarafans, aprons, blouses, leather shoes or valenki, kokoshniks and jewellery. The kokoshnik is an amazing  national women’s headwear, usually decorated with river pearls, decorative stones, golden and silver needlework.

Traditionally, Russian clothing had two main colors: white and red. Festive clothing was richly decorated with ornaments and embroidery. There were differences between the clothing of young women, married women and older women. Clothing of older women had fewer ornaments and was made in darker tones.

  1. Traditional clothes show people’s social status. (T)
  2. Traditional clothes doesn’t protect from bad weather. (F)
  3. Dress was the main part of the female wardrobe. (F)
  4. The clothes were specially decorated by artists. (F)
  5. Kokoshniks usually were red, blue or green. (DS)
  6. The color of clothing depended of the woman’s age. (T)

  1. Use of English

Russian national costume

Traditional clothes express the people's identity through the_________ (nation) costumes. They often look nice and_________ (colour). As a rule, they show the wearer’s role in society, his rank or social status as well as his marital status and age. National costumes also have to protect the wearer from cold or bad weather.

Probably the best-known traditional pieces of clothing in Russia are sarafans and rubakhas. The sarafan was the main part of the female wardrobe. It’s a long____________(sleeve) dress which was often________(wear) on top of a rubakha. The rubakha was a linen oversize shirt or blouse. Russian people hand-painted linen fabric, sewed shirts and sarafans and decorated them with embroidery.

Traditional man's outfit consisted of a rubakha, long narrow trousers, leather  boots, a kushak (a waistband), a_________ (wool) hat and a kaftan (a light woolen coat). In summer people in Russian villages wore lapti (shoes woven from bast fiber). Traditional winter footwear was valenki (felt boots).

Russian__________(woman) in the past wore sarafans, aprons, blouses, leather shoes or valenki, kokoshniks and jewellery. The kokoshnik is an amazing  national women’s headwear, usually decorated with river pearls,_________(decorate) stones,______ (gold) and silver needlework.

Traditionally, Russian clothing had two main colors: white and red. Festive clothing was _________(rich) decorated with ornaments and embroidery. There were differences between the clothing of young women, married women and older women. Clothing of _________(old) women had fewer ornaments and was made in darker tones.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Военно – патриотическое воспитание на уроке английского языка.

Военно – патриотическое воспитание  на уроке английского языка. Пояснительная записка Метод проектов является составной частью обучения иностранному языку. Он наиболее полно отражает дв...

Военно – патриотическое воспитание на уроке английского языка.

Военно – патриотическое воспитание  на уроке английского языка. Пояснительная записка Метод проектов является составной частью обучения иностранному языку. Он наиболее полно отражает дв...

Обобщение педагогического опыта "Патриотическое воспитание на уроках английского языка, во внеклассной деятельности и в классном руководстве"

Т Е З И С ЫПатриотическое воспитание на уроках английского языка,во внеклассной деятельности и классном руководстве.(обобщение  педагогического опыта) Воспитание гражданского самосозна...

Экспериментальная программа «Военно-патриотическое воспитание на уроках английского языка в условиях Кадетского корпуса»

Все чаще патриотизм выступает как важнейшая ценность, интегрирующая не только социальный, но и духовно-нравственный, идеологический, культурно- и военно- исторический компоненты. В этой связи значител...

Экспериментальная программа «Военно-патриотическое воспитание на уроках английского языка в условиях Кадетского корпуса»

Все чаще патриотизм выступает как важнейшая ценность, интегрирующая не только социальный, но и духовно-нравственный, идеологический, культурно- и военно- исторический компоненты. В этой связи значител...

Патриотическое воспитание на уроках английского языка.

Статья о патриотическом воспитании на уроках английского языка при помощи интеграции с предметом история....

«Гражданско-патриотическое воспитание на уроках английского языка»

Доклад на тему о гражданско0патриотическом воспитании на уроках английского языка...