Столица нашей малой Родины
методическая разработка (8 класс) по теме

урок  о столице Чувашии - Чебоксары.  Также идёт повторение грамматики- Past Simple

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon metod._razrabotka_uroka.doc85 КБ

Предварительный просмотр:

Муниципальное общеобразовательное учреждение

«Чагасьская общеобразовательная средняя школа»

Канашского района Чувашской Республики

Утверждаю:

                             Директор МОУ «Чагасьская ОСШ»

                                    Р. В. Анисимова ______________ 2009 г

Методическая разработка

урока в 8 классе

Тема

«Чебоксары».

The Past Simple

 Учитель: Андреева Татьяна Николаевна

                              10 декабря 2009 г.

         Тема: Cheboksary , the Past Simple

         Цели:

  1. Обучающая цель:

расширить кругозор учащихся по теме “Чебоксары ”, закрепить лексику по теме, развивать неподготовленную диалогическую речь по данной теме.

  1. Развивающая цель: 

         развитие фонематического слуха учащихся, развитие умения аудировать речь диктора и речь одноклассников, развитие внимания учащихся.

  1. Воспитательная цель: 

воспитывать чувство гордости за столицу своей республики.

    Задачи: 

  1. практиковать учащихся в аудировании, чтении, в диалогической речи, в пересказе;
  2. тренировать и закрепить употребления Past Simple
  3. развивать навыки культуры общения.

        Оборудование: 

Карточки с заданиями,  компьютер, проектор, учебник Spotlight для 8 класса.

          Литература:

1. Учебник Sportlight для 8 класса

2. http://www.gcheb.cap.ru 

3. Wikipedia, the free encyclopedia

4. http://gov.cap.ru/main.asp?govid=81

5. www.ruteachers.ru

6. http://www.school-collection.ru

        План урока

  1. Оргмомент.
  2. Фонзарядка.
  3. Работа с текстом.
  1. ознакомление с текстом «Чебоксары»
  2. выполнение упражнений по тексту

4. Повторение грамматического материала: the Past Simple

        Ход урока

  1. Оргмомент.

           Знакомство с классом. Беседа с дежурными. Ознакомление целями и задачами урока.

            -  Good morning, children! I am glad to see You. How are you?

            - Who is on duty today?

                 - Today we shall speak about the capital of our republic- Cheboksary. We shall read the text about Cheboksary and do exercises to the text. Then we shall revise the grammar, The Past Simple.

     Are you ready to work with me? Let’s begin our work

  1. Фонзарядка .

 Before reading the text we shall take some difficult words. Now find the words to the text. First listen to my reading. Then repeat them after me.

the capital of our republic

столица нашей республики

It was founded

был основан

the administrative, economic and cultural center

административный, экономический и культурный центр

population

население

a fortress

крепость

to protect the eastern borders

для защиты восточных границ

the status of a historical city

статус исторического города

amphitheatre

амфитеатр

the Drama Theatre

драматический театр

the Musical Theatre

музыкальный театр

the Theatre of Young Spectator

театр юного зрителя

The cultural potential

культурный потенциал

the most important scientific center

самый важный культурный центр

educational institutions

образовательные институты

the Monument of Glory

Монумент Славы

the central square

центральная площадь

                 3.Работа с текстом.

1) Now find the text. I shall read one time . Then you will read it.  Be very attentive. Listen to my reading.

Cheboksary

           Cheboksary is the capital of our republic. It was founded in 1469. Cheboksary is situated on the right bank of the Volga River. It has been the capital of the Chuvash republic since 1925. For 6 centuries, beginning with 1371 Cheboksary has got an interesting history. Cheboksary is the administrative, economic and cultural center. The population is about 600,000 people. The city is located 400 miles from Moscow.  

            Since 1555 Cheboksary became a fortress. The fortress was founded to protect the eastern borders of Russia. Since the end of XVII till the beginning of XVIII century Cheboksary was a large trade center. By the beginning of XX century its population grew to 5,500 people. The real Chuvash name of the city is “Shupashkar”, which means “Chuvash town”. In 1989 Cheboksary got the status of a historical city. The central part of the city is situated on the seven hills as an amphitheatre.

         There are several museums and theatres in Cheboksary. Among the theatres, there are the Drama Theatre, the Musical Theatre, the Puppet Theatre, the Russian Drama Theatre, the Theatre of Young Spectator. Among the museums the most famous are Arts Museum, the Museum of Local Lore .

             The cultural potential includes 18 palaces and houses of Cultural, 6 theaters, 9 cinemas, 33 libraries, 5 museums, 4 parks of culture and rest, 11 sport buildings.

         The city is one of the most important scientific centers of the Volga region. There are such higher educational institutions as a university, a pedagogical university, an agricultural academy and others.

             There are many monuments in our capital. The most famous is the Monument of Glory.   Today the city is very clean and comfortable. The main streets are Karl Marks street and Lenin Avenue. Red Square is the central square of the city. The square looks lovely in spring and in summer. It’s one of the most popular places in Cheboksary.

2)the first task:

In the table you can find English and Russian word expressions. You must match the pairs

The capital of our republic

Важный научный центр

one of the biggest industrial centers

Парки культуры и отдыха

the Monument of Glory

На семи холмах

The leading economy

находится

is situated

Столица нашей республики

the seven hills

Центральная площадь города

important scientific center

Один из самых больших  промышленных центров

the central square of the city

Ведущая экономия

parks of culture and rest

Монумент Славы

  1. the second task: there are sentences here. Some sentences are right, some are not right. You must correct them.

           Do you think the following sentences are true or false

1. There is only one district in Cheboksary.

2. Cheboksary is one of the biggest industrial, cultural and scientific centers

3. The city is one of the most important agricultural centers of the Volga region.

4. There are many monuments in our capital. The most famous is the Monument of Glory.

5. It has been the capital of the Chuvash republic since 1925.

6. Red Square is not an important square, it is very small.

7. It was founded in 1469.

  1. Cheboksary is the capital of Russia.

4) the third task: there  are questions. Would you like to answer these questions?

            Questions about Cheboksary

  1. What is the capital of our republic?
  2. When was Cheboksary founded?
  3. It has been the capital of the Chuvash republic since 1925, hasn’t it?
  4. When did Cheboksary get the status of a historical city?
  5. What changed the image of the central part of the city?
  6. What is the territory of Cheboksary?
  7. Is Cheboksary a scientific center?
  8. What educational institutions are there in Cheboksary?
  9. There are no monuments in our capital. Am I right?
  10. Which monument is the most famous?

Несколько слайдов с видами Чебоксар.

             4. Повторение грамматики.

Today we shall revise the Past Simple.

           1) Повторение  образования Past Simple.

Past Simple
Ved, V
actions and situations in the past:
yesterday, 2 month ago, long ago,
five days ago, many years ago.

Regular and Irregular verbs
did, did not

           2) правильные и неправильные глаголы

1.If a verb ends in –e, we add only –d:

             Love- loved

  2. If a verb ends in –y, we change –y to

                          try – tried

  3. If one syllable word ends in 1 vowel+1 consonant, we double the final consonant before  -ed: travel- travelled

4. If a word of 2 or more syllables ends in 1 vowel +1 consonant, we double the final consonant only if the final consonant is  stressed: ad΄mit - admitted

But: ΄cosset- cosseted  

           3) выполнение грамматических упражнений

  1. Question 1
  2. Find the odd word:
  3. Выберите один ответ.
  4. a thought b.  came c. built d. begin e.did    

  1. Question 2
  2. Баллов: 1

 

  1. Find the odd word:
  2. Выберите один ответ.
  3. a. lost b. had c. went d. found e. drink

  1.  Question 3
  2. Баллов: 1

 

  1. Find the odd word:
  2. Выберите один ответ.
  3. a. expect b. meant c. sang d. flew e. heard

  1. Question 4
  2. Баллов: 1

 

  1. Fill in the gap with the correct word:
  2.  Mike …yesterday afternoon.
  3. Выберите один ответ.
  4. a.work b. Works c. Working d.worked

  1.  Question 5
  2. Баллов: 1

 

  1. Fill in the gap with the correct word:
  2.  Mary …. some new clothes last week.
  3. Выберите один ответ.
  4. a. buy b.  bought c. be  bought   d.have bought

Question 6

  1. Баллов: 1  
  2. Fill in the gap with the correct word:
  3.  The train ….  on time yesterday.
  4. Выберите один ответ.
  5. a. arrived  b. is arriving   c. arrives   d. arrive

 Question 7

  1. Баллов: 1
  2.   Fill in the gap with the correct word:
  3.  I … medicine for a cold at the local pharmacy  last Sunday.
  4. Выберите один ответ.
  5. A buy  b. bought  c. has been buying  d. Buys

Question 8

  1. Баллов: 1
  2.       Choose the correct translation:
  3.  Его родители хотели, чтобы он учился в Кэмбридже.
  4. Выберите один ответ.

a. His parents wanted his to study at Cambridge.

b. His parents want he to study at Cambridge.

c. His parents wanted him to study at Cambridge.

Question 9

  1. Баллов: 1

 

  1. Choose the correct translation:
  2.  She didn’t know his telephone number.
  3. Выберите один ответ.
  4. a. она не знает номер его телефона
  5.  b. она не знала номер его телефона
  6. c.   она знала номер его телефона

 

 Question 10

  1. Баллов 1 
  2. Choose the correct translation:
  3.  Чтобы ты сделал, если бы ты был учителем?
  4. Выберите один ответ.
  5. a. What would you do if you was a teacher?
  6.  b. What would you do if you were a teacher?
  7. c. What would you do if you would be a teacher?

2)исправьте ошибки

Right

Not right

Sentences

 

Mark didn’t go to the library three days ago.

 

Mother bought sweets and chocolate for my birthday, didn’t she buy?

 

 

My brother was played tennis the day before yesterday.

 

Was you at the cinema 3 days ago?

 

 

His father flew to China on business last month.

 

 

The librarian putted the book on the upper shelf.

 

 

Did Liza and Sam watch a new film last week?

 

 

The teacher didn’t gave students the dictionary during the last test.

 

Our friends invited us to the party next week.

 

 

He received the letter yesterday.

  1. Обобщение урока


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Поисково-исследовательская работа отнесена к разделу История нашей родной станицы Тема : « История храмов - нашей малой родины»

Родина моя - Старонижестеблиевская.           Тихо течет Ангелинский ерик. Как бы краеведы ни объясняли его название, все равно ассоциация с тихим ан...

Проект "Наша малая Родина. Вдоль старой рязанской дороги".

Несколько страничек из истории деревни в которой мы живем.Материал собирался вместе с учащимися к 70-летию Раменского района....

Презентация к уроку истории Смоленщины/ обществознания "Наша Родина - Россия, Ельня - наша малая Родина"

Презентация  посвящена истории России и малой Родины-Ельни, её достопримечательностям, известным людям. Материал презентации можно использовать как на уроке обществознания в 5 классе, так и на ур...

Разработка урока "Наша Родина - Россия. Ельня -наша малая Родина"

На уроке обществознания в 5 классе учащиеся знакомятся с историей, достопримечательностями, великими людьми своей Родины....

ВНЕУРОЧНОЕ ЗАНЯТИЕ для обучающихся 5-7 классов по теме: «Наша страна – Россия. Республика Башкортостан - наша малая Родина»

Цель занятия: Пробуждение интереса к изучению отечественной истории и культуры, воспитание гражданственности и патриотизма, формирование и конкретизация понятия «Родина», осознание собстве...

Классный час: «Наша страна – Россия. Кемеровская область - наша малая Родина»

Занятие (классный час), раскрывающее доверие к государству, исторической памяти и преемственности поколений, любви к Родине....

Классный час в 5 «А» классе «Они защищали Родину. Герои нашей малой Родины»

Классный час в 5 «А» классе «Они защищали Родину. Герои нашей малой Родины»...