открытый урок в 5 классе по теме " Многообразный мир профессий"
учебно-методический материал по английскому языку (5 класс)

Родионова Диана Георгиевна

Урок на тему: Моя будущая профессия.На уроке отрабатываются навыки поискового чтения, развиваются умения обобщать и делать выводы, воспитываются умения работать в парах.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл otkrytyy_uro-_igra_po_teme_professii.odt16.34 КБ

Предварительный просмотр:

Урок  английского языка

 

Учитель: Родионова Д.Г.  МБОУ Лицей №1 им Г.С.Титова

Тема урока: «Многообразный мир профессий.»

Класс: 5 «Г»


Цель: систематизировать и обобщить знания учащихся по теме «Professions».
Обучающая задача: отработать лексику, навыки поискового чтения, учить применять полученные знания
Развивающая задача: развивать лингвистическую догадку, развивать коммуникативные навыки, внимание, развитие умения обобщать и делать выводы.
Воспитательная задача: воспитывать умения работать в группах и индивидуально, формировать профессиональную ориентацию обучающихся
Тип урока: урок- игра -путешествие
Формы работы: фронтальная, индивидуальная, групповая, коллективная

Технологии, методы и приемы работы:

- частично-поисковый метод;

- здоровьесберегающая технология;

- игровая технология;

- элементы объяснительно-иллюстративной технологии;

- элементы проектной методики.
Оборудование: проектор, ПК, экран, раздаточный материал (задания для работы с текстом и аудированием, упражнения для работы с грамматикой, карточки для групповой работы, индивидуальные задания.)

                              Организационный момент.

- Good morning, children!

- How are you today? Let`s begin our lesson.

We have divided into three teams, and we will have a competition. Be active and attentive at the English lesson today!

1.Фонетическая разминка. Let's read a poem.

I'll be Just me.

People often ask me.

“What do you want to be?”

I don't know what to say.

My answer changes every day.

I'll be a pilot and fly through the sky.

I'll be a dancer and leap way up high.

I'll be a writer and write a great book.

I'll be a chef and the world's greatest cook.

I'll be a sailor and sail on the sea.

I'll think for now that I'll be just me.

Целеполагание.

  • How do you think about what we are going to talk today? - Pupils: We are going to talk about professions.
  • What is the theme of our lesson today? -  Pupils: the theme of our lesson is My future Profession.
  • Ok, you are right; today we will visit different stations in the world of professions.

2.  Речевая практика:    The first station is “Traits of character”.

а) Teacher: repeat these words after me:

Sociable, attentive, responsible, kind, polite, strong, brave, patient, smart, clever, fair (справедливый)

b) Задание на карточках: распределить прилагательные по профессиям: (команды получают задания)

      Teacher:  Tell me, please, what characteristics are necessary for these jobs?

a teacher, a pilot,a postman, a  nurse, a fireman, a driver.

What should a teacher be?

P1 - A teacher should be sociable, attentive, responsible.

P2- A driver should be strong and brave.

P 3- A computer programmer should be smart.

P 4- A nurse should be kind and responsible.

P5 – A fireman should be brave and strong.

3.Now you are ready to do the next task.  The second station is “Riddles about different professions “

 I have prepared some riddles about different professions for you. Be attentive and try to guess them.

 Teacher: I get up very early. I go from house to house. I bring people letters and magazines.     What am I?

Children: You are a postman.

 T. Yes, you are right. I am a postman.

T. I drive a car. I work hard. I take people to different places. What am I?

Children: You are a driver.

T.: Yes, you are right. I am a driver.

T.I have a good sense of humor. I like children very much. I know many interesting things. I teach pupils. What am I?

Children: You are a teacher.

T.: Yes, you are right. I am a teacher.

4. Now you are ready to do the next task.  The third station is “Grammar. »

 образование разделительного вопроса: не так ли? (чья команда быстрее заполнит) Развитие навыков письма.

Remember the construction “…to be going to…” and the forms of the verb “to be”. Fill in the spaces. Put the tag-endings to these sentences.

1.Alice ___going to be a nurse, _____?

2.Tom and Jane ____ going to be engineers, _?

3.Mike ___ going to be a bodyguard, ______?

4.I ____ going to be a vet, ____?

5.Kate and I ___ going to be doctors, ___?

6.My sister ____ not going to be an economist, ______?

7.Her brother ____ not going to be a dentist, _?

8.We ____ not going to treat animals, _____?

9.Their friends ____ not going to have a party, __________?

10.She ____going to be a housewife, ______?

5.       Физкультминутка

I think you are tired, let’s have rest. Stand up, please.  And sing a song.

6.  Развитие навыков устной речи: The fourth station is Speaking. Ex 2, p 78

Учащиеся в командах соотносят названия профессий и то, чем люди этой профессии занимаются.
-Now you should complete the sentences matching the words and words combinations. We’ll see what people of different professions do. Read, please.

paint houses, treat people, teach children, drive a car, deliver letters, serve drinks, repair a car, make bread.

Teacher, baker, painter, waiter, driver, postman, doctor, mechanic.

  1. A painter paints houses.
  2. A doctor treats people.
  3. A teacher teaches children.
  4. A driver drives a car.
  5. A postman delivers letters.
  6. A waiter serves drinks.
  7. A mechanic repairs a car.
  8. A baker makes bread.

7Развитие навыков аудирования: ex 8, p 79 The next station is “Listening.”

Listen and match the children to their parents' job.

Karen's dad is a doctor. Jame's dad is a teacher. Mark's dad is a pilot. Jane's dad is a waiter.

Andy's dad is a mechanic. Sarah’s dad is a baker.

8. Подведение итогов.

So, our competition ends in a draw. And now let's see which team is the winner of our competition. Please, count your points. How many points do you have?

Friendship always wins! My congratulations! You all get excellent marks!

Рефлексия

And our last station is «Happiness».

Учащимся предложены сигнальные карточки (красная-5, зелёная-4 жёлтая-3), с помощью которых они сами оценивают свою работу на уроке и анализируют её.

- Explain your opinion about our lesson.

- Do you like it?

- What new information have you learnt today?

In today's lesson I have learnt ...
It was interesting...
Now I can...

- Thank you for your work. You were very active today.

Do you like our travelling? I hope you had a great time. Thank you, our lesson is over, goodbye! 



По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Открытый урок 9 класс по теме "Соединения алюминия"

Здоровьесберегающие технологии на уроках химии....

План открытого урока учебной практики по теме "Введение в профессию"

План открытого урока учебной практики по теме " Введение в профессию" был использован на конкурсе "Мастер года - 2010" В плане раскрыто содержание всех элементов урока :Вводного инструктажа,текущего и...

Открытй урок 7 класс по теме "Предлоги места"

Этот урок показывает применение компьютерных технологий, проектной методики и дифференцированного подхода....

открытый урок 7 класс по теме "Правописание НЕ с причастиями"

Изучение нового материала по теме "Правописание не с причастиями" 7 класс. Мини-проекты детей о частице НЕ. Сказка о частице НЕ. работа в группах....

Урок английского языка в 5 классе по теме "Многообразный мир профессий"

В основе урока лежит игровая технология. В течении урока дети знакомятся с названиями профессий. Веселая песня о профессиях позволяет детям быстрее усвоить названия определенных профессий....

Открытый урок. 7 класс. Алгебра. Тема : Функция у=х2 и у=х3 и их графики.

Конспект открытого урока . Алгебра 7 класс. Тема : Функция у=х2 и у=х3 и их графики....